03- Άρθρο 2 “Ερμηνεία”
Στον παρόντα Νόμο, εκτός εάν από το κείμενο προκύπτει διαφορετική έννοια-
«Γραφείο Επιτρόπου Ισότητας των Φύλων» σημαίνει το Γραφείο το οποίο συστάθηκε βάσει του άρθρου 18 του περί Επιτρόπου Ισότητας των Φύλων και περί Συναφών Θεμάτων Νόμου∙
«Διακήρυξη και Πλατφόρμα Δράσης του Πεκίνο» σημαίνει τη Διακήρυξη και την Πλατφόρμα Δράσης του Πεκίνο που εγκρίθηκε στο Πεκίνο στις 15 Σεπτεμβρίου 1995 από την Τέταρτη Παγκόσμια Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για τη Γυναίκα (Δράση για Ισότητα, Ανάπτυξη και Ειρήνη)∙
«δημόσιος τομέας» έχει την έννοια που αποδίδεται στον όρο «δημόσια υπηρεσία» στο Άρθρο 122 του Συντάγματος και περιλαμβάνει κάθε ανεξάρτητη υπηρεσία ή αρχή για την οποία γίνεται πρόνοια στον κρατικό προϋπολογισμό, την Αστυνομία, την Πυροσβεστική Υπηρεσία Κύπρου, τη Δημόσια Εκπαιδευτική Υπηρεσία και τον Στρατό της Δημοκρατίας, καθώς και αξιωματούχους και δημόσιους λειτουργούς∙
«Εθνική Στρατηγική για την Ισότητα των Φύλων» σημαίνει τη Στρατηγική που ετοιμάζει και διαμορφώνει η/ο Επίτροπος σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου (α) του άρθρου 5 του περί Επιτρόπου Ισότητας των Φύλων και περί Συναφών Θεμάτων Νόμου∙
«έμφυλα στατιστικά δεδομένα» σημαίνει τα δεδομένα που συλλέγονται και αφορούν τις γυναίκες και τους άνδρες, με στόχο τη μέτρηση των διαφορών μεταξύ γυναικών και ανδρών σε όλους τους τομείς της ζωής, συμβάλλοντας στην παρακολούθηση της προόδου ως προς την επίτευξη της ισότητας μεταξύ γυναικών και ανδρών.
«ενσωμάτωση της διάστασης του φύλου» σημαίνει τη συνεχή και συστηματική ενσωμάτωση της αρχής της ισότητας των φύλων, από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, σε όλα τα στάδια διαμόρφωσης, εφαρμογής και αξιολόγησης των δημόσιων πολιτικών, προγραμμάτων και μέτρων, με σκοπό την προώθηση της ουσιαστικής ισότητας των φύλων και την εξάλειψη των διακρίσεων σε όλους τους τομείς της ζωής, ιδιαίτερα λαμβάνοντας υπόψη τις διαφορετικές ανάγκες, εμπειρίες, πραγματικότητες και προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες και οι άντρες∙
«Επίτροπος» σημαίνει το πρόσωπο που διορίζεται σύμφωνα με το άρθρο 14 του περί Επιτρόπου Ισότητας των Φύλων και περί Συναφών Θεμάτων Νόμου και ενεργεί σύμφωνα με τις πρόνοιες του παρόντος Νόμου∙
«ευρύτερος δημόσιος τομέας» σημαίνει κάθε νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου ή οργανισμό δημοσίου δικαίου, περιλαμβανομένων των αρχών τοπικής αυτοδιοίκησης ή οποιοδήποτε άλλο οργανισμό δημοσίου δικαίου χωρίς νομική προσωπικότητα που θεσμοθετείται με νόμο προς το δημόσιο συμφέρον και τα κεφάλαια του οποίου είτε παρέχονται είτε είναι εγγυημένα από τη Δημοκρατία·
«λειτουργός ισότητας» σημαίνει το δημόσιο υπάλληλο ή εργοδοτούμενο αορίστου χρόνου, ο οποίος υπηρετεί στη δημόσια υπηρεσία και ορίζεται από την/τον Υπουργό και Υφυπουργό σε κάθε Υπουργείο και Υφυπουργείο, αντίστοιχα, ως λειτουργός ισότητας, για να προωθεί την ισότητα των φύλων δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 8 του περί Επιτρόπου Ισότητας των Φύλων και περί Συναφών Θεμάτων Νόμου∙
«οπτική της ισότητας μεταξύ ανδρών και γυναικών» σημαίνει την εξέταση και την επισήμανση των τρόπων με τους οποίους διαφέρουν οι καταστάσεις, οι ανάγκες και οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες και οι άνδρες, με σκοπό την εξάλειψη των ανισοτήτων και την αποφυγή της διαιώνισής τους, καθώς και την προώθηση της ισότητας των φύλων στο πλαίσιο συγκεκριμένης πολιτικής, προγράμματος ή διαδικασίας.
«Σύμβαση» σημαίνει την Σύμβαση για την Εξάλειψη όλων των Μορφών Διακρίσεων κατά των Γυναικών (CEDAW) των Ηνωμένων Εθνών, και το Προαιρετικό της Πρωτόκολλο που κυρώθηκαν με τον περί της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για την Εξάλειψη κάθε Μορφής Διάκρισης σε βάρος της Γυναίκας (Κυρωτικός) Νόμος του 1985 και τον περί του Προαιρετικού Πρωτοκόλλου στη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για την Εξάλειψη κάθε Μορφής Διάκρισης σε βάρος της Γυναίκας (Κυρωτικός) Νόμος του 2002.
«Υπουργός» σημαίνει την/τον Υπουργό Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως.
Τέλος
Συγκεκριμένη Εισήγηση – Η Παράγραφος «ενσωμάτωση της διάστασης του φύλου» εισηγούμαστε όπως διαμορφωθεί ως ακολούθως «σημαίνει τη συνεχή και συστηματική ενσωμάτωση της αρχής της έμφυλης ισότητας, από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, σε όλα τα επίπεδα και στάδια σχεδιασμού ή/και διαμόρφωσης, εφαρμογής και αξιολόγησης των δημόσιων πολιτικών, προγραμμάτων και μέτρων, με σκοπό την προώθηση της ουσιαστικής και δίκαιης έμφυλης ισότητας και την εξάλειψη όλων των διακρίσεων σε όλους τους τομείς της ζωής, ιδιαίτερα λαμβάνοντας υπόψη όλες τις διαφορετικές ανάγκες, εμπειρίες, πραγματικότητες και προκλήσεις όλων των ανθρώπων».
(Ιφιγένεια Κάτσιη, Οργανισμός Κοινωνικής Πολιτικής και Δράσης-Social Policy and Action Organization)
Γενική εισήγηση: Εάν προστεθεί και η Ατζέντα 2030 των Ηνωμ. Εθνών, όπως επίσης και ορισμοί που έχουμε προτείνει στο Προοίμιο, τότε θα πρέπει να δοθούν ορισμοί και σε αυτό το σημείο.
Συγκεκριμένες Εισηγήσεις:
1) Για την Παράγραφο για «έμφυλα στατιστικά δεδομένα» . Όσον αφορά τα «εμφυλα στατιστικά δεδομένα» σύμφωνα με το “Developing Gender Statistics: A Practical Tool” (UNECE 2010), «οι στατιστικές φύλου είναι ένας τομέας της στατιστικής που διασχίζει τους παραδοσιακούς τομείς για να εντοπίσει, να παράγει και να διανείμει στατιστικά στοιχεία που αντικατοπτρίζουν τις πραγματικότητες της ζωής των γυναικών και των ανδρών και τα ζητήματα πολιτικής που αφορούν την έμφυλη ισότητα». Δεν εστιάζεται στη «μέτρηση των διαφορών μεταξύ γυναικών και ανδρών σε όλους τους τομείς της ζωής», φρασεολογία η οποία παραπέμπει σε στο 2ο Φεμινιστικό Κύμα (εμφανίστηκε κατά τις δεκαετίες 1960-1970) στον Διαφοριστικό Φεμινισμό ή Φεμινισμό της Διαφοράς, γνωστός και ως Ριζοσπαστικός Φεμινισμός, καθώς χαρακτηρίστηκε από πολλούς επιστήμονες/νισσες ως «ριζοσπαστικό κίνημα αλλαγής» (Giddens et al, 2020). α) Εισηγούμαστε, όπως υιοθετηθεί ένας πιο συμπεριληπτικός και δίκαιος ορισμός για τα «έμφυλα στατιστικά δεδομένα» που να αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα της πολυμορφίας και διαφορετικότητας και της δημοκρατίας. β) Εισηγούμαστε επίσης όπως ενσωματωθεί και η αρχή της διαθεματικότητας στην μεθοδολογία βάσει της οποίας λαμβάνονται τα έμφυλα στατιστικά δεδομένα, όπως και να προωθηθεί η υιοθέτηση επίκαιρων και καινοτόμων μεθοδολογιών λήψης «έμφυλων στατιστικών δεδομένων».
2) Η Παράγραφος για «οπτική της ισότητας μεταξύ ανδρών και γυναικών» παραπέμπει σε στοιχεία διαχωρισμού μεταξύ των ανδρών και γυναικών, όπως έχει επεξηγηθεί πιο πάνω. Εισηγούμαστε όπως διαμορφωθεί η συγκεκριμένη παράγραφος σε «οπτική φύλου σημαίνει την επισήμανση, εξέταση, και καταπολέμηση των έμφυλων ανισοτήτων σε καθημερινές, πραγματικές καταστάσεις, ανάγκες και προκλήσεις, μέσα από συγκεκριμένες πολιτικές, προγράμματα, διαδικασίες και μέτρα για προώθηση της έμφυλης ισότητας σε όλες τις δομές, θεσμούς και επίπεδα». Με αυτό το τρόπο θα είναι πιο συμπεριληπτικός και δίκαιος ορισμός σε μια δημοκρατική κοινωνία όπου επιθυμία μας είναι η αποδοχή, ο σεβασμός και η ελευθερία, όπως επίσης οι ίσες ευκαιρίες ανέλιξης με ισότιμη συμμετοχή σε όλα τα επίπεδα.
Στην ερμηνεία «λειτουργός ισότητας», υποβάλλεται εισήγηση για διατύπωση ως ακολούθως: «λειτουργός ισότητας» σημαίνει τον/τη δημόσιο υπάλληλο ή εργοδοτούμενο αορίστου χρόνου, ο οποίος/η οποία υπηρετεί στη δημόσια υπηρεσία και ορίζεται από την/τον Υπουργό και Υφυπουργό σε κάθε Υπουργείο και Υφυπουργείο.