05 – Άρθρο 5 – Ανεξαρτησία της Αρχής
Ανεξαρτησία της Αρχής.
5. Η Αρχή, είναι ανεξάρτητη στην άσκηση όλων των αρμοδιοτήτων της που καθορίζονται από ή δυνάμει του παρόντος Νόμου.
(1) Η Αρχή είναι νομικά διακριτή και λειτουργικά ανεξάρτητη οντότητα από κάθε άλλη δημόσια ή ιδιωτική οντότητα και κυρίως την βιομηχανία και τις επιχειρήσεις τροφίμων.
(2) Η Αρχή ασκεί τις εξουσίες που της ανατίθενται δυνάμει των διατάξεων του παρόντος Νόμου, με αμεροληψία και διαφάνεια.
(3) Η Αρχή, κατά την άσκηση των εποπτικών και συντονιστικών καθηκόντων που της ανατίθενται δυνάμει των διατάξεων του παρόντος Νόμου, λαμβάνει αυτόνομες αποφάσεις, ανεξάρτητα από κάθε πολιτικό οργανισμό.
(4) Τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου, ο Εκτελεστικός Διευθυντής και το προσωπικό της Αρχής στο οποίο συμπεριλαμβάνεται και το προσωπικό του Γραφείου Αξιολόγησης Κινδύνων, δεσμεύονται να λειτουργούν ανεξάρτητα, με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον και ανεξάρτητα από οποιαδήποτε εξωτερική επιρροή, και
(α) ενεργούν ανεξάρτητα από οποιοδήποτε αγοραίο συμφέρον· και
(β) δεν ζητούν ούτε λαμβάνουν απευθείας οδηγίες από οποιαδήποτε κυβερνητική αρχή ή άλλη δημόσια ή ιδιωτική οντότητα κατά την άσκηση των καθηκόντων/αρμοδιοτήτων τους:
Νοείται ότι, με την πιο πάνω απαίτηση δεν θίγονται η κατά περίπτωση, στενή συνεργασία με άλλες συναφείς εθνικές αρχές και οι γενικοί πολιτικοί προσανατολισμοί που εκδίδει η Κυβέρνηση, οι οποίοι δεν συνδέονται με τα καθήκοντα και τις αρμοδιότητες της Αρχής.
(5) Ο Υπουργός Υγείας ή ο Υπουργός Γεωργίας ή/και άλλος Υπουργός μπορούν να υποβάλουν προτάσεις στην Αρχή σχετικά με τον στρατηγικό σχεδιασμό για την υλοποίηση μιας κυβερνητικής πολιτικής σε ζητήματα που άπτονται των αρμοδιοτήτων της ΚΑΑΤ, χωρίς ωστόσο οι προτάσεις να είναι δεσμευτικές ή να ασκούν ιεραρχικό έλεγχο ή εποπτεία στην Αρχή.
Τέλος
5(3) Ο εποπτικός και συντονιστικός ρόλος δεν περιγράφεται με τον ίδιο τρόπο στην παράθεση των εξουσιών με βάση το άρθρο 3. Να διαγραφεί ο εποπτικός και συντονιστικός ρόλος της αρχής και να παραμείνει ένα συμβουλευτικό όργανο με αναβαθμισμένα συντονιστικά καθήκοντα.
Εισήγηση: Να διαγραφεί ο εποπτικός και συντονιστικός ρόλος της αρχής και να παραμείνει ένα συμβουλευτικό όργανο με αναβαθμισμένα συντονιστικά καθήκοντα.
5(5) Ο ρόλος του κράτους στην Αρχή ποιος θα είναι? Γιατί να μην μπορούν σε ανώτερα επίπεδα οι Υπουργοί να ασκούν διοικητική εποπτεία? Πως θα διασφαλίζονται τα συμφέροντα του Κράτους σε αντίθετη περίπτωση και μόνο με την έκδοση συστάσεων από τους Υπουργούς? Ισχύει κάτι τέτοιο σε άλλο νόμο? Η προτεινόμενη πρόνοια δημιουργεί στρεβλώσεις στη δικαιοδοσία του κράτους. Η διοικητική εποπτεία αποτελεί την πεμπτουσία του ελέγχου του κράτους στις νομικές οντότητες στις οποίες εκχωρεί αρμοδιότητα.
Εισήγηση: Να τροποποιηθεί το άρθρο αναλόγως ώστε να παρέχεται η δυνατότητα διοικητικής εποπτείας στο δημιουργούμενο ΝΠΔΔ.
5 (3) Να διαγραφεί η λέξη εποπτικών.
Η Αρχή θα πρέπει να τελεί υπό την εποπτεία του Υπουργείου Υγείας ως το κατ εξοχήν αρμόδιο υπουργείο για την πρόληψη και διασφάλιση της δημόσιας υγείας.
– (3) Η λέξη εποπτικών να αντικατασταθεί με την λέξη υποστηρικτικών. Να εξηγηθεί ο όρος πολιτικός οργανισμός.
– (5) Να διαμορφωθεί ως ακολούθως: Η κυβερνητική πολιτική σε ζητήματα που άπτονται των αρμοδιοτήτων της ΚΑΑΤ διαμορφώνεται από τα αρμόδια Υπουργεία και λαμβάνεται υπόψη κατά τον στρατηγικό σχεδιασμό της Αρχής.
Στο εδάφιο (5) να αποφευχθεί η χρήση της έννοιας άλλος Υπουργός ώστε να παρέχεται επαρκής σαφήνεια.