07 – Εξαιρέσεις από τη διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης
7.-(1) Από τη διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης εξαιρούνται νέες πολιτικές οι οποίες έχουν
σχέση με:
(α) τον ετήσιο προϋπολογισμό και τη χρηματοδότηση του Δημοσίου·
(β) την άμεση εφαρμογή Κανονισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης:
Νοείται ότι, στην περίπτωση που το περιεχόμενο του Κανονισμού δίνει την ευχέρεια στο Κράτος
Μέλος να νομοθετεί (π.χ. για καθορισμό αρμόδιας Αρχής, ανάθεση εξουσιών, τροποποίηση
υφιστάμενων αλληλοσυγκρουόμενων νομοθεσιών κοκ), ο παρών Νόμος εφαρμόζεται·
(γ) τον Ποινικό Κώδικα·
(δ) τους φόρους κατανάλωσης·
(ε) την υιοθέτηση μέτρων σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, π.χ. σε περιπτώσεις ανώτερης
βίας, φυσικών καταστροφών κ.τ.λ., όπως επίσης και θεμάτων επείγουσας φύσεως που άπτονται
της υγείας και ασφάλειας των πολιτών (στ) την αμυντική θωράκιση και τη λειτουργία του Στρατού
της Κυπριακής Δημοκρατίας και της Εθνικής Φρουράς·
(ζ) τη ρύθμιση ζητήματος που άπτεται των εθνικών συμφερόντων ή/και εξωτερικών σχέσεων της
Δημοκρατίας (π.χ. συνεργασίας της Δημοκρατίας για θέματα αποκλειστικής οικονομικής ζώνης,
έρευνας και διάσωσης κοκ)·
(η) τη ρύθμιση ζητήματος η οποία προωθείται ως άμεση συνέπεια Δικαστικής απόφασης και δεν
αφήνει καμία διακριτική ευχέρεια για την εξέταση εναλλακτικών επιλογών ρύθμισης και/ή δεν
επιτρέπει καμία ουσιαστική Διαβούλευση·
(θ) τη ρύθμιση που προωθείται για καθαρά διορθωτικούς σκοπούς χωρίς να επιφέρει
ουσιαστικές αλλαγές στο αντικείμενο, το σκοπό και την εφαρμογή υφιστάμενης ρύθμισης η οποία έχει ήδη τύχει Διαβούλευσης (π.χ. τεχνικού χαρακτήρα τροποποίηση υφιστάμενης
νομοθεσίας)·
Τέλος
Εισηγούμαστε όπως αφαιρεθούν οι εξαιρέσεις που σχετίζονται α) με τον ετήσιο προϋπολογισμό και β) τον ποινικό κώδικα . Η προώθηση της ενσωμάτωσης της διάστασης του φύλου στον καταρτισμό του ετήσιου προϋπολογισμού, γνωστό ως “gender budgeting”, αποτελεί μια από τις σημαντικότερες ενέργειες και κινητοποιήσεις ατόμων και οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών που δραστηριοποιούνται σε θέματα έμφυλης ισότητας τα τελευταία 2 χρόνια. Επομένως, είναι σημαντικό όπως να μήν εξαιρεθεί από τη δημόσια διαβούλευση, καθώς υπάρχουν πολλά σημεία στα οποία η κοινωνία των πολιτών μπορεί να εισηγηθεί αλλαγές ή/και βελτιώσεις ή/και προσθήκες. Όσον αφορά τον ποινικό κώδικα, υπάρχουν πολλά αδικήματα/κακουργήματα έμφυλης βίας, συμπεριλαμβανομένων και αδικημάτων σεξουαλικής βίας κατά ενηλίκων θυμάτων κυρίως, τα οποία δεν καλύπτονται με ικανοποιητικό τρόπο από τη σχετική νομοσθεσία, ή δεν υπάρχει άλλη νομοθεσία που να τα καλύπτει. Επομένως είναι σημαντικό όπως άτομα και οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών με επιστημονική εξειδίκευση και εμπειρογνωμοσύνη να έχουν την ευκαιρία σε δημόσια διαβούλευση να εισηγηθούν αλλαγές ή/και βελτιώσεις. – Ιφιγένεια Κάτσιη εκ μέρους του Οργανισμού Κοινωνικής Πολιτικής και Δράσης – Social Policy and Action Organization
Υπάρχει ουσιαστικό πρόβλημα στις πιο πάνω εξαιρέσεις. Δεν μπορεί να μην τυγχάνει δημόσιας διαβούλευσης ο προϋπολογισμός. Συζητάμε για έμφυτο προυλοπογισμό. πως θα μπορούν οι πολίτες και πολίττισσες και οι ΜΚΟ για θέματα ισότητας να σχολιάσουν? Υπάρχει αναφορά στον ποινικό κώδικα (εδάφιο γ) αλλά πριν κάποια χρόνια έγινε ουσιαστική τροποποίηση αυτού εξαιτίας δημόσιου διαλόγου. Το ίδιο ισχύει για θέματα φόρων κατανάλωσης. οι βασικές αρχές στις οποίες θα στηρίζονται οι αποφάσεις για επιβολή φόρων δέον όπως τίθενται σε δημόσια διαβούλευση.