24 – Παράρτημα 3-ΠΙΝΑΚΑΣ 10-ΕΚΔΟΣΗ ΔΕΛΤΙΟΥ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ

Nομοσχέδιο με τίτλο: Ο περί Κοινωνικής Συμμετοχής, Συμπερίληψης και Ανεξάρτητης Διαβίωσης των Ατόμων με Αναπηρίες Νόμος του 2025
Φύση και σκοπός  

Η εν λόγω μη χρηματική Παροχή αφορά την έκδοση Δελτίου Στάθμευσης σε άτομο με αναπηρία για σκοπούς στάθμευσης του προνομιακά σε καθορισμένους χώρους.

 

Δικαιούχοι 2.  Δικαιούχοι έκδοσης Δελτίου Στάθμευσης είναι τυφλά άτομα, άτομα με μέτρια ή σοβαρή ή ολική κινητική αναπηρία, νοητική αναπηρία καθώς και οι οργανώσεις που παρέχουν φροντίδα στα άτομα με αυτούς τους τύπους αναπηρίας και οι οποίες δικαιούνται να χρησιμοποιούν το Δελτίο Στάθμευσης για οχήματα που μεταφέρουν άτομα με αναπηρίες δεδομένου ότι θα υπόκεινται σε αυστηρό έλεγχο όσον αφορά τη σωστή χρήση του Δελτίου αυτού.

 

Διάρκεια παροχής 3.  Το Δελτίο Στάθμευσης έχει διάρκεια ισχύος είτε μόνιμη είτε τριών ετών με δυνατότητα επανέκδοσης του με την υποβολή στην αρμόδια αρχή σχετικής αίτησης, στο καθορισμένο έντυπο, ένα μήνα πριν τη λήξη της ημερομηνίας που αναγράφεται σε αυτό:

 

Νοείται ότι αν το Δελτίο Στάθμευσης δεν χρησιμοποιείται από τον δικαιούχο, τότε αυτό επιστρέφεται στην αρμόδια αρχή.

 

Άλλοι όροι και προϋποθέσεις 4. (α) Το Δελτίο Στάθμευσης είναι χρώματος γαλάζιου και έχει σχήμα, διαστάσεις και περιεχόμενο, το οποίο καθορίζεται με βάση το ενιαίο κοινοτικό υπόδειγμα σύμφωνα με το Παράρτημα της Σύστασης του Συμβουλίου της 4ης Ιουνίου 1998, 98/376/ΕΚ ως αυτό τροποποιείται από το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

 

(β) Το Δελτίο Στάθμευσης παρέχει το δικαίωμα για προνομιακή στάθμευση των οχημάτων που οδηγούνται από τους δικαιούχους ή μεταφέρουν τους δικαιούχους, των οποίων το όνομα αναγράφεται ευδιάκριτα στο Δελτίο Στάθμευσης.

 

(γ) Για την έκδοση ή επανέκδοση Δελτίου Στάθμευσης απαιτείται η υποβολή αίτησης στην αρμόδια αρχή στο καθορισμένο έντυπο, συνοδευόμενη από προσφάτως εκδοθέντα ιατρικά πιστοποιητικά και δύο πρόσφατες φωτογραφίες υπογραμμένες στο πίσω μέρος αυτών από τον αιτητή. Η αρμόδια αρχή δύναται να ζητήσει πρόσθετα στοιχεία ή και ιατρικά πιστοποιητικά ή και να καλέσει τους αιτητές για σκοπούς πιστοποίησης της αναπηρίας τους. Για άτομα που έχουν ήδη πιστοποιηθεί ότι εμπίπτουν στους δικαιούχους δεν απαιτείται η υποβολή ιατρικών πιστοποιητικών ούτε νέας αξιολόγησης.

 

(δ) Σε περίπτωση απώλειας του Δελτίου Στάθμευσης, για την επανέκδοση του απαιτείται η προσκόμιση Βεβαίωσης από Αστυνομικό Τμήμα.

 

(ε) Η επίδειξη του Δελτίου Στάθμευσης γίνεται με τοποθέτηση του στο πάνω μέρος του ανεμοθώρακα του αυτοκινήτου και το μπροστινό μέρος του Δελτίου που φέρει αναπηρικό σήμα πρέπει να είναι ορατό.

 

(στ) Το Δελτίο Στάθμευσης χρησιμοποιείται μόνο όταν ο δικαιούχος κάνει χρήση του δικαιώματος στάθμευσης:

(ι) σε χώρους στάθμευσης ειδικά σηματοδοτημένους για στάθμευση ατόμων με αναπηρίες,

(ιι) σε δρόμους με παρκόμετρα όπου η στάθμευση για τους δικαιούχους Δελτίου είναι δωρεάν και χωρίς χρονικό περιθώρειο,

(ιιι) σε δρόμους με μονή ή διπλή κίτρινη γραμμή για τρεις ώρες, νοουμένου ότι οι δρόμοι αυτοί έχουν προηγουμένως καθοριστεί ως επιτρεπόμενοι χώροι προνομιακής στάθμευσης για άτομα με αναπηρίες από την Τεχνική Επιτροπή του Κεντρικού Φορέα για την Επίλυση Κυκλοφοριακών Προβλημάτων και στις περιπτώσεις αυτές το δικαίωμα προνομιακής στάθμευσης αναγράφεται σε ειδική πινακίδα.

 

(ζ) Κάθε δικαιούχος χρήσης Δελτίου Στάθμευσης έχει τις ακόλουθες υποχρεώσεις:

(ι) φέρει την ευθύνη για τη σωστή και εύλογη χρήση του Δελτίου,

(ιι) χρησιμοποιεί το Δελτίο μόνο ο ίδιος σε οποιοδήποτε αυτοκίνητο τον μεταφέρει:

Νοείται ότι επιτρέπεται η χρήση του Δελτίου Στάθμευσης από τον συνοδό του δικαιούχου, αν ο δικαιούχος κατεβαίνει προσωρινά από το αυτοκίνητο και ο συνοδός του παραμένει στο αυτοκίνητο περιμένοντας τον δικαιούχο να επιστρέψει,

(ιιι) διασφαλίζει την καλή κατάσταση του Δελτίου ώστε όλες οι παρεχόμενες πληροφορίες να είναι ευανάγνωστες και, σε περίπτωση που για οποιοδήποτε λόγο αυτές δεν είναι ευανάγνωστες, υποβάλλει αίτηση στην αρμόδια αρχή για αντικατάσταση του Δελτίου.

 

Τέλος

Περιεχόμενα

01. ΜΕΡΟΣ Ι – ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
02. ΜΕΡΟΣ ΙΙ – ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ ΚΑΙ ΑΔΕΙΟΥΧΟΙ ΠΑΡΟΧΟΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ
03 - ΜΕΡΟΣ ΙΙΙ – ΠΑΡΟΧΕΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ
04 - ΜΕΡΟΣ IV – ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ ΣΕ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΟΧΕΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ
05 - ΜΕΡΟΣ V - ΠΟΙΚΙΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
06 - Παράρτημα 1-ΠΙΝΑΚΑΣ 1-ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ
07 - Παράρτημα 1-ΠΙΝΑΚΑΣ 2-ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ
08 - Παράρτημα 1-ΠΙΝΑΚΑΣ 3-ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑΚΗΣ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ
09 - Παράρτημα 1-ΠΙΝΑΚΑΣ 4-ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΣ ΒΟΗΘΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ
10 - Παράρτημα 1-ΠΙΝΑΚΑΣ 5-ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΣΥΝΟΔΟΣ / ΒΟΗΘΟΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ
11 - Παράρτημα 1-ΠΙΝΑΚΑΣ 6-ΔΙΕΡΜΗΝΕΑΣ ΚΥΠΡΙΑΚΗΣ ΝΟΗΜΑΤΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
12 - Παράρτημα 1-ΠΙΝΑΚΑΣ 7-ΠΑΡΟΧΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΣΕ ΚΑΤΟΙΚΙΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΟΜΕΝΗΣ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ
13 - Παράρτημα 1- ΠΙΝΑΚΑΣ 8- ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ ΕΓΚΑΙΡΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗΣ ΣΤΗΡΙΞΗΣ
14 - Παράρτημα 2- Κανόνες δεοντολογίας Αδειούχων Παροχής Υπηρεσιών Ανεξάρτητης Διαβίωσης
15 - Παράρτημα 3 - ΠΙΝΑΚΑΣ 1-Επίδομα Προσωπικής Βοήθειας και Κατ’ Οίκον Φροντίδας Ατόμων με Αναπηρίες.
16 - Παράρτημα 3- ΠΙΝΑΚΑΣ 2- ΕΠΙΔΟΜΑ ΔΙΑΚΙΝΗΣΗΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ
17 - Παράρτημα 3 - ΠΙΝΑΚΑΣ 3-ΕΠΙΔΟΜΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΩΝ ΑΝΑΛΩΣΙΜΩΝ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ
18 - Παράρτημα 3 - ΠΙΝΑΚΑΣ 4 - ΕΠΙΔΟΜΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ ΣΕ ΚΕΝΤΡΟ ΗΜΕΡΑΣ
19 - Παράρτημα 3- ΠΙΝΑΚΑΣ 5-ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗ ΑΓΟΡΑΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ
20 - Παράρτημα 3-ΠΙΝΑΚΑΣ 6-ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗ ΑΓΟΡΑΣ ΤΡΟΧΟΚΑΘΙΣΜΑΤΟΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ
21 - Παράρτημα 3-ΠΙΝΑΚΑΣ 7-ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗ ΑΓΟΡΑΣ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ ΚΑΙ ΒΟΗΘΗΜΑΤΩΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ
22 - Παράρτημα 3- ΠΙΝΑΚΑΣ 8-ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗ ΔΙΑΚΟΠΩΝ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ
23 - Παράρτημα 3- ΠΙΝΑΚΑΣ 9- ΔΑΝΕΙΣΜΟΣ ΤΡΟΧΟΚΑΘΙΣΜΑΤΩΝ, ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ ΚΑΙ ΒΟΗΘΗΜΑΤΩΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ
24 - Παράρτημα 3-ΠΙΝΑΚΑΣ 10-ΕΚΔΟΣΗ ΔΕΛΤΙΟΥ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ
25 - Παράρτημα 3-ΠΙΝΑΚΑΣ 11-ΕΚΔΟΣΗ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΚΑΡΤΑΣ ΑΝΑΠΗΡΙΑΣ

15 Σχόλια

  1. Η παροχή θεσπίζει την έκδοση γαλάζιου δελτίου στάθμευσης σύμφωνα με το ενιαίο κοινοτικό υπόδειγμα (98/376/ΕΚ), καθορίζει δικαιούχους, ισχύ (μόνιμη ή τριετής), διαδικασία αίτησης/επανέκδοσης και βασικούς κανόνες χρήσης (ειδικές θέσεις ΑμεΑ, παρκόμετρα, ορισμένες ζώνες με κίτρινες γραμμές).

    Κενά/ρίσκα
    • Κριτήρια πρόσβασης βάσει διάγνωσης αντί λειτουργικής κινητικότητας (π.χ. ικανότητα βάδισης 50–100μ).
    • Έλλειψη προσωρινών δελτίων (μετά από επεμβάσεις/ατυχήματα).
    • Μη πρόβλεψη για ψηφιακή επαλήθευση/QR, εθνικό μητρώο, και σαφείς κυρώσεις κατά κατάχρησης.
    • Δεδομένα οργανώσεων: χρειάζονται ισχυρές δικλίδες χρήσης (συγκεκριμένα οχήματα/αρχεία).
    • Χωρίς SLA έκδοσης/ανανέωσης και αυτόματη παράταση όταν η επανέκδοση εκκρεμεί.
    • Απουσία ρητής αναγνώρισης από/προς ΕΕ (επισκέπτες) και προσβάσιμης πληροφόρησης (easy-to-read/ΚΝΓ).
    • Δεν αναφέρεται ρητά GDPR/προστασία δεδομένων.

    Σύντομες, πλήρεις αλλαγές
    1) Δικαιούχοι (αντικατάσταση 2)
    «Δικαιούχοι είναι άτομα με αναπηρίες που πληρούν λειτουργικά κριτήρια κινητικότητας (ενδεικτικά: αδυναμία να διανύσουν 50–100 μέτρα χωρίς σημαντική δυσκολία/πόνο/δύσπνοια ή ανάγκη συνεχούς χρήσης βοηθήματος/οξυγόνου) καθώς και τυφλά άτομα. Προβλέπονται προσωρινά δελτία (ισχύος έως 12 μήνες) για προσωρινές σοβαρές βλάβες κινητικότητας. Για οργανώσεις, το δελτίο εκδίδεται για συγκεκριμένα οχήματα που μεταφέρουν συστηματικά δικαιούχους.»
    2) Διάρκεια & ανανέωση (τροποποίηση 3)
    «Η ισχύς είναι μόνιμη (για μόνιμες καταστάσεις) ή τριετής. Σε μόνιμες καταστάσεις δεν απαιτούνται νέα ιατρικά πιστοποιητικά. Σε εκκρεμότητα επανέκδοσης, το δελτίο παρατείνεται αυτόματα έως 60 ημέρες.»
    3) Διαδικασία/έλεγχος (προσθήκες στη 4)
    «(η) Το δελτίο φέρει QR/ψηφιακό αναγνωριστικό για άμεση επαλήθευση ισχύος μέσω εθνικού μητρώου.
    (θ) Κατάχρηση (π.χ. χρήση χωρίς παρουσία δικαιούχου, παραχώρηση σε τρίτους) επιφέρει πρόστιμα και ανάκληση.
    (ι) Για δελτία οργανώσεων: τήρηση μητρώου διαδρομών/ημερομηνιών, ετήσιος έλεγχος.
    (ια) SLA: Έκδοση/επανέκδοση εντός 15 εργάσιμων από πλήρη αίτηση.
    (ιβ) Η αίτηση/πληροφόρηση παρέχεται σε προσβάσιμες μορφές (plain language, easy-to-read, ιστοσελίδα EN 301 549, Κυπριακή Νοηματική).
    (ιγ) Προστασία δεδομένων: επεξεργασία κατά GDPR· ελαχιστοποίηση, σκοπός, πρόσβαση υποκειμένου.»
    4) Κανόνες χρήσης (συμπλήρωση 4(στ))
    «Η στάθμευση δεν πρέπει να εμποδίζει ράμπες/διόδους/στάσεις ΜΜΕ/πυροσβεστικές εξόδους. Ο δήμος δύναται να ορίζει επιπλέον τοπικούς κανόνες, δημοσιευμένους σε προσβάσιμη μορφή.»
    5) Αμοιβαία αναγνώριση (νέα ρήτρα)
    «Το δελτίο αναγνωρίζεται σύμφωνα με το ενιαίο κοινοτικό υπόδειγμα από/προς άλλα κράτη-μέλη ΕΕ. Για επισκέπτες εκτός ΕΕ προβλέπεται προσωρινή άδεια βάσει ισοδυνάμων τεκμηρίων.»
    6) Ειδικές ρυθμίσεις οδηγού/συνοδού (διευκρίνιση 4(ζ))
    «Επιτρέπεται χρήση από συνοδό όταν ο δικαιούχος αποβιβάζεται προσωρινά και ο συνοδός παραμένει στο όχημα. Δεν επιτρέπεται χρήση όταν ο δικαιούχος απουσιάζει.»

    Να υιοθετηθούν λειτουργικά κριτήρια κινητικότητας και προσωρινά δελτία έως 12 μ., να προστεθεί ψηφιακή επαλήθευση (QR/μητρώο), σαφείς κυρώσεις κατά κατάχρησης και ισχυρές δικλίδες για δελτία οργανώσεων. Θεσπίζονται SLA 15 ημερών και αυτόματη παράταση σε εκκρεμότητες, ρητή προστασία δεδομένων (GDPR) και προσβάσιμη πληροφόρηση. Διασφαλίζεται η αμοιβαία αναγνώριση ΕΕ και διευκρινίζονται οι κανόνες χρήσης ώστε να αποτρέπεται η παρεμπόδιση προσβασιμότητας.

  2. “Νοείται ότι επιτρέπεται η χρήση του Δελτίου Στάθμευσης από τον συνοδό του δικαιούχου, αν ο δικαιούχος κατεβαίνει προσωρινά από το αυτοκίνητο και ο συνοδός του παραμένει στο αυτοκίνητο περιμένοντας τον δικαιούχο να επιστρέψει” Αυτός ο όρος είναι εντελώς απαράδεκτος. Αν δεν μπορεί ή αν δεν θέλει να κατεβεί ο δικαιούχος μόνος του και θα πρέπει ο συνοδός να τον συνοδεύσει σε μια υπηρεσία ή κατάστημα ποιό είναι το πρόβλημα να τοποθετήσουν την κάρτα και να πάνε μαζί στην υπηρεσία. Πραγματικά αντί να απεγκλωβίσετε τα άτομα και να τα ενσωματώσετε όπως πρέπει να είναι ο ρόλος σας τα περιορίζετε. Αυτός ο όρος πρέπει να αλλάξει.

  3. Παράρτημα 3 πίνακας 10 Δελτίο Στάθμευσης αναπήρων.
    (Νοείται ότι επιτρέπεται η χρήση του Δελτίου Στάθμευσης από τον συνοδό του δικαιούχου, αν ο δικαιούχος κατεβαίνει προσωρινά από το αυτοκίνητο και ο συνοδός του παραμένει στο αυτοκίνητο περιμένοντας τον δικαιούχο να επιστρέψει) αυτό προνοεί η νέα νομοθεσία.
    Που είναι ή λογική σε αυτή την νομοθεσία. Ενας τυφλός ή ένας ανήλικος ανάπηρος θέλει να πάει υπεραγορά με τον γονέα του ή τον/την συζυγο του θα πρέπει να πάρουν και τρίτο άτομο μαζί τους για να περιμένει στο αυτοκίνητο μέχρι να επιστρέψει το άτομο με αναπηρία. Είσαστε λογικοί. Και αν είναι καλοκαίρι με 40 βαθμούς θα ψυθεί το τρίτο άτομο μέσα στο αυτοκίνητο.
    Προσπαθείτε να αναγκάσεται τους ανάπηρους να μην βγαίνουν έξω απο τα σπίτια τους.

  4. Το Δελτίο Στάθμευσης παρέχει προνομιακή στάθμευση σε άτομα με αναπηρία, είτε οδηγούν είτε μεταφέρονται. Ο συνοδός επιτρέπεται μόνο όταν το άτομο με αναπηρία κατεβαίνει προσωρινά από το αυτοκίνητο και ο συνοδός παραμένει μέσα, περιμένοντας την επιστροφή του. Η τρέχουσα διάταξη είναι πολύ περιοριστική, γιατί αναγκάζει να υπάρχει πάντα ένας συνοδός μέσα στο όχημα, κάτι που μπορεί να δυσχεραίνει την καθημερινή κινητικότητα και να «εγκλωβίζει» τον δικαιούχο ή τον συνοδό.
    Ιδανικά, η χρήση θα έπρεπε να επιτρέπει:
    • Ο συνοδός να μπορεί να συνοδεύει το άτομο με αναπηρία σε σύντομες δραστηριότητες χωρίς να χρειάζεται να παραμένει στο αυτοκίνητο.
    • Διευκόλυνση για περιστασιακή ανάγκη περισσότερων συνοδών (π.χ. για ανήλικα παιδιά ή άτομα με σοβαρές κινητικές/νοητικές αναπηρίες).
    • Εύκολη αντικατάσταση ή ανανέωση του Δελτίου όταν φθαρεί ή αλλάξουν οι ανάγκες του δικαιούχου.
    Με άλλα λόγια, το σύστημα πρέπει να προσαρμόζεται στις πραγματικές ανάγκες των χρηστών και να μην δημιουργεί «εγκλωβισμό» ή υπερβολικές δυσκολίες στην καθημερινή μετακίνηση.

  5. Εάν το άτομο με αναπηρία δεν οδηγεί, δικαιούται αυτός που τον μεταφέρει να επωφελείται των δικαιωμάτων που απορρέουν από την κάρτα αναπηρίας; ; ευχαριστώ,.
    Εισήγηση: η παραχώρηση κάρτας για διάφορες εκδηλώσεις, όπως θέατρο, συναυλίες, πολιτιστικές εκδηλώσεις των Δήμων, χωρίς περιορισμό.

  6. (άρθρο 6)
    Γίνεται εισήγηση όπως το άρθρο αυτό αναδιατυπωθεί, με την ενσωμάτωση σε αυτό της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/2841 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τη θέσπιση της ευρωπαϊκής κάρτας αναπηρίας και της ευρωπαϊκής κάρτας στάθμευσης για άτομα με αναπηρία.
    Λαμβάνοντας υπόψη αφενώς το Άρθρο 21 της Οδηγίας, σύμφωνα με το οποίο τα 27 Κράτη-Μέλη οφείλουν να ενσωματώσουν τη νέα Οδηγία στο εθνικό τους δίκαιο μέχρι τις 5 Ιουνίου 2027, αφετέρου τις δράσεις 15 και 29 της Εθνικής Στρατηγικής για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία 2024-2030 που, μεταξύ άλλων ενεργειών, προβλέπουν και την ενσωμάτωση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 2024/2841 (δράσεις που πρέπει να υλοποιηθούν μέχρι τον Δεκέμβριο του 2026).

  7. 24. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 3- ΑΥΣΤΗΡΟΠΟΙΗΣΗ ΠΟΙΝΩΝ ΓΙΑ ΠΑΡΑΒΑΣΗ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ
    Να επιβληθούν αυστηρότερες ποινές για άτομα που παραβιάζουν τους νόμους που αφορούν τη στάθμευση και τη διακίνηση ατόμων με αναπηρίες, με στόχο την αποτελεσματικότερη εφαρμογή της νομοθεσίας και την εξάλειψη των εμποδίων στην καθημερινή μετακίνηση των ΑμεΑ

  8. Παρατήρηση: Ενσωμάτωση στη Νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/2841 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τη θέσπιση της ευρωπαϊκής κάρτας αναπηρίας και της ευρωπαϊκής κάρτας στάθμευσης για άτομα με αναπηρία.
    Λαμβάνοντας υπόψη αφενός το Άρθρο 21 της Οδηγίας, σύμφωνα με το οποίο τα 27 Κράτη-Μέλη οφείλουν να ενσωματώσουν τη νέα Οδηγία στο εθνικό τους δίκαιο μέχρι τις 5 Ιουνίου 2027, αφετέρου τις δράσεις 15 και 29 της Εθνικής Στρατηγικής για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία 2024-2030 που, μεταξύ άλλων ενεργειών, προβλέπουν και την ενσωμάτωση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 2024/2841 (δράσεις που πρέπει να υλοποιηθούν μέχρι τον Δεκέμβριο του 2026).

    Επί του κειμένου του Παραρτήματος 3, Πίνακας 10

    Άρθρο 4(ζ) Κάθε δικαιούχος χρήσης Δελτίου Στάθμευσης έχει τις ακόλουθες υποχρεώσεις:
    να διαγραφή η επιφύλαξη στο σημείο (ιι) ήτοι
    “Νοείται ότι επιτρέπεται η χρήση του Δελτίου Στάθμευσης από τον συνοδό του δικαιούχου, αν ο δικαιούχος κατεβαίνει προσωρινά από το αυτοκίνητο και ο συνοδός του παραμένει στο αυτοκίνητο περιμένοντας τον δικαιούχο να επιστρέψει.”

  9. Δηλαδή, δεν επιτρέπεται να κατεβαίνουν οι γονείς/συνοδοί των ΑμεΑ, από το όχημα για να συνοδεύσουν το άτομο σε γιατρούς, δημόσιες υπηρεσίες ή οπουδήποτε αλλού; Ουδέν σχόλιο!!!

  10. Δηλαδή, για να πάει κάπου ένας ανάπηρος, πρέπει να πάνε μαζί του άλλα δύο άτομα τουλάχιστον. Ενας να τον συνοδευσει, κι ένας να περιμένει μέσα στο αυτοκίνητο. Δεν είναι εφικτό να γίνει κάτι τέτοιο. Δυσκολευετε την ζωή των αναπηρών και τον περίγυρο του. Δεν πρέπει να υπάρχουν τέτοιοι ανούσιοι περιορισμοί!

  11. Η ισχύουσα διατύπωση αποκλείει ουσιαστικά τους γονείς και συνοδούς ατόμων με αναπηρία, αφού δεν επιτρέπεται να κατεβαίνουν από το όχημα για να συνοδεύσουν το άτομο με αναπηρία. Αυτό είναι μη ρεαλιστικό, ειδικά για άτομα μη λειτουργικά ή ανήλικα, όπου απαιτείται συνοδεία σε κάθε μετακίνηση.

    Πρόταση:
    Να επιτρέπεται ρητά η χρήση του δελτίου από τον συνοδό, ανεξάρτητα αν παραμένει ή όχι στο όχημα, εφόσον πρόκειται για μεταφορά ή εξυπηρέτηση του ατόμου με αναπηρία.

    Να ισχύει το ίδιο για ανήλικα ή μη λειτουργικά ΑμεΑ, όπου η συνοδεία είναι απαραίτητη.

    Να προβλέπεται και δεύτερη συνοδεία (π.χ. όταν απαιτείται βοήθεια και για τον εξοπλισμό).

    Να υπάρχει σαφής ενημέρωση για τους κανόνες χρήσης, ώστε να αποφεύγονται παρερμηνείες ή πρόστιμα εις βάρος των οικογενειών.

  12. Αποκλείονται γονείς ή συνοδοί ατόμων με αναπηρία καθότι δεν θα επιτρέπεται να κατεβαίνουν από το όχημα για να συνοδεύουν το μη λειτουργικό άτομο με αναπηρία
    το άρθρο προυποθέτει ότι, επιτρέπεται η χρήση του Δελτίου Στάθμευσης από τον συνοδό του δικαιούχου, αν ο δικαιούχος κατεβαίνει προσωρινά από το αυτοκίνητο και ο συνοδός του παραμένει στο αυτοκίνητο περιμένοντας τον δικαιούχο να επιστρέψει,. Επομένως τους προωθεί στον εγκλεισμό ή πάντα πρέπει να είναι δύο συνοδοί για να μένει ο ένας στο αυτοκίνητο.

  13. Αποκλείονται γονείς ή συνοδοί ατόμων με αναπηρία καθότι δεν θα επιτρέπεται να κατεβαίνουν από το όχημα για να συνοδεύουν το μη λειτουργικό άτομο με αναπηρία
    το άρθρο προυποθέτει ότι, επιτρέπεται η χρήση του Δελτίου Στάθμευσης από τον συνοδό του δικαιούχου, αν ο δικαιούχος κατεβαίνει προσωρινά από το αυτοκίνητο και ο συνοδός του παραμένει στο αυτοκίνητο περιμένοντας τον δικαιούχο να επιστρέψει,. Επομένως τους προωθεί στον εγκλεισμό ή πάντα πρέπει να είναι δύο συνοδοί για να μένει ο ένας στο αυτοκίνητο.

  14. Τι γίνεται για τα μη λειτουργικά ΑΜΕΑ ή τα ανηλικα ΑΜΕΑ; δεν μπορεί να ισχυει η πιο κάτω διάταξη “Νοείται ότι επιτρέπεται η χρήση του Δελτίου Στάθμευσης από τον συνοδό του δικαιούχου, αν ο δικαιούχος κατεβαίνει προσωρινά από το αυτοκίνητο και ο συνοδός του παραμένει στο αυτοκίνητο περιμένοντας τον δικαιούχο να επιστρέψει”. Δεν γίνεται να κατεβούν και οι δυο από το αυτοκινήτο; ή το ΑΜΕΑ να παραμείνει στο αυτοκινήτο για 5 λεπτά π.χ. για να αγοράσει ο συνοδός κάτι από το περιπτερο/φουρνο κτλ!

  15. Ευθυγράμμιση με το ενιαίο κοινοτικό υπόδειγμα (γαλάζιο δελτίο/Blue Badge) και ρητή αναφορά στη 98/376/ΕΚ. (CRPD αρ. 9, 20)

    Κατοχύρωση προνομιακής στάθμευσης σε σηματοδοτημένους χώρους, δωρεάν στάθμευση σε παρκόμετρα και ειδικές ρυθμίσεις σε οδούς με κίτρινη γραμμή. (αρ. 9, 20)

    Απλοποίηση για ήδη πιστοποιημένους δικαιούχους (χωρίς νέα ιατρικά πιστοποιητικά). (αρ. 5, 20)

    Ρητοί κανόνες ορθής χρήσης (παρουσία δικαιούχου, ευθύνη σωστής χρήσης), άρα περιορισμός κατάχρησης. (αρ. 5)

    Σημεία που χρειάζονται βελτίωση & προτεινόμενες αλλαγές

    Επιλεξιμότητα βάσει λειτουργικότητας, όχι αποκλειστικά διάγνωσης
    Θέμα: Εξαιρούνται πρόσωπα με σοβαρούς λειτουργικούς περιορισμούς (καρδιοαναπνευστικά, χρόνιος πόνος, νευρολογικές/ψυχοκοινωνικές αναπηρίες) που δεν εμπίπτουν ρητά. (CRPD αρ. 5, 9, 20)
    Πρόταση: «Η επιλεξιμότητα τεκμηριώνεται βάσει λειτουργικής κινητικότητας και ασφαλούς πρόσβασης, ανεξάρτητα από συγκεκριμένη διάγνωση.»

    Προσωρινά δελτία για βραχυχρόνιους περιορισμούς
    Θέμα: Δεν προβλέπεται σαφές “short-term badge” (μετεγχειρητικά, κατάγματα κ.λπ.). (αρ. 20)
    Πρόταση: «Θεσπίζεται προσωρινό δελτίο διάρκειας 3–12 μηνών, κατόπιν ιατρικής τεκμηρίωσης, με δυνατότητα ανανέωσης.»

    Ψηφιακό δελτίο & διαλειτουργικότητα
    Θέμα: Ανάγκη για έλεγχο/πρόληψη κατάχρησης και αποφυγή άδικων κλήσεων από συστήματα ΑΝPR. (αρ. 9, 22)
    Προτάσεις:
    — «Παράλληλη έκδοση ψηφιακού δελτίου (QR/serial) και σύνδεση με αριθμό κυκλοφορίας.»
    — «Άμεση διασύνδεση με Αστυνομία/Δήμους για έλεγχο γνησιότητας επί τόπου.»

    Διασυνοριακή αναγνώριση & επισκέπτες
    Θέμα: Χρειάζεται ρητή αποδοχή Blue Badge άλλων κρατών-μελών για επισκέπτες/τουρίστες. (αρ. 18, 20, 9)
    Πρόταση: «Αναγνωρίζονται δελτία στάθμευσης ΕΕ/ΕΟΧ σύμφωνα με 98/376/ΕΚ· η ενημέρωση διαθέσιμη σε πολλές γλώσσες.»

    Χρόνοι εξέτασης & προσβάσιμες διαδικασίες
    Θέμα: Δεν ορίζονται προθεσμίες και απαιτήσεις προσβασιμότητας. (αρ. 9)
    Προτάσεις:
    — «Προθεσμία έκδοσης/επανέκδοσης εντός 15 εργάσιμων ημερών (10 για επείγοντα).»
    — «Αιτήσεις/οδηγίες σε προσβάσιμες μορφές (Ευανάγνωστο κείμενο, ΕΝΓ, Braille, online φόρμα).»

    Οργανώσεις ως δικαιούχοι – ισχυρότεροι φραγμοί κατάχρησης
    Θέμα: Απαιτείται σαφής διαδικασία ανάθεσης/χρήσης σε οχήματα οργανώσεων. (αρ. 5)
    Πρόταση: «Ονομαστικοί κάτοχοι-οδηγοί, βιβλίο κίνησης, δελτίο συνδεδεμένο με συγκεκριμένες πινακίδες· ετήσιος έλεγχος.»

    Ρύθμιση χρήσης σε παρκόμετρα/ιδιωτικούς χώρους
    Θέμα: «Δωρεάν και χωρίς χρονικό περιθώριο» μπορεί να οδηγεί σε κατάχρηση και μειωμένο κύκλο εργασίας θέσεων. (αρ. 9)
    Πρόταση: «Εύλογο ανώτατο όριο (π.χ. 3 ώρες) όπου απαιτείται κύκλος θέσεων, με εξαιρέσεις για εργασία/θεραπεία· υποχρέωση ιδιωτικών πάρκινγκ να αναγνωρίζουν το δελτίο και να τηρούν ελάχιστες θέσεις ΑμεΑ.»

    Προστασία δεδομένων
    Θέμα: Ρητή πρόβλεψη ελαχιστοποίησης/ασφάλειας επεξεργασίας ευαίσθητων δεδομένων υγείας. (αρ. 22)
    Πρόταση: «Εφαρμογή αρχών GDPR: ελάχιστα δεδομένα, περιορισμένη πρόσβαση, σαφείς χρόνοι τήρησης.»

    Αντιπαραβατικά μέτρα & κυρώσεις
    Θέμα: Ανεπαρκής εξειδίκευση ελέγχων/κυρώσεων για κατάχρηση. (αρ. 5)
    Πρόταση: «Κυρώσεις κλιμακωτές (πρόστιμο/ανάκληση), γραμμή καταγγελιών, δημόσια ενημέρωση για ορθή χρήση.»

Αφήστε μια απάντηση

Back to top button
Μετάβαση στο περιεχόμενο