Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.

Νομοσxέδιo με τίτλο: «O περί Δημοσίων Συγκεντρώσεων και Παρελάσεων Νόμος του 2024»

Υπουργείο Δικαιοσύνης Και Δημόσιας Τάξης

1. Το Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως ανακοινώνει την έναρξη Δημόσιας Διαβούλευσης επί του νομοσχεδίου με τίτλο «O περί Δημοσίων Συγκεντρώσεων και Παρελάσεων Νόμος του 2024».

2. Σκοπός του εν λόγω νομοσχεδίου είναι η πλήρης αναθεώρηση του περί Συγκεντρώσεων και Παρελάσεων Νόμου (Κεφ. 32), με τη θέσπιση ενός σύγχρονου νομοθετήματος που να ρυθμίζει το δικαίωμα του συνέρχεσθαι και να είναι απόλυτα συμβατό με το Άρθρο 21 του Συντάγματος και τη σχετική επί του θέματος νομολογία του ΕΔΑΔ. Ο υφιστάμενος νόμος είναι γραμμένος στην αγγλική γλώσσα και χρήζει ουσιαστικής αναθεώρησης, ούτως ώστε να ανταποκρίνεται στη σύγχρονη πραγματικότητα, παραπέμποντας σε σύγχρονους θεσμούς και δομές.

3. Το εν λόγω νομοσχέδιο, προβλέπει τα εξής:

 Καθορίζονται οι ορισμοί της «συγκέντρωσης», μεταξύ των οποίων και η «αυθόρμητη συγκέντρωση», η «κινούμενη συγκέντρωση» και η «σταθερή συγκέντρωση», ως επίσης, μεταξύ άλλων, και οι ορισμοί της «αρμόδιας αρχής», του «δημόσιου χώρου» και της «παρέλασης» (Άρθρο 2 του νομοσχεδίου).

 Ρυθμίζεται το θέμα της προηγούμενης ειδοποίησης για την πραγματοποίηση της παρέλασης ή συγκέντρωσης, με αναφορά στο περιεχόμενο της και την προθεσμία για αποστολή της, η περίπτωση της αυθόρμητης συγκέντρωσης, όπως επίσης και οι εξαιρέσεις από την υποχρέωση αποστολής της ειδοποίησης (Άρθρο 3 του νομοσχεδίου).

 Ρυθμίζονται οι υποχρεώσεις του οργανωτή (Άρθρο 4 του νομοσχεδίου). Επίσης προβλέπεται ο ορισμός Υπεύθυνου Αξιωματικού Αστυνομίας ο οποίος θα αποτελεί τον σύνδεσμο της Αστυνομίας με τον οργανωτή, ώστε να διασφαλίζεται η ομαλή διεξαγωγή της παρέλασης ή συγκέντρωσης (Άρθρο 5 του νομοσχεδίου).

 Προβλέπεται η δυνατότητα επιβολής περιορισμών σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, κατ’ επιταγήν των προνοιών των Συντάγματος, από την αρμόδια αρχή ή τον Υπουργό, ανάλογα με την περίπτωση. Οι περιορισμοί που δύνανται να επιβληθούν αφορούν, μεταξύ άλλων, την πορεία της παρέλασης ή συγκέντρωσης, τον χρόνο ή τον χώρο της παρέλασης ή συγκέντρωσης, ή την κατάληψη μόνο μέρους του οδοστρώματος ή άλλου δημόσιου ανοιχτού μη περιτοιχισμένου χώρου, ή την απαγόρευση διέλευσης ή εισόδου σε οποιοδήποτε δημόσιο χώρο, ή τη μη παρακώλυση της κυκλοφορίας και της πρόσβασης σε δημόσιες υπηρεσίες, οργανισμούς κοινής ωφελείας ή νοσηλευτήρια (Άρθρο 6 του νομοσχεδίου). Επίσης, προβλέπονται αδικήματα (τιμωρούμενα μόνο με χρηματική ποινή) σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τους επιβληθέντες περιορισμούς (Άρθρο 7 του νομοσχεδίου).

 Προβλέπεται η δυνατότητα έκδοσης διατάγματος απαγόρευσης παρελάσεων ή συγκεντρώσεων, από το Υπουργικό Συμβούλιο, ειδικότερα στην περίπτωση που με την πραγματοποίηση τους θα απειλείτο η ύπαρξη της Δημοκρατίας, και η επιβολή περιορισμών κρίνεται ότι δεν συνιστά αποτελεσματικό μέτρο (Άρθρο 8 του νομοσχεδίου).

 Καθορίζονται οι περιπτώσεις στις οποίες παρέλαση ή συγκέντρωση δύναται να διαλυθεί, με ειδική αναφορά στην περίπτωση όπου φαίνεται ότι επίκειται χρήση βίας που ενδέχεται να αλλοιώσει τον ειρηνικό χαρακτήρα της παρέλασης ή συγκέντρωσης, ή διαπιστώνεται ότι η παρέλαση ή συγκέντρωση μετατρέπεται σε βίαιη από τους συμμετέχοντες (Άρθρο 9 του νομοσχεδίου).

 Προβλέπονται αδικήματα (τιμωρούμενα μόνο με χρηματική ποινή) σε περίπτωση συμμετοχής σε παρέλαση ή συγκέντρωση που έχει απαγορευτεί ή έχει διαταχθεί η διάλυση της (Άρθρο 10 του νομοσχεδίου).

 Ρυθμίζεται η περίπτωση απόκρυψης προσώπου κατά τη διάρκεια παρέλασης ή συγκέντρωσης, πράξη η οποία θεωρείται πλημμέλημα (Άρθρο 11 του νομοσχεδίου).

 Προβλέπεται η δημιουργία πλατφόρμας πληροφοριών από την Αστυνομία, όπου θα αναρτάται ενημέρωση για τις προγραμματισμένες παρελάσεις ή συγκεντρώσεις, τις σχετιζόμενες με αυτές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, ως επίσης και γενικότερη ενημέρωση για τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τις πρόνοιες του Νόμου (Άρθρο 12 του νομοσχεδίου).

 Προστίθενται διατάξεις που αφορούν στη δυνατότητα έκδοσης Κανονισμών από το Υπουργικό Συμβούλιο για ρύθμιση θεμάτων που απορρέουν από τις διατάξεις του Νόμου, και στην κατάργηση του Κεφ. 32 (Άρθρα 13 και 14 του νομοσχεδίου, αντίστοιχα).

3. Το Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως θέτει προς διαβούλευση το νομοσχέδιο και προσκαλεί κάθε ενδιαφερόμενο να αποστείλει απόψεις/σχόλια/παρατηρήσεις, σε σχέση με αυτό, το αργότερο μέχρι τις 5 Ιουνίου 2024, στην ηλεκτρονική διεύθυνση gzantira@mjpo.gov.cy.

  • Υπό επεξεργασία
  • Αναρτήθηκε
    26 Απρ 2024 @ 0:00
  • Ανοικτή σε σχόλια ως
    05 Ιούν 2024 @ 0:00
  • 13 σχόλια

3 Σχόλια

  1. Δημοσια Διαβουλεση για το Νομοσxέδιo με τίτλο: «O περί Δημοσίων Συγκεντρώσεων και Παρελάσεων Νόμος του 2024»
    Με βάση το αστικό δίκαιο οι πολίτες που ανήκουν ή/και διαμένουν σε κάποιο κράτος έχουν ίσα δικαιώματα έκφρασης ή/και διαμαρτυρίας και ως εκ τούτου κανένας νόμος δεν μπορεί ούτε πρέπει να επιτρέπει το δικαίωμα αυτό σε κάποιους περισσότερο από ότι σε άλλους.
    Η πρόταση νόμου με τίτλο: «ο περί δημοσίων συγκεντρώσεων και παρελάσεων νόμος του 2024» διαφοροποιεί τους πολίτες σε πολίτες που έχουν θρήσκευμα από εκείνους που δεν έχουν. Τους διαφοροποιεί σε πολίτες που ανήκουν σε κόμματα ή/και σε συντεχνίες.
    Κάτω από την παράγραφο 3 του νομοσχέδιου, «Ειδοποίηση για παρελάσεις και συγκεντρώσεις» to το εδάφιο (6) λέει: « Οι πρόνοιες των εδαφίων (1), (2) και (3) του παρόντος άρθρου, δεν εφαρμόζονται σε παρελάσεις ή συγκεντρώσεις που πραγματοποιούνται –
    (α) για θρησκευτικούς, αθλητικούς και ψυχαγωγικούς σκοπούς·
    (β) για σκοπούς εορτασμού εθνικών επετείων και εορτασμού της Πρωτομαγιάς·
    (γ) από πολιτικά κόμματα ή Συντεχνίες εγγεγραμμένες δυνάμει του περί Συντεχνιών Νόμου.»
    Η πρόνοια των εδάφιων (1), (2) και (3) μιλούν για αναγκαστική προειδοποίηση της αστυνομίας, μέσο της τοπικής αρχής (και όχι άμεσα την αστυνομία) 7 ημερών πριν την προγραμματισμένη διαμαρτυρία.
    Παραθέτουμε μόνο μερικά παραδείγματα που καθιστούν την πρόταση αυτή άκρος μεροληπτική εις βάρος πολλών στρωμάτων της κοινωνίας:
    • Ενότητες Πολίτων όπως οι United for Palestine.
    • Εθνικών μειονοτήτων που δεν ανήκουν σε κανένα κόμμα ή συντεχνία.
    • Σε άτομα που ακόμα και αν ανήκουν σε συντεχνία ή/και κάποιο κόμμα μπορεί να θέλουν να διαμαρτυρηθούν για ζητήματα που δεν αφορούν την συντεχνία ή το κόμμα στο οποίο ανήκουν.
    • Φιλανθρωπικά Ιδρύματα.
    Το εδάφιο (6) υπονομεύει το βασικό δικαίωμα των πολιτών που δεν ανήκουν σε κόμματα ή/και συντεχνίες (ή που άλλοι φορείς σαν και αυτούς δεν τους εκφράζουν ή/και δεν μπορούν να τους εκφράσουν για συγκεκριμένα ζητήματα, όπως για παράδειγμα ο πόλεμος στην Ουκρανία, την Υεμένη και η Γενοκτονία στην Γάζα) από το να διαδηλώσουν και να διαμαρτυρηθούν απρόσκοπτα και άμεσα.
    Η δε παράγραφος 7 του νομοσχεδίου, «Αδικήματα» εδάφια (1) και (2) προβλέπει ότι όσοι οργανώνουν διαμαρτυρία/διαδήλωση χωρίς την έγκριση των αρχών διαπράττουν ποινικό αδίκημα τιμωρούμενο με το χρηματικό ποσό των 2000 ευρώ έκαστος! Και πάλι η πρόνοια αυτή δεν ισχύει για τα κόμματα, την εκκλησιά κτλ Ουσιαστικά ισχύει για τους μη-έχοντες. Για παράδειγμα, αν ομάδα πιστών θελήσουν να διαμαρτυρηθούν έξω από την αρχιεπισκοπή για τα σκάνδαλα στην Μονή Αβακούμ και δεν τους εγκριθεί άδεια να το πράξουν για λόγους εθνικού συμφέροντος ή αλλωσπος τότε με βάση τον νόμο διαπράττουν ποινικό αδίκημα, αποκτούν ποινικό μητρώο και πρέπει να πληρώσουν και 2000 ευρώ. Μάλιστα κάποιοι από αυτούς ενδεχομένως να χάσουν και την δουλεία τους διότι ο νόμος θα τους φορτώσει με ποινικό αδίκημα στο μητρώο τους.

    Η παράγραφος 9 «Διάλυση», δίνει υπερεξουσίες στην αστυνομία που εν ολίγης πλην σαφώς μπορεί αυτεπάγγελτα να «διατάξει» προφορικά την διάλυση μιας διαδήλωσης/διαμαρτυρίας ενώ η παράγραφος 10 «Αδικήματα κατά παράβαση διατάγματος», λέει: «Όποιος οργανώσει ή λαμβάνει μέρος σε παρέλαση ή συγκέντρωση που εν γνώσει του … έχει διαταχθεί η διάλυση της, …, διαπράττει ποινικό αδίκημα τιμωρούμενο με χρηματική ποινή €10,000.»

    Μας εκφράζει πλήρως το τμήμα της απόφασης Δικαστηρίου στην Νότιο Αφρική που λέει: «‘People who lack political and economic power have only protests as a tool to communicate their legitimate concerns. To take away that tool would undermine the promise in the Constitution’s preamble that South Africa belongs to all who live in it, and not only a powerful elite.’» – Mlungwana and Others v S and Another (Equal Education and Others as Amici Curiae) 2019 (1) BCLR 88 (CC), para 69.

    Το κράτος (εθνικές εορτές), η εκκλησιά (θρήσκευμα), τα πολιτικά κόμματα (ακόμα και οι συντεχνίες) με τον ένα ή τον άλλο τρόπο έχουν και πολιτικό έρεισμα στην κοινωνία και οικονομική εξουσία. Αν το Κυπριακό Σύνταγμα έχει αντίστοιχο προοίμιο που να λέει ότι η Κυπριακή Δημοκρατία: «… ανήκει σε όλους όσους ζουν σε αυτή, και όχι μόνο στις ισχυρές ελίτ.» τότε ο προτεινόμενος νόμος είναι αντισυνταγματικός.

    Εκ μερους των
    United for Palestine – Nicosia
    United for Palestine – Limassol
    United for Palestine – Larnaca

    Μαρκος Οικονομου

  2. Παρακαλώ αν μπορείτε να με ενημερώσετε γιατί πρέπει να στείλουμε τα σχόλια στη διεύθυνση gzantira@mjpo.gov.cy αντί να τα αναρτήσουμε εδώ δημόσια να φαίνονται.
    Ευχαριστώ.

Back to top button
Μετάβαση στο περιεχόμενο