06- Άρθρο 5 “Αναζήτηση συνδρομής της Επιτρόπου και αυτεπάγγελτη παρέμβαση της”

«Ο περί Ενσωμάτωσης της Διάστασης του Φύλου Νόμος του 2024»

(1) Προς επίτευξη του σκοπού του άρθρου 3, κάθε Υπουργείο, Υφυπουργείο και κάθε Υπηρεσία, Αρχή και Οργανισμός που εμπίπτουν στις έννοιες του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα που κρίνουν ότι χρειάζονται ενίσχυση ή υποστήριξη με τη διαδικασία του άρθρου 4, δύνανται να αποστέλλουν τα στοιχεία των παραγράφων (α) μέχρι και (θ) του άρθρου 4, μέσω των λειτουργών ισότητας, όπου αυτοί είναι ορισμένοι, στο Γραφείο Επιτρόπου Ισότητας των Φύλων προκειμένου να ληφθούν απόψεις για τη συμβατότητα των πιο πάνω με τις πρόνοιες της Σύμβασης, της Διακήρυξης και της Πλατφόρμας Δράσης του Πεκίνο και του αποκλεισμού εν γένει της πιθανότητας ύπαρξης προνοιών που επηρεάζουν αρνητικά την κατάσταση της ισότητας μεταξύ ανδρών και γυναικών.

(2) Ο/Η Επίτροπος δύναται, στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων της/του και χωρίς επηρεασμό των νομοθεσιών που ρυθμίζουν θέματα ισότητας των φύλων, αφού διαβουλευθεί με τους λειτουργούς ισότητας όπου αυτοί είναι ορισμένοι, να προτείνει τρόπους, διόρθωσης ή/και αναπροσαρμογής ή/και προσθήκης ή/και απάλειψης ενός στοιχείου μίας νομοθετικής πρωτοβουλίας, μίας πολιτικής, ενός μέτρου, μίας δράσης, μίας επιδοματικής πολιτικής, ενός προϋπολογισμού, μίας διαδικασίας σύναψης δημόσιας σύμβασης εφαρμογής μίας δράσης της Εθνικής Στρατηγικής για την Ισότητα των Φύλων και μίας ενέργειας και δράσης για την επίτευξη των σκοπών της Διακήρυξης του Πεκίνο και της Πλατφόρμας Δράσης που τις αποστέλλονται ή με τον οποιονδήποτε τρόπο έρχονται εις γνώση της/του.

(3) Στην περίπτωση που δεν υπάρχει ορισμένος λειτουργός ισότητας η διαδικασία των εδαφίων (1) και (2) δύναται να πραγματοποιείται απευθείας με την Υπηρεσία, Αρχή ή Οργανισμό που εμπίπτει στους ορισμούς του δημόσιου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα.

 

Τέλος


2 Σχόλια

  1. Συμφωνούμε με την διατύπωση που έχει εισηγηθεί το ΥΠΑΝ.
    Επιπλέον όσον αφορά το περιεχόμενο. Στην παράγραφο (1) α) στην πρόταση «κάθε Υπουργείο, Υφυπουργείο και κάθε Υπηρεσία, Αρχή και Οργανισμός» εισηγούμαστε όπως προστεθούν η Προεδρία της Δημοκρατίας, τα Γραφείων των Επιτρόπων και Αρχές Τοπικής Αυτοδιοίκησης, καθώς πιστεύουμε πως η ενσωμάτωση της διάστασης του φύλου αφορά κάθε επίπεδο εξουσίας. β) Επίσης εισηγούμαστε, όπως δίνονται απόψεις και για πρόνοιες των Στρατηγικών Ισότητας της ΕΕ, Συμβουλίου της Ευρώπης και της Ατζέντας 2030 των Ην. Εθνών, στις οποίες περιλαμβάνουν σημαντικές εισηγήσεις για πολιτικές και μέτρα για ενσωμάτωση της διάστασης του φύλου και γ) στο σημείο «του αποκλεισμού εν γένει της πιθανότητας ύπαρξης προνοιών που επηρεάζουν αρνητικά την κατάσταση της ισότητας μεταξύ ανδρών και γυναικών» εισηγούμαστε όπως διαμορφωθεί σε «του αποκλεισμού εν γένει της πιθανότητας ύπαρξης προνοιών που επηρεάζουν αρνητικά την πρακτική εφαρμογή της αρχής της ίσης μεταχείρισης και ευκαιριών για όλους τους ανθρώπους, ανεξαρτήτως φύλου, φυλής, εθνικότητας, θρησκείας, σεξουαλικού προσανατολισμού, ηλικίας, ή άλλων χαρακτηριστικών και γενικά θέματα που άπτονται της έμφυλης ισότητας. Όπως έχουμε αναφέρει και σε άλλα σημεία, όπως καταγράφεται το συγκεκριμένο κείμενο, ακόμα μια φορά αποτυπώνεται η κυρίαρχη αντίληψη της διχοτόμησης ή αλλιώς «διαφορά των φύλων» (Παντελίδου-Μαλούτα, 2014, 85). Η συγκεκριμένη προσέγγιση μας προβληματίζει στο κατά πόσο η «ενσωμάτωση της οπτικής του φύλου σε όλες τις δημόσιες πολιτικές» (Παντελίδου-Μαλούτα (2014, 85) θα επιτευχθεί αποτελεσματικά με ένα δημοκρατικό, δίκαιο, ισότιμο και συμπεριληπτικό τρόπο έχοντας υπόψιν την πολυπλοκότητα και διαφορετικότητα των ανθρώπων που διαμένουν στην Κύπρο.
    Βιβλιογραφία: Παντελίδου Μαλούτα, Μ., 2014, Φύλο, Κοινωνία & Πολιτική, Αθήνα, ΚΕΘΙ
    (Ιφιγένεια Κάτσιη, Οργανισμός Κοινωνικής Πολιτικής και Δράσης-Social Policy and Action Organization)

  2. Εισήγηση για αλλαγές και διατύπωση του άρθρου 5.(1) ως εξής: “Προς επίτευξη του σκοπού του άρθρου 3, το Γραφείο Επιτρόπου Ισότητας των Φύλων υλοποιεί επιμορφωτικό πρόγραμμα για κάθε Υπουργείο, Υφυπουργείο και κάθε Υπηρεσία, Αρχή και Οργανισμό που εμπίπτουν στις έννοιες του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα και παρέχει ενίσχυση ή υποστήριξη με τη διαδικασία του άρθρου 4, ώστε να γίνεται κατανοητή στην πράξη η έννοια της ενσωμάτωσης της διάστασης φύλου. Επίσης, οι λειτουργοί ισότητας, δύνανται να αποστέλλουν τα στοιχεία των παραγράφων (α) μέχρι και (ι) του άρθρου 4, στο Γραφείο Επιτρόπου Ισότητας των Φύλων προκειμένου να ληφθούν απόψεις για τη συμβατότητα των πιο πάνω με τις πρόνοιες της Σύμβασης, της Διακήρυξης και της Πλατφόρμας Δράσης του Πεκίνο και του αποκλεισμού εν γένει της πιθανότητας ύπαρξης προνοιών που επηρεάζουν αρνητικά την επίτευξη της ισότητας μεταξύ ανδρών και γυναικών”.

    Άρθρο 5.(2), εισήγηση για τις ακόλουθες αλλαγές:
    “… στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του/της”
    “… αφού διαβουλευθεί με τους/τις λειτουργούς ισότητας όπου αυτοί/αυτές είναι ορισμένοι”
    “… μίας διαδικασίας σύναψης δημόσιας σύμβασης, της εφαρμογής μίας δράσης της Εθνικής Στρατηγικής”
    “… της Πλατφόρμας Δράσης που της/του αποστέλλονται”

Back to top button
Μετάβαση στο περιεχόμενο