24 – Όριο υπερανάληψης

Ο περί των Συμβάσεων Πίστωσης για Καταναλωτές Νόμος του 2024

23. (1) Όταν έχει χορηγηθεί πίστωση με τη μορφή ορίου υπερανάληψης, ο πιστωτής οφείλει, καθ’ όλη τη διάρκεια της σύμβασης πίστωσης, να ενημερώνει τακτικά, τουλάχιστον άπαξ μηνιαίως, τον καταναλωτή μέσω καταστάσεων λογαριασμού, εγγράφως ή επί άλλου σταθερού μέσου που προσδιορίζεται στη σύμβαση πίστωσης, για τις ακόλουθες πληροφορίες:

α) την ακριβή περίοδο την οποία αφορά η κατάσταση λογαριασμού·

β) τα αναληφθέντα ποσά και τις ημερομηνίες των αναλήψεων·

γ) το υπόλοιπο από την προηγούμενη κατάσταση λογαριασμού και την ημερομηνία του υπολοίπου·

δ) το νέο υπόλοιπο·

ε) τις ημερομηνίες και τα ποσά των πληρωμών που έκανε ο καταναλωτής·

στ) το ισχύον χρεωστικό επιτόκιο·

ζ) οποιεσδήποτε επιβληθείσες επιβαρύνσεις·

η) κατά περίπτωση, το ελάχιστο καταβλητέο από τον καταναλωτή ποσό.

(2) Όταν έχει χορηγηθεί πίστωση με τη μορφή ορίου υπερανάληψης, ο πιστωτής οφείλει να ενημερώνει τον καταναλωτή, εγγράφως ή επί άλλου σταθερού μέσου που προσδιορίζεται στη σύμβαση πίστωσης, για τις αυξήσεις του χρεωστικού επιτοκίου ή οποιωνδήποτε καταβλητέων επιβαρύνσεων, εγκαίρως πριν από την έναρξη ισχύος της εν λόγω μεταβολής.

(3) Κατά παρέκκλιση από το εδάφιο (2), ο πιστωτής δύναται να παρέχει την ενημέρωση που αναφέρεται στο εν λόγω εδάφιο περιοδικά στον καταναλωτή, με τον τρόπο που προβλέπεται στο εδάφιο (1), όταν πληρούνται οι ακόλουθες προϋποθέσεις:

α) τα μέρη έχουν συμφωνήσει για την εν λόγω περιοδική ενημέρωση στη σύμβαση πίστωσης·

β) η μεταβολή του χρεωστικού επιτοκίου οφείλεται σε μεταβολή επιτοκίου αναφοράς·

γ) το νέο επιτόκιο αναφοράς δημοσιοποιείται καταλλήλως·

δ) οι πληροφορίες σχετικά με το νέο επιτόκιο αναφοράς είναι επίσης διαθέσιμες:

i) στις εγκαταστάσεις του πιστωτή ·

ii) όταν ο πιστωτής διαθέτει ιστότοπο, στον συγκεκριμένο ιστότοπο· και

iii) όταν ο πιστωτής διαθέτει εφαρμογή για κινητά, μέσω της συγκεκριμένης εφαρμογής για κινητά.

(4) Ο πιστωτής οφείλει να γνωστοποιεί στον καταναλωτή, με τον τρόπο που συμφωνήθηκε, κάθε μείωση ή ακύρωση του ορίου υπερανάληψης τουλάχιστον 30 ημέρες πριν από την ημέρα κατά την οποία αρχίζει να ισχύει η πραγματική μείωση ή ακύρωση του ορίου υπερανάληψης.

(5) (α) Όταν οι πιστωτές προβαίνουν σε μείωση ή ακύρωση του ορίου υπερανάληψης, παρέχουν στον καταναλωτή, πριν από την κίνηση διαδικασιών αναγκαστικής εκτέλεσης και χωρίς πρόσθετα έξοδα, τη δυνατότητα να αποπληρώσει το ποσό που πράγματι αναλήφθηκε έως το ποσό της εν λόγω μείωσης ή ακύρωσης.

(β) Η αποπληρωμή του αναληφθέντος ποσού έως το ποσό της εν λόγω μείωσης ή ακύρωσης γίνεται σε (12) ισόποσες μηνιαίες δόσεις, εκτός αν ο καταναλωτής επιλέξει να προβεί σε πρόωρη εξόφληση, με το επιτόκιο που ισχύει για το όριο υπερανάληψης.

(6) Οι πιστωτές αξιολογούν, σύμφωνα με το άρθρο 17, την ικανότητα του καταναλωτή να προβεί σε αποπληρωμή του αναληφθέντος ποσού συμφώνως του εδαφίου (4), και σε περίπτωση που διαφαίνεται ότι υπάρχει σημαντικός κίνδυνος ο καταναλωτής να αντιμετωπίσει οικονομικές δυσκολίες και να παρουσιάσει καθυστερήσεις ο πιστωτής επικοινωνεί με τον καταναλωτή σύμφωνα με τις πρόνοιες της υποπαραγράφου (2) της παραγράφου (5) του Κώδικα Συμπεριφοράς και παρέχει στον καταναλωτή βιώσιμο πρόγραμμα αποπληρωμής.

Τέλος

Περιεχόμενα

01 - Προοίμιο
02 - Συνοπτικός τίτλος
03 - Πεδίο εφαρμογής
04 - Ερμηνεία
05 - Υποχρέωση παροχής πληροφοριών δωρεάν στους καταναλωτές
06 - Απαγόρευση των διακρίσεων
07 - Διαφήμιση και εμπορία συμβάσεων πίστωσης
08 - Τυποποιημένες πληροφορίες που πρέπει να περιλαμβάνονται στη διαφήμιση των συμβάσεων πίστωσης
09 - Γενικές πληροφορίες
10 - Προσυμβατικές πληροφορίες
11 - Προσυμβατικές πληροφορίες σε σχέση με τις συμβάσεις πίστωσης που αναφέρονται στο εδάφιο (4) του άρθρου 2
12 - Επαρκείς εξηγήσεις
13 - Εξατομικευμένες προσφορές βάσει αυτοματοποιημένης επεξεργασίας
14 - Πρακτικές δέσμευσης και ομαδοποίησης
15 - Συναγόμενη συμφωνία για τη σύναψη οποιασδήποτε σύμβασης πίστωσης ή την αγορά συμπληρωματικών υπηρεσιών
16 - Συμβουλευτικές υπηρεσίες
17 - Απαγόρευση της αυτόκλητης χορήγησης πιστώσεων
18 - Υποχρέωση αξιολόγησης της πιστοληπτικής ικανότητας του καταναλωτή
19 - Βάσεις δεδομένων
20 - Μορφή της σύμβασης πίστωσης
21 - Πληροφορίες που πρέπει να συμπεριλαμβάνονται στη σύμβαση πίστωσης
22 - Πληροφορίες σχετικά με την τροποποίηση της σύμβασης πίστωσης
23 - Μεταβολές του χρεωστικού επιτοκίου
24 - Όριο υπερανάληψης
25 - Υπέρβαση
26 - Δικαίωμα υπαναχώρησης
27 - Συνδεδεμένες συμβάσεις πίστωσης
28 - Συμβάσεις πίστωσης αόριστης διάρκειας
29 - Πρόωρη εξόφληση
30 - Υπολογισμός του συνολικού ετήσιου πραγματικού επιτοκίου
31 - Μέτρα για τον περιορισμό των χρεωστικών επιτοκίων, των συνολικών ετήσιων πραγματικών επιτοκίων ή του συνολικού κόστους της πίστωσης για τον καταναλωτή
32 - Υποχρεώσεις επαγγελματικής δεοντολογίας κατά την παροχή πίστωσης σε καταναλωτές
33 - Απαιτήσεις γνώσεων και ικανοτήτων του προσωπικού
34 - Χρηματοοικονομική εκπαίδευση
35 - Υπερημερία και μέτρα ανεκτικότητας
36 - Συμβουλευτικές υπηρεσίες για χρέη
37 - Αδειοδότηση, εγγραφή σε μητρώο και εποπτεία ιδρυμάτων άλλων από πιστωτικά ιδρύματα και άλλων από ιδρύματα πληρωμών
38 - Ειδικές υποχρεώσεις για τους μεσίτες πιστώσεων
39 - Εκχώρηση δικαιωμάτων
40 - Εξωδικαστική επίλυση διαφορών 85(I) του 2017
41 - Αρμόδιες αρχές
42 - Καθήκοντα αρμοδίων αρχών
43 - Εξουσίες των αρμόδιων αρχών σε σχέση με έρευνες και ελέγχους
44 - Εξουσίες των αρμόδιων αρχών σε περίπτωση διαπίστωσης παράβασης
45 - Ανάληψη δεσμεύσεων
46 - Προσφυγή εναντίον αποφάσεων της Υπηρεσίας
47 - Είσπραξη διοικητικών προστίμων από την Υπηρεσία
48 - Προσφυγή εναντίον αποφάσεων της Κεντρικής Τράπεζας
49 - Έκδοση διαταγμάτων από δικαστήριο
50 - Θεραπείες
51 - Παράλειψη συμμόρφωσης, παρακώληση αρμόδιων αρχών και παροχή ψευδών στοιχείων
52 - Ευθύνη φυσικών προσώπων για παραβάσεις νομικών προσώπων
53 - Μη αποποίηση δικαιωμάτων καταναλωτή
54 - Οδηγίες της Υπηρεσίας αναφορικά με ανακοινώσεις και αγγελίες
55 - Κατάργηση αντίθετων διατάξεων
56 - Ευθύνη Αρχών
57 - Έξοδα
58 - Εξουσία της Κεντρικής Τράπεζας και της Υπηρεσίας για έκδοση οδηγιών
59 - Κατάργηση και μεταβατικές διατάξεις
60 - Έναρξη ισχύος
61 - ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ I - ΤΥΠΟΠΟΙΗΜΕΝΕΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΗΣ ΠΙΣΤΗΣ
62 - ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ II - ΕΥΡΩΠΑΪΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΗΣ ΠΙΣΤΗΣ
63 - ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ III
64 - ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙV - ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΑΝΑΛΗΨΗΣ ΔΕΣΜΕΥΣΗΣ

Ένα Σχόλιο

  1. Άρθρο 23 (5): Ως προς τις υποχρεώσεις του πιστωτή που χορηγεί όριο υπερανάληψης και συγκεκριμένα αυτές που περιλαμβάνονται στο άρθρο 23(5), το ερώτημα που προκύπτει είναι σε σχέση με την αναφορά «…τη δυνατότητα να αποπληρώσει το ποσό που πράγματι αναλήφθηκε…». Δηλαδή περιορίζεται το ποσό που ο πιστωτής μπορεί να απαιτήσει, σε περίπτωση μείωσης ή ακύρωσης ορίου στο ποσό που έλαβε ο χρεώστης/ καταναλωτής μόνο? Δηλαδή χωρίς τόκο ή και νόμιμα επιβληθείσες χρεώσεις?

    Άρθρο 23(6): Με βάση το εν λόγω άρθρο οι πιστωτές αξιολογούν την πιστοληπτική ικανότητα του καταναλωτή, συμπεριλαμβανομένης της ικανότητας του καταναλωτή να προβεί σε αποπληρωμή αναληφθέντος ποσού, και σε περίπτωση που ο καταναλωτής αντιμετωπίζει οικονομικές δυσκολίες και υπάρχει σημαντικός κίνδυνος να παρουσιάσει καθυστερήσεις, ο πιστωτής επικοινωνεί με τον καταναλωτή σύμφωνα με τις πρόνοιες της υποπαραγράφου (2) της παραγράφου (5) του Κώδικα Συμπεριφοράς της ΚΤΚ και παρέχει στον καταναλωτή βιώσιμο πρόγραμμα αποπληρωμής.
    Δεν συμφωνούμε με την υποχρέωση ο πιστωτής να παρέχει στον καταναλωτή βιώσιμο πρόγραμμα αποπληρωμής. Το όποιο πρόγραμμα αποπληρωμής δημιουργείται νοουμένου ότι ο δανειολήπτης είναι βιώσιμος και συνεργάσιμος. Ως έχουν διατυπωθεί το εν λόγω άρθρα, απορρέει η υποχρέωσή να δίνεται πάντα πρόγραμμα, ασχέτως αν ο δανειολήπτης είναι βιώσιμος ή συνεργάσιμος. Παρακαλούμε όπως διαγραφεί η αναφορά.

Back to top button
Μετάβαση στο περιεχόμενο