32 – Υποχρεώσεις επαγγελματικής δεοντολογίας κατά την παροχή πίστωσης σε καταναλωτές

Ο περί των Συμβάσεων Πίστωσης για Καταναλωτές Νόμος του 2024
  1. (1) (α) Ο πιστωτής και ο μεσίτης πιστώσεων ενεργούν με έντιμο, δίκαιο, διαφανή και επαγγελματικό τρόπο και λαμβάνουν υπόψη τα δικαιώματα και τα συμφέροντα των καταναλωτών όταν ασκούν οποιασδήποτε από τις ακόλουθες δραστηριότητες:

(i) εκπονούν πιστωτικά προϊόντα·

(ii) διαφημίζουν πιστωτικά προϊόντα σύμφωνα με τα άρθρα 6 και 7·

(iii) χορηγούν, διαμεσολαβούν ή διευκολύνουν τη χορήγηση πιστώσεων·

(iv) παρέχουν συμβουλευτικές υπηρεσίες·

(v) παρέχουν συμπληρωματικές υπηρεσίες σε καταναλωτές·

(vi) εκτελούν σύμβασης πίστωσης.

(β) Οι δραστηριότητες που αναφέρονται στα στοιχεία (iii) και (iv) της παραγράφου (α) βασίζονται σε:

(i) πληροφορίες σχετικά με τις συνθήκες του καταναλωτή,

(ii) οποιεσδήποτε ειδικές απαιτήσεις έχει γνωστοποιήσει ο καταναλωτής, και

(iii) σε εύλογες παραδοχές σχετικά με τους κινδύνους για την κατάσταση του καταναλωτή καθ’ όλη τη διάρκεια της σύμβασης πίστωσης.

(γ) Τηρουμένων των διατάξεων της παραγράφου (β), οι δραστηριότητες που αναφέρονται στο στοιχείο (iv) της παραγράφου (α) βασίζονται επίσης στις πληροφορίες που απαιτούνται βάσει του στοιχείου α) του εδαφίου (3) του άρθρου 15.

(2) Ο τρόπος με τον οποίο οι πιστωτές αμείβουν το προσωπικό τους και τους μεσίτες πιστώσεων, καθώς και ο τρόπος με τον οποίο οι μεσίτες πιστώσεων αμείβουν το προσωπικό τους, δεν εμποδίζει τη συμμόρφωση με την υποχρέωση που καθορίζεται στο εδάφιο (1).

(3) Σε περίπτωση που οι πιστωτές θεσπίζουν και εφαρμόζουν πολιτικές αμοιβών για το προσωπικό που είναι υπεύθυνο για την αξιολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας, συμμορφώνονται με τις ακόλουθες αρχές κατά τρόπο και στο βαθμό που αρμόζει στο μέγεθός τους, την εσωτερική τους οργάνωση και τη φύση, το εύρος και την πολυπλοκότητα των δραστηριοτήτων τους:

(α) η πολιτική αμοιβών συνάδει και προάγει την ορθή και αποτελεσματική διαχείριση των κινδύνων και δεν ενθαρρύνει την ανάληψη κινδύνων που υπερβαίνουν το επίπεδο του αποδεκτού από τον πιστωτή κινδύνου·

β) η πολιτική αμοιβών συνάδει με την επιχειρηματική στρατηγική, τους στόχους, τις αξίες και τα μακροπρόθεσμα συμφέροντα του πιστωτή και ενσωματώνει μέτρα για την αποφυγή συγκρούσεων συμφερόντων, προβλέποντας ιδίως ότι η αμοιβή δεν συναρτάται με τον αριθμό ή το ποσοστό των εγκεκριμένων αιτήσεων για τη χορήγηση πίστωσης.

(4) Σε περίπτωση που ο πιστωτής ή ο μεσίτης πιστώσεων παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες, η διάρθρωση των αμοιβών του συμμετέχοντος προσωπικού δεν θίγει την ικανότητά του να ενεργεί προς το συμφέρον του καταναλωτή και δεν συναρτάται με στόχους πωλήσεων.

Νοείται ότι, απαγορεύεται η εκ μέρους του πιστωτή καταβολή οποιασδήποτε προμήθειας στο μεσίτη πιστώσεων.

(5) Η Κεντρική Τράπεζα δύναται να θεσπίζει κανόνες, οι οποίοι αποσκοπούν στην εξειδίκευση των διατάξεων του άρθρου αυτού, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας απαγόρευσης συγκεκριμένου τύπου διάρθρωσης αμοιβών ή μορφών οικονομικού ανταλλάγματος.

(6) Απαγορεύεται η καταβολή πληρωμών από καταναλωτή προς πιστωτή ή μεσίτη πιστώσεων πριν από τη σύναψη της σύμβασης πίστωσης.

(7) (α) Κατά παρέκκλιση των διατάξεων του εδαφίου (6), ο πιστωτής ή ο μεσίτης πιστώσεων δύναται να απαιτήσει από τον καταναλωτή την καταβολή πληρωμής πριν από τη σύναψη σύμβασης πίστωσης για την κάλυψη μόνο των πραγματικών του εξόδων έναντι τρίτων.

(β) Στην περίπτωση κατά την οποία ο πιστωτής ή ο μεσίτης πιστώσεων απαιτεί από τον καταναλωτή την καταβολή πληρωμής δυνάμει των διατάξεων της παραγράφου (α) και πριν τη σύναψη της σύμβασης πίστωσης, ο πιστωτής ή μεσίτης πιστώσεων:

i. ενημερώνει τον καταναλωτή, εγγράφως ή επί άλλου σταθερού μέσου, για το ποσό της χρέωσης,

ii. επεξηγεί για τη φύση των εξόδων που καλύπτει, και

iii. λαμβάνει τη γραπτή συγκατάθεση του καταναλωτή για την εν λόγω χρέωση.

 

Τέλος

Περιεχόμενα

01 - Προοίμιο
02 - Συνοπτικός τίτλος
03 - Πεδίο εφαρμογής
04 - Ερμηνεία
05 - Υποχρέωση παροχής πληροφοριών δωρεάν στους καταναλωτές
06 - Απαγόρευση των διακρίσεων
07 - Διαφήμιση και εμπορία συμβάσεων πίστωσης
08 - Τυποποιημένες πληροφορίες που πρέπει να περιλαμβάνονται στη διαφήμιση των συμβάσεων πίστωσης
09 - Γενικές πληροφορίες
10 - Προσυμβατικές πληροφορίες
11 - Προσυμβατικές πληροφορίες σε σχέση με τις συμβάσεις πίστωσης που αναφέρονται στο εδάφιο (4) του άρθρου 2
12 - Επαρκείς εξηγήσεις
13 - Εξατομικευμένες προσφορές βάσει αυτοματοποιημένης επεξεργασίας
14 - Πρακτικές δέσμευσης και ομαδοποίησης
15 - Συναγόμενη συμφωνία για τη σύναψη οποιασδήποτε σύμβασης πίστωσης ή την αγορά συμπληρωματικών υπηρεσιών
16 - Συμβουλευτικές υπηρεσίες
17 - Απαγόρευση της αυτόκλητης χορήγησης πιστώσεων
18 - Υποχρέωση αξιολόγησης της πιστοληπτικής ικανότητας του καταναλωτή
19 - Βάσεις δεδομένων
20 - Μορφή της σύμβασης πίστωσης
21 - Πληροφορίες που πρέπει να συμπεριλαμβάνονται στη σύμβαση πίστωσης
22 - Πληροφορίες σχετικά με την τροποποίηση της σύμβασης πίστωσης
23 - Μεταβολές του χρεωστικού επιτοκίου
24 - Όριο υπερανάληψης
25 - Υπέρβαση
26 - Δικαίωμα υπαναχώρησης
27 - Συνδεδεμένες συμβάσεις πίστωσης
28 - Συμβάσεις πίστωσης αόριστης διάρκειας
29 - Πρόωρη εξόφληση
30 - Υπολογισμός του συνολικού ετήσιου πραγματικού επιτοκίου
31 - Μέτρα για τον περιορισμό των χρεωστικών επιτοκίων, των συνολικών ετήσιων πραγματικών επιτοκίων ή του συνολικού κόστους της πίστωσης για τον καταναλωτή
32 - Υποχρεώσεις επαγγελματικής δεοντολογίας κατά την παροχή πίστωσης σε καταναλωτές
33 - Απαιτήσεις γνώσεων και ικανοτήτων του προσωπικού
34 - Χρηματοοικονομική εκπαίδευση
35 - Υπερημερία και μέτρα ανεκτικότητας
36 - Συμβουλευτικές υπηρεσίες για χρέη
37 - Αδειοδότηση, εγγραφή σε μητρώο και εποπτεία ιδρυμάτων άλλων από πιστωτικά ιδρύματα και άλλων από ιδρύματα πληρωμών
38 - Ειδικές υποχρεώσεις για τους μεσίτες πιστώσεων
39 - Εκχώρηση δικαιωμάτων
40 - Εξωδικαστική επίλυση διαφορών 85(I) του 2017
41 - Αρμόδιες αρχές
42 - Καθήκοντα αρμοδίων αρχών
43 - Εξουσίες των αρμόδιων αρχών σε σχέση με έρευνες και ελέγχους
44 - Εξουσίες των αρμόδιων αρχών σε περίπτωση διαπίστωσης παράβασης
45 - Ανάληψη δεσμεύσεων
46 - Προσφυγή εναντίον αποφάσεων της Υπηρεσίας
47 - Είσπραξη διοικητικών προστίμων από την Υπηρεσία
48 - Προσφυγή εναντίον αποφάσεων της Κεντρικής Τράπεζας
49 - Έκδοση διαταγμάτων από δικαστήριο
50 - Θεραπείες
51 - Παράλειψη συμμόρφωσης, παρακώληση αρμόδιων αρχών και παροχή ψευδών στοιχείων
52 - Ευθύνη φυσικών προσώπων για παραβάσεις νομικών προσώπων
53 - Μη αποποίηση δικαιωμάτων καταναλωτή
54 - Οδηγίες της Υπηρεσίας αναφορικά με ανακοινώσεις και αγγελίες
55 - Κατάργηση αντίθετων διατάξεων
56 - Ευθύνη Αρχών
57 - Έξοδα
58 - Εξουσία της Κεντρικής Τράπεζας και της Υπηρεσίας για έκδοση οδηγιών
59 - Κατάργηση και μεταβατικές διατάξεις
60 - Έναρξη ισχύος
61 - ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ I - ΤΥΠΟΠΟΙΗΜΕΝΕΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΗΣ ΠΙΣΤΗΣ
62 - ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ II - ΕΥΡΩΠΑΪΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΗΣ ΠΙΣΤΗΣ
63 - ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ III
64 - ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙV - ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΑΝΑΛΗΨΗΣ ΔΕΣΜΕΥΣΗΣ

2 Σχόλια

  1. Άρθρο 31(4)- Διαφωνία με την ενάσκηση της διακριτικής ευχέρειας να απαγορεύουν τις προμήθειες που καταβάλλονται από τον πιστωτικό φορέα στον μεσίτη πιστώσεων

  2. Υιοθετήθηκε η διακριτική ευχέρεια που παρέχει το αρθ.32 (4) και (5) της Οδηγίας.
    Θεωρούμε ότι θα μπορούσε να επιτρέπονται οι προμήθειες σε τέτοιες περιπτώσεις, νοουμένου ότι γίνεται αποκάλυψη ότι αυτές καταβάλλονται. Σε περίπτωση που το άρθρο θα παραμείνει ως έχει, προτείνουμε την αντικατάσταση στο εδάφιο 2 της λέξης «εμποδίζει» με την λέξη «επηρεάζει».

Back to top button
Μετάβαση στο περιεχόμενο