103 – Υποχρεωτική εφαρμογή της διαδικασίας εξέτασης στα σύνορα.
103.- (1) Ο Προϊστάμενος εξετάζει αίτηση στο πλαίσιο της διαδικασίας στα σύνορα σύμφωνα με το εδάφιο (3) μετά τον έλεγχο διαλογής που διενεργείται σύμφωνα με τις διατάξεις του Μέρους Τρίτου του παρόντος Νόμου υπό την προϋπόθεση ότι ο αιτητής δεν έχει ακόμη λάβει άδεια εισόδου στο έδαφος της Κυπριακής Δημοκρατίας και δεν πληροί τις προϋποθέσεις εισόδου όπως αυτές ορίζονται στο άρθρο 6 του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 2016/399.
Νοείται ότι, με την επιφύλαξη των εδαφίων (5) και (7) ο αιτητής που υπόκειται στη διαδικασία στα σύνορα δεν επιτρέπεται να εισέλθει στο έδαφος της Κυπριακής Δημοκρατίας.
(2) Η διαδικασία στα σύνορα μπορεί να πραγματοποιείται κατόπιν –
(α) αίτησης που υποβάλλεται σε σημείο διέλευσης των εξωτερικών συνόρων ή σε ζώνη διέλευσης
(β) σύλληψης σε σχέση με παράνομη διέλευση των εξωτερικών συνόρων
(γ) αποβίβασης στο έδαφος της Κυπριακής Δημοκρατίας μετά από επιχείρηση έρευνας και διάσωσης
(δ) μετεγκατάστασης σύμφωνα με το άρθρο 67 παράγραφος 11 του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 2024/1351
(3) Αίτηση εξετάζεται στο πλαίσιο διαδικασίας στα σύνορα εφόσον ο αιτητής:
(α) αφού του παρασχεθεί η πλήρης δυνατότητα να δώσει πειστικές εξηγήσεις, θεωρείται ότι σκοπίμως παραπλάνησε τις αρχές της Δημοκρατίας με την παρουσίαση ψευδών πληροφοριών ή εγγράφων ή με την απόκρυψη σχετικών πληροφοριών ή εγγράφων, ιδίως όσον αφορά την ταυτότητα ή/και την ιθαγένειά του, που θα μπορούσαν να επηρεάσουν αρνητικά την απόφαση επί της αίτησης
(β) ενδέχεται, για βάσιμους λόγους, να θεωρείται ότι συνιστά κίνδυνο για την εθνική ασφάλεια ή τη δημόσια τάξη, ή έχει υποβληθεί σε αναγκαστική απέλαση για σοβαρούς λόγους δημόσιας ασφάλειας ή δημόσιας τάξης σύμφωνα με το κυπριακό δίκαιο.
(γ) είναι υπήκοος τρίτης χώρας ή, στην περίπτωση ανιθαγενών, είχε προηγουμένως τη συνήθη διαμονή του σε τρίτη χώρα για την οποία το ποσοστό των αποφάσεων της αποφαινόμενης αρχής υπέρ της χορήγησης διεθνούς προστασίας ανέρχεται, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα ετήσια μέσα στοιχεία της Eurostat σε επίπεδο Ένωσης, σε ποσοστό 20 % ή χαμηλότερο, εκτός εάν η αποφαινόμενη αρχή εκτιμά ότι έχει επέλθει σημαντική αλλαγή στην οικεία τρίτη χώρα μετά τη δημοσίευση των σχετικών στοιχείων της Eurostat ή ότι ο αήττητής ανήκει σε κατηγορία προσώπων για τα οποία το ποσοστό του 20 % ή χαμηλότερο από αυτό δεν μπορεί να θεωρηθεί αντιπροσωπευτικό για τις ανάγκες προστασίας τους, λαμβανομένων υπόψη, μεταξύ άλλων, των σημαντικών διαφορών μεταξύ των πρωτοβάθμιων και των τελικών αποφάσεων.
(4) Οι αιτήσεις που υπόκεινται σε διαδικασία στα σύνορα κατατίθενται το αργότερο εντός πέντε (5) ημερών από την πρώτη καταχώριση ή ύστερα από μεταφορά σύμφωνα με το άρθρο 67 παράγραφος 11 του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 2024/1351, μετά από πέντε ημέρες από την άφιξη του αιτητή στο κράτος μέλος μετεγκατάστασης υπό την προϋπόθεση ότι παρέχεται στον αιτητή πραγματική δυνατότητα να το πράξει.
Νοείται ότι, η μη τήρηση της προθεσμίας των πέντε ημερών δεν επηρεάζει τη συνέχιση της εφαρμογής της διαδικασίας στα σύνορα.
(5) (α) Η εξέταση της αίτησης στα σύνορα δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 12 εβδομάδες από την καταχώρηση της αίτησης μέχρι και την έκδοση απόφασης του Δικαστηρίου επι προσφυγής που προσβάλει την απόφαση του Προϊσταμένου.
Νοείται ότι στο χρόνο των 12 εβδομάδων περιλαμβάνεται και ο χρόνος εξέτασης τυχών ενδιάμεσης αίτησης για δικαίωμα παραμονής μέχρι την εκδίκαση της προσφυγής.
(β) Με την πάροδο των 12 εβδομάδων ο αιτητής αποκτά δικαίωμα εισόδου στο έδαφος της Δημοκρατίας εκτός εάν εφαρμόζεται το άρθρο 4 του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 2024/1349.
(6) Η προθεσμία των 12 εβδομάδων μπορεί να παραταθεί σε 16 εβδομάδες στην περίπτωση μεταφοράς προσώπου σύμφωνα με το άρθρο 67 παράγραφος 11 του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 2024/1351 σε κράτος μέλος που εφαρμόζει τη διαδικασία στα σύνορα.
(7) Ο Προϊστάμενος δεν εφαρμόζει ή παύει να εφαρμόζει τη διαδικασία στα σύνορα σε οποιοδήποτε στάδιο της διαδικασίας όταν:
(α) θεωρεί ότι οι λόγοι για την απόρριψη μιας αίτησης ως απαράδεκτης ή για την εφαρμογή της ταχύρρυθμης διαδικασίας εξέτασης δεν ισχύουν ή δεν ισχύουν πλέον
(β) δεν μπορεί να παρασχεθεί η αναγκαία υποστήριξη σε αιτητές με ειδικές ανάγκες υποδοχής, συμπεριλαμβανομένων των ανηλίκων, σύμφωνα με το άρθρο 74, στις τοποθεσίες που αναφέρονται στο εδάφιο (8) του παρόντος άρθρου
(γ) δεν μπορεί να παρασχεθεί η αναγκαία υποστήριξη σε αιτητές που χρήζουν ειδικών διαδικαστικών εγγυήσεων στις τοποθεσίες που αναφέρονται στο εδάφιο (8) του παρόντος άρθρου
(δ) υπάρχουν σχετικοί ιατρικοί λόγοι για τη μη εφαρμογής της διαδικασίας στα σύνορα, μεταξύ των οποίων λόγοι ψυχικής υγείας
(ε) οι εγγυήσεις και οι προϋποθέσεις κράτησης που προβλέπονται στα άρθρα 55 έως 57 του παρόντος Νόμου δεν πληρούνται ή δεν πληρούνται πλέον και η διαδικασία στα σύνορα δεν μπορεί να εφαρμοστεί στον αιτήτή χωρίς της χρήση της κράτησης.
(8) Κατά την εξέταση των αιτήσεων που υπόκεινται σε διαδικασία στα σύνορα, οι αιτητές διαμένουν σε κέντρο φιλοξενίας.
Νοείται ότι, η απαίτηση διαμονής σε κέντρο φιλοξενίας δε θεωρείται άδεια εισόδου και διαμονής στο έδαφος της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Νοείται περαιτέρω ότι, η μεταφορά αιτητή στο Δικαστήριο η στην Υπηρεσία Ασύλου ή ενώπιον άλλης κρατικής αρχής δεν συνιστά αφ εαυτής είσοδο στο έδαφος της Κυπριακής Δημοκρατίας.
(9) Για υπηκόους τρίτων χωρών η ανιθαγενείς των οποίων η αίτηση απορρίφθηκε δυνάμει των διατάξεων του παρόντος άρθρου εφαρμόζονται οι διατάξεις διαδικασίες του Κανονισμού (ΕΕ) Αρ. 2024/1349.
Τέλος