03 – ΜΕΡΟΣ ΙΙΙ – ΠΑΡΟΧΕΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ
Nομοσχέδιο με τίτλο: Ο περί Κοινωνικής Συμμετοχής, Συμπερίληψης και Ανεξάρτητης Διαβίωσης των Ατόμων με Αναπηρίες Νόμος του 2025
			| Κατηγορίες Παροχών Ανεξάρτητης Διαβίωσης. | 6. (1) Οι Παροχές Ανεξάρτητης Διαβίωσης στις οποίες έχουν πρόσβαση άτομα με αναπηρίες διαχωρίζονται στις ακόλουθες κατηγορίες– | 
| (α) Επίδομα Προσωπικής Βοήθειας και Κατ’ Οίκον Φροντίδας Ατόμων με Αναπηρίες. | |
| (β) Επίδομα Διακίνησης Ατόμων με Αναπηρίες. | |
| (γ) Επίδομα Υποστηρικτικών Αναλωσίμων Ατόμων με Αναπηρίες. | |
| (δ) Επίδομα Συμμετοχής Ατόμων με Αναπηρίες σε Κέντρο Ημέρας. | |
| (ε) Επιχορήγηση Αγοράς Αυτοκινήτου Ατόμων με Αναπηρίες. | |
| (στ) Επιχορήγηση Αγοράς Τροχοκαθίσματος Ατόμων με Αναπηρίες. | |
| (ζ) Επιχορήγηση Αγοράς Τεχνικών Μέσων και Βοηθημάτων Υποστηρικτικής Τεχνολογίας Ατόμων με Αναπηρίες. | |
| (θ) Επιχορήγηση Διακοπών Ατόμων με Αναπηρίες. | |
| (ι) Δανεισμός Τροχοκαθισμάτων, Τεχνικών Μέσων και Βοηθημάτων Υποστηρικτικής Τεχνολογίας Ατόμων με Αναπηρίες. | |
| (ια) Έκδοση Δελτίου Στάθμευσης Ατόμων με Αναπηρίες. | |
| (ιβ) Έκδοση Ευρωπαϊκής Κάρτας Αναπηρίας. | |
| 
 Παράρτημα 3. | (2) Η φύση και ο σκοπός, οι δικαιούχοι, το ύψος του επιδόματος ή επιχορήγησης και άλλοι όροι και προϋποθέσεις κάθε κατηγορίας Παροχών Ανεξάρτητης Διαβίωσης που παρέχεται σε άτομα με αναπηρίες καθορίζονται στους Πίνακες 1 έως 11 στο Παράρτημα 3 του παρόντος νόμου. | 
| (3) Άτομο με αναπηρία έχει δικαίωμα να λάβει μία ή περισσότερες από τις Παροχές Ανεξάρτητης Διαβίωσης που καθορίζονται στο εδάφιο 1, νοουμένου ότι πληροί τους απαιτούμενους όρους και προϋποθέσεις που καθορίζονται στο Παράρτημα 3 του παρόντος Νόμου. | |
| (4) Παροχή που ικανοποιεί τον ίδιο σκοπό, δεν παρέχεται, είτε άμεσα είτε έμμεσα, από δύο κρατικές πηγές και το άτομο με αναπηρία διατηρεί το δικαίωμα να επιλέξει ποια υπηρεσία προτιμά. | |
| (5) Οι Παροχές που λαμβάνει άτομο με αναπηρία δεν αποτελούν και δεν θεωρούνται εισόδημα. | 
Τέλος
 
				
Σε περίπτωση που προσφέρεται υποστηριζόμενη ανεξάρτητη διαβίωση σε κατοικία, τα επιδόματα που λαμβάνει το άτομο με αναπηρία αποκόπτονται όλα. Το αναπηρικό επίδομα πρέπει να συνεχίσει για να έχει το άτομο αξιοπρέπεια και κοινωνική ζωή να μπορεί να ξοδεύει για προσωπικές ανάγκες που επιλέγει.
(6) Οι Παροχές που προβλέπονται στον παρόντα Νόμο αποσκοπούν στην κάλυψη του πρόσθετου κόστους αναπηρίας και στη διευκόλυνση της ανεξάρτητης διαβίωσης, της προσωπικής κινητικότητας, της κοινωνικής συμμετοχής και της εργασιακής ένταξης των ατόμων με αναπηρίες, σύμφωνα με το άρθρο 28 της Σύμβασης CRPD.
Εισάγει ρητή σύνδεση μεταξύ των παροχών και της αντιμετώπισης του πρόσθετου κόστους αναπηρίας. Συνδέεται με τα άρθρα 19, 20, 27, 28 CRPD, υπογραμμίζοντας τη λειτουργία των παροχών ως μέσο ανεξάρτητης διαβίωσης και ισότιμης συμμετοχής.
Απουσιάζει επίδομα ανεξάρτητης διαβίωσης όπως και επίδομα για την κάλυψη θεραπειών ιδιαίτερα όπου έχουν ψηλό κόστος.
Για το Επίδομα Προσωπικής Βοήθειας και Κατ’ Οίκον Φροντίδας Ατόμων με Αναπηρίες, θα πρέπει να διαχωριστούν εάν υπάρχει αιτιολόγηση ότι αφορούν 2 διαφορετικές υπηρεσίες.
Δεν προβλέπεται επίσης, σαφής μηχανισμός αναθεώρησης των ποσών βάσει του κόστους αναπηρίας, όπως προνοεί – μεταξύ άλλων- το Άρθρο 28 της Σύμβασης.
Συμφωνούμε τα σχόλια της ΚΥΣΟΑ και με τη θέση της πως πρέπει να διασφαλίζεται απόλυτα, ότι οι υφιστάμενοι δικαιούχοι δεν θα επηρεάζονται αρνητικά και δεν θα καταλήγουν με λιγότερες παροχές. Επιπρόσθετα, στα ίδια υφιστάμενα ποσά για αντίστοιχη παροχή, θα εντάσσονται αναλόγως και οι νέοι δικαιούχοι.
Το άρθρο 6(5) να γίνει:
«(5) Οι Παροχές που λαμβάνει άτομο με αναπηρία δεν αποτελούν και δεν θεωρούνται εισόδημα και άρα δεν φορολογούνται.»
Επίσης συμφωνούμε και με τις εισηγήσεις για νέες προσθήκες:
«Αποσύνδεση από οποιαδήποτε εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια»
«Οι χρηματικές παροχές και οι υπηρεσίες που παρέχονται δυνάμει του παρόντος νόμου σε άτομα με αναπηρίες χορηγούνται ανεξάρτητα από το ύψος του εισοδήματος, την περιουσιακή κατάσταση ή την οικονομική δραστηριότητα του ατόμου με αναπηρίες και δεν συνδέονται με οποιαδήποτε περιουσιακά ή και εισοδηματικά κριτήρια του ιδίου, ή των μελών της οικογένειάς του ή του/της συμβίου ή του παιδιού του/της.»
Μας ανησυχεί η ‘ένωση’ επιδομάτων κάτω από ένα τίτλο επειδή πιθανόν να
εμποδίσει μελλοντικά τη στόχευση αναγκών για να αυξηθούν και ίσως υποβαθμίσει
τις ανάγκες/σημασία των ξεχωριστών επιδομάτων, ειδικά για τα άτομα με βαριές και
περίπλοκες αναπηρίες όπως τα άτομα με κάκωση νωτιαίου μυελού που πέρα από
την βαριά κινητική αναπηρία προκαλεί πολύ σοβαρές επιπλοκές στην υγεία και
λειτουργία του σώματος με αποτέλεσμα να αυξάνει σημαντικά τις ανάγκες
υποστήριξης/φροντίδας.
Παραχωρούνται αρκετές παροχές μέσω της νομοθεσίας τόσο υλικές όσον και χρηματικές και σας ευχαριστούμε για την όλη προσπάθεια και κατανόηση. Όμως δεν επαρκούν πλέον λόγω αύξησης του κόστους και της ακρίβειας. Παρακαλώ όπως συμπεριληφθούν στη νομοθεσία και άλλα αγαθά καθημερινής αναγκαιότητας. Π.χ. η αλλαγή παλιών κλιματιστικών, (σε αρκετές περιπτώσεις χωρίς ενεργειακή κλάση). Θα μπορούσε να υπάρχει μία ενιαία πολιτική μέσω ανοικτών προσφορών ή μέσω . Τα άτομα με αναπηρία, λόγω και των πολλών φαρμάκων που παίρνουν καθημερινά για να μία όσο το δυνατό φυσιολογική ζωή, δεν μπορούν να ζήσουν με αυτές τιςκλιματολογικές συνθήκες που επικρατούν στο νησί μας. Η νομοθεσία φυσικά για είναι προς το συμφέρον του ατόμου, δεν θα πρέπει να περιορίζεται στα άτομα που κατέχουν δικό τους κατάλυμα, αλλά να επεκτείνεται και σε όσους ενοικιάζουν. Με αυτό το σκεπτικό θα αποφεύγονται τυχόν προσκρούσεις μεταξύ του ενοικιαστή και του ιδιοκτήτη. Ευχαριστώ.
(2) Η φύση και ο σκοπός, οι δικαιούχοι, το ύψος του επιδόματος ή επιχορήγησης και άλλοι όροι και προϋποθέσεις κάθε κατηγορίας Παροχών Ανεξάρτητης Διαβίωσης που παρέχεται σε άτομα με αναπηρίες καθορίζονται στους Πίνακες 1 έως 11 στο Παράρτημα 3 του παρόντος νόμου.
Η φύση και ο σκοπός, οι δικαιούχοι, το ύψος και η διάρκεια κάθε επιδόματος ή επιχορήγησης, καθώς και οι λοιποί όροι και προϋποθέσεις κάθε κατηγορίας Παροχών Ανεξάρτητης Διαβίωσης καθορίζονται στους Πίνακες 1 έως 11 του Παραρτήματος 3.
(3) Άτομο με αναπηρία έχει δικαίωμα να λάβει μία ή περισσότερες από τις Παροχές Ανεξάρτητης Διαβίωσης που καθορίζονται στο εδάφιο 1 (1), νοουμένου ότι πληροί τους απαιτούμενους όρους και προϋποθέσεις που καθορίζονται στο Παράρτημα 3 του παρόντος Νόμου σύμφωνα με τα κριτήρια και προϋποθέσεις που προβλέπονται στο Παράρτημα 3 και τη διαδικασία που καθορίζεται στο άρθρο 7 του παρόντος Νόμου και εφόσον ικανοποιούνται σωρευτικά οι προϋποθέσεις του άρθρου 8.
(α) Η αξιολόγηση και η απόφαση για τις παροχές γίνονται με τη συμμετοχή του ίδιου του ατόμου και, όπου χρειάζεται, του/της νόμιμου αντιπροσώπου ή υποστηρικτικού προσώπου, με σεβασμό στην αυτονομία του.
(β) Οι διαδικασίες είναι απλές, προσβάσιμες και χωρίς αδικαιολόγητες καθυστερήσεις.
(γ) Η πληροφόρηση και τα έντυπα διατίθενται σε όλες τις αναγκαίες προσβάσιμες μορφές, σύμφωνα με το άρθρο 9 της Σύμβασης CRPD.
(4) Παροχή που ικανοποιεί τον ίδιο σκοπό, δεν παρέχεται, είτε άμεσα είτε έμμεσα, από δύο κρατικές πηγές και το άτομο με αναπηρία διατηρεί το δικαίωμα να επιλέξει ποια υπηρεσία προτιμά.
Η ύπαρξη άλλης παροχής που ικανοποιεί τον ίδιο σκοπό δεν μπορεί να αποκλείει ή να περιορίζει τη χορηγία νέας παροχής.
Το άτομο με αναπηρία διατηρεί το δικαίωμα να επιλέξει ποια παροχή ή υπηρεσία προτιμά χωρίς διακρίσεις.
Ειδική μέριμνα λαμβάνεται για τα παιδιά με αναπηρία, ώστε η επιλογή να γίνεται με γνώμονα το βέλτιστο συμφέρον τους και με τη συμμετοχή τους ανάλογα με την ηλικία και την ωριμότητά τους, σύμφωνα με το άρθρο 7 της Σύμβασης CRPD και τη Σύμβαση CRC (Νόμος 243/1990).
Να προστεθούν στο μέρος 3, παράρτημα 3 σημείο 5.
(5) Οι Παροχές που λαμβάνει άτομο με αναπηρία δεν αποτελούν και δεν θεωρούνται εισόδημα.
Οι Παροχές που λαμβάνει άτομο με αναπηρία δεν θεωρούνται εισόδημα για σκοπούς υπολογισμού κοινωνικών ωφελημάτων ή φορολογικών υποχρεώσεων, εκτός εάν ρητά προβλέπεται διαφορετικά από ειδικό νόμο.
(α) Η χορήγηση παροχών δεν μπορεί να περιορίζει το δικαίωμα του ατόμου στην εργασία, στην εκπαίδευση ή σε οποιαδήποτε άλλη κοινωνική δραστηριότητα, σύμφωνα με τις ειδικές πρόνοιες του άρθρου 6Α του παρόντος Νόμου και σύμφωνα με τα άρθρα 27 και 28 της Σύμβασης CRPD.
(β) Οι παροχές χορηγούνται με ίσους όρους και χωρίς καμία διάκριση, άμεση ή έμμεση, λόγω φύλου, ηλικίας, είδους ή βαθμού αναπηρίας, τόπου διαμονής, εθνικής ή κοινωνικής καταγωγής ή άλλου χαρακτηριστικού, σύμφωνα με το άρθρο 5 της Σύμβασης CRPD.
(6) Οι Παροχές που προβλέπονται στον παρόντα Νόμο αποσκοπούν στην κάλυψη του πρόσθετου κόστους αναπηρίας και στη διευκόλυνση της ανεξάρτητης διαβίωσης, της προσωπικής κινητικότητας, της κοινωνικής συμμετοχής και της εργασιακής ένταξης των ατόμων με αναπηρίες, σύμφωνα με το άρθρο 28 της Σύμβασης CRPD.
(7) Οι Παροχές αυτές είναι ακατάσχετες, αμεταβίβαστες και δεν υπόκεινται σε συμψηφισμό ή κατάσχεση για οποιαδήποτε οφειλή προς το κράτος ή τρίτους εκτός αν προβλέπεται διαφορετικά στο άρθρο 16 του παρόντος Νόμου.
(8) Ειδική μέριμνα λαμβάνεται για τα παιδιά με αναπηρία, ώστε οι Παροχές να διασφαλίζουν το βέλτιστο συμφέρον του παιδιού, την ενεργή συμμετοχή και τη συμπερίληψή του στην οικογενειακή και κοινωνική ζωή, σύμφωνα με τα άρθρα 7 και 23 της Σύμβασης CRPD.
Γίνεται εισήγηση να προστεθεί το εδάφιο 6Γ
6.Γ Η Δημοκρατία διασφαλίζει ότι τα άτομα με αναπηρίες απολαμβάνουν πλήρως το δικαίωμα ψήφου και εκλογής χωρίς περιορισμούς που βασίζονται στην αναπηρία και σύμφωνα με τις διαδικασίες συμμετοχής που προβλέπονται στα άρθρα 7 και 10 του παρόντος Νόμου, με εξασφάλιση προσβάσιμων διαδικασιών και υλικών, σύμφωνα με το άρθρο 29 της Σύμβασης CRPD.
Εισηγούμαστε να προστεθεί στο μέρος 3, στο σημείο 6 (1). Τα ακόλουθα σημεία.
(ιγ) Επίδομα Εργασιακής Ένταξης και Συμμετοχής στην Κοινότητα Ατόμων με Αναπηρίες.
(ιδ) Επίδομα Επικοινωνίας και Ψηφιακής Πρόσβασης για Άτομα με Αναπηρίες.
(ιε) Οποιαδήποτε άλλη παροχή κριθεί αναγκαία για την εξασφάλιση της ανεξάρτητης διαβίωσης, σύμφωνα με το άρθρο 19 της Σύμβασης CRPD. Νοείται ότι οι παροχές συνδυάζονται, όπου είναι αναγκαίο, με υπηρεσίες ανεξάρτητης διαβίωσης, ώστε να διασφαλίζεται η πλήρης συμμετοχή στην κοινωνία και η αποτροπή διακρίσεων, σύμφωνα με τον Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ.
(ιστ) Οι παροχές των κατηγοριών (α) έως (ιε) παρέχονται από Αδειούχους Παροχής Υπηρεσιών Ανεξάρτητης Διαβίωσης, σύμφωνα με το άρθρο 5 του παρόντος Νόμου.
Νοείται ότι οι παροχές συνδυάζονται, όπου είναι αναγκαίο, με Υπηρεσίες Ανεξάρτητης Διαβίωσης, ώστε να διασφαλίζεται η πλήρης συμμετοχή στην κοινωνία και η αποτροπή διακρίσεων, σύμφωνα με τον Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ.
Μια αξιοπρεπείς και ανεξάρτητη διαβίωση εξυπακουει και ένα επίδομα / κονδύλι το οποίο θα παραχωρείτε ξεχωριστά από τα υπόλοιπα από τη στιγμή που το άτομο επιθυμεί και μπορεί να ζει μόνο του. Τί γίνεται με τα εισοδηματικά κριτήρια και τί δικαιούται ο κάθε πολίτης ως επίδομα;; Τα έξοδα των θεραπειών; Όλα θα βρίσκονται κάτω από την ομπρέλα του φροντίδας;
Απαιτείται ένα δίκαιο, ολιστικό σύστημα επιδομάτων που θα στηρίζει ισότιμα όλα τα άτομα με αναπηρία — ανεξάρτητα από το αν ζουν σε πλαίσιο υποστηριζόμενης ή ανεξάρτητης διαβίωσης — και θα διασφαλίζει την πραγματική ανεξαρτησία, ισότητα και συμμετοχή τους στην κοινωνία.
Το επίδομα προσωπικής βοήθειας πρέπει να είναι ξεχωριστό από το επίδομα κατ’ οίκον φροντίδας. Η φροντίδα αφορά βασικές ανάγκες, ενώ η προσωπική βοήθεια είναι για να μπορεί το άτομο με αναπηρία να συμμετέχει στην κοινωνία, να βγαίνει, να σπουδάζει ή να εργάζεται. Ο φροντιστής δεν μπορεί να κάνει τη δουλειά του προσωπικού βοηθού – είναι διαφορετικοί ρόλοι.
Επίσης, λείπει τελείως βοήθεια για ενοίκιο ή δάνειο. Δεν γίνεται να δίνονται εκατομμύρια για ιδρύματα και υποστηριζόμενες κατοικίες, και όσοι θέλουν να ζήσουν μόνοι τους να μην έχουν καμία οικονομική στήριξη.Θα έπρεπε να υπάρχει επίδομα ανεξάρτητης διαβίωσης για όσους επιλέγουν να ζουν μόνοι, ώστε να μπορούν να καλύπτουν τα βασικά έξοδα, τη φροντίδα και την προσωπική βοήθεια. Τέλος, το επίδομα συμμετοχής στα Κέντρα Ημέρας πρέπει να δίνεται και σε άλλες δραστηριότητες ή προγράμματα στην κοινότητα, όχι μόνο σε ιδρύματα. Πολλοί πληρώνουν από την τσέπη τους για συμμετοχή και προσωπικό βοηθό, χωρίς καμία στήριξη από το κράτος.
Το επίδομα φροντίδας και προσωπικής βοηθείας για άτομα με αναπηρίες θα πρέπει να διαχωριστούν. Δεν μπορεί ο φροντιστής να αναλάβει και τα καθήκοντα προσωπικού βοηθού. Δεν υπάρχει καμιά αναφορά στην καλύψη του υψηλού κόστους θεραπειών (λογοθεραπεία, εργοθεραπεία, φυσιοθεραπεία, υδροθεραπεία, υπποθεραπεία) που είναι απολύτως αναγκαίες για πολλά άτομα με αναπηρίες και που μέχρι τώρα τα καλύπτουμε εμείς σαν γονείς με το ΕΕΕ που παίρνουν τα παιδιά που δεν είναι κάν αρκετό να τα καλύψει.
Η νομοθεσία πρέπει να διασφαλίζει ίσες ευκαιρίες για όλα τα άτομα με αναπηρίες, ανεξάρτητα από το πού και πώς επιλέγουν να ζήσουν. Το επίδομα προσωπικής βοήθειας πρέπει να διαχωριστεί από το επίδομα φροντίδας, καθώς η προσωπική βοήθεια αφορά τη συμμετοχή παιδιών και ενηλίκων με εξάρτηση σε κοινωνικές και εκπαιδευτικές δραστηριότητες και απαιτεί συνεχή παρουσία και ενεργή υποστήριξη, κάτι που δεν μπορεί να αναλαμβάνει ο φροντιστής. Παράλληλα, απουσιάζει επίδομα ενοικίου ή τόκων δανείου για άτομα ή οικογένειες με αναπηρίες, ενώ την ίδια στιγμή δαπανώνται μεγάλα ποσά για την υποστηριζόμενη διαβίωση· αυτό αποτελεί άνιση μεταχείριση. Επίσης, δεν προβλέπεται επίδομα ανεξάρτητης διαβίωσης για άτομα που δεν εργάζονται και έχουν αυξημένες ανάγκες υποστήριξης, ενώ καλύπτεται πλήρως το κόστος διαβίωσης στην υποστηριζόμενη διαβίωση. Η οικονομική ενίσχυση πρέπει να δίνεται στο ίδιο το άτομο, ώστε να μπορεί να ζει με τις δικές του επιλογές. Τέλος, το επίδομα συμμετοχής σε Κέντρο Ημέρας πρέπει να επεκταθεί και σε άλλα προγράμματα συμπεριληπτικού χαρακτήρα, όπως λέσχες, επιμορφωτικά ή κοινοτικά προγράμματα, γιατί η στήριξη δεν μπορεί να περιορίζεται μόνο σε ιδρυματικές δομές.
03 – ΜΕΡΟΣ ΙΙΙ – ΠΑΡΟΧΕΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ
Προσθήκη νέου άρθρου:
«Αποσύνδεση από οποιαδήποτε εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια»
«Οι χρηματικές παροχές και οι υπηρεσίες που παρέχονται δυνάμει του παρόντος νόμου σε άτομα με αναπηρίες χορηγούνται ανεξάρτητα από το ύψος του εισοδήματος, την περιουσιακή κατάσταση ή την οικονομική δραστηριότητα του ατόμου με αναπηρίες και δεν συνδέονται με οποιαδήποτε περιουσιακά ή και εισοδηματικά κριτήρια του ιδίου, ή των μελών της οικογένειάς του ή του/της συμβίου ή του παιδιού του/της.»
Το άρθρο 6(4) να διαμορφωθεί ως εξής:
«(4) Παροχή που ικανοποιεί τον ίδιο σκοπό, δεν παρέχεται, είτε άμεσα είτε έμμεσα, από δύο κρατικές πηγές και το άτομο με αναπηρίες διατηρεί το δικαίωμα να επιλέξει ποια υπηρεσία προτιμά.
Νοείται ότι, το επίδομα φροντίδας, καθώς και το επίδομα βαριάς κινητικής αναπηρίας θα καταβάλλεται σωρευτικά με τα επιδόματα παραπληγίας/τετραπληγίας ή και του επιδόματος προσωπικής φροντίδας καθ’ ότι δεν θεωρούνται παροχές που ικανοποιούν τον ίδιο σκοπό.
Νοείται περαιτέρω ότι η Χορηγία Τυφλών δύναται να καταβάλλεται σωρευτικά, στη βάση εξατομικευμένων αναγκών, με το επίδομα αναπηρίας και προσωπικής βοήθειας που αναγράφεται στον Πίνακα Α του παραρτήματος 3, Πίνακας 1.
—-
ΝΕΑ ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΙΝΑΚΑ Α, ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 3, ΠΙΝΑΚΑΣ 1 – ΝΕΟ ΕΠΙΔΟΜΑ]
«Νοείται περαιτέρω ότι το Επίδομα Βαριάς άλλης αναπηρίας με σοβαρές ανάγκες φροντίδας δύναται να καταβάλλεται σωρευτικά στη βάση εξατομικευμένων αναγκών, με το επίδομα αναπηρίας και προσωπικής βοήθειας που αναγράφεται στον Πίνακα Α του παραρτήματος 3, Πίνακας 1.
Να μπει πλαγιότιτλος «Παράρτημα 3 (άρθρο 6) Πίνακες 1-11, Πίνακας 1»
—–
ΣΗΜΕΙΩΝΕΤΑΙ ΟΤΙ είναι θέση της ΚΥΣΟΑ πως πρέπει να διασφαλίζεται απόλυτα, ότι οι υφιστάμενοι δικαιούχοι δεν θα επηρεάζονται αρνητικά και δεν θα καταλήγουν με λιγότερες παροχές. Επιπρόσθετα, στα ίδια υφιστάμενα ποσά για αντίστοιχη παροχή, θα εντάσσονται αναλόγως και οι νέοι δικαιούχοι.
Το άρθρο 6(5) να γίνει:
«(5) Οι Παροχές που λαμβάνει άτομο με αναπηρία δεν αποτελούν και δεν θεωρούνται εισόδημα και άρα δεν φορολογούνται.»
Επίδομα Προσωπικής Βοήθειας και Κατ’ Οίκον Φροντίδας Ατόμων με Αναπηρίες. Αυτά τα δύο πρέπει να διαχωριστούν. Άλλο η φροντίδα και άλλο η προσωπική βοήθεια.
Η προσωπική βοήθεια είναι πολύ σημαντική για τη συμμετοχή παιδιών και ενηλίκων ατόμων με αναπηρία τα οποία είναι εξαρτώμενα και για συμμετοχή τους σε κοινωνικές ή άλλες δραστηριότητες απαιτείται συνεχή προσωπική βοήθεια . Ο φροντιστής ΔΕΝ μπορεί να αναλαμβάνει καθήκοντα προσωπικού βοηθού.
Απουσιάζει το επίδομα ενοικίου / τόκων δάνειου ( ατόμου ή οικογένειακής μονάδας) το οποίο θα πρέπει να μπεί σε αυτή τη νομοθεσία . Τη στιγμή που προωθείται η υποστηριζόμενη διαβίωση με πολλά εκατομμύρια ευρώ δεν είναι επιτρεπτό να μην υπάρχει καθόλου βοήθεια για ανεξάρτητη διαβιώση
Απουσιάζει επίδομα διαβίωσης , σε περίπτωση επιλογής ανεξάρτητης διαβίωσης ατόμου που δεν εργάζεται με αυξημένες ανάγκες υποστήριξης , ενώ στην επιλογή υποστηριζόμενης διαβίωσης καλύπτεται το κόστος διαβίωσης. Ένα άτομο με αναπηρία που επιλέγει να ζήσει ανεξάρτητα πρέπει να έχει πρόσβαση στις ίδιες παροχές με ένα άτομο που ζει στην υποστηριζόμενη διαβίωση ( οικία / φροντίδα / προσωπική βοήθεια / κόστος διαβίωσης/ κόστος προγραμμάτων απασχόλησης ). Το επίδομα αυτό μπορεί να ονομαστεί επίδομα ανεξάρτητης διαβίωσης και να συμπεριλαμβάνει μετά από οικονομική μελέτη , όλα όσα χρειάζεται το άτομο για να διαβιεί μόνο του με τις δικές του επιλογές .
Επίδομα Συμμετοχής Ατόμων με Αναπηρίες σε Κέντρο Ημέρας. Αυτό είναι διάκριση προς τα άτομα με αναπηρία τα οποία επιλέγουν να δραστηριοποιηθούν σε μή ιδρυματικές επιλογές. Το επίδομα αυτό θα πρέπει να δίνεται και σε άλλα οργανωμένα προγράμματα , συμπεριληπτικού χαρακτήρα , όπως λέσχες , επιμορφωτικά προγράμματα , πολυδύναμα κέντρα κτλ. Στα κέντρα ημέρας ήδη δίνεται επιχορήγηση ενώ σε άλλα προγράμματα , απαιτείται και καταβολή ποσού συμμετοχής και προσωπικού βοηθού όπου χρειάζεται με αποτέλεσμα το άτομο ή η οικογένεια να καταβάλλει και τα δύο ποσά χωρίς καμία βοήθεια από το κράτος
Συμφωνα με το ΕΕΕ για να εισαι δικαιουχος επιδοτησης ενοικιου για ατομα με αναπηριες πρεπει να εισαι ανω των 18 ετων. Αν μια οικογενεια εχει ενα βρεφος, ενα παιδι με σοβαροτατες αναπηριες(κινητικες κτλ) οπως την δικη μας περιπτωση και τυγχανει να ζει πχ στην ορεινη Λαρνακα, ή στην ορεινη Λεμεσο κτλ και χρειαζεται λογω των αυξανομενων αναγκων του βρέφους να μετακομισει αμεσα στην πολη οπου βρισκονται συγκεντρωμενες οι υπηρεσιες για να εξυπηρετήθουν οι αναγκες του βρεφους ή τους παιδιου τοτε δεν δικαιούνται σεντ απο το κρατος. Σκεψου να εχεις δανειο για την κυρια σου κατοικια να αναγκαζεσε να ξεσπιτώνεσαι για τις αναγκες του μωρου σου και να πρεπει να βρεις ενα μεγαλο σπιτι στην πολη το οποιο θα πρεπει να εχει και πολλα δωματια για να φιλοξενείς και τις φροντιστριες του παιδου σου το οποιο σπιτι πρεπει να το ενοικιαζεις με δικους σου πορους. Αυτο το πραγμα πρεπει να αλλαξει και δικαιουχοι πρεπει να ειναι απο το ετος 0 μεχρι τουλαχιστον τα 65 ετη.
• Οι κατηγορίες παροχών που περιγράφονται (επίδομα προσωπικής βοήθειας, διακίνησης, αγοράς βοηθημάτων, δελτίο στάθμευσης κ.λπ.) καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα αναγκών. Αυτό είναι θετικό και συνάδει με το Άρθρο 20 της Σύμβασης (προσωπική κινητικότητα) και το Άρθρο 28 (επαρκές βιοτικό επίπεδο και κοινωνική προστασία).
• Σημαντική πρόνοια αποτελεί ότι οι παροχές δεν θεωρούνται εισόδημα. Αυτό προστατεύει τους δικαιούχους από περικοπές μέσω του συστήματος κοινωνικής πρόνοιας και συνάδει με το Άρθρο 28 της Σύμβασης, που προβλέπει ειδικά μέτρα κοινωνικής προστασίας για άτομα με αναπηρίες.
• Ωστόσο, η διάταξη που αναφέρει ότι «παροχή που ικανοποιεί τον ίδιο σκοπό δεν παρέχεται από δύο κρατικές πηγές» ενέχει κίνδυνο περιορισμού. Ένα άτομο με σύνθετες ανάγκες μπορεί να χρειάζεται περισσότερες μορφές υποστήριξης για τον ίδιο σκοπό (π.χ. μετακίνηση με όχημα αλλά και υποστηρικτικά μέσα). Ο περιορισμός αυτός έρχεται σε αντίθεση με το Άρθρο 19 της Σύμβασης, το οποίο προβλέπει εξατομικευμένη υποστήριξη.
• Δεν είναι ξεκάθαρο αν οι παροχές θα δίνονται με καθολικό τρόπο ή αν θα εξακολουθούν να εξαρτώνται από εισοδηματικά κριτήρια. Αν παραμείνουν εισοδηματικά κριτήρια για ορισμένες κατηγορίες αναπηριών, αυτό θα δημιουργήσει διακρίσεις εις βάρος συγκεκριμένων ομάδων, σε αντίθεση με το Άρθρο 5 της Σύμβασης (ισότητα και μη διάκριση).
• Δεν υπάρχει καμία αναφορά στην κάλυψη του υψηλού κόστους θεραπειών (λογοθεραπεία, εργοθεραπεία, φυσιοθεραπεία, υδροθεραπεία), που είναι απολύτως αναγκαίες για πολλά άτομα με αναπηρίες. Η απουσία αυτή έρχεται σε αντίθεση με το Άρθρο 25 της Σύμβασης (υγεία) και το Άρθρο 26 (αποκατάσταση).
• Ορισμένες από τις παροχές (π.χ. διακοπές, επιχορήγηση αυτοκινήτου) είναι σημαντικές για την ποιότητα ζωής και την κοινωνική συμμετοχή. Ωστόσο, χρειάζεται σαφής δέσμευση ότι δεν θα γίνουν περικοπές σε βασικές παροχές για σοβαρές αναπηρίες (π.χ. προσωπική βοήθεια, σίτιση, στέγαση) για να χρηματοδοτηθούν αυτές. Διαφορετικά δημιουργείται κίνδυνος παραβίασης του Άρθρου 28 της Σύμβασης.