Εθνική Στρατηγική της Κύπρου για το Υδρογόνο
ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας ανακοινώνει ότι από σήμερα 28 Φεβρουαρίου 2025 μέχρι τις 31 Μαρτίου 2025, θέτει σε Δημόσια Διαβούλευση προσχέδιο της Εθνικής Στρατηγικής της Κύπρου για το Υδρογόνο.
Η υποβολή των σχολίων γίνεται μέσω της αποστολής του “Εντύπου Υποβολής Σχολίων” σύμφωνα με τις οδηγίες υποβολής που αναγράφονται εντός του εντύπου.
- Υπό επεξεργασία
- Αναρτήθηκε
28 Φεβ 2025 @ 6:00 - Ανοικτή σε σχόλια ως
07 Απρ 2025 @ 23:59 - 3 σχόλια
Περιεχόμενα
01 - Τίτλος Άρθρου | 1 σχόλιο |
Στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για το προσχέδιο της Εθνικής Στρατηγικής της Κύπρου για το Υδρογόνο, ο Σύνδεσμος Υδρογόνου Κύπρου (ΣΥΚ), καταθέτει τις εισηγήσεις και τις απόψεις του. Στόχος μας είναι η ενίσχυση της στρατηγικής και η διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου πλαισίου που θα επιτρέψει τη δυναμική ανάπτυξη της οικονομίας του υδρογόνου στη χώρα μας.
Εκ των πραγμάτων πρέπει να γίνει κατανοητό ότι μόνο η παραγωγή ανανεώσιμου (πράσινου) Υδρογόνου είναι πιθανή και εφικτή στην Κύπρο, καθότι ούτε η μετατροπή γκρίζου ή μπλε υδρογόνου από το φυσικό αέριο (methane reforming) είναι δυνατή λόγω ανυπαρξίας φυσικού αερίου, και ούτε η εισαγωγή σε οποιαδήποτε μορφή (υγρή ή αέρια) είναι πιθανή μέσα στα επόμενα 20 χρόνια.
Συνεπώς θα πρέπει να προωθηθούν ουσιαστικές και υποβοηθητικές πολιτικές και προϋποθέσεις για να διευκολύνουν και να εντάξουν την παραγωγή του Υδρογόνου στην οικονομία, και στην ουσιαστική χρήση του με όλα τα θετικά συνεπακόλουθα.
Θα πρέπει να ενστερνιστούμε και υιοθετήσουμε ότι η παραγωγή του πράσινου Υδρογόνου που προϋποθέτει την χρήση Ηλεκτρολυτών και νερού δεν αποτελεί πρόβλημα αλλά την λύση στην περαιτέρω ανάπτυξη ΑΠΕ, αλλά και το ότι η κατανάλωση νερού δεν αποτελεί εμπόδιο εφόσον η τεχνολογία της ηλεκτρόλυσης είναι συμβατή με την χρήση είτε θαλασσινού ή/και ανακυκλωμένου νερού από συστήματα αποχέτευσης.
Πέραν τούτου πρέπει να επισημανθεί και να γίνει κατανοητό ότι υπάρχει ανυπαρξία υποδομής μεταφοράς φυσικού αερίου στην Κύπρο που ενδεχομένως θα μπορούσε με κάποιες μετατροπές να χρησιμοποιηθεί για την μεταφορά υδρογόνου και ότι είναι ουτοπιστικό, και μη ρεαλιστικό και εφικτό να δημιουργηθούν τέτοιες δομές στην Κύπρο αφού οι κλίμακες της οικονομίας και εμπορίας (χρήσης) δεν είναι ούτε βιώσιμες ούτε σκόπιμες, ούτε εφικτές.
Συνεπώς θα πρέπει να προωθήσουμε ως Κράτος έξυπνες λύσεις που να μειώνουν την μεταφορά και αποθήκευση στο ελάχιστο και για να επιτευχθεί τούτο θα πρέπει διάσπαρτα να γίνουν σταθμοί παραγωγής πράσινου υδρογόνου (με την πιστοποίηση προέλευσης της ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ) όσο πιο κοντά είναι εφικτό και δυνατό στους χώρους κατανάλωσης.
Αυτές οι δύο παραδοχές για την παραγωγή και μεταφορά, αποθήκευση και χρήση του Υδρογόνου θα πρέπει να γίνουν ο ουσιαστικός πυλώνας της πολιτικής και στρατηγικής του Κράτους για την ένταξη του Υδρογόνου στο ενεργειακό μείγμα της Κύπρου που θα οδηγήσει σε απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα και στην απανθρακοποίηση.
Συγκεκριμένα πιο κάτω παρουσιάζονται αναλυτικότερα οι εισηγήσεις και προτάσεις μας:
1. Περιορισμένη φιλοδοξία, αργός ρυθμός υλοποίησης και ασαφές επενδυτικό πλάνο
• Η στρατηγική της Κύπρου βασίζεται σε ένα συντηρητικό σενάριο, το οποίο προβλέπει ελάχιστη διείσδυση του υδρογόνου έως το 2030, σε αντίθεση με την ΕΕ που επιδιώκει τη ραγδαία ανάπτυξη του τομέα.
• Προτείνεται όπως εκτιμηθούν πιθανά μελλοντικά έργα και να συνυπολογιστούν στην συγκεκριμένη στρατηγική τα έργα που βρίσκονται υπό κατασκευή. Παράλληλα, η προσθήκη συγκεκριμένων χρηματοδοτικών κινήτρων στην Στρατηγική θα συμβάλει στην επιτάχυνση της εν λόγω ανάπτυξης.
• Επίσης, η αναφορά σε συγκεκριμένη και ξεκάθαρη χωροθετική πολιτική για την ανάπτυξη των εν λόγω έργων υδρογόνου μέσα από ένα ξεκάθαρο πλάνο ανάπτυξης με στόχους και ορόσημα θα συνέτεινε θετικά στην ορθή εφαρμογή της Στρατηγικής.
2. Έλλειψη ρυθμιστικού και θεσμικού πλαισίου
• Δεν υπάρχει ολοκληρωμένο νομικό και ρυθμιστικό πλαίσιο για την παραγωγή, αποθήκευση και μεταφορά υδρογόνου, δημιουργώντας αβεβαιότητα για τις επιχειρήσεις.
• Η ένταξη της διαδικασίας πιστοποίησης του ανανεώσιμου υδρογόνου με σαφήνεια και τα κατάλληλα πρότυπα και διαδικασίες στην εν λόγω Στρατηγική θα συνέβαλε στην ορθότερη εφαρμογή της.
• Προτείνεται η δημιουργία μηχανισμού απορρόφησης αποκοπτώμενης ενέργειας από ΑΠΕ, μέσω διμερών συμβολαίων, για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου. Με αυτό τον τρόπο:
Οι παραγωγοί ΑΠΕ διατηρούν έσοδα, ακόμη και σε περιόδους χαμηλής ζήτησης.
Οι παραγωγοί υδρογόνου αποκτούν φθηνότερη ενέργεια, καθιστώντας το πράσινο υδρογόνο πιο ανταγωνιστικό.
Το κράτος μειώνει τις εισαγωγές ορυκτών καυσίμων και επιταχύνει την απανθρακοποίηση της οικονομίας.
3. Απουσία στρατηγικής για εξαγωγές και διεθνείς συνεργασίες
• Παρότι η Κύπρος θα μπορούσε να αξιοποιήσει τη γεωγραφική της θέση ως ενεργειακός κόμβος υδρογόνου στη Μεσόγειο, δεν υπάρχει σχέδιο για εξαγωγή υδρογόνου ή δημιουργία διακρατικών συνεργασιών. Η ΕΕ δίνει έμφαση στη δημιουργία ευρωπαϊκού δικτύου υδρογόνου, ενώ η Κύπρος δεν αναφέρεται σε καμία στρατηγική διασύνδεσης.
4. Περιορισμένη εστίαση στην έρευνα και ανάπτυξη (R&D)
• Η στρατηγική δεν περιλαμβάνει στοχευμένη χρηματοδότηση για την ανάπτυξη καινοτόμων τεχνολογιών υδρογόνου.
• Απουσιάζει πρόγραμμα συνεργασίας μεταξύ πανεπιστημίων, ερευνητικών κέντρων και ιδιωτικού τομέα για την ανάπτυξη και εμπορευματοποίηση νέων τεχνολογιών.
5. Ανεπαρκής στρατηγική για τον τομέα των μεταφορών
• Η στρατηγική προβλέπει μόνο 83 τόνους υδρογόνου έως το 2030, που αρκούν για 10 λεωφορεία και 48 φορτηγά, ενώ άλλες ευρωπαϊκές χώρες επενδύουν δυναμικά σε υποδομές μεταφορών με υδρογόνο.
• Ο ΣΥΚ ζητά όπως επανεξεταστεί η πρόθεση του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων να αιτηθεί παρέκκλιση από την εφαρμογή του κανονισμού 2023/1804 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων όσον αφορά τις υποδομές ανεφοδιασμού με υδρογόνο αφού υπάρχει ιδιωτική πρωτοβουλία για τέτοιου είδους ανάπτυξη. Συνεπώς, προτείνεται όπως υπολογιστεί η συνεισφορά του υπό κατασκευή πρατηρίου πράσινου υδρογόνου που αναμένεται να αρχίσει την λειτουργία του προς τα τέλη του 2025 αρχές του 2026. Το πρατήριο υδρογόνου είναι δυναμικότητας 2 MW και παραγωγής 150 τόνων πράσινου υδρογόνου το χρόνο. Η απορρόφηση ενέργειας από το εν λόγω πρατήριο θα είναι μεταβαλλόμενη και ελεγχόμενη από τους Διαχειριστές ανάλογα με το φορτίο του δικτύου. Σημειώνεται ότι το εν λόγω πρατήριο έχει δυνατότητα αύξησης της δυναμικότητας του από τα 2 MW στα 4 ΜW που αντιστοιχεί από 8,000 MWh το χρόνο απορρόφηση ενέργειας από το δίκτυο διανομής σε 25,000 MWh το χρόνο. Η απορρόφηση ενέργειας από το δίκτυο είναι καίριας σημασίας και καθίσταται επιτακτική ανάγκη προκειμένου να επιτευχθούν υψηλά επίπεδα διείσδυσης ΑΠΕ, με όσο το δυνατό μηδενικό ποσοστό περικοπών της παραγωγής τους, καθώς και για τη διατήρηση της ασφάλειας και αξιοπιστίας του ηλεκτρικού δικτύου. Σημειώνεται ότι η χρήση του παραγόμενου υδρογόνου θα χρησιμοποιείται στο τομέα των μεταφορών και όχι για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και διοχέτευσης της πίσω στο δίκτυο.
• Δεν υπάρχουν οι πρόνοιες για σχέδια χορηγιών μετατροπής λεωφορείων, βαρέων οχηματών, σκυβαλοφόρων κτλ από συμβατικά σε ηλεκτρικά με κυψέλες υδρογόνου. Επίσης, απουσιάζει η υποστήριξη υδρογονοκίνητων πλοίων, αεροσκαφών ή υπηρεσιών που παρέχονται σε λιμένες και αεροδρόμια, σε αντίθεση με την ΕΕ που επενδύει δυναμικά σε αυτόν τον τομέα.
6. Κίνδυνος μη ευθυγράμμισης με τους στόχους REPowerEU
• Η στρατηγική της Κύπρου δεν φαίνεται να συμμορφώνεται πλήρως με τον στόχο της ΕΕ για 10 εκατομμύρια τόνους εγχώριας παραγωγής υδρογόνου και 10 εκατομμύρια τόνους εισαγωγής έως το 2030. Το REPowerEU προωθεί την ταχεία απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, ενώ η Κύπρος φαίνεται να κινείται με βραδύτερους ρυθμούς.
Η εθνική στρατηγική της Κύπρου για το υδρογόνο χρειάζεται περισσότερη φιλοδοξία, πιο γρήγορη εφαρμογή και σαφή οικονομικά κίνητρα. Συνοπτικά στην Στρατηγική της Κύπρου για το Υδρογόνο θα πρέπει να:
• Αναθεωρηθούν τα χρονοδιαγράμματα με σκοπό την επιτάχυνση της εφαρμογής του υδρογόνου στο τομέα των μεταφορών.
• Να υπάρξει συγκεκριμένο επενδυτικό σχέδιο και πρόσβαση σε ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις.
• Σαφές ρυθμιστικό πλαίσιο για τη διευκόλυνση των ιδιωτικών επενδύσεων.
• Προώθηση των διεθνών συνεργασιών για την προώθηση της Κύπρου ως κόμβου υδρογόνου.
• Εφαρμογή πιλοτικών έργων για τη δοκιμή τεχνολογιών υδρογόνου στη βιομηχανία και τις μεταφορές.
Η διαμόρφωση μιας πιο ολοκληρωμένης και φιλόδοξης στρατηγικής θα καταστήσει την Κύπρο ανταγωνιστική στην ευρωπαϊκή αγορά υδρογόνου και θα της επιτρέψει να συμβάλει ουσιαστικά στην ενεργειακή μετάβαση. Η στρατηγική θα πρέπει βραχυπρόθεσμα να εστιάζει στον τομέα των μεταφορών και μακροπρόθεσμα στην βαριά βιομηχανία και τις εξαγωγές.
Η Κύπρος επενδύοντας σε δράσεις και υποδομές που μειώνουν τις εκπομπές και προάγουν τη βιωσιμότητα, μπορεί να αποφύγει πολύ υψηλότερα κόστη στο μέλλον, ενώ παράλληλα ενισχύει τη θέση της σε μια ταχέως μεταβαλλόμενη παγκόσμια οικονομία.
Hi, as part of my response to the Cypriot Government’s Hydrogen Strategy and in addition to the email I sent on the 20th of March 2025 please find below the detailed open letter responding to the proposed strategy.
Open Letter – George Constandinides on Cypriot Government’s Hydrogen Strategy
https://docs.google.com/document/d/1trYn_gtbWP_L6onTNyiw3Y3UT2LMqhxOuQdl8vr_Foc?usp=drive_fs
Dear Members of the Ministry of Energy, Commerce, and Industry of the Republic of Cyprus,
I am writing this open letter to share my perspective on the recently published Cypriot Government’s Hydrogen Strategy. My name is Dr. George Constandinides CEng MIMechE, and I work as a Research Fellow at the Cyprus University of Technology as part of the EMERGE-i group. My background spans thermodynamics, fluid mechanics, and mechanical systems, with substantial experience in computational fluid dynamics (CFD), hydraulics and thermal systems. I am passionate about applying innovative engineering solutions to complex challenges. I do not self‐proclaim to be a “hydrogen expert” however, I have been involved in projects ranging from gasification processes for syngas generation to ongoing research on Solar-Assisted Ocean Thermal Energy Conversion. The latter approach combines renewable energy with advanced engineering to produce hydrogen.
I had the opportunity to present at a Hydrogen Conference in Plzen, Czech Republic, in mid-March 2025. During the conference, representatives from all over the world presented cutting-edge work on generating, distributing, and studying the impacts of hydrogen. Notable speakers included:
Petr Mervart, Minister of Industry and Trade of the Czech Republic, who discussed the Czech Hydrogen Strategy;
Veronika Vohlídková, Member of the Board & Executive Director of HYTEP, highlighting the challenges the Czech Republic faces in producing hydrogen;
Gerhard Meindl from Energiesysteme GmbH, presented the H2LEC concept, a working plant with an 8.75 MWel PEM Electrolyzer, integrated hydrogen storage, and fuel cells.
I believe these examples, alongside insights from other European partners, underscore the importance of a comprehensive, dynamic, and impactful hydrogen strategy—one that Cyprus can adopt and tailor to its unique conditions.
Reflections on the Cypriot Government’s Hydrogen Strategy
The Cypriot Government’s Hydrogen Strategy identifies two scenarios—conservative and ambitious—for hydrogen development through 2030 and 2050. However, as it stands, the strategy appears more like a preliminary study than a fully fleshed-out national plan. Neither scenario contains detailed roadmaps or clear benchmarks for translating strategic intent into on-the-ground implementation. This lack of specificity leaves Cyprus at a disadvantage in an international race where other countries already consolidate their hydrogen policies with precise goals, timelines, and support mechanisms.
In its present form, the strategy does rightly identify certain near-term measures (2025–2030), such as creating pilot projects, encouraging public awareness, and setting up initial infrastructure. These are vital first steps. Nevertheless, achieving meaningful momentum depends on further, more detailed and measurable goals, stronger financing and investment schemes, and a robust framework for coordination among stakeholders. Let me address several points that, in my experience, are critical for success:
1) Establish a Dedicated Programme Hydrogen Strategy Office
Day-to-day management of hydrogen initiatives requires an empowered entity to navigate technical, regulatory, and investment hurdles. Having a dedicated office—staffed by skilled individuals—means that the country can swiftly adjust to evolving technological and market conditions, while taking advantage of emerging best practices in the EU and worldwide. This office should coordinate with ministries, regulators, universities, and industry partners to move from broad statements to concrete actions.
2) Set Specific, Measurable, Achievable, Relevant, Time-Bound (SMART) Goals
The current strategy needs to go beyond high-level projections. Cyprus should implement interim targets (e.g., annual capacity, investment levels, local manufacturing involvement, water-distillation capacities for electrolysis) to gauge progress. Without these reference points, it is impossible to measure the effectiveness of existing policies or make well-timed course corrections.
3) Devise a Comprehensive Regulatory and Financial Framework
The near-term (2025–2030) focus must articulate incentives that encourage private-sector investment in hydrogen infrastructure. For instance:
Investment Tax Credits and Low-Interest Loans specifically for electrolyzer projects, storage, and distribution networks;
Grants or Subsidies to offset the high capital costs of pilot plants;
Updated Codes and Standards for hydrogen handling, transport, and usage safety;
Public–Private Partnerships to share the financial risk of early-stage projects.
4) Strengthen Collaboration with Universities and Research Institutes
Cyprus has a strong tertiary education sector with ample R&D capability. Mobilizing local universities and research centers like the one I represent, the Cyprus University of Technology, as well as others, can help build up hands-on know-how. This includes collaborative testbeds—like small-scale electrolyzer demonstration sites or “living labs”—where local and international researchers, in partnership with industry, pilot solutions in real-world conditions.
5) Foster Cross-Border Synergies and Secure EU Funding
Hydrogen does not end at borders. Working more closely with neighboring countries—be it Greece, Israel, or others in the Eastern Mediterranean—could accelerate knowledge sharing and create harmonized regulations. On an EU level, the REPowerEU and Clean Hydrogen partnerships can unlock crucial funding. The lessons from the Czech Republic, Germany, and Spain show that making the most of European alliances and co-funding is a strategic multiplier.
Technological Priorities for Cyprus
1. Focus on Green Hydrogen from Renewables
Cyprus’s rich solar irradiation and steady wind resources can underpin a truly green hydrogen economy via electrolysis. Any approach that continues to rely on fossil fuels for hydrogen production—even with partial carbon capture—risks major greenhouse-gas emissions and, importantly, fails to align with long-term EU decarbonization targets. In my own work on Solar-Assisted Ocean Thermal Energy Conversion, I have seen promising avenues for coupling renewable energy to water distillation and electrolysis. This synergy will be essential in Cyprus, given our limited freshwater resources.
2. Scale Distilled Water Production with Solar-Powered Distillation
Since hydrogen production demands purified water, the government should back solar-powered distiller plants to supply electrolyzers. This is inherently scalable, enabling “green desalination” that avoids straining Cyprus’s freshwater resources.
3. Electrolyzer Stack Technology
The entire green hydrogen value chain depends on electrolyzer innovation. Alkaline and PEM (proton-exchange membrane) designs are mature; AEM and SOEC hold promise if costs continue to drop. Cyprus can form R&D alliances with institutions like Nel, ITM Power, Siemens Energy, and thyssenkrupp—global leaders continuously refining electrolyzers’ performance and costs.
4. Sectoral Priorities—“Use Where It Is Needed Most”
Given hydrogen’s complexities and cost, we should use it first in sectors that cannot be easily electrified. Your strategy mentions:
High-Temperature Industrial Heat (cement, metal processing, etc.): Hydrogen can complement (though not fully solve) decarbonization.
Energy Storage: With abundant sun and wind, hydrogen-as-a-battery can buffer intermittent production. Storing surplus renewable power as hydrogen helps address seasonal mismatch.
Heavy Transport, Shipping, Aviation: Eventually, yes—but in the near term, demonstration projects should target smaller-scale or controlled deployments. Large-scale adoption for shipping or aviation will likely come later, once technologies and fueling infrastructure mature further.
Practical Concerns: Handling, Storage, and Transportation
Hydrogen is the smallest molecule, prone to leakage. It can cause hydrogen embrittlement in steel pipelines and is generally more challenging to transport than natural gas. In Europe, pipelines remain the main method for hydrogen transport, but only when generation and demand are geographically close. Elsewhere, hydrogen is trucked around in specialized cylinders—an expensive, safety-intense approach. Cyprus must plan carefully to avoid building infrastructure that either remains underused or is rendered obsolete by better technologies in just a few years.
On-site production and usage—especially at industrial hubs—makes sense in the short to medium term. It sidesteps the complexity and cost of large-scale hydrogen transport. Retrofitting or newly installing infrastructure must account for the dangers of hydrogen, ensuring safety codes and workforce training are in place.
Putting Costs into Perspective
Current estimates indicate that Green Hydrogen costs around 10–15 EUR/kg, more expensive than most fossil-derived hydrogen. Yet with economies of scale and technology breakthroughs, it can drop toward 5 EUR/kg or even lower. In the U.S., governmental initiatives aim for 2–3 USD/kg for green hydrogen by the end of the decade. Cyprus’s strategic plan should define a cost roadmap—benchmarks for costs, volumes, and how each pilot project will feed lessons back into the system to push down the price per kilogram.
Conclusion and Recommendations
In summary, the Cypriot Government’s Hydrogen Strategy has the right spirit but urgently requires a more detailed roadmap, precise benchmarks, and robust organizational and financing mechanisms. Specifically the Cypriot Government’s Hydrogen Strategy requires:
1) Dedicated Programme Hydrogen Strategy Office: Oversee day-to-day progress and coordinate among stakeholders.
2) Detailed Roadmap: Define SMART milestones for 2025, 2030, and 2050, covering pilot projects, regulatory steps, water supply, and scaling of electrolyzer capacity.
3) Focus on Generation from Renewables: Exploit Cyprus’s solar and wind resources for green hydrogen production and ensure robust, solar-powered water distillation.
4) Technology Scale-Ups: Support R&D on electrolyzer technologies through partnerships with established industrial players and research institutes.
5) Hydrogen Valleys Acceleration: Develop local “hydrogen ecosystems” that integrate production, storage, and usage—particularly near industrial or port locations.
6) Implementation Support: Ensure safe, standardized, and sustainable hydrogen usage. Build robust knowledge-sharing platforms and roll out educational initiatives.
7) Synergies and Partnerships: Cooperate closely with Cyprus universities, EU Member States, and international bodies. Engage in co-funding via REPowerEU and similar instruments.
8) Robust Governance: Maintain transparency, accountability, and alignment with EU directives, ensuring any office or agency has the legal authority and resources to act decisively.
The fundamental objective, from my viewpoint, is to shift Cyprus’s hydrogen strategy from high-level aspirations to tangible, actionable steps. We have every advantage—sunshine, wind, intellectual capital, and strategic EU links—to become a credible hydrogen player in the Eastern Mediterranean. Let us seize this opportunity with a structured, forward-looking, and comprehensive plan.
Thank you for your time and for considering these insights. I welcome further discussions on how academia, industry, and government can collaborate to build a green hydrogen future—one that positions Cyprus competitively and sustainably in the emerging global hydrogen market.
Kind regards,
Dr. George Constandinides CEng MIMechE
Research Fellow at the Cyprus University of Technology, Limassol, Cyprus
✉ g.constandinides@cut.ac.cy
📱 +357 99 471140
Links:
Open Letter – George Constandinides on Cypriot Government’s Hydrogen Strategy
https://docs.google.com/document/d/1trYn_gtbWP_L6onTNyiw3Y3UT2LMqhxOuQdl8vr_Foc?usp=drive_fs
Czech Hydrogen Strategy by Petr Mervart, Minister of Industry and Trade of the Czech Republic
https://drive.google.com/file/d/1eLyoTbqGnBgKCIla4CJIERKxL5wrwztn/view?usp=sharing
Challenges the Czech Republic faces in producing hydrogen by Veronika Vohlídková, Member of the Board & Executive Director of HYTEP
https://drive.google.com/file/d/1bcIDMwbNRMHNOuF-LYqXXZQOqTRXHMLx/view?usp=sharing
H2LEC concept a working plant with an 8.75 MWel PEM Electrolyzer, integrated hydrogen storage, and fuel cells by Gerhard Meindl from Energiesysteme GmbH
https://drive.google.com/file/d/1BOXX1Z1m6mAovmnzg3raxf9qfIgvF-79/view?usp=sharing
Hydrogen Economy Outlook Key messages March 30 2020 By BloombergNEF (BNEF)
https://drive.google.com/file/d/1GAlvPABJpbvVhqfhg4XN4-6j890UI_f4/view?usp=sharing
EU Clean Hydrogen Joint Undertaking Work Programme 2025
https://drive.google.com/file/d/1nQbdyjCc2eMyVoingIAglVifbH2TcFVX/view?usp=sharing