11 – Στρατηγικός στόχος 04: Προαγωγή της ψυχικής και σωματικής υγείας και της ευεξίας της νεολαίας

B’ ΕΘΝΙΚΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗ ΝΕΟΛΑΙΑ 2030

Η φυσική και ψυχική υγεία κατατάσσεται, τόσο από τα αρμόδια ευρωπαϊκά σώματα όσο και από την ίδια τη νεολαία, ως μία από τις κύριες προτεραιότητες του τομέα της νεολαίας, τόσο πανευρωπαϊκά όσο και στην Κύπρο. Η σωματική και η ψυχική υγεία απασχολούν ιδιαίτερα τις νέες και τους νέους, οι οποίοι είτε βιώνουν οι ίδιοι τέτοια προβλήματα, είτε αναγνωρίζουν τη σημασία του θέματος στον περίγυρό τους. Η αποτελεσματική προσέγγιση αυτών των ζητημάτων απαιτεί μια ολιστική προσέγγιση, εστιάζοντας στην πρόληψη και την κατάλληλη αντιμετώπιση, χωρίς διακρίσεις.

Η ψυχική υγεία αποτελεί πλέον το επίκεντρο της προσοχής, με αυξανόμενες εκκλήσεις για την ενίσχυση της πρόληψης, την εξασφάλιση έγκαιρης παρέμβασης και την άρση του στίγματος που συνοδεύει τις ψυχικές ασθένειες. Αυτή η τάση υποδηλώνει μια αυξανόμενη ευαισθητοποίηση γύρω από τα ζητήματα ψυχικής υγείας και την ανάγκη για συνολική αντιμετώπιση σε εκπαιδευτικά και υγειονομικά περιβάλλοντα, υποστηριζόμενη από επαρκείς οικονομικούς πόρους.

Η σωματική υγεία είναι εξίσου σημαντική, καθώς οι νέοι και οι νέες αναζητούν τρόπους για να διατηρούν έναν υγιεινό τρόπο ζωής και να αποφεύγουν προβλήματα υγείας που θα μπορούσαν να επηρεάσουν την καθημερινότητά τους. Η προώθηση της φυσικής δραστηριότητας και της υγιεινής διατροφής είναι κρίσιμη για τη διασφάλιση της συνολικής ευεξίας της νεολαίας, ενισχύοντας τη σωματική τους υγεία και προάγοντας την υγιή ανάπτυξή τους.

Η Στρατηγική αυτή αποσκοπεί στην επίτευξη ενός ολοκληρωμένου συστήματος υποστήριξης, που θα ενσωματώνει εκπαιδευτικά προγράμματα, πολιτικές πρόληψης και πρωτοβουλίες, προκειμένου να προαχθεί η ευημερία των νέων και να βελτιωθούν οι συνθήκες ζωής τους.

Προτεραιότητα 1: Ενδυνάμωση των νέων και ενίσχυση της πρόσβασης τους σε υπηρεσίες ψυχικής υγείας

​​Η ενίσχυση και επέκταση των προσβάσιμων και φιλικών προς τη νεολαία (youth-friendly) υπηρεσιών ψυχικής υγείας για τα νεαρά άτομα αποτελεί επιτακτική ​ανάγκη για την κάλυψη των ψυχολογικών τους αναγκών. Η έλλειψη ​εξειδικευμένων υπηρεσιών και επαγγελματιών ψυχικής υγείας μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες για την ευημερία της νεολαίας.

Η επιτυχής υλοποίηση της εν λόγω προτεραιότητας αναμένεται να προσφέρει σημαντικά οφέλη, όπως η αύξηση της ψυχολογικής υποστήριξης και η μείωση του στίγματος που συχνά συνοδεύει τα θέματα ψυχικής υγείας, προωθώντας την ανοιχτή συζήτηση, την κατανόηση και την αποδοχή. Με την ενίσχυση της πρόσβασης σε υπηρεσίες ψυχικής υγείας, τα νεαρά άτομα θα είναι σε θέση να εκφράσουν τις ανησυχίες τους και να λάβουν την απαραίτητη στήριξη. Η μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση γύρω από τα ζητήματα ψυχικής υγείας θα διευκολύνει τη συζήτηση, συμβάλλοντας έτσι σε μια ολιστική προσέγγιση στην υγεία, που συνδυάζει την ψυχική και σωματική ευημερία της νεολαίας.

Παράλληλα, η συνεργασία με ομότιμους (peer to peer) είναι κρίσιμη για την ψυχική ευημερία των νέων. Οι σχέσεις συνομηλίκων λειτουργούν ως καταλύτης για την ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και της ευημερίας των νέων, δημιουργώντας ένα υποστηρικτικό κοινωνικό δίκτυο για κάθε μέλος της κοινότητας.

Προτεραιότητα 2: Επιμόρφωση γονέων/κηδεμόνων και εκπαιδευτικών

Η επιμόρφωση γονέων, κηδεμόνων και εκπαιδευτικών είναι καθοριστική για την αποτελεσματική πρόληψη και αντιμετώπιση των ψυχικών προβλημάτων που μπορεί να αντιμετωπίζει η νεολαία, ειδικά κατά την ευαίσθητη περίοδο της εφηβείας. Είναι σημαντικό οι γονείς και κηδεμόνες να αποκτήσουν γνώσεις για την αναγνώριση των πρώτων ενδείξεων ψυχικών δυσκολιών και να κατανοήσουν τις προσεγγίσεις που μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά τους. Η επιμόρφωση αυτή θα τους βοηθήσει να δημιουργήσουν ένα υποστηρικτικό και ανοιχτό περιβάλλον, όπου τα παιδιά θα νιώθουν άνετα να εκφράζουν τις ανησυχίες τους.

Ταυτόχρονα, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών είναι εξίσου σημαντική, ώστε να μπορούν να αναγνωρίζουν και να διαχειρίζονται τις ψυχικές προκλήσεις των μαθητών τους. Ιδιαίτερα χρήσιμη είναι η εκπαίδευση στην ψυχολογική πρώτη βοήθεια (mental health first aid), καθώς τους επιτρέπει να ανταποκρίνονται άμεσα και ευαισθητοποιημένα, προσφέροντας έγκαιρη υποστήριξη που προλαμβάνει την επιδείνωση των προβλημάτων.

Για να επιτευχθεί αυτή η επιμόρφωση, είναι απαραίτητο να οργανώνονται σεμινάρια, εργαστήρια και ενημερωτικές εκστρατείες, που να προσφέρουν χρήσιμες πληροφορίες και πρακτικές συμβουλές στους γονείς, κηδεμόνες και εκπαιδευτικούς. Στόχος είναι η ανάπτυξη στρατηγικών υποστήριξης, η αναγνώριση των πρώτων συμπτωμάτων και η κατανόηση των επιλογών επαγγελματικής βοήθειας. Με την ενίσχυση των γνώσεων, των δεξιοτήτων και της αυτοπεποίθησης των γονέων και των εκπαιδευτικών, επιτυγχάνεται η πρόληψη σοβαρών ψυχικών και συναισθηματικών προβλημάτων στη νεολαία και προάγεται η ψυχική ευημερία.

Προτεραιότητα 3: Βελτίωση της φυσικής κατάστασης της νεολαίας

Η βελτίωση της φυσικής κατάστασης της νεολαίας είναι ένα σημαντικό και πολυδιάστατο ζήτημα που μπορεί να αντιμετωπιστεί μέσω διαφόρων στρατηγικών και δράσεων. Ο υγιεινός τρόπος ζωής αποτελεί βασικό στοιχείο για τη συνολική ευεξία και περιλαμβάνει την ισορροπημένη διατροφή, την τακτική άθληση και τη γενικότερη υιοθέτηση υγιεινών συνηθειών.

Η προώθηση της καλής διατροφής είναι απαραίτητη τόσο στο σπίτι όσο και στα σχολεία, καθώς η εκπαίδευση της νεολαίας γύρω από τις διατροφικές επιλογές μπορεί να έχει μακροπρόθεσμα οφέλη στην υγεία των νέων. Κατά το 2019, μόνο το 8% των Κυπρίων ενηλίκων ανέφερε ότι καταναλώνει πέντε μερίδες φρούτων και λαχανικών την ημέρα, ποσοστό χαμηλότερο από τον μέσο όρο της ΕΕ (12%).

Παράλληλα, η κινητικότητα και η φυσική δραστηριότητα διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στη βελτίωση της υγείας. Μόνο το 22% των Κυπρίων ενηλίκων, κατά το 2019, ανέφερε ότι ακολουθεί τη σύσταση του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για τουλάχιστον 150 λεπτά μέτριας φυσικής δραστηριότητας ανά εβδομάδα, ποσοστό σημαντικά χαμηλότερο από τον μέσο όρο της ΕΕ (33%). Η δημιουργία κατάλληλων υποδομών και η διοργάνωση δραστηριοτήτων που ενθαρρύνουν τη συμμετοχή σε αθλητικές δραστηριότητες μπορούν να ενισχύσουν αυτή την πρακτική.

Η βελτίωση της φυσικής κατάστασης απαιτεί μια ολιστική προσέγγιση, που περιλαμβάνει τη συνεργασία σχολείων, γονέων και κοινοτήτων για τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος που προάγει την υγιεινή ζωή. Η έμφαση στην υγεία των νέων είναι απαραίτητη, ώστε να ενισχυθεί η αυτοπεποίθηση και η κοινωνικοποίηση των νέων, αλλά και να διασφαλιστεί η μακροπρόθεσμη ευεξία τους.

Τέλος

Περιεχόμενα

01 - Γενική Επισκόπηση
02 - Υφιστάμενη κατάσταση της νεολαίας της Κύπρου
03 - Ευθυγράμμιση με εθνικές, ευρωπαϊκές και διεθνείς πολιτικές
04 - Όραμα, Ομάδα- Στόχος & Διάρκεια Στρατηγικής
05 - Βασικές αρχές στις οποίες εδράζεται η ΕΣΝ 2030
06 - Μεθοδολογία που ακολουθήθηκε για τον καταρτισμό της ΕΣΝ 2030
07 - Στόχοι & Οριζόντιες Προτεραιότητες της ΕΣΝ 2030
08 - Στρατηγικός Στόχος 01: Ενίσχυση της συμμετοχής της νεολαίας στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων
09 - Στρατηγικός Στόχος 02: Βελτίωση της ποιότητας της μάθησης και της πρόσβασης της νεολαίας σε αυτή
10 - Στρατηγικός στόχος 03: Ενίσχυση της νεανικής επιχειρηματικότητας
11 - Στρατηγικός στόχος 04: Προαγωγή της ψυχικής και σωματικής υγείας και της ευεξίας της νεολαίας
12 - Στρατηγικός στόχος 05: Βελτίωση των συνθηκών απασχόλησης και στέγασης της νεολαίας
13 - Πλαίσιο διακυβέρνησης, παρακολούθησης και αξιολόγησης της ΕΣΝ 2030
14- Επίλογος
15 - Παράρτημα 1: Μεθοδολογία
16 - Παράρτημα 2: Διαμόρφωση στόχων
17 - Παράρτημα 3: Συμμετέχοντες σε δραστηριότητες ανατροφοδότησης στο πλαίσιο καταρτισμού ΕΣΝ 2030

Ένα Σχόλιο

  1. Στρατηγικός Στόχος 04: Προαγωγή της ψυχικής και σωματικής υγείας και της ευεξίας της νεολαίας

    Προτεραιότητα 1: Ενδυνάμωση των νέων και ενίσχυση της πρόσβασης τους σε υπηρεσίες ψυχικής υγείας

    Η ενίσχυση και επέκταση των προσβάσιμων και φιλικών προς τη νεολαία (youth-friendly) υπηρεσιών ψυχικής υγείας για τα νεαρά άτομα αποτελεί επιτακτική ανάγκη για την κάλυψη των ψυχολογικών τους αναγκών. Η έλλειψη εξειδικευμένων υπηρεσιών και επαγγελματιών ψυχικής υγείας μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες για την ευημερία της νεολαίας. Η επιτυχής υλοποίηση της εν λόγω προτεραιότητας αναμένεται να προσφέρει σημαντικά οφέλη, όπως η αύξηση της ψυχολογικής υποστήριξης και η μείωση του στίγματος που συχνά συνοδεύει τα θέματα ψυχικής υγείας, προωθώντας την ανοιχτή συζήτηση, την κατανόηση και την αποδοχή. Με την ενίσχυση της πρόσβασης σε υπηρεσίες ψυχικής υγείας, τα νεαρά άτομα θα είναι σε θέση να εκφράσουν τις ανησυχίες τους και να λάβουν την απαραίτητη στήριξη. Η μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση γύρω από τα ζητήματα ψυχικής υγείας θα διευκολύνει τη συζήτηση, συμβάλλοντας έτσι σε μια ολιστική προσέγγιση στην υγεία, που συνδυάζει την ψυχική και σωματική ευημερία της νεολαίας. Παράλληλα, η συνεργασία με ομότιμους (peer to peer) είναι κρίσιμη για την ψυχική ευημερία των νέων. Οι σχέσεις συνομηλίκων λειτουργούν ως καταλύτης για την ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και της ευημερίας των νέων, δημιουργώντας ένα υποστηρικτικό κοινωνικό δίκτυο για κάθε μέλος της κοινότητας.

    Προτείνεται η ανάπτυξη και ενίσχυση ενός ολοκληρωμένου δικτύου εξειδικευμένων, φιλικών προς τη νεολαία (youth-friendly) υπηρεσιών ψυχικής υγείας, με μειωμένο κόστος, μέσω της δημιουργίας δομών υποστήριξης που θα στελεχώνονται από άρτια καταρτισμένους και αδειοδοτημένους επαγγελματίες ψυχικής υγείας, όπως κλινικούς και συμβουλευτικούς ψυχολόγους με εξειδίκευση στην ανάπτυξη παιδιών, εφήβων και νεαρών ενηλίκων. Οι υπηρεσίες αυτές θα πρέπει να χαρακτηρίζονται από προσβασιμότητα, εχεμύθεια, σεβασμό στη διαφορετικότητα και πολιτισμική ευαισθησία, διασφαλίζοντας την παροχή υψηλής ποιότητας φροντίδας, απαλλαγμένης από στιγματισμό και προκαταλήψεις. Η αποφυγή μακροχρόνιων λιστών αναμονής και η υιοθέτηση ευέλικτων, φιλικών προς τον χρήστη διαδικασιών παραπομπής και υποδοχής κρίνεται ουσιώδης, προκειμένου να διασφαλιστεί η έγκαιρη αναγνώριση και παρέμβαση σε ψυχοκοινωνικές δυσκολίες. Έμφαση να δοθεί επίσης στην πρόληψη πρώτης γραμμής, με βιωματικά εργαστήρια σε γενικό πληθυσμό και πιο εξιδικευμένα εργαστήρια/ ψυχοεκπαιδεύσεις σε ευάλωτες ομάδες, ώστε να αποφευχθεί η ανάπτυξη σοβαρής ψυχοπαθολογίας που θα χρειάζεται μακροχρόνια θεραπεία.

    Στο πλαίσιο αυτό, προτείνεται επίσης η θεσμοθέτηση προγραμμάτων συνεχούς επιμόρφωσης των επαγγελματιών, με στόχο την αναβάθμιση των δεξιοτήτων τους αναφορικά με τις σύγχρονες ψυχοκοινωνικές ανάγκες των νέων, όπως είναι οι επιπτώσεις της τεχνολογικής έκρηξης, οι κοινωνικές ανισότητες, οι νέες μορφές εξαρτήσεων και οι ψυχολογικές συνέπειες της κλιματικής κρίσης. Η ανάπτυξη διεπιστημονικών ομάδων υποστήριξης, που θα περιλαμβάνουν ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς και εκπαιδευτικούς συμβούλους, μπορεί να ενισχύσει περαιτέρω την αποτελεσματικότητα των παρεμβάσεων και να προάγει μία ολιστική προσέγγιση στην αντιμετώπιση των αναγκών της νεολαίας.
    Παράλληλα, κρίνεται αναγκαία η συστηματική υλοποίηση στοχευμένων προγραμμάτων ευαισθητοποίησης και ψυχοεκπαίδευσης εντός σχολικών μονάδων, ανώτερων και ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και κέντρων νεολαίας. Τα προγράμματα αυτά θα πρέπει να περιλαμβάνουν θεματικές όπως η διαχείριση του άγχους, η ψυχολογική ανθεκτικότητα, η συναισθηματική νοημοσύνη, οι υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις και η πρόληψη της βίας και του εκφοβισμού, ενισχύοντας τη γενικότερη ψυχική ανθεκτικότητα και ενδυνάμωση των νέων. Η ενίσχυση της ενημέρωσης και η αποδόμηση του κοινωνικού στίγματος που εξακολουθεί να περιβάλλει την ψυχική υγεία, μπορούν να επιτευχθούν μέσω βιωματικών εργαστηρίων, εκπαιδευτικών σεμιναρίων, διαδικτυακών καμπανιών και δράσεων ευαισθητοποίησης στην κοινότητα.
    Σημαντικό στοιχείο αποτελεί επίσης η θεσμοθέτηση και η ανάπτυξη δομημένων πρωτοβουλιών υποστήριξης μεταξύ συνομηλίκων (peer-to-peer), μέσω της δημιουργίας δικτύων νέων εθελοντών, οι οποίοι, κατόπιν εκπαίδευσης και εποπτείας από ειδικούς ψυχικής υγείας, θα είναι σε θέση να παρέχουν βασική ψυχοκοινωνική υποστήριξη, να λειτουργούν ως σημεία πρώιμης ανίχνευσης αναγκών και να συμβάλλουν στη δημιουργία ενός περιβάλλοντος ασφάλειας, κατανόησης και αποδοχής στις κοινότητες νέων. Οι πρωτοβουλίες αυτές μπορούν να ενισχύσουν την αυτοεκτίμηση, την κοινωνική συνδεσιμότητα και τη συλλογική ευθύνη, δημιουργώντας ένα ισχυρό πλέγμα κοινωνικής υποστήριξης.
    Τέλος, είναι κρίσιμης σημασίας η συστηματική αξιολόγηση της ψυχικής ευημερίας της νεολαίας μέσω της χρήσης αξιόπιστων, επιστημονικά τεκμηριωμένων εργαλείων μέτρησης. Η συγκέντρωση και ανάλυση ποσοτικών και ποιοτικών δεδομένων θα επιτρέψει την αποτίμηση της αποτελεσματικότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών, την αναγνώριση αναδυόμενων αναγκών και την τεκμηρίωση προτάσεων για βελτίωση. Η αξιολόγηση αυτή θα πρέπει να ενσωματώνεται σε μία διαδικασία συνεχούς ανατροφοδότησης και αναπροσαρμογής των στρατηγικών παρεμβάσεων, διασφαλίζοντας ότι οι υπηρεσίες ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες της νεολαίας και στηρίζονται σε σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα.
    Η υλοποίηση των ανωτέρω παρεμβάσεων δύναται να συμβάλει καθοριστικά στη διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου και βιώσιμου συστήματος προαγωγής της ψυχικής υγείας των νέων, ενισχύοντας τις προοπτικές ατομικής και συλλογικής ευημερίας και διασφαλίζοντας την πλήρη και ενεργή συμμετοχή τους στην κοινωνική και οικονομική ζωή της χώρας.

    Προτεραιότητα 2: Επιμόρφωση γονέων/κηδεμόνων και εκπαιδευτικών

    Η επιμόρφωση γονέων, κηδεμόνων και εκπαιδευτικών είναι καθοριστική για την αποτελεσματική πρόληψη και αντιμετώπιση των ψυχικών προβλημάτων που μπορεί να αντιμετωπίζει η νεολαία, ειδικά κατά την ευαίσθητη περίοδο της εφηβείας. Είναι σημαντικό οι γονείς και κηδεμόνες να αποκτήσουν γνώσεις για την αναγνώριση των πρώτων ενδείξεων ψυχικών δυσκολιών και να κατανοήσουν τις προσεγγίσεις που μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά τους. Η επιμόρφωση αυτή θα τους βοηθήσει να δημιουργήσουν ένα υποστηρικτικό και ανοιχτό περιβάλλον, όπου τα παιδιά θα νιώθουν άνετα να εκφράζουν τις ανησυχίες τους. Ταυτόχρονα, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών είναι εξίσου σημαντική, ώστε να μπορούν να αναγνωρίζουν και να διαχειρίζονται τις ψυχικές προκλήσεις των μαθητών τους. Ιδιαίτερα χρήσιμη είναι η εκπαίδευση στην ψυχολογική πρώτη βοήθεια (mental health first aid), καθώς τους επιτρέπει να ανταποκρίνονται άμεσα και ευαισθητοποιημένα, προσφέροντας έγκαιρη υποστήριξη που προλαμβάνει την επιδείνωση των προβλημάτων. Για να επιτευχθεί αυτή η επιμόρφωση, είναι απαραίτητο να οργανώνονται σεμινάρια, εργαστήρια και ενημερωτικές εκστρατείες, που να προσφέρουν χρήσιμες πληροφορίες και πρακτικές συμβουλές στους γονείς, κηδεμόνες και εκπαιδευτικούς. Στόχος είναι η ανάπτυξη στρατηγικών υποστήριξης, η αναγνώριση των πρώτων συμπτωμάτων και η κατανόηση των επιλογών επαγγελματικής βοήθειας. Με την ενίσχυση των γνώσεων, των δεξιοτήτων και της αυτοπεποίθησης των γονέων και των εκπαιδευτικών, επιτυγχάνεται η πρόληψη σοβαρών ψυχικών και συναισθηματικών προβλημάτων στη νεολαία και προάγεται η ψυχική ευημερία.

    Προτείνεται η υλοποίηση ενός συστηματικού και στοχευμένου προγράμματος επιμόρφωσης γονέων, κηδεμόνων και εκπαιδευτικών, αναγνωρίζοντας τον καθοριστικό τους ρόλο στην πρόληψη, την έγκαιρη αναγνώριση και την αποτελεσματική διαχείριση ψυχικών δυσκολιών που μπορεί να αντιμετωπίζει η νεολαία, ειδικά κατά τη μεταβατική και ιδιαίτερα ευάλωτη περίοδο της εφηβείας. Η ενίσχυση των γνώσεων και δεξιοτήτων των ενηλίκων που πλαισιώνουν τα νεαρά άτομα είναι θεμελιώδης για τη δημιουργία υποστηρικτικών περιβαλλόντων, όπου η ανοιχτή επικοινωνία, η συναισθηματική διαθεσιμότητα και η έγκαιρη παρέμβαση αποτελούν βασικούς άξονες δράσης.
    Η επιμόρφωση των γονέων και κηδεμόνων θα πρέπει να επικεντρώνεται στην αναγνώριση των πρώιμων ενδείξεων ψυχολογικών δυσκολιών, στην κατανόηση βασικών αρχών ψυχικής ανθεκτικότητας και στη διάθεση πρακτικών εργαλείων διαχείρισης στρεσογόνων καταστάσεων μέσα στο οικογενειακό περιβάλλον. Παράλληλα, η ενημέρωση γύρω από τις δυνατότητες πρόσβασης σε επαγγελματικές υπηρεσίες ψυχικής υγείας και η αποδόμηση στερεοτύπων και προκαταλήψεων που εξακολουθούν να σχετίζονται με την αναζήτηση βοήθειας είναι κρίσιμης σημασίας. Στο ίδιο πλαίσιο, πρέπει να αναπτυχθούν και να προσφέρονται στους γονείς προγράμματα εκμάθησης δεξιοτήτων επικοινωνίας, συναισθηματικής υποστήριξης και επίλυσης συγκρούσεων, τα οποία ενισχύουν την ποιότητα των οικογενειακών σχέσεων και προάγουν την ψυχική ευημερία των νέων.
    Ταυτόχρονα, ιδιαίτερη έμφαση πρέπει να δοθεί στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, οι οποίοι βρίσκονται σε καθημερινή αλληλεπίδραση με μαθητές και αποτελούν συχνά τους πρώτους ενήλικες που ενδέχεται να παρατηρήσουν αλλαγές στη συμπεριφορά ή τη διάθεση ενός νέου ατόμου. Η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών πρέπει να περιλαμβάνει θεματικές ενότητες σχετικές με την αναγνώριση ψυχικών δυσκολιών, τις αρχές της ψυχολογικής πρώτης βοήθειας (mental health first aid), τη διαχείριση κρίσεων και την αποτελεσματική παραπομπή σε κατάλληλες υποστηρικτικές υπηρεσίες. Επιπρόσθετα, προτείνεται η ενίσχυση της κατανόησης των ψυχοκοινωνικών παραγόντων που επηρεάζουν τη συμπεριφορά και τη σχολική επίδοση, καθώς και η ανάπτυξη δεξιοτήτων για τη δημιουργία ενός θετικού σχολικού κλίματος που θα προάγει τη συναισθηματική ασφάλεια και την ανθεκτικότητα.
    Η επιμόρφωση αυτή μπορεί να υλοποιείται μέσω πολυεπίπεδων παρεμβάσεων, όπως διαδραστικά σεμινάρια, βιωματικά εργαστήρια, διαδικτυακές πλατφόρμες εκπαίδευσης και ενημερωτικές εκστρατείες. Η θεματολογία θα πρέπει να είναι διαμορφωμένη βάσει των σύγχρονων επιστημονικών δεδομένων και προσαρμοσμένη στις ιδιαίτερες ανάγκες της κάθε ομάδας-στόχου. Επιπλέον, κρίνεται αναγκαία η δημιουργία υλικού αυτομόρφωσης (όπως οδηγοί, εγχειρίδια, podcasts και βίντεο) για τη συνεχή υποστήριξη και ανατροφοδότηση των ενδιαφερομένων.
    Παράλληλα, είναι σημαντικό να διασφαλιστεί ότι η συμμετοχή σε προγράμματα επιμόρφωσης θα αναγνωρίζεται θεσμικά και θα ενσωματώνεται σε μακροπρόθεσμα σχέδια επαγγελματικής ανάπτυξης για τους εκπαιδευτικούς, ενώ για τους γονείς και κηδεμόνες μπορεί να προσφέρεται μέσω συνεργασιών με σχολικές μονάδες, τοπικές αρχές και φορείς υποστήριξης της οικογένειας.
    Η ενίσχυση της γνώσης, των δεξιοτήτων και της αυτοπεποίθησης των γονέων, κηδεμόνων και εκπαιδευτικών αναμένεται να έχει πολλαπλασιαστικό θετικό αντίκτυπο στην ψυχική υγεία της νεολαίας, ενισχύοντας τις δυνατότητες πρόληψης σοβαρών ψυχικών διαταραχών, περιορίζοντας τις επιπτώσεις του στιγματισμού και προωθώντας ένα περιβάλλον φροντίδας και υποστήριξης, απαραίτητο για την ανάπτυξη της ψυχοκοινωνικής ευημερίας των νέων.

Back to top button
Μετάβαση στο περιεχόμενο