17 – Άρθρο 17 – Κύριες λειτουργίες της Αρχής

Ο ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΙΔΡΥΣΗΣ ΚΥΠΡΙΑΚΗΣ ΑΡΧΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΝΟΜΟΣ ΤΟΥ 2024

Κύριες λειτουργίεςτης Αρχής.

17. Οι κύριες λειτουργίες της Αρχής είναι οι ακόλουθες:

(1) Διαμόρφωση εθνικής πολιτικής και χάραξη εθνικής στρατηγικής για την υγιεινή και ασφάλεια των τροφίμων και των ζωοτροφών, την υγεία και την καλή μεταχείριση των ζώων, την υγεία των φυτών και τα φυτοπροστατευτικά προϊόντα.

(2) συντονισμός και εποπτεία των επίσημων ελέγχων και των διαδικασιών που εφαρμόζουν οι Επίσημοι Φορείς για τα τρόφιμα και τις ζωοτροφές, την υγεία και την καλή μεταχείριση των ζώων, την υγεία των φυτών και τα φυτοπροστατευτικά προϊόντα, με σκοπό την συνεχή βελτίωση των επίσημων ελέγχων και των διαδικασιών που εφαρμόζουν οι Επίσημοι Φορείς για διασφάλιση της ασφάλειας των τροφίμων και των ζωοτροφών.

(3) συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ή με την Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων ή και με άλλους ευρωπαϊκούς και διεθνής οργανισμούς για την αντιμετώπιση υφιστάμενων και νεοφανών κινδύνων,

(4) παροχή επιστημονικών γνωματεύσεων ή και συμβουλών στον Υπουργό ή σε άλλους Υπουργούς, κατόπιν σχετικού αιτήματος, σε θέματα τροφίμων Η Αρχή λειτουργεί ως συμβουλευτικό όργανο του κράτους σε θέματα που εμπίπτουν στο πεδίο των αρμοδιοτήτων της,

(5) επικοινωνία και συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ή με την Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων ή με Αρχές Ασφάλειας Τροφίμων Κρατών-Μελών ΕΕ και Τρίτων Χωρών ή με άλλους ευρωπαϊκούς ή και διεθνής οργανισμούς,

(6) έγκαιρη και έγκυρη πληροφόρηση του πολίτη., μέσω της διασφάλισης της εφαρμογής ενός πλαισίου συντονισμένης επικοινωνίας.

Τέλος

Περιεχόμενα

01 - Άρθρο 1 - Συνοπτικός τίτλος.
02. Άρθρο 2 - Ερμηνεία
03 - Άρθρο 3 - Εγκαθίδρυση και αποστολή της Αρχής
04 - Άρθρο 4 - Σύσταση και αρμοδιότητες Διοικητικού Συμβούλιου της Αρχής
05 - Άρθρο 5 - Ανεξαρτησία της Αρχής
06 - Άρθρο 6 - Συγκρότηση και λειτουργία Διοικητικού Συμβουλίου της Αρχής
07 - Άρθρο 7 - Αντιμισθία, όροι εργασίας και άλλα ωφελήματα Προέδρου, Αναπληρωτή Προέδρου και μελών
08 - Άρθρο 8 - Φύση υπηρεσίας διοριζόμενων μελών του Διοικητικού Συμβουλίου της Αρχής
09 - Άρθρο 9 - Ιδιωτική απασχόληση διοριζόμενων μελών του Διοικητικού Συμβουλίου της Αρχής
10 - Άρθρο 10 - Κένωση θέσης, παύση ή παραίτηση μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου της Αρχής
11 - Άρθρο 11 - Εξουσίες Προέδρου
12 - Άρθρο 12 - Σύγκληση συνεδρίας
13 - Άρθρο 13 - Απαρτία και λήψη αποφάσεων
14 - Άρθρο 14 - Εκτελεστική Υπηρεσία της Αρχής
15 - Άρθρο 15 - Αρμοδιότητες της Εκτελεστικής Υπηρεσίας
16 - Άρθρο 16 - Ενημέρωση Υπουργού Υγείας ή / και άλλων υπουργών για προστασία της υγείας των καταναλωτών
17 - Άρθρο 17 - Κύριες λειτουργίες της Αρχής
18 - Άρθρο 18 - Τομείς αρμοδιοτήτων και αρμοδιότητες της Αρχής
19 - Άρθρο 19 - Εμπειρογνώμονες και Σύμβουλοι
20 - Άρθρο - Εξουσίες Αρχής
21 - Άρθρο 21 - Απαίτηση της Αρχής για υποβολή εκθέσεων σχετικά με την υγιεινή και ασφάλεια των τροφίμων, ζωοτροφές ή / και λοιπές αρμοδιότητες της
22 -Άρθρο 22 - Ανάθεση επιπρόσθετων εξουσιών στην Αρχή
23 - Άρθρο 23 - Εφαρμογή της νομοθεσίας για τους επίσημους ελέγχους και τις άλλες επίσημες δραστηριότητες
24 - Άρθρο 24 - Κανόνες ορθής υγιεινής πρακτικής
25 - Άρθρο 25 - Παροχή συμβουλών από την Αρχή
26 - Άρθρο 26 - Συλλογή και εκτίμηση δεδομένων
27 - Άρθρο 27 - Συμβουλευτικό σώμα
28 - Άρθρο 28 - Γραφείο Αξιολόγησης Κινδύνων
29 - Άρθρο 29 - Υποεπιτροπές
30 - Άρθρο 30 - Απολαβές και επιδόματα
31 - Άρθρο 31 - Προϋπολογισμός
32 - Άρθρο 32 - Τήρηση βιβλίων
33 - Άρθρου 33 - Έκθεση
34 - Άρθρου 34 - Δήλωση και αποκάλυψη συμφερόντων
35 - Άρθρο 35 - Αποκάλυψη πληροφοριών
36 - Άρθρο 36 - Έκδοση Κανονισμών
37 - Άρθρο 37 - Πόροι της Αρχής
38 - Άρθρο 38 - Εξωτερικοί έλεγχοι και πιστοποιήσεις ποιότητας
39 - Άρθρο 39 - Χρήση των ΤΠΕ και Μέσα κοινωνικής δικτύωσης
40 - Άρθρο 40 - Προστασία των προσωπικών δεδομένων
41 - Άρθρο 41 - Στέγαση και λειτουργία της Αρχής
42 - Άρθρο 42 - Εφαρμογή Ν.158(I)/1999, Ν.99(I)/2014 και Ν.28(Ι)/2020
43 - Άρθρο 43 - Έμβλημα και σφραγίδα της Αρχής
44 - Άρθρο 44 - Υπερίσχυση του νόμου της Κ.Α.Α.Τ. έναντι εθνικών νομοθεσιών
45 - Άρθρο 45 - Έναρξη ισχύος του παρόντος Νόμου και κατάργησης του ΣΑΤ

4 Σχόλια

  1. 17 (1)Να τροποποιηθεί το λεκτικό ώστε η αρχή να μην έχει εκτελεστικό και εποπτικό ρόλο. Εδώ μπορεί να δημιουργηθεί ένα συμβουλευτικό σώμα το οποίο να απαρτίζεται από επιστήμονες και το οποίο θα εκδίδει αποφάσεις οι οποίες θα είναι δεσμευτικού χαρακτήρα για τις Αρμόδιες Αρχές. Να διατηρείται το στάτους των Αρμόδιών Αρχών όπως είναι σήμερα .
    Να τροποποιηθεί το άρθρο ως εξής:
    «Συμβουλευτικό ρόλο στις Αρμόδιες Αρχές σχετικά με την Εθνική πολιτική και τη χάραξη Εθνικής στρατηγικής για την ασφάλεια τροφίμων και ζωοτροφών»

    17 (2) Ομοίως
    Να τροποποιηθεί το άρθρο ως εξής:
    εποπτεία των επίσημων ελέγχων και των διαδικασιών που εφαρμόζουν οι Αρμόδιες Αρχές για τα τρόφιμα και τις ζωοτροφές, και να εκδίδει υποχρεωτική γνωμοδότηση που θα είναι δεσμευτική από τις αρμόδιες Αρχές.
    Νοείται ότι οι Αρμόδιες Αρχές δύνανται με αιτιολόγηση να απέχουν από την εφαμρογή συγκεκριμένων γνωμοδοτήσεων είτε μερικώς είτε στην ολότητα τους, μόνο εφόσον υπάρχει αιτιολογημένη απόφαση. Σε τέτοια περίπτωση τόσο η γνωμοδότηση όσο και η αιτιολογημένη αποχή των Αρμόδιων Αρχών αποστέλλονται σε μικτή διυπουργική επιτροπή που συστήνεται κατά περίπτωση η οποία αποφασίζει τελικά την εφαμρογή ή όχι της γνωμοδότησης.

    17 (5) Σε συνεργασία με τις Αρμόδιες Αρχές επικοινωνία και συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ή με την Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων ή με Αρχές Ασφάλειας Τροφίμων Κρατών-Μελών ΕΕ και Τρίτων Χωρών ή με άλλους Ευρωπαϊκούς ή και Διεθνής οργανισμούς, σε συνεργασία με τις Αρμόδιες Αρχές.

  2. 17 Να είναι επικουρικός ο ρόλος της Αρχής για θέματα υγιεινής και ασφάλειας τροφίμων

    17(1) Διαφωνούμε με την ένταξη πρόνοιας για την υγεία και καλή μεταχείριση των ζώων, αφού ο στόχος του νόμου είναι η ασφάλεια των τροφίμων και όχι διακριτά η υγεία και η καλή μεταχείριση των ζώων. Να διαγραφεί η φράση «την υγεία και την καλή μεταχείριση των ζώων»
    17(2) Διαφωνούμε με την ένταξη πρόνοιας για την υγεία και καλή μεταχείριση των ζώων, αφού ο στόχος του νόμου είναι η ασφάλεια των τροφίμων και όχι η υγεία και η καλή μεταχείριση των ζώων. Να διαγραφεί η φράση «την υγεία και την καλή μεταχείριση των ζώων»

  3. Σε μεγάλο βαθμό οι λειτουργίες αυτές ανήκουν και πραγματοποιούνται αποτελεσματικά από το ΓΧΚ.
    Ο επίσημος εργαστηριακός έλεγχος θα πρέπει να παραμείνει στο Κράτος ως ανεξάρτητη οντότητα για σκοπούς αμεροληψίας, διαφάνειας και αξιοπιστίας. Δεν μπορεί να προΐσταται από την Αρχή, αλλά μόνο να υποστηρίζεται και να συντονίζεται από την Αρχή.
    Οι Λειτουργίες της Αρχής χρήζουν αναθεώρησης.

  4. Η χάραξη και διαμόρφωση εθνικής πολιτικής και στρατηγικής ασκείται από τις αρμόδιες αρχές με κατεύθυνση από τα αρμόδια Υπουργεία. Κατ επέκταση οι αρμόδιες αρχές λαμβάνουν μέρος σε επιτροπολογίες, ομάδες εργασίας του Συμβουλίου, κλπ. Η αναφορά αυτή έρχεται σε αντίθεση με το ρόλο και αρμοδιότητες των υπουργείων ως έχουν σήμερα.

    Ως εκ τούτου το Τμήμα Γεωργίας εισηγείται την αναδιατύπωση του άρθρου με τροποποίηση όπως η πολιτική αυτή να κοινοποιείται στην ΚΑΑΤ από τα αρμόδια υπουργεία για μελέτη, ενημέρωση και σχόλια, δεδομένου και του εποπτικού της ρόλου.

Back to top button
Μετάβαση στο περιεχόμενο