11 – Αξιολόγηση των συγκεντρώσεων της αγοράς μέσων ενημέρωσης
10. (1) Ανεξάρτητα του ελέγχου των συγκεντρώσεων δυνάμει του Νόμου 83(Ι)/2014 και της απόφασης της Επιτροπής Ανταγωνισμού, αναφορικά με συγκέντρωση της αγοράς μέσων ενημέρωσης, θα χρειάζεται ειδικά η απόφαση της Αρχής Ραδιοτηλεόρασης Κύπρου, ακολουθώντας τη διαδικασία του εδαφίου (2), για την υλοποίηση της πράξης συγκέντρωσης:
Νοείται ότι για σκοπούς του παρόντος άρθρου η Αρχή Ραδιοτηλεόρασης Κύπρου θα δύναται να ζητήσει και να λάβει πληροφορίες για τις εμπλεκόμενες επιχειρήσεις στις συγκεντρώσεις αγορών των μέσων ενημέρωσης από τον Έφορο Εταιρειών και Διανοητικής Ιδιοκτησίας, από τον Έφορο Σωματείων και από οποιονδήποτε κατέχει πληροφορίες για τις σχετικές εταιρείες.
(2)(α) Η Αρχή Ραδιοτηλεόρασης αφ’ ότου λάβει την πράξη συγκέντρωσης της αγοράς των μέσων ενημέρωσης από τις εμπλεκόμενες εταιρείες, οφείλει να εκδώσει αρχική γνωμοδότηση σχετικά με τον αντίκτυπο στην πολυφωνία των μέσων ενημέρωσης και στη συντακτική ελευθερία, εντός τριάντα ημερών από την κοινοποίηση της πράξης συγκέντρωσης και όλων των στοιχείων και εγγράφων που θα ζητηθούν, δυνάμει των κριτηρίων που θα εξειδικευθούν σε Κανονισμούς, από την Αρχή Ραδιοτηλεόρασης Κύπρου.
(β) Ακολούθως, εάν η Αρχή Ραδιοτηλεόρασης Κύπρου κρίνει ότι θα επηρεαστεί η λειτουργία της εσωτερικής αγοράς υπηρεσιών μέσων ενημέρωσης ή η πολυφωνία των μέσων ενημέρωσης ή η συντακτική ελευθερία, η αρχική γνωμοδότηση θα κοινοποιείται άμεσα στο Συμβούλιο. Το Συμβούλιο θα έχει την εξουσία να γνωμοδοτεί επί της αρχικής γνωμοδότησης της Αρχής Ραδιοτηλεόρασης Κύπρου εντός προθεσμίας που καθορίζεται από τον εσωτερικό κανονισμό του Συμβουλίου.
(γ) Εφόσον ενεργοποιηθεί η πρόνοια του εδαφίου (2)(β) του παρόντος άρθρου, η Αρχή Ραδιοτηλεόρασης Κύπρου, εντός 15 ημερών από την παραλαβή της γνωμοδότησης του Συμβουλίου, θα εκδώσει την τελική της απόφαση:
Νοείται ότι η Αρχή Ραδιοτηλεόρασης Κύπρου, υποχρεούται να λαμβάνει ιδιαιτέρως υπόψη τη γνωμοδότηση του Συμβουλίου και εάν δεν θα ακολουθήσει τη γνωμοδότηση του συμβουλίου, εν όλω ή εν μέρει, υποχρεούται να παρέχει στο Συμβούλιο και στην Επιτροπή τεκμηριωμένη αιτιολόγηση στην οποία να εξηγεί τη τελική απόφασή της, εντός των προθεσμιών που καθορίζονται από το Συμβούλιο στον εσωτερικό κανονισμό του.
(3) Το περιεχόμενο της τελικής απόφασης της Αρχής Ραδιοτηλεόρασης Κύπρου μπορεί να είναι:
(α) απόρριψη της προτεινόμενης συγκέντρωσης
(β) αποδοχή της προτεινόμενης συγκέντρωσης
(γ) εν μέρει αποδοχή της προτεινόμενης συγκέντρωσης με την επιβολή όρων και προϋποθέσεων που θα είναι υποχρεωτικοί για την πραγματοποίηση της συγκέντρωσης:
Νοείται ότι, εφόσον η τελική απόφαση της Αρχής Ραδιοτηλεόρασης Κύπρου, δυνάμει του εδαφίου (3) του παρόντος άρθρου, είναι αρνητική ή εν μέρει θετική, τότε η πράξη συγκέντρωσης δεν θα μπορεί να υλοποιηθεί εξ ολοκλήρου ή εφόσον δεν τηρηθούν οι όροι που επιβλήθηκαν, ασχέτως εάν η Επιτροπή Ανταγωνισμού εξέδωσε θετική απόφαση δυνάμει του Νόμου 83(Ι)/2014.
(4) Τα πρόσωπα εναντίον των οποίων εκδόθηκε η απόφαση της Αρχής Ραδιοτηλεόρασης Κύπρου δυνάμει του παρόντος άρθρου, δύναται να προσφύγουν κατά της εν λόγω απόφασης στο Διοικητικό Δικαστήριο δυνάμει του Άρθρου 146 του Συντάγματος:
Νοείται ότι η άσκηση προσφυγής δεν θα έχει ανασταλτικό χαρακτήρα προς την απόφαση Αρχής Ραδιοτηλεόρασης Κύπρου.
(6) Οι κανόνες και τα κριτήρια που θα καθοριστούν από Κανονισμούς για τον έλεγχο των συγκεντρώσεων αγοράς μέσων ενημέρωσης, τηρουμένου και του άρθρου 22 παράγραφος 2 του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/1083, θα πρέπει, χωρίς περιορισμό, να περιλαμβάνουν τα ακόλουθα :
(α) το αναμενόμενο αντίκτυπο στην πολυφωνία των μέσων ενημέρωσης και στη συντακτική ελευθερία
(β) τον πιθανό αντίκτυπο στη διαμόρφωση της κοινής γνώμης
(γ) εκτίμηση της γεωγραφικής εμβέλειας των οντοτήτων που εμπλέκονται στις συγκεντρώσεις της αγοράς μέσων ενημέρωσης.
(δ) κατά πόσο άλλα μέσα ενημέρωσης τα οποία παρέχουν διαφορετικό και εναλλακτικό περιεχόμενο θα μπορούν να συνυπάρχουν στην αγορά των μέσων ενημέρωση
(ε) εξέταση των πιθανών κινδύνων αδικαιολόγητης παρέμβασης του μελλοντικού ιδιοκτήτη, της διοίκησης ή της δομής διακυβέρνησης στις συντακτικές αποφάσεις της εξαγορασθείσας ή συγχωνευθείσας οντότητας.
(στ) εκτίμηση των υπαρχουσών ή προβλεπόμενων εσωτερικών διασφαλίσεων που αποσκοπούν στη διαφύλαξη των δεοντολογικών και επαγγελματικών προτύπων, καθώς και της ανεξαρτησίας των συντακτικών αποφάσεων που λαμβάνονται εντός των εμπλεκόμενων επιχειρήσεων μέσων ενημέρωσης.
(ζ) εξέταση των επιπτώσεων της εν λόγω συγκέντρωσης στην οικονομική βιωσιμότητα της οντότητας ή των οντοτήτων που εμπλέκονται στη συγκέντρωση.
(η) εξέταση κατά πόσο εάν, ελλείψει της συγκέντρωσης, η οντότητα ή οι οντότητες που εμπλέκονται στη συγκέντρωση θα ήταν οικονομικά βιώσιμες, με την έννοια ότι, μεσοπρόθεσμα, θα ήταν σε θέση να συνεχίσουν να παρέχουν και να αναπτύσσουν περαιτέρω οικονομικά βιώσιμες, επαρκώς χρηματοδοτούμενες και τεχνολογικά προσαρμοσμένες ποιοτικές υπηρεσίες μέσων ενημέρωσης στην αγορά.
(θ) να ληφθούν υπόψιν οι δεσμεύσεις που ενδέχεται να προσφέρει οποιοδήποτε από τα εμπλεκόμενα μέρη, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η σχετική συγκέντρωση της αγοράς μέσων ενημέρωσης εγγυάται την πολυφωνία των μέσων ενημέρωσης και τη συντακτική ανεξαρτησία.
(ι) να λαμβάνουν υπόψιν τα πορίσματα των ετήσιων εκθέσεων της Επιτροπής για το κράτος δικαίου σχετικά με την πολυφωνία και την ελευθερία των μέσων ενημέρωσης.
Τέλος
Παρακαλώ όπως δείτε τα σχόλια της Επιτροπής Προστασίας του Ανταγωνισμού στο έγγραφο που έχει σταλεί μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στο elcharalambous@papd.mof.gov.cy στις 11 Μαρτίου 2025.