05- Άρθρο 4 “Ενσωμάτωση της διάστασης του φύλου.”
Κάθε Υπουργείο, Υφυπουργείο και κάθε Υπηρεσία, Αρχή και Οργανισμός που εμπίπτουν στις έννοιες του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα αναπτύσσουν, βελτιώνουν και αξιολογούν, μεταξύ άλλων,:
(α) τις νομοθετικές τους πρωτοβουλίες,
(β) την κατάρτιση του προϋπολογισμού τους,
(γ) τις πολιτικές τους,
(δ) τα μέτρα και τις δράσεις που λαμβάνουν,
(ε) την πολιτική μισθών και συντάξεων,
(στ) την επιδοματική τους πολιτική,
(ζ) τις διαδικασίες σύναψης δημόσιων συμβάσεων,
(η) την εφαρμογή των δράσεων της Εθνικής Στρατηγικής για την Ισότητα των Φύλων που αφορούν το Υπουργείο, Υφυπουργείο ή Υπηρεσία, Αρχή και Οργανισμό που εμπίπτει στις έννοιες του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα,
(θ) τις ενέργειες και δράσεις που σκοπό έχουν την επίτευξη των επιδιώξεων της Διακήρυξης και της Πλατφόρμας Δράσης του Πεκίνο,
αναλόγως της περίπτωσης, σε όλα τα επίπεδα και στάδια, με τρόπο που να λαμβάνεται υπόψη ο διαφορετικός αντίκτυπος σε άνδρες και γυναίκες, αλλά και ο διαφορετικός τρόπος με τον οποίο επηρεάζονται τα δύο φύλα, προς πληρέστερη εφαρμογή της αρχής της ισότητας ανδρών και γυναικών.
Τέλος
1. Εισήγηση όπως η αρχική πρόταση διαμορφωθεί σε «Η Προεδρία της Δημοκρατίας και κάθε Υπουργείο, Υφυπουργείο, Γραφεία Επιτρόπων, Υπηρεσία, Αρχή, Αρχές Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Οργανισμός που εμπίπτουν στις έννοιες του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα αναπτύσσουν ή/και σχεδιάζουν ή/και βελτιώνουν, εφαρμόζουν και αξιολογούν, μεταξύ άλλων:»
2. Εισήγηση όπως προστεθούν στη λίστα και α) οι πολιτικές και υποστηρικτικά εργαλεία, της Προεδρίας της Δημοκρατίας που συμβάλουν στο να υλοποιηθεί το όραμα του Προέδρου, Υπουργικού Συμβουλίου και των Αξιωματούχων της Προεδρίας, όπως αυτά αναφέρονται στην ιστοσελίδα της Προεδρίας και β) πολιτικές και μέτρα για υιοθέτηση διεθνών στρατηγικών και εφαρμογή τους στην Κύπρο.
3. Η τελευταία πρόταση όπως καταγράφεται παραπέμπει σε ουσιοκρατίες, έμφυλους διαχωρισμούς και έμφυλες διακρίσεις κάνοντας αναφορά σε «διαφορετικός αντίκτυπος σε άνδρες και γυναίκες, αλλά και ο διαφορετικός τρόπος με τον οποίο επηρεάζονται τα δύο φύλα». Κυρίως το «δύο φύλα» δεν είναι καθόλου δημοκρατικό, δίκαιο και συμπεριληπτικό για όλα τα άτομα καθώς παραπέμπει ξεκάθαρα στο δυαδικό σύστημα φύλων που διαχωρίζει και αποκλείει τα άτομα με διαφορετική σεξουαλική ταυτότητα και σεξουαλικό προσανατολισμό. Για την τελευταία πρόταση εισηγούμαστε όπως διαμορφωθεί σε «αναλόγως της περίπτωσης, σε όλα τα επίπεδα και στάδια, και να προσεγγίζεται βάσει της οπτικής του φύλου, προς πληρέστερη εφαρμογή της αρχής της έμφυλης ισότητας».
(Ιφιγένεια Κάτσιη, Οργανισμός Κοινωνικής Πολιτικής και Δράσης-Social Policy and Action Organization)
Σχόλιο ΥΠΑΝ: Υπάρχουν άλλες νομοθεσίες που ήδη καθορίζουν πλαίσιο αρμοδιοτήτων για την ανάπτυξη, βελτίωση και αξιολόγηση των πολιτικών κάθε Υπουργείου, Υφυπουργείου, Υπηρεσίας, Αρχής ή/και Οργανισμού δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα, όπως για παράδειγμα η πολιτική των μισθών.