19 – Παράρτημα 3- ΠΙΝΑΚΑΣ 5-ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗ ΑΓΟΡΑΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ
| Φύση και σκοπός | 1. Η Επιχορήγηση Αγοράς Αυτοκινήτου καλύπτει μέρος της δαπάνης για αγορά αυτοκινήτου για σκοπούς διευκόλυνσης και ενθάρρυνσης της διακίνησης, των καθημερινών δραστηριοτήτων, βελτίωση της ποιότητας ζωής και ενίσχυση της κοινωνικής ενσωμάτωσης του ατόμου με αναπηρία. 
 | 
| Δικαιούχοι | 2.  Δικαιούχοι παροχής για αγορά αυτοκινήτου είναι άτομα ηλικίας μέχρι εβδομήντα (70) ετών, τυφλά ή με μέτρια ή σοβαρή κινητική αναπηρία όπως πιστοποιείται από την αρμόδια αρχή: 
 Νοείται ότι άτομα που έλαβαν για πρώτη φορά επιχορήγηση πριν την ηλικία των εβδομήντα (70) ετών δικαιούνται να λάβουν νέα επιχορήγηση μέχρι την ηλικία των εβδομήντα επτά (77) ετών νοουμένου ότι εξακολουθούν να κατέχουν άδεια οδήγησης 
 | 
| Ύψος επιχορήγησης | 3.  Το ύψος της Επιχορήγησης Αγοράς Αυτοκινήτου, ανάλογα με τις εξατομικευμένες ανάγκες του ατόμου με αναπηρία, διαβαθμίζεται ως ακολούθως: 
 (α) € 3.500 ( τρεις χιλιάδες πεντακόσια ευρώ) ή 
 (β) €4.500 ( τέσσερεις χιλιάδες πεντακόσια ευρώ) για άτομα με σοβαρή κινητική αναπηρία που χρησιμοποιούν τροχοκάθισμα για τη διακίνηση τους ή 
 € 9.000 ( εννέα χιλιάδες ευρώ) για άτομα με παραπληγία ή τετραπληγία που θα αγοράσουν κατάλληλα διασκευασμένο αυτοκίνητο για να εισέρχονται και να επιβαίνουν εντός του αυτοκινήτου καθήμενοι στο τροχοκάθισμα. 
 | 
| Άλλοι όροι και προϋποθέσεις 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Νόμος 86 του 1972 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 | 4. Για την Επιχορήγηση Αγοράς Αυτοκινήτου ισχύουν οι ακόλουθοι όροι και προϋποθέσεις: 
 (α) ο αιτητής θα προσκομίζει όλα τα απαραίτητα αποδεικτικά στοιχεία για την αγορά του αυτοκινήτου, όπως αυτά καθορίζονται από την αρμόδια αρχή 
 (β) ο αιτητής θα πρέπει να είναι κάτοχος άδειας οδηγού εκτός αν είναι ανήλικος ή αν, λόγω της φύσης της αναπηρίας του, δεν είναι σε θέση να οδηγεί με ασφάλεια σύμφωνα με γνωμάτευση του Τμήματος Οδικών Μεταφορών 
 (γ) το αυτοκίνητο που αγοράζεται μπορεί να είναι είτε καινούργιο είτε μεταχειρισμένο με ημερομηνία κατασκευής μικρότερης των 5 (πέντε) ετών, δεν επιτρέπεται όμως η αγορά οχήματος από συγγενικό πρόσωπο πρώτου ή δεύτερου βαθμού συγγένειας. Δεν υπάρχει περιορισμός στην ιπποδύναμη ή τον τύπο του αυτοκινήτου, νοουμένου ότι δεν αντιτίθεται σ’ αυτό το Τμήμα Οδικών Μεταφορών. Σε περίπτωση αγοράς ειδικά διασκευασμένου αυτοκινήτου όπως αναφέρεται στο σημείο (3γ) πιο πάνω, η αυξημένη χορηγία θα καταβάλλεται εφόσον επιβεβαιωθεί ότι το αυτοκίνητο που αγοράστηκε είναι κατάλληλα διασκευασμένο και εξασφαλίζει την μεταφορά του δικαιούχου καθήμενου σε τροχοκάθισμα. 
 (δ) ο δικαιούχος έχει δικαίωμα παροχής νέας επιχορήγησης για απόκτηση νέου αυτοκινήτου μετά την παρέλευση επτά (7) ετών 
 (ε) το αυτοκίνητο εγγράφεται στο όνομα του ατόμου με αναπηρία και δύναται να μεταβιβασθεί σε άλλο πρόσωπο μετά την πάροδο 7 χρόνων. Σε περίπτωση όπου το άτομο επιθυμεί να μεταβιβάσει το αυτοκίνητο πριν την πάροδο των 7 χρόνων, θα καταβάλει στο Τμήμα ποσό ανάλογο του χρονικού διαστήματος που απομένει για την ολοκλήρωση των 7 χρόνων 
 (στ) σε περίπτωση που το αυτοκίνητο παρουσιάσει μηχανικά ή άλλα προβλήματα τέτοιου τύπου ώστε να κρίνεται ασύμφορο προς επιδιόρθωση ο δικαιούχος δύναται να αποξενωθεί το όχημα μετά την πάροδο δύο ετών από την ημερομηνία μεταβίβασης νοουμένου ότι παρουσιάσει σχετικές βεβαιώσεις από δυο τουλάχιστον ειδικούς (μηχανικούς αυτοκινήτων) και το αίτημα εγκριθεί από την αρμόσια αρχή . Σημειώνεται ότι σε κάθε περίπτωση ο δικαιούχος δεν δύναται να επιχορηγηθεί πριν την πάροδο 7 ετών 
 (ζ) σε περίπτωση θανάτου του δικαιούχου το αυτοκίνητο καθίσταται μέρος της περιουσίας του και μεταβιβάζεται στους κληρονόμους του χωρίς να απαιτείται να επιστραφεί στο Κράτος η επιχορήγηση 
 (η) το αυτοκίνητο θα μπορούν να το οδηγούν μέλη της οικογένειας του δικαιούχου που θα ορίσει ο ίδιος, νοουμένου ότι αυτά εγκρίνονται από την αρμόδια αρχή. Επίσης όταν το άτομο με αναπηρία είναι μέσα στο αυτοκίνητο μπορεί να το οδηγεί οποιοδήποτε πρόσωπο, νοουμένου ότι καλύπτεται από το ασφαλιστικό συμβόλαιο του οχήματος. Νοείται ότι το αυτοκίνητο μπορεί να οδηγείται από τεχνικούς/μηχανικούς όταν απαιτείται, που κατέχουν την σχετική άδεια. Σε περίπτωση παραβάσεως των πιο πάνω όρων, η αρμόδια αρχή διατηρεί το δικαίωμα απαίτησης του ποσού της οικονομικής βοήθειας που παραχωρήθηκε 
 (θ) το αυτοκίνητο έχει το δικαίωμα απαλλαγής από το Τμήμα Οδικών Μεταφορών για καταβολή τελών εγγραφής και τελών κυκλοφορίας, στα πλαίσια του Περί Μηχανοκίνητων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως Νόμου 
 (ι) το αυτοκίνητο θα πρέπει να είναι ασφαλισμένο είτε πλήρως είτε έναντι τρίτου. Σε περίπτωση δυστυχήματος και ολικής καταστροφής του αυτοκινήτου, και δεδομένου ότι δεν καταβλήθηκε αποζημίωση από τις ασφαλιστικές εταιρείες, θα παρέχεται οικονομική βοήθεια στο δικαιούχο €1.500 (χίλια πεντακόσια ευρώ) ή €2.000 (δύο χιλιάδες ευρώ) ή €4.000(τέσσερεις χιλιάδες ευρώ), αναλόγως της αρχικής του επιχορήγησης. 
 (κ) ο δικαιούχος θα πρέπει να κάνει χρήση του δικαιώματός της επιχορήγησης που του παραχωρείται σε διάστημα 6 μηνών από την ημερομηνία έγκρισης της αιτήσεως του. Σε περίπτωση που δεν δύναται να κάνει χρήση του δικαιώματος αυτού εντός των 6 μηνών, θα πρέπει όταν επιθυμεί να προχωρήσει στην αγορά αυτοκινήτου, να υποβάλει εκ νέου αίτηση 
 (λ) η αγορά και η εγγραφή του αυτοκινήτου θα πρέπει να γίνεται αφού εξασφαλιστεί η τελική έγκριση από την αρμόδια αρχή ώστε να προηγούνται όλοι οι απαραίτητοι έλεγχοι για ικανοποίηση των προϋποθέσεων της επιχορήγησης. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, που ο δικαιούχος κρίνει επείγον να αγοράσει το αυτοκίνητο αφού υποβάλει την αίτηση του αλλά πριν εξασφαλίσει την τελική έγκριση αγοράς, τότε αναλαμβάνει, εντός εύλογου χρονικού διαστήματος από την ημερομηνία αγοράς να υποβάλει προς την αρμόδια αρχή όλα τα σχετικά αποδεικτικά στοιχεία που αιτιολογούν επαρκώς την επείγουσα ανάγκη αγοράς καθώς και να ακολουθήσει κάθε απαιτούμενη διαδικασία και η αρμόδια αρχή δεν δεσμεύεται να παραχωρήσει τελική έγκριση, αν δεν ικανοποιούνται όλοι οι απαιτούμενοι όροι και προϋποθέσεις. 
 | 
Τέλος
 
				
Καλό πλαίσιο, αλλά: άκαμπτο ηλικιακό όριο, χαμηλά ποσά έναντι πραγματικού κόστους προσβάσιμων οχημάτων/διασκευών, χωρίς ξεχωριστή επιχορήγηση διασκευών, χωρίς leasing/EV, άκαμπτος κύκλος 7 ετών, χωρίς κάλυψη συντήρησης/ασφάλισης διασκευών και εκπαίδευσης.
Μόνο αλλαγές/προσθήκες:
1) Δικαιούχοι (αντικατάσταση 2)
«Δικαιούχοι είναι άτομα με αναπηρίες με τεκμηριωμένη λειτουργική ανάγκη χρήσης Ι.Χ. για σκοπούς ανεξάρτητης διαβίωσης/εργασίας/εκπαίδευσης/κοινωνικής συμμετοχής. Δεν τίθεται ανώτατο ηλικιακό όριο. Προϋπόθεση: ικανότητα οδήγησης ή ορισμός εγκεκριμένου οδηγού από την αρμόδια αρχή.»
2) Ύψος επιχορήγησης (αντικατάσταση 3)
«(β) Διακριτή επιχορήγηση διασκευών έως €12.000 (χειριστήρια, ράμπες/ανυψωτικά, συστήματα αγκύρωσης τροχοκαθίσματος, εργονομικές προσαρμογές).
(γ) Για οχήματα προσβάσιμου τύπου με είσοδο/μεταφορά σε τροχοκάθισμα (WAV): ανώτατη συνολική επιχορήγηση €15.000.
(δ) Ποσά αναπροσαρμόζονται ετησίως με ΑΤΑ + δείκτη κόστους αυτοκινήτου/διασκευών.»
3) Όροι – ευελιξία & ποιότητα (τροποποιήσεις/προσθήκες στη 4)
• «Επιτρέπεται leasing/μακροχρόνια μίσθωση με ισοδύναμη επιχορήγηση.»
• «Αντικατάσταση οχήματος μετά από 7 έτη ή 150.000 χλμ ή σοβαρή βλάβη (ασύμφορη επισκευή) ή ουσιώδη μεταβολή αναγκών, κατόπιν τεκμηρίωσης.»
• «Επιλέξιμες δαπάνες: εκπαίδευση ασφαλούς οδήγησης με βοηθήματα, ετήσιο service διασκευών και ασφάλιση ειδικού εξοπλισμού.»
• «Ηλεκτρικά οχήματα (EV): δυνατότητα πρόσθετης συνεισφοράς για οικιακό φορτιστή/προσβάσιμη εγκατάσταση.»
• «Οι διασκευές συμμορφώνονται με τις προδιαγραφές και έγκριση του Τμήματος Οδικών Μεταφορών· επιχορηγούνται και όταν το όχημα είναι μεταχειρισμένο.»
4) Αποδεικτικά/διαφάνεια (συμπλήρωση 4(α) & νέα εδάφια)
«Υποβάλλονται παραστατικά αγοράς/διασκευών και βεβαιώσεις συμμόρφωσης. Η αρμόδια αρχή διενεργεί δειγματοληπτικούς ελέγχους. Σε περίπτωση ολικής καταστροφής χωρίς ασφαλιστική αποζημίωση, καταβάλλεται συμπληρωματική βοήθεια αναλογικά με την αρχική επιχορήγηση.»
5) Διατήρηση υφιστάμενων ευεργετημάτων (επικαιροποίηση 4(θ))
«Διατηρούνται οι απαλλαγές τελών εγγραφής/κυκλοφορίας κατά τον Περί Μηχανοκινήτων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως Νόμο.»
Και εδώ ισχύουν τα ίδια σχόλια, όπως έχουν ειπωθεί για το επίδομα διακίνησης. Υπάρχει σαφής διάκριση στην παροχή αυτής της επιχορήγησης για αγορά αυτοκινήτους, δεδομένου ότι δεν καλύπτει όλες τις ομάδες αναπήρων που το χρειάζονται. Τα άτομα με αυτισμό έχουν εξαιρετικά αυξημένες ανάγκες για μετακινήσεις για θεραπείες όταν είναι παιδιά και για να προκαλείται ηρεμία στην διάθεση τους καθ’ όλη την διάρκεια της ζωής τους. Όλα τα άτομα με σοβαρού επιπέδου αυτισμό δεν εργάζονται, δεν μπορούν να οδηγούν αλλά η διακίνηση τους με αυτοκίνητο είναι καθημερινή ανάγκη και ρουτίνα. Υπενθυμίζεται ότι κατά την περίοδο των περιοριστικών μέτρων του κορονοϊού στις μετακινήσεις, τα άτομα με αυτισμό ήταν η μοναδική ομάδα που πληθυσμού που είχε εξαίρεση από τους ελέγχους της αστυνομίας και μπορούσαν να ακολουθούν ρουτίνες στην μετακίνηση τους. Έχουν καταγραφεί περιπτώσεις γονέων που καλύπτουν εξωπραγματικά χιλιόμετρα χάριν της ηρεμίας των παιδιών τους, μέχρι και 25000 σε ένα μήνα. Το κράτος δεν μπορεί να μένει αδιάφορο και να στηρίζει επιλεχτικά μόνο κάποιες ομάδες του πληθυσμού των αναπήρων. H Σύμβαση των Ηνωμένων εθνών για άτομα με αναπηρία αναφέρει ξεκάθαρα ότι «Διάκριση με βάση την αναπηρία» σημαίνει οποιαδήποτε διάκριση, αποκλεισμό ή περιορισμό με βάση την αναπηρία, η οποία έχει το σκοπό ή αποτέλεσμα την παρεμπόδιση ή ακύρωση της αναγνώρισης, απόλαυσης ή άσκησης σε ίση βάση με άλλους, όλων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και θεμελιωδών ελευθεριών στον πολιτικό, οικονομικό, κοινωνικό, πολιτιστικό, αστικό ή οποιοδήποτε άλλο τομέα. Περιλαμβάνει όλες τις μορφές διάκρισης, περιλαμβανόμενης της άρνησης παροχής εύλογης προσαρμογής· Όπως και με το επίδομα διακίνησης ο νόμος προκαλεί διάκριση με την παροχή αυτής χορηγίας και προς τα άτομα με αυτισμό.
Εισήγηση:
Να μην υπάρχει όριο ηλικίας για αυτοκίνητα στα οποία το άτομο εισέρχεται καθήμενο στο τροχοκάθισμα.
Το ύψος επιχορήγησης για την κατηγορία β να αυξηθεί 100% για να μπορεί να εξυπηρετεί τις αυξημένες ανάγκες που έχουν άτομα σε τροχοκάθισμα και για τις δύο κατηγορίες δικαιούχων.
Να διαγραφεί ο περιορισμός στο σημείο ‘η’ για τα άτομα που δικαιούνται να το οδηγούν.
Να επεκταθεί και σε ανήλικα άτομα με βαριές αναπηρίες.
Σημειώνουμε την ανάγκη αναβάθμισης των δημόσιων μεταφορών για να μπορούν να εξυπηρετούν τα άτομα με αναπηρίες που τις χρειάζονται περισσότερο.
Συμφωνούμε με τα σχόλια της ΚΥΣΟΑ.
Παράρτημα 3 πίνακας 5.
4. Για την Επιχορήγηση Αγοράς Αυτοκινήτου ισχύουν οι ακόλουθοι όροι και προϋποθέσεις:
(γ) το αυτοκίνητο που αγοράζεται μπορεί να είναι είτε καινούργιο είτε μεταχειρισμένο με ημερομηνία κατασκευής μικρότερης των 5 (πέντε) ετών, δεν επιτρέπεται όμως η αγορά οχήματος από συγγενικό πρόσωπο πρώτου ή δεύτερου βαθμού συγγένειας. Δεν υπάρχει περιορισμός στην ιπποδύναμη ή τον τύπο του αυτοκινήτου, νοουμένου ότι δεν αντιτίθεται σ’ αυτό το Τμήμα Οδικών Μεταφορών. (αυτό λέει το νέο νομοσχέδιο)
Δηλαδή αν είναι τυφλό παιδί ανάπηρο δεν έχει το δικαίωμα ο γονέας του να αγοράσει αυτοκίνητο για να μπορεί να τον παίρνει όπου χρειάζεται. Αυτό είναι δίκαιο και λογικό.
Αλλά ένας ενήλικας ανάπηρος θα δικαιόυται να αγοράσει αυτοκίνητο ανεξαρτήτος ιπποδύναμης π.χ 600 ύππους για να μπορεί να διακινείται ασχέτος αν θα σκοτωθεί και είναι επικίνδυνο.
Αυτή ειναι η ισότητα που θέλεται για τους ανάπηρους κύριοι.
Προτείνω η Επιχορήγηση για Αγορά Αυτοκινήτου να επεκταθεί και στις οικογένειες ανήλικων ατόμων με αναπηρία. Είναι άδικο να αποκλείονται τα παιδιά, τη στιγμή που οι γονείς τους επωμίζονται εξ ολοκλήρου το κόστος και τη φροντίδα της μετακίνησης. Ειδικά στις περιπτώσεις παιδιών με κινητικές αναπηρίες, όπου χρειάζεται να μεταφέρονται τροχοκάθισμα, βοηθήματα ή ιατρικός εξοπλισμός, απαιτείται όχημα μεγάλου μεγέθους και ειδικά διασκευασμένο. Η πολιτεία οφείλει να στηρίζει αυτές τις οικογένειες, ώστε να διασφαλίζεται η ασφαλής, άνετη και αξιοπρεπής μετακίνηση του παιδιού και της οικογένειας. Το αυτοκίνητο μπορεί να εγγράφεται είτε στο όνομα του παιδιού είτε του γονέα-κηδεμόνα, ανάλογα με την περίπτωση, χωρίς να χάνεται το δικαίωμα στην επιχορήγηση. Με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζεται δίκαιη αντιμετώπιση, ουσιαστική στήριξη και πραγματική ενίσχυση της κοινωνικής συμμετοχής των ατόμων με αναπηρία και των οικογενειών τους.
(άρθρο 6)
Σύμφωνα με τις προτεινόμενες διατάξεις του πίνακα αυτού «ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗ ΑΓΟΡΑΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ»:
Δικαιούχοι παροχής για αγορά αυτοκινήτου είναι άτομα ηλικίας μέχρι εβδομήντα (70) ετών, τυφλά ή με μέτρια ή σοβαρή κινητική αναπηρία όπως αυτή πιστοποιείται από την αρμόδια αρχή:
Νοείται ότι άτομα που έλαβαν για πρώτη φορά επιχορήγηση πριν την ηλικία των εβδομήντα (70) ετών δικαιούνται να λάβουν νέα επιχορήγηση μέχρι την ηλικία των εβδομήντα επτά (77) ετών.
Να διαγραφεί η πρόνοια ότι οι δικαιούχοι μέχρι την ηλικία των 77 ετών θα πρέπει να κατέχουν άδεια οδήγησης. Σε περίπτωση που η πρόνοια αυτή εγκριθεί θα αποκλείονται οι τυφλοί, τετραπληγικοί και άλλα άτομα που λόγω της αναπηρίας ή της ηλικίας τους δεν είναι σε θέση να οδηγήσουν.
Να διαγραφεί, επίσης, η διάταξη ότι:
«ο αιτητής θα πρέπει να είναι κάτοχος άδειας οδηγού εκτός αν είναι ανήλικος ή αν λόγω της φύσης της αναπηρίας του, δεν είναι σε θέση να οδηγεί με ασφάλεια σύμφωνα με γνωμάτευση του Τμήματος Οδικών Μεταφορών».
Γίνεται επίσης εισήγηση να τροποποιηθεί η πρόνοια (γ) «το αυτοκίνητο που αγοράζεται μπορεί να είναι είτε καινούργιο είτε μεταχειρισμένο με ημερομηνία κατασκευής μικρότερης των 5 (πέντε) ετών, δεν επιτρέπεται όμως η αγορά οχήματος από συγγενικό πρόσωπο πρώτου ή δεύτερου βαθμού συγγένειας. Δεν υπάρχει περιορισμός στην ιπποδύναμη ή τον τύπο του αυτοκινήτου, νοουμένου ότι δεν αντιτίθεται σ’ αυτό το Τμήμα Οδικών Μεταφορών».
Να παραμείνει το πρώτο μέρος του εδαφίου αυτού δηλαδή “το αυτοκίνητο που αγοράζεται μπορεί να είναι είτε καινούργιο είτε μεταχειρισμένο” και το υπόλοιπο να διαγραφεί.
Δεν πρέπει η πρόνοια αυτή να αποβαίνει τελικά προς όφελος των ατόμων με αναπηρίες που έχουν κάποια οικονομική δυνατότητα και μπορούν να αγοράζουν σχετικά καινούρια αυτοκίνητα, λαμβάνοντας μάλιστα υπόψη ότι η χορηγία παραμένει σταθερά πολύ χαμηλή.
19 – Παράρτημα 3- ΠΙΝΑΚΑΣ 5- ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗ ΑΓΟΡΑΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ
Εισήγηση όπως το άρθρο 2 τροποποιηθεί ως ακολούθως
“Δικαιούχοι 2.
Δικαιούχοι παροχής για αγορά αυτοκινήτου είναι άτομα ηλικίας μέχρι εβδομήντα (70) ετών, με μέτρια ή σοβαρή οποιαδήποτε αναπηρία όπως πιστοποιείται από την αρμόδια αρχή:
Νοείται ότι άτομα που έλαβαν για πρώτη φορά επιχορήγηση πριν την ηλικία των εβδομήντα (70) ετών δικαιούνται να λάβουν νέα επιχορήγηση μέχρι την ηλικία των εβδομήντα επτά (77) ετών.”
Αναφορικά με το ύψος επιχορήγησης στο άρθρο 3, γίνεται η πιο κάτω εισήγηση
(α) από 3500 σε 7000 ευρώ
(β) από 4500 σε 9000 ευρώ
(γ) από 9000 σε 15000 ευρώ.
Αναφορικά με το άρθρο 4(ε) αυτό τροποποιείται ως εξής
(ε) το αυτοκίνητο εγγράφεται στο όνομα του ατόμου με αναπηρία και δύναται να μεταβιβασθεί σε άλλο πρόσωπο μετά την πάροδο 7 χρόνων. Σε περίπτωση όπου το άτομο επιθυμεί να μεταβιβάσει το αυτοκίνητο πριν την πάροδο των 7 χρόνων, θα καταβάλει στο Τμήμα ποσό ανάλογο του χρονικού διαστήματος που απομένει για την ολοκλήρωση των 7 χρόνων.
Νοείται ότι σε περίπτωση όπου δικαιούχος είναι ανήλικο άτομο το αυτοκίνητο θα εγγράφεται στον κηδεμόνα ή στο γονέα ο οποίος έχει τη φροντίδα/φύλαξη στη βάση ενόρκου δηλώσεων.
Αναφορικά με το άρθρο 4(ι) αυτό τροποποιείται ως εξής
«(ι) το αυτοκίνητο θα πρέπει να είναι ασφαλισμένο είτε πλήρως είτε έναντι τρίτου. Σε περίπτωση δυστυχήματος και ολικής καταστροφής του αυτοκινήτου, και δεδομένου ότι δεν καταβλήθηκε αποζημίωση από τις ασφαλιστικές εταιρείες, θα παρέχεται εκ νέου οικονομική βοήθεια στο δικαιούχο ως το άρθρο 3 ανωτέρω, ανεξαρτήτως αν έχουν παρέλθει επτά χρόνια από την ημερομηνία επιχορήγηση του κατεστραμμένου αυτοκινήτου.»
Επιβάλλεται διεύρυνση της επιλεξιμότητας (συμπερίληψη ανηλίκων, όλων των τύπων αναπηρίας και χωρίς ηλικιακά όρια). Μεγαλύτερη ευελιξία και επαρκής επιχορήγηση που καλύπτει πραγματικό κόστος διασκευών (συν συντήρηση/προσαρμογές για EV), δυνατότητα εγγραφής/οδήγησης από γονέα/επιλεγμένο τρίτο, χαλάρωση ορίων ηλικίας οχήματος και κύκλων αντικατάστασης, και παράταση χρόνου αξιοποίησης.
Το σχέδιο αποκλείει τα ανήλικα άτομα, παρόλο που οι οικογένειές τους επωμίζονται όλες τις ανάγκες μετακίνησης. Ειδικά για παιδιά με κινητικές αναπηρίες, ο απαραίτητος εξοπλισμός (τροχοκάθισμα, βοηθήματα, ιατρικά μηχανήματα) απαιτεί όχημα μεγαλύτερου μεγέθους και ειδικά διασκευασμένο. Προτείνεται η επιχορήγηση να επεκταθεί και στους γονείς/κηδεμόνες ανήλικων ατόμων με αναπηρία, με τα ίδια δικαιώματα όπως και στους ενήλικες δικαιούχους. Το αυτοκίνητο μπορεί να εγγράφεται στο όνομα του παιδιού ή του γονέα-κηδεμόνα, ανάλογα με την ηλικία και τη λειτουργικότητα, ώστε να καλύπτονται δίκαια οι ανάγκες όλης της οικογένειας και να διασφαλίζεται η ασφαλής και αξιοπρεπής μετακίνηση.
Τι γινεται όταν το ενήλικο ΑΜΕΑ δεν είναι λειτουργικό;
Να δίνεται η δυνατοτητα να εγγραφει το αυτοκίνητο σε άλλο άτομο.
Πως θα λαμβάνεται η γνωμάτευση του Τμήματος Οδικών Μεταφορών; Πιστευω η αρμόδια αρχή είναι πιο σχετική. Θα πηγαίνει το ΑΜΕΑ για αξιολόγηση στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών;
Ρητός στόχος ενίσχυσης της κινητικότητας και της κοινωνικής συμμετοχής μέσω ιδιόχρηστου οχήματος (CRPD αρ. 20 προσωπική κινητικότητα, αρ. 19 ανεξάρτητη διαβίωση).
Πρόβλεψη αυξημένης επιχορήγησης για οχήματα με ειδική διασκευή (είσοδος/παραμονή σε τροχοκάθισμα) (CRPD αρ. 20).
Διευκόλυνση οδήγησης από ορισμένα μέλη οικογένειας/τρίτους όταν το άτομο με αναπηρία είναι εντός του οχήματος (CRPD αρ. 20).
Τι χρειάζεται βελτίωση – προτεινόμενες τροποποιήσεις
Ηλικιακά όρια (≤70/≤77 έτη)
Θέμα: Ο αποκλεισμός πρώτης επιχορήγησης μετά τα 70 και ανανέωσης μετά τα 77 εισάγει διάκριση λόγω ηλικίας, ενώ οι ανάγκες κινητικότητας συχνά αυξάνονται με την ηλικία.
CRPD: αρ. 5 (ισότητα/μη διάκριση), αρ. 20 (προσωπική κινητικότητα), αρ. 19 (ανεξάρτητη διαβίωση).
Πρόταση διατύπωσης: «Δικαιούχοι ανεξαρτήτως ηλικίας· η επιλεξιμότητα βασίζεται αποκλειστικά σε τεκμηριωμένες λειτουργικές ανάγκες κινητικότητας και ικανότητα ασφαλούς χρήσης/μεταφοράς.»
Επαρκές ύψος επιχορήγησης & σύνδεση με πραγματικό κόστος
Θέμα: Τα σταθερά ποσά (€3.500/€4.500/€9.000) δεν αντανακλούν τις σημερινές τιμές αγοράς/διασκευών (ράμπες/ανυψωτήρες, δεσίματα ISO, χειριστήρια, κάθισμα περιστροφής κ.λπ.).
CRPD: αρ. 20, αρ. 28 (επαρκές βιοτικό επίπεδο).
Προτάσεις:
Καθιέρωση βάσης + επιπλέον κάλυψης διασκευών: π.χ. βασική επιχορήγηση οχήματος + επιχορήγηση πραγματικού κόστους διασκευών μέχρι εύλογο ανώτατο όριο, με προσκόμιση παραστατικών.
Ετήσια αναπροσαρμογή ποσών με δείκτη κόστους φροντίδας/ΑΤΑ.
Πρόβλεψη για συντήρηση/πιστοποίηση διασκευών (ελάχιστη εγγύηση/after-sales).
Κάλυψη για άτομα που δεν οδηγούν
Θέμα: Αν και προβλέπεται εξαίρεση από την υποχρέωση άδειας οδήγησης, χρειάζεται ρητή διασφάλιση ότι το δικαίωμα ισχύει ισότιμα όταν η μεταφορά θα γίνεται από προσωπικό βοηθό/οικογενειακό ή άλλο ορισμένο οδηγό.
CRPD: αρ. 20, αρ. 19.
Πρόταση: Ρητή μνεία ότι η μη ικανότητα οδήγησης δεν περιορίζει την επιλεξιμότητα· δυνατότητα συνιδιοκτησίας ή εξουσιοδότησης οδηγού για λόγους πρακτικότητας, με διασφάλιση ελέγχου από το άτομο.
Όριο ηλικίας οχήματος (≤5 έτη) – σπανιότητα προσβάσιμων οχημάτων
Θέμα: Το αυστηρό όριο 5ετίας δυσχεραίνει την εύρεση ειδικά διασκευασμένων οχημάτων (ιδίως βαν).
CRPD: αρ. 9 (προσβασιμότητα), αρ. 20.
Πρόταση: Ευελιξία για παλαιότερα αλλά πιστοποιημένα ασφαλή και κατάλληλα διασκευασμένα οχήματα (π.χ. έως 10 έτη), με τεχνικό έλεγχο/βεβαίωση.
Κύκλος αντικατάστασης (≥7 έτη) & περιπτώσεις ολικής απώλειας
Θέμα: Το 7ετές διάστημα δεν λαμβάνει υπόψη έντονη χρήση/χιλιόμετρα ή πρόωρη φθορά διασκευών. Η πρόβλεψη για ατύχημα χωρίς αποζημίωση είναι πολύ χαμηλή.
CRPD: αρ. 20, αρ. 28.
Προτάσεις:
Δυνατότητα πρόωρης αντικατάστασης με τεκμηριωμένα κριτήρια (χιλιόμετρα, κόστος επισκευών, ασφάλεια).
Σε ολική καταστροφή, επιχορήγηση αναλογική του υπολειπόμενου χρόνου μέχρι τα 7 έτη ή πλήρης κάλυψη διασκευών ανεξάρτητα από την ασφαλιστική αποζημίωση.
Παράθυρο 6 μηνών για αξιοποίηση έγκρισης
Θέμα: Σε συνθήκες αγοράς/παραδόσεων, 6 μήνες συχνά δεν επαρκούν, ειδικά για διασκευές.
CRPD: αρ. 20, αρ. 19.
Πρόταση: Παράταση σε 12 μήνες, με δυνατότητα επιπλέον παράτασης κατόπιν αιτιολόγησης (καθυστερήσεις προμήθειας/διασκευών).
Ηλεκτροκίνηση & προσβασιμότητα
Θέμα: Δεν υπάρχει ρητή μέριμνα για ηλεκτρικά/υβριδικά προσβάσιμα οχήματα και κόστος σχετικών διασκευών/φορτιστή.
CRPD: αρ. 9, αρ. 20.
Πρόταση: Επιλέξιμη δαπάνη για EV-friendly διασκευές και (όπου απαιτείται) οικιακό φορτιστή ως εύλογη προσαρμογή.
Συμπληρωματικότητα με άλλα επιδόματα κινητικότητας
Θέμα: Να αποφεύγεται είτε η διπλή χρηματοδότηση είτε τα κενά κάλυψης.
CRPD: αρ. 20, αρ. 19.
Πρόταση: Ρητή αρχή συμπληρωματικότητας με Επίδομα Διακίνησης/Προσωπικής Βοήθειας· όταν το κόστος μετακίνησης υπερβαίνει την επιχορήγηση, να υπάρχει στοχευμένο συμπλήρωμα.
Απλοποίηση αποδεικτικών & προστασία προσωπικών δεδομένων
Θέμα: Η τεκμηρίωση πρέπει να είναι αναλογική και να σέβεται την ιδιωτικότητα.
CRPD: αρ. 22 (ιδιωτικότητα), αρ. 19.
Πρόταση: Τυποποιημένα παραστατικά, ηλεκτρονική υποβολή, δειγματοληπτικοί έλεγχοι.
Ουσιαστική συμμετοχή των ίδιων των ΑμεΑ στον σχεδιασμό
Θέμα: Τα κριτήρια/ποσά/τεχνικές προδιαγραφές πρέπει να διαμορφώνονται με τα ΑμεΑ και τις οργανώσεις τους.
CRPD: αρ. 4(3).
Πρόταση: Μόνιμος μηχανισμός διαβούλευσης και ετήσια δημόσια αναφορά εφαρμογής/αναπροσαρμογών.
Ενδεικτικές/σύντομες διατυπώσεις προς ενσωμάτωση
«Η επιλεξιμότητα δεν υπόκειται σε ηλικιακό όριο· βασίζεται σε τεκμηριωμένες ανάγκες κινητικότητας (CRPD 5, 20).»
«Η επιχορήγηση αποτελείται από βασικό ποσό + κάλυψη πραγματικού κόστους διασκευών (με ανώτατο όριο) και ετήσια αναπροσαρμογή (CRPD 20, 28).»
«Ευελιξία για οχήματα >5 ετών όταν πρόκειται για πιστοποιημένα προσβάσιμα οχήματα (CRPD 9, 20).»
«Σε ολική απώλεια ή πρόωρη φθορά, πρόωρη αντικατάσταση με αναλογική ενίσχυση (CRPD 20).»
«Παράταση αξιοποίησης έγκρισης σε 12 μήνες λόγω χρόνων παράδοσης/διασκευών (CRPD 20).»
«Επιλέξιμες οι δαπάνες για EV διασκευές/φορτιστή ως εύλογες προσαρμογές (CRPD 9, 20).»
Σύμφωνα με την Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών Άρθρο 3, σημεία β, ε, στ και Άρθρο 4, σημειο ε και Άρθρο 5, σημεια 1, 2, 3 , τα Κράτη οφείλουν να δίνουν την δυνατότητα ίσον ευκαιριών, της μη διάκρισης και της ίσης οφέλειας στον νόμο. Ο παρόν νόμος θα πρέπει να διασφαλίζει αυτά τα δικαιώματα. Βλέπουμε αρκετές ανισότητες και διακρίσεις. Γιατί μόνο δύο αναπηρίες είναι δικαιούχοι; Τα άτομα με νοητική αναπηρία όπως το Σύνδρομο Ντάουν γιατί δεν είναι δικαιούχοι; Ποια η διαφορά στις ανάγκες σε σχέση με τις αναπηρίες που έχετε στον κατάλογο. Πολύ σοβαρή παραβίαση.