02. Άρθρο 2 – Ερμηνεία
Ερμηνεία
2.-(1) Για τους σκοπούς του παρόντος Νόμου, εκτός εάν από το κείμενο προκύπτει διαφορετική έννοια:
«Δημοκρατία» σημαίνει την Κυπριακή Δημοκρατία˙
«Αρχή» σημαίνει την Κυπριακή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων (Κ.Α.Α.Τ.) της Κυπριακής Δημοκρατίας η οποία εγκαθιδρύθηκε δυνάμει του άρθρου 3 του παρόντος Νόμου˙
Ο όρος «νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου» έχει την έννοια που αποδίδεται στον όρο αυτό στον περί της Δημοσιονομικής Ευθύνης και του Δημοσιονομικού Πλαισίου Νόμο˙
«Δημόσιος Υπάλληλος» ερμηνεύεται ως καθορίζεται στο Άρθρο 2 του περί της Δημόσιας Υπηρεσίας Νόμου˙
«Αρχή Τοπικής Διοίκησης» ερμηνεύεται ως καθορίζεται στο Άρθρο 2 του περί Δήμων Νόμου του 1985 έως 2022˙
«Επαρχιακός Οργανισμός Αυτοδιοίκησης» ερμηνεύεται ως καθορίζεται στον περί Επαρχιακών Οργανισμών Νόμο του 2022˙
«Ασφάλεια Τροφίμων» σημαίνει τα μέτρα που λαμβάνονται για αποφυγή των κινδύνων είτε είναι χρόνιοι είτε είναι άμεσοι που πιθανόν να θέσουν σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία, οι οποίοι προέρχονται από τρόφιμα που προορίζονται για ανθρώπινη κατανάλωση˙
«Εκτελεστικός Διευθυντής» σημαίνει το Εκτελεστικό Διευθυντή της Κυπριακής Αρχής Ασφάλειας Τροφίμων ο οποίος διορίζεται με βάση το Άρθρο 14 του παρόντος Νόμου˙
«Γραμματέας της Αρχής» σημαίνει το πρόσωπο από το προσωπικό της Αρχής που διορίζεται ως Γραμματέας της Αρχής σύμφωνα με το άρθρο 14(2)˙
«Νέο προσωπικό» σημαίνει το νέο προσωπικό που προσλαμβάνεται από την Αρχή, δυνάμει των διατάξεων του παρόντος Νόμου ή/και των Κανονισμών που εκδίδονται δυνάμει αυτού˙
«Προσωπικό που μεταφέρεται» σημαίνει τους δημόσιους υπαλλήλους, οι οποίοι πριν την ημερομηνία έναρξης της ισχύος του παρόντος Νόμου εργοδοτούνταν στο Υπουργείο Υγείας ή στο Υπουργείο Γεωργίας, Φυσικών Πόρων και Περιβάλλοντος ή και άλλο και οι οποίοι έχουν αποδεχθεί εργοδότηση που τους προσφέρεται στην Αρχή, δυνάμει των διατάξεων του παρόντος Νόμου˙
«Προσωπικό» σημαίνει το προσωπικό της Αρχής, το οποίο αποτελείται από δημόσιους υπαλλήλους οι οποίοι αποσπώνται στην Αρχή, το προσωπικό που μεταφέρεται, το ωρομίσθιο προσωπικό και το νέο προσωπικό που προσλαμβάνεται από την Αρχή, δυνάμει των διατάξεων του παρόντος Νόμου˙
«Πολυετή Εθνικά Σχέδια Ελέγχων» σημαίνει τα πολυετή εθνικά σχέδια ελέγχων, που καταρτίζονται με βάση τα άρθρα 109-113 του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 2017/625˙
«Επίσημος Φορέας» σημαίνει την αρμόδια αρχή που ασκεί εξουσίες και εκτελεί καθήκοντα σύμφωνα με τη νομοθεσία για τα τρόφιμα όπως ερμηνεύεται στο Άρθρο 2(2) του παρόντος Νόμου και περιλαμβάνει Κρατική Υπηρεσία, Επαρχιακό Οργανισμό Αυτοδιοίκησης ή Αρχή Τοπικής Αυτοδιοίκησης, στην οποία εκχωρούνται συγκεκριμένες εξουσίες για άσκηση ελέγχων σε όλο το φάσμα της τροφικής αλυσίδας˙
Ο όρος «Επίσημος έλεγχος» έχει την έννοια που του αποδίδει το άρθρο 2 του Κανονισμού (ΕΕ) αρ. 2017/625˙
Ο ορός «Επιβολή» σε σχέση με τη νομοθεσία για τα τρόφιμα, σημαίνει τη διενέργεια επιθεωρήσεων, επιτήρησης, δειγματοληψίας, ανάλυσης, αδειοδότησης, έγκρισης, καταχώρισης και την λήψη νομικών μέτρων˙
Ο όρος «Εγκαταστάσεις» σημαίνει οποιονδήποτε χώρο, κτίριο, αεροσκάφος, όχημα, σιδηρόδρομο, βαγόνι, εμπορευματοκιβώτιο, πλοίο ή προσωρινές εγκαταστάσεις στις οποίες διεξάγεται ή διεξήχθη οποιαδήποτε εμπορική ή επιχειρηματική δραστηριότητα σε σχέση με την παραγωγή, προετοιμασία, μεταποίηση, κατασκευή, εξαγωγή, εισαγωγή, αποθήκευση, διανομή ή πώληση τροφίμων˙
Ο όρος «Μη καλλιεργήσιμα τρόφιμα» σημαίνει τα τρόφιμα που δεν παράγονται στο εμπόριο ή που δεν συγκομίζονται, συμπεριλαμβανομένων των άγριων μανιταριών, φρούτων, μούρων, ψαριών και θηραμάτων που συλλέγονται μέσω ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων˙
«Γραφείο Αξιολόγησης Κινδύνων» σημαίνει το Γραφείο που συστήνεται δυνάμει του άρθρου 28˙
«Διοικητικό Συμβούλιο» σημαίνει το Διοικητικό Συμβούλιο της Αρχής Ασφάλειας Τροφίμων το οποίο διορίζεται από το Υπουργικό Συμβούλιο σύμφωνα με το άρθρο 6(1)˙
Οι όροι «Επιχείρηση τροφίμων» και «Επιχείρηση ζωοτροφών» έχουν την έννοια που τους αποδίδει το άρθρο 3 του Κανονισμού (ΕΚ) αρ. 178/2002.
Ο όρος «Νομοθεσία για τα τρόφιμα» έχει την έννοια που του αποδίδει το άρθρο 3 του Κανονισμού (ΕΚ) αρ. 178/2002˙
Ο όρος «πρωτοβάθμιοι έλεγχοι» σημαίνει τις συστηματικές επιθεωρήσεις που διενεργούνται από τους Επίσημους Φορείς στις επιχειρήσεις τροφίμων και επιχειρήσεις ζωοτροφών για επιβολή της νομοθεσίας για τα τρόφιμα και τις ζωοτροφές˙
Ο ορός «δευτεροβάθμιοι έλεγχοι» σημαίνει τους εποπτικούς ελέγχους που διενεργούνται από την Αρχή στις επιχειρήσεις τροφίμων και ζωοτροφών για εξακρίβωση εφαρμογής της νομοθεσίας από τους Επίσημους Φορείς. Στον όρο περιλαμβάνονται και οι έλεγχοι της Αρχής για εξακρίβωση της συμμόρφωσης τους με υπάρχουσες διαδικασίες, πρότυπα, κανόνες, πρωτόκολλα ή συμβάσεις˙
Ο όρος «υγιεινή των τροφίμων», έχει την έννοια που του αποδίδει το άρθρο 2 του Κανονισμού (ΕΚ) αρ. 852/2004˙
Ο όρος «Πρότυπα τροφίμων» σε σχέση με την ασφάλεια και την υγιεινή των τροφίμων, σημαίνει πρότυπα που έχουν θεσπιστεί από ή βάσει της νομοθεσίας για τα τρόφιμα και που αφορούν οποιοδήποτε ή συνδυασμό ή όλα από τα ακόλουθα:
(α) την σύνθεση των τροφίμων, συμπεριλαμβανομένων:
(i) το επίπεδο των ρύπων ή των υπολειμμάτων που μπορεί να υπάρχουν στα τρόφιμα,
(ii) την μικροβιολογική τους κατάσταση και ασφάλεια, και
(iii) την μέθοδο δειγματοληψίας και δοκιμής τροφίμων για τον προσδιορισμό της σύνθεσή τους·
(β) την παραγωγή τροφίμων, συμπεριλαμβανομένου του εξοπλισμού και των διαδικασιών που χρησιμοποιήθηκαν·
(γ) την συσκευασία, αποθήκευση ή χειρισμό των τροφίμων·
(δ) την πώληση, εισαγωγή ή εξαγωγή τροφίμων·
(ε) οποιαδήποτε πληροφορία σχετικά με τα τρόφιμα, συμπεριλαμβανομένης της επισήμανσης, της προώθησης και την διαφήμισή τους·
(ζ) η αποφυγή φυσικών, χημικών, ραδιολογικών, βιολογικών ή άλλης μόλυνσης των τροφίμων·
(η) την αποφυγή κινδύνων για την ανθρώπινη υγεία που προκύπτουν από την κατανάλωση τροφίμων·
(θ) τη μέγιστη ή την ελάχιστη ποσότητα ουσιών που απαιτείται να χρησιμοποιείται ή που μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην προετοιμασία τροφίμων·
Οι όροι «τρόφιμα» και «ζωοτροφές» έχουν την έννοια που τους αποδίδει το Άρθρο 2 του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ.178/2002. Επίσης, ως «τρόφιμα» νοούνται όλα τα υλικά και αντικείμενα που έρχονται σε επαφή με τρόφιμα˙
Ο όρος «κίνδυνος/hazard» σημαίνει ένα βιολογικό, χημικό ή φυσικό παράγοντα σε τρόφιμο ή μια κατάσταση του τρόφιμου που μπορεί να προκαλέσει δυσμενείς επιπτώσεις στην υγεία (Άρθρο 3, Κανονισμός (ΕΚ) αριθ.178/2002)˙
Ο όρος «ρίσκο/risk» σημαίνει τη συνάρτηση της πιθανότητας μιας δυσμενούς επίδρασης στην υγεία και της σοβαρότητας της επίδρασης αυτής, ως συνέπεια ενός κινδύνου (Άρθρο 3, Κανονισμός (ΕΚ) αριθ.178/2002)˙
Ο όρος “περιστατικό/incident” σημαίνει τις συνθήκες που περιβάλλουν τον εντοπισμό ενός κινδύνου που ενέχει ρίσκο για την υγεία και μπορεί να θεωρηθεί ως (αλλά όχι αποκλειστικά):
– Γεγονός που έχει δυνητικά επιβλαβείς συνέπειες για το κοινό από την κατανάλωση τροφίμων,
– Ο εντοπισμός μολυσμένων τροφίμων, που αν καταναλωθούν μπορεί να οδηγήσουν σε ασθένεια,
– Ο εντοπισμός σοβαρής ανθρώπινης ασθένειας που μπορεί να συνδέεται με μολυσμένα τρόφιμα,
– Ο εντοπισμός ανθυγιεινών πρακτικών σε μια επιχείρηση τροφίμων τέτοιου βαθμού ώστε να παρουσιάζουν άμεσο κίνδυνο για την υγεία των καταναλωτών-
– Ο εντοπισμός παράτυπων ή παράνομων πρακτικών σε οποιαδήποτε επιχείρηση τροφίμων ή στο δίκτυο διανομής που θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο την υγεία των καταναλωτών,
– Βιολογική ή χημική μόλυνση που προκύπτει από σκόπιμη αλλοίωση ή τρομοκρατικό γεγονός.
Ο όρος «έξαρση/outbreak» σημαίνει ένα περιστατικό κατά το οποίο δύο ή περισσότερα άτομα εμφανίζουν την ίδια ασθένεια μετά την κατανάλωση του ίδιου τρόφιμου.
Ο όρος «επίπτωση/incidence» ερμηνεύεται ο αριθμός των νέων κρουσμάτων τροφιμογενούς ασθένειας σε έναν δεδομένο πληθυσμό κατά τη διάρκεια μιας καθορισμένης περιόδου (π.χ. συχνότητα εμφάνισης – ο αριθμός των νέων κρουσμάτων ανά 100.000 πληθυσμού ανά έτος).
Ο όρος «διατροφική κρίση/κρίση ασφάλειας τροφίμων» ερμηνεύεται όταν διαπιστώνεται ότι τα τρόφιμα αποτελούν σοβαρό κίνδυνο για την ανθρώπινη υγεία είτε άμεσα είτε μέσω του περιβάλλοντος.
O όρος «νερό ανθρώπινής κατανάλωσης» ή «πόσιμο νερό» έχει την έννοια που του αποδίδει ο Ν.46(Ι)/2023˙
Ο όρος «Εργαστήρια Τροφίμων» έχει την έννοια που τους αποδίδει το Άρθρο 37 του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 2017/625·
Ο όρος «Ανεξαρτησία» σημαίνει ότι η Αρχή διέπεται από καθεστώς πλήρους διοικητικής αυτοτέλειας κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων της και δεν τελεί υπό τον έλεγχο ή και εποπτεία οποιουδήποτε Υπουργείου˙
«Πρόεδρος» σημαίνει τον Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου της Κυπριακής Αρχής Ασφάλειας Τροφίμων˙
«Συμβουλευτικό Σώμα» σημαίνει το Συμβουλευτικό Σώμα που συστήνεται δυνάμει του άρθρου 27˙
«Εκτελεστική Υπηρεσία» σημαίνει την προβλεπόμενη στο άρθρο 14(1) Εκτελεστική Υπηρεσία της Αρχής˙
Ο όρος «Διοριζόμενα Μέλη» σημαίνει τα πρόσωπα που διορίζονται από το Υπουργικό Συμβούλιο ως μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της Αρχής, με δικαίωμα ψήφου.
Ο όρος «Υπηρεσιακά Μέλη» σημαίνει τους Υπουργούς / Υφυπουργούς ή τους αντιπρόσωπους τους, που συμμετέχουν με την υπηρεσιακή τους ιδιότητα ως παρατηρητές στις συνεδριάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου της Αρχής, χωρίς δικαίωμα ψήφου.
Ο όρος «Υγεία και καλή μεταχείριση των ζώων» σημαίνει όλες τις αναγκαίες συνθήκες και τα μέτρα που λαμβάνονται για την πρόληψη και τον έλεγχο των νόσων των ζώων που μπορούν να μεταδοθούν σε άλλα ζώα ή ανθρώπους με στόχο την ενίσχυση της εφαρμογής των προτύπων υγείας και ασφάλειας για ολόκληρη την αγροδιατροφική αλυσίδα˙
Ο όρος «Υγεία των Φυτών» σημαίνει όλους τους κανόνες που θεσπίζονται για τον προσδιορισμό των φυτοϋγειονομικών κινδύνων που εγκυμονεί κάθε είδος, στέλεχος ή βιότυπος παθογόνων παραγόντων, ζώων ή παρασιτικών φυτών που είναι επιβλαβή για τα φυτά ή τα φυτικά προϊόντα («επιβλαβείς οργανισμοί»), καθώς και μέτρα για τη μείωση των εν λόγω κινδύνων σε αποδεκτό επίπεδο˙
«Υποεπιτροπή» σημαίνει την υποεπιτροπή που συστήνεται δυνάμει του άρθρου 29˙
«Υπουργός» σημαίνει τον Υπουργό Υγείας˙
Ο όρος «φυτοϋγειονομικό μέτρο» έχει την έννοια που του αποδίδει το Άρθρο 2 του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/2031˙
Ο όρος «αρμόδιο σώμα/όργανο αναγνώρισης τίτλων σπουδών της Δημοκρατίας» σημαίνει το Κυπριακό Συμβούλιο Αναγνώρισης Τίτλων Σπουδών (ΚΥ.Σ.Α.Τ.Σ.).
(2) Για τους σκοπούς του παρόντος Νόμου και όπου τυγχάνει εφαρμογής, όπου απαντάται ο όρος «τρόφιμα» νοείται ότι περιλαμβάνονται οι ζωοτροφές, η υγεία και καλή μεταχείριση των ζώων, η υγεία των φυτών και τα φυτοπροστατευτικά προϊόντα και όλες οι ενέργειες που αναλαμβάνονται από την Αρχή καλύπτουν και αυτά.
(3) Για τους σκοπούς του παρόντος Νόμου και όπου τυγχάνουν εφαρμογής οι ορισμοί που περιλαμβάνονται στον Κανονισμό (ΕΚ) αριθ.178/2002, στον Κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 852/2004, στον Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 2017/625 ή σε άλλο Κοινοτικό Κανονισμό ή νομοθεσία σχετική με τις αρμοδιότητες της Αρχής, υιοθετούνται ως έχουν.
Τέλος
2(1) –
(α) «Νέο προσωπικό»» δεν αναφέρονται προσόντα (διοικητικό προσωπικό, επιστημονικό προσωπικό, τεχνικό προσωπικό). Πρωταρχικό ρόλο σε όλους τους παρόμοιους οργανισμούς στο εξωτερικό έχουν οι κτηνίατροι. Εδώ αφήνεται ανοικτό ως εποικοδομητική ασάφεια και δημιουργούνται εύλογες απορίες γιατί.
Εισήγηση:Να καθοριστεί εξ αρχής στο προσωπικό η αντιπροσώπευση ανά επάγγελμα με κύρια έμφαση στο γεγονός ότι θα πρέπει να έχει επιστημονική συνάφεια και να έχει οπωσδήποτε κτηνιάτρους.
(β)«προσωπικό που μεταφέρεται» Έχουμε την εντύπωση πως η μεταφορά προσωπικού από τον Δημόσιο τομέα σε ΝΠΔΔ προϋποθέτει την απόλυση του υπαλλήλου από τον Δ.Τ. Επιπλέον το προσωπικό που θα μεταφέρεται, αν αυτό επιτρέπεται θα πρέπει να είναι ξεκάθαρο ότι θα περιλαμβάνει κτηνιάτρους.
Εισήγηση: Να περιγραφεί ότι το προσωπικό που μεταφέρεται πρέπει να απολυθεί από το δημόσιο τομέα για να εργοδοτήθει στον ΝΠΔΔ. Επιπλέον θα πρέπει να καταγράφεται ποιο προσωπικό του κάθε υπουργείου θα μεταφέρεται και θα πρέπει να είναι ξεκάθαρο ότι αναφέρεται σε κτηνιατρικούς λειτουργούς και λειτουργούς γεωργίας με οπωσδήποτε αντιπροσώπευση και από τους δύο κλάδους, αναλόγως θεματολογίας. Η γενική αναφορά στου Υπουργείο Γεωργίας δεν διασφαλίζει την επιστημονική επάρκεια του προσωπικού που θα μεταφέρεται.
(γ) «Προσωπικό» Η απόσπαση μπορεί να είναι νόμιμη? Και πάλι δεν αναφέρεται από ποιες υπηρεσίες θα προέρχονται οι αποσπασθέντες.
Εισήγηση: Συστήνεται να γίνει καθορισμός επακριβώς των υπηρεσιών από τις οποίες θα αποσπώνται λειτουργοί. Σημαντικό να αναφέρεται ότι για κάθε ειδικότητα που θα μεταφέρεται, θα παραμένει η δημοσιοϋπαλληλική του ιδιότητα και η μισθολογική κλίμακα στην οποία βρίσκονται. Θα πρέπει να καθοριστεί ελάχιστος αριθμός από κάθε ειδικότητα που θα μεταφερθεί στην νέα αρχή.
«Πολυετή Σχέδια Ελέγχου» Αυτή τη στιγμή τα Πολυετή σχέδια ελέγχου (ΠΟΣΕ) όπως αυτά ορίζονται από τον Κανονισμός 625/2017 συντάσσονται από τις Αρμόδιες Αρχές (την κάθε μία Αρμόδια Αρχή) και ελέγχονται σε επίπεδο Υπουργείου από το τμήμα Εσωτερικού Ελέγχου που λογοδοτεί στον Έφορο εσωτερικού ελέγχου (Ανεξάρτητη Αρχή) και από τον Γενικό Ελεγκτή της Δημοκρατίας. Η δημιουργία ακόμη ενός φορέα ο οποίος θα ελέγχει δημιουργεί κατά την άποψη μας μία υδροκεφαλία στο αποφασιστικό-ελεγκτικό κομμάτι κάτι το οποίο δεν είναι αυτό που χρειάζεται ο τομέας ασφάλειας Τροφίμων.
Εισήγηση: Να διατηρηθεί η αρμοδιότητα των Αρμόδιων Αρχών στο σχηματισμό των ΠΟΣΕ όπως είναι σήμερα. Αυτό το μοντέλο έχει επανειλημμένα ελεγχθεί από τους Ευρωπαϊκούς Οργανισμούς και συγκεκριμένα από το Γραφείο Κτηνιατρικών Θεμάτων και τροφίμων (FVO) και κρίθηκε να είναι τόσο λειτουργικός όσο και αποτελεσματικός
«Επίσημος Φορέας» Δεν είναι ξεκάθαρο στην παραπομπή στο άρθρο 2(2) τι νοείται ως επίσημος φορέας. Για παράδειγμα η υγεία και ευημερία των ζώων δεν μπορεί να συμπεριλαμβάνεται στον ορισμό “τρόφιμα”. Είναι εκτός σκοπού του δημιουργούμενου φορέα.
Εισήγηση: Ο όρος «επίσημος φορέας» πρέπει να διευκρινιστεί περαιτέρω και να καθορίζει ξεκάθαρα αρμοδιότητες στο άρθρο 2(2) π.χ. να αναφέρει ποιες υπηρεσίες θεωρούνται αρμόδιοι επίσημοι φορείς. Με βάση το σκεπτικό που συστήνεται ο η αρχή αναλαμβάνει όλα τα θέματα που ρυθμίζονται από άλλους νόμους όπου αρμόδιες αρχές είναι άλλες υπηρεσίες του κράτους π.χ. 150(Ι)/2003-2013. Με ποιο τρόπο θα υποκαθιστά ένα ΝΠΔΔ το κεντρικό κράτος? Ποιες Αρμοδιότητες θα παραμείνουν στις υφιστάμενες υπηρεσίες? Δεν καθορίζεται ούτε εδώ ούτε μέσα στο κείμενο αυτό. Πρέπει να γίνει ξεκάθαρη διευκρίνιση. Η λογική της υποκατάστασης όλων των Αμροδιοτων των Αρμόδιων Αρχών δεν μας βρίσκει σύμφωνους. Ας παραμε΄΄ινουν οι ΑρμόδιεςΑρχές ως έχουν και ας γίνει η ΚΑΑΤ συντονιστικό όργανο/συμβουλευτικό όργανο.
«Επίσημος έλεγχος» Ο επίσημος έλεγχος όπως ορίζεται στο συγκεκριμένο άρθρο του Ευρωπαικού Κανονισμού (ΕΕ. 625/2017), καθορίζει τον φορέα ως εκτελεστικό όργανο. Με βάση τις συστάσεις του FAO το σε ένα πολυεπίπεδο σύστημα ελέγχων η Αρχή δεν μπορεί να έχει και τον εκτελεστικό ρόλο. Με αυτό το τρόπο καταργούνται οι υφιστάμενες υπηρεσίες ή προβλέπεται η μελλοντικός σχεδιασμός κατάργησης των υφιστάμενων δομών των υπηρεσιών κάτι το οποίο θα είναι καταστροφικό.
Εισήγηση: Να διαγραφεί η παράγραφος αυτή. Η Αρχή θα πρέπει να έχει συμβουλευτικό/συντονιστικό ρόλο και όχι εκτελεστικό. Μπορεί να δημιουργηθεί αντί αυτού ένα γνωμοδοτικό όργανο που θα έχει την δυνατότητα να εκδίδει προτάσεις που θα είναι δεσμευτικές από τις υπηρεσίες και να έχει και σκοπό ελέγχου. Αυτού του είδους η αλλαγή που προτείνεται, θα έπρεπε να είχε γίνει όταν είχαμε ενταχθεί στην ΕΕ και όχι μετά από 20 χρόνια ένταξης όπου το σύστημα έχει ουσιαστικά παγιωθεί.
«πρωτοβάθμιοι έλεγχοι» Γιατί αναφέρονται οι πρωτοβάθμιοι έλεγχοι. Αυτό καθορίζεται στους επιμέρους νόμους της κάθε υπηρεσίας, ενώ και με βάση τον 625/2017 καθορίζεται η συχνότητα και ο τρόπος που διενεργείται (βλεπε προηγούμενο σημείο)
Εισήγηση: Να αφαιρεθεί ο ορισμός. Αντιτίθεται σε υφιστάμενη νομοθεσία και δημιουργεί προϋποθέσεις διαρχίας.
«δευτεροβάθμιοι έλεγχοι» Δεν έχουμε καταλάβει τελικά: Θα είναι εκτελεστικό όργανο ή ελεγκτικό? Αν είναι το πρώτο, τι θα απογίνουν οι υφιστάμενες δομές? Αν είναι το δεύτερο και τι θα απογίνουν οι υφιστάμενες δομές? Το ζήτημα είναι ότι όλες αυτές οι εξουσίες είναι ήδη ρυθμισμένες και ήδη γίνεται πολύ καλή δουλειά με βάση τις Επιθεωρήσεις από το food and Veterinary Office, οπότε πως δικαιολογείται η δημιουργία ενός ακόμη οργανισμού ΝΠΔΔ που θα ελέγχει άλλα ΝΠΔΔ, αλλά και το κεντρικό κράτος, χωρίς πρακτικά έσοδα?
Εισήγηση: Να αφαιρεθεί η πρόνοια, να παραμείνουν οι δομές ως έχουν και να γίνει προσπάθεια η αρχή να αναλάβει λειτουργίες που λείπουν αυτή τη στιγμή από την οργάνωση των υπηρεσιών για καλύτερο συντονισμό. Πιθανόν το γνωμοδοτικό συμβούλιο με κάποιες ενισχυμένες αρμοδιότητες να είναι η καλύτερη, και φθηνότερη, λύση. Επιπλέον αν η βούληση είναι να δωθεί έμφαση στην Δημόσια Υγεία μπορεί να δημιουργηθεί δομή Υφυπουργείου (βλ. πρόταση επιστολής μας)
«υγιεινή των τροφίμων» Να προστεθούν Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 853/2004, αλλά και ο 625/2017. Επιπλέον υπάρχουν κανονισμοί που αφορούν την υγιεινή παραγωγή των ζωοτροφών 183/2005. Καλό θα ήταν να συμπεριληφθούν όλοι οι κανονισμοί. Επιπλέον, των ευρωπαϊκών κανονισμών υπάρχουν Εθνικές νομοθεσίες που δεν περιλαμβάνονται στο προοίμιο, αλλά ωστόσο θα βρίσκονται σε παράλληλη ισχύ, γεγονός που δημιουργεί πολυνομία και χειρότερη πολυδιάσπαση και σύγχυση.
Εισήγηση: Να προστεθούν όλοι οι Κανονισμοί, νομοθεσίες και ΚΔΠ που εμπλέκονται, καθώς και αυτά που θα καταργηθούν ή τροποποιηθούν. Δεν υπάρχει εξαντλητική λίστα.
«Τρόφιμα» Τα υλικά συσκευασίας δεν μπορούν αν θεωρούνται τρόφιμα. Νομίζω μπορεί να περιγραφεί ως υλικά συσκευασίας.
Εισήγηση: Να αφαιρεθεί ως πλεονασματικός όρος (υλικά συσκευασίας)
«ανεξαρτησία» Γιατί? Ποιο το όφελος? Με ποιο τρόπο? Εδώ θα επαναλάβουμε ότι δημιουργείται μία επιπλέον δομή που θα κοστίσει δισεκατομμύρια για να στελεχωθεί, εκπαιδευτεί, λειτουργήσει με τον σωστό τρόπο για να αντικαταστήσει μια υπάρχουσα δομή η ήδη λειτουργεί αποτελεσματικά, με βάση εκθέσεις Ευρωπαϊκών Οργάνων.
Εισήγηση: Πιο καλό θα ήταν να γίνει υφυπουργείο Κτηνιατρικών Υποθέσεων και Ασφάλειας τροφίμων, που θα συμπεριλάβει όλες τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες και να δημιουργηθεί το απαραίτητο συμβουλευτικό σώμα με τις σωστές αρμοδιότητες.
“Υπηρεσιακά Μέλη”. Γιατί αφαιρείται η δυνατότητα ψήφου από τα υπηρεσιακά μέλη. Θα διοικεί-ται ένα ΝΠΔΔ μόνο από μέλη που θα διορίζονται και των οποίων η πολιτι-κή μπορεί να είναι διαφορετική ή να έρχεται σε αντίθεση με την βούληση του Κράτους?
Εισήγηση: Να δοθεί στα Υπηρεσιακά μέλη δικαίωμα ψήφου.
“Υγεία και καλή μεταχείριση των ζωών” Η «υγεία και καλή μεταχείριση των ζώων» είναι καθαρά αρμοδιότητα κτηνιατρικής φύσης και: (α) Δεν υπάρχει Διεύθυνση Κτηνιατρικής στον συγκεκριμένο δημιουργούμενο οργανισμό, (β) Είναι εκτός σκοπού ασφάλειας τροφίμων η συγκεκριμένη αρμοδιότητα και δεν μπορεί να ελέγχεται αυτή η αρμοδιότητα από μη κτηνιάτρους που δεν έχουν την σωστή επιστημονική κατάρτιση.
Εισήγηση: Να αφαιρεθεί από όλα τα σημεία η φράση: “Υγεία και καλή μεταχείριση των ζωών” ή να δωθεί έμφαση στην δημιουργία υφυπουργείου όπως προτείνεται από τον Σύλλογο. Επιπλέον θα πρεπει η μία από τις Διευθύνσεις να είναι Διεύθυνση κτηνιατρικών υποθέσεων.
Όρος Υγεία των φυτών. Σχόλιο με την ίδια λογική όπως για «την υγεία και ευημερία των ζώων»
“Υπουργός” Προτείνουμε την δημιουργία Υφυπουργείου το οποίο θα έχει Υφυπουργό και Διυπουργική Επιτροπή για περισσότερο έλεγχο.
Εδάφιο 2(2) Η Αρχή θα πρέπει να ασχολείται μόνο με θέματα Ασφάλειας Τροφίμων. Ο όρος « Υγεία και καλή μεταχείριση των ζώων» δεν καλύπτεται από τον ορισμό των τροφίμων όπως καταγράφεται στον Κανονισμό αρ. 178/2002.
Εισήγηση: Να διαγραφεί «η υγεία και καλή μεταχείριση των ζωών» στη 3η γραμμή
2( 1) – προσωπικό που μεταφέρεται: Για πόσο χρονικό διάστημα θα μεταφερθούν; Να διορθωθεί η ονομασία του Υπουργείου Γεωργίας, Φυσικών Πόρων και Περιβάλλοντος σε Υπουργείο
Γεωργίας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος.
– προσωπικό: Το νέο προσωπικό αλλά και αυτό που μεταφέρεται τι γνώσεις πρέπει να διαθέτει; Γιατί δεν έγιναν σκέψεις/σχεδιασμός όπως η Αρχή έχει την μορφή/λειτουργία που έχει ο ΕΦΕΤ
στην Ελλάδα με προσωπικό που θα διενεργεί και επίσημους ελέγχους.
– Επίσημος Φορέας: Να αντισταθεί η λέξη Κρατική Υπηρεσία σε Δημόσια Υπηρεσία.
– όρος πρωτοβάθμιοι έλεγχοι: Να αφαιρεθούν οι εν λόγω ορισμοί από το νομοσχέδιο εφόσον η κάθε αρμόδια αρχή καθορίζει τον τρόπο των επιθεωρήσεων/ελέγχων και τον τρόπο
επαλήθευσης αυτών.
– όρος δευτεροβάθμιοι έλεγχοι: Διαφωνoύμε με την έννοια των εποπτικών ελέγχων και την εξακρίβωση εφαρμογής της νομοθεσίας από τους επίσημους ελέγχους. Πρέπει να υπάρχει
συνεργασία με του ΕΦ για διερεύνηση περιστατικών. Δεν χρειάζεται ακόμα μια Ελεγκτική αρχή, ούτε να εκμηδενιστεί ο ρόλος, το έργο και η προσφορά των ΑΑ. Η εφαρμογή της νομοθεσίας
είναι υποχρέωση των Υπεύθυνων Εγκαταστάσεων Τροφίμων (ΥΕΤ) και όχι των Επισήμων Φορέων, οι Επίσημοι φορείς οφείλουν μέσω των επισήμων ελέγχων να επιβεβαιώνουν την
συμμόρφωση των ΥΕΤ.
– όρος υγιεινή των τροφίμων: Να προστεθούν όλοι οι κανονισμοί που εμπλέκονται: Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 853/2004.
– όρος Υγεία και καλή μεταχείριση των ζώων: Διαφωνούμε. Η Αρχή θα πρέπει να ασχολείται μόνο με θέματα Ασφάλειας Τροφίμων.
Περαιτέρω, γίνεται αναφορά σε πολλά σημεία στον όρο « Υγεία και καλή μεταχείριση των ζώων», αν και αντιλαμβανόμαστε την σημασία στα πλαίσια της έννοιας του One Health θεωρούμε ότι αυτή δεν μπορεί να είναι αρμοδιότητα της Αρχής.
Πέραν των πιο πάνω, η ευημερία / καλή μεταχείριση των ζώων δεν μπορεί να οριστεί με το συγκεκριμένο λεκτικό το οποίο αναφέρεται σε πρόληψη και έλεγχο ζωικών ασθενειών.
– Υπουργός: Γιατί ο Υγείας;
2(2) Διαφωνούμε. Η Αρχή θα πρέπει να ασχολείται μόνο με θέματα Ασφάλειας Τροφίμων. Ο όρος « Υγεία και καλή μεταχείριση των ζώων» σίγουρα δεν καλύπτεται από τον όρο τρόφιμα. Για τον όρο τρόφιμα δες Άρθρο 2 Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 178/2002.
– «Προσωπικό που μεταφέρεται»:
Άτομα που θα ενδιαφερθούν να διεκδικήσουν θέση στην Αρχή, θα προσληφθούν σύμφωνα με τον παρόντα νόμο. Προτείνεται διαγραφή του όρου «Προσωπικό που μεταφέρεται».
Υπόψη ότι το ΓΧΚ εργάζεται ήδη με μειωμένο αριθμό προσωπικού. Περαιτέρω μείωση θα δημιουργήσει σοβαρά λειτουργικά προβλήματα.
– Ρίσκο / risk:
Προτείνεται η λέξη risk να μεταφραστεί ως επικινδυνότητα αντί ρίσκο, βλέπε λεξικό EFSA, https://www.moh.gov.cy/Moh/SGL/sgl.nsf/All/F9FD64F7BD680FD7C22583D1003F24F6?OpenDocument
– Εργαστήρια Τροφίμων:
Αντί Εργαστήρια Τροφίμων να γίνει Επίσημα Εργαστήρια Τροφίμων.
– Εθνικά Εργαστήρια Αναφοράς:
Να προστεθεί ο ορισμός για τα Εθνικά Εργαστήρια Αναφοράς σύμφωνα με το άρθρο 100 του Κανονιαμού 625/2017.
– Ο όρος «Ανεξαρτησία»
Να διαμορφωθεί ως εξής: Ο όρος «Ανεξαρτησία» σημαίνει ότι η Αρχή παρέχει εμπεριστατωμένες ανεξάρτητες επιστημονικές απόψεις για την ασφάλεια και άλλες πτυχές της όλης αλυσίδας των τροφίμων και των ζωοτροφών. Ως εκ τούτου, η Αρχή θα πρέπει να τελεί υπό την εποπτεία του Υπουργείου Υγείας, ως το κατ εξοχήν αρμόδιο υπουργείο για την πρόληψη και διασφάλιση της δημόσιας υγείας, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η αμεροληψία και η εμπιστευτικότητα.
– Επίσημοι Φορείς
Με βάση τον Κανονισμό 625/2017 ο όρος Επίσημοι Φορείς δεν υπάρχει , αντί τούτου χρησιμοποιείται ο όρος Αρμόδια Αρχή και ως εκ τούτου θα πρέπει να υιοθετηθεί ο όρος αυτός. Επιπλέον, ο όρος Αρμόδια Αρχή θα πρέπει να συμπεριληφθεί στις ερμηνείες και ο όρος Επίσημοι Φορείς να διαγραφεί.
Οι Αρμόδιες Αρχές ως καθορισμένες από το Επίσημο Κράτος, είναι ήδη δηλωμένες στην Ευρωπαική Επιτροπή.
Η ΚΑΑΤ δεν αντικαθιστά τις ήδη ορισμένες Αρμόδιες Αρχές ! Η ΚΑΑΤ ιδρύεται στη βάση του Κανονισμού 178/2002, βάση του οποίου ιδρύθηκε η Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τρoφίμων (EFSA ) και ως εκ τούτου οι λειτουργίες και οι αρμοδιότητες της ΚΑΑΤ επιβάλλεται όπως περιοριστούν στις αντίστοιχες με εκείνες της EFSA.
– Ο ορός «Επιβολή»
Να διαγραφεί ! Η ερμηνεία που δίνεται στον όρο επιβολή δεν υφίσταται ! Η επιβολή αφορά μόνο κυρώσεις / πρόστιμα.
Όταν γίνεται αναφορά σε ενωσιακό δίκαιο τότε θα πρέπει να προστίθεται η φράση “όπως αυτοί εκάστοτε τροποποιούνται ή αντικαθίστανται”.
Να μελετηθούν εκ νέου οι όροι για βελτίωση της ερμηνείας, αποφυγής επαναλήψεων με Ενωσιακό κεκτημένο αλλά και αποφυγή σύγκρουσης με το υφιστάμενο Ενωσιακό δίκαιο.
Πρόσθετα γίνεται εισήγηση για αναθεώρηση, επαναδιατύπωση, διαγραφή συγκεκριμένων όρων:
Επίσημος φορέας: Αναθεώρηση όρου. Σε περίπτωση που αυτοί δεν αποτελούν δημόσιο φορέα αλλά ιδιωτικό τότε θα είναι εφικτή η προσθήκη προνοιών για ελέγχους από ΚΑΑΤ. Πρόσθετα να επιβεβαιωθεί ότι στον ορισμό περιλαμβάνονται και οι οργανισμοί πιστοποίηση βιολογικών προϊόντων.
Επίσημος έλεγχος: είναι επανάληψη ενωσιακού κανονισμού να διαγραφεί / Επιχείρηση τροφίμων: επανάληψη με ενωσιακό κανονισμό να διαγραφεί / Υγιεινή τροφίμων: επανάληψη με ενωσιακό κανονισμό να διαγραφεί
Πρότυπα τροφίμων: να διαγραφεί η αναδιατυπωθεί / Όροι τρόφιμα και ζωοτροφές: επανάληψη να διαγραφούν
Δευτεροβάθμιοι έλεγχοι: Αναθεώρηση ορισμού με βάση τον ρόλο που έχει η ΚΑΑΤ- συντονιστικό, εποπτικό, ο ρόλος της στους ελέγχους θα πρέπει να περιοριστεί στις επιθεωρήσεις και την καταγραφή συστάσεων προς αρμόδιες αρχές.
Ο όρος εργαστήρια τροφίμων να διαγραφεί νοουμένου ότι υπάρχει ο όρος επίσημα εργαστήρια σε ενωσιακό δίκαιο
Έννοιες όπως ο σιδηρόδρομος και βαγόνι να διαγραφούν
Μη καλλιεργήσιμα τρόφιμα: να αναδιατυπωθεί
Όρος «κίνδυνος»: είναι λανθασμένος βάση του 178/2002.
Όρος «έξαρση» θα πρέπει να καλύπτει ζώα και φυτά /φυτικά προϊόντα / Όρος «ρίσκο» : στον κανονισμό 178/2002 αναφέρεται στον κίνδυνο
Υγεία και καλή μεταχείριση ζώων: να διαγραφεί / Υγεία των Φυτών: να διαγραφεί
Στον παρόντα νόμο να εισαχθούν ορισμοί πέραν αυτών που ήδη καθορίζονται σε ενωσιακούς κανονισμούς ή εθνικές νομοθεσίες
Το εδάφιο (2) του άρθρου 2 να διαγραφεί
Το εδάφιο (3) του άρθρου2 να τροποποιηθεί. Η αναφορά σε άλλο κοινοτικό κανονισμό δημιουργεί ασάφειες. Γίνεται εισήγηση να δημιουργηθεί πίνακας και να καταγραφούν όλοι οι κανονισμοί /οδηγίες που θα βρίσκονται κάτω από το πεδίο εφαρμογής του εν λόγω νόμου