08 – Στάδια δημόσιας διαβούλευσης
(1) Τα στάδια δημόσιας διαβούλευσης είναι τα ακόλουθα:
(α) απόφαση αρμόδιας αρχής για διεξαγωγή δημόσιας διαβούλευσης, μετά από λήψη πολιτικής
απόφασης για ανάπτυξη και σύνταξη νέας πολιτικής·
(β) δημοσίευση δημόσιας διαβούλευσης, συνοδευόμενης με όλα τα έγγραφα διαβούλευσης,
στην πλατφόρμα για διαβουλεύσεις·
(γ) εντοπισμός και καταγραφή όλων των εμπλεκόμενων φορέων αναφορικά με την υπό
διαβούλευση νέα πολιτική, με τη χρήση του πρότυπου εντοπισμού εμπλεκόμενων φορέων που
παρατίθεται ως Παράρτημα II, του παρόντος Νόμου:
Νοείται ότι, οι αρμόδιες αρχές μεριμνούν για τον καταρτισμό καταλόγου με τα πλήρη στοιχεία
των αντιπροσώπων που δύναται να εκπροσωπούν τους εμπλεκόμενους φορείς·
(δ) διεξαγωγή στοχευμένης διαβούλευσης με τους εμπλεκόμενους φορείς·
(ε) αξιολόγηση της διαδικασίας διαβούλευσης, με τη χρήση του πρότυπου αξιολόγησης της
διαδικασίας διαβούλευσης που παρατίθεται ως Παράρτημα I, του παρόντος Νόμου·
Τέλος
Όσον αφορά τη πρακτική διεξαγωγή της διαβούλευσης, εισηγούμαστε όπως προστεθούν συγκεκριμένες διατάξεις στην νομοθεσία, οι οποίες να υποχρεώνουν τα αρμόδια κρατικά τμήματα διοργάνωσης, να υιοθετούν και να εφαρμόζουν συγκεκριμένες διαδικασίες, μέτρα και εργαλεία που να διευκολύνουν την ενημέρωση και πρόσβαση στο διαδικτυακό/εικονικό ή φυσικό περιβάλλον της διεξαγωγής της διαβούλευσης, ατόμων με αναπηρία, βάσει της Στρατηγικής της ΕΕ για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία 2021-2030 (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/?uri=COM:2021:101:FIN#PP4Contents). Συμπεριλαμβανομένης και της παρούσας πλατφόρμας διαβούλευσης. Με αυτό τον τρόπο θα υποστηρίζεται έμπρακτα και ουσιαστικά η ενεργή συμμετοχή ατόμων με αναπηρία στις διαβουλεύσεις.
Είναι σημαντικό η διαβούλευση να ξεκινά από το αρχικό στάδιο κατά το οποίο λαμβάνεται η απόφαση για χάραξη πολιτικής προσέγγισης πριν ακόμη ξεκινήσει η διαμόρφωση της έτσι ώστε να εξετάζονται εναλλακτικές επιλογές ρύθμισης σε συνεργασία με τους εμπλεκόμενους φορείς και να επιτυγχάνεται ο επιδιωκόμενος στόχος για όλους.
Ίσως το ουσιαστικότερο κομμάτι της διαβούλευσης να αποτελεί τον εντοπισμό και την συνεργασία με τους εμπλεκόμενους φορείς. Τα πέντε στάδια εντοπισμού των εμπλεκόμενων φορέων παρουσιάζονται πολύ επεξηγηματικά στο παράρτημα 2 όμως δεν αναφέρεται η διαδικασία που θα ακολουθηθεί για την επικοινωνία μαζί τους. Εκτός από την ανάρτηση στην πλατφόρμα θα ήταν καλό να δημιουργηθεί ένα ευρύτερο πλαίσιο δημοσιότητας της δημόσιας διαβούλευσης έτσι ώστε να ενημερωθούν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς οι οποίοι για τον οποιοδήποτε λόγο δεν προσεγγίστηκαν.
Π.χ. ανάρτηση σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δελτίο τύπου ή/και ειδοποίηση σε όλους τους χρήστες της πλατφόρμας με email για την δημοσίευση.
Στο αρ. 8 (γ) να τονιστεί ότι θα πρέπει να γίνεται σωστή καταγραφή του καταλόγου με ομαδοποίηση των εμπλεκόμενων φορέων, έτσι ώστε να ενημερώνονται όλοι όσοι πρέπει κάθε φορά για διαβούλευση.
Συμφωνούμε με τα σχόλια του Γιάννη Λαούπη. Ειδικά για το εδάφιο (γ) υπάρχουν σήμερα στη Δημοκρατία μητρώα στα οποία υπάρχουν τόσο οι μη κυβερνητικοί οργανισμοί (νέα πλατφόρμα του υπουργείου εσωτερικών με τα ονόματα ΟΛΩΝ των Μη κυβερνητικών οργανισμών οι οποίοι είναι γραμμένοι στο Υπουργείο Εσωτερικών) όσο και άλλοι οργανισμοί .
Περαιτέρω εισηγούμαστε να δείτε τη διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης του Γραφείου του Επιτρόπου Επικοινωνιών και Ταχυδρομείων.
Ουσιαστική διαβούλευση σημαίνει ότι (α) συζητάς με τους επηρεαζόμενους για την πρόθεση να κάνεις μία πολιτική ή μία νομοθεσία (β) ετοιμάζεται το προσχέδιο πολιτικής ή νομοθεσίας ή τροποποίησης αυτών και τίθεται σε δημόσια διαβούλευση παρέχοντας ικανοποιητικό και αρκετό χρόνο (δ) τα σχόλια, οι παρατηρήσεις ή εισηγήσεις αφού συγκεντρωθούν τυγχάνουν ανάλυσης και σχολιασμού από την αρχή και το κείμενο αυτό με τις παρατηρήσεις και θέσεις της αρχής για το αν δέχεται ή όχι και γιατί δεν δέχεται τις εισηγήσεις και ή πως διαχειρίζεται τις εισηγήσεις δημοσιεύεται για να λάβουν γνώση όλοι όσοι συμμετείχαν στη δημόσια διαβούλευση.
“(α) απόφαση αρμόδιας αρχής για διεξαγωγή δημόσιας διαβούλευσης, μετά από λήψη πολιτικής απόφασης για ανάπτυξη και σύνταξη νέας πολιτικής·”
Ερώτηση Η ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ θα είναι μόνο για τη χάραξη νέας πολιτικής? όχι για νομοθεσίες? κάπου χρειάζεται να γίνει διευκρίνιση
ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΕΔΑΦΙΟ “β) δημοσίευση δημόσιας διαβούλευσης, συνοδευόμενης με όλα τα έγγραφα διαβούλευσης, στην πλατφόρμα για διαβουλεύσεις·”
δεν μπορούμε να αποκλείσουμε από τη διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης πολίτες οι οποίοι δεν έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο και ή δεν έχουν γνώσεις ηλεκτρονικού υπολογιστή. ΝΑΙ η χρήση της τεχνολογίας είναι απόλυτα θεμιτή αλλά ΚΑΝΕΙΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΕΙΝΕΙ ΠΙΣΩ άρα οφείλουμε να βρούμε τους μηχανισμούς εκείνους ώστε ΟΛΟΙ οι πολίτες και ή οι εκπρόσωποι Μη κυβερνητικών Οργανισμών οι οποίοι δυνατό να ενδιαφέρονται να συμμετέχουν σε μία δημόσια διαβούλευση να μπορούν να το κάνουν. ΕΠΙΠΡΟΣΘΕΤΑ, δεν νοείται διαβούλευση χωρίς και τη δια ζώσης συζήτηση. αυτό οφείλουμε να είναι η προτεραιότητα. ναι να στέλνουμε τα σχόλια μας διαδικτυακά, σε πλατφόρμα σε ηλεκτρονικό ταχυδρομείο αλλά να υπάρχει και μία ευκαιρία για ένα ουσιαστικό δημόσιο διάλογο.
Προτείνεται μια μικρή αλλαγή στο λεκτικό:
Από: “(γ) εντοπισμός και καταγραφή όλων των εμπλεκόμενων φορέων αναφορικά με την…”
Σε: “(γ) εντοπισμός και καταγραφή όλων των εμπλεκόμενων φορέων και επηρεαζομένων μερών, παρόλο που η καταγραφή τους είναι πλούσια και ολοκληρωμένη στο Παράρτημα ΙΙ.”
Η επόμενες παρατηρήσεις έχουν ιδιαίτερη σημασία:
Στο κείμενο αναγράφεται:
“Οι αρμόδιες αρχές θα πρέπει να συγκεντρώσουν τις απόψεις και εισηγήσεις των επηρεαζόμενων μερών και εμπλεκόμενων φορέων, που θα συμβάλουν στη χάραξη της υπό διαβούλευση νέας πολιτικής.”
1. Η χρήση της λέξης “συγκεντρώσουν” υπονοεί ότι οι αρμόδιες αρχές ενδιαφέρονται περισσότερο για την καταγραφή παρά για την πραγματική αξιοποίηση των απόψεων στο πλαίσιο της συμμετοχικής δημοκρατίας και της συλλογικής σοφίας.
2. Η διαβούλευση δεν πρέπει να περιορίζεται στο να ακούμε και να λαμβάνουμε υπόψιν, αλλά να είναι ένας διαλογικός διάλογος, όπου τα εμπλεκόμενα μέρη συναποφασίζουν.
3. Απουσιάζει η αναφορά στη μέθοδο με την οποία θα πραγματοποιούνται οι διαβουλεύσεις. Προσωπικά, έχω συμμετάσχει σε (δημοτικές) διαβουλεύσεις που φαινόταν περισσότερο σαν παρωδία παρά σαν ουσιαστική διαδικασία. Οι διαβουλεύσεις συχνά αποτυγχάνουν επειδή είναι σχεδιασμένες να “φαίνονται” δημοκρατικές, χωρίς να είναι ουσιαστικές. Οι σύγχρονες συστημικές μεθοδολογίες, όπως ο Δομημένος Δημοκρατικός Διάλογος (ΔΔΔ), προσφέρουν μοντέλα για ουσιαστική συμμετοχή, συναινέσεις και συμφωνημένα σχέδια δράσης, ενισχύοντας τη δημοκρατία μέσω της ενεργού συμμετοχής αντιθετικών απόψεων και συμφερόντων σε διάλογο.