104 – Ταχύρρυθμη διαδικασία εξέτασης αιτήσεων.
104. – (1) Με την επιφύλαξη του άρθρου 74 αιτήσεις που κατά την κρίση του αρμόδιου λειτουργού εμπίπτουν στις διατάξεις του εδαφίου (6) του παρόντος άρθρου, εξετάζονται από τον Προϊστάμενο, με την ταχύρρυθμη διαδικασία που προβλέπεται στο παρόν άρθρο, όχι αργότερα από τρείς (3) μήνες από την ημερομηνία κατάθεσης της αίτησης.
(2) Η εξέταση μίας αίτησης με την ταχύρρυθμη διαδικασία δεν επηρεάζει την εξέταση επί της ουσίας της αίτησης διεθνούς προστασίας. Η εξέταση με ταχύρρυθμη διαδικασία έχει ως μόνο αποτέλεσμα τη συντόμευση των προθεσμιών, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στις επιμέρους διατάξεις του παρόντος Μέρους.
(3) Κατά την ταχύρρυθμη εξέταση της αίτησης, ο αρμόδιος λειτουργός προβαίνει σε προσωπική συνέντευξη του αιτητή σύμφωνα με το άρθρο 95 του παρόντος Νόμου, μετά από την οποία υποβάλλει γραπτή εισηγητική έκθεση, αναφορικά με την εφαρμογή των διατάξεων του εδαφίου (6) του παρόντος άρθρου, στον Προϊστάμενο.
(4) Ο Προϊστάμενος, μετά την εξέταση της γραπτής εισηγητικής έκθεσης του αρμόδιου λειτουργού, δύναται, με απόφασή του, να:
(α) αναγνωρίσει αιτητή ως πρόσφυγα·
(β) χορηγήσει στον αιτητή το καθεστώς επικουρικής προστασίας·
(γ) αναπέμψει την αίτηση στον αρμόδιο λειτουργό, όπου διαπιστώνεται η ύπαρξη πραγματικών ή νομικών ζητημάτων τα οποία είναι υπερβολικά περίπλοκο να εξεταστούν κατά την ταχύρρυθμη διαδικασία, για να ακολουθήσει την κανονική διαδικασία εξέτασης αιτήσεων επί της ουσίας, δυνάμει του άρθρου 102,
Νοείται ότι, σε τέτοια περίπτωση ο αιτητής ενημερώνεται για αυτή την αλλαγή.
(δ) να απορρίψει την αίτηση και εκδώσει απόφαση επιστροφής και/ή απομάκρυνσης και/ή διάταγμα απέλασης, τα οποία αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα αυτής, δυνάμει του περί Αλλοδαπών και Μεταναστεύσεως Νόμου:
Νοείται ότι, η εκτέλεση της απόφασης επιστροφής και/ή απομάκρυνσης και/ή του διατάγματος απέλασης τελεί υπό την επιφύλαξη της αρχής της μη επαναπροώθησης.
Nοείται περαιτέρω ότι, σε περίπτωση που το αρμόδιο Δικαστήριο ακυρώσει την απόφαση επιστροφής και/ή απομάκρυνσης και/ή το διάταγμα απέλασης, τότε δεν συμπαρασύρεται σε ακύρωση η απόφαση για απόρριψη του αιτήματος για διεθνή προστασία, εκτός εάν το Δικαστήριο διατάξει διαφορετικά.
(5) Αίτηση δύναται να εξεταστεί κατά την κρίση του αρμόδιου λειτουργού σύμφωνα με την ταχύρρυθμη διαδικασία που προβλέπεται στο παρόν άρθρο, εφόσον τηρούνται οι αρχές και εγγυήσεις του παρόντος Νόμου αναφορικά με την εξέταση αιτήσεων, σε οποιαδήποτε από τις ακόλουθες περιπτώσεις:
(α) Ο αιτητής, κατά την κατάθεση της αίτησης και την παρουσίαση των γεγονότων, απλώς έθεσε θέματα τα οποία είναι άνευ σημασίας για την εξέταση του εάν πληροί τις προϋποθέσεις για να του χορηγηθεί καθεστώς διεθνούς προστασίας∙
(β) ο αιτητής προέρχεται από ασφαλή χώρα καταγωγής σύμφωνα με το άρθρο 108,
(γ) ο αιτητής, αφού του παρασχεθεί η πλήρης δυνατότητα να δώσει πειστικές εξηγήσεις, θεωρείται ότι σκοπίμως παραπλάνησε τις αρχές της Δημοκρατίας με την παρουσίαση ψευδών πληροφοριών ή εγγράφων ή με την απόκρυψη σχετικών πληροφοριών ή εγγράφων, ιδίως όσον αφορά την ταυτότητα ή/και την ιθαγένειά του, που θα μπορούσαν να επηρεάσουν αρνητικά την απόφαση επί της αίτησης∙
(δ) ο αιτητής κακόπιστα έχει καταστρέψει ή πετάξει έγγραφο ταυτότητας ή ταξιδιωτικό έγγραφο, που θα βοηθούσε στον προσδιορισμό της ταυτότητας ή της ιθαγένειάς του προκειμένου να αποτραπεί η εξακρίβωση της ταυτότητας ή της ιθαγένειας του∙
(ε) ο αιτητής έχει παρουσιάσει προδήλως ασυνεπείς και αντιφατικές ή σαφώς ψευδείς ή προφανώς απίθανες πληροφορίες, οι οποίες έρχονται σε αντίθεση με επαρκώς τεκμηριωμένες πληροφορίες για τη χώρα ιθαγένειας, καθιστώντας έτσι προδήλως μη πειστική τη δήλωσή του ως προς το εάν πληροί τις προϋποθέσεις που απαιτούνται για τον χαρακτηρισμό του ως δικαιούχου διεθνούς προστασίας δυνάμει του παρόντος Νόμου∙
(στ) ο αιτητής έχει υποβάλει μεταγενέστερη αίτηση σύμφωνα με το άρθρο 110, η οποία δεν θεωρείται ως απαράδεκτη σύμφωνα με την παράγραφο (δ) του εδαφίου (3) του άρθρου 110∙
(ζ) ο αιτητής υποβάλλει την αίτηση μόνο για να καθυστερήσει, να εμποδίσει ή να αποτρέψει την εκτέλεση προγενέστερης ή επικείμενης απόφασης που θα οδηγούσε στην απέλαση ή με άλλο τρόπο απομάκρυνσή του∙
(η) ο αιτητής εισήλθε παράνομα στο έδαφος της Δημοκρατίας ή παρέτεινε παράνομα τη διαμονή του σε αυτό και, χωρίς σοβαρούς λόγους, δεν παρουσιάστηκε στις αρχές ούτε υπέβαλε αίτηση το συντομότερο δυνατόν, λαμβανομένων υπόψη των συνθηκών της εισόδου του∙
(θ) ο αιτητής εισήλθε νομίμως στο έδαφος της Δημοκρατίας και, χωρίς σοβαρό λόγο, δεν υπέβαλε αίτηση διεθνούς προστασίας το συντομότερο δυνατόν, δεδομένων των λόγων της αίτησής του·
(ι) ο αιτητής ενδέχεται, για βάσιμους λόγους, να θεωρείται ότι συνιστά κίνδυνο για την εθνική ασφάλεια ή τη δημόσια τάξη, ή έχει υποβληθεί σε αναγκαστική απέλαση για σοβαρούς λόγους δημόσιας ασφάλειας ή δημόσιας τάξης σύμφωνα με το κυπριακό δίκαιο.
(κ) ο αιτητής είναι υπήκοος τρίτης χώρας ή, στην περίπτωση ανιθαγενών, είχε προηγουμένως τη συνήθη διαμονή του σε τρίτη χώρα για την οποία το ποσοστό των αποφάσεων της αποφαινόμενης αρχής υπέρ της χορήγησης διεθνούς προστασίας ανέρχεται, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα ετήσια μέσα στοιχεία της Eurostat σε επίπεδο Ένωσης, σε ποσοστό 20 % ή χαμηλότερο, εκτός εάν η αποφαινόμενη αρχή εκτιμά ότι έχει επέλθει σημαντική αλλαγή στην οικεία τρίτη χώρα μετά τη δημοσίευση των σχετικών στοιχείων της Eurostat ή ότι ο αήττητής ανήκει σε κατηγορία προσώπων για τα οποία το ποσοστό του 20 % ή χαμηλότερο από αυτό δεν μπορεί να θεωρηθεί αντιπροσωπευτικό για τις ανάγκες προστασίας τους, λαμβανομένων υπόψη, μεταξύ άλλων, των σημαντικών διαφορών μεταξύ των πρωτοβάθμιων και των τελικών αποφάσεων.
(6) Αιτήσεις διεθνούς προστασίας ασυνόδευτων ανηλίκων εξετάζονται με την ταχύρρυθμη διαδικασία σύμφωνα με το εδάφιο (11) του άρθρου 93.
(7) Για την εφαρμογή της παραγράφου (κ) του εδαφίου (5) χρησιμοποιείται, όπου έχει εκδοθεί, καθοδηγητικό σημείωμα του Οργανισμού σχετικά με μια χώρα καταγωγής σύμφωνα με το άρθρο 11 του Κανονισμού του Οργανισμού (ΕΕ) αριθ. 2021/2303, από το οποίο προκύπτει ότι έχει επέλθει σημαντική αλλαγή στην οικεία τρίτη χώρα μετά τη δημοσίευση των σχετικών στοιχείων της Eurostat.
Τέλος