04 – Ορισμός, εξουσίες της αρμόδιας αρχής

Νομοσχέδιο που ρυθμίζει τη Βιολογική Παραγωγή και την Επισήμανση των Βιολογικών Προϊόντων

4.—(1) Κατ΄εφαρμογή των προνοιών του άρθρου 3, παράγραφος 3 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/625 το Τμήμα Γεωργίας του Υπουργείου Γεωργίας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος ορίζεται ως αρμόδια αρχή, με σκοπό την εφαρμογή των προνοιών των Ενωσιακών Κανονισμών για τη βιολογική παραγωγή και του παρόντος Νόμου.

(2) Η αρμόδια αρχή έχει εξουσία να ασκεί τις αρμοδιότητες που προβλέπονται για την αρμόδια αρχή, στον Κανονισμό (ΕΕ) 2017/625, για τη βιολογική παραγωγή και στον Κανονισμό (ΕΕ) 2018/848 και ειδικότερα:
(α) τη συγκρότηση του συστήματος ελέγχου και την εποπτεία πιστοποίησης προϊόντων βιολογικής παραγωγής και της επισήμανσης τους·
(β) να εξετάζει αιτήσεις για έκδοση άδειας λειτουργίας των φορέων ελέγχου·
(γ) να χορηγεί και να ανανεώνει άδειες λειτουργίας των φορέων ελέγχου, αναθέτοντας τους καθήκοντα επίσημων ελέγχων·
(δ) να επιβάλλει κυρώσεις σε περίπτωση διαπίστωσης παρατυπιών συμπεριλαμβανομένου και της ανάκλησης της άδειας λειτουργίας φορέα ελέγχου ·
(ε) να αναστέλλει , να ανακαλεί πλήρως ή εν μέρει την άδεια λειτουργείας του φορέα ελέγχου σύμφωνα με το άρθρο 13 του παρόντος Νόμου·
(στ) να έχει την ευθύνη λήψης κοινοποιήσεων δυνάμει του άρθρου 34 παράγραφος 4 του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/848 και να τηρεί και να ενημερώνει μητρώο σύμφωνα με τις πληροφορίες και τα στοιχεία που λαμβάνει, δυνάμει του άρθρου 34 παράγραφος 1 του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/848·
(ζ) να εξετάζει καταγγελίες που υποβάλλονται από το κοινό για παραβιάσεις των διατάξεων του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/848 καθώς και του παρόντος Νόμου, και ακολούθως να λαμβάνει τα κατάλληλα μέτρα·
(η) να εκπροσωπεί την Δημοκρατία σε Όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης αρμόδια για θέματα βιολογικής παραγωγής·
(θ) δύναται να διαβιβάζει στην Επιτροπή και στα κράτη μέλη φάκελο σύμφωνα με τις πρόνοιες του άρθρου 24 παράγραφος 7 του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/848·
(ι) να εποπτεύει τους φορείς ελέγχου όπως προβλέπεται στο άρθρο 33 στοιχείο α) του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/625·
(ια) να επιβάλει διοικητικές κυρώσεις σύμφωνα με το άρθρο 19 του παρόντος Νόμου , σε κάθε επιχείρηση που παραβιάζει πρόνοιες του παρόντος Νόμου και των δυνάμει εκδιδόμενων Κανονισμών και Διαταγμάτων και των Ενωσιακών Κανονισμών·
(ιβ) να υποβάλλει τα δεδομένα ελέγχων βιολογικής παραγωγής στο Πολυετές Εθνικό Σχέδιο Ελέγχου (ΠΟΕΣΕ) και στην Ετήσια Έκθεση σύμφωνα με τα άρθρα 111 και 113 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/625·
(ιγ) να αποστέλλει στην Επιτροπή, στατιστικά στοιχεία και πληροφορίες για τη βιολογική παραγωγή σύμφωνα με τους Ενωσιακούς Κανονισμούς·
(ιδ) να αποστέλλει στους φορείς ελέγχου ευρήματα από την αξιολόγηση του συστήματος ελέγχου τους·
(ιε) να καταρτίζει κοινό κατάλογο μέτρων για τις περιπτώσεις υπόνοιας μη συμμόρφωσης και διαπιστωμένης μη συμμόρφωσης σύμφωνα με το άρθρο 41 παράγραφος 4 του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/848·
(ιστ) να δύναται να διενεργεί ελέγχους στους συμβεβλημένους με τους φορείς ελέγχου επιχειρηματίες·
(ιζ) να μπορεί να θεσπίζει λεπτομερείς εθνικούς κανόνες παραγωγής για συγκεκριμένα είδη ή ομάδες ειδών ζώων, σχετικά με τα στοιχεία που πρέπει να καλύπτονται από τα μέτρα και προϋποθέσεις που αναφέρονται στο άρθρο 20 στα στοιχεία α), β) και γ) του Κανονισμού (ΕΕ) 2028/848·
(ιη) να δύναται να θεσπίζει λεπτομερείς εθνικούς κανόνες παραγωγής όσον αφορά τα προϊόντα που αναφέρονται στο άρθρο 21 παράγραφο 1, του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/848 υπό τις προϋποθέσεις του εν λόγω άρθρου·
(ιθ) να δύναται να αναθέσει σε ένα ή περισσότερους φορείς ελέγχου ορισμένα καθήκοντα επίσημων ελέγχων και καθήκοντα που σχετίζονται με άλλες επίσημες δραστηριότητες εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις του εδαφίου 2 του άρθρου 11 του παρόντος Νόμου και του άρθρου 40 σημείο 1 παράγραφος α) του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/848 και του άρθρου 29 παράγραφος β) του Κανονισμού (ΕΕ)2017/625· Σε τέτοιες περιπτώσεις, αποδίδει έναν κωδικό αριθμό σε κάθε ένα και ορίζει τις αρμόδιες του, για την έγκριση και την εποπτεία του·
(κ) σύμφωνα με το άρθρο 40 παράγραφος 2 του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/848, δύναται να αναθέτει σε φορείς ελέγχου την απόφαση και τα καθήκοντα που προβλέπονται στο άρθρο 138 παράγραφος 1 στοιχείο β) και στο άρθρο 138 παράγραφοι 2 και 3 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/625·
(κα) να αναθέτει στο φορέα ελέγχου να παρέχει γραπτή κοινοποίηση της απόφασής του σχετικά με τα μέτρα που θα πρέπει να ληφθούν σε περίπτωση διαπιστωθείσας μη συμμόρφωσης και τους λόγους για την απόφαση αυτή· και τις πληροφορίες σχετικά με τυχόν δικαίωμα προσφυγής κατά των αποφάσεων αυτών, καθώς και σχετικά με την εφαρμοστέα διαδικασία και τις προθεσμίες όσον αφορά το εν λόγω δικαίωμα προσφυγής, σύμφωνα με τις διαδικασίες του διαπιστευμένου φορέα ελέγχου·
(κβ) να δύναται να συντάσσει έντυπα ή και διαδικασίες ή και εγκυκλίους ή και συμφωνίες για τη ρύθμιση τεχνικών θεμάτων για τα οποία δίνεται η ευχέρεια ρύθμισής τους, μέσα από τους Ενωσιακούς Κανονισμούς·
(κγ) ειδικότερα και χωρίς να επηρεάζεται η γενικότητα του εδαφίου (κβ), δύναται να συντάσσει έντυπα ή και διαδικασίες ή και εγκυκλίους ή και συμφωνίες για τη ρύθμιση τεχνικών θεμάτων για τα εισαγόμενα βιολογικά προϊόντα και προϊόντα υπό μετατροπή ·
(κδ) δύναται να επιτρέπει προσωρινά την χρησιμοποίηση μη βιολογικών γεωργικών συστατικών για την παραγωγή μεταποιημένων βιολογικών τροφίμων υπό τις προϋποθέσεις του άρθρου 25 του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/848, κατόπιν αιτήματος επιχείρησης·
(κε) δύναται να παραχωρεί παρεκκλίσεις από τους κανόνες παραγωγής, σε καταστροφικές συνθήκες για περιορισμένο χρονικό διάστημα και μέχρι την αποκατάσταση της βιολογικής παραγωγής, με την επιφύλαξη των αρχών που ορίζονται στους στόχους και αρχές της βιολογικής παραγωγής και το άρθρο 22 του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/848·
(κστ) να μπορεί να θεσπίσει μέτρα σε περίπτωση καταστροφικών συνθηκών, ούτως ώστε η βιολογική παραγωγή να μπορέσει να συνεχιστεί ή να ξαναρχίσει σύμφωνα με το άρθρο 22 παράγραφος 3 του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/848·
(κζ) δύναται να θεσπίσει συστήματα που να παρέχουν τη δυνατότητα σε επιχειρήσεις που εμπορεύονται φυλές και στελέχη προσαρμοσμένα στη βιολογική παραγωγή να δημοσιοποιούν πληροφορίες, σε εθελοντική βάση, σύμφωνα με το άρθρο 26 παράγραφος 3 του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/848·
(κη) δύναται να λαμβάνει κατάλληλα μέτρα για να αποφευχθεί η ακούσια παρουσία στη βιολογική γεωργία, προϊόντων και ουσιών που δεν είναι εγκεκριμένα για χρήση στη βιολογική παραγωγή σύμφωνα με το άρθρο 29 παράγραφος 7 του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/848·
(κθ) να τηρεί ενημερωμένους καταλόγους με τις επωνυμίες και τις διευθύνσεις των επιχειρήσεων και των ομάδων επιχειρήσεων που έχουν κοινοποιήσει τις δραστηριότητες για την ένταξη τους στο σύστημα πιστοποίησης, σύμφωνα με το άρθρο 34 παράγραφος 6 του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/848. Στις περιπτώσεις που τέτοιος κατάλογος ή μητρώο υφίσταται ήδη για άλλους σκοπούς, μπορεί να χρησιμοποιείται και για τους σκοπούς του παρόντος Νόμου·
(λ) δύναται να απαλλάξει από την υποχρέωση κατοχής πιστοποιητικού τις επιχειρήσεις που προβλέπει το άρθρο 35 παρ.8 του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/848, σύμφωνα με τους όρους του εν λόγω άρθρου·
(λα) δύναται να επιτρέπει την εισαγωγή, μη βιολογικών ιχθυδίων ειδών σε μονάδες βιολογικής εκτροφής υπό τους όρους του παραρτήματος ΙΙ μέρος ΙΙ σημείο 3.1.2.1 του Κανονισμού (ΕΕ ) 2018/848·
(λβ) να μπορεί να αποφασίσει ότι, σε περίπτωση διαφωνίας με τους υπευθύνους επιχειρήσεων οι υπεύθυνοι επιχειρήσεων μπορούν να ζητούν, τη διεξαγωγή άλλης ανάλυσης, δοκιμής ή διάγνωσης από άλλο επίσημο εργαστήριο, για γνώμη δεύτερου εμπειρογνώμονα σύμφωνα με τις πρόνοιες του άρθρου 35 παράγραφος 3 του κανονισμού Κανονισμού (ΕΕ) 2017/625·
(λγ) δύναται να ορίσει περιφέρειες ή περιοχές στις οποίες δεν είναι δυνατό να ασκηθεί βιολογική μελισσοκομία σύμφωνα με τις πρόνοιες του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/848 Παραρτήματος ΙΙ μέρος ΙΙ σημείο 1.9.6.5 ·
(λδ) δύναται να αυξήσει τη συχνότητα των ελέγχων ταυτότητας και των φυσικών ελέγχων, για τη βιολογική παραγωγή, σύμφωνα με το άρθρο 54 παράγραφοι 2 και 3 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/625·
(λε) δύναται να αποφασίζει για τον ορισμό των συνοριακών σταθμών ελέγχου ή και σημεία ελέγχου, την καταγραφή τους, την ανάκληση των εγκρίσεων για τους υπάρχοντες συνοριακούς σταθμούς ελέγχου ή και σημείων ελέγχου και εκ νέου ορισμό τους, την ανάκληση του ορισμού συνοριακών σταθμών ελέγχου ή και σημείων ελέγχου και την αναστολή του ορισμού συνοριακών σταθμών ελέγχων ή και σημείων ελέγχου σύμφωνα με τα άρθρα 59,60,61,62 και 63 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/625 όσον αφορά τη βιολογική παραγωγή·
(λστ) δύναται να διαβιβάσει φάκελο στην Επιτροπή για σκοπούς αξιολόγησης τεχνικής μεταποίησης τροφίμων ή ζωοτροφών, ή προϋποθέσεων χρήσης της εν λόγω τεχνικής σύμφωνα με το άρθρο 24 παράγραφος 7 του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/848 ·
(λζ) δύναται να θεσπίζει αυστηρότερα όρια, σε περίπτωση που αποφασίσει ότι επιχειρήσεις απαλλάσσονται από την υποχρέωση κατοχής πιστοποιητικού, από αυτά που ορίζονται στο άρθρο 35 παράγραφος 8 του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/848 και τα κοινοποιεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή·
(λη) δύναται να αποφασίσει το μορφότυπο και τον τρόπο που θα υποβάλλονται στην ίδια, οποιεσδήποτε κοινοποιήσεις ή και πληροφορίες ή και στοιχεία ή και αιτήσεις ή και πληρωμές από τους φορείς ελέγχου και τις επιχειρήσεις, προς αυτή·
(λθ) να πραγματοποιεί τους επίσημους ελέγχους και επίσημες δραστηριότητες για τις εισαγωγές καθώς και στη λιανική αγορά της κυπριακής δημοκρατίας·
(μ) δύναται να αποφασίσει κατά πόσο θα είναι υποχρεωτική η συμπλήρωση ενός ή περισσότερων στοιχείων του Παραρτήματος VI του Μέρους ΙΙ, του υποδείγματος πιστοποιητικού που προβλέπεται στο άρθρο 35 σημείο 1 του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/848·
(μα) δύναται να καθορίζει και να ανακαλεί τα σημεία θέσης ελεύθερης κυκλοφορίας σύμφωνα με το άρθρο 4 σημείο 2 του Κατ΄ Εξουσιοδότηση Κανονισμού (ΕΕ) 2021/2305.

(3) Νοείται ότι η αρμόδια αρχή διατηρεί την εξουσία να ασκεί τα καθήκοντα των επίσημων ελέγχων που έχουν ανατεθεί στους φορείς ελέγχου, σε περιπτώσεις όπου κριθεί αναγκαίο από και κατά τη διάρκεια της εν λόγω ανάθεσης, συμπεριλαμβανομένης και της επιβολής κυρώσεων σε οποιαδήποτε επιχείρηση σύμφωνα με τον κοινό κατάλογο μέτρων.

Τέλος

Περιεχόμενα

01 - Συνοπτικός τίτλος
02 - Ερμηνεία
03 - Πεδίο Εφαρμογής
04 - Ορισμός, εξουσίες της αρμόδιας αρχής
05 - Εισαγωγή απο τρίτεσ χώρες
06 - Έγκριση και Έλεγχος χρήσης των ενδείξεων που αναφέρονται στο άρθρο 31 του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/848
07 - Υποχρεώσεις προσώπων των οποίων οι δραστηριότητες εμπίπτουν στις διατάξεις του παρόντος Νόμου.
08 - Διαδικασία αλλαγής φορέα ελέγχου από επιχειρήσεις ενταγμένες στο σύστημα πιστοποίησης
09 - Αρμοδιότητα επίσημου φορέα
10 - Σύστημα Πιστοποίησης
11 - Διαδικασία υποβολής αίτησης αδείας λειτουργίας φορέα ελέγχου
12 - Αρμοδιότητες και υποχρεώσεις φορέα ελέγχου
13 - Αναστολή/ανάκληση άδειας λειτουργίας φορέα ελέγχου
14 - Διαδικασίες σε περίπτωση αναστολής/ ανάκλησης της διαπίστευσης ή της άδειας λειτουργίας φορέα ελέγχου
15 - Έκδοση και ανανέωση Άδειας λειτουργίας του φορέα ελέγχου
16 - Ορισμός και εξουσίες των επιθεωρητών αρμόδιας αρχής
17 - Απαγορευτικές διατάξεις
18 - Τέλη
19 - Διοικητικές κυρώσεις
20 - Ιεραρχική προσφυγή
21 - Εμπιστευτικότητα
22 - Αδικήματα και ποινές
23 - Εξουσία έκδοσης κανονισμών
24 - Έκδοση Διαταγμάτων
25 - Κατάργηση 227(Ι) του 2004
26

Ένα Σχόλιο

  1. Για το σημείο λγ) και έχοντας υπόψη τον κανονισμό (ΕΕ) 2018/848, και το σχετικό πεδίο 1.9.6.5 γ (τα μελισσοκομεία είναι εγκατεστημένα κατά τέτοιο τρόπο ώστε,σε ακτίνα 3 χιλιομέτρων από τη θέση του μελισσοκομείου, οι πηγές νέκταρος και γύρης να αποτελούνται κυρίως από βιολογι­κές καλλιέργειες ή αυτοφυή βλάστηση ή καλλιέργειες στις οποίες εφαρμόζονται μέθοδοι παραγωγής περιορισμένων περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ισοδύναμες με αυτές που περιγράφονται στα άρθρα 28 και 30 του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1305/2013 (Σημείωση: Ενισχύσεις για τη γεωργία, το περιβάλλον και το κλίμα και Ενισχύσεις στο πλαίσιο του Natura 2000 και της οδηγίας πλαισίου για τα ύδατα, αντίστοιχα) οι οποίες δεν μπορούν να επηρεάσουν τον χαρακτηρισμό της μελισσοκομι­κής παραγωγής ως βιολογικής. Η εν λόγω απαίτηση δεν ισχύει για περιοχές όπου δεν υπάρχει ανθοφορία ή όταν οι πληθυσμοί των μελισσών βρίσκονται σε διαχείμαση)
    Η αρμοδια αρχή πρέπει να αναλάβει και όχι να δύναται να αναλάβει να φτιάξει χάρτη όπου να καταδεικνύονται περιοχές που συμφωνούν με τις πρόνοιες του εν λόγω άρθρου. Δεν μπορούν οι ιδιωτικοί φορείς να κάνουν την ανάλυση αυτή της καταλληλότητας για λογαριασμό της αρμόδιας αρχής των βιολογικών στην Κύπρο. Παρότι υπάρχουν χάρτες για την εφαρμογή του Natura 2000, δεν υπάρχει η δυνατότητα για δημιουργία βάσης δεδομένων ώστε να ελεγχθεί η τήρηση της πρόνοιας του άρθρου και ειδικά του όρου “κυρίως από” που μεταφράζεται σε τουλάχιστον 51% της έκτασης αθροιστικά για βιολογικές εκμεταλεύσεις και καλλιέργειες ήπιων περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Αυτό είναι έργο κρατικών φορέων που πρώτων η διάχυση των πληροφοριών είναι δυνατή και δεύτερον δεν σκοντάφτει και σε θέματα ασφάλειας προσωπικών δεδομένων.

Back to top button
Μετάβαση στο περιεχόμενο