06 – Τροποποίηση του άρθρου 7 του βασικού νόμου 125(Ι) του 2007 54(Ι) του 2009 101(Ι) του 2011 73(Ι) του 2004 119(Ι) του 2000
Το άρθρο 7 του βασικού νόμου τροποποιείται ως ακολούθως:
(α) Με την διαγραφή στην παράγραφο (α) του εδαφίου 1, (δεύτερη γραμμή) αμέσως μετά τις λέξεις «το 18ο έτος της ηλικίας του» της λέξης «και», και την προσθήκη αμέσως μετά των λέξεων «ή η ηλικία του δεν υπερβαίνει το εκάστοτε θεσμοθετημένο όριο συνταξιοδότησης, από τις Υπηρεσίες Κοινωνικές Ασφαλίσεις και» και με την αντικατάσταση των λέξεων «εκτός αν αυτός έχει απαλλαγεί νόμιμα για λόγους που δεν αφορούν λόγους υγείας οι οποίοι δυνατό να επηρεάζουν την άσκηση των καθηκόντων του φύλακα ή του Ιδιώτη φύλακα» (πέμπτη γραμμή) με τις λέξεις «έχει νόμιμα απαλλαγεί από την εκπλήρωση των στρατιωτικών του υποχρεώσεων ή δεν έχει τύχει αναβολής εκπλήρωσης τους δυνάμει του περί Εθνικής Φρουράς Νόμου, για λόγους ψυχικής υγείας.».
(β) Με την προσθήκη αμέσως μετά την υποπαράγραφο xiii στην παράγραφο (β) του εδαφίου 1, της υποπαραγράφου (xiv):
«(xiv) αδικήματα που καθορίζονται στον περί Βίας στην Οικογένεια (Πρόληψη και Προστασία Θυμάτων) Νόμο του 2000 και στον περί της Πρόληψης και της Καταπολέμησης της Βίας κατά των Γυναικών και της Ενδοοικογενειακής Βίας και περί Συναφών Θεμάτων Νόμο του 2021 (Ν. 115(I)/2021), όπως αυτοί εκάστοτε τροποποιούνται ή αντικαθίστανται».
(γ) Με την προσθήκη της ακόλουθης νέας παραγράφου (θ) αμέσως μετά την παράγραφο (η) του εδαφίου 1:
«(θ) δεν κατέχει Πιστοποιητικό Επιτυχίας σε Εξετάσεις Πιστοποίησης Βασικής Γνώσης Ελληνικής Γλώσσας (Επίπεδο Β2 του Κοινού Ευρωπαϊκού Πλαισίου Αναφοράς για τις Γλώσσες ΚΕΠΑ) για Μετανάστες και Αλλοδαπούς που διαμένουν στην Κύπρο, σύμφωνα με το Νόμο που τροποποιεί τον περί Αλλοδαπών και Μεταναστεύσεως Νόμο 143(Ι) του 2009.
(δ) Με την προσθήκη αμέσως μετά τη νέα παράγραφο (θ), της νέας παραγράφου (ι):
«έχει καταδικαστεί τα τελευταία τρία (3) χρόνια για οποιοδήποτε αδίκημα του συγκεκριμένου Νόμου ή Κανονισμών που εκδίδονται δυνάμει αυτού.».
(ε) Με την προσθήκη της ακόλουθης επιφύλαξης αμέσως μετά το εδάφιο 2:
«Νοείται ότι, η εκπαίδευση και προφορική ή / και γραπτή εξέταση, διενεργούνται στην Ελληνική γλώσσα»
Τέλος
Θέση του ΚΥΣΕΑ σε σχέση με προτεινόμενη παράγραφο (θ):
Διαφωνούμε με την Πιστοποίηση Επιπέδου Β2. Θεωρούμε ότι θα πρέπει να συνεχίσει το υφιστάμενο καθεστώς.
Υπάρχουν πολλοί εργαζόμενοι που έχουν εξαιρετική γνώση προφορικά της ελληνικής γλώσσας, Το γεγονός ότι έχουν αδυναμία στην γραπτή εξέταση της ελληνικής δεν σημαίνει ότι δεν θα πρέπει να μπορούν να είναι Φύλακες.
Η ίδια η αγορά κρίνει το επίπεδο γνώσης της ελληνικής που θα πρέπει να απαιτείται για συγκεκριμένες αποστολές.
Επίσης το γεγονός ότι
– η Κύπρος δέχεται εκατομμύρια τουρίστες κάθε χρόνο
– ήδη σήμερα υπάρχουν χιλιάδες αλλοδαποί που εργοδοτούνται / μένουν στην Κύπρο
– χιλιάδες ΤΚ κυκλοφορούν στις ελεύθερες περιοχές
– η αγγλική γλώσσα χρησιμοποιείται ευρέως ακόμη και σε επίσημα έγγραφα της Δημοκρατίας
θεωρούμε ότι είναι βασικοί λόγοι που επιμένουμε στην θέση μας πως δεν θα πρέπει να επιμένετε για το επίπεδο Β2 της πιστοποίησης.
Είναι επίσης γεγονός ότι οι εξετάσεις της συγκεκριμένης Πιστοποίησης δεν γίνονται τακτικά. Και επομένως θα υπάρχει πρόβλημα στην προσπάθεια των Φυλάκων που απέτυχαν αλλά επιθυμούν να ξαναδώσουν την εξέταση προκειμένου να εργαστούν άμεσα.
Τέλος, υπογραμμίζουμε ότι ήδη σήμερα υπάρχει έλλειψη εργατικού δυναμικού . Εαν με την εφαρμογή του νόμου θα πρέπει να σταματήσει η εργοδότηση των ατόμων που αδυνατούν να πετύχουν την Πιστοποίηση Β2 , όλες οι Εταιρείες θα έχουν σοβαρό πρόβλημα εξεύρεσης ατόμων για να προσλάβουν! Γι αυτό και παρακαλούμε όπως στην περίπτωση που τελικά επιμένετε να μπεί όριο ηλικίας, ζητούμε όπως η εφαρμογή αυτού του κριτηρίου γίνει σταδιακά προκειμένου να υπάρχει η δυνατότητα των Εταιρειών να προσαρμοστούν.
Θέση του ΚΥΣΕΑ:
Διαφωνούμε με τη θεσμοθέτηση ορίου ηλικίας. Η ίδια η αγορά θα κρίνει τα όρια ηλικίας ανάλογα και από την άδεια / εργασία / υπηρεσία του κάθε φύλακα.
Εισηγούμαστε όπως οι φύλακες που είναι άνω των 65 να ελέγχονται από τον Αρχηγό με βάση ειδικούς κανονισμούς.
Σήμερα υπάρχουν πολλά άτομα άνω των 65 που εργάζονται στα Γραφεία Υπηρεσιών Ασφαλείας καθώς είναι από τις λίγες επιλογές που έχουν για εργασία σε αυτή την ηλικία (Ειδικά για υπηρεσίες ρύθμισης διακίνησης του κοινού / οχημάτων κλπ) Επίσης υπάρχουν πελάτες που για συγκεκριμένες υπηρεσίες θέλουν άτομα μεγαλύτερης ηλικίας. Εαν τελικά κάποιοι αδυνατούν λόγω ηλικίας να εξασκήσουν το επάγγελμα, οι ίδιοι οι κανόνες της αγοράς θα τους αποτρέψουν από το να σταματήσουν.
Επίσης αναφέρουμε ότι ήδη σήμερα υπάρχει έλλειψη εργατικού δυναμικού . Εαν με την εφαρμογή του νόμου θα πρέπει να σταματήσει η εργοδότηση των ατόμων 65 χρονών και άνω , όλες οι Εταιρείες θα έχουν σοβαρό πρόβλημα εξεύρεσης ατόμων για να προσλάβουν!
Γι αυτό και παρακαλούμε όπως στην περίπτωση που τελικά επιμένετε να μπεί όριο ηλικίας, ζητούμε όπως η εφαρμογή ορίου ηλικίου γίνει σταδιακά προκειμένου να υπάρχει η δυνατότητα των Εταιρειών να προσαρμοστούν.