Οικονομία και Χρηματοοικονομικά Θέματα

  • Κοινωνικό Σχέδιο για το Κλίμα

    Η Γενική Διεύθυνση Ανάπτυξης του Υπουργείου Οικονομικών, ως η Διαχειριστική Αρχή του Κοινωνικού Ταμείου για το Κλίμα, ανακοινώνει την έναρξη της δημόσιας διαβούλευσης για το Κοινωνικό Σχέδιο για το Κλίμα (Social Climate Plan). Η Δημόσια Διαβούλευση απευθύνεται σε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, εκτός των κυβερνητικών υπηρεσιών.   Με βάση τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό (ΕΕ) 2023/955, θεσπίστηκε το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα (ΚΤΚ), με στόχο την ενίσχυση των ευάλωτων νοικοκυριών και μικρών επιχειρήσεων, ώστε να ανταπεξέλθουν στο αυξημένο κόστος που θα προκαλέσει το νέο Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (ΣΕΔΕ2). Για να μπορέσει η χώρα να χρησιμοποιήσει τους πόρους του ΚΤΚ, θα πρέπει να ετοιμάσει Κοινωνικό Σχέδιο για το Κλίμα, το οποίο θα πρέπει να υποβληθεί στην Ε. Επιτροπή εντός του 2025.   Η παρούσα διαβούλευση στοχεύει στην υποβολή εισηγήσεων και σχολίων  σχετικά με τα επιλέξιμα μέτρα και επενδύσεις που πρέπει να περιληφθούν στο Κοινωνικό Σχέδιο για το Κλίμα και στην άμεση εισοδηματική στήριξη που μπορεί να δοθεί για στήριξη των ευάλωτων νοικοκυριών και ευάλωτων χρηστών στις μεταφορές (ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΙΙ, Άρθρο 8 του Κανονισμού (ΕΕ)2023/955 – βλ. επίσης ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ στην παρούσα ανακοίνωση). Ο τρόπος περιγραφής των μέτρων και επενδύσεων αναφέρεται στο Παράρτημα V, Παράγραφος 2.1 (ii) του Κανονισμού (ΕΕ)2023/955.…

    Περισσότερα »
  • Τροποποίηση άρθρου 6(9)(β) του Νόμου ΒΕΦ για συμμόρφωση της ΚΔ με απαιτήσεις του Παγκοσμίου Φόρουμ του ΟΟΣΑ για τη φορολογική διαφάνεια και ανταλλαγή πληροφοριών για φορολογικούς σκοπούς.

    Κρίνεται σκόπιμο όπως προωθηθεί και σχετική τροποποίηση του άρθρου 6 (9)(β) του Νόμου, η οποία απορρέει από σύσταση των αξιολογητών του Παγκοσμίου Φόρουμ του ΟΟΣΑ, για τη φορολογική διαφάνεια και ανταλλαγή πληροφοριών για φορολογικούς σκοπούς.   Συγκεκριμένα, το εδάφιο 9 (β) του άρθρου 6 υποχρεώνει τον Έφορο να  ενημερώνει το επηρεαζόμενο πρόσωπο στα πλαίσια της ανταλλαγής πληροφοριών από ποια φορολογική αρχή έχουν ζητηθεί οι σχετικές πληροφορίες. Οι αξιολογητές του Παγκοσμίου Φόρουμ κατά την αξιολόγηση τους τον Νοέμβριο του 2020, συνέστησαν όπως επέλθει νομοθετική ρύθμιση στο εν λόγω εδάφιο με βάση την οποία ο Έφορος να  αποκαλύπτει στο επηρεαζόμενο πρόσωπο μόνο την εθνική νομική βάση για τη συλλογή πληροφοριών, χωρίς να αποκαλύπτει το όνομα της ξένης αρμόδιας αρχής που αιτείται τις πληροφορίες. Αυτό θα άλλαζε ενδεχομένως τη διαδικασία ανταλλαγής και θα απέτρεπε επίσης την αποκάλυψη περιττών πληροφοριών στους κατόχους πληροφοριών.

    Περισσότερα »
  • Νομοσχέδιο με τίτλο “Ο Περί των Αγορών Κρυπτοστοιχείων Νόμος του 2025”

    Νομοσχέδιο με τίτλο « Ο περί των Αγορών Κρυπτοστοιχείων Νόμος του 2025» Υπουργείο Οικονομικών- Δ/νση Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών Το Υπουργείο Οικονομικών, στο πλαίσιο θέσπισης αποτελεσματικών ρυθμίσεων και διαδικασιών διαβούλευσης με τους επηρεαζόμενους φορείς , καθώς και με τις αρμόδιες Αρχές, όσον αφορά τις προτεινόμενες αλλαγές στην εθνική νομοθεσία, θέτει σε διαβούλευση το παρόν έγγραφο για σκοπούς υποβολής απόψεων. Ο Κανονισμός (ΕΕ) 2023/1114 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 31ης Μαΐου 2023 για τις αγορές κρυπτοστοιχείων και για την τροποποίηση των κανονισμών (ΕΕ) αριθ. 1093/2010 και (ΕΕ) αριθ. 1095/2010 και των οδηγιών 2013/36/ΕΕ και (ΕΕ) 2019/1937 («Κανονισμός MiCA») εφαρμόζεται στην ολότητά του από τις 30.12.2024, σε εκείνα τα κρυπτοστοιχεία, τα οποία δεν εμπίπτουν σε προϋφιστάμενους τομεακούς χρηματοοικονομικούς κανόνες, π.χ. δεν συνιστούν ψηφιακή αναπαράσταση χρηματοπιστωτικών μέσων, καταθέσεων, ασφαλιστικά προϊόντα κοκ. Ο Κανονισμός MiCA, όπως κάθε Κανονισμός της ΕΕ ισχύει, κατά βάση, απευθείας και ομοιόμορφα σε όλα τα Κράτη-Μέλη («ΚΜ»). Ωστόσο, κάποιες πρόνοιες του προϋποθέτουν θέσπιση εθνικής εφαρμοστικής νομοθεσίας. Τέτοιες είναι π.χ. οι πρόνοιες για τον καθορισμό των αρμόδιων εποπτικών αρχών, οι αρμοδιότητες που αυτές θα έχουν και οι διοικητικές κυρώσεις που θα μπορούν να επιβάλλουν . Προς τον σκοπό αυτό εκπονήθηκε το παρόν νομοσχέδιο, σε συνεργασία με την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς Κύπρου («ΕΚΚ»)…

    Περισσότερα »
  • ΝΟΜΟΣ ΠΟΥ ΤΡΟΠΟΠΟΙΕΙ ΤΟΥΣ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ ΝΟΜΟΥΣ ΤΟΥ 2002 ΕΩΣ 2024

    Σκοπός του νομοσχεδίου είναι η τροποποίηση του βασικού νόμου κατά τρόπο που να προνοεί τη δυνατότητα επιβολής, από μέρους της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου τέλους για την ανάκτηση εξόδων που προκύπτουν από την εξέταση αιτήσεων αδειοδότησης των ανταλλακτηρίων συναλλάγματος καθώς και την εποπτεία τους.

    Περισσότερα »
  • ΝΟΜΟΣ ΠΟΥ ΤΡΟΠΟΠΟΙΕΙ ΤΟΥΣ ΠΕΡΙ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΩΝ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΣΕΩΝ ΚΑΙ ΓΙΑ ΣΥΝΑΦΗ ΘΕΜΑΤΑ ΝΟΜΟΥΣ ΤΟΥ 2015 ΕΩΣ 2024

    Σκοπός του νομοσχεδίου είναι μεταξύ άλλων η συμπερίληψη ρυθμίσεων στο βασικό νόμο: (α) ώστε σε περίπτωση αλλαγής ειδικών συμμετοχών των διαχειριστών πιστώσεων μετά την αδειοδότησή τους, να διασφαλίζεται ότι η απόκτηση ή η αύξηση ειδικής συμμετοχής θα κοινοποιηθεί και θα αξιολογηθεί από την Κεντρική Τράπεζα προκειμένου να επιβεβαιωθεί ότι ικανοποιούνται οι απαιτήσεις καταλληλόλητας και (β)  που να ρυθμίζουν την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ της Κεντρικής Τράπεζας και άλλων αρμόδιων αρχών της Δημοκρατίας ή άλλων κρατών μελών για σκοπούς εκτέλεσης των εποπτικών καθηκόντων τους.  

    Περισσότερα »
  • ΝΟΜΟΣ ΠΟΥ ΤΡΟΠΟΠΟΙΕΙ ΤΟN ΠΕΡΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΩΝ ΠΙΣΤΩΣΕΩΝ ΚΑΙ ΑΓΟΡΑΣΤΩΝ ΠΙΣΤΩΣΕΩΝ ΚΑΙ ΓΙΑ ΣΥΝΑΦΗ ΘΕΜΑΤΑ ΝΟΜΟ ΤΟΥ 2024

    Σκοπός του νομοσχεδίου είναι μεταξύ άλλων η συμπερίληψη ρυθμίσεων στο βασικό νόμο: (α) ώστε σε περίπτωση αλλαγής ειδικών συμμετοχών των διαχειριστών πιστώσεων μετά την αδειοδότησή τους, να διασφαλίζεται ότι η απόκτηση ή η αύξηση ειδικής συμμετοχής θα κοινοποιηθεί και θα αξιολογηθεί από την Κεντρική Τράπεζα προκειμένου να επιβεβαιωθεί ότι ικανοποιούνται οι απαιτήσεις καταλληλόλητας και (β)  που να ρυθμίζουν την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ της Κεντρικής Τράπεζας και άλλων αρμόδιων αρχών της Δημοκρατίας ή άλλων κρατών μελών για σκοπούς εκτέλεσης των εποπτικών καθηκόντων τους.  

    Περισσότερα »
  • ΟΙ ΠΕΡΙ ΒΕΒΑΙΩΣΕΩΣ ΚΑΙ ΕΙΣΠΡΑΞΕΩΣ ΦΟΡΩΝ ΝΟΜΟΙ ΤΟΥ 1978 ΕΩΣ 2022 Διάταγμα δυνάμει του άρθρου 6(16)

    Το Υπουργείο Οικονομικών πληροφορεί τους ενδιαφερόμενους ότι, θέτει σε δημόσια διαβούλευση το Διάταγμα «ΟΙ ΠΕΡΙ ΒΕΒΑΙΩΣΕΩΣ ΚΑΙ ΕΙΣΠΡΑΞΕΩΣ ΦΟΡΩΝ ΝΟΜΟΙ ΤΟΥ 1978 ΕΩΣ 2022» δυνάμει του άρθρου 6(16). Σκοπός του Διατάγματος είναι η ανταλλαγή πληροφοριών με τις αντισυμβαλλόμενες δικαιοδοσίες (κράτη-μέλη ΕΕ και τρίτες χώρες) που έχουν υπογράψει τη Πολυμερή Συμφωνία Αρμόδιων αρχών για την Αυτόματη Ανταλλαγή Πληροφοριών για Εισόδημα που Προέρχεται από Ψηφιακές Πλατφόρμες (DPI MCAA), του Παγκόσμιου Φόρουμ), οι οποίες θα συλλέγονται και θα υποβάλλονται στις οικείες φορολογικές αρχές από τους χειριστές πλατφορμών, σχετικά με το εισόδημα που πραγματοποιούν όσοι προσφέρουν διαμονή, μεταφορά και προσωπικές υπηρεσίες. Το πεδίο εφαρμογής της DPI MCAA είναι αντίστοιχο με το πεδίο εφαρμογής της ευρωπαϊκής οδηγίας «DAC 7» η οποία αφορά αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των κρατών-μελών της ΕΕ για τις ψηφιακές πλατφόρμες, για το οποίο η Κύπρος καθώς και τα υπόλοιπα ΚΜ έχουν θέσει σε εφαρμογή από τον Ιανουάριο του 2023. Σημειώνεται ότι, η Κύπρος έχει υπογράψει στις 3/11/2022, την πιο πάνω  Πολυμερή Συμφωνία με ακόμη 23 δικαιοδοσίες. Διάταγμα DPI-NS-27.2.25-final for consultation ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ για διοικητικά πρόστιμα DPI

    Περισσότερα »
  • Ο ΠΕΡΙ ΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟΥ (ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΤΙΚΟΣ) ΝΟΜΟΣ ΤΟΥ 2025

    Περισσότερα »
  • ΟΙ ΠΕΡΙ ΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟΥ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΤΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ ΤΟΥ 2025 – Κανονισμοί δυνάμει του άρθρου 10 του Νόμου

    Περισσότερα »
  • Δέσμη νομοθετημάτων με τίτλους: (Α) ο περί Εταιρειών (Τροποποιητικός) Νόμος του 2025, (Β) ο περί Ομορρύθμων και Ετερορρύθμων Συνεταιρισμών και Εμπορικών Επωνυμιών (Τροποποιητικός) Νόμος του 2025, (Γ) ο περί Ευρωπαϊκών Ομίλων Οικονομικού Σκοπού (ΕΟΟΣ) (Εφαρμοστικές Διατάξεις) (Τροποποιητικός) Νόμος του 2025, (Δ) το περί Εταιρειών Διάταγμα του 2025, (Ε) το περί Εταιρειών Διάταγμα (Αρ.2) του 2025 (Ζ) το περί Ομορρύθμων και Ετερορρύθμων Συνεταιρισμών και Εμπορικών Επωνυμιών Διάταγμα του 2025, και (Η) οι περί Ευρωπαϊκής Δημόσιας Εταιρείας Περιορισμένης Ευθύνης (SE) (Τροποποιητικοί) Κανονισμοί του 2025

    Το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας ανακοινώνει ότι στα πλαίσια υλοποίησης του Σχεδίου Δράσης για τον εκσυγχρονισμό και αναδιοργάνωση του Τμήματος Εφόρου Εταιρειών και Διανοητικής Ιδιοκτησίας (ΤΕΕΔΙ), θέτει σε Δημόσια Διαβούλευση δέσμη νομοθετημάτων με τίτλους: (Α) ο περί Εταιρειών (Τροποποιητικός) Νόμος του 2025, (Β) ο περί Ομορρύθμων και Ετερορρύθμων Συνεταιρισμών και Εμπορικών Επωνυμιών (Τροποποιητικός) Νόμος του 2025, (Γ) ο περί Ευρωπαϊκών Ομίλων Οικονομικού Σκοπού (ΕΟΟΣ) (Εφαρμοστικές Διατάξεις) (Τροποποιητικός) Νόμος του 2025, (Δ) το περί Εταιρειών Διάταγμα του 2025, (Ε) το περί Εταιρειών Διάταγμα (Αρ.2) του 2025 (Ζ) το περί Ομορρύθμων και Ετερορρύθμων Συνεταιρισμών και Εμπορικών Επωνυμιών Διάταγμα του 2025και (Η) οι περί Ευρωπαϊκής Δημόσιας Εταιρείας Περιορισμένης Ευθύνης (SE) (Τροποποιητικοί) Κανονισμοί του 2025. Σκοπός των προτεινόμενων νομοθετημάτων είναι ο ανασχεδιασμός, ενοποίηση και δημιουργία νέων τύπων πιστοποιητικών και πιστοποιητικών καταχωρίσεων που εκδίδει ο Κλάδος Εταιρειών του Τμήματος με γνώμονα τον εκσυγχρονισμό, την απλοποίηση διαδικασιών και τη διευκόλυνση της επιχειρηματικής δραστηριότητας. Οι αλλαγές αφορούν όλες τις εγγεγραμμένες οντότητες στο Μητρώο του Εφόρου Εταιρειών και συγκεκριμένα αφορούν εταιρείες, αλλοδαπές εταιρείες, ευρωπαϊκές εταιρείες, ευρωπαϊκού ομίλου οικονομικού σκοπού εταιρείες (ΕΟΟΣ), εμπορικές επωνυμίες και συνεταιρισμούς. Ο αριθμός των υπό αναφορά τύπων ανέρχεται σε 64 εκ των οποίων οι 24 αφορούν σε Πιστοποιητικά και τα 40 σε Πιστοποιητικά…

    Περισσότερα »
Back to top button
Μετάβαση στο περιεχόμενο