09 – Στρατηγικός Στόχος 02: Βελτίωση της ποιότητας της μάθησης και της πρόσβασης της νεολαίας σε αυτή
Ο 2ος στρατηγικός στόχος επικεντρώνεται στη βελτίωση των εκπαιδευτικών δεξιοτήτων και στη διεύρυνση της πρόσβασης της νεολαίας σε ποιοτική εκπαίδευση, αξιοποιώντας τυπικές, μη τυπικές και άτυπες μορφές μάθησης. Ο στόχος απευθύνεται σε νέους και νέες, τόσο εντός, όσο και εκτός σχολικού περιβάλλοντος, καλύπτοντας όλο το ηλικιακό φάσμα της Στρατηγικής. Η βελτίωση της ποιότητας της μάθησης δεν περιορίζεται μόνο στο περιεχόμενο των μαθημάτων και στις διδακτικές μεθόδους, αλλά περιλαμβάνει και τη διασφάλιση ισότιμης πρόσβασης όλων των νέων σε εκπαιδευτικές ευκαιρίες.
Αυτό σημαίνει ότι η πρόσβαση – φυσική και εξ αποστάσεως όπου παρέχεται – σε σχολεία και εκπαιδευτικά ιδρύματα πρέπει να είναι εξασφαλισμένη για όλους συμπεριλαμβανομένων και των ευάλωτων ομάδων νέων. Εξίσου σημαντική είναι και η διασφάλιση πρόσβασης στη σύγχρονη τεχνολογία και στα ψηφιακά εργαλεία, που θα επιτρέψουν στη νεολαία να αποκτήσουν τις σύγχρονες δεξιότητες που απαιτούνται στις απαιτήσεις της καθημερινότητας και στην αγορά εργασίας του μέλλοντος.
Μια σημαντική πτυχή για τη σωστή ανάπτυξη των νέων είναι η πρόσβαση σε αξιόπιστες πληροφορίες σχετικά με τις εκπαιδευτικές και επαγγελματικές ευκαιρίες που έχουν στη διάθεσή τους, ούτως ώστε να είναι πλήρως ενημερωμένοι για τις επιλογές και τις δυνατότητές τους.
Επιπλέον, για μια ολιστική και συνεχή ανάπτυξη της νεολαίας, είναι εξίσου σημαντική και η ένταξη της έννοιας της αειφορίας, αλλά και του πολιτισμού σ΄ όλες τις πτυχές της ζωής των νέων, μέσω των οποίων ενισχύεται η δημιουργικότητα και η εφευρετικότητα, προσφέροντας στη νεολαία ένα ευρύτερο φάσμα εμπειριών και κινήτρων που συμβάλλουν στην πολύπλευρη προσωπική τους ανάπτυξη.
Προτεραιότητα 1: Ενίσχυση των ψηφιακών και χρηματοοικονομικών δεξιοτήτων
Η ενίσχυση των ψηφιακών και χρηματοοικονομικών δεξιοτήτων των νέων είναι κρίσιμος παράγοντας για την αποτελεσματική ένταξή τους στην αγορά εργασίας και στην κοινωνία. Στην Κύπρο, η νεολαία κατατάσσεται κάτω από τον μέσο όρο της ΕΕ σε ψηφιακές δεξιότητες , ενώ και το επίπεδο χρηματοοικονομικών γνώσεων και δεξιοτήτων παραμένει ανεπαρκές . Αυτοί οι παράγοντες μειώνουν την ανταγωνιστικότητα του εργατικού δυναμικού και περιορίζουν την ικανότητα των νέων να λαμβάνουν τεκμηριωμένες αποφάσεις για το μέλλον τους, είτε στην επαγγελματική, είτε στην προσωπική τους ζωή. Η ανάπτυξη αυτών των δεξιοτήτων είναι κρίσιμη για την ενίσχυση της αυτοπεποίθησής τους και την προετοιμασία τους για τις προκλήσεις του σύγχρονου κόσμου.
Προτεραιότητα 2: Αναβάθμιση των υπηρεσιών της επαγγελματικής συμβουλευτικής
Η επαγγελματική συμβουλευτική απαιτεί εκσυγχρονισμό προκειμένου να ανταποκριθεί στις σύγχρονες απαιτήσεις της αγοράς εργασίας. Οι νέοι και οι νέες χρειάζονται περισσότερη και ποιοτικότερη πρόσβαση σε πληροφορίες σχετικά με τις εκπαιδευτικές και επαγγελματικές ευκαιρίες που έχουν στη διάθεσή τους. Επιπλέον, είναι προφανής η έλλειψη σύνδεσης της επαγγελματικής συμβουλευτικής με τις ανάγκες και τις ευκαιρίες που προσφέρει η αγορά εργασίας. Η ενίσχυση αυτής της σύνδεσης είναι απαραίτητη για να μπορέσουν οι νέοι και οι νέες να λάβουν ενημερωμένες αποφάσεις για το μέλλον τους και να προσαρμοστούν στις συνεχώς μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς εργασίας.
Προτεραιότητα 3: Υποστήριξη των ευάλωτων ομάδων νέων
Η υποστήριξη των ευάλωτων ομάδων είναι κρίσιμη για τη δημιουργία μιας δίκαιης και συμπεριληπτικής εκπαιδευτικής κοινότητας. Αυτή η προτεραιότητα εστιάζει στη διευκόλυνση της ενσωμάτωσης μέσω γλωσσικής υποστήριξης και προσαρμογής του εκπαιδευτικού υλικού, διασφαλίζοντας ότι όλα τα εκπαιδευτικά μέσα είναι προσβάσιμα και κατάλληλα για όλους τους μαθητές. Επιπλέον, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην προώθηση και υποστήριξη της σεξουαλικής αγωγής της νεολαίας, με στόχο την ενδυνάμωσή τους μέσω της ενημέρωσης, τη διεύρυνση των οριζόντων τους και την εξάλειψη προκαταλήψεων. Επίσης, σημαντική είναι και η φυσική και οικονομική πρόσβαση σε εκπαιδευτικές ευκαιρίες, ώστε να μην αποκλείεται κανένας νέος και καμία νέα λόγω κοινωνικοοικονομικών περιορισμών. Με αυτές τις παρεμβάσεις, επιδιώκεται η προώθηση μιας πιο δίκαιης και αρμονικής κοινωνίας, όπου όλοι οι νέοι και οι νέες θα έχουν ίσες ευκαιρίες να συμμετάσχουν και να εξελιχθούν.
Προτεραιότητα 4: Ενίσχυση ενδιαφέροντος για τον πολιτισμό
Η συμμετοχή των νέων σε πολιτιστικές δραστηριότητες, όπως θεατρικές παραστάσεις, επισκέψεις σε μουσεία και άλλες εκδηλώσεις, είναι καθοριστική για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και των ικανοτήτων τους. Η εμπλοκή σε τέτοιες δραστηριότητες ενθαρρύνει τη δημιουργικότητα και την ικανότητα των νέων να προσαρμόζονται σε νέες καταστάσεις, συμβάλλοντας συνολικά στην προσωπική τους ανάπτυξη.
Επιπλέον, η ενθάρρυνση της συμμετοχής ατόμων με μεταναστευτική βιογραφία σε κοινωνικές και πολιτιστικές δραστηριότητες μπορεί να έχει σημαντικά οφέλη, καθώς προάγει την κοινωνική συνοχή και την αίσθηση του «ανήκειν». Μέσω αυτής της συμμετοχής, νέοι και νέες από διαφορετικά υπόβαθρα αποκτούν ευκαιρίες για αλληλεπίδραση, συνεργασία και ανταλλαγή πολιτιστικών εμπειριών, δημιουργώντας μια πιο ενωμένη και ανθεκτική κοινωνία.
Προτεραιότητα 5: Ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης των νέων
Η ενεργός εμπλοκή των νέων σε περιβαλλοντικές δράσεις συμβάλλει ουσιαστικά στη διαμόρφωση οικολογικής συνείδησης και υπεύθυνης στάσης απέναντι στη φύση. Οι νέοι και οι νέες, μέσα από εθελοντικά προγράμματα, πράσινες πρωτοβουλίες και εκπαιδευτικές δράσεις, αποκτούν τις γνώσεις που τους επιτρέπουν να υιοθετούν βιώσιμες πρακτικές στην προσωπική τους ζωή, αλλά και στο εργασιακό τους περιβάλλον.
Επιπλέον, η προώθηση του εθελοντισμού στον τομέα του περιβάλλοντος ενθαρρύνει τη συλλογική δράση και τη συνεργασία, δημιουργώντας δεσμούς μεταξύ των νέων και των κοινοτήτων τους. Μέσω αυτής της συμμετοχής, αποκτούν πολύτιμες εμπειρίες, ενισχύουν την αίσθηση του «ανήκειν» και συμβάλλουν στη δημιουργία μιας κοινωνίας που σέβεται και προστατεύει το φυσικό της περιβάλλον.
Προτεραιότητα 6: Ενίσχυση του τομέα εργασίας με/για τη νεολαία (“youth work”)
Η εργασία με/για τη νεολαία (youth work) αποτελεί ένα κρίσιμο εργαλείο για τη στήριξη και ενδυνάμωση της νεολαίας, καθώς περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων κοινωνικού, πολιτιστικού, εκπαιδευτικού και συμμετοχικού χαρακτήρα . Οι δράσεις αυτές προάγουν την ενεργό συμμετοχή της νεολαίας, την καλλιέργεια δεξιοτήτων, την εθελοντική δράση και τη συλλογική προσπάθεια για την επίλυση κοινωνικών ζητημάτων. Επιπλέον, οι εργαζόμενοι στον τομέα της νεολαίας (youth workers) αποτελούν συχνά το πρώτο σημείο επαφής για νέους που αντιμετωπίζουν προκλήσεις, όπως ζητήματα ψυχικής υγείας, και βρίσκονται σε μοναδική θέση να παρέχουν έγκαιρη παρέμβαση και υποστήριξη.
Η ανάπτυξη συνεργειών μεταξύ τυπικής, μη τυπικής και άτυπης μάθησης, καθώς και η αναγνώριση της αξίας των δεξιοτήτων που αποκτώνται μέσω αυτών, αποτελούν θεμέλιο λίθο για την ενδυνάμωση της νεολαίας. Μέσω αυτής της διαδικασίας, οι νέοι μπορούν να προσδιορίζουν, να καταγράφουν, να αξιολογούν και να πιστοποιούν τις δεξιότητές τους, γεγονός που ενισχύει τις επαγγελματικές τους προοπτικές και τη δυνατότητα πρόσβασης σε περαιτέρω εκπαίδευση. Η εργασία με/για τη νεολαία διαδραματίζει κεντρικό ρόλο σε αυτή την ενδυνάμωση, διευκολύνοντας τη σύνδεση μεταξύ των διαφορετικών μορφών μάθησης και υποστηρίζοντας τη συνολική ανάπτυξη των νέων.
Συνακόλουθα, είναι καίριας σημασίας η θεσμική αναγνώριση και η θεσμοθέτηση της εργασίας με/για τη νεολαία (youth work), καθώς και ο σαφής καθορισμός του ρόλου τόσο των επαγγελματιών όσο και των εθελοντών εργαζομένων στον τομέα της νεολαίας (youth workers), ώστε να διασφαλιστεί η μέγιστη δυνατή αποτελεσματικότητα των δράσεων τους.
Τέλος