04 – Σκοποί του Ινστιτούτου
Σκοποί του Ινστιτούτου
4.
(1) Το Ινστιτούτο είναι υπεύθυνο να οργανώνει, συντονίζει και να επιτηρεί όλες τις δραστηριότητες και ενέργειες που αφορούν τον τομέα του καρκίνου στην Δημοκρατία σύμφωνα με τα όσα προνοούνται στον Νόμο και στους εκδιδόμενους βάσει αυτού κανονισμούς και εσωτερικούς κανονισμούς
(2) Οι σκοποί του Ινστιτούτου χωρίζονται στους ακόλουθους άξονες δράσης:
α. την πρόληψη,
β. την έγκαιρη διάγνωση,
γ. τη θεραπεία,
δ. την υποστηρικτική και ανακουφιστική φροντίδα και αποκατάσταση,
ε. την άσκηση συμβουλευτικού ρόλου ως προς την καταγραφή, διατήρηση, αξιοποίηση των δεδομένων αρχείου καρκίνου το οποίο διατηρείται από το Υπουργείο,
στ. την προώθηση ερευνητικών προγραμμάτων σχετικά με τον καρκίνο.
Νοείται ότι οι διατάξεις του παρόντος νόμου δεν εξουσιοδοτούν το Ινστιτούτο να παρέχει υπηρεσίες φροντίδας υγείας
(3) Οι σκοποί του Ινστιτούτου περιλαμβάνουν τα ακόλουθα στον τομέα του καρκίνου και της ογκολογίας:
α. τη συμμετοχή σε επιτροπές και/ή ομάδες εργασίας και/ή τη συνεργασία ευρύτερα με το Εθνικό Κέντρο Κλινικής Τεκμηρίωσης και Ποιότητας Υπηρεσιών Υγείας για:
(i) την ανάπτυξη ή προσαρμογή διεθνών κλινικών πρωτοκόλλων, κατευθυντηρίων οδηγιών και κλινικών διαδρομών, στη βάση διεθνών εργαλείων, στα δεδομένα της Κύπρου για όλα τα επίπεδα φροντίδας, με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών υγείας, της ασφάλειας των ασθενών, την αλλαγή της επαγγελματικής πρακτικής των επαγγελματιών υγείας και την υποστήριξη του συστήματος λήψης της απόφασης,
(ii) τον έλεγχο, την παρακολούθηση και την αξιολόγηση της εφαρμογής των κλινικών πρωτοκόλλων, κατευθυντήριων οδηγιών και κλινικών διαδρομών σε όλα τα επίπεδα φροντίδας υγείας,
(iii) την ανάπτυξη και εισαγωγή ολοκληρωμένης στρατηγικής και προγραμμάτων κλινικού ελέγχου σε όλα τα επίπεδα φροντίδας υγείας, ως επίσης και την εφαρμογή επιθεωρήσεων υπηρεσιών υγείας και την ανάπτυξη συστημάτων διαπίστευσης για την διασφάλιση της ποιότητας και ασφάλειας των υπηρεσιών υγείας,
(iv) τον καθορισμό δεικτών, κριτηρίων και προτύπων ποιότητας,
β. την παροχή εκπαίδευσης στους επαγγελματίες υγείας, τους ασθενείς και σε άλλα ενδιαφερόμενα πρόσωπα,
γ. τη συνεργασία και την ανταλλαγή πληροφοριών με άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή τρίτες χώρες, καθώς και με τις αρμόδιες για τον καρκίνο εθνικές αρχές και θεσμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης, περιλαμβανομένων και άλλων εθνικών ινστιτούτων καρκίνου,
δ. την παρακολούθηση σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο των εξελίξεων στον τομέα του καρκίνου και την υποβολή προτάσεων προς τον Υπουργό για σχετικές δράσεις τις οποίες οφείλει και πρέπει να αναλάβει η Δημοκρατία,
ε. την παρακολούθηση των σχετικών με τον καρκίνο ευρωπαϊκών και άλλων συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων και την υποβολή προτάσεων προς τον Υπουργό για τις δράσεις που πρέπει να λαμβάνονται για την ενίσχυση της αποτελεσματικής συμμετοχής της Δημοκρατίας σε αυτά, με γνώμονα την εθνική στρατηγική για την ανάπτυξη, την έρευνα,την τεχνολογία και την καινοτομία,
στ. την προώθηση και την ενίσχυση της προσωποκεντρικής φροντίδας μεταξύ των επαγγελματιών υγείας, μέσω της εφαρμογής εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, προγραμμάτων κατάρτισης, ερευνητικών πρωτοβουλιών και της παροχής κινήτρων, με στόχο τη συνεχιζόμενη ανάπτυξη και βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας,
ζ. την ανάπτυξη ή προσαρμογή διεθνών φαρμακευτικών πρωτοκόλλων,
η. την αξιολόγηση πρωτοκόλλων για ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό, και την παροχή συμβουλών προς τον Οργανισμό Ασφάλισης Υγείας για ένταξη τους στο Γενικό Σύστημα Υγείας,
θ. την παροχή συμβουλών στον Οργανισμό Ασφάλισης Υγείας για τις σωστές και αποδεκτές θεραπείες τόσο όσο αφορά την ογκολογία άλλα και άλλες σχετικές ειδικότητες.
Νοείται ότι οι πιο πάνω σκοποί εξειδικεύονται μέσω της εθνικής στρατηγικής για τον καρκίνο που υιοθετείται από το Ινστιτούτο.
(4) Προς επίτευξη των σκοπών που καθορίζονται στην παράγραφο (α) του εδαφίου του παρόντος άρθρου, το Ινστιτούτο, στο βαθμό που αυτό είναι απαραίτητο, οφείλει να εργάζεται από κοινού με το Εθνικό Κέντρο Κλινικής Τεκμηρίωσης και Ποιότητας Υπηρεσιών Υγείας.
Τέλος
Το άρθρο 4 (3) εδάφιο (θ) να αντικατασταθεί με το ακόλουθο κείμενο:
«την παροχή συμβουλών στον Οργανισμό Ασφάλισης Υγείας και άλλους φορείς που παράγουν πολιτική σε θέματα υγείας για τις σωστές και αποδεκτές θεραπείες τόσο όσο αφορά την ογκολογία άλλα και άλλες σχετικές ειδικότητες.»
Επεξήγηση:
Δεν θα πρέπει να αποκλειστούν και άλλοι φορείς που μπορεί να είναι εμπλεκόμενοι στην παραγωγή πολιτικής, αναλόγως της περίπτωσης.
Aντικατάσταση του εδαφίου η. του αρ. 4 (3) ως εξής: «τον καθορισμό και υποβολή στο Εθνικό Κέντρο Κλινικής Τεκμηρίωσης, των προτύπων της ογκολογίας που αφορούν τον καρκίνο, σύμφωνα με τα αναγνωρισμένα διεθνή πρωτόκολλα και τις κλινικές κατευθυντήριες οδηγίες-γραμμές, ώστε το Εθνικό Κέντρο Κλινικής Τεκμηρίωσης να προσαρμόσει τα πρωτόκολλα στην ογκολογία ανάλογα. »
Επεξήγηση:
Η έγκριση των πιο πάνω εμπίπτει στις αρμοδιότητες του ΕΚΚΤ, με βάση όμως τα πρότυπα και τις κατευθυντήριες οδηγίες που τίθενται από το ΕΙΚ. Είναι σημαντικό να διασφαλιστεί ότι δεν θα υπάρξει υπερκάλυψη και σύγκρουση των εξουσιών και αρμοδιοτήτων του ΕΙΚ με το ΕΚΚΤ.
Να αντικατασταθεί το εδάφιο ε. του αρ. 4(2) ως ακολούθως:
«Την καταγραφή, διατήρηση, αξιοποίηση δεδομένων αρχείου καρκίνου»
Επεξήγηση:
Τα δεδομένα αρχείου καρκίνου θα πρέπει να μεταφερθούν στο Εθνικό Ινστιτούτο Καρκίνου και να μην παραμείνουν στο Υπουργείο Υγείας για την καλύτερη δυνατή διαχείριση και αξιοποίησή τους.
Αναφορικά με το εδάφιο (4) του παρόντος άρθρου – Φαίνεται ότι εκ παραδρομής έχει παραληφθεί η αναφορά στο σχετικό εδάφιο. Θα έπρεπε να αναφέρεται στην παράγραφο (α) του εδαφίου (3) του παρόντος άρθρου;
Αναφορικά με την παράγραφο (η) του παρόντος άρθρου – Η παράγραφος αυτή χρήζει διατύπωσης. Διευκρινίζεται ότι ο Οργανισμός Ασφάλισης Υγείας (ΟΑΥ), σύμφωνα και με το τελευταίο τροποποιητικό νομοσχέδιο αναφορικά με τον Περί Γενικού Συστήματος Υγείας Νόμο που προωθήθηκε από τον ΟΑΥ ενόψει της ψήφισης του περί Ίδρυσης και Λειτουργίας του Εθνικού Κέντρου Κλινικής Τεκμηρίωσης και Ποιότητας Υπηρεσιών Υγείας (ΕΚΚΤΠΥΥ) Νόμου, δύναται στο πλαίσιο καταρτισμού του καταλόγου ιατροτεχνολογικών προιόντων και υγειονομικών ειδών που καλύπτονται στο πλαίσιο του ΓεΣΥ, να λαμβάνει υπόψιν σχετικά πρωτόκολλα τα οποία υιοθετεί το Εθνικό Κέντρο Κλινικής Τεκμηρίωσης και Ποιότητας Υπηρεσιών Υγείας.
Ως εκ των ανωτέρω, επαναλαμβάνεται ότι η παρούσα παράγραφος θα πρέπει να μετακινηθεί στο άρθρο 4(3)(α). Σε περίπτωση ωστόσο που αυτή παραμείνει εδώ θα πρέπει να τροποποιηθεί, ούτως ώστε όπως και στην περίπτωση του ΕΚΚΤΠΥΥ, ο ΟΑΥ να δύναται λαμβάνει υπόψιν του τα εν λόγω πρωτοκολλά κατά τον καταρτισμό του σχετικού καταλόγου (νοείται ότι προς τούτο θα πρέπει να γίνει και σχετική τροποποίηση στον περί ΓεΣΥ Νόμο). Στη βάση αυτή, γίνεται εισήγηση για τροποποίηση της παραγράφου με την διαγραφή της φράσης «και την παροχή συμβουλών προς τον Οργανισμό Ασφάλισης Υγείας για ένταξη τους στο Γενικό Σύστημα Υγείας».
Αναφορικά με τα άρθρα 4(3)(η) και (ζ) – Οι πρόνοιες αυτές ενδεχομένως να συγκρούονται με τις αρμοδιότητες του Εθνικού Κέντρου Κλινικής Τεκμηρίωσης και Ποιότητας Υπηρεσιών Υγείας το οποίο επίσης δύναται να αναπτύσσει ή προσαρμόζει ή αξιολογεί διεθνή φαρμακευτικά πρωτόκολλα ή πρωτόκολλα για ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό κ.ο.κ.
Ως εκ τούτου, θα πρέπει να διευκρινιστεί αν για θέματα που αφορούν σε θέματα Καρκίνου ή Ογκολογίας, η αξιολόγιση ή ανάπτυξη ή προσαρμογή διεθνών φαρμακευτικών πρωτοκόλλων ή πρωτοκόλλων για ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό από το Ινστιτούτο θα γίνεται σε συνεργασία με το ΕΚΚΤΠΥΥ. Αν αυτό ισχύει, οι παράγραφοι (ζ) και (η) στο παρόν άρθρο θα πρέπει να προστεθούν στην παράγραφο (α) ανωτέρω ως (v) και (vi) αντίστοιχα, ώστε αυτά να γίνονται σε συνεργασία με το ΕΚΚΤΠΥΥ. Συνεπώς, θα διασφαλίζεται ότι τα πρωτόκολλα αυτά θα υιοθετούνται από ένα αρμόδιο όργανο, ήτοι το ΕΚΚΤΠΥΥ, αφότου αυτά καθοριστούν σε συνεργασία με το Ινστιτούτο.
Στις αρμοδιότητες του Ινστιτούτου δεν υπάρχει ρητή πρόβλεψη για την αξιολόγηση, υιοθέτηση ή προώθηση νέων τεχνολογιών και ψηφιακών ιατροτεχνολογικών προϊόντων, τα οποία αποτελούν πλέον αναπόσπαστο μέρος της ογκολογικής φροντίδας διεθνώς (π.χ. ψηφιακά θεραπευτικά εργαλεία, εφαρμογές τηλεπαρακολούθησης, ΑΙ υποβοηθούμενη διάγνωση κ.λπ.).
Ψηφιακές πλατφόρμες παρακολούθησης ασθενών (remote monitoring)
Digital therapeutics & medical apps
AI υποβοηθούμενα συστήματα απόφασης (CDSS)
Τεχνολογίες wearables και home diagnostics
Τηλεϊατρική για την υποστηρικτική και παρηγορητική φροντίδα
Προτείνεται να προστεθεί αρμοδιότητα του Ινστιτούτου η παρακολούθηση των διεθνών εξελίξεων στον τομέα της τεχνολογίας και της καινοτομίας στην ογκολογία, καθώς και η εισήγηση πολιτικών για την αξιολόγηση και ενσωμάτωσή τους στο σύστημα υγείας της Κύπρου.
Παρόλο που στο Άρθρο 4 περιγράφονται οι σκοποί και οι άξονες δράσης του Ινστιτούτου, προτείνεται να διευκρινιστεί ότι το Ινστιτούτο θα παρέχει στήριξη και στο στρατηγικό σχεδιασμό για την εφαρμογή των προτύπων ποιότητας και των κλινικών διαδρομών σε όλα τα επίπεδα φροντίδας υγείας, περιλαμβανομένων των δημόσιων νοσηλευτηρίων του ΟΚΥπΥ, δεδομένου ότι ο ΟΚΥπΥ αποτελεί τον κύριο πάροχο δημόσιων υπηρεσιών υγείας.
Ειδικότερα, το Ινστιτούτο μπορεί να συμβάλει στη διαμόρφωση στρατηγικών πλάνων και στην υποστήριξη της υλοποίησης τους από τον ΟΚΥπΥ, στο πλαίσιο της εφαρμογής της εθνικής στρατηγικής για τον καρκίνο και της συνεχούς βελτίωσης της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών.