Δέσμη Τροποποιητικών Νόμων με τίτλους: (Α) «Ο Περί Ιδιωτικών Νοσηλευτηρίων (Έλεγχος Ίδρυσης και Λειτουργίας) Νόμος του 2024», (Β) «Ο περί Ίδρυσης Οργανισμού Κρατικών Υπηρεσιών Υγείας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2024»

Ιατρικες Υπηρεσίες Και Υπηρεσίες Δημόσιας Υγείας

Σκοπός Τροποποιητικών Νόμων:

(Α) Αναθεώρηση/εκσυγχρονισμός των Περί Ιδιωτικών Νοσηλευτηρίων (Έλεγχος, Ίδρυσης και Λειτουργίας) Νόμων

  • Εκσυγχρονισμός της διαδικασίας έκδοσης και ανανέωσης άδειας ίδρυσης και άδειας λειτουργίας ιδιωτικών νοσηλευτηρίων, των αρμοδιοτήτων του Εφόρου Ιδιωτικών Νοσηλευτηρίων και της Συμβουλευτικής Επιτροπής Ιδιωτικών Νοσηλευτηρίων, αλλά και τον έλεγχο και εποπτεία των ιδιωτικών νοσηλευτηρίων σχετικά με τις υλικοτεχνικές, χωροταξικές προδιαγραφές και στελέχωση προσωπικού.

(Β) Τροποποίηση του Περί Ίδρυσης Οργανισμού Κρατικών Υπηρεσιών Υγείας Νόμο του 2017 (73(Ι)/2017)

Για σκοπούς ίσης μεταχείρισης με τα ιδιωτικά νοσηλευτήρια γίνεται τροποποίηση του Περί Ίδρυσης Οργανισμού Κρατικών Υπηρεσιών Υγείας Νόμο του 2017 (73(Ι)/2017) με σκοπό τα πιο κάτω:

  • Εκχώρηση εξουσιών και καθηκόντων στον Έφορο Δημόσιων Νοσηλευτηρίων, αντίστοιχων με αυτών που εκχωρούνται στον Έφορο Ιδιωτικών Νοσηλευτηρίων σύμφωνα με των Περί Ιδιωτικών Νοσηλευτηρίων (Έλεγχος, Ίδρυσης και Λειτουργίας) Νόμων του 2024.
  • Δημιουργία νέας Συμβουλευτικής Επιτροπής στην οποία δίνεται εκχώρηση εξουσιών και αρμοδιοτήτων για να εξετάζει αιτήματα και να επιλαμβάνεται θέματα Δημόσιων Νοσοκομείων ανάλογα με τα Ιδιωτικά Νοσηλευτήρια.

Ιατρικές Υπηρεσίες και Υπηρεσίες Δημόσιας Υγείας

Αρ. Τηλ: 22605601/603

Υγεία
Άλλο

15 Σχόλια

  1. απο ομάδα Helpdesk-ευχαριστούμε για το σχόλιο . Eίναι τεχνικό το θέμα και το διερευνούμε.

  2. ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΜΑΣ ΕΙΧΑΝ ΣΤΑΛΕΙ ΕΜΠΡΟΘΕΣΜΑ 9:43 ΚΑΙ ΟΧΙ 10:43

  3. Συμφωνώ με τον Δρ Σίμο Κυριακίδη και τους υπόλοιπους που σχολίασαν πιο πάνω, θα έπρεπε να γίνει έγκαιρη ενημέρωση και προκαταρκτική διαβούλευση με όλα τα εμπλεκομένα μέλη και όχι να ερχόμαστε προ τετελεσμένων. Μόλις σήμερα ενημερωθήκαμε από σύνδεσμο ασθενών και όχι Υ.Υ για το νομοσχέδιο και είναι αδύνατο να μπορέσουμε να τοποθετηθούμε σε όλα τα ζητήματα που αφορά το νομοσχέδιο πράγμα απαράδεκτο για μια τόσο σοβαρή υπόθεση. Ζητούμε επαναδιαβούλευση με όλους τους εμπλεκομένους. Μονάδες ημερήσιας νοσηλείας με μικρό αριθμό κλινών δεν χρειάζεται να εργοδοτήτε Γενικός Διευθυντής το οποίο συνεπάγεται με ασύμφορα έξοδα λειτουργικά. Η απαίτηση για αύξηση νοσηλευτών δεν είναι εφικτό γιατί εκτός από το ότι θα αυξηθούν τα λειτουργικά έξοδα και καθιστούν την λειτουργία μιας μονάδας ασύμφορη, υπάρχει έλλειψη νοσηλευτικού προσωπικού παγκύπρια/παγκόσμια. Το νοσηλευτικό προσωπικό μπορεί να αντικατασταθεί με βοηθούς νοσηλευτές/φροντιστές (MEDICAL TECHNICIAN) με εκπαίδευση όπως γίνεται σε άλλα μέρη του κόσμου. Επιβάλλεται να υπάρχει μια νομοθεσία η οποία να αφορά τα ιδιωτικά και δημόσια νοσηλευτήρια αφού αφορά τους ίδιους ασθενείς. Σε υφιστάμενα σχέδια και κτήρια είναι αδύνατο να γίνουν κτηριακές αλλαγές.

  4. Συμφωνώ με τον Δρ Σίμο Κυριακίδη και τους υπόλοιπους που σχολίασαν πιο πάνω, θα έπρεπε να γίνει έγκαιρη ενημέρωση και προκαταρκτική διαβούλευση με όλα τα εμπλεκομένα μέλη και όχι να ερχόμαστε προ τετελεσμένων. Μόλις σήμερα ενημερωθήκαμε από σύνδεσμο ασθενών και όχι Υ.Υ για το νομοσχέδιο και είναι αδύνατο να μπορέσουμε να τοποθετηθούμε σε όλα τα ζητήματα που αφορά το νομοσχέδιο πράγμα απαράδεκτο για μια τόσο σοβαρή υπόθεση. Ζητούμε επαναδιαβούλευση με όλους τους εμπλεκομένους.
    Μονάδες ημερήσιας νοσηλείας με μικρό αριθμό κλινών δεν χρειάζεται να εργοδοτήτε Γενικός Διευθυντής το οποίο συνεπάγεται με ασύμφορα έξοδα λειτουργικά.
    Η απαίτηση για αύξηση νοσηλευτών δεν είναι εφικτό γιατί εκτός από το ότι θα αυξηθούν τα λειτουργικά έξοδα και καθιστούν την λειτουργία μιας μονάδας ασύμφορη, υπάρχει έλλειψη νοσηλευτικού προσωπικού παγκύπρια/παγκόσμια. Το νοσηλευτικό προσωπικό μπορεί να αντικατασταθεί με βοηθούς νοσηλευτές/φροντιστές (MEDICAL TECHNICIAN) με εκπαίδευση όπως γίνεται σε άλλα μέρη του κόσμου.
    Επιβάλλεται να υπάρχει μια νομοθεσία η οποία να αφορά τα ιδιωτικά και δημόσια νοσηλευτήρια αφού αφορά τους ίδιους ασθενείς.
    Σε υφιστάμενα σχέδια και κτήρια είναι αδύνατο να γίνουν κτηριακές αλλαγές.

  5. Η Ομοσπονδία Εργοδοτών και Βιομηχάνων (ΟΕΒ) εκφράζει έντονες επιφυλάξεις και ισχυρές ανησυχίες για τη δέσμη των νόμων σε σχέση με τη λειτουργία των ιδιωτικών και των δημόσιων νοσηλευτηρίων.

    Τόσο η φιλοσοφία όσο και το περιεχόμενο των προτεινόμενων νομοθετημάτων εμπεριέχουν σοβαρότατες αδυναμίες και στρεβλώσεις, δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες των νοσηλευτηρίων και ούτε συμβαδίζουν με τα δεδομένα και δύσκολες συνθήκες μέσα στις οποίες λειτουργούν. Τυχόν εφαρμογή των προτεινόμενων νόμων θα επιφέρει δυσμενείς επιπτώσεις στα νοσηλευτήρια, μη αποκλειόμενης της αναστολής λειτουργίας ιδιωτικών κλινικών ή και νοσηλευτηρίων εξολοκλήρου.

    Οι κυριότερες παρατηρήσεις και εισηγήσεις μας αναφέρονται συνοπτικά πιο κάτω.

    1. Ενιαία Νομοθεσία για τα Ιδιωτικά και τα Δημόσια Νοσηλευτήρια
    Απαραίτητη είναι η ύπαρξη ενιαίας νομοθεσίας με κοινές απαιτήσεις/ υποχρεώσεις που να αφορά τόσο τα ιδιωτικά όσο και τα δημόσια νοσηλευτήρια, στα πλαίσια της ισότιμης αντιμετώπισης όλων των πάροχων υγείας, όπως είναι εξάλλου η διακηρυγμένη θέση της Κυβέρνησης σύμφωνα με το Μνημόνιο Συναντίληψης μεταξύ του Υπουργείου Υγείας, του Υπουργείου Οικονομικών και του ΟΚΥπΥ για ολοκλήρωση της οικονομικής και διοικητικής αυτονόμησης του Οργανισμού.

    2. Στελέχωση
    Τόσο η αυστηροποίηση της αναλογίας νοσηλευτικού προσωπικού όσο και η αλλαγή της μεθόδου υπολογισμού σύμφωνα με τις κλίνες (αντί ασθενείς) για όλες τις μονάδες/ τμήματα, καθώς και η αύξηση του βοηθητικού και διοικητικού προσωπικού, εκτιμάται ότι θα προκαλέσει περαιτέρω σοβαρά προβλήματα λειτουργίας στα νοσηλευτήρια έχοντας υπόψη την παγκόσμια έλλειψη νοσηλευτικού προσωπικού.

    Ο τρόπος υπολογισμού της στελέχωσης για το νοσηλευτικό προσωπικό πρέπει να γίνεται στη βάση των ασθενών και να εξεταστεί η προσθήκη φροντιστών υγείας ως υποστηρικτικό προσωπικό.

    Για όσο χρονικό διάστημα διαρκεί η διαπιστωμένη οξεία έλλειψη νοσηλευτικού προσωπικού, προτείνουμε αύξηση της αναλογίας νοσηλευτών προς ασθενείς κατά δύο, όπως αυτή ισχύει στον «Περί Ιδιωτικών Νοσηλευτηρίων Νόμο του 2001».

    Δηλαδή, για παράδειγμα η αναλογία στην χειρουργική ή παθολογική μονάδα να διαμορφωθεί ως εξής:
    – Πρωινή βάρδια: απο 1:5 σε 1:7
    – Απογευματινή βάρδια: απο 1:6 σε 1:8
    – Νυχτερινή βάρδια: απο 1:8 σε 1:10
    Για τις μονάδες τεχνητού νεφρού να ισχύει η αναλογία 1:3 που αναφέρεται στην προτεινομένη νομοθεσία.

    Όταν το επιτρέψουν οι συνθήκες και εξευρεθούν ικανοποιητικοί αριθμοί νοσηλευτικού προσωπικού, τότε να επιστρέψουμε στην αναλογία που ισχύει σήμερα.

    Ανάλογες προσωρινές ρυθμίσεις και ιδιαίτερα συστάσεις προς νοσηλευτήρια για την αναλογία νοσηλευτικού προσωπικού προς ασθενείς, εφάρμοσαν ήδη αρκετές Ευρωπαϊκές χώρες αντιλαμβανόμενες το πρόβλημα της έλλειψης ούτως ώστε τα νοσηλευτήρια να μπορέσουν να λειτουργήσουν και να στηρίξουν τα συστήματα υγείας.

    Οι διεθνείς συστάσεις και καλές πρακτικές για την αναλογία νοσηλευτών προς ασθενή ποικίλουν μεταξύ των χωρών, με πολύ λίγες χώρες να έχουν θεσπίσει ελάχιστη αναλογία με νομοθετική ρύθμιση. Το Κολλέγιο Νοσηλευτικής του Ηνωμένου Βασιλείου (Royal College of Nursing) αναφέρει ότι θα πρέπει να υπάρχουν συστήματα για τη συγκριτική αξιολόγηση και την αναθεώρηση των αναλογιών προσωπικού σε κάθε χώρα αντί να γίνεται θέσπιση καθολικών αναλογιών. Επίσης, η Ε.Ε. δεν εκδίδει επίσημες κατευθυντήριες γραμμές και τα κράτη – Μέλη είναι ελεύθερα να θεσπίσουν τα δικά τους πρότυπα.

    Ενδεικτικά αναφέρουμε τις συστάσεις των εθνικών αρμοδίων Αρχών για τις αναλογίες νοσηλευτών προς ασθενείς, όπως αυτές προέκυψαν λόγω της έλλειψης που παρατηρείται:
    • Αγγλία 1:8
    • Γερμανία 1:13
    • Ιρλανδία 1:8
    • Βέλγιο 1:9
    • Ισπανία 1:10
    • Ελβετία 1:8

    3. Μεταβατικές Διατάξεις
    Οι Μεταβατικές Διατάξεις, θα πρέπει να προσδιορίζουν επακριβώς και ξεκάθαρα τις υποχρεώσεις των υφιστάμενων νοσηλευτηρίων τόσο κατά την μεταβατική περίοδο όσο και μετέπειτα.

    4. Υποδομές και Τεχνικές Προϋποθέσεις
    Οι κτιριακές αλλαγές και άλλες τεχνικές μεταβολές που απαιτούνται από την προωθούμενη νομοθεσία είναι εξωπραγματικές για τα υφιστάμενα νοσηλευτήρια και για να υλοποιηθούν θα πρέπει να κατεδαφιστεί σχεδόν η ολότητα των νοσοκομείων μας. Οι απαιτήσεις για αύξηση των διαστάσεων για χώρους υγιεινής ΑμεΑ, γραφεία ιατρών, σταθμών νοσηλευτών και άλλων βοηθητικών χώρων είναι ιδιαίτερα αυστηρές για τα υφιστάμενα νοσηλευτήρια, πολλά από τα οποία αδυνατούν να συμμορφωθούν λόγω τεχνικών περιορισμών. Πρέπει να εισαχθεί πρόνοια για διαφοροποίηση των απαιτήσεων μεταξύ νέων και υφιστάμενων νοσηλευτικών μονάδων, ώστε να μην επιβαρύνονται υπέρμετρα οι τελευταίες. Συγκεκριμένα, προτείνουμε την επαναφορά του Πέμπτου Παραρτήματος (ελάχιστες απαιτήσεις για υφιστάμενα ιδιωτικά νοσηλευτήρια) όπως αυτό περιλαμβάνεται στον υφιστάμενο Νόμο περί Ιδιωτικών Νοσηλευτηρίων.

    Ταυτόχρονα, ακόμη και για τα νέα νοσηλευτήρια που πρόκειται να ανεγερθούν, οι απαιτήσεις για κτιριακές υποδομές κρίνονται ως υπερβολικές αφού αυτές επιφέρουν αχρείαστα τεράστιο κόστος συμμόρφωσης/ λειτουργίας και δεν συνάδουν με διεθνείς βέλτιστες πρακτικές. Ενδεικτικά αναφέρονται οι πρόνοιες για τα γραφεία ιατρών ανά κλινική, οι σταθμοί νοσηλευτών ανά κλινική τα οποία θεωρούμε αχρείαστα και πρέπει να αφαιρεθούν.

    5. Χώροι Φύλαξης Νεκρών
    Οι Χώροι Φύλαξης Νεκρών και ο εξοπλισμός είναι υπερβολικοί λόγω της συνεργασίας που συνάπτουν τα νοσηλευτήρια με ιδιωτικά γραφεία τελετών για την άμεση μεταφορά των νεκρών στα γραφεία τελετών.

    6. Άδεια Λειτουργίας Νοσηλευτηρίου
    Η άδεια λειτουργίας Νοσηλευτηρίου εκδίδεται από τον Έφορο Νοσηλευτηρίων με γνωμοδότηση της Συμβουλευτικής Επιτροπής μετά από υποβολή των εγγράφων, πιστοποιητικών, εγκεκριμένων σχεδίων, κλπ.Η διαδικασία έκδοσης άδειας λειτουργίας είναι περίπλοκη και χρονοβόρα. Πρέπει να υπάρξει απλοποίηση της διαδικασίας, με σαφή χρονοδιαγράμματα και ελαχιστοποίηση των διοικητικών εμποδίων.

    7. Διοικητικός Διευθυντής
    Σύμφωνα με το νόμο, κάθε νοσηλευτήριο πρέπει να διαθέτει Διοικητικό Διευθυντή με προσόντα συναφή με τη διοίκηση νοσηλευτηρίων.
    Προτείνουμε τα προσόντα των Διοικητικών Διευθυντών να μην περιορίζονται αποκλειστικά στη διοίκηση νοσηλευτηρίων, καθότι η εμπειρία και πρακτική καταδεικνύει ότι υπάρχουν αρκετά αξιόλογα διευθυντικά στελέχη που ήδη εργάζονται με επιτυχία σε νοσηλευτήρια παρόλο που κατέχουν προσόντα σε άλλους τομείς/ κλάδους (π.χ. εγκεκριμένοι λογιστές, κάτοχοι MBA, CFA, κλπ.).

    8. Ετήσια Έκθεση
    Οι Διευθυντές των Νοσηλευτηρίων υποχρεούνται να υποβάλουν ετήσια έκθεση μέχρι την 31η Μαρτίου κάθε έτους, με πληροφορίες για τη λειτουργία και το προσωπικό του νοσηλευτηρίου, απαίτηση που εγείρει ερωτήματα για τον σκοπό και τη χρησιμότητα της. Πρέπει να διευκρινιστεί η αναγκαιότητα και χρησιμότητα των πληροφοριών αυτών ώστε να μην προσθέτουν επαχθή γραφειοκρατία και αχρείαστες διαδικασίες.

    Καταληκτικά, οι οποιεσδήποτε νέες ρυθμίσεις θα πρέπει να συμβάλλουν τόσο στην ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών όσο και στη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας των παρόχων.
    Οι τροποποιήσεις πρέπει να λαμβάνουν υπόψη βέλτιστες πρακτικές αλλά και τις πραγματικότητες του τομέα για να αποφευχθεί ο εγκλωβισμός σε μη υλοποιήσιμες πρόνοιες.

  6. Καλημέρα και καλή χρονιά σε όλους
    Όσον αφορά τον Περί Ιδιωτικών Νοσηλευτηρίων ( Έλεγχος Ίδρυσης και Λειτουργίας)νόμος του 2024 να αναφέρω τα ακόλουθα:
    Τα ήδη υφιστάμενα νοσηλευτήρια έχουν αποκτήσει δικαιώματα λειτουργίας με βάση τον προηγούμενο νόμο τού 2001 και η αιφνίδια αλλαγή σχεδόν στην ολότητα του νόμου παραβιάζει την αρχή της προστασίας των κεκτημένων δικαιωμάτων και ιδιοκτησίας.
    Επίσης έρχεται σε αντίθεση με το Σύνταγμα της Κυπριακής Δημοκρατίας και της Ευρωπαϊκής Ενωσης όσον αφορά το δικαίωμα στην ιδιοκτησία.
    Τα υφιστάμενα Νοσηλευτήρια είναι ανθρωπίνως αδύνατον να συμμορφωθούν με τις διατάξεις του νέου Νόμου λόγω τεχνικών περιορισμών των κτιριακών εγκαταστάσεων με αποτέλεσμα να οδηγηθούν στην αναγκαστική διακοπή της λειτουργίας τους, κάτι το οποίο παραβιάζει την Αρχή της Αναλογικότητας εφόσον δεν παρέχονται εναλλακτικές λύσεις.
    Η αρχή της Αναλογικότητας προβλέπει ότι κάθε νομική ρύθμιση πρέπει να είναι κατάλληλη, αναγκαία και να μην υπερβαίνει τα όρια που απαιτούνται για την επίτευξη του στόχου της.
    Ο νέος νόμος επιβάλλει απαιτήσεις πού είναι πρακτικά αδύνατον να εφαρμοστούν όπως διαμόρφωση των διαδρόμων δηλ. πρέπει να χαλάσουμε το κτίριο για μεγαλώσουμε τους διαδρόμους να γίνουν 2.20μ και αυτό είναι ένα από τα πολλά πού ζητά να εφαρμοστούν .
    Η νέα ρύθμιση είναι δυσανάλογη σέ σχέση με τον στόχο που επιδιώκει να επιτύχει.
    Τα υφιστάμενα νοσηλευτήρια αδειοδοτήθηκαν σύμφωνα με τον περί ιδιωτικών Νοσηλευτηρίων (έλεγχος ίδρυσης και λειτουργίας νόμος του 2001)
    Η εφαρμογή του νέου νόμου επι της ουσίας συνιστάται ως αναδρομική με αποτέλεσμα να έρχεται σε αντίθεση με την αρχή της μη αναδρομικότητας.(κτιριακές εγκαταστάσεις )
    Η σχεδόν σίγουρη αδυναμία συμμόρφωσης των υφιστάμενων νοσηλευτηρίων και το κλείσιμο των νοσηλευτηρίων παραβιάζει το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα στην επιχειρηματικότητα.
    Συγκεκριμένα για νοσηλευτήρια που παρέχουν εδώ και δεκαετίες κρίσιμες υπηρεσίες στην τοπική κοινωνία (ιδίως σε ακριτικές περιοχές ) η σημασία της λειτουργίας τους κρίνεται ως ζωτική για την υγεία και την ευημερία του του τοπικού πληθυσμού.
    Πολλά νοσηλευτήρια έχουν πάρει αρκετές χιλιάδες ευρώ οικονομική βοήθεια από τα ευρωπαϊκά ταμεία (de minimis) για να ανακαινίσουν χειρουργικές αίθουσες να αγοράσουν καινούργιο ιατρικό εξοπλισμό διαπίστευση κ.α η οικονομική ζημιά που θα υποστούν τα υφιστάμενα νοσηλευτήρια με την εφαρμογή του νέου νόμου θα είναι τεράστια.
    Εναλλακτική λύση είναι η συμπερίληψη του Πέμπτου Παραρτήματος του προηγούμενου νόμου δίνοντας μας την ευκαιρία να φτιάξουμε ότι μπορεί να γίνει όπως( η Διαπίστευση κ.α).
    Η πλήρης συμμόρφωση είναι αδύνατη, ζητούμε εναλλακτικά μέτρα πού να μπορούν να ικανοποιούν τους στόχους του νέου νόμου αλλά να μας επιτρέπουν λειτουργούμε και εμείς στη βάση μερικών τροποποιήσεων και βελτιώσεων.
    Τέλος δεν θέλω να αναφερθώ στη λέξη * ιδιωτικό νοσηλευτήριο* σελ. 2. τελευταία παράγραφος του προς ψήφιση νόμου και το τι περιγράφει.
    Πώς είναι δυνατόν Νόμος της Κυπριακής Δημοκρατίας να ισχύει μεν για αυτούς αλλά για τους άλλους να μην ισχύει.
    Το πιο βασικό είναι να ενωθούμε και να απαιτήσουμε ότι δεν θα διαπραγματευτούμε κεκτημένα που λάβαμε μετά από σκληρή δουλειά αφού συμμορφωθήκαμε με τον νόμο τού 2001 όταν μπήκε σε εφαρμογή ο πρώτος νόμος περί ιδιωτικών Νοσηλευτηρίων και λειτουργούμε εδώ και 20 χρόνια με άδεια λειτουργίας από τον Έφορο αφού περάσουμε επιτυχώς τον έλεγχο ο οποίος γίνεται τρείς και τέσσερις φορές τον χρόνο από τους επιθεωρητές τού Υπουργείου Υγείας.

    Ευχαριστώ πολύ
    Δρ. Δημήτρης Πολυδώρου
    Γενικός Χειρουργός

  7. Ευχαριστώ για την δυνατότητα συμμετοχής στην όλη διαδικασία.
    Σας μεταφέρω κάποιες εισηγήσεις μου στο περιλαμβανόμενο κείμενο που αφορά τις ΜΕΘ.

    1. (1στ) Σε περίπτωση….υποχρεούται να έχει ΜΕΘ.
    Να προστεθεί: “Σύσταση για ΜΕΘ σε κάθε νοσηλευτήριο στο οποίο διενεργούνται επεμβάσεις ή νοσηλεύονται ασθενείς των οποίων η βαρύτητα θα μπορούσε να χρειαστεί τις υπηρεσίες ΜΕΘ.”

    2. Νοσηλεία ασθενών 1. Είσοδος Μονάδας / airlock προθάλαμος
    Νομίζω μπορεί να απαλειφθεί και να αντικατασταθεί από την πιο κάτω πρόταση που είναι πολύ σημαντική, σχετική με το θέμα και επίσης υπάρχει στις οδηγίες.
    “O κλιματισμός της ΜΕΘ παρέχεται με φιλτραρισμένο αέρα σύμφωνα με τις τρέχουσες οδηγίες για το είδος των ασθενών που νοσηλεύει. Παρέχονται τουλάχιστον 6 ανακυκλώσεις του αέρα / ώρα και ≥ 12 ανακυκλώσεις του αέρα σε νέες κατασκευές και για δυνατότητα νοσηλείας ασθενών με πιθανότητα αεριογόνου λοίμωξης1”

    3. Χώρος ασθενών
    Οι κλίνες πρέπει να χωρίζονται μεταξύ τους με αντιβακτηριακές κουρτίνες
    Νομίζω μπορεί να απαλειφθεί από το νομοθετικό κείμενο σαν υποχρεωτική διαδικασία. Δεν χρειάζεται τόση λεπτομέρεια. Οι κουρτίνες εξασφαλίζουν την ιδιωτικότητα του ασθενή που επικοινωνεί αλλά αν μένουν τραβηγμένες μειώνουν την άμεση οπτική επαφή γεγονός που αυξάνει την νοσηρότητα και θνητότητα στους πιο βαριά ασθενείς2,3. Εάν τοποθετηθούν πρέπει να μπορούν να αλλάζονται εύκολα, πράγμα στην πράξη δύσκολο αφού χρειάζονται σκάλα για την αφαίρεση τους. Επίσης δεν γνωρίζεις πότε λερώθηκαν από τα βρεγμένα σεντόνια του ασθενή ή άλλη αιτία για να κάνεις την διαδικασία αλλαγής. Ειδικά οι αντιμικροβιακές κουρτίνες είναι καλύτερες θεωρητικά από τις απλές. Όμως έχουν και αρνητική βιβλιογραφία4 Στον βαθμό που γνωρίζω δεν μπήκαν στις επίσημες συστάσεις τουλάχιστον επιτακτικά.
    Κάποιοι προτιμούν τα παραβάν στην ώρα της φροντίδας με σκληρή επιφάνεια που να καθαρίζεται εύκολα.

    4. Βάση εποπτεία προσωπικού…
    …να εξασφαλίζεται η ανεμπόδιστη συνεχής οπτική και ακουστική παρακολούθηση των ασθενών τόσο στην αίθουσα της ΜΕΘ όσο και στον θάλαμο μόνωσης.
    Να προστεθεί: “Εάν η οπτική παρακολούθηση δεν είναι χωροταξικά εφικτή τότε ο χώρος νοσηλείας της ΜΕΘ πρέπει να εποπτεύεται με live streaming cameras, που μεταδίδουν σε οθόνη στον νοσηλευτικό σταθμό, τηρουμένων των προνοιών της σχετικής νομοθεσίας για σήμανση κλπ.”
    {Η ισχύουσα νομοθεσία επιτρέπει την χρήση live streaming παρακολούθησης για τον σκοπό της ασφάλειας των νοσηλευόμενων ασθενών5}

    5. Χώρος υγιεινής ασθενών ΑμεΑ . Απαιτείται ένας τουλάχιστον χώρος με ελάχιστη επιφάνεια 4.5 m2 σε κάθε μονάδα
    Μπορεί να απαλειφθεί το «σε κάθε μονάδα» διότι παραπέμπει σε δημιουργία τέτοιου χώρου κάθε 12 κλίνες, που δεν χρειάζεται πρακτικά.

    6. Κοιτώνας ιατρού
    Μέσα στην μονάδα… Να προστεθεί: “ή πολύ κοντά σε αυτή,” πρέπει να προβλέπεται ένας….

    7. Χώροι Υγιεινής – Αποδυτήρια προσωπικού
    Να απαλειφθεί το «στην είσοδο της μονάδας» διότι δεν είναι πάντοτε πρακτικά εφικτό, λόγω του μεγέθους του χώρου που απαιτείται

    8. Παραμονή συγγενών
    Να απαλειφθεί το «Ο χώρος προηγείται της εισόδου/airlock προθάλαμο της μονάδας»

    1. Sehulster LM, Chinn RYW, Arduino MJ, Carpenter J, Donlan R, Ashford D, Besser R, Fields B, McNeil MM, Whitney C, Wong S, Juranek D, Cleveland J. Guidelines for environmental infection control in health-care facilities. Recommendations from CDC and the Healthcare Infection Control Practices Advisory Committee (HICPAC). Chicago IL; American Society for Healthcare Engineering/American Hospital Association; 2004. Updated July 2019.
    2. Leaf DE, Homel P, Factor PH. Relationship between ICU design and mortality. Chest. 2010 May;137(5):1022-7. doi: 10.1378/chest.09-1458. Epub 2010 Jan 15. PMID: 20081100. [Severely ill patients may experience higher mortality rates when assigned to ICU rooms that are poorly visualized by nursing staff and physicians]
    3. Lu Y, Ossmann MM, Leaf DE, Factor PH. Patient Visibility and ICU Mortality: A Conceptual Replication. HERD: Health Environments Research & Design Journal. 2014;7(2):92-103. doi:10.1177/193758671400700206 [Subtle differences in patient room visibility may have important effects on clinical outcomes]
    4. Wilson, G., Jackson, V., Boyken, L., Puig-Asensio, M., Marra, A., Perencevich, E., Schweizer, M., Diekema, D., Breheny, P., & Petersen, C. (2020). A randomized control trial evaluating efficacy of antimicrobial impregnated hospital privacy curtains in an intensive care setting.. American journal of infection control. https://doi.org/10.1016/j.ajic.2019.12.024.
    5. EDPB: Guidelines 3/2019 on Processing of Personal Data through Video Devices Version 2.0 Version History Adoption of the Guidelines after Public Consultation, 2020
    Example: A hospital installing a video camera in order to monitor a patient’s health condition would be considered as processing of special categories of personal data (Article 9)
    Article 9 EU GDPR “Processing of special categories of personal data”
    h. processing is necessary for the purposes of preventive or occupational medicine, for the assessment of the working capacity of the employee, medical diagnosis, the provision of health or social care or treatment or the management of health or social care systems and services on the basis of Union or Member State law or pursuant to contract with a health professional and subject to the conditions and safeguards referred to in paragraph 3. Personal data referred to in paragraph 1 may be processed for the purposes referred to in point (h) of paragraph 2 when those data are processed by or under the responsibility of a professional subject to the obligation of professional secrecy under Union or Member State law or rules established by national competent bodies or by another person also subject to an obligation of secrecy under Union or Member State law or rules established by national competent bodies.

    Επιπρόσθετα και επειδή το κείμενο περιέχει αρκετές λεπτομέρειες θα ωφελούσε να ζητηθεί και η επίσημη συμμετοχή / τοποθέτηση της ΚΕΕΘ

  8. Αξιότιμοι κύριοι, επιθυμώ σας αναφέρω ότι έλαβα την πρόταση τροποποιητικού νόμου μόλις πριν από δύο ημέρες.
    Ως εκ τούτου, είναι εκ φύσεως αδύνατο να μελετησω σε τόσο μικρό ασφυκτικό χρονικό περιθώριο και να προβώ σε σχόλια για το πιο πάνω θέμα.
    Μετά βεβαιότητας έχω αρκετα σχόλια να κάνω και επιθυμώ να αιτηθώ πίστωση χρόνου ικαποιητικη για να σχολιάσω.
    Επίσης, ήθελα να σας πληροφορήσω ότι την πρόταση περί τροποποιητικού νόμου δεν την ελαβα από κανένα επίσημο σώμα όπως είναι το Υπουργείο Υγείας ή ο Έφορος Ιδιωτικων νοσηλευτηρίων, αλλά την πληροφορήθηκα από συναδέλφους, πράγμα το οποίο θεωρώ απαράδεκτο για μια τόσο σοβαρή υπόθεση.
    Συμφωνώ απόλυτα με τα σχόλια του κυρίου Σώτου Δημητρίου πιο πάνω.

  9. Δεν είναι ξεκάθαρο τι ισχύει για τις υφιστάμενες αδειοδοτημένες μονάδες. Παρακαλώ για περαιτέρω πληροφοριες που να ξεκαθαρίζουν τι θα ισχύει για τα υφιστάμενα νοσηλευτήρια

  10. Ο Σύνδεσμος Μικρομεσαίων Κλινικών και Νοσοκομείων εισηγείται καμία αλλαγή στα υφιστάμενα νοσηλευτήρια τα οποία πρέπει να συνεχίζουν να διέπονται από την υφιστάμενη νομοθεσία και για αυτό τον λόγο δεν εισηγούνται την διάρκεια χρόνου προσαρμογής για τον νέο νόμο

  11. ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΝΟΜΟΥ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΝΟΣΗΛΕΥΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΨΗΦΙΣΗ ΝΕΟΥ

    Πρωτίστως, θέλω να αναφέρθώ ότι δεν υπήρξε από μέρους σας καμία επίσημη ενημέρωση για την πρόθεση αλλαγών της νομοθεσίας του 2001 (αναρωτιόμαστε γιατί;) και βρεθήκαμε εξ ’απρόοπτου να μελετούμε εμείς οι ίδιοι μια νέα νομοθεσία κάτι που δεν είμαστε αρμόδιοι και αναγκαζόμαστε τελευταία στιγμή να κάνουμε σχόλια.
    Η αλλαγή αυτή μήπως θα επηρεάσει τις υφιστάμενες κλινικές:
    α) Κτηριακά
    β) Αριθμός νοσηλευτών
    γ) Εργοδότηση φαρμακοποιού
    δ) Άλλες αλλαγές
    Σε περίπτωση που οι υφιστάμενες κλινικές θα επηρεαστούν με οποιονδήποτε τρόπο θα θέλαμε να ενημερωθούμε προτού το θέμα πάει στην βουλή για ψήφισμα.

    Παράκλησής προς τους εισηγητές αυτής της νέας νομοθεσίας – ΜΗΝ ΚΛΕΙΣΕΤΕ ΤΙΣ ΜΙΚΡΕΣ ΚΛΙΝΙΚΕΣ, ΕΧΟΥΝ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΘΕΣΗ ΣΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ

    Μετά τιμής,
    Δρ Σίμος Κυρίακιδης
    MBBCh, FRCS (Edin.), FCS (S.A.)

  12. ΕΠΕΙΔΗ ΟΛΕΣ ΟΙ ΜΙΚΡΕΣ ΚΛΙΝΙΚΕΣ ΚΑΙ Η ΔΙΚΗ ΜΑΣ ΄΄ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΚΛΙΝΙΚΗ΄΄ ΕΙΝΑΙ ΚΤΙΣΜΕΝΕΣ ΜΕ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗ ΑΔΕΙΑ, ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΡΜΟΔΙΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΚΥΠΡΙΑΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΚΑΙ ΕΓΚΕΚΡΙΜΕΝΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ ΕΔΩ ΚΑΙ 34 ΧΡΟΝΙΑ. ΚΑΘΟΛΗ ΤΗΝ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΟΛΩΝ ΑΥΤΩΝ ΤΩΝ ΕΤΩΝ ΠΟΥ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΣΕ Η ΚΛΙΝΙΚΗ ΟΥΔΕΠΟΤΕ ΕΙΧΑΜΕ ΤΟ ΠΑΡΑΜΙΚΡΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΠΟΥ ΔΕ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΤΕΙ ΕΠΑΡΚΩΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΓΙΣΤΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΥΓΕΙΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΜΑΣ ΠΟΥ ΠΕΡΑΣΑΝ ΚΑΙ ΕΙΣΗΧΘΗΣΑΝ ΣΤΗΝ ΚΛΙΝΙΚΗ.
    ΕΠΕΙΔΗ ΤΑ ΚΤΙΡΙΑ ΔΕ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΜΕΝΑ ΑΠΟ ΛΑΣΤΙΧΟ ΔΕ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΠΡΟΣΘΕΤΟΥΜΕ ΚΑΙ ΝΑ ΤΡΑΒΟΥΜΕ ΤΙΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΟΠΟΤΕΔΗΠΟΤΕ ΑΛΛΑΖΕΙ ΜΙΑ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ, ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ ΝΑ ΑΠΟΔΕΚΤΟΥΜΕ ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΕΙΣ ΤΑ ΥΠΑΡΧΟΝΤΑ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΑ-ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑ ΠΟΥ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΣΑΝ ΜΕ ΤΗΝ ΕΓΚΡΙΣΗ ΤΟΥ ΑΡΜΟΔΙΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ.
    ΦΥΣΙΚΑ ΟΠΟΙΕΣΔΗΠΟΤΕ ΝΕΕΣ ΠΡΟΣΘΕΣΕΙΣ-ΑΝΑΚΑΙΝΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΩΝ ΗΔΗ ΥΠΑΡΧΟΝΤΩΝ ΑΔΕΙΟΥΧΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ ΟΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ, ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕ ΤΑ ΠΑΛΙΑ ΣΧΕΔΙΑ ΚΑΙ ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΕΣ ΑΔΕΙΕΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΡΜΟΔΙΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ, ΠΡΟΣ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΟΧΗΣ ΙΑΤΡΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΑΠΟΔΕΚΤΕΣ.
    Η ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΟΧΗΣ ΙΑΤΡΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΣΤΗΡΙΖΕΤΑΙ ΚΥΡΙΩΣ ΣΤΟ ΙΑΤΡΙΚΟ, ΠΑΡΑΪΑΤΡΙΚΟ ΚΑΙ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ, ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΑΝΕΩΣΗ ΤΟΥ ΙΑΤΡΙΚΟΥ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ ΜΕ ΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΙΑΤΡΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΤΟΙΧΟΥΣ, ΤΙΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ, ΤΑ ΜΑΡΜΑΡΑ ΚΑΙ ΤΑ ΚΤΙΡΙΑ.

  13. Λαμβάνοντας υπόψη όλες τις πρόνοιες της προτεινόμενης νομοθεσίας, κλινικές και νοσηλευτήρια τα οποία είναι εγγεγραμμένα και λειτουργούν δυνάμει των διατάξεων του καταργούμενου νόμου (περί Ιδιωτικών Νοσηλευτηρίων Νόμου του 2001) δε θα έχουν την δυνατότητα να συμμορφωθούν με τις ακόλουθες διατάξεις και παραρτήματα της προτεινόμενης νομοθεσίας – οπότε ουσιαστικά θα αναγκαστούν να πάψουν να λειτουργούν.

    Πρόνοιες και διατάξεις που αφορούν κτηριακές εγκαταστάσεις, εμβαδά χειρουργικών αιθουσών και δωματίων, πλάτη διαδρόμων, ελάχιστος αριθμός ανελκυστήρων κ.ά. είναι απαιτήσεις που είναι αδύνατο να καλυφθούν αφού αφορούν κτήρια τα οποία λειτουργούν σαν εγγεγραμμένα νοσηλευτήρια εδώ και 30 έτη. Έστω και αν αυξηθεί η προτεινόμενη 18μηνη παράταση σε 20 χρόνια, η αλλαγή των κτηριακών εγκαταστάσεών είναι αδύνατη σε υφιστάμενα κτήρια.

    Το εδάφιο 5 του άρθρου 38
    5) Τηρουμένου του περιεχομένου των παραγράφων 2 και 3 της παρούσης διάταξης, ανεξάρτητα από τις διατάξεις του εδαφίου (4), αν υπάρχει αντικειμενική αδυναμία άμεσης και πλήρους συμμόρφωσης των ιδιωτικών νοσηλευτηρίων που αναφέρονται στο προηγούμενο εδάφιο σε οποιαδήποτε από τις απαιτήσεις και τις προδιαγραφές των κτιριακών και άλλων εγκαταστάσεών τους, ο Έφορος δύναται, κατά την έκδοση ή την ανανέωση της άδειας λειτουργίας τους, να καθορίζει σε αυτή τους αναγκαίους, κατά την κρίση του, εναλλακτικούς μηχανισμούς για την εξασφάλιση ενός εύλογα ισοδύναμου επιπέδου συμμόρφωσης με τις πρόνοιες του παρόντος Νόμου και των Παραρτημάτων αυτού, σε καμιά δε περίπτωση το επίπεδο των απαιτήσεων και προδιαγραφών δεν μπορεί να είναι κατώτερο από εκείνο που προβλέπεται στο Έκτο Παράρτημα.
    Ποιοι θα είναι οι εναλλακτικοί αυτοί μηχανισμοί? Υπάρχει σοβαρή και αντικειμενική αδυναμία άμεσης και πλήρους συμμόρφωσης από έναν αρκετά μεγάλο αριθμό ιδιωτικών νοσηλευτηρίων.

    Το ελάχιστο νοσηλευτικό προσωπικό ιδιωτικού νοσηλευτηρίου κατανέμεται σύμφωνα με τις ακόλουθες αναλογίες νοσηλευτών: κατειλημμένων κλινών καθ’ όλο το 24ωρο.

    Τα υφιστάμενα νοσηλευτήρια πρέπει να μπορούν να κάνουν τροποποιήσεις στην άδεια λειτουργίας για να παραμείνουν βιώσιμα.

  14. Προκαταρκτικά – Σύνταγμα

    Υφιστάμενα νοσηλευτήρια με άδεια λειτουργείας, αποτελούν περιουσιακά στοιχεία των ιδιοκτητών τους, που έχουν ξοδέψει εκατοντάδες χιλιάδες έως και εκατομμύρια ευρώ για να τα ιδρύσουν και συντηρήσουν με βάση την υπάρχουσα νομοθεσία. Οποιαδήποτε πρόνοια της νέας νομοθεσίας που μπορεί να επηρεάσει την αξία αυτών των περιουσιακών στοιχείων, ως αδειούχα νοσηλευτήρια, είναι και άδικη και αντισυνταγματική. Σύμφωνα με το Σύνταγμα της Κυπριακής Δημοκρατίας, το δικαίωμα στην ιδιοκτησία προστατεύεται από το Άρθρο 23.

    Επηρεασμός της αξίας μπορεί να επέλθει με πολλές πρόνοιες της προτεινόμενης νομοθεσίας, όπως για παράδειγμα:
     Κτιριακές αλλαγές
     Περιορισμό στις ειδικότητες που μπορεί να εξυπηρετήσει ένα νοσηλευτήριο
     Περιορισμό στη δυνατότητα αλλαγής ειδικοτήτων που εξυπηρετεί ή μπορεί να εξυπηρετήσει το νοσηλευτήριο στο μέλλον
     Απαιτήσεις για διαδικασίες ή εξοπλισμό που το νοσηλευτήριο αδυνατεί να εκπληρώσει λόγω κτιριακών περιορισμών
     Αύξηση του ποσοστού νοσηλευτών ανά ασθενή ή κατειλημμένη κλίνη. Με δεδομένη την διαχρονική και επιδεινούμενη έλλειψη νοσηλευτών στην Κυπριακή Δημοκρατία, τέτοια πρόνοια θα οδηγήσει σε κλείσιμο ή υπολειτουργία νοσηλευτηρίων λόγω της επιδείνωσης της έλλειψης νοσηλευτών που θα προκαλέσει η προτεινόμενη νομοθεσία.

    Σύμφωνα με το Άρθρο 23(3), περιορισμοί ή όροι που επηρεάζουν το δικαίωμα ιδιοκτησίας επιτρέπονται μόνο όταν είναι απολύτως αναγκαίοι, για την δημόσια υγεία. Κανένας περιορισμός ή όρος δεν είναι απόλυτα αναγκαίος σε οποιοδήποτε αδειούχο νοσηλευτήριο της Κυπριακής Δημοκρατίας με δεδομένη την εφαρμογή της υφιστάμενης νομοθεσίας.

    Και αν ακόμα κάποιος υποστηρίξει ότι για συγκεκριμένο αδειούχο νοσηλευτήριο, περιορισμοί ή όροι είναι απολύτως αναγκαίοι για την δημόσια υγεία, το σύνταγμα απαιτεί δίκαιη και άμεση αποζημίωση για την μείωση της οικονομικής αξίας της περιουσίας. Καμία αποζημίωση δεν προβλέπεται στην προτεινόμενη νομοθεσία.

  15. Will this new law be applied to institutions that are already licensed and operating within the Republic of Cyprus or only apply for institutions applying for their first license? It is impossible for already constructed institutions to, for example, widen their corridors to the width of 2.1m or embed an extra elevator in a currently completed and functional building. Also I question ,any aspects of this proposal, especially when it comes to dimensions of various areas, eg size of surgical suites. it asks for a minimum ceiling height and square area eg 40m2 to allow certain surgical specialties to be carried out. Is this scientifically evidence based to be necessary? for example if a currently licensed institute is offering a surgical specialty in an theatre suite that is slightly smaller, where is the scientific evidence that this is detrimental?
    Personally i completely renovated a medical institution 2 years ago, gaining my license in December 2022, all in line with the previous laws, requirements, stipulations to sizing and regulations that this proposal is seeking to replace. Am I expected all of a sudden to comply with the structural changes that this proposal stipulates?
    This proposal needs careful thought and cannot be applied retrospectively (for license renewal purposes) to all institutions that have met the requirements of the previous law, unless the aim is to close all the smaller health institutions in the island and allow only bigger institutes to survive. Some operational changes to how institutes are run is reasonable, but large structural changes need to be carefully considered on how they will affect already built and functioning institutes, especially the smaller sized businesses.

Back to top button
Μετάβαση στο περιεχόμενο