03 – Πυλώνας: Πρόσβαση
3.1 Υφιστάμενη κατάσταση
Σύμφωνα με τους Αναθεωρημένους στόχους της Βαρκελώνης για το 2030[1], η αύξηση της πρόσβασης στην ΠΕΦ για κάθε παιδί εξακολουθεί να αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση, σε συνδυασμό πάντα με τη διασφάλιση ποιότητας των υπηρεσιών που παρέχονται. Η Σύσταση του Συμβουλίου της ΕΕ του 2022 (2022/C 484/01) υποβάλλει περαιτέρω συστάσεις προς τα Κράτη – Μέλη, μεταξύ άλλων, για λήψη στοχευμένων μέτρων αύξησης της συμμετοχής παιδιών από μειονεκτούντα περιβάλλοντα, μέτρων διασφάλισης της υπηρεσιών ΠΕΦ υψηλής ποιότητας για όλα τα παιδιά, μέτρων διασφάλισης της οικονομικής προσιτότητας της ΠΕΦ, της προσβασιμότητας με τρόπο που να μην εισάγονται διακρίσεις, συμπληρωματικών υπηρεσιών και εξωσχολικής φροντίδας και ποιοτικής απασχόλησης.
Το ποσοστό συμμετοχής που η Κύπρος καλείται να φτάσει για την ηλικιακή ομάδα παιδιών από μηδέν έως τριών χρονών, είναι το 38%, ενώ για την ηλικιακή ομάδα παιδιών από τριών μέχρι την ηλικία έναρξης της υποχρεωτικής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι το 96%, μέχρι το 2030. Σύμφωνα με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία της Eurostat για την Κύπρο που αφορούν το ποσοστό συμμετοχής παιδιών στην ΠΕΦ για το 2024, το ποσοστό των παιδιών της ηλικιακής ομάδας από μηδέν έως τριών που συμμετέχουν στην ΠΕΦ ανήλθε ήδη στο 40,2 %, ξεπερνώντας κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες τον στόχο του 38% που τέθηκε για να φθάσει η Κύπρος μέχρι το 2030.
Σύμφωνα με τα παραδοτέα του διετούς Έργου «Υποστήριξη της Επέκτασης και Στρατηγικής Ανάπτυξης της Προδημοτικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας στην Κύπρο», τα δυνατά σημεία και οι κυριότερες προκλήσεις του Πυλώνα Πρόσβαση συνοψίζονται πιο κάτω:
ΔΥΝΑΤΑ ΣΗΜΕΙΑ | ΚΥΡΙΟΤΕΡΕΣ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ |
Παροχή δωρεάν, υποχρεωτικής προδημοτικής εκπαίδευσης σε όλα τα παιδιά από την ηλικία 4 χρονών και 5 μηνών. | Η κατανομή των υπηρεσιών της ΠΕΦ δεν ανταποκρίνεται πλήρως στις ανά περιοχή απαιτήσεις και δημογραφικές αλλαγές.
|
Παροχή οικονομικής βοήθειας σε οικογένειες με παιδιά ηλικίας έως 4 χρονών βάσει κοινωνικοοικονομικών κριτηρίων μέσω του Σχεδίου Επιδότησης Διδάκτρων και Σίτισης Παιδιών ηλικίας μέχρι τεσσάρων χρονών.
|
Περιορισμένη παροχή υπηρεσιών ΠΕΦ για τις χαμηλότερες ηλικιακές ομάδες, ιδίως για τα παιδιά από μηδέν έως τριών χρονών.
|
Παροχή οικονομικής βοήθειας σε οικογένειες με παιδιά ηλικίας από τεσσάρων χρονών μέχρι του ορίου της ηλικίας της δωρεάν υποχρεωτικής προδημοτικής εκπαίδευσης μέσω του Σχεδίου Επιδότησης Διδάκτρων Παιδιών ηλικίας άνω των τεσσάρων (4) ετών και μέχρι του ορίου της ηλικίας της δωρεάν υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης
|
Οι υπηρεσίες της ΠΕΦ δεν είναι πάντα οικονομικά προσιτές για τις οικογένειες με παιδιά ηλικίας από μηδέν έως τριών χρονών, παρά την επέκταση των δύο Σχεδίων Επιχορήγησης Διδάκτρων τα οποία καλύπτουν παιδιά ηλικίας από μηδέν μέχρι την ηλικία της δωρεάν υποχρεωτικής προδημοτικής εκπαίδευσης. |
Τα υφιστάμενα μέτρα και πρωτοβουλίες της προδημοτικής εκπαίδευσης (ΥΠΑΝ) για τη στήριξη της εκπαίδευσης των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες[2], συμπεριλαμβανομένων των Διατμηματικών Επιτροπών, των συμβουλευτικών επιτροπών και της πρόσθετης μαθησιακής υποστήριξης που παρέχεται από τους συνοδούς και σχολικούς βοηθούς. | Περιορισμένος αριθμός δομών ΠΕΦ που παρέχει υπηρεσίες σε παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες[3] .
|
Οι ώρες και οι περίοδοι λειτουργίας των δομών ΠΕΦ, ιδίως του δημόσιου τομέα δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες των εργαζόμενων γονέων (π.χ. απογεύματα, Σαββατοκύριακα, αργίες, περίοδος Χριστουγέννων και Πάσχα, καλοκαιρινές διακοπές). | |
Ανάγκη εκσυγχρονισμού του νομοθετικού πλαισίου κατ’ οίκον φροντίδας.
|
Οι τρέχουσες δράσεις που συμβάλλουν στην αντιμετώπιση των πιο πάνω προκλήσεων του πυλώνα Πρόσβαση συγκεντρώνονται στον πιο κάτω Πίνακα:
Α/Α | ΦΟΡΕΑΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ
|
ΔΡΑΣΕΙΣ |
1. | ΥΠΑΝ | Μεταρρύθμιση με τίτλο «Επέκταση της δωρεάν υποχρεωτικής προδημοτικής εκπαίδευσης από την ηλικία των τεσσάρων ετών».
Το έργο συγχρηματοδοτείται από το ΣΑΑ και εθνικούς πόρους. Θα επωφεληθούν περίπου 3375 παιδιά και θα δημιουργηθούν 675 νέες θέσεις. Συνολική δαπάνη €127 εκ.
|
2. | ΥΠΑΝ | Παροχή οικονομικής ενίσχυσης για τη λειτουργία των Κοινοτικών Νηπιαγωγείων.
Εξυπηρετεί μέχρι 2500 παιδιά μη υποχρεωτικής εκπαίδευσης, ετησίως. Ετήσια επιχορήγηση €1 εκ. περίπου.
|
3. | ΥΠΑΝ | Θεσμός της λειτουργίας προαιρετικών ολοήμερων δημόσιων νηπιαγωγείων.
Εφαρμόζεται σε 94 δημόσια νηπιαγωγεία (σχ. χρ. 2024-25). Συνολική ετήσια δαπάνη, ανά νηπιαγωγείο με δύο τμήματα, €54.000.
|
4. | ΥΠΑΝ | Πρόγραμμα «Δράσεις Σχολικής και Κοινωνικής Ένταξης+ (ΔΡΑΣΕ+) με στόχο την άμβλυνση των αρνητικών συνεπειών της οικονομικής κρίσης στην εκπαίδευση, τη διασφάλιση της κοινωνικής πρόνοιας και τη στήριξη των ασθενέστερων ομάδων πληθυσμού. Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο για το 2021-2027.
Καλύπτει το 27% του μαθητικού πληθυσμού, ετησίως. Προϋπολογισμός έργου €60 εκ. για δημόσια νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία (60% συνεισφορά ΕΕ). |
5. | ΥΠΑΝ | Εφαρμογή πιλοτικού προγράμματος ενισχυτικής διδασκαλίας με δεύτερη νηπιαγωγό στην τάξη.
Εφαρμόζεται από το 2023 σε 50 δημόσια νηπιαγωγεία με στόχο τη στήριξη παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία, παραβατική συμπεριφορά, μαθησιακές ή άλλες δυσκολίες. Συνολική ετήσια δαπάνη, €0,5 εκ.
|
6. | ΥΠΑΝ | Έργο «Μαθαίνω ελληνικά στο νηπιαγωγείο: πρόγραμμα υποστήριξης της φοίτησης παιδιών Τρίτων Χωρών στο νηπιαγωγείο».
Στοχεύει στην υποστήριξη της εργασίας των νηπιαγωγών που υποδέχονται παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία και στη διδασκαλία της Ελληνικής γλώσσας. Συνολικός προϋπολογισμός: €214.000.
|
7. | ΥΠΑΝ | Λειτουργία προγράμματος θερινών δημόσιων σχολείων.
Εφαρμόζεται σε 21 δημόσια νηπιαγωγεία (σχ. χρ. 2024-25). Εξυπηρετεί περίπου 1000 παιδιά, ετησίως. Συνολική ετήσια δαπάνη, €2 εκ. περίπου (60 συνολικά δημόσια νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία). |
8. | ΥΥ/ΥΠΑΝ,ΥΕΚΑ | Πολυθεματική Ομάδα για την αντιμετώπιση της απώλειας ακοής παιδιών ηλικίας από μηδέν έως τριών χρονών
Συστάθηκε από το ΥΥ σε συνεργασία με το ΥΠΑΝ και το ΥΕΚΑ κατόπιν έγκρισης του ΥΣ. Στόχος, η έγκαιρη και γρήγορη αντιμετώπιση της απώλειας ακοής σε παιδιά ηλικίας από μηδέν έως τριών χρονών, ώστε να φτάσουν σε επίπεδα παρόμοια ή ακόμη και ίσα με τους ακούοντες συμμαθητές τους. Η Πολυθεματική Ομάδα αναλαμβάνει την επιβεβαίωση της διάγνωσης, την ετοιμασία του Ατομικού Οικογενειακού Προγράμματος του παιδιού ως επίσης την επιτήρηση και παρακολούθηση της προόδου του παιδιού κάθε έξι- εννέα μήνες με την ενεργό εμπλοκή της οικογένειας.
|
9. | ΥΥ/ Υπηρεσίες Αναζωογόνησης, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο | Επιμόρφωση εκπαιδευτικών, σχολικών βοηθών και συνοδών στην προδημοτική εκπαίδευση σε θέματα Πρώτων Βοηθειών και Βασικής Καρδιοπνευμονικής Αναζωογόνησης και χρήσης του Αυτοματοποιημένου Εξωτερικού Απινιδωτή. |
10. | ΥΥ/Λειτουργοί Επισκεπτών/τριών Υγείας, Σχολίατροι | Παροχή προγραμμάτων αγωγής υγείας σε δημόσια και κοινοτικά νηπιαγωγεία κατόπιν σχετικού αιτήματος.
Παροχή συμβουλευτικής για όλα τα θέματα υγείας και φαρμακευτικού υλικού πρώτων βοηθειών καθώς επίσης και πιλοτικού προγράμματος οπτικής οξύτητας. |
11. | ΥΥ/ Υγειονομικές Υπηρεσίες | Διασφάλιση της υγείας εντός δομών ΠΕΦ.
Διεξαγωγή ελέγχων στο πόσιμο νερό και τυχαίες δειγματοληψίες για ελέγχους σε τρόφιμα στις καντίνες των Δημόσιων Σχολείων (όλων των βαθμίδων). Διεξαγωγή ελέγχων για παραχώρηση Υγειονομικού Πιστοποιητικού Καταλληλότητας καθώς και στη βάση της σχετικής νομοθεσίας τροφίμων 852/2004 σε (βρεφο)παιδοκομικούς σταθμούς.
|
12. | ΥΥ/ Τομέας Διατροφής | Παροχή προγραμμάτων ενημέρωσης και εκπαίδευσης για την διατροφή σε νηπιαγωγεία προδημοτικής εκπαίδευσης. |
13. | ΥΥ/ ΥΨΥ | Παροχή διεπαγγελματικών υπηρεσιών προαγωγής ψυχικής υγείας, θεραπευτικής παιδοψυχιατρικής ή/και ψυχολογικής ή/και εργοθεραπευτικής ή/και κοινοτικής νοσηλευτικής φροντίδα και διαχείριση των προβλημάτων που αφορούν στην ψυχική υγεία παιδιών, εφήβων και των οικογενειών τους.
Παρέχονται σε εξωτερική βάση στα Κέντρα Πρόληψης και Ψυχοκοινωνικής Παρέμβασης σε Λευκωσία, Λεμεσό, Λάρνακα και Πάφο. |
14. | ΥΥ/ΥΨΥ | Παροχή ποιοτικών υπηρεσιών φροντίδας από το Εξειδικευμένο Κέντρο για Παιδιά με Νευροαναπτυξιακές Διαταραχές ως Κλινική Μίας Στάσης, διεπαγγελματικά στελεχωμένης για παιδιά με νευροαναπτυξιακές διαταραχές μέχρι την ηλικία των επτά χρονών.
Η δημιουργία του Κέντρου στο πλαίσιο των Ευρωπαϊκών και Εθνικών Στρατηγικών Σχεδιασμών, με στόχο την προώθηση και την πρόληψη των διαταραχών, μέσω του εντοπισμού και της έγκαιρης διάγνωσης, ενώ η λειτουργία του συνδράμει στην υιοθέτηση μίας καλής πρακτικής στην Ευρώπη, λόγω της άμεσης συνεργασίας που θα υπάρχει μεταξύ όλων των ειδικών στα πλαίσια λειτουργίας του Κέντρου.
|
15. | ΥφΚΠ/ΥΚΕ | Παροχή κρατικής ενίσχυσης προς τις ΑΤΑ και τις ΜΚΟ που παρέχουν υπηρεσίες γενικού οικονομικού συμφέροντος (ΥΓΟΣ), για την ίδρυση, λειτουργία, η επέκταση προγραμμάτων που εμπίπτουν στον τομέα της κοινωνικής φροντίδας
Α. Οι ΥΚΕ διαχειρίζονται δύο Σχέδια Κρατικών Ενισχύσεων του ΥφΚΠ, με βάση τα οποία παρέχονται κρατικές χορηγίες σε Φορείς οι οποίοι προσφέρουν υπηρεσίες γενικού οικονομικού συμφέροντος στον τομέα της κοινωνικής φροντίδας.
Μια από τις προτεραιότητες του Σχεδίου Κρατικών Ενισχύσεων Ήσσονος σημασίας είναι η «ενίσχυση των κρατικών πολιτικών που στοχεύουν στη συμφιλίωση της εργασίας με την οικογενειακή ζωή, με την ανάπτυξη υψηλής ποιότητας υπηρεσιών κοινωνικής φροντίδας εξαρτώμενων μελών της οικογένειας κ.ά. με επέκταση του ωραρίου τους ώστε να διευκολύνονται οι εργαζόμενοι γονείς, κατά τις απογευματινές ώρες, λειτουργία τα Σάββατα και κατά τον μήνα Αύγουστο».
Κατά το 2024, επιχορηγήθηκαν συνολικά 55 προγράμματα (βρεφο)παιδοκομικών σταθμών, με το συνολικό ποσό του 1.5 εκτ. ευρώ. |
16. | ΥφΚΠ/ΥΚΕ | Επένδυση 2 «Δημιουργία Πολυδύναμων Κέντρων για τα Παιδιά και Κέντρων Φροντίδας Παιδιών» (C5.2Ι2) του Άξονα Πολιτικής 5.2 «Αγορά εργασίας, κοινωνική προστασία και ενσωμάτωση» του ΣΑΑ.
Στο πλαίσιο της εν λόγω Επένδυσης, οι ΥΚΕ έχουν προκηρύξει νέο Σχέδιο Κρατικών Χορηγιών για τη δημιουργία νέων ή την επέκταση υφιστάμενων δομών κοινωνικής φροντίδας στα πλαίσια του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας 2021-2026.
Στόχος είναι η ενίσχυση της διαθεσιμότητας ποιοτικών υποδομών φροντίδας και κοινωνικής ανάπτυξης παιδιών και κατ’ επέκταση, η αύξηση της συμμετοχής στην αγορά εργασίας ατόμων που έχουν τη φροντίδα παιδιών, κυρίως γυναικών, συμβάλλοντας στην ισότητα των φύλων και στις ίσες ευκαιρίες για όλους.
Η δυνατότητα επιχορήγησης ανέρχεται στο 100% της δαπάνης του Έργου, με μέγιστο ποσό χρηματοδότησης ανά Έργο τις €500.000.
Μέσα από τον εν λόγω Σχέδιο επιδιώκεται η δημιουργία τουλάχιστον 15 νέων ή αναβάθμιση/επέκταση υφιστάμενων Πολυδύναμων Κέντρων για Παιδιά (δηλ. βρεφοπαιδοκομικών σταθμών και Κέντρων Προστασίας και Απασχόλησης Παιδιών για παιδιά ηλικίας 0-4 χρ. & 6-13 χρ.), καθώς και Κέντρων Φροντίδας Παιδιών (δηλ. βρεφοπαιδοκομικών σταθμών, για τις ηλικίες 0-4χρ.), μέχρι τις 30.06.2026.
|
17. | ΥφΚΠ/ΥΚΕ | Τροχοδρόμηση της τροποποίησης υφιστάμενου νομικού πλαισίου για την παιδική φροντίδα και προστασία (περί Παιδίων Νόμος, Κεφ. 352 και ΚΔΠ 262/2011). |
18. | ΥφΚΠ/ΥΔΕΠ | Σχέδιο Επιδότησης Διδάκτρων και Σίτισης Παιδιών ηλικίας μέχρι τεσσάρων ετών, συγχρηματοδοτούμενο από την Ευρωπαϊκή Ένωση στο πλαίσιο του Προγράμματος Πολιτικής Συνοχής «ΘΑΛΕΙΑ 2021-2027».
Η έναρξη του Σχεδίου προκηρύχτηκε τον Ιούλιο του 2022 και έχει ενισχύσει χιλιάδες οικογένειες μέσω της επιδότησης υπηρεσιών φροντίδας παιδιών ηλικίας μέχρι και τεσσάρων χρονών, με απευθείας καταβολή στους βρεφονηπιακούς σταθμούς μέρους του μηνιαίου κόστους για τη φοίτηση των παιδιών τους. Το μηνιαίο ύψος του επιδόματος ανέρχεται μέχρι και το 80% του ύψους των διδάκτρων, με μέγιστο ποσό τα 350 ευρώ μηνιαίως για κάθε παιδί, βάσει του οικογενειακού εισοδήματος, της ηλικίας του παιδιού, της σύνθεσης της οικογένειας και του ωραρίου της φοίτησης. Από το Σχέδιο θα έχουν τη δυνατότητα να επωφεληθούν πέραν των 21000 παιδιών, ηλικίας μέχρι τεσσάρων χρονών, με συνολική δαπάνη ύψους €17 εκατ. από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο στο πλαίσιο του Προγράμματος ΘΑΛΕΙΑ (2022-2025) και από εθνικούς πόρους.
Με στόχο την ποιοτικότερη παροχή υπηρεσιών και εκπαίδευση παιδιών, η προκήρυξη του Σχεδίου για τρίτη συνεχόμενη ακαδημαϊκή χρονιά για το 2024-25, επεκτείνεται και επιβραβεύει βρεφονηπιακούς σταθμούς / νηπιαγωγεία που προσφέρουν πέραν του αποδεκτού ποιοτικές υπηρεσίες, προσφέροντας αξιόλογες παροχές στους πολίτες, στηρίζοντας πάντοτε τις ανάγκες τους. Πλέον, έχουν τη δυνατότητα παιδιά προερχόμενα από όλα τα κοινωνικά στρώματα, χωρίς οικονομικό υπόβαθρο, να λαμβάνουν ποιοτική εκπαίδευση, επιλέγοντας τον πάροχο που επιθυμούν, χωρίς κοινωνικό αποκλεισμό. Για την τρέχουσα σχολική χρονιά επιδοτούνται πέραν των 10.788 παιδιών, με 365 συμβεβλημένους πάροχους στο Σχέδιο και προϋπολογισμό 17 εκατομμύρια ευρώ.
|
19. | ΥφΚΠ/ ΥΔΕΠ | Πιλοτική εφαρμογή της επέκταση του ωραρίου λειτουργίας των (βρεφο)παιδοκομικών Σταθμών/νηπιαγωγείων μέχρι τις 19:30, στο πλαίσιο του Σχεδίου Επιδότησης Διδάκτρων και Σίτισης Παιδιών ηλικίας μέχρι τεσσάρων χρονών.
|
20. | ΥφΚΠ/ ΥΔΕΠ | Σχέδιο Επιδότησης Διδάκτρων Παιδιών ηλικίας άνω των τεσσάρων χρονών και μέχρι του ορίου της ηλικίας της δωρεάν υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης, το οποίο χρηματοδοτείται από το ΣΑΑ.
Το Σχέδιο εφαρμόστηκε για πρώτη φορά τον Σεπτέμβριο του 2023 και αποσκοπεί στην ενίσχυση των οικογενειών, μέσω της επιδότησης υπηρεσιών φροντίδας εξαρτώμενων παιδιών ηλικίας από τεσσάρων χρονών μέχρι του ορίου της ηλικίας της δωρεάν υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης μέσω της απευθείας καταβολής στους βρεφονηπιακούς σταθμούς μέρους του μηνιαίου κόστους για τη φοίτηση των παιδιών τους. Λειτουργεί ως «γέφυρα» μέχρι την υλοποίηση του πλήρους σχεδιασμού, που προβλέπεται στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για την υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση. Για το Σχέδιο αυτό ισχύουν τα ίδια κριτήρια με το Σχέδιο Επιδότησης Διδάκτρων και Σίτισης Παιδιών μέχρι τεσσάρων ετών. |
3.2 Στρατηγικοί στόχοι
Οι στρατηγικοί στόχοι για τον Πυλώνα Πρόσβαση επικεντρώνονται στη διασφάλιση πρόσβασης στην ΠΕΦ για όλα τα παιδιά, κυρίως για παιδιά ηλικίας από μηδέν έως τριών χρονών, για παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες[4] ή/ και άλλη ευαλωτότητα.
Αυτοί είναι:
3.2.1 | Αύξηση και επέκταση δομών της ΠΕΦ σε περιοχές όπου η προσφορά δεν καλύπτει τη ζήτηση, με έμφαση την αύξηση του ποσοστού συμμετοχής της ηλικιακής ομάδας παιδιών μικρότερων των τριών χρονών. |
3.2.2 | Αύξηση της πρόσβασης στην ΠΕΦ, ιδίως για τα παιδιά με ευαλωτότητα και/ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες[5], καθώς και για να καταστεί η ΠΕΦ πιο οικονομικά προσιτή. |
3.2.3 | Θεσμοθέτηση της συνεργασίας του τομέα της ΠΕΦ για σκοπούς έγκαιρου εντοπισμού και παρέμβασης όλου του εύρους των εξειδικευμένων αναγκών φροντίδας ή/ και εκπαίδευσης. |
3.2.4 | Περαιτέρω ρύθμιση του συστήματος της κατ’ οίκον φροντίδας παιδιών για ενίσχυση του θεσμού του κατ’ οίκον παιδοκόμου. |
3.2.5 | Επέκταση του ωραρίου λειτουργίας των δημόσιων νηπιαγωγείων. |
3.3 Σχέδιο Δράσης
Α/Α | Δράσεις | Αρμόδιοι/ Εμπλεκόμενοι Φορείς | Χρονοδιάγραμμα | Εκτιμώμενο κόστος/ Πηγή χρηματοδότησης |
1. | α) Σχέδιο Κρατικών Ενισχύσεων Ήσσονος Σημασίας του ΥφΚΠ.
|
ΥφΚΠ
|
Υλοποιείται | €1.500.000/ εθνικοί πόροι |
β) Νέο Σχέδιο Κρατικών Χορηγιών των Υπηρεσιών Κοινωνικής Ευημερίας για τη δημιουργία νέων ή την επέκταση υφιστάμενων δομών κοινωνικής φροντίδας στα πλαίσια του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας 2021-2026».
|
ΥφΚΠ
|
Υλοποιείται/ 2023-2026
|
€ 11.300.000/ ευρωπαϊκοί πόροι (Μηχανισμός Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας) και εθνικοί πόροι
|
|
γ) Μελέτη της εισαγωγής κινήτρων για ενίσχυση της προσβασιμότητας σε δομές ΠΕΦ στο πλαίσιο του υφιστάμενου Σχεδίου Κρατικών Ενισχύσεων Ήσσονος Σημασίας του ΥφΚΠ.
|
ΥφΚΠ
|
2025-2026
|
– | |
δ) Επέκταση του ορίου ηλικίας υποχρεωτικής προδημοτικής εκπαίδευσης από την ηλικία των τεσσάρων χρονών. | ΥΠΑΝ | 2024-2032 | €129.200.000/ ευρωπαϊκοί πόροι (Μηχανισμός Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας) και εθνικοί πόροι | |
2. | α) Μελέτη παροχής κινήτρων για αύξηση της προσβασιμότητας παιδιών με ευαλωτότητα ή/ και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες[6] στην ΠΕΦ (διαμόρφωση κατάλληλα προσαρμοσμένων χώρων, εξασφάλιση εύλογων προσαρμογών, εκπαίδευση προσωπικού, εξασφάλιση ειδικού εκπαιδευτικού υλικού, πρόσθετο προσωπικό και συνοδοί.
|
ΥΠΑΝ, ΥφΚΠ
|
2025-2026 | – |
β) Μελέτη της εισαγωγής κινήτρων στο πλαίσιο του υφιστάμενου Σχεδίου Επιδότησης Διδάκτρων και Σίτισης Παιδιών μέχρι τεσσάρων χρονών.
|
ΥφΚΠ/ ΥΔΕΠ
|
2027
|
– | |
γ) Ανάθεση σε οργανώσεις των γονιών των παιδιών με αναπηρίες της απασχόλησης κοινωνικών συνοδών για την υποστήριξη των παιδιών και των οικογενειών τους σε απογευματινές δραστηριότητες εκτός σχολικού πλαισίου.
|
ΥφΚΠ/ ΤΚΕΑΑ
|
2026
|
Θα αποτελεί μέρος συγχρηματοδοτούμενου έργου της ΕΕ «ΘΑΛΕΙΑ 2021-2027».
|
|
δ) Συνέχιση προγραμμάτων έγκαιρης παρέμβασης για παιδιά με αυτισμό ή αυτιστικά χαρακτηριστικά.
|
ΥφΚΠ/ΤΚΕΑΑ
|
Έργο το οποίο υλοποιείται από το 2021 και συνεχίζει
|
Συγχρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Πολιτικής Συνοχής Θάλεια (2021-2027) κατά 95% ως καινοτόμο έργο. Εκτιμώμενο κόστος των δράσεων δ και ε ανά έτος €750.000
|
|
ε) Συνεργασία με επαγγελματίες έτσι ώστε τα παιδιά να ανιχνεύονται και παραπέμπονται έγκαιρα και ακολούθως να εξασφαλίζουν υπηρεσίες σε πολυθεματικό επίπεδο. Οι εν λόγω παροχές προσφέρονται στις οικογένειες χωρίς κανένα οικονομικό κόστος
|
ΥφΚΠ/ ΤΚΕΑΑ, ΥΥ
|
Έργο το οποίο υλοποιείται από το 2021 και συνεχίζει
|
Συγχρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Πολιτικής Συνοχής Θάλεια (2021-2027) κατά 95% ως καινοτόμο έργο. Εκτιμώμενο κόστος των δράσεων δ και ε ανά έτος €750.000
|
|
στ) Συνέχιση εφαρμογής προγραμμάτων έγκαιρης παιδικής παρέμβασης για παιδιά με νοητική αναπηρία. Οι εν λόγω παροχές προσφέρονται στις οικογένειες χωρίς κανένα οικονομικό κόστος
|
ΤΚΕΑΑ/ ΕΠΑΝΑ | Λειτουργεί εδώ και χρόνια και συνεχίζεται | €80.000
|
|
3. | α) Σύσταση ομάδας εργασίας για την προώθηση πλαισίου συνεργασίας μεταξύ της ΠΕΦ και διαδικασιών έγκαιρης παρέμβασης.
|
ΥΠΑΝ, ΥφΚΠ, ΥΥ
|
2026-2027
|
– |
β) Ετοιμασία πρότασης για δημιουργία αποθετηρίου (repository) καλών πρακτικών συνεργασίας και διαδικασίες παραπομπής.
|
ΥΠΑΝ, ΥφΚΠ, ΥΥ
|
2026-2027
|
– | |
γ) Θεσμοθέτηση της συνεργασίας και των διαδικασιών παραπομπής.
|
ΥΠΑΝ, ΥφΚΠ, ΥΥ
|
2026-2027
|
– | |
δ) Συνεργασία με υφιστάμενα προγράμματα έγκαιρης παρέμβασης για ενίσχυση των δράσεων α, β και γ.
|
ΥΠΑΝ, ΥφΚΠ, ΥΥ
|
2026-2027
|
– | |
ε) Δημιουργία πολυθεματικών ομάδων ή/και άλλων τρόπων υποστήριξης των δομών της ΠΕΦ. | ΥΠΑΝ, ΥφΚΠ, ΥΥ | 2026-2027 | – | |
4.
|
α) Εισαγωγή νέου νομοθετικού πλαισίου που να ρυθμίζει την κατ’ οίκον φροντίδα παιδιών με σκοπό, μεταξύ άλλων, την αύξηση των απαιτούμενων επαγγελματικών προσόντων και την αναβάθμιση του θεσμού του κατ’ οίκον παιδοκόμου.
|
ΥφΚΠ
|
2025- 2026
|
–
|
β) Εξέταση του ενδεχομένου παροχής στήριξης οικογενειών που λαμβάνουν υπηρεσίες κατ’ οίκον παιδοκόμου στο πλαίσιο ειδικού σχεδίου.
|
ΥφΚΠ | 2027-2028 | – | |
5. | Επέκταση του θεσμού των προαιρετικών ολοήμερων
Νηπιαγωγείων
|
ΥΠΑΝ | 2027-2028 | €300.000 (για πέντε επιπρόσθετα προαιρετικά ολοήμερα νηπιαγωγεία δύο ομάδων) |
3.4 Εθνικό Πλαίσιο Ποιότητας
Οι Δηλώσεις Ποιότητας, οι Δομικοί Δείκτες Ποιότητας και οι Δείκτες Ποιότητας της Διεργασίας του Πυλώνα Πρόσβαση είναι οι ακόλουθοι:
ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ | ΔΟΜΙΚΟΙ ΔΕΙΚΤΕΣ: | ΔΕΙΚΤΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΔΙΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΟ ΔΟΜΗΣ ΠΕΦ | |
ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ | ΕΠΙΠΕΔΟ ΔΟΜΩΝ ΠΕΦ | ||
1. Οι δομές και οι υπηρεσίες της ΠΕΦ επαρκούν σε αριθμό και είναι οικονομικά προσιτές και προσβάσιμες σε όλα τα παιδιά και τις οικογένειές τους.
2. Η ΠΕΦ βασίζεται στην πρόσβαση χωρίς αποκλεισμούς και στον σεβασμό και αποδέχεται τη διαφορετικότητα, όπως για παράδειγμα σε ότι αφορά το φύλο, τη φυλή, τη θρησκεία και τον τόπο καταγωγής.
3. Η ΠΕΦ στηρίζει την ίση και ενεργή συμμετοχή όλων των παιδιών και των οικογενειών τους στις διαδικασίες και τις δραστηριότητες που αναπτύσσονται στο πλαίσιο των προγραμμάτων της ΠΕΦ.
4. Οι πολιτικές και τα προγράμματα της ΠΕΦ λαμβάνουν υπόψη και ανταποκρίνονται κατάλληλα στις αναπτυξιακές και μαθησιακές ανάγκες, καθώς και στις ανάγκες φροντίδας όλων των παιδιών ηλικίας μηδέν έως έξι χρονών. |
1. Το πλαίσιο νομοθεσίας και πολιτικής διασφαλίζει το δικαίωμα όλων των παιδιών στην ΠΕΦ.
2. Το ποσοστό των παιδιών ηλικίας από μηδέν έως τριών χρονών που συμμετέχουν τακτικά σε ένα πρόγραμμα της ΠΕΦ. 3. Το ποσοστό των παιδιών ηλικίας από τριών έως έξι χρονών με τακτική φοίτηση σε πρόγραμμα της ΠΕΦ. 4. Το ποσοστό των παιδιών ηλικίας από μηδέν έως την ηλικία της υποχρεωτικής προδημοτικής εκπαίδευσης που λαμβάνουν επιχορήγηση για τη συμμετοχή τους σε πρόγραμμα της ΠΕΦ. 5. Το ποσοστό των παιδιών ηλικίας από μηδέν έως έξι χρονών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες[7] με τακτική φοίτηση σε πρόγραμμα της ΠΕΦ. 6. Το ποσοστό των παιδιών ηλικίας από μηδέν έως έξι χρονών με μεταναστευτικό βιογραφικό με τακτική φοίτηση σε πρόγραμμα της ΠΕΦ. |
1. Το ποσοστό φοίτησης των παιδιών ηλικίας από τριών έως και έξι χρονών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες[8] με τακτική φοίτηση σε πρόγραμμα της ΠΕΦ.
2. Ποσοστό φοίτησης των παιδιών με μεταναστευτικό βιογραφικό με τακτική φοίτηση σε πρόγραμμα της ΠΕΦ. 3. Η δομή συνεργάζεται με υπηρεσίες που στηρίζουν τα παιδιά και τις οικογένειες διασφαλίζοντας τη σύνδεσή τους με αυτές. 4. Η δομή διασφαλίζει την ύπαρξη επαρκούς προσωπικού, σύμφωνα με τις πρόνοιες της νομοθεσίας, ώστε τα παιδιά να είναι ασφαλή και να αλληλοεπιδρούν με σταθερά πρόσωπα αναφοράς στις δομές της ΠΕΦ.
|
1. Το προσωπικό της δομής διασφαλίζει ότι όλα τα παιδιά συμμετέχουν ισότιμα στο πρόγραμμα.
2. Οι αλληλεπιδράσεις μεταξύ προσωπικού και παιδιών χαρακτηρίζονται από στοργικές και θετικές στάσεις, και ενθάρρυνση των παιδιών. 3. Το προσωπικό αλληλεπιδρά με κάθε παιδί ξεχωριστά και με την ομάδα των παιδιών κατά τρόπο κατάλληλο για την ανάπτυξή τους ώστε να προάγεται η υγεία, η ανάπτυξη και η μάθηση. 4. Το προσωπικό στηρίζει ενεργά τις πρωτοβουλίες των παιδιών και τη συμμετοχή τους σε όλα τα στάδια της διαδικασίας παροχής των υπηρεσιών της ΠΕΦ. |
[1] Council of the European Union (2022) Council Recommendation of 8 December 2022 on early childhood education and care: the Barcelona targets for 2030 (2022/C 484/01).
[2] Παιδιά με αναπηρία ή/ και εκπαιδευτικές ή άλλες ανάγκες.
[3] Ο.Π
[4] Παιδιά με αναπηρία ή/και εκπαιδευτικές ή/ άλλες ανάγκες.
[5] Ο.Π.
[6] Παιδιά με αναπηρία ή/και εκπαιδευτικές ή/ άλλες ανάγκες.
[7] Παιδιά με αναπηρία ή/και εκπαιδευτικές ή/ άλλες ανάγκες.
[8] Ο.Π.
Τέλος