Νομοσχέδιο με τίτλο “Ο Περί των Αγορών Κρυπτοστοιχείων Νόμος του 2025”

ΥΟ-Δ/νση Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών – Κεφαλαιαγορά

Νομοσχέδιο με τίτλο « Ο περί των Αγορών Κρυπτοστοιχείων Νόμος του 2025»

Υπουργείο Οικονομικών- Δ/νση Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών

  1. Το Υπουργείο Οικονομικών, στο πλαίσιο θέσπισης αποτελεσματικών ρυθμίσεων και διαδικασιών διαβούλευσης με τους επηρεαζόμενους φορείς , καθώς και με τις αρμόδιες Αρχές, όσον αφορά τις προτεινόμενες αλλαγές στην εθνική νομοθεσία, θέτει σε διαβούλευση το παρόν έγγραφο για σκοπούς υποβολής απόψεων.
  2. Ο Κανονισμός (ΕΕ) 2023/1114 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 31ης Μαΐου 2023 για τις αγορές κρυπτοστοιχείων και για την τροποποίηση των κανονισμών (ΕΕ) αριθ. 1093/2010 και (ΕΕ) αριθ. 1095/2010 και των οδηγιών 2013/36/ΕΕ και (ΕΕ) 2019/1937 («Κανονισμός MiCA») εφαρμόζεται στην ολότητά του από τις 30.12.2024, σε εκείνα τα κρυπτοστοιχεία, τα οποία δεν εμπίπτουν σε προϋφιστάμενους τομεακούς χρηματοοικονομικούς κανόνες, π.χ. δεν συνιστούν ψηφιακή αναπαράσταση χρηματοπιστωτικών μέσων, καταθέσεων, ασφαλιστικά προϊόντα κοκ.
  3. Ο Κανονισμός MiCA, όπως κάθε Κανονισμός της ΕΕ ισχύει, κατά βάση, απευθείας και ομοιόμορφα σε όλα τα Κράτη-Μέλη («ΚΜ»). Ωστόσο, κάποιες πρόνοιες του προϋποθέτουν θέσπιση εθνικής εφαρμοστικής νομοθεσίας. Τέτοιες είναι π.χ. οι πρόνοιες για τον καθορισμό των αρμόδιων εποπτικών αρχών, οι αρμοδιότητες που αυτές θα έχουν και οι διοικητικές κυρώσεις που θα μπορούν να επιβάλλουν . Προς τον σκοπό αυτό εκπονήθηκε το παρόν νομοσχέδιο, σε συνεργασία με την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς Κύπρου («ΕΚΚ») και την Κεντρική Τράπεζα Κύπρου («ΚΤΚ»), οι οποίες θα είναι οι δύο Αρχές που θα εποπτεύουν την εφαρμογή του Κανονισμού MiCA στη Δημοκρατία.
  4. Το Νομοσχέδιο, περιέχει εφαρμοστικές πρόνοιες οι οποίες αποτελούν εθνικό νομοθετικό μέτρο, στο μέτρο και στον βαθμό που επιτρέπεται από τον Κανονισμό MiCA.

Ειδικότερα, οι πρόνοιες αυτές συνοψίζονται ως ακολούθως:

4.1 Διπλή εποπτεία, μέσω του καθορισμού της ΕΚΚ  και της ΚΤΚ ως αρμόδιων εποπτικών αρχών για σκοπούς του Κανονισμού MiCA (συλλογικά «οι Αρχές»). Ο καθορισμός της αναφερθείσας διπλής εποπτείας έγινε με βάση τον ήδη υφιστάμενο καθορισμό των εποπτευομένων από τις Αρχές προσώπων. Ειδικότερα, η ΚΤΚ θα εποπτεύει τα πιστωτικά ιδρύματα, τα ιδρύματα πληρωμών και τα ιδρύματα ηλεκτρονικού χρήματος που δραστηριοποιούνται στα πλαίσια του Κανονισμού MiCA, ενώ οι υπόλοιπες οντότητες που δραστηριοποιούνται στα πλαίσια του Κανονισμού MiCA, θα εποπτεύονται από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς Κύπρου.

4.2 Με βάση το λεκτικό του Άρθρου94 παρ.1 του Κανονισμού MiCA, το οποίο προβλέπει τις «ελάχιστες» εξουσίες των Αρχών, άρα μπορούν να προβλεφθούν περισσότερες, το Νομοσχέδιο προβλέπει τις ακόλουθες επιπλέον εξουσίες-

4.2.1 την περιοδική, και όχι μόνον ad hoc, υποβολή εγγράφων και πληροφοριών στις Αρχές﮲

4.2.2 να διατάσσουν οι Αρχές την άμεση διακοπή της σχετικής δραστηριότητας χωρίς προειδοποίηση ή επιβολή προθεσμίας, όταν ένα πρόσωπο παρέχει υπηρεσίες κρυπτοστοιχείων χωρίς άδεια ή/και παραβιάζει το Άρθρο 59 παράγραφος (5) του Κανονισμού MiCA﮲

4.2.3 να απαιτούν οι Αρχές από τους παρόχους υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων, κατά την έννοια του  Κανονισμού MiCA («ΠΥΚΣ»), να διαθέτουν ίδια κεφάλαια επιπλέον των απαιτήσεων προληπτικής εποπτείας που καθορίζονται στο Άρθρο 67 του Κανονισμού MiCA , καθώς και

4.2.4 να απαιτούν οι Αρχές από τους ΠΥΚΣ να διενεργούν οι ίδιοι ελέγχους ή εξακριβώσεις ή να αναθέτουν τη διενέργεια ελέγχων ή εξακριβώσεων σε τρίτους, όπως σε νόμιμο ελεγκτή ή νόμιμο ελεγκτικό γραφείο εντός της έννοιας του περί Ελεγκτών Νόμου, περιλαμβανομένων ελέγχων πληροφοριακών συστημάτων.

4.3. Με βάση το λεκτικό του Άρθρου111 παρ.1 του Κανονισμού MiCA, το οποίο προβλέπει τις κατ’ ελάχιστον παραβάσεις για τις οποίες οι Αρχές μπορούν να επιβάλλουν διοικητικές κυρώσεις και άλλα διοικητικά μέτρα, το Νομοσχέδιο προβλέπει ως επιπλέον παραβάσεις-

4.3.1 την παράβαση και προνοιών του Νομοσχεδίου, πέραν εκείνων του Κανονισμού MiCA

4.3.2 την παροχή υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων σε επαγγελματική βάση στη Δημοκρατία από πρόσωπο του οποίου η καταστατική έδρα βρίσκεται σε τρίτη χώρα, καθότι, εξαιρουμένης της περίπτωσης του Άρθρου 61 παράγραφος 5 του Κανονισμού MiCA[1], η ιδιότητα του ΠΥΚΣ επιφυλάσσεται μόνο σε οντότητες με καταστατική έδρα εντός της ΕΕ , καθώς και

4.3.3 την υποβολή στις Αρχές ψευδών ή παραπλανητικών στοιχείων ή πληροφοριών ή/και την απόκρυψη από τις Αρχές στοιχείων ή/και πληροφοριών από πρόσωπο που προβαίνει στις Αρχές σε γνωστοποίηση ή κοινοποίηση ή υποβολή στοιχείων ή πληροφοριών για τους σκοπούς του Κανονισμού MiCA ή του Νομοσχεδίου και των δυνάμει αυτού εκδιδόμενων Οδηγιών .

4.4 Με βάση το λεκτικό του Άρθρου.111 παρ.1 του Κανονισμού MiCA , το οποίο επιτρέπει την θέσπιση και ποινικών κυρώσεων, το Νομοσχέδιο επιπλέον προβλέπει ως ποινική κύρωση-

4.4.1 την δημόσια προσφορά ή επιδίωξη προς διαπραγμάτευση κρυπτοστοιχείων από πρόσωπο που έχει το εγγεγραμμένο του γραφείο στη Δημοκρατία, χωρίς την απαιτούμενη αδειοδότηση/εξουσιοδότηση του Κανονισμού MiCA κατά παράβαση των Άρθρων12 και 13 του Νομοσχεδίου﮲

4.4.2 Tην παροχή υπηρεσιών σε κρυπτοστοιχεία από πρόσωπο, του οποίου το εγγεγραμμένο γραφείο βρίσκεται στη Δημοκρατία  αλλά χωρίς την ικανοποίηση των όρων εξουσιοδότησης/αδειοδότησης που προβλέπονται στο Άρθρο. 59 παράγραφος 1 του Κανονισμού MiCA, καθώς και

4.4.3 την υποβολή στις Αρχές ψευδών ή παραπλανητικών στοιχείων ή πληροφοριών ή/και την απόκρυψη από τις Αρχές στοιχείων ή/και πληροφοριών από πρόσωπο που προβαίνει στις Αρχές σε γνωστοποίηση ή κοινοποίηση ή υποβολή στοιχείων ή πληροφοριών για τους σκοπούς του Κανονισμού MiCA ή του Νομοσχεδίου και των δυνάμει αυτού εκδιδόμενων Οδηγιών.

  1. Οι συμμετέχοντες στην διαβούλευση καλούνται να υποβάλουν τις απόψεις τους σχετικά με την σκοπιμότητα και την προβλεπόμενη έκταση εφαρμογής των περιγραφόμενων στο σημείο 4 ανωτέρω προνοιών του Νομοσχεδίου. Προς τον σκοπό της ευχερέστερης κατανόησης του περιεχομένου του Νομοσχεδίου από τους συμμετέχοντες στην διαβούλευση, εκπονήθηκε σχετικό επεξηγηματικό σημείωμα, το οποίο επισυνάπτεται καθώς και σχετικό Πίνακας Αντιστοιχίας.
  2. Το Υπουργείο Οικονομικών, καλεί όπως υποβληθούν σχόλια για το εν λόγω νομοσχέδιο μέχρι την Πέμπτη 30 Απριλίου 2025.

[1] Το λεγόμενο ‘reverse solicitation exemption’.

Οικονομία και Χρηματοοικονομικά Θέματα
Νομοσχέδιο
  • Ανοικτή
  • Αναρτήθηκε
    15 Απρ 2025 @ 0:00
  • Ανοικτή σε σχόλια ως
    30 Απρ 2025 @ 23:59
  • 0 σχόλια

Περιεχόμενα

01 - ΚΑΤΑΤΑΞΗ ΑΡΘΡΩΝ 0 σχόλια
02 - ΜΕΡΟΣ Ι: ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ 0 σχόλια
03 - Συνοπτικός τίτλος. 0 σχόλια
04 - Ερμηνεία 0 σχόλια
05 - Πεδίο εφαρμογής 0 σχόλια
06 - Αρμόδιες Αρχές 0 σχόλια
07 - Εξουσίες έρευνας και εποπτείας 0 σχόλια
08 - ΜΕΡΟΣ ΙΙΙ: ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ ΚΥΡΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ 0 σχόλια
09 - Διοικητικές κυρώσεις και άλλα διοικητικά μέτρα 0 σχόλια
10 - Δικαίωμα προσφυγής 0 σχόλια
11 - Είσπραξη διοικητικών προστίμων 0 σχόλια
12 - ΜΕΡΟΣ IV: ΨΕΥΔH Ή ΠΑΡΑΠΛΑΝΗΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΚΑΙ ΑΠΟΚΡΥΨΗ 0 σχόλια
13 - Ψευδή ή παραπλανητικά στοιχεία και πληροφορίες και απόκρυψη 0 σχόλια
14 - ΜΕΡΟΣ V: ΑΣΚΗΣΗ ΕΥΧΕΡΕΙΩΝ ΠΟΥ ΠΡΟΒΛΕΠΟΝΤΑΙ ΣΤΟΝ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟ (ΕΕ) 2023/1114 0 σχόλια
15 - Καθορισμός ευχερειών 0 σχόλια
16 - ΜΕΡΟΣ VΙ: ΤΕΛΗ ΚΑΙ ΣΥΝΔΡΟΜΕΣ 0 σχόλια
17 - Τέλη και Συνδρομές 0 σχόλια
18 - ΜΕΡΟΣ VI : ΠΟΙΝΙΚΑ ΑΔΙΚΗΜΑΤΑ, ΕΥΘΥΝΗ ΚΑΙ ΕΞΟΥΣΙΕΣ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟΥ 0 σχόλια
19 - Δημόσια προσφορά ή επιδίωξη προς διαπραγμάτευση μαρκών με αναφορά σε περιουσιακά στοιχεία χωρίς να πληρούνται οι απαιτήσεις 0 σχόλια
20 - Δημόσια προσφορά ή επιδίωξη προς διαπραγμάτευση μαρκών ηλεκτρονικού χρήματος χωρίς να πληρούνται οι απαιτήσεις 0 σχόλια
21 - Παροχή υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων χωρίς άδεια 0 σχόλια
22 - Ενημέρωση ESMA και EBA για ποινικές κυρώσεις 0 σχόλια
23 - Ποινική ευθύνη και εξουσίες Δικαστηρίου 0 σχόλια
24 - ΜΕΡΟΣ  VII:  ΕΚΔΟΣΗ ΟΔΗΓΙΩΝ ΚΑΙ ΤΕΛΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ 0 σχόλια
25 - Έκδοση οδηγιών και υποχρέωση συμμόρφωσης 0 σχόλια
26 - Έναρξη ισχύος του παρόντος Νόμου 0 σχόλια

Αφήστε μια απάντηση

Back to top button
Μετάβαση στο περιεχόμενο