08 – Τυποποιημένες πληροφορίες που πρέπει να περιλαμβάνονται στη διαφήμιση των συμβάσεων πίστωσης

Ο περί των Συμβάσεων Πίστωσης για Καταναλωτές Νόμος του 2024

7. (1) Κάθε διαφήμιση για σύμβαση πίστωσης, περιλαμβάνει σαφή και ευδιάκριτη προειδοποίηση η οποία ενημερώνει τους καταναλωτές ότι ο δανεισμός κοστίζει χρήματα, χρησιμοποιώντας τη διατύπωση «Προσοχή! Ο δανεισμός χρημάτων κοστίζει χρήματα» ή ισοδύναμη.

(2) Κάθε διαφήμιση για σύμβαση πίστωσης η οποία αναφέρει επιτόκιο ή οποιαδήποτε αριθμητικά στοιχεία που αφορούν οποιοδήποτε κόστος της πίστωσης για τον καταναλωτή, περιλαμβάνει τις τυποποιημένες πληροφορίες που παρατίθενται στο εδάφιο (3).

(3) Οι τυποποιημένες πληροφορίες που αναφέρονται στο εδάφιο (2) είναι ευανάγνωστες ή μπορούν να ακουστούν ευκρινώς, κατά περίπτωση, και είναι προσαρμοσμένες στους τεχνικούς περιορισμούς του μέσου που χρησιμοποιείται για τη διαφήμιση και προσδιορίζουν με σαφή, ευσύνοπτο και ευδιάκριτο τρόπο όλα τα ακόλουθα στοιχεία:

α) το χρεωστικό επιτόκιο, σταθερό ή κυμαινόμενο ή και τα δύο, μαζί με πληροφορίες για ενδεχόμενες επιβαρύνσεις που περιλαμβάνονται στο συνολικό κόστος της πίστωσης για τον καταναλωτή·

β) το συνολικό ποσό της πίστωσης·

γ) το συνολικό ετήσιο πραγματικό επιτόκιο·

δ) κατά περίπτωση, τη διάρκεια της σύμβασης πίστωσης ·

ε) στην περίπτωση πίστωσης υπό μορφή προθεσμιακής πληρωμής για συγκεκριμένα αγαθά ή υπηρεσίες, την τιμή τοις μετρητοίς και το ποσό της ενδεχόμενης προκαταβολής·

στ) κατά περίπτωση, το συνολικό πληρωτέο από τον καταναλωτή ποσό και το ποσό των δόσεων.

Νοείται ότι σε ειδικές και δικαιολογημένες περιπτώσεις στις οποίες το μέσο που χρησιμοποιείται για την κοινοποίηση των τυποποιημένων πληροφοριών που αναφέρονται στην παράγραφο (1) δεν παρέχει τη δυνατότητα οπτικής απεικόνισης των πληροφοριών, τα στοιχεία ε) και στ) της εν λόγω παραγράφου, δεν εφαρμόζονται.

(4) Οι τυποποιημένες πληροφορίες που αναφέρονται στην παράγραφο (1) του εδαφίου (3) προσδιορίζονται μέσω αντιπροσωπευτικού παραδείγματος.

(5) Στις περιπτώσεις όπου για την έγκριση της πίστωσης ή για τη χορήγησή της υπό τους όρους και προϋποθέσεις που διαφημίζεται, η σύναψη σύμβασης που αφορά συμπληρωματική υπηρεσία σχετική με τη σύμβαση πίστωσης είναι υποχρεωτική, και το κόστος της εν λόγω υπηρεσίας δεν μπορεί να καθοριστεί εκ των προτέρων, οι τυποποιημένες πληροφορίες που αναφέρονται στην παράγραφο (1) του εδαφίου (3), διευκρινίζουν με σαφή, ευσύνοπτο και ευδιάκριτο τρόπο την υποχρέωση σύναψης αυτής της σύμβασης.

(6) Χωρίς επηρεασμό των διατάξεων του Μέρους ΙΙ του περί Προστασίας του Καταναλωτή Νόμου του 2021, σε ειδικές και δικαιολογημένες περιπτώσεις στις οποίες το ηλεκτρονικό μέσο που χρησιμοποιείται για την κοινοποίηση των τυποποιημένων πληροφοριών που αναφέρονται στο εδάφιο (3) του παρόντος άρθρου, δεν παρέχει τη δυνατότητα οπτικής απεικόνισης των πληροφοριών με ευδιάκριτο και σαφή τρόπο, ο καταναλωτής μπορεί να έχει πρόσβαση στις πληροφορίες που αναφέρονται στα στοιχεία ε) και στ) της παραγράφου (1) του εν λόγω εδαφίου με επιλογή (κλικ), κύλιση ή σάρωση.

(7) Απαγορεύεται διαφήμιση πιστωτικών προϊόντων η οποία:

α) παροτρύνει τους καταναλωτές να ζητήσουν πίστωση υποδηλώνοντας ότι η πίστωση θα βελτιώσει την οικονομική τους κατάσταση·

β) διευκρινίζει ότι οι εκκρεμείς συμβάσεις πίστωσης ή οι καταχωρισμένες πιστώσεις σε βάσεις δεδομένων επηρεάζουν ελάχιστα ή καθόλου την αξιολόγηση μιας αίτησης πίστωσης·

γ) υποδηλώνει ψευδώς ότι η πίστωση οδηγεί σε αύξηση των οικονομικών πόρων, αποτελεί υποκατάστατο της αποταμίευσης ή μπορεί να βελτιώσει το βιοτικό επίπεδο του καταναλωτή.

(8) Τηρουμένων των διατάξεων του εδαφίου (7), η Υπηρεσία δύναται επίσης, στις περιπτώσεις όπου κρίνει ότι θίγονται ή ενδέχεται να θιγούν τα οικονομικά συμφέροντα των καταναλωτών, να απαγορεύει τη διαφήμιση πιστωτικών προϊόντων η οποία:

α) τονίζει την ευκολία ή την ταχύτητα με την οποία μπορεί να ληφθεί πίστωση·

β) αναφέρει ότι η έκπτωση εξαρτάται από τη λήψη πίστωσης·

γ) προσφέρει «περιόδους χάριτος» άνω των τριών μηνών για την εξόφληση των δόσεων της πίστωσης.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Τέλος

Περιεχόμενα

01 - Προοίμιο
02 - Συνοπτικός τίτλος
03 - Πεδίο εφαρμογής
04 - Ερμηνεία
05 - Υποχρέωση παροχής πληροφοριών δωρεάν στους καταναλωτές
06 - Απαγόρευση των διακρίσεων
07 - Διαφήμιση και εμπορία συμβάσεων πίστωσης
08 - Τυποποιημένες πληροφορίες που πρέπει να περιλαμβάνονται στη διαφήμιση των συμβάσεων πίστωσης
09 - Γενικές πληροφορίες
10 - Προσυμβατικές πληροφορίες
11 - Προσυμβατικές πληροφορίες σε σχέση με τις συμβάσεις πίστωσης που αναφέρονται στο εδάφιο (4) του άρθρου 2
12 - Επαρκείς εξηγήσεις
13 - Εξατομικευμένες προσφορές βάσει αυτοματοποιημένης επεξεργασίας
14 - Πρακτικές δέσμευσης και ομαδοποίησης
15 - Συναγόμενη συμφωνία για τη σύναψη οποιασδήποτε σύμβασης πίστωσης ή την αγορά συμπληρωματικών υπηρεσιών
16 - Συμβουλευτικές υπηρεσίες
17 - Απαγόρευση της αυτόκλητης χορήγησης πιστώσεων
18 - Υποχρέωση αξιολόγησης της πιστοληπτικής ικανότητας του καταναλωτή
19 - Βάσεις δεδομένων
20 - Μορφή της σύμβασης πίστωσης
21 - Πληροφορίες που πρέπει να συμπεριλαμβάνονται στη σύμβαση πίστωσης
22 - Πληροφορίες σχετικά με την τροποποίηση της σύμβασης πίστωσης
23 - Μεταβολές του χρεωστικού επιτοκίου
24 - Όριο υπερανάληψης
25 - Υπέρβαση
26 - Δικαίωμα υπαναχώρησης
27 - Συνδεδεμένες συμβάσεις πίστωσης
28 - Συμβάσεις πίστωσης αόριστης διάρκειας
29 - Πρόωρη εξόφληση
30 - Υπολογισμός του συνολικού ετήσιου πραγματικού επιτοκίου
31 - Μέτρα για τον περιορισμό των χρεωστικών επιτοκίων, των συνολικών ετήσιων πραγματικών επιτοκίων ή του συνολικού κόστους της πίστωσης για τον καταναλωτή
32 - Υποχρεώσεις επαγγελματικής δεοντολογίας κατά την παροχή πίστωσης σε καταναλωτές
33 - Απαιτήσεις γνώσεων και ικανοτήτων του προσωπικού
34 - Χρηματοοικονομική εκπαίδευση
35 - Υπερημερία και μέτρα ανεκτικότητας
36 - Συμβουλευτικές υπηρεσίες για χρέη
37 - Αδειοδότηση, εγγραφή σε μητρώο και εποπτεία ιδρυμάτων άλλων από πιστωτικά ιδρύματα και άλλων από ιδρύματα πληρωμών
38 - Ειδικές υποχρεώσεις για τους μεσίτες πιστώσεων
39 - Εκχώρηση δικαιωμάτων
40 - Εξωδικαστική επίλυση διαφορών 85(I) του 2017
41 - Αρμόδιες αρχές
42 - Καθήκοντα αρμοδίων αρχών
43 - Εξουσίες των αρμόδιων αρχών σε σχέση με έρευνες και ελέγχους
44 - Εξουσίες των αρμόδιων αρχών σε περίπτωση διαπίστωσης παράβασης
45 - Ανάληψη δεσμεύσεων
46 - Προσφυγή εναντίον αποφάσεων της Υπηρεσίας
47 - Είσπραξη διοικητικών προστίμων από την Υπηρεσία
48 - Προσφυγή εναντίον αποφάσεων της Κεντρικής Τράπεζας
49 - Έκδοση διαταγμάτων από δικαστήριο
50 - Θεραπείες
51 - Παράλειψη συμμόρφωσης, παρακώληση αρμόδιων αρχών και παροχή ψευδών στοιχείων
52 - Ευθύνη φυσικών προσώπων για παραβάσεις νομικών προσώπων
53 - Μη αποποίηση δικαιωμάτων καταναλωτή
54 - Οδηγίες της Υπηρεσίας αναφορικά με ανακοινώσεις και αγγελίες
55 - Κατάργηση αντίθετων διατάξεων
56 - Ευθύνη Αρχών
57 - Έξοδα
58 - Εξουσία της Κεντρικής Τράπεζας και της Υπηρεσίας για έκδοση οδηγιών
59 - Κατάργηση και μεταβατικές διατάξεις
60 - Έναρξη ισχύος
61 - ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ I - ΤΥΠΟΠΟΙΗΜΕΝΕΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΗΣ ΠΙΣΤΗΣ
62 - ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ II - ΕΥΡΩΠΑΪΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΗΣ ΠΙΣΤΗΣ
63 - ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ III
64 - ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙV - ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΑΝΑΛΗΨΗΣ ΔΕΣΜΕΥΣΗΣ

2 Σχόλια

  1. Άρθρο 7.(8)-
    – Να διευκρινιστούν οι περιπτώσεις που θίγονται τα οικονομικά συμφέροντα των καταναλωτών? Να δοθούν παραδείγματα.
    – – Να διευκρινιστεί κατά πόσον η Υπηρεσία θα εκδίδει ή αναμένεται να εκδώσει σχετικές Οδηγίες προς τούτο.
    – Διαφωνούμε με την υιοθέτηση της διακριτικής ευχέρειας της Οδηγίας για τις απαγορεύσεις στις διαφημίσεις που έχουν υιοθετηθεί στο άρθρο 7(8) του Νομοσχεδίου. Υπάρχει υφιστάμενο ολοκληρωμένο ισχυρό πλαίσιο για την εποπτεία των διαφημίσεων στον Περί Προστασίας Καταναλωτή Νόμο , που ακολουθούν οι Πιστωτές, έτσι δεν δικαιολογείται ή εν λόγω δυσανάλογη υπέρβαση στο Νομοσχέδιο.

  2. Εισήγηση όπως εκδοθούν οδηγίες (αντίστοιχες με αυτές που έχουν εκδοθεί κάτω από το Μοrtgage Credit Directive) οι οποίες να καθορίζουν τα κριτήρια αντιπροσωπευτικών παραδειγμάτων ως η υποχρέωση που προκύπτει από το άρθρο 7(4) του νομοσχεδίου.

Back to top button
Μετάβαση στο περιεχόμενο