08 – Απαγόρευση παρελάσεων και συγκεντρώσεων.
(1) Αν η αρμόδια αρχή ή ο Αρχηγός Αστυνομίας εύλογα πιστεύει ότι λόγω ειδικών περιστάσεων που επικρατούν σε συγκεκριμένη περιοχή της Κύπρου ή στην Κύπρο γενικότερα, η επιβολή περιορισμών δυνάμει του άρθρου 6 του παρόντος Νόμου δεν συνιστά αποτελεσματικό μέτρο για την πρόληψη των καταστάσεων που οι πιο πάνω ειδικές περιστάσεις δημιουργούν, και ότι με την πραγματοποίηση παρελάσεων ή συγκεντρώσεων θα απειλείτο η ύπαρξη της Δημοκρατίας, εισηγείται στον Υπουργό έκδοση διατάγματος απαγόρευσης παρελάσεων ή συγκεντρώσεων, ο οποίος θέτει την εισήγηση ενώπιον του Υπουργικού Συμβουλίου το οποίο δύναται να εκδώσει σχετικό διάταγμα.
(2) Το διάταγμα το οποίο εκδίδεται δυνάμει του εδαφίου (1) του παρόντος άρθρου, απαγορεύει την πραγματοποίηση παρελάσεων ή συγκεντρώσεων σε οποιαδήποτε περιοχή της Δημοκρατίας για χρονική περίοδο μη υπερβαίνουσα τον ένα μήνα.
(3) Διατάγματα που εκδίδονται δυνάμει του παρόντος άρθρου δύναται να ακυρωθούν ή διαφοροποιηθούν με την έκδοση νεότερου διατάγματος.
(4) Διατάγματα που εκδίδονται δυνάμει του παρόντος άρθρου δημοσιεύονται στην Επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας.
Τέλος
Οι «ειδικές περιστάσεις» δεν συνιστούν λόγο απαγόρευσης των συναθροίσεων. Πρέπει αποδεδειγμένα να πληρούνται οι προϋποθέσεις που θέτει το άρθρο 21 του CCPR, δηλ. εθνική ή δημόσια ασφάλεια, η δημόσια τάξη, η προστασία της δημόσιας υγείας ή των ηθών ή η προστασία των δικαιωμάτων και ελευθεριών των άλλων, όπως αυτές ερμηνεύονται από τα αρμόδια όργανα του ΟΗΕ. Σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπεται το “blanket ban” για όλες τις συναθροίσεις χωρίς ατομική αξιολόγηση της κάθε περίπτωσης, πόσο μάλλον όταν αυτό εκτείνεται για ένα μήνα ή και περισσότερο. Η πρόνοια αυτή δεν πληροί την αρχή της αναλογικότητας και είναι απίθανο να κριθεί ως νόμιμη από το ΕΔΑΔ σε περίπτωση σχετικής αίτησης. Πρόκειται για πρόνοια που απαντάται μόνο σε δικτατορικά καθεστώτα και πρέπει να απαλειφθεί εντελώς.
Οι Αρχες της Βενετίας για τις συναθροίσεις προβλέπουν:
«Proportionality: Any restrictions imposed on freedom of assembly must be proportional. The least intrusive means of achieving the legitimate objective being pursued by the authorities should always be given preference. The principle of proportionality requires that authorities do not routinely impose restrictions which would fundamentally alter the character of an event, such as relocating assemblies to less central areas of a city. A blanket application of legal restrictions tends to be over-inclusive and will thus fail the proportionality test because no consideration has been given to the specific circumstances of the case.»
Η Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαωμάτων του ΟΗΕ (σελ. 7) αναφέρει:
«Any restrictions on participation in peaceful assemblies should be based on a differentiated or individualized assessment of the conduct of the participants and the assembly concerned. Blanket restrictions on peaceful assemblies are presumptively disproportionate»,
ενώ στη σελ.10 αναφέρει: “As a general rule, there can be no blanket ban on all assemblies in the capital city, in all public places except one specific location within a city or outside the city centre, or on all the streets in a city.”
Επιπρόσθετα, κανένας πολίτης δεν διαβάζει τακτικά την Επίσημη Εφημερίδα για σκοπούς ενημέρωσης. Για οτιδήποτε θέλει να επικοινωνήσει η κυβέρνηση οφείλει να τα μεταδώσει μέσω των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης.