1. ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ (Α): 05 – ΜΕΡΟΣ V – ΑΔΙΚΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΚΥΡΩΣΕΙΣ
Ενέργειες της ΕΜΕΚ σε περίπτωση παραβάσεων
29. Η ΕΜΕΚ, σε περίπτωση που κατά την άσκηση των εξουσιών της, διαπιστώνει το ενδεχόμενο παράβασης των διατάξεων του παρόντος Νόμου ή των Κυρώσεων, ενεργεί ως ακολούθως:
(α) σε περίπτωση που έχει εύλογη υποψία ότι πρόσωπο έχει διαπράξει ή διαπράττει πράξη ή παράληψη που παραβαίνει τις Κυρώσεις, αναφέρει την ενδεχόμενη παράβαση στην Γενικό Εισαγγελέα για σχετική διερεύνηση,
(β) αποφασίζει κατά πόσο δικαιολογείται η επιβολή διοικητικού προστίμου κατά τα προβλεπόμενα στα άρθρα 14 και 30 και προχωρεί στην επιβολή διοικητικού προστίμου.
Επιβολή διοικητικού προστίμου από την ΕΜΕΚ
30.-(1) Ανεξαρτήτως τυχόν ποινικής ευθύνης, σε περίπτωση που η ΕΜΕΚ διαπιστώνει ότι πρόσωπο προβαίνει σε οποιαδήποτε πράξη κατά παράβαση του άρθρου 19 του παρόντος Νόμου ή των δυνάμει του άρθρου 34 εκδιδόμενων κανονισμών, η ΕΜΕΚ δύναται να του επιβάλει –
(α) διοικητικό πρόστιμο που δεν υπερβαίνει τις εκατό χιλιάδες ευρώ (€100.000), αφού προηγουμένως δώσει το δικαίωμα ακρόασης στο επηρεαζόμενο πρόσωπο και,
(β) σε περίπτωση που η παράβαση συνεχίζεται, διοικητικό πρόστιμο που δεν υπερβαίνει το ποσό των εκατό ευρώ (€100) για κάθε ημέρα συνέχισης της παράβασης.
(2) Χωρίς επηρεασμό του εδαφίου (1), η ΕΜΕΚ δύναται να επιβάλλει διοικητικό πρόστιμο:
(α) σε νομικό πρόσωπο, ή/και
(β) σε σύμβουλο, διευθυντή ή αξιωματούχο ή οποιοδήποτε άλλο πρόσωπο, σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι η παράβαση οφειλόταν σε δική του υπαιτιότητα, εσκεμμένη παράλειψη ή αμέλεια.
Δικαίωμα ακρόασης
31. (1) Πριν να προβεί στην έκδοση της απόφασής της για ενδεχόμενη επιβολή διοικητικού προστίμου, η ΕΜΕΚ οφείλει να δίδει δικαίωμα ακρόασης σε κάθε επηρεαζόμενο πρόσωπο και να επισημαίνει τα δικαιώματα που του παρέχονται δυνάμει του εδαφίου (2).
(2) Πρόσωπο, στο οποίο κοινοποιείται έγγραφο με βάση το εδάφιο (1) έχει το δικαίωμα, εντός προθεσμίας την οποία τάσσει η ΕΜΕΚ και η οποία δύναται να είναι μεταξύ τριών (3) και είκοσι μίας (21) ημερών από την εν λόγω κοινοποίηση, να προβεί σε γραπτές παραστάσεις προς την ΕΜΕΚ.
(3) Η ΕΜΕΚ οφείλει να λαμβάνει υπόψη της τις παραστάσεις αυτές πριν να προβεί στην έκδοση απόφασης για την ύπαρξη ή μη παράβασης, στην επιβολή διοικητικού προστίμου και στον καθορισμό του ύψους αυτού.
(4) Η ΕΜΕΚ δύναται να δίδει παράταση της προθεσμίας που τάσσεται δυνάμει του εδαφίου (2) σε περίπτωση κωλύματος ή άλλης εύλογης αιτίας.
(5) Σε περίπτωση μη υποβολής οποιωνδήποτε παραστάσεων εντός ταχθείσας προθεσμίας, η ΕΜΕΚ δύναται να προχωρεί στη λήψη απόφασης χωρίς άλλη ειδοποίηση.
(6) Οι περί επιβολής διοικητικού προστίμου ή άλλου διοικητικού μέτρου αποφάσεις της ΕΜΕΚ υπόκεινται σε προσφυγή.
Είσπραξη διοικητικών προστίμων
32.-(1) Διοικητικό πρόστιμο που επιβάλλεται από την ΕΜΕΚ κατά τις διατάξεις του παρόντος Νόμου λογίζεται έναντι των εσόδων του Πάγιου Ταμείου της Δημοκρατίας.
(2) Σε περίπτωση παράλειψης καταβολής διοικητικού προστίμου, αυτό δύναται να εισπραχθεί ως αστικό χρέος.
Ψευδείς δηλώσεις και απόκρυψη στοιχείων
33. Πρόσωπο το οποίο, κατά την παροχή πληροφορίας για οποιοδήποτε ζήτημα που αποτελεί αντικείμενο ρύθμισης του παρόντος Νόμου, προβαίνει σε παροχή ψευδών ή παραπλανητικών πληροφοριών ή στοιχείων ή εγγράφων ή εντύπων, ή σε απόκρυψη ουσιώδους πληροφορίας από οποιαδήποτε αίτηση ή αναφορά που υποβάλλεται στην ΕΜΕΚ, διαπράττει ποινικό αδίκημα και υπόκειται σε ποινή φυλάκισης που δεν υπερβαίνει τα πέντε (5) έτη ή σε χρηματική ποινή μέχρι διακόσιες χιλιάδες ευρώ (€200.000) ή σε αμφότερες τις ποινές.
Τέλος
Άρθρο 30
Το νομοσχέδιο παρέχει την δυνατότητα επιβολής ποινών από την ΕΜΕΚ και στις Εποπτικές Αρχές (αφού περιλαμβάνονται στο εδάφιο 4 του άρθρου 19) ελλείψει αντίστοιχης υποχρέωσης συλλογής πληροφοριών από τις Εποπτικές Αρχές. Συνεπώς, αφού δεν υπάρχει υποχρέωση, δεν υφίσταται νομικό έρεισμα για επιβολή κυρώσεων σε εποπτική αρχή βάσει του άρθρου 19.
Επιπροσθέτως, φαίνεται να απουσιάζει η υποχρέωση δημοσιοποίησης των προστίμων που επιβάλλονται από την ΕΜΕΚ.
Άρθρο 31(2)
Το χρονικό περιθώριο των τριών ημερών είναι εξαιρετικά περιοριστικό για την υποβολή πραγματικής και ουσιώδους υπεράσπισης. Εισήγηση όπως τροποποιηθεί σε «μέχρι 21 ημέρες».
Άρθρο 30-
Να διευκρινιστεί κατά πόσον η ΕΜΕΚ δύναται να επιβάλει διοικητικό πρόστιμο σε Εποπτική Αρχή. Κατά την άποψη μας, δεν πρέπει να δύναται.
Άρθρο 33-
Σύμφωνα με το άρθρο 33, η παροχή ψευδών ή παραπλανητικών πληροφοριών ή η απόκρυψη ουσιωδών πληροφοριών χαρακτηρίζεται ποινικό αδίκημα, το οποίο ενδέχεται να οδηγήσει σε ποινική δίωξη. Σύμφωνα με το άρθρο 14(5)(α), η ίδια συμπεριφορά δύναται να οδηγήσει στην επιβολή διοικητικού προστίμου. Στο νομοσχέδιο θα ήταν χρήσιμο να αποσαφηνιστεί η σχέση μεταξύ των δύο διατάξεων, ώστε να αποφευχθεί σύγχυση ή να τεθεί το θέμα διπλής τιμωρίας για το ίδιο αδίκημα.
Άρθρο 33 Εισηγούμαστε να προστεθεί και η υποβολή ελλιπών στοιχείων.