Δημόσια Διαβούλευση για το σχέδιο Κανονισμών με τίτλο: «Οι περί Αξιολόγησης Εκπαιδευτικών Λειτουργών και Εκπαιδευτικού Έργου Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης Κανονισμοί του 2025»

Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, Διοίκηση

Το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας ανακοινώνει την έναρξη Δημόσιας Διαβούλευσης για το προτεινόμενο σχέδιο Κανονισμών που τιτλοφορείται «Οι περί Αξιολόγησης Εκπαιδευτικών Λειτουργών και Εκπαιδευτικού Έργου Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης Κανονισμοί του 2025».

Σκοπός του παρόντος σχεδίου των περί Αξιολόγησης Εκπαιδευτικών Λειτουργών και Εκπαιδευτικού Έργου Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης Κανονισμών του 2025 είναι η αντικατάσταση των περί Εκπαιδευτικών Λειτουργών (Επιθεώρησις και Αξιολόγησις) Κανονισμών του 1976 και 2011 και η υιοθέτηση ενός νέου συστήματος αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου, σχεδιασμένου να ενδυναμώνει τους εκπαιδευτικούς και να εξυπηρετεί τις ανάγκες των μαθητών.

Στους προτεινόμενους Κανονισμούς περιλαμβάνονται πρόνοιες, ώστε να διασφαλίζεται η βελτίωση της ποιότητας και των αποτελεσμάτων της διδασκαλίας και μάθησης, η έγκαιρη παρέμβαση, η βελτίωση της στήριξης των εκπαιδευτικών και η συνεχής επαγγελματική τους μάθηση σε όλα τα στάδια της επαγγελματικής τους πορείας μέσα από διαδικασίες που στηρίζονται στη διαφάνεια και τη συνεργασία μεταξύ όλων των εμπλεκομένων μερών.

Παιδεία
Σχέδιο Κανονισμού
  • Υπό επεξεργασία
  • Αναρτήθηκε
    21 Απρ 2025 @ 0:00
  • Ανοικτή σε σχόλια ως
    06 Μάι 2025 @ 23:59
  • 9 σχόλια

7 Σχόλια

  1. Δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στον Κανονισμό για την κατάλληλη εκπαιδευτική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών λειτουργών. Καθώς μέσω του Κανονισμού προκύπτει ότι η εκπαιδευτική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών λειτουργών είναι υποχρεωτική/σημαντική για την προαγωγή των εκπαιδευτικών, έχουν τεθεί δικλίδες ασφαλείας από το Υπουργείο που να διασφαλίζουν ότι η παρεχόμενη εκπαίδευση κατά την περίοδο λειτουργίας των σχολείων δεν θα γίνεται κατά τις σχολικές ώρες λειτουργίας και εις βάρος της εκπαίδευσης των μαθητών, αλλά μόνο εκτός ωρών εργασίας ή/και κατά τις σχολικές αργίες ή/και κατά την καλοκαιρινή περίοδο;

  2. Το σχέδιο αξιολόγησης, αν και έχει καλές προθέσεις, παρουσιάζει τεράστια προβλήματα…. Σκεφτείτε μόνο ότι οι μαθητές, γονείς θα μπορούν να εκφέρουν γνώμη για τους καθηγητές των παιδιών τους αν δεν τους αρέσει κάτι [ζούμε στην Κύπρο με τη μικροκοινωνία και τον μικρόκοσμο (ζηλοφθονία, κουμπαροκρατία, χριστουγεννιάτικα δώρα από γονείς σε καθηγητές, κοινωνία του μέσου και ποιον ξέρεις)], όπως η προτεινόμενη βαθμολογία του καθηγητή, αμαυρώνουν τη φήμη και το όνομά σου..
    Σκεφτείτε πόσο μεροληπτική θα είναι η θέση του Διευθυντή / Διευθύντριας, ο οποίος με βάση ποια κριτήρια !!; θα επηρεάσει το μέλλον μας… δηλαδή αν είναι αποελίστας, θα γίνουμε αποελίστες;;, αν είναι μουσικός, θα επιδείξουμε τη μουσική μας κλίση… ποια είναι τα αντικειμενικά κριτήρια που θα αποδείξουν πως έχει το καλό συμφέρον του προσωπικού του, γνωρίζουν ποιος είναι ο καλός ηγέτης;; προάγουν ένα καλό κλίμα συνεργασίας, έχουν καθορίσει τι περιμένουν από το προσωπικό τους;;

    Γι’ αυτό και προτείνεται – με όλη τη σοβαρότητα- η συνεχής επιμόρφωση και η προαγωγή καλής διάθεσης για αυτοβελτίωση. Αν δοθούν τα μέσα που λείπουν από τις περισσότερες σχολικές δομές (υπολογιστές και προβολείς για να χρησιμοποιήσεις οπτικά μέσα) και τα κίνητρα (θετική προσέγγιση, συνεργασία μεταξύ των συναδέλφων και των γονιών), χωρίς φόβο, άγχος, απειλές, ρουσφέτια και ποιο συγγενή / γείτονα ξέρω, τότε το σύστημα ναι.. θα καλυτερεύσει.

    Όλοι θέλουν να είναι καλοί στο επάγγελμά τους… οι απειλές , το άγχος και ο φόβος δεν θα οδηγήσουν σε αυτό που αναμένεται. Ειδικά όταν παρουσιάζονται τόσες πολλές αδυναμίες όσον αφορά: σχολικές εγκαταστάσεις, θεματολογία, αυξανόμενος αριθμός αλλογλώσσων μαθητών κάθε χρόνο, ανυπαρξία σημαντικών θεσμών όπως σχολικού ψυχολόγου για μαθητές με σοβαρά προβλήματα. έλλειψη χρημάτων και δυνατής σχολικής εφορίας
    ..

  3. Θέμα: Παρατηρήσεις και Προτάσεις σχετικά με την τελική (αριθμητική) αξιολόγηση μόνιμων εκπαιδευτικών

    Στο πλαίσιο του άρθρου 13 που αφορά την τελική αξιολόγηση των μόνιμων εκπαιδευτικών, θα ήθελα να υποβάλω τις εξής παρατηρήσεις και προτάσεις:

    Διευκρίνιση Χρόνου Υπηρεσίας
    Θα πρέπει να διευκρινιστεί εάν τα οκτώ (8) έτη που απαιτούνται για την τελική αξιολόγηση περιλαμβάνουν και τα χρόνια υπηρεσίας υπό καθεστώς σύμβασης ή αορίστου χρόνου.
    Κατά την άποψή μου, τα έτη αυτά θα πρέπει να υπολογίζονται συνολικά, ανεξαρτήτως του αν η υπηρεσία δόθηκε ως συμβασιούχος ή μόνιμος εκπαιδευτικός, καθώς και τα χρόνια προϋπηρεσίας αποτελούν σημαντικό κομμάτι της επαγγελματικής πορείας του εκπαιδευτικού.

    Ανακατανομή Ποσοστού Αξιολόγησης από τον Επιθεωρητή
    Το ποσοστό συμμετοχής του Επιθεωρητή στην τελική αξιολόγηση προτείνεται να μειωθεί από 80% σε 75%. Το υπόλοιπο 5% προτείνεται να κατανεμηθεί ως εξής:

    2,5% από ενδεικτική αξιολόγηση συναδέλφων,

    2,5% από ενδεικτική αξιολόγηση μαθητών (στη Μέση Εκπαίδευση).

    Διαδικασία Ενδεικτικής Αξιολόγησης
    Η αξιολόγηση από μαθητές και συναδέλφους να γίνεται ανώνυμα μέσω ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας, με περιορισμένο αριθμό στοχευμένων ερωτήσεων. Οι ερωτήσεις θα εστιάζουν σε:

    την αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού,

    τη συμμετοχή και δραστηριοποίηση του,

    την ενίσχυση συναδελφικής συνεργασίας και επαγγελματικής συμπεριφοράς.

    Αν ένας εκπαιδευτικός συγκεντρώνει διαρκώς πολύ χαμηλά ποσοστά σε αυτές τις αξιολογήσεις, είτε από τους μαθητές είτε από τους συναδέλφους, αυτό μπορεί να αποτελεί ένδειξη ότι χρειάζεται υποστήριξη ή περαιτέρω διερεύνηση. Αντίθετα, αν οι αξιολογήσεις αυτές συμφωνούν με τις θετικές αξιολογήσεις των Διευθυντών και Επιθεωρητών, τότε επιβεβαιώνεται η ποιότητα του έργου του.

    Επιλογή Μαθητών και Συναδέλφων για την Αξιολόγηση

    Η αξιολόγηση από μαθητές να γίνεται σε δύο τμήματα (από τα τέσσερα που πιθανώς διδάσκει ο εκπαιδευτικός).

    Οι συνάδελφοι που συμμετέχουν στην αξιολόγηση να είναι κατά προτεραιότητα της ίδιας ειδικότητας, αλλά και ενδεικτικά από άλλες ειδικότητες για μια σφαιρική εικόνα.

    Επέκταση της Προσέγγισης και σε Άλλες Βαθμίδες
    Το ίδιο μοντέλο αξιολόγησης προτείνεται να εφαρμοστεί και σε άλλες βαθμίδες της εκπαίδευσης, όπως στους Βοηθούς Διευθυντές, Βοηθούς Διευθυντές Α, Ανώτεροι εκπαιδευτές και Διευθυντές, με τις ανάλογες προσαρμογές.

  4. Παρατηρήσεις, εισγήσεις και διαφωνίες Προοδευτικής Κίνησης Δασκάλων και Νηπιαγωγών : H αξιολόγηση πρέπει να είναι Ολιστική και όχι αποσπασματική: Η Ευθύνη της Εκπαίδευσης δεν Βαρύνει Μόνο τους Εκπαιδευτικούς! Η αξιολόγηση στην εκπαίδευση δεν μπορεί να περιορίζεται στους εκπαιδευτικούς, αφήνοντας στο εκτός τις πολιτικές και τις αποφάσεις του υπουργείου παιδείας. Για να λειτουργήσει ως πραγματικό εργαλείο βελτίωσης, πρέπει να εφαρμόζεται ολιστικά, ξεκινώντας από την εκπαιδευτική πολιτική και τις δομές που διαμορφώνουν το σύστημα. Όταν η ευθύνη της ποιότητας της εκπαίδευσης μεταφέρεται αποκλειστικά στους δασκάλους, αγνοούνται οι πραγματικές ρίζες των προβλημάτων: ανεπαρκείς πόροι, κακοσχεδιασμένα προγράμματα σπουδών και ελλιπής υποστήριξη. Μόνο μέσα από μια συνολική αξιολόγηση του συστήματος, και όχι στοχοποίηση των εκπαιδευτικών, μπορεί να υπάρξει ουσιαστική βελτίωση στην εκπαίδευση.
    Πέραν της πιο πάνω βασικής αρχής, συμφωνούμε ως Προοδευτική ότι η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου πρέπει να αλλάξει, πρέπει να εκσυγχρονιστεί αλλά με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε να μην αλλοιώνεται ο ανθρώπινος χαρακτήρας του δημοσίου σχολείου, να μην υποβαθμίζονται οι δημοκρατικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων και διοίκησης του σχολείου, να παρέχονται κίνητρα και ευκαιρίες επαγγελματικής ανέλιξης στους εκπαιδευτικούς και κυρίως να οδηγεί σε συνεχή βελτίωση αλλά και επιβράβευση.
    Οι πολλές στρεβλώσεις και αδυναμίες που παρουσιάζει το υφιστάμενο σύστημα είναι αποτέλεσμα της έλλειψης θέσεων προαγωγής στη δημοτική και ειδική εκπαίδευση αλλά και της μη εφαρμογής της κείμενης νομοθεσίας για τον τρόπο διοικητικής στελέχωσης των νηπιαγωγείων μας στην Προδημοτική Εκπαίδευση. Οι οργανικές θέσεις των Βοηθών Διευθυντών είναι οι ίδιες στη Δημοτική εδώ και σχεδόν 30 χρόνια, τη στιγμή που ο αριθμός των εκπαιδευτικών έχει διπλασιαστεί. Στην Ειδική Εκπαίδευση σε σύνολο 1100 εκπαιδευτικών έχουμε μόλις 9 θέσεις Διευθυντών και 40 Βοηθών Διευθυντών, ενώ στην Προδημοτική βάσει και του τρόπου διοίκησης των σχολικών μονάδων πρέπει να δημιουργηθούν και να πληρωθούν άμεσα ακόμα 30 νέες θέσεις Διευθυντών και ακόμα 30 νέες θέσεις Βοηθών Διευθυντών. Ο πρώτος παράγοντας που όφειλε και οφείλει να ανακοινώσει το ΥΠΑΝ είναι τη δημιουργία νέων θέσεων προαγωγής, τόσες σε αριθμό ανά βαθμίδα, έτσι ώστε αυτή η «ισοπέδωση» να αλλάξει και να τερματιστεί. Οι θέσεις που προτείνονται από το ΥΠΑΝ είναι ελάχιστες και δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες των σχολείων μας. Θεωρούμε αναγκαία την δημιουργία νέα θέσης προαγωγής «Παιδαγωγικού Συμβούλου», όπως αυτή προτείνεται στην «Πρόταση για ένα νέο σύστημα αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών λειτουργών» του 2012. Η θέση του παιδαγωγικού συμβούλου πρέπει να είναι αποκλειστικά θέση προαγωγής.
    Την ίδια στιγμή δεν μπορεί το ΥΠΑΝ να επικαλείται την ανάγκη για βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων, για στήριξη και επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών και ταυτόχρονα να επιζητεί μέσα από την πρόταση την υιοθέτηση μηχανισμών ελέγχου, λογοδοσίας και πληροφόρησης στα πρότυπα εισαγωγής εθνικών επιπέδων παιδείας.
    Η πρόταση του ΥΠΑΝ δεν είναι «νέα», αλλά αποτελεί ένα κράμα κομματιών παλαιότερων προτάσεων και εισηγήσεων. Η επιλογή αρκετών κομματιών, έχει στηριχθεί δυστυχώς σε φιλοσοφίες που παραπέμπουν σε νεοφιλελεύθερα μοντέλα με αυξημένη λογοδοσία και ελέγχους, χωρίς να εστιάζονται σε διαδικασίες και μηχανισμούς βελτίωσης ή στην παροχή κινήτρων για επαγγελματική ανέλιξη.
    Αριθμός εισηγήσεων της πρότασης μπορεί να μας βρίσκουν σύμφωνους, όπως είναι η επαναφορά του προγράμματος επιμόρφωσης των νεοεισερχόμενων εκπαιδευτικών και η εισαγωγή προγράμματος προετοιμασίας στελεχών εκπαίδευση ή η δημιουργία νέας θέσης προαγωγής Βοηθού Διευθυντή, του Ανώτερου Εκπαιδευτικού ή η εισαγωγή της εσωτερικής αξιολόγησης της σχολικής μονάδας καθώς και άλλες προτάσεις και εισηγήσεις, αυτό όμως που ενοχλεί είναι η προσπάθεια που επιχειρείται μέσα από την πρόταση για συνεχή έλεγχο, για αυξημένη λογοδοσία, για σύνδεση της διαμορφωτικής αξιολόγησης με την αριθμητική και για αλλαγή της όλης φιλοσοφίας λειτουργίας της σχολικής μονάδας.
    Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού και του εκπαιδευτικού έργου πρέπει να επιδιώκει την στήριξη και τη βελτίωση των εκπαιδευτικών και όχι να δημιουργεί αφόρητη πίεση και να αλλοιώνει τις ανθρώπινες σχέσεις εντός της σχολικής μονάδας. Η παροχή κινήτρων, η δημιουργία νέων θέσεων και ευκαιριών προαγωγής, η συνεχής επιμόρφωση και ανάπτυξη των εκπαιδευτικών, η διαφάνεια, η δημοκρατία, η δικαιοσύνη και αξιοκρατία είναι τα στοιχεία που πρέπει να κυριαρχούν στον εκσυγχρονισμό του σχεδίου αξιολόγησης. Αριθμητική αξιολόγηση πρέπει να έχει ο εκπαιδευτικός μόνο όταν το ζητήσει και το επιθυμεί ο ίδιος.
    Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών είναι ένα κρίσιμο ζήτημα που επηρεάζει την επαγγελματική ανάπτυξή τους, τη διδασκαλία και το σχολικό κλίμα. Η ανάθεση του ρόλου του/της αξιολογητή/ριας στον/στη διευθυντή/ρια της σχολικής μονάδας, θεωρούμε πως θα επηρεάσει ιδιαίτερα αρνητικά τη σχολική καθημερινότητα και θα επιβαρύνει το εργασιακό άγχος τόσο των διευθυντών/ριών όσο και των εκπαιδευτικών. Θεωρούμε επικίνδυνη την εμπλοκή του διευθυντή στην αριθμητική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών για όλους του λόγους που έχουμε εξηγήσει και δημόσια και τους οποίους παραθέτουμε και εδώ :
    Υπερφόρτωση του/της Διευθυντή/ριας με Επιπλέον Ευθύνες και Καθήκοντα : Οι διευθυντές/ριες των σχολικών μονάδων έχουν ήδη ένα ευρύ φάσμα διοικητικών και οργανωτικών καθηκόντων, όπως η διαχείριση (επικοινωνία, στήριξη, καθοδήγηση κλπ.) του προσωπικού του σχολείου, ο σχολικός προγραμματισμός, η επικοινωνία με γονείς και φορείς, θέματα ασφάλειας και υγείας, η εσωτερική/διαμορφωτική αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού έργου και πολλά άλλα. Η προσθήκη της ευθύνης της αριθμητικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών επιβαρύνει περαιτέρω τον ρόλο τους, καθιστώντας αδύνατο να ανταποκριθούν αποτελεσματικά σε όλα τα καθήκοντά τους. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα είτε μια επιφανειακή και μη ουσιαστική εσωτερική αξιολόγηση είτε την παραμέληση άλλων σημαντικών διοικητικών καθηκόντων.
    Αποδυνάμωση του Συμβουλευτικού Ρόλου του/της Διευθυντή/ριας : Ο/Η διευθυντής/ρια θα πρέπει να έχει πρωτίστως έναν συμβουλευτικό και καθοδηγητικό ρόλο, βοηθώντας τους/τις εκπαιδευτικούς να βελτιώσουν και να ενδυναμώσουν τη διδασκαλία και το έργο τους. Όταν όμως ο/η ίδιος/α ο/η διευθυντής/ρια γίνεται αξιολογητής/ρια, αυτός ο ρόλος αποδυναμώνεται, καθώς ο/η εκπαιδευτικός θα διστάζει να ζητήσει καθοδήγηση και υποστήριξη από κάποιον/α που έχει την εξουσία να τον/την αξιολογήσει. Αντί για έναν/μία υποστηρικτή/ρια, ο/η διευθυντής/ρια μετατρέπεται σε ελεγκτή/ρια, γεγονός που περιορίζει την ποιότητα της επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών.
    Η Αλλαγή του Σχολικού Κλίματος : Η σχέση του/της διευθυντή/ριας με τους/τις εκπαιδευτικούς θα πρέπει να είναι πρωτίστως υποστηρικτική και καθοδηγητική, και όχι ελεγκτική ή «τιμωρητική». Όταν ο/η διευθυντής/ρια αναλαμβάνει τον ρόλο του/της αξιολογητή/ριας, υπάρχουν μεγάλες πιθανότητες να δημιουργηθεί στη σχολική μονάδα αρνητικό κλίμα, το οποίο θα επηρεάσει τη συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών και της διοίκησης.
    Διάβρωση της Συνεργασίας μεταξύ των Εκπαιδευτικών : Η εκπαιδευτική κοινότητα βασίζεται στη συνεργασία, την αλληλεγγύη και την ανταλλαγή ιδεών. Όταν ο/η διευθυντής/ρια αποκτά τον ρόλο του/της αξιολογητή/ριας, οι εκπαιδευτικοί ενδέχεται να μην εκφράζουν τις ανησυχίες τους, φοβούμενοι τις συνέπειες στην αξιολόγησή τους. Αυτό κατά πάσα πιθανότητα, θα οδηγήσει σε απομόνωση και μειωμένη διάθεση για καινοτομία και ομαδικότητα.
    Περιορισμός της Παιδαγωγικής Αυτονομίας, της Καινοτομίας και της Δημιουργικότητας : Όταν οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν ότι αξιολογούνται από τον/τη διευθυντή/ριά τους, ενδέχεται να αποφεύγουν την εφαρμογή νέων μεθόδων διδασκαλίας ή καινοτόμων πρακτικών, φοβούμενοι αρνητική αξιολόγηση σε περίπτωση αποτυχίας. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε μια συντηρητική προσέγγιση στη διδασκαλία, περιορίζοντας την εξέλιξη και τη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου.
    Το Παράδειγμα της Φινλανδίας : Στη Φινλανδία, η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών δεν πραγματοποιείται από τους/τις διευθυντές/ριες των σχολείων. Αντίθετα, το φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα δίνει έμφαση στην αυτοαξιολόγηση και την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών. Οι εκπαιδευτικοί ενθαρρύνονται να αξιολογούν οι ίδιοι το έργο τους και να συμμετέχουν σε προγράμματα συνεχούς επαγγελματικής ανάπτυξης. Αυτή η προσέγγιση βασίζεται στην εμπιστοσύνη προς τους/τις εκπαιδευτικούς και στην πεποίθηση ότι η επαγγελματική τους ανάπτυξη είναι πιο αποτελεσματική, όταν προέρχεται από εσωτερική παρακίνηση παρά από εξωτερική αξιολόγηση. Επιπλέον, στη Φινλανδία, οι σχολικές επιθεωρήσεις καταργήθηκαν στις αρχές της δεκαετίας του 1990, και από τότε η έμφαση δίνεται στην υποστήριξη και την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών, αντί για την αξιολόγησή τους από ανώτερα διοικητικά στελέχη. Αυτές οι πρακτικές έχουν συμβάλει στη δημιουργία ενός εκπαιδευτικού συστήματος που θεωρείται από τα καλύτερα στον κόσμο, υπογραμμίζοντας την αξία της εμπιστοσύνης και της αυτονομίας των εκπαιδευτικών. Μια πρακτική που ενισχύει την αυτοαξιολόγηση είναι η δημιουργία προγραμμάτων μεντορισμού και δικτύων ανατροφοδότησης από συναδέλφους.

    Η Προοδευτική Κίνηση Δασκάλων και Νηπιαγωγών υπερτονίζει ότι η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών πρέπει να είναι ένα εργαλείο ανάπτυξης και όχι ελέγχου. Η ανάθεση του ρόλου του/της αξιολογητή/ριας στον/στη διευθυντή/ρια διαταράσσει το σχολικό κλίμα, μειώνει την αποτελεσματικότητα της διεύθυνσης και εντείνει τη γραφειοκρατία. Η έμφαση πρέπει να δοθεί σε πολλαπλές πηγές αξιολόγησης, προκειμένου να διασφαλιστεί μια δίκαιη, αντικειμενική και ουσιαστική διαδικασία που θα στηρίζει τους εκπαιδευτικούς αντί να τους αποδυναμώνει. Στόχος μας θα πρέπει να είναι ένα Δημοκρατικό και Ανθρώπινο Σχολείο για ΟΛΟΥΣ και ΟΛΕΣ.
    Επιπλέον, η πρόταση εισάγει ως νέα θέση προαγωγής της θέση του Ανώτερου Εκπαιδευτικού αλλά όχι και του Παιδαγωγικού Σύμβουλου όπως προνοούσαν παλαιότερες προτάσεις. Η υπερφόρτωση με επιπλέον καθήκοντα του Ανώτερου Εκπαιδευτικού, αλλοιώνει τη φιλοσοφία δημιουργίας της συγκεκριμένης θέσης. Ο Παιδαγωγικός Σύμβουλος δεν μπορεί αν μην είναι ξεχωριστή θέση προαγωγής Βοηθού Διευθυντή.
    Είναι αδιανόητο το γεγονός ότι η πρόταση προνοεί τα ίδια άτομα τη μία χρονιά να είναι Επιθεωρητές Σύμβουλοι και την επόμενη να είναι Επιθεωρητές Αξιολογητές. Υπάρχει σύγκρουση ρόλων.
    Όπως είναι δομημένη η πρόταση , οι εκπαιδευτικοί κάθε χρόνο έχουν αξιολόγηση είτε αριθμητική είτε διαμορφωτική, η οποία συνδέεται με την αριθμητική και στην ουσία αλλοιώνεται ο στόχος και σκοπός της. Ταυτόχρονα, όλα τα κριτήρια αξιολόγησης, σύνδεσή τους με τους δείκτες επάρκειας και επιτυχίας, αλλά και η ανάγκη συγκέντρωσης 50 ωρών παρακολούθησης επιμορφωτικών μαθημάτων ανά διετία, θα οδηγήσουν τους εκπαιδευτικούς σ’ ένα καθημερινό ατελείωτο αγώνα επικέντρωσης σε αυτές τις απαιτήσεις αντί στην παιδαγωγική διαδικασία. Εκφράζουμε έντονες επιφυλάξεις αν όλα αυτά μπορούν να συνδυαστούν θετικά με την παιδαγωγική διαδικασία και να υπηρετήσουν τον στόχο της βελτίωσης και της επαγγελματικής ανάπτυξης.
    Η αξιολόγηση όπως προτείνεται είναι από πάνω προς τα κάτω και δεν υπάρχει σε κανένα σημείο πρόνοια αξιολόγησης από του «υφιστάμενους στους προϊστάμενους».

  5. Το Προτεινόμενο Σύστημα Αξιολόγησης Εκπαιδευτικών στη Μέση Εκπαίδευση: Ανάλυση και Συστάσεις

    Το νέο προτεινόμενο σύστημα αξιολόγησης εκπαιδευτικών της μέσης εκπαίδευσης, όπως συζητείται στο http://www.e-consultation.gov.cy, έχει ως κύριο στόχο τη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης. Όπως κάθε εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, παρουσιάζει πλεονεκτήματα αλλά και πιθανές προκλήσεις. Παρακάτω γίνεται ανάλυση των δυνατοτήτων και των κινδύνων του συστήματος, υπό το πρίσμα των διαθέσιμων δεδομένων και της διεθνούς εμπειρίας, αλλά και μέσα από την οπτική ενός Διευθυντή σχολείου.

    Πλεονεκτήματα του Συστήματος

    Αντικειμενικότερη Αξιολόγηση

    Εισαγωγή πολλαπλών κριτηρίων, όπως παρατηρήσεις μαθημάτων, ανάλυση του εκπαιδευτικού έργου και ανατροφοδότηση από μαθητές/γονείς.

    Χρήση δεδομένων από μαθητικές εξετάσεις ως ένα από τα κριτήρια, αποφεύγοντας τη μονοδιάστατη προσέγγιση.

    Ενίσχυση Επαγγελματικής Ανάπτυξης

    Σύνδεση της αξιολόγησης με επιμορφωτικά προγράμματα για βελτίωση των αδυναμιών των εκπαιδευτικών.

    Διεύρυνση του mentoring, με έμπειρους εκπαιδευτικούς να υποστηρίζουν νεότερους συναδέλφους.

    Διαφάνεια και Δίκαιη Διαχείριση

    Καθιέρωση σαφών κριτηρίων για προαγωγές και αποδοχές, όπως πριμοδότηση για υψηλή απόδοση.

    Μείωση αυθαίρετων πρακτικών στη διοίκηση προσωπικού.

    Συμμετοχή Μαθητών και Γονέων

    Συμπερίληψη της γνώμης μαθητών μέσω ανώνυμων ερωτηματολογίων για την κάλυψη των αναγκών τους.

    Αρνητικά Σημεία και Κίνδυνοι

    Γραφειοκρατία και Άγχος

    Υπερβολική γραφειοκρατία (π.χ., αυτοαξιολογήσεις, αναφορές) μειώνει τον διαθέσιμο χρόνο για διδασκαλία.

    Κίνδυνος εστίασης στη διδασκαλία μόνο για τα μετρήσιμα αποτελέσματα, παραμελώντας δημιουργικές μεθόδους.

    Υποκειμενικότητα και Αδικίες

    Υπερβολική βαρύτητα στο feedback από μαθητές/γονείς μπορεί να βλάψει αυστηρούς αλλά αποτελεσματικούς εκπαιδευτικούς.

    Προκαταλήψεις από επιθεωρητές και διευθυντές μπορεί να επηρεάσουν την αντικειμενικότητα των αξιολογήσεων.

    Έλλειψη Υποδομών και Πόρων

    Ελλιπής υποστήριξη για εκπαιδευτικούς που χρειάζονται βοήθεια, καθιστώντας το σύστημα τιμωρητικό αντί βελτιωτικό.

    Έλλειψη αξιόπιστων δεδομένων στις επιθεωρήσεις αυξάνει τον κίνδυνο λανθασμένων αξιολογήσεων.

    Αντίσταση στην Εφαρμογή

    Οι εκπαιδευτικοί ενδέχεται να δουν το σύστημα ως μέσο περικοπών ή ως αδικία απέναντι σε σχολεία με περισσότερες κοινωνικές προκλήσεις.

    Συστάσεις για Βελτίωση

    Πιλοτική Εφαρμογή: Δοκιμή του συστήματος σε επιλεγμένα σχολεία πριν από την καθολική εφαρμογή.

    Εκπαίδευση Αξιολογητών: Μείωση υποκειμενικότητας μέσω τυποποιημένων διαδικασιών.

    Ισορροπημένα Κριτήρια: Αποφυγή υπερβολικής εξάρτησης από μαθητικά αποτελέσματα ή γνώμες μαθητών.

    Συνεχής Επανεξέταση: Δημιουργία διαδικασιών προσφυγής για πιθανές αδικίες.

    Ψηφιακά Εργαλεία: Εξασφάλιση ψηφιακής υποδομής για τη διευκόλυνση της αξιολόγησης.

    Ο Ρόλος του Διευθυντή Σχολικής Μονάδας

    Ο Διευθυντής διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην αξιολόγηση του διδακτικού προσωπικού. Ωστόσο, αυτό απαιτεί συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και χρόνο αφιερωμένο στη διαδικασία.

    Απαραίτητη Εκπαίδευση: Συνεχής επιμόρφωση στις μεθοδολογίες αξιολόγησης, τη διαχείριση δεδομένων, και την αποτελεσματική επικοινωνία.

    Απαιτούμενος Χρόνος: Εξαρτάται από το μέγεθος του σχολείου, αλλά η σωστή οργάνωση μπορεί να μειώσει τη φόρτο εργασίας.

    Απαιτούμενα Εργαλεία: Πρότυπα αξιολογητικά έντυπα, ηλεκτρονικές πλατφόρμες και καλά κατανεμημένο χρονοδιάγραμμα.

    Τελική Εκτίμηση: Το προτεινόμενο σύστημα μπορεί να βελτιώσει την ποιότητα της εκπαίδευσης, αλλά απαιτεί προσεκτικό σχεδιασμό, διαφάνεια και συμμετοχή των εκπαιδευτικών για να αποφευχθεί η αποτυχία. Η δικαιοσύνη και η αντικειμενικότητα είναι θεμελιώδη για την επιτυχία του.

  6. Θα πρέπει στο σχέδιο αξιολόγησης να δίνεται η δυνατότητα αξιολόγησης του διευθυντή από τους εκπαιδευτικούς του σχολείου του καθώς και του επιθεωρητή. Η αξιολόγηση πρέπει να είναι αμφίδρομη. Αλληλένδετο θεωρείται για μένα επίσης η αλλαγή στο σχέδιο για τους βοηθούς διευθυντές αφού θα πρέπει να υπάρχει πρόνοια για ενίσχυση του βοηθού διευθυντή.

  7. Η αξιολόγηση πρέπει να αρχίζει από τα στελέχη-διευθυντές.
    Οι διευθυντές αξιολογούν εκπαιδευτικούς ενώ δεν έχουν αξιολογηθεί αν και οι περισσότεροι έχουν λιγότερα έτη από τους εκπαιδευτικούς που αξιολογούν.
    Στο πεδίο Β ένας διευθυντής σχολείου πότε και από ποιον θα αξιολογηθεί όταν ο ίδιος δεν εφαρμόζει τον νόμο και δεν υλοποιεί εσωτερική αξιολόγηση της σχολικής του μονάδας. Παράλληλα όμως αξιολογεί τους εκπαιδευτικούς αρνητικά η θετικά για την συμμετοχή τους σε δράσεις ,και προγράμματα ενώ δεν υλοποιείται η εσωτερική αξιολόγηση.
    Επίσης πως ένας διευθυντής ενώ δεν έχει μπει σε τάξη γιατί βρισκόταν σε Τ.Ε. επί 20 και πλέον έτη θα αξιολογήσει στο πεδίο Α2 έναν εκπαιδευτικό στον παιδαγωγικό τομέα και στην διαχείριση της τάξης.
    Δημιουργούνται ανισότητες στους εκπαιδευτικούς λόγω μήν αξιοκρατικής αξιολόγησης, με συνέπεια ο συνεπής και υπεύθυνος εκπαιδευτικός να μην ξεχωρίζει και να μην έχει κίνητρο για βελτίωση και προσπάθεια.

Back to top button
Μετάβαση στο περιεχόμενο