07 – Παραρτήματα
Το παρόν αποτελεί αναπόσταστο μέρος της Εθνικής Στρατηγικής και Σχεδίου Δράσης για την ΠΕΦ.
Α. ΕΘΝΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΦ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ
- Εισαγωγή
Το Εθνικό Πλαίσιο Ποιότητας αναπτύχθηκε στη βάση συγκεκριμένου παραδοτέου του Έργου: “Υποστήριξη της Επέκτασης και Στρατηγικής Ανάπτυξης της Προδημοτικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας στην Κύπρο[1]», έχοντας ως σημείο αναφοράς το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Ποιότητας για την ΠΕΦ, το οποίο ετοιμάστηκε με βάση τη Σύσταση του Συμβουλίου της ΕΕ του 2019[2].
Μέσω του εν λόγω Έργου, αναπτύχθηκε από την Ομάδα Εργασίας (τεχνοκρατών, εμπειρογνωμόνων και άλλων εμπλεκόμενων φορέων) του Έργου το προτεινόμενο Εθνικό Πλαίσιο Ποιότητας για την ΠΕΦ, το οποίο έτυχε πιλοτικής εφαρμογής σε αριθμό (βρεφο)παιδοκομικών σταθμών και νηπιαγωγείων, παγκύπρια. Το εν λόγω παραδοτέο, έτυχε επεξεργασίας και διαμορφώθηκε από την Υπηρεσιακή Επιτροπή που έχει συσταθεί για σκοπούς ετοιμασίας της Εθνικής Στρατηγικής και του Σχεδίου Δράσης.
Η Σύσταση του Συμβουλίου της EE του 2022, σχετικά με την προδημοτική εκπαίδευση και φροντίδα: οι Στόχοι της Βαρκελώνης για το 2030 (2022/C 484/01), συνιστά όπως, για τη διασφάλιση ποιότητας στην ΠΕΦ, το Εθνικό Πλαίσιο Ποιότητας του κάθε Κράτους Μέλους διασφαλίσει ότι:
α) οι υπηρεσίες ΠΕΦ για όλα τα παιδιά είναι υψηλής ποιότητας, προκειμένου να συμβάλουν στην υγιή σωματική, κοινωνική, συναισθηματική, γνωστική και εκπαιδευτική ανάπτυξη και ευημερία του παιδιού, και να αυξηθεί η εμπιστοσύνη των γονέων στις εν λόγω υπηρεσίες· και ότι
β) τα εθνικά ή περιφερειακά πλαίσια ποιότητας που ενθαρρύνονται να αναπτύξουν τα Κράτη – Μέλη, σύμφωνα με την υπό αναφορά Σύσταση του Συμβουλίου, περιλαμβάνουν την παροχή υπηρεσιών για παιδιά και των δύο ηλικιακών ομάδων που καλύπτονται από αυτήν[3]· τα πλαίσια ποιότητας θα πρέπει ιδίως να προβλέπουν:
- επαρκείς αναλογίες προσωπικού-παιδιών και μεγέθη ομάδων, λαμβάνοντας υπόψη την ηλικία των παιδιών και τυχόν αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που μπορεί να έχουν, ιδίως σε χωριστά συστήματα προδημοτικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, ώστε να αποφεύγονται κενά σε επίπεδο φροντίδας·
- τη στήριξη της επαγγελματοποίησης όλου του προσωπικού ΠΕΦ, μεταξύ άλλων με την αύξηση του απαιτούμενου επιπέδου αρχικής εκπαίδευσης και την εξασφάλιση συνεχούς επαγγελματικής εξέλιξης, συμπεριλαμβανομένης της γνώσης των δικαιωμάτων του παιδιού, μέσω ευκαιριών επαρκούς και διά βίου κατάρτισης· και
- ένα ασφαλές περιβάλλον με στοργή και φροντίδα, ένα ποιοτικό πρόγραμμα σπουδών και μαθησιακές ευκαιρίες κατάλληλες για τις ειδικές ανάγκες κάθε κατηγορίας παιδιών και κάθε ηλικιακής ομάδας, καθώς και έναν κοινωνικό, πολιτιστικό και φυσικό χώρο που προσφέρει ένα φάσμα δυνατοτήτων για την ανάπτυξη του δυναμικού των παιδιών.
Το Εθνικό Πλαίσιο Ποιότητας της ΠΕΦ θέτει τα θεμέλια για την αξιολόγηση του τομέα της ΠΕΦ από άποψη πολιτικής και παραγόντων που σχετίζονται με τη δομή, τις διαδικασίες και το περιεχόμενο, σε εθνικό και τοπικό επίπεδο. Υποστηρίζει την προώθηση μιας ολιστικής προσέγγισης του συστήματος για την ΠΕΦ και αναμένεται να στηρίξει τις στοχευμένες μελλοντικές μεταρρυθμίσεις και εξελίξεις στον τομέα.
Διαμορφώθηκε, έτσι ώστε να λαμβάνει υπόψη ολόκληρο τον τομέα της ΠΕΦ και ευθυγραμμίζεται με τους στρατηγικούς στόχους και το σχέδιο δράσης του παρόντος εγγράφου, περιλαμβάνοντας δηλώσεις ποιότητας για κάθε τομέα προτεραιότητας. Η εφαρμογή του Εθνικού Πλαισίου Ποιότητας έχει στόχο να στηρίξει την επίτευξη των δηλώσεων ποιότητας για κάθε τομέα προτεραιότητας για την ΠΕΦ, οι οποίες ορίζονται από δομικούς δείκτες ποιότητας και δείκτες ποιότητας διεργασίας, οι οποίοι θα εφαρμόζονται, παρακολουθούνται και αξιολογούνται είτε σε κεντρικό επίπεδο και/ή σε επίπεδο των δομών της ΠΕΦ. Οι δομικοί δείκτες ποιότητας αναφέρονται στον σχεδιασμό και την οργάνωση της ΠΕΦ σε εθνικό και τοπικό επίπεδο. Οι δείκτες ποιότητας διεργασίας συνδέονται με την παιδαγωγική προσέγγιση για την ΠΕΦ, καθώς και την κουλτούρα όσον αφορά τον παιδαγωγικό προσανατολισμό κάθε δομής της ΠΕΦ.
- Όραμα και Σκοπός του Εθνικού Πλαισίου Ποιότητας
Το όραμα για το Εθνικό Πλαίσιο Ποιότητας για την ΠΕΦ είναι να αποτελέσει έμπνευση, να καθοδηγήσει και να υποστηρίξει την εκπαίδευση και φροντίδα παιδιών από τη γέννηση έως και την ηλικία των έξι χρονών σε δομές της ΠΕΦ στην Κύπρο.
Αποσκοπεί στην υλοποίηση του κοινού οράματος για την ΠΕΦ που είναι η διασφάλιση της πρόσβασης σε υψηλής ποιότητας ΠΕΦ για όλα τα παιδιά από τη γέννηση έως και την ηλικία των 6 χρονών χωρίς αποκλεισμούς, καθώς και η υποστήριξη της ολιστικής ανάπτυξης του παιδιού, δίνοντας έμφαση στην παιδοκεντρική εκπαίδευση και φροντίδα, τη συμμετοχή του παιδιού, της οικογένειάς και της ευρύτερης κοινότητας καθώς και στη συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων με πρώτιστο μέλημα το συμφέρον του παιδιού.
- Το Εθνικό Πλαίσιο Ποιότητας για την ΠΕΦ
Παρατίθεται πιο κάτω ολόκληρο το Εθνικό Πλαίσιο Ποιότητας για την ΠΕΦ:
Τρεις δείκτες ποιότητας που αναμένεται να εφαρμόζονται, παρακολουθούνται και να αξιολογούνται από τις αρμόδιες Αρχές για την ΠΕΦ και για τους πέντε πυλώνες:
1. Το ποσοστό ΑΕΠ που επενδύεται στην ΠΕΦ.
|
2. Το ποσοστό των παιδιών ηλικίας από μηδέν μέχρι έξι που συμμετέχουν σε προγράμματα της ΠΕΦ.
|
3. Κάθε δομή της ΠΕΦ διαθέτει πρόγραμμα συνεργασίας με την οικογένεια και με φορείς που παρέχουν υπηρεσίες στο παιδί και την οικογένεια.
|
Οι Δηλώσεις Ποιότητας, οι Δείκτες Διαρθρωτικής Ποιότητας και οι Δείκτες Ποιότητας της Διεργασίας ανά Πυλώνα παρατίθενται πιο κάτω:
ΠΥΛΩΝΑΣ: ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ | |
ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ | ΔΟΜΙΚΟΙ ΔΕΙΚΤΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ |
ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ | |
1. Το νομοθετικό πλαίσιο και το πλαίσιο πολιτικής προωθούν την παροχή υψηλής ποιότητας, προσβάσιμης, οικονομικά προσιτής και χωρίς αποκλεισμούς ΠΕΦ με την απαραίτητη χρηματοδότηση. | Ορίζονται πρότυπα κτιριακών εγκαταστάσεων και υποδομών της ΠΕΦ, καθώς και τρόπος λειτουργίας των προγραμμάτων της ΠΕΦ.
|
2. Το νομοθετικό πλαίσιο καθορίζει τους ρόλους και τις αρμοδιότητες για την επίτευξη του κοινού οράματος για την ΠΕΦ. | Τίθενται σαφείς στόχοι, ρόλοι και υποχρεώσεις για τα αρμόδια και εμπλεκόμενα πρόσωπα και Φορείς σε ολόκληρο τον τομέα της ΠΕΦ. |
ΠΥΛΩΝΑΣ: ΠΡΟΣΒΑΣΗ | |||
ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ | ΔΟΜΙΚΟΙ ΔΕΙΚΤΕΣ: | ΔΕΙΚΤΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΔΙΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΟ ΔΟΜΗΣ ΠΕΦ | |
ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ | ΕΠΙΠΕΔΟ ΔΟΜΩΝ ΠΕΦ | ||
1. Οι δομές και οι υπηρεσίες της ΠΕΦ επαρκούν σε αριθμό και είναι οικονομικά προσιτές και προσβάσιμες σε όλα τα παιδιά και τις οικογένειές τους.
2. Η ΠΕΦ βασίζεται στην πρόσβαση χωρίς αποκλεισμούς και στον σεβασμό και αποδέχεται τη διαφορετικότητα, όπως για παράδειγμα σε ότι αφορά το φύλο, τη φυλή, τη θρησκεία και τον τόπο καταγωγής.
3. Η ΠΕΦ στηρίζει την ίση και ενεργή συμμετοχή όλων των παιδιών και των οικογενειών τους στις διαδικασίες και τις δραστηριότητες που αναπτύσσονται στο πλαίσιο των προγραμμάτων της ΠΕΦ.
4. Οι πολιτικές και τα προγράμματα της ΠΕΦ λαμβάνουν υπόψη και ανταποκρίνονται κατάλληλα στις αναπτυξιακές και μαθησιακές ανάγκες, καθώς και στις ανάγκες φροντίδας όλων των παιδιών ηλικίας μηδέν έως έξι χρονών. |
1. Το πλαίσιο νομοθεσίας και πολιτικής που διασφαλίζει το δικαίωμα όλων των παιδιών στην ΠΕΦ.
2. Το ποσοστό των παιδιών ηλικίας από μηδέν έως τριών χρονών που συμμετέχουν τακτικά σε ένα πρόγραμμα της ΠΕΦ. 3. Το ποσοστό των παιδιών ηλικίας από τριών έως έξι χρονών με τακτική φοίτηση σε πρόγραμμα της ΠΕΦ. 4. Το ποσοστό των παιδιών ηλικίας από μηδέν έως την ηλικία της υποχρεωτικής προδημοτικής εκπαίδευσης που λαμβάνουν επιχορήγηση για τη συμμετοχή τους σε πρόγραμμα της ΠΕΦ. 5. Το ποσοστό των παιδιών ηλικίας από μηδέν έως έξι χρονών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες[4] με τακτική φοίτηση σε πρόγραμμα της ΠΕΦ. 6. Το ποσοστό των παιδιών ηλικίας από μηδέν έως έξι χρονών με μεταναστευτικό βιογραφικό με τακτική φοίτηση σε πρόγραμμα της ΠΕΦ. |
1. Ο ετήσιος αριθμός των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες[5] με τακτική φοίτηση σε πρόγραμμα της ΠΕΦ.
2. Ο ετήσιος αριθμός των παιδιών με μεταναστευτικό βιογραφικό με τακτική φοίτηση σε πρόγραμμα της ΠΕΦ. 3. Η δομή συνεργάζεται με υπηρεσίες που στηρίζουν τα παιδιά και τις οικογένειες διασφαλίζοντας τη σύνδεσή τους με αυτές. 4. Η δομή διασφαλίζει την ύπαρξη επαρκούς προσωπικού, σύμφωνα με τις πρόνοιες της νομοθεσίας, ώστε τα παιδιά να είναι ασφαλή και να αλληλοεπιδρούν με σταθερά πρόσωπα αναφοράς στις δομές της ΠΕΦ.
|
1. Το προσωπικό της δομής διασφαλίζει ότι όλα τα παιδιά συμμετέχουν ισότιμα στο πρόγραμμα.
2. Οι αλληλεπιδράσεις μεταξύ προσωπικού και παιδιών χαρακτηρίζονται από στοργικές και θετικές στάσεις, και ενθάρρυνση των παιδιών. 3. Το προσωπικό αλληλεπιδρά με κάθε παιδί ξεχωριστά και με την ομάδα των παιδιών κατά τρόπο κατάλληλο για την ανάπτυξή τους ώστε να προάγεται η υγεία, η ανάπτυξη και η μάθηση. 4. Το προσωπικό στηρίζει ενεργά τις πρωτοβουλίες των παιδιών και τη συμμετοχή τους σε όλα τα στάδια της διαδικασίας παροχής των υπηρεσιών της ΠΕΦ. |
ΠΥΛΩΝΑΣ: ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ | |||
ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ | ΔΟΜΙΚΟΙ ΔΕΙΚΤΕΣ: | ΔΕΙΚΤΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΔΙΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΟ ΔΟΜΗΣ ΠΕΦ | |
ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ | ΕΠΙΠΕΔΟ ΔΟΜΩΝ ΠΕΦ | ||
1.Το παιδαγωγικό πλαίσιο βασίζεται σε παιδαγωγικές αρχές που αναπτύσσουν δεξιότητες, στάσεις και αξίες, και στοχεύει στην ολόπλευρη ανάπτυξη και ευημερία του παιδιού.
2.Το παιδαγωγικό πλαίσιο προωθεί τη συνεργασία μεταξύ παιδιών, προσωπικού της ΠΕΦ και γονέων/κηδεμόνων, και προωθεί τον αναστοχασμό από όλους όσοι συμμετέχουν στην υλοποίηση του. 3. Το παιδαγωγικό πλαίσιο της ΠΕΦ λαμβάνει υπόψη τις μεταβαλλόμενες ανάγκες της κοινωνίας και αναθεωρείται αναλόγως σε τακτά χρονικά διαστήματα. |
1. Οι δομές της ΠΕΦ υιοθετούν ένα παιδαγωγικό πλαίσιο που εντοπίζει και ανταποκρίνεται κατάλληλα στις αναπτυξιακές και μαθησιακές ανάγκες και ενδιαφέροντα, ενώ παράλληλα λαμβάνει υπόψη τις ικανότητες όλων των παιδιών.
2. Τα έγγραφα πολιτικής/ εγκύκλιες οδηγίες προβλέπουν τις διαδικασίες τεκμηρίωσης, συστηματικής και τακτικής αξιολόγησης των αναπτυξιακών και μαθησιακών αποτελεσμάτων των παιδιών με βάση το παιδαγωγικό πλαίσιο της ΠΕΦ. 3. Τα εργαλεία και οι κατευθυντήριες γραμμές παρέχονται στις δομές της ΠΕΦ, έτσι ώστε να αξιολογούνται τα αναπτυξιακά και μαθησιακά αποτελέσματα με βάση το παιδαγωγικό πλαίσιο της ΠΕΦ. 4. Η ύπαρξη διαδικασιών ελέγχου των δομών της ΠΕΦ σε ό,τι αφορά την υιοθέτηση του παιδαγωγικού πλαισίου της ΠΕΦ και των αναθεωρήσεών του. |
1. Οι δομές της ΠΕΦ τηρούν ένα εγκεκριμένο παιδαγωγικό πλαίσιο που εντοπίζει και ανταποκρίνεται κατάλληλα στις αναπτυξιακές και μαθησιακές ανάγκες, τις ανάγκες για φροντίδα, τις εμπειρίες και τα ενδιαφέροντα, και λαμβάνει υπόψη τις ικανότητες όλων των παιδιών.
2. Η δομή της ΠΕΦ εφαρμόζει τα παρεχόμενα εργαλεία και κατευθυντήριες γραμμές για τη συστηματική και τακτική αξιολόγηση των αναπτυξιακών και μαθησιακών αποτελεσμάτων του παιδιού με βάση το παιδαγωγικό πλαίσιο της ΠΕΦ. 3. Η δομή της ΠΕΦ ανταποκρίνεται εγκαίρως στις αναθεωρήσεις που πραγματοποιούνται στο παιδαγωγικό πλαίσιο της ΠΕΦ. |
1.Οι παιδαγωγικές προσεγγίσεις και οι πρακτικές εφαρμογές της δομής της ΠΕΦ στοχεύουν στην ολοκληρωμένη ανάπτυξη των παιδιών, λαμβάνοντας υπόψη τον ρυθμό ανάπτυξης και μάθησης, καθώς και των ατομικών χαρακτηριστικών του κάθε παιδιού. |
ΠΥΛΩΝΑΣ: ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ | |||
ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ | ΔΟΜΙΚΟΙ ΔΕΙΚΤΕΣ: | ΔΕΙΚΤΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΔΙΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΟ ΔΟΜΗΣ ΠΕΦ | |
ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ | ΕΠΙΠΕΔΟ ΔΟΜΩΝ ΠΕΦ | ||
1.Σε όλο το προσωπικό των δημοσίων και ιδιωτικών δομών της ΠΕΦ προσφέρονται ευκαιρίες μέσω συνεχούς επαγγελματικής ανάπτυξης έτσι ώστε να ανταποκρίνονται στον επαγγελματικό τους ρόλο και να παρέχουν υψηλής ποιότητας υπηρεσίες.
2.Οι πολιτικές για την ΠΕΦ διασφαλίζουν ένα υποστηρικτικό εργασιακό περιβάλλον και κατάλληλες εργασιακές συνθήκες στις δημόσιες και ιδιωτικές δομές της ΠΕΦ.
|
1. Το ποσοστό συμμετοχής του προσωπικού από τον ιδιωτικό και τον δημόσιο τομέα της ΠΕΦ στα προγράμματα επαγγελματικής ανάπτυξης
2. Κίνητρα και διευκολύνσεις που παρέχονται στο προσωπικό για επαγγελματική ανάπτυξη. 3. Η αναλογία παιδιών-προσωπικού είναι επαρκής, ώστε να προάγεται η φροντίδα, η ανάπτυξη και η μάθηση των παιδιών και να διασφαλίζεται η προστασία των παιδιών στις δομές της ΠΕΦ. 4. Ο αριθμός των δομών ΠΕΦ που έχουν επιθεωρηθεί για την εφαρμογή της εργατικής νομοθεσίας. |
1. Ο αριθμός και το ποσοστό του προσωπικού που έχει συμμετάσχει σε δραστηριότητες επαγγελματικής ανάπτυξης κάθε σχολικό έτος.
2. Κίνητρα και διευκολύνσεις που παρέχονται στο προσωπικό της δομής ΠΕΦ για συμμετοχή σε προγράμματα επαγγελματικής ανάπτυξης λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες των παιδιών/ της δομής της ΠΕΦ. 3. Η αναλογία παιδιών-προσωπικού επαρκεί για τον αριθμό και τις ηλικίες των παιδιών και την υλοποίηση του παιδαγωγικού πλαισίου, ώστε να προαχθεί η φροντίδα, η ανάπτυξη και η μάθηση των παιδιών.
|
1. Το προσωπικό επιδιώκει τη συμμετοχή όλων των παιδιών, λαμβάνοντας υπόψη τη μοναδικότητα, τους ατομικούς μηχανισμούς μάθησης και ρυθμούς ανάπτυξης, τις ατομικές ανάγκες και τα ενδιαφέροντα του κάθε παιδιού.
|
ΠΥΛΩΝΑΣ: ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ | ||
ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ | ΔΟΜΙΚΟΙ ΔΕΙΚΤΕΣ: | |
ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ | ΕΠΙΠΕΔΟ ΔΟΜΩΝ ΠΕΦ | |
1.Η ΠΕΦ παρακολουθείται και αξιολογείται με βάση τα δεδομένα που συλλέγονται συστηματικά με σκοπό τη συνεχή βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών ΠΕΦ.
2.Τα δεδομένα που συλλέγονται καλύπτουν και τους πέντε πυλώνες της ΠΕΦ.
3.Το σύστημα αξιολόγησης και παρακολούθησης πρέπει να διασφαλίζει το συμφέρον του παιδιού, συμβάλλοντας στην παροχή υψηλής ποιότητας ΠΕΦ.
|
1. Οι αρμόδιοι φορείς για την παρακολούθηση και αξιολόγηση της ΠΕΦ αναπτύσσουν και εφαρμόζουν εργαλεία για τη συλλογή, την επεξεργασία και τη χρήση ποσοτικών και ποιοτικών δεδομένων για όλους τους τομείς της ΠΕΦ.
2. Παροχή κατάρτισης σε κεντρικό επίπεδο και σε επίπεδο δομών της ΠΕΦ για την εφαρμογή των εργαλείων παρακολούθησης και αξιολόγησης της ΠΕΦ, καθώς και για τη χρήση των δεδομένων που προκύπτουν από τα εν λόγω εργαλεία. 3. Ανάπτυξη της κουλτούρας αυτοαξιολόγησης στο επίπεδο των δομών της ΠΕΦ, στον δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα. 4. Το ποσοστό των δομών της ΠΕΦ (δημοσίου και ιδιωτικού τομέα) που διενεργούν αυτοαξιολόγηση. 5. Το ποσοστό των πάροχων υπηρεσιών της ΠΕΦ που συλλέγουν και χρησιμοποιούν ποσοτικά και ποιοτικά δεδομένα για τη βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης ΠΕΦ. 6. Η παρακολούθηση και η αξιολόγηση των υπηρεσιών της ΠΕΦ διασφαλίζει το συμφέρον του παιδιού κατά τη συμμετοχή του σε προγράμματα της ΠΕΦ. 7. Τα προσωπικά δεδομένα των παιδιών και των οικογενειών τους διαφυλάσσονται σύμφωνα με την εθνική και κοινοτική νομοθεσία. |
1. Συστηματική εφαρμογή των εργαλείων συλλογής ποσοτικών και ποιοτικών δεδομένων για την παροχή των υπηρεσιών της ΠΕΦ.
2. Ο αριθμός του προσωπικού που συμμετέχει σε προγράμματα κατάρτισης/ επιμόρφωσης που σχετίζονται με τις διαδικασίες και τα εργαλεία αξιολόγησης στον τομέα της ΠΕΦ. 3. Η δομή της ΠΕΦ συλλέγει δεδομένα για όλους τους τομείς της ΠΕΦ, και αποστέλλει συστηματικά τα δεδομένα στον Φορέα, ο οποίος είναι αρμόδιος για τη συλλογή, την επεξεργασία και τη χρήση των δεδομένων. 4. Το ποσοστό του προσωπικού της δομής ΠΕΦ που εφαρμόζει την αυτοαξιολόγηση. 5. Η δομή της ΠΕΦ διασφαλίζει την ενεργή συμμετοχή των παιδιών στην αξιολόγηση των υπηρεσιών της με τη χρήση κατάλληλων εργαλείων για τα παιδιά. 6. Η δομή της ΠΕΦ χρησιμοποιεί τα δεδομένα από την αξιολόγηση, για τη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών ΠΕΦ. 7. Τα προσωπικά δεδομένα των παιδιών και των οικογενειών τους διαφυλάσσονται σύμφωνα με την εθνική και τη κοινοτική νομοθεσία. |
Β. Εφαρμογή Στρατηγικού Στόχου 2.2.3:
Κύρια επιδίωξη του Στρατηγικού στόχου 2.2.3: «Ανάθεση της αρμοδιότητας της παροχής υπηρεσιών της ΠΕΦ για παιδιά ηλικίας από τριών έως και έξι χρονών, από το ΥφΚΠ στο ΥΠΑΝ», είναι η παροχή ίσων ευκαιριών εκπαίδευσης και ανάπτυξης για όλα τα παιδιά ηλικίας τριών χρόνων και άνω, καθότι θα ακολουθούν το ίδιο παιδαγωγικό πρόγραμμα. Παράλληλα, η εφαρμογή του αναμένεται, μεταξύ άλλων, να επιτύχει την αποφυγή σύγχυσης και τη διευκόλυνση διαδικασιών ελέγχου και επιθεώρησης τμημάτων της ηλικιακής ομάδας από τριών έως έξι χρονών από μία αρμόδια Αρχή (ΥΠΑΝ), καθώς και την απάλειψη διαφορετικών νομικών απαιτήσεων για την ίδια ηλικιακή ομάδα παιδιών. Παρέχει, επίσης, κίνητρο επιπρόσθετης επαγγελματικής δραστηριοποίησης σε νηπιαγωγούς, αφού η ανάθεση των συγκεκριμένων τμημάτων στο ΥΠΑΝ, συνεπάγεται και μοριοδότηση των νηπιαγωγών από την Επιτροπή Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας (ΕΕΥ).
Η μετακίνηση και η εγγραφή των επηρεαζόμενων τμημάτων των (βρεφο)παιδοκομικών σταθμών της ηλικιακής ομάδας από τριών χρόνων και άνω από το ΥφΚΠ στο ΥΠΑΝ, θα γίνει με πλήρη συμμόρφωση με τις πρόνοιες του περί Ιδιωτικών Σχολείων Νόμου (Ν. 147(Ι)/2019), παραχωρώντας μεταβατική περίοδο συμμόρφωσης σε θέματα προσωπικού και κτιριολογικών απαιτήσεων. Η παροχή χρόνου δίνει τη δυνατότητα στους επηρεαζόμενους (βρεφο)παιδοκομικούς σταθμούς για κτιριολογικές αλλαγές, εξεύρεση προσοντούχου προσωπικού (νηπιαγωγών) και τη δυνατότητα εσωτερικής μετακίνησης υφιστάμενου προσωπικού που δεν έχει τα απαιτούμενα προσόντα σε άλλα τμήματα που επιθεωρούνται από το ΥφΚΠ.
Για σκοπούς παραχώρησης κατάλληλων διευκολύνσεων στους επηρεαζόμενους (βρεφο)παιδοκομικούς σταθμούς, θα υποβληθεί σχετική Πρόταση προς το Υπουργικό Συμβούλιο στην οποία θα περιλαμβάνονται οι Ειδικές Ρυθμίσεις που θα διέπουν τη διαδικασία της πλήρους συμμόρφωσης με τον περί Ιδιωτικών Σχολείων Νόμου (Ν. 147(Ι)/2019). Οι Ειδικές Ρυθμίσεις θα αφορούν τα ακόλουθα:
- Ανάληψη της ευθύνης των τμημάτων στα οποία φοιτούν παιδιά της ηλικιακής ομάδας τριών χρόνων και άνω από πτυχιούχους νηπιαγωγούς. Για την εν λόγω υποχρέωση/ρύθμιση, οι (βρεφο)παιδοκομικοί σταθμοί θα έχουν δύο έτη μεταβατικής περιόδου για πλήρη συμμόρφωση. Δύναται να εξεταστούν πιθανές εξαιρέσεις για τους επαγγελματίες/υπεύθυνους τμημάτων με προϋπηρεσία πολλών ετών στη θέση, μετά από εξέταση της κάθε περίπτωσης ξεχωριστά.
- Χρονική περίοδο πέντε ετών για πλήρη συμμόρφωση με τις κτιριολογικές απαιτήσεις.
- Αποκλειστική εγγραφή στο ΥΠΑΝ ως ολοήμερα ή/και ως θερινά νηπιαγωγεία των (βρεφο)παιδοκομικών σταθμών που λειτουργούν εγκεκριμένα τμήματα και από τα δύο Υπουργεία (ως νηπιαγωγεία στο ΥΠΑΝ για πρωινή φοίτηση και στο ΥφΚΠ για απογευματινή φοίτηση/σχολικές αργίες/διακοπές).
Η στενή συνεργασία ΥΠΑΝ και ΥφΚΠ είναι ζωτικής σημασίας για την υλοποίηση της συγκεκριμένης διαθρωτικής μεταρρύθμισης. Επιπρόσθετα, η καθοδήγηση και στήριξη του ΥΠΑΝ και ΥφΚΠ στις δομές και στους πάροχους υπηρεσιών ΠΕΦ είναι απαραίτητη, έτσι ώστε να διασφαλισθεί η ομαλή υλοποίηση των απαραίτητων αλλαγών και διαδικασιών από όλα τα επηρεαζόμενα μέρη (πάροχους ιδιωτικών δομών, διδακτικό και άλλο προσωπικό, παιδιά και οικογένειες). Προϋποθέτει, επίσης, τη δημιουργία και κάλυψη πρόσθετων θέσεων Επιθεωρητριών και άλλου διοικητικού και συμβουλευτικού προσωπικού στο ΥΠΑΝ, καθώς και τροποποίηση του υφιστάμενου νομικού πλαισίου των δύο αρμόδιων Αρχών (ΥΠΑΝ και ΥφΚΠ), δράσεις οι οποίες προβλέπονται στην παρούσα Στρατηγική και Σχέδιο Δράσης για την ΠΕΦ.
Γ. Σχεδιάγραμμα Συστήματος Παρακολούθησης και Αξιολόγησης της Εθνικής Στρατηγικής και Σχεδίου Δράσης για την ΠΕΦ
[1] Εθνικό Πλαίσιο Ποιότητας Προδημοτικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας για την Κύπρο (2024) http://www.dmsw.gov.cy/dmsw/sws.nsf/All/75A4F193C8545AECC2258BDC0046D1E7?OpenDocument
[2] Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (2019). Σύσταση του Συμβουλίου, της 22ας Μαΐου 2019, σχετικά με τα Συστήματα υψηλής ποιότητας εκπαίδευσης και φροντίδας στην πρώιμη παιδική ηλικία. ST/9014/2019/INIT. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32019H0605%2801%29&qid=1627470989089
[3] Παιδιά ηλικίας από μηδέν μέχρι τριών χρονών και παιδιά ηλικίας από τριών μέχρι την ηλικία υποχρεωτικής προδημοτικής εκπαίδευσης.
[4] Παιδιά με αναπηρία ή/και εκπαιδευτικές ή/ άλλες ανάγκες.
[5] Παιδιά με αναπηρία ή/και εκπαιδευτικές ή/ άλλες ανάγκες.
Τέλος