07 – Ειδικοί εμπειρογνώμονες σε πεδίο καλλιτεχνικής δραστηριότητας.
(1) Ειδικοί εμπειρογνώμονες σε πεδίο καλλιτεχνικής δραστηριότητας είναι φυσικά πρόσωπα τα οποία υποδεικνύονται στον Διευθυντή από τους συνδέσμους καλλιτεχνών που αναγράφονται στο Παράρτημα Α του παρόντος νόμου, είτε είναι μέλη τους είτε όχι, για σκοπούς της παραγράφου (β) του εδαφίου (2) του άρθρου 5 και της παραγράφου (β) του εδαφίου (2) του άρθρου 14, εφόσον διαθέτουν τον προσήκοντα πανεπιστημιακό τίτλο ή και ερευνητικό προσανατολισμό και τα οποία μελετούν, ερευνούν, αναπτύσσουν κριτική θεώρηση και/ή αναλύουν σε επιστημονικό επίπεδο την ιστορική εξέλιξη του οικείου πεδίου καλλιτεχνικής δραστηριότητας και:
(α) Δημοσιεύουν τα αποτελέσματα της καλλιτεχνικής δραστηριότητας τους είτε στον ημερήσιο ή περιοδικό τύπο ή σε ηλεκτρονικό μέσο επικοινωνίας, είτε σε μονογραφικές εκδόσεις ή συλλογές δοκιμίων, ή/και
(β) Διδάσκουν συναφή γνωστικά αντικείμενα σπουδών σε νόμιμα αναγνωρισμένη δημόσια ή ιδιωτική σχολή τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ή οποιοδήποτε Ίδρυμα Ανώτερης και Ανώτατης Εκπαίδευσης σύμφωνα με τον περί Αναγνώρισης Τίτλων Σπουδών Ανώτερης και Ανώτατης Εκπαίδευσης και Παροχής Σχετικών Πληρoφoριώv Νόμo ως αυτός εκάστοτε τροποποιείται, διορθώνεται ή αντικαθίσταται, ή/και
(γ) Αναλαμβάνουν την οργάνωση ή τον συντονισμό της παραγωγής εκδηλώσεων στο οικείο πεδίο καλλιτεχνικής δραστηριότητας.
Νοείται ότι ο Διευθυντής κατόπιν με τους Συνδέσμους Καλλιτεχνών που εμφαίνονται στο Παράρτημα Α, δύναται να ορίσει ειδικούς εμπειρογνώμονες σε πεδίο καλλιτεχνικής δραστηριότητας οι οποίοι πληρούν τις προϋποθέσεις του παρόντος εδαφίου.
(2) Ο Διευθυντής τηρεί κατάλογο που περιλαμβάνει τους νομίμως εγγεγραμμένους ειδικούς εμπειρογνώμονες δυνάμει του παρόντος άρθρου, καταχωρισμένους βάσει του πεδίου της καλλιτεχνικής τους δραστηριότητας.
Τέλος
Εντάσσονται οι ακαδημαϊκοί και εξαιρούνται πρακτικοί, εντάσσονται άτομα που αναλύουν αλλά όχι άτομα που παράγουν, άτομα όπως πολιτιστικοί διαχειριστές, δημιουργοί πολιτιστικών προγραμμάτων, καλλιτεχνικοί διευθυντές, δραματολόγοι που καθορίζουν ρεπερτόριο, άτομα που εργάζονται με τις τέχνες, άτομα που “Αναλαμβάνουν την οργάνωση ή τον συντονισμό της παραγωγής εκδηλώσεων στο οικείο πεδίο καλλιτεχνικής δραστηριότητας” αλλά δεν είναι πανεπιστημιακοί. Γιατί; Γιατί το ένα και όχι το άλλο; Γενικά πιστεύω πως θα πρέπει να λυθεί το εξής βασικό θέμα με το νομοσχέδιο: Δεν μπορεί ένας όρος να περικλείει με μονοκοντυλιά όλους όσοι εργάζονται στον τομέα του πολιτισμού ΚΑΙ όσους πρέπει να λαμβάνουν επιδόματα ΚΑΙ όσους δικαιούνται να ονομάζονται καλλιτέχνες. Κατά την ταπεινή μου γνώμη θα πρέπει να υπάρξει αναγνώριση των Πολιτιστικών Δημιουργών, ως ευρεία ομάδα που να συμπεριλαμβάνει και να αναγνωρίζει όλους όσοι εργάζονται στον τομέα του Πολιτισμού, και μετά να υπάρξουν υποκατηγορίες, στις οποίες θα υπάρξουν οι διαφοροποιήσεις και θα αναγνωριστούν τα διαφορετικά δικαιώματα, όπως οι εργαζόμενοι στον χώρο του πολιτισμού (πχ στο θέατρο οι τεχνικοί θεάτρου, ή οι θεατρικοί διαχειριστές), οι καλλιτεχνικοί δημιουργοί (που αναγνωρίζονται ως οι δημιουργοί καλλιτεχνικού προϊόντος, που το υπογράφουν) και εμπειρογνώμονες τέχνης που μπορεί να μην έχουν καλλιτεχνική δραστηριότητα αλλά ακαδημαϊκή όπως την περιγράφετε πιο πάνω. Ή να ξεχωρίσουν τα νομοσχέδια ώστε να μην προσπαθούμε με ένα να λύσουμε όλα τα προβλήματα, αλλά να εστιάζει το καθένα σε διαφορετική ανάγκη παροχής πλαισίου από το κράτος. Π.χ. αλλιώς θα ορίζει τα πράγματα νομίζω ένα νομοσχέδιο που θέλει να αναγνωρίσει την ιδιότητα του καλλιτέχνη -είναι τεράστιο έργο από μόνο του. Και αλλιώς ένα νομοσχέδιο που θέλει να διασφαλίσει τη στήριξη του κράτους σε καλλιτέχνες ή ανθρώπους του πολιτισμού που τη χρειάζονται, με κριτήρια. Δεν πιστεύω πως είναι όλα ίσα κι όμοια στην πρόθεση πίσω από το νομοσχέδιο, ή στις ανάγκες που το γέννησαν, ή πως η πρόθεση ήταν ο Ακαδημαϊκός να πρέπει να έχει την ίδια αντιμετώπιση με τον δυσπραγούντα καλλιτέχνη.
Να πληροί τουλάχιστον ένα από τα τρία κριτήρια. Να είναι εκπρόσωπος της Ένωσης/Συλλόγου της τέχνης που υπηρετεί, δηλ. να προταθεί από την ίδια την Ένωση ή Συντεχνία.
Άρθρο 7:
(2) Να προστεθεί μετά από συνεννόηση με τους αντίστοιχους Συνδέσμους Καλλιτεχνών.