25 – Υπέρβαση

Ο περί των Συμβάσεων Πίστωσης για Καταναλωτές Νόμος του 2024

24. (1) (α) Στην περίπτωση σύμβασης ανοίγματος τρεχούμενου λογαριασμού, όπου υπάρχει η δυνατότητα να επιτραπεί στον καταναλωτή υπέρβαση, ο πιστωτής οφείλει να περιλαμβάνει πληροφορίες σχετικά με αυτή τη δυνατότητα στη σύμβαση ανοίγματος τρεχούμενου λογαριασμού, καθώς και πληροφορίες σχετικά με το χρεωστικό επιτόκιο, τους όρους που διέπουν την εφαρμογή αυτού του επιτοκίου, κάθε δείκτη ή επιτόκιο αναφοράς που εφαρμόζεται στο αρχικό χρεωστικό επιτόκιο, τις επιβαρύνσεις που εφαρμόζονται από τη στιγμή της σύναψης της σύμβασης πίστωσης και, όπου εφαρμόζεται, τους όρους υπό τους οποίους δύναται να μεταβάλλονται οι επιβαρύνσεις αυτές.

(β) Ο πιστωτής σε κάθε περίπτωση παρέχει στον καταναλωτή τις πληροφορίες που προβλέπονται στην παράγραφο (α) εγγράφως ή επί άλλου σταθερού μέσου που έχει επιλέξει ο καταναλωτής και το οποίο προσδιορίζεται στη σύμβαση ανοίγματος τρεχούμενου λογαριασμού, σε τακτική βάση.

(2) (α) Στην περίπτωση σημαντικής υπέρβασης η οποία διαρκεί περισσότερο από έναν μήνα, ο πιστωτής ενημερώνει χωρίς καθυστέρηση τον καταναλωτή, εγγράφως ή επί άλλου σταθερού μέσου που επέλεξε ο καταναλωτής και το οποίο προσδιορίζεται στη σύμβαση ανοίγματος τρεχούμενου λογαριασμού, για όλα τα ακόλουθα:

(i) το γεγονός της υπέρβασης·
(ii) το σχετικό ποσό·
(iii) το επιτόκιο·
(iv) επιβαρύνσεις ή τόκοι υπερημερίας·
(v) την ημερομηνία αποπληρωμής.

(β) Ο πιστωτής, σε περίπτωση τακτικών υπερβάσεων, προσφέρει στον καταναλωτή συμβουλευτικές υπηρεσίες, όταν είναι διαθέσιμες, και ανακατευθύνει τον καταναλωτή χωρίς επιβάρυνση προς συμβουλευτικές υπηρεσίες για χρέη.

(3) Το παρόν άρθρο εφαρμόζεται με την επιφύλαξη των απαιτήσεων του Κώδικα Συμπεριφοράς που επιβάλλουν την υποχρέωση στον πιστωτή να προσφέρει επιλογές αναδιάρθρωσης στον καταναλωτή όταν αντιμετωπίζει οικονομικές δυσκολές όπως όταν η διάρκεια της υπέρβασης είναι σημαντική.

(4) Ο πιστωτής ενημερώνει τον καταναλωτή, με τον συμφωνημένο τρόπο, ότι δεν επιτρέπεται πλέον η υπέρβαση ή ότι μειώνεται το όριο της υπέρβασης τουλάχιστον 30 ημέρες πριν από την ημέρα κατά την οποία αρχίζει να ισχύει η πραγματική ακύρωση ή μείωση της υπέρβασης.

(5) (α) Σε περίπτωση που ο πιστωτής προβαίνει σε μείωση ή ακύρωση του ορίου υπερανάληψης, ο πιστωτής, πριν κινήσει διαδικασίες αναγκαστικής εκτέλεσης και χωρίς πρόσθετα έξοδα, προσφέρει στον καταναλωτή, τη δυνατότητα να αποπληρώσει το ποσό που πράγματι αναλήφθηκε έως το ποσό της εν λόγω μείωσης ή ακύρωσης.

(β) Η αποπληρωμή του ποσού που αναλήφθηκε έως το ποσό της μείωσης ή ακύρωσης της υπέρβασης, γίνεται σε 12 ισόποσες μηνιαίες δόσεις, εκτός εάν ο καταναλωτής επιλέξει να προβεί σε πρόωρη εξόφληση, με το επιτόκιο που ισχύει για την υπέρβαση.

(6) Οι πιστωτές αξιολογούν, σύμφωνα με το άρθρο 18, την πιστοληπτική ικανότητα του καταναλωτή, συμπεριλαμβανομένης της ικανότητας του καταναλωτή να προβεί σε αποπληρωμή του ποσού της υπέρβασης συμφώνως του εδαφίου (5), και σε περίπτωση που ο καταναλωτής αντιμετωπίζει οικονομικές δυσκολίες και υπάρχει σημαντικός κίνδυνος να παρουσιάσει καθυστερήσεις, ο πιστωτής επικοινωνεί με τον καταναλωτή σύμφωνα με τις πρόνοιες της υποπαραγράφου (2) της παραγράφου (5) του Κώδικα Συμπεριφοράς και παρέχει στον καταναλωτή βιώσιμο πρόγραμμα αποπληρωμής.

Τέλος

Περιεχόμενα

01 - Προοίμιο
02 - Συνοπτικός τίτλος
03 - Πεδίο εφαρμογής
04 - Ερμηνεία
05 - Υποχρέωση παροχής πληροφοριών δωρεάν στους καταναλωτές
06 - Απαγόρευση των διακρίσεων
07 - Διαφήμιση και εμπορία συμβάσεων πίστωσης
08 - Τυποποιημένες πληροφορίες που πρέπει να περιλαμβάνονται στη διαφήμιση των συμβάσεων πίστωσης
09 - Γενικές πληροφορίες
10 - Προσυμβατικές πληροφορίες
11 - Προσυμβατικές πληροφορίες σε σχέση με τις συμβάσεις πίστωσης που αναφέρονται στο εδάφιο (4) του άρθρου 2
12 - Επαρκείς εξηγήσεις
13 - Εξατομικευμένες προσφορές βάσει αυτοματοποιημένης επεξεργασίας
14 - Πρακτικές δέσμευσης και ομαδοποίησης
15 - Συναγόμενη συμφωνία για τη σύναψη οποιασδήποτε σύμβασης πίστωσης ή την αγορά συμπληρωματικών υπηρεσιών
16 - Συμβουλευτικές υπηρεσίες
17 - Απαγόρευση της αυτόκλητης χορήγησης πιστώσεων
18 - Υποχρέωση αξιολόγησης της πιστοληπτικής ικανότητας του καταναλωτή
19 - Βάσεις δεδομένων
20 - Μορφή της σύμβασης πίστωσης
21 - Πληροφορίες που πρέπει να συμπεριλαμβάνονται στη σύμβαση πίστωσης
22 - Πληροφορίες σχετικά με την τροποποίηση της σύμβασης πίστωσης
23 - Μεταβολές του χρεωστικού επιτοκίου
24 - Όριο υπερανάληψης
25 - Υπέρβαση
26 - Δικαίωμα υπαναχώρησης
27 - Συνδεδεμένες συμβάσεις πίστωσης
28 - Συμβάσεις πίστωσης αόριστης διάρκειας
29 - Πρόωρη εξόφληση
30 - Υπολογισμός του συνολικού ετήσιου πραγματικού επιτοκίου
31 - Μέτρα για τον περιορισμό των χρεωστικών επιτοκίων, των συνολικών ετήσιων πραγματικών επιτοκίων ή του συνολικού κόστους της πίστωσης για τον καταναλωτή
32 - Υποχρεώσεις επαγγελματικής δεοντολογίας κατά την παροχή πίστωσης σε καταναλωτές
33 - Απαιτήσεις γνώσεων και ικανοτήτων του προσωπικού
34 - Χρηματοοικονομική εκπαίδευση
35 - Υπερημερία και μέτρα ανεκτικότητας
36 - Συμβουλευτικές υπηρεσίες για χρέη
37 - Αδειοδότηση, εγγραφή σε μητρώο και εποπτεία ιδρυμάτων άλλων από πιστωτικά ιδρύματα και άλλων από ιδρύματα πληρωμών
38 - Ειδικές υποχρεώσεις για τους μεσίτες πιστώσεων
39 - Εκχώρηση δικαιωμάτων
40 - Εξωδικαστική επίλυση διαφορών 85(I) του 2017
41 - Αρμόδιες αρχές
42 - Καθήκοντα αρμοδίων αρχών
43 - Εξουσίες των αρμόδιων αρχών σε σχέση με έρευνες και ελέγχους
44 - Εξουσίες των αρμόδιων αρχών σε περίπτωση διαπίστωσης παράβασης
45 - Ανάληψη δεσμεύσεων
46 - Προσφυγή εναντίον αποφάσεων της Υπηρεσίας
47 - Είσπραξη διοικητικών προστίμων από την Υπηρεσία
48 - Προσφυγή εναντίον αποφάσεων της Κεντρικής Τράπεζας
49 - Έκδοση διαταγμάτων από δικαστήριο
50 - Θεραπείες
51 - Παράλειψη συμμόρφωσης, παρακώληση αρμόδιων αρχών και παροχή ψευδών στοιχείων
52 - Ευθύνη φυσικών προσώπων για παραβάσεις νομικών προσώπων
53 - Μη αποποίηση δικαιωμάτων καταναλωτή
54 - Οδηγίες της Υπηρεσίας αναφορικά με ανακοινώσεις και αγγελίες
55 - Κατάργηση αντίθετων διατάξεων
56 - Ευθύνη Αρχών
57 - Έξοδα
58 - Εξουσία της Κεντρικής Τράπεζας και της Υπηρεσίας για έκδοση οδηγιών
59 - Κατάργηση και μεταβατικές διατάξεις
60 - Έναρξη ισχύος
61 - ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ I - ΤΥΠΟΠΟΙΗΜΕΝΕΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΗΣ ΠΙΣΤΗΣ
62 - ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ II - ΕΥΡΩΠΑΪΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΗΣ ΠΙΣΤΗΣ
63 - ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ III
64 - ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙV - ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΑΝΑΛΗΨΗΣ ΔΕΣΜΕΥΣΗΣ

Ένα Σχόλιο

  1. Άρθρο 24(6): Με βάση το εν λόγω άρθρο οι πιστωτές αξιολογούν την πιστοληπτική ικανότητα του καταναλωτή, συμπεριλαμβανομένης της ικανότητας του καταναλωτή να προβεί σε αποπληρωμή αναληφθέντος ποσού, και σε περίπτωση που ο καταναλωτής αντιμετωπίζει οικονομικές δυσκολίες και υπάρχει σημαντικός κίνδυνος να παρουσιάσει καθυστερήσεις, ο πιστωτής επικοινωνεί με τον καταναλωτή σύμφωνα με τις πρόνοιες της υποπαραγράφου (2) της παραγράφου (5) του Κώδικα Συμπεριφοράς της ΚΤΚ και παρέχει στον καταναλωτή βιώσιμο πρόγραμμα αποπληρωμής.
    Δεν συμφωνούμε με την υποχρέωση ο πιστωτής να παρέχει στον καταναλωτή βιώσιμο πρόγραμμα αποπληρωμής. Το όποιο πρόγραμμα αποπληρωμής δημιουργείται νοουμένου ότι ο δανειολήπτης είναι βιώσιμος και συνεργάσιμος. Ως έχει διατυπωθεί το εν λόγω άρθρο απορρέει η υποχρέωσή να δίνεται πάντα πρόγραμμα, ασχέτως αν ο δανειολήπτης είναι βιώσιμος ή συνεργάσιμος. Παρακαλούμε όπως διαγραφεί η αναφορά.

Back to top button
Μετάβαση στο περιεχόμενο