Εθνική Στρατηγική και Σχέδιο Δράσης για την Προδημοτική Εκπαίδευση και Φροντίδα

Υφυπουργείο Κοινωνικής Πρόνοιας - Κεντρική Διοίκηση

Το Υφυπουργείο Κοινωνικής Πρόνοιας (ΥφΚΠ) έχοντας συντονιστικό ρόλο και ενεργό εμπλοκή στην Υπηρεσιακή Επιτροπή που συστάθηκε με απόφαση Υπουργικού Συμβουλίου, ημερ. 06/11/2024 (Αρ. Πρότασης 1335/2024), ετοίμασε προσχέδιο με τίτλο: «Εθνική Στρατηγική και Σχέδιο Δράσης για την Προδημοτική Εκπαίδευση και Φροντίδα (ΠΕΦ) 2025-2030» και διεξάγει δημόσια διαβούλευση από τις 16 Σεπτεμβρίου 2025 μέχρι τις 7 Οκτωβρίου 2025. Το προσχέδιο έχει αναρτηθεί στην ηλεκτρονική πλατφόρμα διαβουλεύσεων η-Διαβούλευση και σας προσκαλούμε όπως υποβάλετε, εφόσον το επιθυμείτε, μέσω της πλατφόρμας, τις απόψεις σας.

Πρόκειται για την πρώτη Εθνική Στρατηγική και Σχέδιο Δράσης που αφορά την ΠΕΦ, αναγνωρίζοντας την ως τομέα πολιτικής προτεραιότητας, και μια από τις εμβληματικές δράσεις του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΑΝ) και του ΥφΚΠ. Αποτελεί ορόσημο του Άξονα Πολιτικής 5.2 του ΣΑΑ 2021-2026 στο πλαίσιο της Επένδυσης 2 «Δημιουργία Πολυδύναμων Κέντρων για τα Παιδιά και Κέντρων Φροντίδας Παιδιών» (C5.2I2) και έχει, επίσης, περιληφθεί ως δράση στο Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τη Θέσπιση Ευρωπαϊκής Εγγύησης για τα Παιδιά για το 2022-2030. Η ετοιμασία του παρόντος εγγράφου βασίζεται στις συστάσεις του Έργου «Υποστήριξη της Επέκτασης και Στρατηγικής Ανάπτυξης της Προδημοτικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας στην Κύπρο», το οποίο χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε) μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και υλοποιήθηκε από τη UNICEF, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μέσω του Προγράμματος «Μέσο Τεχνικής Υποστήριξης» (TSI-Technical Support Instrument) της ΕΕ. Στο πλαίσιο υλοποίησης του εν λόγω Έργου συστάθηκε Ομάδα Εργασίας αποτελούμενη από τεχνοκράτες πολλών Υπουργείων και τις εργασίες του Έργου έχουν ηγηθεί ως συναρμόδιες Υπηρεσίες, η Διεύθυνση Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΥΠΑΝ και οι Υπηρεσίες Κοινωνικής Ευημερίας του ΥφΚΠ.

Η υιοθέτηση της Εθνικής Στρατηγικής και του Σχεδίου Δράσης για την ΠΕΦ, αναμένεται να συμβάλει στην συστημική αντιμετώπιση των προκλήσεων που παρουσιάζει ο συγκεκριμένος τομέας στη χώρα μας, για την επίτευξη της αύξησης της συμμετοχής παιδιών σε προσβάσιμη, οικονομικά προσιτή και υψηλής ποιότητας ΠΕΦ, σύμφωνα με τους Αναθεωρημένους στόχους της Βαρκελώνης για το 2030 στους οποίους αναφέρεται η Σύσταση του Συμβουλίου της ΕΕ του 2022.

Όνομα λειτουργού δημόσιας διαβούλευσης: Εύη Παναγή
Email: deputyministry@dmsw.gov.cy
Πληθυσμός και Κοινωνία
Κείμενο Στρατηγικής
Σχέδιο Δράσης
  • Υπό επεξεργασία
  • Αναρτήθηκε
    16 Σεπ 2025 @ 8:00
  • Ανοικτή σε σχόλια ως
    07 Οκτ 2025 @ 23:50
  • 24 σχόλια

4 Σχόλια

  1. Πυλώνας- Διακυβέρνηση (σ.13)
    Η προώθηση κοινού οράματος για παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών της ΠΕΦ όπως και ο καθορισμός κοινής πολιτικής μεταξύ ΥΠΑΝ/ΥφΚΠ με αναθεώρηση του νομοθετικού πλαισίου, είναι ιδιαίτερης σημασίας αφού θα καθορίζονται ρόλοι, αρμοδιότητες και θα θεσμοθετείται η συνεργασία μεταξύ των εμπλεκόμενων υπηρεσιών.

  2. Με γνώμονα τις ευρωπαϊκές συστάσεις (Σύσταση Συμβουλίου ΕΕ 2022/C 243/02 για την Ευρωπαϊκή Εγγύηση για τα Παιδιά, Αναθεωρημένοι Στόχοι Βαρκελώνης 2030, Σύμβαση ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες), θεωρούμε ότι το προσχέδιο χρειάζεται περαιτέρω ενίσχυση σε συγκεκριμένα σημεία:

    1, Ενιαία Εκπαίδευση & Συντονισμός

    Δημιουργία κεντρικής συντονιστικής αρχής για επίλυση διαφορών/ανησυχιών γονέων και παρόχων ΠΕΦ (πρακτική που εφαρμόζεται σε Ιρλανδία και Ολλανδία).
    Σαφές πλαίσιο Ενιαίας Εκπαίδευσης, ώστε παιδιά με και χωρίς αναπηρία να έχουν κοινές ευκαιρίες φοίτησης (όπως στη Δανία και Σουηδία).

    2, Κατοίκον Εκπαίδευση / Ευέλικτα Μοντέλα Φοίτησης

    Πρόβλεψη για κατοίκον φροντίδα/εκπαίδευση σε εξαιρετικές περιπτώσεις, όπως εφαρμόζεται σε Γερμανία και Αυστρία, ώστε να μην αποκλείονται παιδιά λόγω αναπηρίας ή άλλων αναγκών.
    Εισαγωγή υβριδικών μοντέλων (συνδυασμός φοίτησης σε κέντρο + κατ’ οίκον υποστήριξη), όπως εφαρμόζεται πιλοτικά στη Φινλανδία.

    2, Προτεραιότητα για Οικογένειες με ΑμεΑ

    Σαφής ρύθμιση ώστε οι οικογένειες με γονέα ΑμεΑ ή μονογονεϊκές οικογένειες με γονέα ΑμεΑ να έχουν άμεση προτεραιότητα σε θέσεις ΠΕΦ.
    Παροχή εύλογων προσαρμογών (ευέλικτα ωράρια, μεταφορές, οικονομική ενίσχυση), σύμφωνα με την CRPD και την Οδηγία (ΕΕ) 2019/882 για την προσβασιμότητα.

    3, Προσβασιμότητα & Μεταφορά
    Καθιέρωση υπηρεσιών μεταφοράς/παραλαβής παιδιών από και προς τον χώρο φοίτησης, όπως γίνεται σε Πορτογαλία και Σουηδία, ώστε να αρθούν γεωγραφικά εμπόδια.
    Λήψη υπόψη της απόστασης κατοικίας – φοίτησης στην κατανομή θέσεων.

    4, Ενίσχυση Ποιότητας & Επαγγελματικής Στήριξης
    Υποχρεωτική επαγγελματική κατάρτιση όλων των παιδαγωγών ΠΕΦ σε θέματα συμπερίληψης, αναπηρίας και πολυπολιτισμικότητας, πρακτική που εφαρμόζεται ήδη στη Σουηδία και Γαλλία.
    Δημιουργία μηχανισμού τακτικής αξιολόγησης ποιότητας (quality assurance framework) βάσει του Ευρωπαϊκού Πλαισίου για την ΠΕΦ.

  3. Με γνώμονα τις ευρωπαϊκές συστάσεις (Σύσταση Συμβουλίου ΕΕ 2022/C 243/02 για την Ευρωπαϊκή Εγγύηση για τα Παιδιά, Αναθεωρημένοι Στόχοι Βαρκελώνης 2030, Σύμβαση ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες), θεωρούμε ότι το προσχέδιο χρειάζεται περαιτέρω ενίσχυση σε συγκεκριμένα σημεία:

    1, Ενιαία Εκπαίδευση & Συντονισμός

    Δημιουργία κεντρικής συντονιστικής αρχής για επίλυση διαφορών/ανησυχιών γονέων και παρόχων ΠΕΦ (πρακτική που εφαρμόζεται σε Ιρλανδία και Ολλανδία).
    Σαφές πλαίσιο Ενιαίας Εκπαίδευσης, ώστε παιδιά με και χωρίς αναπηρία να έχουν κοινές ευκαιρίες φοίτησης (όπως στη Δανία και Σουηδία).

    2, Κατοίκον Εκπαίδευση / Ευέλικτα Μοντέλα Φοίτησης

    Πρόβλεψη για κατοίκον φροντίδα/εκπαίδευση σε εξαιρετικές περιπτώσεις, όπως εφαρμόζεται σε Γερμανία και Αυστρία, ώστε να μην αποκλείονται παιδιά λόγω αναπηρίας ή άλλων αναγκών.
    Εισαγωγή υβριδικών μοντέλων (συνδυασμός φοίτησης σε κέντρο + κατ’ οίκον υποστήριξη), όπως εφαρμόζεται πιλοτικά στη Φινλανδία.

    2, Προτεραιότητα για Οικογένειες με ΑμεΑ

    Σαφής ρύθμιση ώστε οι οικογένειες με γονέα ΑμεΑ ή μονογονεϊκές οικογένειες με γονέα ΑμεΑ να έχουν άμεση προτεραιότητα σε θέσεις ΠΕΦ.
    Παροχή εύλογων προσαρμογών (ευέλικτα ωράρια, μεταφορές, οικονομική ενίσχυση), σύμφωνα με την CRPD και την Οδηγία (ΕΕ) 2019/882 για την προσβασιμότητα.

    3, Προσβασιμότητα & Μεταφορά
    Καθιέρωση υπηρεσιών μεταφοράς/παραλαβής παιδιών από και προς τον χώρο φοίτησης, όπως γίνεται σε Πορτογαλία και Σουηδία, ώστε να αρθούν γεωγραφικά εμπόδια.
    Λήψη υπόψη της απόστασης κατοικίας – φοίτησης στην κατανομή θέσεων.

    4, Ενίσχυση Ποιότητας & Επαγγελματικής Στήριξης
    Υποχρεωτική επαγγελματική κατάρτιση όλων των παιδαγωγών ΠΕΦ σε θέματα συμπερίληψης, αναπηρίας και πολυπολιτισμικότητας, πρακτική που εφαρμόζεται ήδη στη Σουηδία και Γαλλία.
    Δημιουργία μηχανισμού τακτικής αξιολόγησης ποιότητας (quality assurance framework) βάσει του Ευρωπαϊκού Πλαισίου για την ΠΕΦ.

  4. Χαιρετίζω τη δημιουργία της Εθνικής Στρατηγικής για την Προδημοτική Εκπαίδευση και Φροντίδα καθώς αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για την ευημερία των παιδιών και τη στήριξη των οικογενειών. Θεωρώ ιδιαίτερα κρίσιμο να διασφαλιστεί η προσβασιμότητα για όλα τα παιδιά ιδιαίτερα προς τις ευάλωτες ομάδες, καθώς και η ποιότητα των υπηρεσιών με έμφαση στην εκπαίδευση του προσωπικού και στις κατάλληλες υποδομές. Εξίσου σημαντική είναι η συνεργασία με γονείς και τοπικές κοινότητες, ώστε η στρατηγική να ανταποκρίνεται πραγματικά στις ανάγκες της κοινωνίας.

Αφήστε μια απάντηση

Back to top button
Μετάβαση στο περιεχόμενο