03 – Άρθρο 3 – Εγκαθίδρυση και αποστολή της Αρχής
Εγκαθίδρυση και αποστολή της Αρχής.
3.-(1) Με τη δημοσίευση του παρόντος Νόμου στην Επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας, εγκαθιδρύεται Κυπριακή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων της Κυπριακής Δημοκρατίας, για να εκτελεί τα καθήκοντα που προκύπτουν από τον παρόντα Νόμο.
(2) Η Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων θα έχει δική της χωριστή νομική οντότητα. Για το σκοπό αυτό συστήνεται νομικό πρόσωπο δημόσιου δικαίου υπό την επωνυμία Κυπριακή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων (Κ.Α.Α.Τ.) εφεξής, Αρχή ή / και Κ.Α.Α.Τ. που εδρεύει στην Λευκωσία.
(3) Η Αρχή είναι η ενιαία, κεντρική, ελεγκτική/εποπτική Αρχή της Κυπριακής Δημοκρατίας για θέματα που αφορούν την υγιεινή και ασφάλεια των τροφίμων και ζωοτροφών από την πρωτογενή παραγωγή μέχρι την κατανάλωση τους.
(4) Αποστολή της Αρχής είναι να προστατεύει με τους ελέγχους και την δράση της την δημόσια υγεία, από κινδύνους που μπορεί να προέλθουν από την κατανάλωση τροφίμων και να προστατεύει τα συμφέροντα των καταναλωτών σε σχέση με τα τρόφιμα, διασφαλίζοντας ότι αυτά είναι υγιεινά, ασφαλή και καλής ποιότητας και ότι οι καταναλωτές μπορούν να επιλέγουν τα τρόφιμα τους έχοντας ορθή πληροφόρηση. Η Αρχή μεριμνά για την αποτροπή της παραπληροφόρησης ή / και της παραπλάνησης των καταναλωτών σε σχέση με την υγιεινή, την ασφάλεια, τη σύσταση (π.χ. νοθεία), τη διατροφική αξία, διαιτητικές ιδιότητες και την επισήμανση των τροφίμων.
(5) Η αποστολή της Αρχής περιλαμβάνει και την εφαρμογή ενός ενιαίου και ολοκληρωμένου συστήματος ελέγχου για την διαχείριση των κινδύνων για την ασφάλεια των τροφίμων και των ζωοτροφών, την υγεία και καλή μεταχείριση των ζώων, την υγεία των φυτών και τα φυτοπροστατευτικά προϊόντα, με διαφάνεια και αμεροληψία, με σκοπό την προστασία της δημόσιας υγείας και τη θωράκιση του δικαιώματος των πολιτών της Κυπριακής Δημοκρατίας για πρόσβαση σε ασφαλή, υγιεινά και υψηλής ποιότητας τρόφιμα.
(6) Η Αρχή θα διαθέτει όλες τις εξουσίες, οι οποίες είναι αναγκαίες για διενέργεια δευτεροβάθμιων εποπτικών ελέγχων ή και όπου παρίσταται ανάγκη κατά την κρίση της στην διενέργεια και πρωτοβάθμιων ελέγχων, για εκπλήρωση της αποστολής της και των αρμοδιοτήτων της, δυνάμει του παρόντος Νόμου.
(7) Η Αρχή θα έχει εξουσία να θεσπίζει δεσμευτικούς κανόνες και αποφάσεις προς τους Επίσημους Φορείς και Εργαστήρια Τροφίμων υπό μορφή εντολής γεγονός που θα της επιτρέπει να λαμβάνει μέτρα και στην επιβολή κυρώσεων σε περιπτώσεις μη συμμόρφωσης τους.
(8) Η Αρχή θα έχει θεσμοθετημένο ρόλο επίσημου συμβούλου της Κυβέρνησης στον Τομέα των αρμοδιοτήτων της.
Τέλος
Άρθρο 3 (3) Ποιος θα είναι ο λόγος ύπαρξης των Υπηρεσιών όπως είναι σήμερα?
Ο εποπτικός ρόλος και η δομές υπάρχουν σήμερα και είναι ήδη νομοθετημένες. Για παράδειγμα υπάρχει το πρωτοβάθμιο όργανο ελέγχου που είναι το Υπουργείο το οποίο ασκεί πρωτογενή έλεγχο, ενώ υπάρχουν δύο ανεξάρτητες αρχές ελέγχου μία εκ του νόμου δημιουργούμενη και μία εκ του συντάγματος που έχουν ίδια αρμοδιότητα. Η πρώτη είναι η ανεξάρτητη αρχή του Εφόρου εσωτερικού ελέγχου και η δεύτερη του Γενικού ελεγκτή. Επομένως δεν χρειάζεται ακόμη μία εποπτική/ελεγκτική αρχή. Είναι σπατάλη πόρων.
Εισήγηση: Να αντικατασταθεί στη πρώτη γραμμή η φράση «ελεγκτική/ εποπτική» με τη λέξη «συμβουλευτική»
Άρθρο 3(5) Η «υγεία και καλή μεταχείριση των ζώων» είναι καθαρά αρμοδιότητα κτηνιατρικής φύσης και: (α) Δεν υ-πάρχει Διεύθυνση Κτηνιατρικής στον συγκεκριμένο δημιουργούμενο οργα-νισμό, (β) Είναι εκτός σκοπού ασφά-λειας τροφίμων η συγκεκριμένη αρ-μοδιότητα και δεν μπορεί να ελέγχεται αυτή η αρμοδιότητα από μη κτηνιά-τρους που δεν έχουν την σωστή επιστημονική κατάρτιση.
Εισήγηση: Να αφαιρεθεί η υγεία και καλή μεταχείριση των ζώων από την αποστολή της αρχής.
Άρθρο 3(6). Δεν μπορεί η αρχή να κάνει πρωτοβάθμιους ελέγχους (τεκμηρίωση) και δευτεροβάθμιους εποπτικούς ελέγχους (επαλήθευση). Οι επτά αρχές του HACCP περιγράφουν με σαφήνεια πως πρέπει να γίνεται και πως διαχωρίζονται αυτά τα δύο.
Εισήγηση: Προσδιορισμός του τύπου του ελέγχου που θα κάνει η αρχή. Επιμένουμε στην επιλογή συμβουλευτικού ρόλου στην αρχή
Άρθρο 3(7). Ο ρόλος της Αρχής πρέπει να είναι επικουρικός των ΕΦ και όχι εποπτικός.
Εισήγηση: Να διαγραφεί ή να τροποποιηθεί ως εξής «η Αρχή θα έχει επικουρικό ρόλο προς τους ΕΦ διενεργώντας αναλύσεις εκτίμησης κινδύνων και κοινοποιώντας τα αποτελέσματα προς τους ΕΦ για την από μέρους διαχείρισης του κινδύνου και την επικοινωνία του κινδύνου. Είναι δυνατό η Αρχή κατόπιν συνεννόησης με τους ΕΦ να προβεί η ίδια σε επικοινωνία του κινδύνου.
Άρθρο 3(8). Θεωρούμε αχρείαστο το άρθρο.
Εισήγηση: Να διαγραφεί.
3(3) Διαφωνoύμε με την έννοια των εποπτικών ελέγχων και την εξακρίβωση εφαρμογή της νομοθεσίας από τους επίσημους ελέγχους. Πρέπει να υπάρχει συνεργασία με του ΕΦ για διερεύνηση περιστατικών. Δεν χρειάζεται ακόμα μια Ελεγκτική αρχή, ούτε να εκμηδενιστεί ο ρόλος, το έργο και η προσφορά των ΑΑ. Να αντικατασταθεί στη πρώτη γραμμή η φράση «ελεγκτική/ εποπτική» με τη λέξη «συμβουλευτική»
3(5) Διαφωνούμε με την ένταξη πρόνοιας για την υγεία και καλή μεταχείριση των ζώων, αφού ο στόχος του νόμου είναι η ασφάλεια των τροφίμων και όχι η υγεία και η καλή μεταχείριση των ζώων Να διαγραφεί «η υγεία και καλή μεταχείριση των ζωών» στην 4η γραμμή
3(6) Πρέπει να αποφασιστεί η διενέργεια μόνο ενός είδους ελέγχου και αυτοί θα είναι από κοινού με τις ΑΑ-ΕΦ
3(7) Ο ρόλος της Αρχής πρέπει να είναι επικουρικός των ΕΦ και όχι εποπτικός Να διαγραφεί ή να τροποποιηθεί ως εξής «η Αρχή θα έχει επικουρικό ρόλο προς τους ΕΦ διενεργώντας αναλύσεις εκτίμησης κινδύνων και κοινοποιώντας τα αποτελέσματα προς τους ΕΦ για την από μέρους διαχείρισης του κινδύνου και την επικοινωνία του κινδύνου. Είναι δυνατό η Αρχή κατόπιν συνεννόησης με τους ΕΦ να προβεί η ίδια σε επικοινωνία του κινδύνου.
3(8) Αχρείαστο. Να διαγραφεί
– Οι παράγραφοι 4 και 5 αποτελούν την αποστολή της Αρχής και ως εκ τούτου θα πρέπει να ενοποιηθούν και να συγκεκριμενοποιηθούν ως ακολούθως:
Αποστολή της Αρχής είναι να προστατεύει με την δράση της την δημόσια υγεία, να μεριμνά για την αποτροπή της παραπληροφόρησης ή / και της παραπλάνησης των καταναλωτών μέσω ενός ολοκληρωμένου και συντονισμένου συστήματος παρακολούθησης του επίσημου ελέγχου και της αξιολόγησης των κινδύνων για την ασφάλεια των τροφίμων και των ζωοτροφών.
Η διαχείριση του κινδύνου πρέπει να διαγραφεί από τις αρμοδιότητες της Αρχής !
Το Νομοσχέδιο ορίζει ως αρμοδιότητες της Αρχής την αξιολόγηση, την διαχείριση και την επικοινωνία του κινδύνου.
Σύμφωνα με τον Καν 178/2002 άρθρο 3(12) οι ρόλοι της Διαχείρισης και της Αξιολόγησης Κινδύνου πρέπει να είναι διακριτοί (ανεξάρτητοι).
– (6) Η Αρχή θα διαθέτει όλες τις εξουσίες…
Σύμφωνα με την ερμηνεία του όρου πρωτοβάθμιος έλεγχος, αυτός ασκείται μόνο από τις αρμόδιες αρχές (επίσημους φορείς). Να τεκμηριώνεται η απόφαση της αρχής για δευτεροβάθμιο έλεγχο με σαφήνεια και με αιτιολογία που να αποδεικνύει την αμεροληψία και την μη σύγκρουση συμφερόντων.
– (7) Η Αρχή θα έχει εξουσία να θεσπίζει δεσμευτικούς κανόνες και αποφάσεις Παρατηρείται υπερεξουσία της Αρχής η οποία θα επιβάλλει αλλά και θα «τιμωρεί» τους ήδη υφιστάμενους Κρατικούς Οργανισμούς οι οποίοι εκτελούν εδώ και χρόνια τον έλεγχο της αγοράς με αξιοπιστία και διαφάνεια.
Η Αρχή δεν μπορεί να βρίσκεται πάνω από τις Κρατικές Υπηρεσίες (δίνει εντολές, θεσπίζει δεσμευτικούς κανόνες, επιβάλλει κυρώσεις).
Ο παρών Νόμος ΔΕΝ ΥΠΕΡΙΣΧΥΕΙ του Κοινοτικού Κανονισμού 178/2002 και της Εθνικής Νομοθεσίας περί Τροφίμων (Έλεγχος και Πώληση) Νόμοι του 1996 έως (Αρ. 2) του 2001 όπως αυτοί τροποποιούνται.
Βλέπε αντίστοιχο Γαλλικό Φορέα ANSES, όπου ως Δημόσιος Φορέας αναφέρεται στα Υπουργεία Υγείας, Περιβάλλοντος, Εργασίας και Καταναλωτών.
– (8) Η Αρχή θα έχει θεσμοθετημένο ρόλο επίσημου συμβούλου….Η Αρχή δεν μπορεί να έχει θεσμοθετημένο ρόλο επίσημου συμβούλου της
Κυβέρνησης αφού οι επίσημες συμβουλές αποτελούν υποχρέωση όλων των Υπουργείων και των Τμημάτων τους.
(3) Η Αρχή είναι η ενιαία, κεντρική, ελεγκτική/εποπτική….
Να διαμορφωθεί ως ακολούθως :
Η Αρχή είναι η ανεξάρτητη, συντονιστική και υποστηρικτική Αρχή της Κυπριακής Δημοκρατίας για θέματα που αφορούν την υγιεινή και ασφάλεια των τροφίμων και ζωοτροφών από την πρωτογενή παραγωγή μέχρι την κατανάλωση τους.
Αναδιατύπωση του εδαφίου (6) δεδομένου ότι θα πρέπει να αναθεωρηθεί η έννοια δευτεροβάθμιος και πρωτοβάθμιος έλεγχος
Αναδιατύπωση του εδαφίου (7) με τη διαγραφή αναφοράς λήψης μέτρων όπως επιβολής κυρώσεων στους Επίσημους Φορείς.
Στο άρθρο 3 (Εγκαθίδρυση και αποστολή της Αρχής) στο σημείο 4, εκεί που αναφέρεται ότι τα τρόφιμα θα πρέπει να είναι υγιεινά, ασφαλή και καλής ποιότητας και ότι οι καταναλωτές θα πρέπει να έχουν ορθή πληροφόρηση για τις επιλογές τους. Επίσης, ο επιστήμονας της διατροφής και διαιτολογίας είναι αυτός που αξιολογεί την διατροφική αξία και τις διαιτητικές ιδιότητες και έχει, επίσης σημαντικό ρόλο στην επισήμανση των τροφίμων για την αποφυγή της παραπληροφόρησης του καταναλωτή.
Στο άρθρο 3 (Εγκαθίδρυση και αποστολή της Αρχής) στο σημείο 5, εκεί που αναφέρεται στην προστασία της δημόσιας υγείας με την πρόσβαση σε ασφαλή, υγιεινά και υψηλής ποιότητας τρόφιμα.