06 – Άρθρο 6 – Συγκρότηση και λειτουργία Διοικητικού Συμβουλίου της Αρχής
Συγκρότηση και λειτουργία Διοικητικού Συμβουλίου της Αρχής.
6.-(1) Το Διοικητικό Συμβούλιο απαρτίζεται από εννέα μέλη, πέντε διοριζόμενα και τέσσερα υπηρεσιακά. Τα διοριζόμενα μέλη αποτελούνται από τον Πρόεδρο, τον Αναπληρωτή Πρόεδρο και τρία μέλη, τα οποία διορίζονται με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου και γνώμη της Βουλής των Αντιπροσώπων, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο Κανονισμό αυτής. Τα τέσσερα υπηρεσιακά αποτελούνται από τον Υπουργό Υγείας ή αντιπρόσωπο του, τον Υπουργό Γεωργίας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος ή Αντιπρόσωπο του, τον Υπουργό Οικονομικών ή αντιπρόσωπο του και τον Υφυπουργό Τουρισμού ή αντιπρόσωπο του. Τα τέσσερα υπηρεσιακά μέλη συμμετέχουν στο Διοικητικό Συμβούλιο υπό την ιδιότητα του παρατηρητή χωρίς δικαίωμα ψήφου, έχοντας όμως δικαίωμα να μιλήσουν και να υποβάλουν εισηγήσεις ή και προτάσεις για θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου ή του Υφυπουργείου τους. Οι οποιεσδήποτε εισηγήσεις ή και προτάσεις των υπηρεσιακών μελών της Αρχής, καταγράφονται στα πρακτικά των συνεδριάσεων της Αρχής.
(2) (α) Ο Πρόεδρος, ο Αναπληρωτής Πρόεδρος και τα τρία μέλη που διορίζονται από το Υπουργικό Συμβούλιο, απαιτείται να κατέχουν βασικό πτυχίο πανεπιστημίου σε κλάδο σχετικό με τις δραστηριότητες της Αρχής, εξειδικευμένες επιστημονικές γνώσεις και ιδιαίτερη εμπειρία σε θέματα οργάνωσης και διοίκησης ή σε θέματα που σχετίζονται με την αποστολή της Αρχής ούτως ώστε να είναι ικανά να συμβάλουν στην πραγμάτωση των σκοπών του παρόντος Νόμου. Εννοείται ότι, οι τίτλοι σπουδών απαιτείται να είναι αναγνωρισμένοι ως τέτοιοι, από το αρμόδιο όργανο αναγνώρισης τίτλων σπουδών της Δημοκρατίας.
(β) Τα διοριζόμενα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου είναι πρόσωπα ανώτατου ηθικού και υψηλού επαγγελματικού επιπέδου, διαθέτουν πείρα και γνώσεις και έχουν επιδείξει ικανότητες σε έναν ή περισσότερους από τους ακόλουθους τομείς:
(i) Ασφάλεια τροφίμων ή ζωοτροφών·
(ii) Υγεία και ευημερία των ζώων·
(iii) Υγεία και προστασία των φυτών·
(iv) Περιβαλλοντική υγεία·
(v) Νομικά ή νομοθεσία τροφίμων·
(vi) Δημόσια διοίκηση ή διοίκηση υπηρεσιών υγείας·
(vii) Βιολογικές Επιστήμες / Κτηνιατρικές Επιστήμες / Γεωπονικές Επιστήμες / Χημικές Επιστήμες / Επιστήμες Ιχθυολογίας·
(viii) Οικονομικά.
(γ) Τα διοριζόμενα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου υπηρετούν υπό καθεστώς μερικής απασχόλησης, με βάση εγκεκριμένα σχέδια υπηρεσίας, στους οποίους καταβάλλεται αμοιβή, το ύψος της οποίας καθορίζεται για τον καθένα από το Υπουργικό Συμβούλιο μετά από κοινή εισήγηση των Υπουργών Οικονομικών και Υγείας. Με την ίδια διαδικασία καθορίζεται η αποζημίωση που λαμβάνουν τα μέλη παρατηρητές, για τη συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου, οι οποίες διεξάγονται εκτός ωραρίου Δημόσιας Υπηρεσίας. Σε όλα τα μέλη καταβάλλονται οδοιπορικά έξοδα και ημερήσια αποζημίωση για τις εκτός της έδρας τους μετακινήσεις, κατά ανάλογο τρόπο και όπως καθορίζονται για το προσωπικό της Αρχής.
(3) Δεν επιτρέπεται στα διοριζόμενα μέλη να έχουν οποιοδήποτε οικονομικό ή άλλο συμφέρον, ικανό να επηρεάσει το αμερόληπτο της κρίσης τους κατά την άσκηση των κατά τον παρόντα Νόμο αρμοδιοτήτων, εξουσιών και καθηκόντων του Συμβουλίου.
(α) Κατά τη διάρκεια της θητείας τους όλα τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου δεν συμπεριφέρονται κατά τρόπο ασυμβίβαστο ως προς την κατοχή του αξιώματος του μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου της ΚΑΑΤ,
(β) Το αξίωμα που κατέχουν τα διοριζόμενα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου δεν είναι ασυμβίβαστο με την κατοχή οποιασδήποτε άλλης θέσης ή εργασίας στη Δημοκρατία με αμοιβή.
(γ) Τα διοριζόμενα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου προβαίνουν σε γραπτή δήλωση δέσμευσης και δήλωση συμφερόντων, όπου αναφέρεται είτε η απουσία οποιονδήποτε συμφερόντων που μπορούν να θεωρηθούν επιζήμια για την ανεξαρτησία τους, είτε τυχόν άμεσα ή έμμεσα συμφέροντα που μπορούν να θεωρηθούν ως επιζήμια για την ανεξαρτησία τους.
(δ) Η δήλωση δέσμευσης και δήλωση συμφερόντων γίνονται εγγράφως, ανανεώνονται ανά έτος κατά τη διάρκεια της θητείας των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου της Αρχής και δημοσιεύονται με σκοπό τη διασφάλιση της ανεξαρτησίας και της ακεραιότητας των αποφάσεων των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου και την ενίσχυση της διαφάνειας.
(4) Η των διοριζόμενων μελών του Διοικητικού Συμβουλίου είναι πενταετής και δύναται να ανανεωθεί μόνο μία φορά, τηρουμένων των διατάξεων του εδαφίου 6(2).
(5)(α) Σε περίπτωση που οποιαδήποτε θέση μέλους που διορίζεται από το Υπουργικό Συμβούλιο κενωθεί πριν τη λήξη της θητείας του, το Υπουργικό Συμβούλιο, μετά από ενημέρωση του Υπουργού, προβαίνει στο διορισμό νέου Προέδρου, Αναπληρωτή Προέδρου ή μέλους για το υπόλοιπο χρόνο της θητείας του Προέδρου, Αναπληρωτή Προέδρου ή μέλους, ανάλογα με την περίπτωση, του οποίου η θέση έχει κενωθεί, τηρουμένων των διατάξεων του εδαφίου 6(2). Η θητεία του Προέδρου, Αναπληρωτή Προέδρου ή του μέλους του Συμβουλίου που διορίζεται δυνάμει την παρούσας παραγράφου, δύναται να ανανεωθεί δύο φορές, νοουμένου ότι κατά τον πρώτο του διορισμό ο Πρόεδρος, Αναπληρωτής Πρόεδρος ή το μέλος καλείται να υπηρετήσει για περίοδο μικρότερη των δύο ετών και έξι μηνών.
(β) Η τυχόν κενή θέση του Προέδρου, Αναπληρωτή Προέδρου ή του μέλους του Συμβουλίου δεν επηρεάζει τη νόμιμη συγκρότηση της και την εκπλήρωση των αρμοδιοτήτων, εξουσιών και καθηκόντων του.
(γ)(i) Σε περίπτωση που η θέση μέλους του Συμβουλίου, πλην του Προέδρου και του Αναπληρωτή Προέδρου, κενωθεί πριν από τη λήξη της θητείας του, αυτή παραμένει κενή μέχρι το διορισμό νέου μέλους από το Υπουργικό Συμβούλιο, τηρουμένων των διατάξεων του εδαφίου 6(2).
(ii) Σε περίπτωση που η θέση του Προέδρου ή/και του Αναπληρωτή Προέδρου κενωθεί πριν από τη λήξη της θητείας τους, μέχρι το διορισμό νέου Προέδρου ή/και Αναπληρωτή Προέδρου κατ’ εφαρμογή της παραγράφου 5(α), το Συμβούλιο συνεχίζει να λειτουργεί με τα λοιπά μέλη του.
(6)(α) Σε περίπτωση που –
(i) ο Πρόεδρος κωλύεται προσωρινά στην άσκηση των καθηκόντων του από οποιαδήποτε αιτία, ή
(ii) η θέση του Προέδρου είναι κενή, μέχρι το διορισμό νέου Προέδρου,
ο Πρόεδρος αναπληροίτε από τον Αναπληρωτή Πρόεδρο.
(β) Σε περίπτωση που –
(i) ο Πρόεδρος και Αναπληρωτής Πρόεδρος κωλύονται προσωρινά στην άσκηση των καθηκόντων τους από οποιαδήποτε αιτία, ή
(ii) οι θέσεις του Προέδρου και του Αναπληρωτή Προέδρου είναι κενές, μέχρι το διορισμό νέου Προέδρου και νέου Αναπληρωτή Προέδρου,
ο Αναπληρωτής Πρόεδρος αναπληροίτε από το αρχαιότερο μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου.
(7) Κώλυμα αναφορικά με το διορισμό του Προέδρου, Αναπληρωτή Προέδρου ή άλλου μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου δεν επηρεάζει τη νόμιμη συγκρότηση του και την εκπλήρωση των αρμοδιοτήτων, εξουσιών και καθηκόντων του.
Τέλος
6(1) Αύξηση των μελών του ΔΣ. Πρέπει υποχρεωτικά τον ΔΣ να περιλαμβάνει διοριζόμενα μέλη από κάθε επιστημονικό κλάδο που εκπροσωπείται στην ΚΑΑΤ.
Εισήγηση: Να γίνουν 11 τα μέλη που θα απαρτίζουν το ΔΣ, και τα υπηρεσιακά μέλη να έχουν δικαίωμα ψήφου. Η ΚΑΑΤ θα είναι προέκταση του κράτους.
6(2) (α) Θα πρέπει να είναι ξεκάθαρο ότι τα άτομα που θα διορίζονται θα πρέπει να εκπροσωπούν όλους τους εμπλεκόμενους κλάδους. Επομένως μαζί με την αύξηση των μελών από 9 σε έντεκα και την έγκριση δικαιώματος ψήφου από τα υπηρεσιακά μέλη θα πρέπει αν συμπεριληφθεί εκπροσώπηση όλων των κλάδων Να προστεθεί ως ελάχιστη προϋπόθεση το παρακάτω. Είναι το ελάχιστο που μπορεί να απαιτηθεί δεδομένων των θεμάτων που δύναται να χειρίζεται η ΚΑΑΤ.
Το ΔΣ. Πρέπει να αποτελείται τουλάχιστον από:
(i) Ένα (1) εγγεγραμμένο Κτηνίατρο που θα προτείνεται προς το ΥΣ από το Κτηνιατρικό Συμβούλιο Κύπρου,
(ii) Ένα (1) εγγεγραμμένο γεωπόνο που θα προτείνεται από το Συμβούλιο Γεωπόνων Κύπρου
(iii) Δύο (2) ακαδημαϊκούς της επιστήμης τροφίμων (τεχνολογία και παραγωγή τροφίμων ζωικής ή/και φυτικής προέλευσης /μικροβιολογία τροφίμων) που θα προτείνεται από κρατικό πανεπιστημιακό ίδρυμα
(iv) Τα υπόλοιπα τέσσερα μέλη θα απαιτείται να κατέχουν βασικό πτυχίο πανεπιστημίου σε κλάδο σχετικό με τις δραστηριότητες της Αρχής, εξειδικευμένες επιστημονικές γνώσεις και ιδιαίτερη εμπειρία σε θέματα οργάνωσης και διοίκησης ή σε θέματα που σχετίζονται με την αποστολή της Αρχής ούτως ώστε να είναι ικανά να συμβάλουν στην πραγμάτωση των σκοπών του παρόντος Νόμου. Εννοείται ότι, οι τίτλοι σπουδών απαιτείται να είναι αναγνωρισμένοι ως τέτοιοι, από το αρμόδιο όργανο αναγνώρισης τίτλων σπουδών της Δημοκρατίας.
6(2)(β) Πως είναι δυνατόν να ονομάζεται ασφάλεια τροφίμων και ζωοτροφών, όπου το συγκεκριμένο αντικείμενο διδάσκεται ως κύρια κατεύθυνση της κτηνιατρικής επιστήμης. Επομένως το να μπαίνει πρώτη η ασφάλεια τροφίμων ως κλάδος είναι λανθασμένη προσέγγιση. Η ορθή προσέγγιση θα ήταν να μπαίνει πρώτη η κτηνιατρική επιστήμη, η γεωπονική επιστήμη, και μετά όλα τα άλλα. Επιπλέον, δεν υπάρχει «υγεία των φυτών» ως όρος. Να αναδιατυπωθεί η παράγραφος και να τροποποιηθεί ως εξής:
Να διαγραφούν τα σημεία (i) έως (viii), η (ιι) Υγεία και ευημερία των ζωών να μην περιληφθεί στο αντικείμενο για λόγους που εξηγήθηκαν παραπάνω και να αναδιαμορφωθεί το άρθρο ως εξής:
(i) Κτηνιατρική Επιστήμη,
(ii) Γεωπονική επιστήμη,
(iii) Βιολογικές επιστήμες
(iv) Μικροβιολογία τροφίμων ζωικής και φυτικής προέλευσης
(v) Σπουδές χημείας, περιβάλλοντος, ιχθυολογίας.
Η κατάρτιση των υποψηφίων σε διοικητικά, οικονομικά και νομικά προσόντα θα θεωρούνται πλεονέκτημα.
6(2)(γ) Να γίνει ανάλογη υιοθέτηση του γεγονότος ότι τα υπηρεσιακά μέλη δεν θα είναι παρατηρητές, αλλά θα έχουν δικαίωμα ψήφου. Επιπλέον, δεν μπορεί να ονομάζονται σε ένα άρθρο ως «υπηρεσιακά μέλη» και σε άλλο άρθρο ως «παρατηρητές». Πρέπει να ονομάζονται με τον ίδιο τρόπο σε όλα τα άρθρα και κατά βάση να προστεθεί ορισμός στο άρθρο 2. Επιπλέον επαναλαμβάνουμε εδώ την διαφωνία μας για την μη δικαιοδοσία σε ψήφο των υπηρεσιακών μελών, διότι εκμηδενίζεται εντελώς ο ρόλος του κράτους στο ΔΣ του ΝΠΔΔ. Τα ΝΠΔΔ που ορίζονται ως ανεξάρτητες αρχές πρέπει να εξυπηρετούν το σκοπό τους, ο οποίος όμως δεν μπορεί να διαφέρει από της γενική κατεύθυνση του Κράτους ή της ΕΕ.
Σχετικά με την πληρωμή των υπηρεσιακών μελών, πρέπει να μπει πρόνοια ότι πρέπει να δίδεται έγκριση από τον Υπουργό Οικονομικών καθώς διαφορετικά θα έρχεται σε αντίθεση με υφιστάμενο νόμο του κράτους. Τέλος, εάν δεν πληρώνονται τα υπηρεσιακά μέλη (δηλαδή στις περιπτώσεις που οι συνεδρίες θα γίνονται εντός ωραρίου της Δημόσιας Υπηρεσίας), τότε θα υπάρχει δυσμενής διάκριση εναντίον των αυτών των μελών και θα θεωρείται ως μέρος των υπηρεσιακών τους καθηκόντων. Με άλλα λόγια οι συνεδρίες θα πρέπει να γίνονται πάντα σε ωράριο εκτός της δημόσιας υπηρεσίας.
(1) Να τροποποιηθεί το άρθρο διορθώνοντας την λέξη «παρατηρητές» με τη λέξη «υπηρεσιακά μέλη»
(2) Να προστεθεί το ότι για την πληρωμή των υπηρεσιακών μελών πρέπει να λαμβάνεται έγκριση από το Υπουργείο Οικονομικών και,
(3) Να σημειωθεί με σαφήνεια ότι οι συνεδρίες θα γίνονται ΜΟΝΟ σε ωράριο εκτός του ωραρίου λειτουργίας της Δημόσιας Υπηρεσίας.
6 (4) Λείπει η λέξης «θητεία» μετά το «Η» Να προστεθεί η λέξη «θητεία»
6 (5)(α) Η θητεία του Προέδρου να έχει δικαίωμα ανανέωσης μια φορά. Aλλιώς η θέση θα έχει έννοια μονιμότητας. Να αντικατασταθεί με τη φράση «να ανανεωθεί μία φορά»
6(2)(β) Να διαγραφεί το (ιι) Υγεία και Ευημερία των Ζώων.
6(2)(γ) Διαφωνούμε. Δεν υπάρχει ρύθμιση για πληρωμή για τις συνεδριάσεις εκτός κανονικού ωραρίου. Θα γίνονται όλες οι συνεδριάσεις το απόγευμα.
6 (5)(α) Η θητεία του Προέδρου να έχει δικαίωμα ανανέωσης μια φορά. Aλλιώς η θέση θα έχει έννοια μονιμότητας. Να αντικατασταθεί με τη φράση: -να ανανεωθεί μία φορά-
6-13 Στο νομοσχέδιο δεν κρίνεται αναγκαίο να αναφέρεται με λεπτομέρεια η λειτουργία της Αρχής. Μπορεί να αναφέρεται συνοπτικά για τα πιο βασικά. Αυτά μπορούν να αναφέρονται σε Αποφάσεις.
– (1) Θα πρέπει να καθοριστούν οι αντιπρόσωποι των υπουργείων που θα συμμετέχουν στο ΔΣ, ως αντιπρόσωπος του Υπ. Υγείας θα μπορούσε να οριστεί εκπρόσωπος του Γ.Χ.Κ.
Οι αντιπρόσωποι των υπουργείων δεν θα πρέπει να είναι απλοί παρατηρητές αλλά να έχουν δικαίωμα ψήφου.
– Δεν τεκμηριώνονται τα αναφερόμενα στα 2(β).
Επαναδιατύπωση του άρθρου ώστε η συγκρότηση και λειτουργία του ΔΣ να ακολουθήσει τις πρόνοιες των περί Ορισμένων Νομικών Προσώπων Δημόσιου Δικαίου (Διορισμός Διοικητικών Συμβουλίων) Νόμων του 1988 και 1989. Το άρθρο να περιοριστεί στις αρμοδιότητες και το ρόλο του ΔΣ. Επιπλέον, να αναθεωρηθεί η σύσταση του ΔΣ.
Να αναθεωρηθεί το εδάφιο (1) ώστε όλα τα μέλη του ΔΣ να έχουν τις ίδιες εξουσίες.
Η παράγραφος (β) του εδαφίου (2) να διαγραφεί. Αυτή η λεπτομέρεια δεν εισάγεται ως πρόνοια στο βασικό νόμο.
Στο άρθρο 6 (Συγκρότηση και λειτουργία Διοικητικού Συμβουλίου της Αρχής) στο σημείο 2(α), εκεί που αναφέρεται σε εξειδικευμένες επιστημονικές γνώσεις και ιδιαίτερη εμπειρία σε θέματα οργάνωσης και διοίκησης θα μπορούσε να διοριστεί διαιτολόγος / διατροφολόγος / κλινικός διαιτολόγος με τα αντίστοιχα προσόντα.
Στο άρθρο 6 (Συγκρότηση και λειτουργία Διοικητικού Συμβουλίου της Αρχής) στο σημείο 2(β)(vii), να προστεθούν και η Επιστήμη Διατροφής και Διαιτολογίας, η Επιστήμη Τροφίμων και οι Επιστήμες Υγείας.