To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Read more
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Ενώ η επερχόμενη θέσπιση εφαρμοστικής νομοθεσίας για τον Κανονισμό της ΕΕ για τα In Vitro Διαγνωστικά Ιατροτεχνολογικά Προϊόντα 2017/746 (“EU IVDR”) είναι ευπρόσδεκτη, θα πρέπει να αξιολογηθούν περαιτέρω εφαρμοστικές διατάξεις και στοχευμένη αναδρομική ισχύς, καθώς η ημερομηνία εφαρμογής του EU IVDR ήταν η 26η Μαΐου 2022 και οι λεπτομερείς του απαιτήσεις δεν αντικατοπτρίζονται πλήρως στο προτεινόμενο σχέδιο κανονισμών.
Για παράδειγμα, ο κανονισμός 5 του σχεδίου κανονισμών θα δημιουργούσε αξιόποινες πράξεις στην εθνική έννομη τάξη σε σχέση με την συμμόρφωση του οικονομικού φορέα στη βάση του Κεφαλαίου ΙΙ του EU IVDR, παρόλο που οι υποχρεώσεις για επαλήθευση και επαγρύπνηση εφαρμόζονται από την ημερομηνία εφαρμογής σε Ευρωπαϊκό επίπεδο. Επίσης, κάποιες υποχρεώσεις των οικονομικών φορέων δεν ισχύουν σε σχέση με τα παλαιά τεχνολογικά προϊόντα (“legacy devices”) (δείτε την απάντηση σε σχέση με τον κανονισμό 5) ενώ η περαιτέρω εφαρμογή των μέτρων αξιολόγησης επιδόσεων και η χορήγηση εξουσιών επιβολής στην Αρμόδια Αρχή απαιτούνται είτε στο πλαίσιο του παρόντος σχεδίου κανονισμών είτε στο πλαίσιο ξεχωριστών κανονισμών (δείτε τις απαντήσεις μας για τους κανονισμούς 3 και 6).
Ως εκ τούτου, απαιτείται περισσότερη λεπτομέρεια σε σχέση με την εφαρμογή του EU IVDR ούτως ώστε να δημιουργηθεί ένα βέλτιστο ρυθμιστικό πλαίσιο υποστήριξης της ασφάλειας, συμμόρφωσης και εναρμόνισης στην Κύπρο.