To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Read more
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Ως μέλος μιας οικογένειας με 4 παιδιά, βλέπω καθημερινά πόσο άδικες είναι οι πολιτικές που βασίζονται σε “οριζόντια” νούμερα. Το κόστος ζωής δεν είναι ίδιο για όλους. Η Πολύτεκνη οικογένεια με €80.000 δεν είναι πλούσια. Αντιθέτως είναι οικογένεια που παλεύει καθημερινά. Χρειαζόμαστε επιτέλους δίκαιη μεταχείριση. Πόσο ακόμη θα τιμωρείται η οικογένεια που προσπαθεί να μεγαλώσει τίμια τα παιδιά της; Είμαστε κουρασμένοι να μας αποκαλούν «μεσαία τάξη» μόνο για να μας αποκλείουν από τα πάντα. Το κόστος ζωής με 4 παιδιά δεν έχει καμία σχέση με αυτό μιας οικογένειας με ένα παιδί. Αν δεν στηριχθούν οι πολύτεκνες οικογένειες έμπρακτα, πώς ακριβώς περιμένουμε να αντιμετωπίσουμε τη δημογραφική γήρανση; Η πρόταση για κλιμακωτά όρια είναι το ελάχιστο που θα έπρεπε να ισχύει.
Με στόχο την ενθάρρυνση της συνεργασίας μεταξύ βιομηχανίας και ακαδημαϊκής κοινότητας υποβάλλεται η παρούσα πρόταση για παραχώρηση επιπρόσθετης φορολογικής έκπτωσης ίσης με 200% για δαπάνες έρευνας και ανάπτυξης, περιλαμβανομένης επιστημονικής έρευνας, εφόσον η έρευνα αυτή διενεργείται σε συνεργασία με τουλάχιστον ένα πανεπιστήμιο που εδρεύει στην Κύπρο.
Δικαιούχοι: όλες οι νομικές οντότητες που διεξάγουν έρευνα σε συνεργασία με τουλάχιστον ένα πανεπιστήμιο που εδρεύει στην Κυπριακή Δημοκρατία, το οποίο κατέχει άδεια να λειτουργεί ως τέτοιο από το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, νοούμενου ότι πληρούνται οι προϋποθέσεις επιλεξιμότητας που αναφέρονται πιο κάτω.
Προϋποθέσεις Επιλεξιμότητας: Για να καταστούν οι δαπάνες έρευνας και ανάπτυξης επιλέξιμες για φορολογική ελάφρυνση βάσει της παρούσας διάταξης, πρέπει να πληρούνται οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
• Επιλέξιμα Έργα: Η φορολογική ελάφρυνση ισχύει αποκλειστικά για ερευνητικά έργα που υλοποιούνται στο πλαίσιο μιας επίσημης, συμβατικής συνεργασίας μεταξύ μίας νομικής οντότητας (εφεξής «η Εταιρεία») και ενός πανεπιστημίου που εδρεύει στην Κύπρο (εφεξής «το Πανεπιστήμιο»).
• Ελάχιστη Διάρκεια Έργου: Το έργο πρέπει να έχει ελάχιστη διάρκεια δεκαοκτώ (18) μηνών.
• Προϋπολογισμός Έργου: Το έργο πρέπει να διαθέτει ελάχιστο προϋπολογισμό €50.000 για να διασφαλίζεται ότι το εύρος και τα δυνητικά οφέλη της έρευνας είναι σημαντικού μεγέθους.
• Συμβολή της Εταιρείας: Η Εταιρεία πρέπει να συμβάλλει τουλάχιστον κατά 50% του συνολικού κόστους του έργου, μέσω άμεσης χρηματοδότησης. Η συμβολή της Εταιρείας πρέπει να προκύπτει από το συμφωνητικό συνεργασίας μεταξύ εταιρείας και Πανεπιστημίου.
• Συμμετοχή του Πανεπιστημίου: Το Πανεπιστήμιο πρέπει να παρέχει ουσιαστική επιστημονική τεχνογνωσία, πόρους ή υποδομές που είναι απαραίτητες για την υλοποίηση του έργου. Ο ρόλος του Πανεπιστημίου πρέπει να ορίζεται ρητά στη σύμβαση συνεργασίας, με σαφώς καθορισμένα παραδοτέα, χρονοδιαγράμματα και αρμοδιότητες.
• Ιδιοκτησία και Χρήση Αποτελεσμάτων: Η ερευνητική σύμβαση μεταξύ της Εταιρείας και του Πανεπιστημίου πρέπει να προσδιορίζει τους όρους ιδιοκτησίας της πνευματικής ιδιοκτησίας, εφόσον αυτή προκύψει. Τουλάχιστον, η σύμβαση πρέπει να:
o Παρέχει στην Εταιρεία εμπορικά δικαιώματα για την εκμετάλλευση των ερευνητικών αποτελεσμάτων για επιχειρηματικούς σκοπούς.
o Διασφαλίζει ότι το Πανεπιστήμιο διατηρεί δικαιώματα για ακαδημαϊκούς σκοπούς, περιλαμβανομένης της ανοικτής δημοσίευσης των αποτελεσμάτων, υπό την προϋπόθεση ότι τηρούνται οι εύλογες διατάξεις περί εμπιστευτικότητας.
• Έλεγχος και Επαλήθευση: Με την ολοκλήρωση του έργου, η Εταιρεία και το Πανεπιστήμιο πρέπει να ετοιμάζουν τελική έκθεση, στην οποία θα συνοψίζονται τα αποτελέσματα και η συνολική συμβολή του έργου στην τεχνολογική ή επιστημονική πρόοδο. Η Εταιρεία πρέπει να συμφωνήσει στην πραγματοποίηση περιοδικών ελέγχων από τις φορολογικές αρχές ή εξουσιοδοτημένους φορείς, για να επαληθευτεί η συμμόρφωση με τους όρους της φορολογικής ελάφρυνσης. Η Εταιρεία πρέπει να διατηρεί όλα τα σχετικά έγγραφα που αφορούν το έργο για τουλάχιστον εφτά (7) έτη μετά την ολοκλήρωση του έργου.
Διάρκεια: Το σχέδιο αυτό μπορεί να ισχύσει για συγκεκριμένη χρονική περίοδο (για τα έτη 2026 – 2028), και στο πέρας της περιόδου να αξιολογηθεί η αποτελεσματικότητά του, για να καθοριστεί εάν θα επεκταθεί.
Επιλέξιμες Δαπάνες: όλες οι δαπάνες έρευνας, περιλαμβανομένων κεφαλαιουχικών δαπανών για αγορά εξοπλισμού, μισθών ερευνητών, κόστος αγοράς υλικών και αναλωσίμων και άλλων γενικών σχετικών εξόδων.
Διαδικασία: κατά την υποβολή της φορολογικής δήλωσης της επηρεαζόμενης νομικής οντότητας, θα υποδεικνύονται (σε σχετικό πεδίο της φορολογικής δήλωσης) οι δαπάνες που αφορούν σε έρευνα στο πλαίσιο επιλέξιμων έργων, για να καταστεί εφικτή η παραχώρηση της φορολογικής έκπτωσης. Για σκοπούς επαλήθευσης και ελέγχου από το Τμήμα Φορολογίας, θα καταχωρείται σε σχετικό πεδίο της φορολογικής δήλωσης και το πανεπιστήμιο σε συνεργασία με το οποίο διεξάγεται η σχετική έρευνα.
Οφέλη: Η εφαρμογή σχεδίου φορολογικής ενθάρρυνσης για την Έρευνα και Ανάπτυξη (Ε&Α) αναμένεται να οδηγήσει σε πολλαπλά οφέλη, τα οποία περιλαμβάνουν:
1. Προώθηση της Καινοτομίας: Οι φορολογικές ελαφρύνσεις για την Ε&Α ενθαρρύνουν τις εταιρείες να επενδύουν σε έρευνα, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται νέα προϊόντα, διαδικασίες και τεχνολογίες.
2. Προσέλκυση Επενδύσεων: Οι χώρες που προσφέρουν φορολογικά κίνητρα για την Ε&Α γίνονται πιο ελκυστικές για επιχειρήσεις που θέλουν να δημιουργήσουν ή να επεκτείνουν τις έρευνες τους.
3. Ενίσχυση της Ανταγωνιστικότητας: Οι φορολογικές ενθαρρύνσεις βοηθούν τις εταιρείες να παραμείνουν ανταγωνιστικές, αναπτύσσοντας καινοτόμες λύσεις.
4. Δημιουργία Θέσεων Εργασίας: Οι δραστηριότητες Ε&Α συνήθως οδηγούν στη δημιουργία θέσεων εργασίας, προσλαμβάνοντας επιστήμονες, μηχανικούς και άλλους ειδικευμένους επαγγελματίες.
5. Οικονομική Ανάπτυξη: Ένα ισχυρό οικοσύστημα Ε&Α συμβάλλει στην οικονομική ανάπτυξη, αυξάνοντας την παραγωγικότητα και τις εξαγωγές, ενισχύοντας το ΑΕΠ της χώρας.
Η επιτακτική ανάγκη αύξησης της ιδιωτικής επένδυσης σε θέματα έρευνας είναι πλέον διάχυτη εντός της ΕΕ, για να μειωθεί το χάσμα καινοτομίας που παρατηρείται σε σχέση με τις ΗΠΑ και την Κίνα. Σχετικές αναφορές έχουν γίνει πρόσφατα στην έκδοση της ΕΕ “The Future of the European competitiveness”, από τον πρώην πρωθυπουργό της Ιταλίας Mario Draghi. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι η ΕΕ δαπανά ετησίως €270 δις λιγότερα σε έρευνα και καινοτομία σε σχέση με τις ΗΠΑ.
Αναφορικά με την Κύπρο, η ανάγκη παραχώρησης κινήτρων για ενίσχυση της ερευνητικής δραστηριότητας είναι ιδιαίτερα σημαντική, λαμβάνοντας υπόψη τόσο τη χαμηλή επένδυση σε δαπάνες έρευνας, όσο και το γεγονός ότι η χρηματοδότηση της έρευνας από τον ιδιωτικό τομέα είναι από τις χαμηλότερες στην ΕΕ.
Κλεάνθης Πισσαρίδης
Πανεπιστήμιο Κύπρου
Σχόλιο Διαμαρτυρίας για την Προτεινόμενη Φορολογική Μεταρρύθμιση
Η πρόνοια του νομοσχεδίου για φοροεκπτώσεις βάσει του αριθμού τέκνων, υπό τον αδιαπραγμάτευτο όρο ότι το οικογενειακό εισόδημα δεν υπερβαίνει τις €80.000 – ανεξαρτήτως του αριθμού παιδιών – είναι κατάφωρα άδικη και κοινωνικά κοντόφθαλμη.
Μέχρι πότε οι οικογένειες της μεσαίας τάξης με παιδιά θα αντιμετωπίζονται με αυστηρότερα κριτήρια και σκληρότερα όρια από άλλες κοινωνικές ομάδες; Πώς είναι δυνατόν μια οικογένεια με ένα παιδί να έχει το ίδιο εισοδηματικό πλαφόν με μια οικογένεια με πέντε ή έξι παιδιά; Η εφαρμογή ενιαίου ορίου αγνοεί προκλητικά ότι το κόστος ανατροφής αυξάνεται εκθετικά με κάθε επιπλέον παιδί – ένα κόστος που περιλαμβάνει διατροφή, εκπαίδευση, υγεία, στέγαση και αξιοπρεπή διαβίωση.
Η μη κλιμάκωση του εισοδηματικού ορίου βάσει του αριθμού τέκνων συνιστά επιλεκτική μεταχείριση και πλήγμα κατά των πολύτεκνων οικογενειών, οι οποίες ήδη επωμίζονται το μεγαλύτερο βάρος χωρίς την παραμικρή θεσμική αναγνώριση ή προστασία:
Το υπέρογκο κόστος καθημερινότητας δεν αντισταθμίζεται από καμία σοβαρή επιδοματική πολιτική.
Τα ισχύοντα, απαρχαιωμένα εισοδηματικά και περιουσιακά όρια αποκλείουν συστηματικά τη μεσαία τάξη από κάθε μορφή στήριξης.
Οι πολύτεκνες οικογένειες εξομοιώνονται άδικα με εκείνες του ενός παιδιού σε όλα τα στεγαστικά και κοινωνικά σχέδια.
Οι στοχευμένες ενισχύσεις καταργούνται αθόρυβα, με αποτέλεσμα οι οικογένειες αυτές να μένουν χωρίς ουσιαστική βοήθεια (π.χ. σε μεταφορές, φοιτητική στήριξη, τιμολόγια κοινής ωφέλειας).
Αν αυτή είναι η αντίληψη της Πολιτείας για την οικογένεια και τη δημογραφική στρατηγική, τότε ας το πει ξεκάθαρα: η πολυτεκνία δεν έχει πια καμία θέση στη σύγχρονη κοινωνική πολιτική. Ας καταργηθεί ο όρος και ας προστεθεί στα λεξικά ο ορισμός της “δημογραφικής αυτοχειρίας”.
Απαιτείται Άμεση Τροποποίηση της Ρύθμισης ώστε:
Το εισοδηματικό όριο των €80.000 να κλιμακώνεται με βάση τον αριθμό των εξαρτώμενων τέκνων (π.χ. €80.000 για 1 παιδί, €100.000 για 2, €120.000 για 3 κ.ο.κ.).
Να υπάρχει ανά άτομο οροφή οφέλους, και όχι ενιαία αντιμετώπιση όλων των οικογενειών.
Να διασφαλιστεί ότι η μεσαία τάξη δεν θα συνεχίσει να τιμωρείται και να αποκλείεται από κάθε είδους στήριξη.
Το κράτος δεν μπορεί να απαιτεί κοινωνική συνοχή, δημογραφική ανάκαμψη και στήριξη των ασφαλιστικών του ταμείων, όταν τιμωρεί ανοιχτά τις οικογένειες που επενδύουν στο μέλλον αυτού του τόπου.
Με σεβασμό,
Ισιδώρου Κάλια
Τοπική επιτροπή πολυτέκνων Κολοσσίου
Ως μητέρα με πολλά παιδιά, νιώθω βαθιά απογοήτευση και αδικία με την προτεινόμενη φορολογική μεταρρύθμιση που λέει ότι αν μια οικογένεια βγάζει πάνω από 80000 ευρώ το χρόνο, δεν θα έχει καμιά φορολογική απαλλαγή- είτε έχει ένα παιδί είτε οχτώ. Αυτό είναι άδικο και παράλογο. Δεν γίνεται το κράτος να βάζει στο ίδιο καλάθι μια οικογένεια με ένα παιδί και μια οικογένεια με έξι ή εφτά παιδιά. Όποιος μεγαλώνει παιδιά στην Κύπρο ξέρει καλά πόσο δύσκολο είναι-και οικονομικά και ψυχολογικά. Το φαγητό, τα ρούχα, τα φροντιστήρια, το ρεύμα, τα καύσιμα, το ενοίκιο ή η δόση-όλα πολλαπλασιαζονται. Και τώρα το κράτος έρχεται να μας πει ότι δεν δικαιούμαστε καμία ελάφρυνση, επειδή-τάχα- έχουμε “υψηλό ” εισόδημα. Αυτό δείχνει ότι όσοι σχεδιάζουν αυτά τα μέτρα, δεν καταλαβαίνουν τι σημαίνει να μεγαλώνεις πολλά παιδιά στην Κύπρο του σήμερα. Και το χειρότερο? Αντί να στηρίξουν τις οικογένειες που κρατούν ζωντανή την ελπίδα για το μέλλον αυτού του τόπου, τις τιμωρουν! Η Κύπρος αντιμετωπίζει σοβαρό δημογραφικό πρόβλημα. Γεννιούνται κάθε χρόνο όλο και λιγότερα παιδιά. Αν συνεχίσουμε έτσι, σε λίγα χρόνια δεν θα έχουμε νεολαία, δεν θα έχουμε στρατό, δεν θα έχουμε παραγωγικό πληθυσμό. Και το λέω ξεκάθαρα, χωρίς παιδιά δεν υπάρχει Κύπρος. Και μέσα σε όλα αυτά δεν πρέπει να ξεχνάμε και το εθνικό πρόβλημα. Σε μια ημικατεχομενη πατρίδα, με την τουρκική απειλή καθημερινά μπροστά μας, είναι εθνικό μας καθήκον να στηρίζουμε τις οικογένειες που γεννούν και μεγαλώνουν παιδιά-όχι να τις αφήνουμε στο περιθώριο επειδή λανθασμένα θεωρούνται “ευπορες “. Η λογική λέει οτι πρέπει να αποσυρθεί η άδικη και παράλογη αυτή πρόνοια και να ληφθεί υπόψη ο αριθμός των παιδιών. Δεν μπορεί το κράτος να ζητά μόνο, πρέπει και να στηρίζει ουσιαστικά. Αν θέλουμε πραγματικά να έχουμε μέλλον ως λαός, πρέπει να σταθούμε δίπλα στις πολύτεκνες οικογένειες, όχι απέναντι τους. Με σεβασμό Πολυτεκνη μητέρα, πολίτης αυτής της πατρίδας!
Έχω την εντύπωση ότι ακολουθείται κάποια οδηγία μείωσης του πληθυσμού. Δεν εξηγείται αλλιώς. Εκεί που θα έπρεπε να στηρίζονται οι γεννήσεις, να δίνονται κίνητρα, παροχές, διευκολύνσεις, βλέπουμε μια τιμωρητική πολιτική απέναντι στους πολύτεκνους και κατ’ επέκταση στα νεότερα ζευγάρια που θέλουν να αποκτήσουν περισσότερα από 2-3 παιδιά. Το όριο των 80 χιλιάδων άσχετα με τον αριθμό των παιδιών, το θεωρώ απάνθρωπα προκλητικό τη στιγμή που η υπογεννητικότητα εκτός του ότι αδειάζει τα ταμεία συντάξεων, μακροπρόθεσμα σε μια μοιρασμένη και κατεχόμενη πατρίδα, ελλοχεύει και πολλούς άλλους κινδύνους.
Πώς τα υπολόγισαν έτσι; Πόσο υπολόγισαν δηλαδή το κατά κεφαλήν εισόδημα για μια οικογένεια που έχει ένα ή κανένα παιδί σε σχέση με μία που έχει 4,5,8,10 παιδιά; Απλά μαθηματικά είναι και απλή λογική.
Γινόμαστε επαίτες απέναντι σε ένα σύστημα που στην ουσία δεν θέλει και δεν βοηθά πραγματικά την αύξηση των γεννήσεων και που ρίχνει λίγα ψίχουλα για να κατευνάσει τον λαό;
Οι προτάσεις που διαβάσαμε πιο πάνω είναι σαφείς, κατανοητές και προπάντων δίκαιες και θα έπρεπε να εφαρμοστούν χωρίς να χρειάζεται η δική μας παρέμβαση.
Εχουμε 3 παιδια, εχουμε καλες δουλειες, ομως ειμαστε φορτωμενοι χρεη και ονειρο μας ειναι να γινουμε πολυτεκνοι. Μεχρι στιγμης δεν εχουμε την παραμικρη στηριξη απο το κρατος με αποτελεσμα να κανουμε επιπλεον δουλειες για να αντεπεξελθουμε. Ειναι με εκπληξη που παρατηρουμε οτι ουτε στο νεο φορολογικο δεν βοηθιουνται οι μεγαλες οικογενειες διοτι ειτε πρεπει να πουμε των προισταμενων μας να μην μας δωσουν αυξηση για να μην ξεπερασουμε τις 80χιλ ειτε θα πρεπει να ξανασκευτουμε αν θελουμε μεγαλυτερη οικογενεια μιας και το κρατος αδιαφορει και δεν ευνοει μεγαλες οικογενειες. Ειμαστε σε διλημα ενω δεν θα επρεπε. Οι νεες γεννησεις παιδιων ειναι επενδυση για την Κυπρο και οχι κοστος οπως το παρουσιαζουν καποιοι. Ελπιζω να αλλαξει κατι στο νεο νομοσχεδιο ωστε να λαμβανεται υποψη ο αριθμος των παιδιων για οσους ξεπερνουν τις 80χιλ που βασικα ειναι δασκαλοι ,καθηγητες ,τραπεζικοι, κυβερνητικοι ,ημικρατικοι, managers ιδιωτικου τομεα κτλ βασικα οχι πλουσιοι ανθρωποι, αλλα ολοκληρη η μεσαια ταξη της Κυπρου!
Θεωρούμε το όριο των 80.000 άδικο και μη ρεαλιστικό, καθώς δεν λαμβάνει υπόψη τις πραγματικές ανάγκες και την αυξημένη οικονομική επιβάρυνση που αντιμετωπίζουν οι πολύτεκνες οικογένειες. Τα έξοδα διαβίωσης για μια οικογένεια με τέσσερα ή περισσότερα παιδιά είναι πολλαπλάσια σε σχέση με αυτά μιας μέσης οικογένειας. Είναι αδιανόητο να μην λαμβάνεται υπόψη.Στην πράξη, το να ξεπερνά μια πολύτεκνη οικογένεια οριακά το συγκεκριμένο εισοδηματικό όριο δεν σημαίνει ότι έχει οικονομική άνεση — αντίθετα, πολύ συχνά τα έσοδα δεν επαρκούν ούτε για την κάλυψη αναγκών των παιδιών μας εν έτη 2025 με την ζωή όπως έχει αλλάξει.
Ζητούμε την αναθεώρηση του εισοδηματικού πλαφόν, με τρόπο που να λαμβάνει υπόψη τον αριθμό των παιδιών στην οικογένεια. Πιστεύουμε ότι τα εισοδηματικά κριτήρια πρέπει να προσαρμόζονται αναλογικά με τη σύνθεση κάθε νοικοκυριού, ώστε να διασφαλίζεται η ίση μεταχείριση και να μην αποκλείονται από απαραίτητες παροχές όσοι πραγματικά τις χρειάζονται.
Είναι άδικο να τιμωρούμαστε επειδή έχουμε κάνει 4+ παιδιά η επειδή εργαζόμαστε σκληρά και υπερβαίνουμε ελάχιστα ένα αυθαίρετο όριο,
Είναι μια τεράστια αδικία όταν κατά την φορολόγηση δεν λαμβάνεται καθόλου υπόψη η σύνθεση της οικογένειας. Μια πολυμελής οικογένεια πληρώνει φόρους συνεχώς και εξηγώ . Πέραν της αρχικής άμεσης φορολόγησης λόγω των πολλών αναγκών και εξόδων πληρώνει πάρα πολλές έμμεσες φορολογίες όπως είναι το ΦΠΑ η φορολογία στα καύσιμα κλπ. Αν θέλετε να είναι ισότιμα τα παιδιά μιας πολύτεκνης οικογένειας με τα παιδιά μιας οικογένειας με 1 ή 2 παιδιά πρέπει να υπάρχει οικογενειακή φορολογία και όχι ατομική . Το σλόγκαν που χρησιμοποιείται για χρόνια ότι εκεί που τρώει ο ένας τρώει και ο άλλος και τα ρούχα και παπούτσια του μεγάλου τα βάζουν μετά οι μικροί δεν ισχύει πλέον . Οι εποχές άλλαξαν . Κάθε παιδί χρειάζεται τον δικό του χώρο , τα δικά του πράγματα, μην κάνετε τα παιδιά των πολυτέκνων να νιώθουν παιδιά κατώτερου θεού . Αλίμονο να εξακολουθεί να κάνει επίσημα η κυβέρνηση τέτοιο διαχωρισμό . Ενα παιδί κοστίζει πάνω από 10000€ το χρόνο και είναι αδιανόητο η κυβέρνηση να μην το λαμβάνει υπόψη κατά τη σύσταση της φορολογικής μεταρρύθμισης.
Θέλω να εκφράσω την άποψη μου ως πολύτεκνη οικογένεια ότι θεωρώ άδικο το εισοδηματικό όριο των 80:00 ευρώ τον χρόνο!! Με 4 παιδιά ή περισσότερα τα έξοδα είναι πολυ περισσότερα από εκείνα μιας μέσης οικογένειας!! Το όριο αυτό δεν λαμβάνει υπόψιν την πραγματική επιβάρυνση που αντιμετωπίζουμε καθημερινά!! Ζητάμε να αναθεωρήθει το πλαφόν κ να προσαρμόζεται το εισοδηματικό κριτήριο αναλόγα με τον αριθμό των παιδιών ώστε να μην αποκλείονται οι πολύτεκνες οικογένειες από απαραίτητες παροχές και ενισχύσεις!! Είναι άδικο να δουλεύουμε σκληρά κ να τιμωρούμαστε επειδή ξεπερνάμε οριακά το όριο ενώ στην πράξη τα χρήματα δεν επαρκούν ούτε για τις βασικές ανάγκες των παιδιών μας!!
Η προτεινόμενη φορολογική μεταρρύθμιση η οποία προβλέπει οτι το όριο για φοροαπαλλαγες τίθεται στις 80000 ευρώ εισοδημα-ανεξαρτήτως του αριθμού των τέκνων-συνιστά μία άδικη και άνιση κοινωνική προσέγγιση. Ειτε μία οικογένεια έχει ένα παιδί είτε τέσσερα ή και περισσότερα, αντιμετωπιζεται με τον ίδιο φορολογικό φακό. Η λογική αυτή παραγνωριζει πλήρως τις πολλαπλασιες ανάγκες και τα έξοδα που συνεπάγεται η ανατροφη των παιδιών. Στη σημερινή εποχή, με το κόστος ζωής να ανεβαίνει σταθερά η ανατροφη των παιδιών αποτελεί τεράστια πρόκληση για τις πολυτεκνες οικογένειες. Το να θεωρείται μια εξαμελής ή οκταμελης οικογένεια εξίσου προνομιουχα με μια τριμελής μόνο και μόνο επειδή το οικογενειακό εισόδημα ξεπερνά τις 80 000, είναι μια προσέγγιση που αγνοεί την πραγματικότητα. Πώς είναι δυνατόν μία οικογένεια με 6 ή 7 παιδιά, με πολλαπλάσια έξοδα, να έχει τις ίδιες φορολογικές ελαφρύνει με μία οικογένεια με ένα παιδί? Αντί να στηρίζει την πολυτεκνια ως θεμέλιο της κοινωνικής και δημογραφικής σταθερότητας, το κράτος επιβάλλει μία ”ισότητα ” που στην πράξη καταλήγει σε άνιση μεταχείριση. Η φορολογική πολιτικη οφείλει να προσαρμοζεται στις οικογενειακές συνθήκες, να λαμβάνει υπόψη των αριθμό των παιδιών και να ενθαρρύνει την τεκνογονια σε μια εποχή που η υπογεννητικοτητα αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες απειλές για την ημικατεχομενη πατρίδα μας. Σε άλλες χώρες παρόλο που δεν έχουν τοσο έντονο δημογραφικό πρόβλημα προσφέρουν πολλές περισσότερες φοροελαφρυνσεις στις πολυτεκνες οικογένειες. Συγκεκριμένα στη ΓΑΛΛΙΑ:Το γαλλικό φορολογικό σύστημα εφαρμόζει το λεγόμενο quotient familial δηλαδή την αναπροσαρμογη του φορολογητεου εισοδήματος με βάση τον αριθμό των μελών της οικογένειας. Μια οικογένεια με περισσότερα παιδιά φορολογείται σημαντικά λιγότερο, ανεξαρτήτως του αρχικού εισοδήματος. Στη ΓΕΡΜΑΝΊΑ προσφέρονται γενναιόδωρα οικογενειακά επιδόματα (kindergeld) και φορολογικές απαλλαγές για κάθε παιδί, που αυξάνονται ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών. Στην ΑΥΣΤΡΙΑ εκτός από τα επιδόματα προσφέρονται και φορολογικές εκπτώσεις που προσαρμοζονται στον αριθμό των εξαρτωμενων τέκνων και όχι απλώς στο εισόδημα. Στην ΟΥΓΓΑΡΙΑ η οποία πρωτοπορεί στην ενίσχυση της οικογένειας, παρέχεται ΠΛΗΡΗΣ ΦΟΡΟΑΠΑΛΛΑΓΗ φόρου εισοδήματος στις μητέρες με τέσσερα ή περισσότερα παιδιά εφ’ όρου ζωής. Στην ημικατεχομενη με το οξύ δημογραφικό πρόβλημα ΚΥΠΡΟ θα προβλέπεται το φορολογικό όριο των 80 000 είτε μια οικογενεια έχει 1 είτε 8 εξαρτωμενα τέκνα!!! Σε συνδυασμό με τον αποκλεισμό πολλών πολυτεκνων οικογενειών απο την καταβολή επιδόματος τέκνου (λόγω των πολύ χαμηλών εισοδηματικων ορίων) η κοινωνική αδικία που υπάρχει προς τις πολυτεκνες οικογένειες είναι το λιγότερο ΠΡΟΚΛΗΤΙΚΗ!
Τοποθέτηση σχετικά με τη στήριξη των οικογενειών με τέκνα στο πλαίσιο της τροποποίησης του Νόμου περί Φορολογίας του Εισοδήματος.
Θα ήθελα να εκφράσω την έντονη ανησυχία και διαφωνία μου για τη συνεχιζόμενη οικονομική αδικία που υφίστανται οι οικογένειες με παιδιά – και ιδίως οι πολύτεκνες – όπως αυτή αναδεικνύεται από την υπό διαβούλευση πρόταση νόμου. Από το 2012 και εξής, παρατηρείται συστηματική υποτίμηση των αναγκών αυτών των οικογενειών, είτε μέσω οριζόντιων εισοδηματικών κριτηρίων που αγνοούν τη σύνθεσή τους, είτε μέσω ανεπαρκών ποσών στήριξης.
Οι προϋποθέσεις για τη χορήγηση επιδομάτων τέκνου, φοιτητικής χορηγίας και άλλων ενισχύσεων βασίζονται σε ιδιαίτερα χαμηλά εισοδηματικά όρια, τα οποία συχνά είναι οριζόντια ή δεν κλιμακώνονται επαρκώς ανάλογα με τη σύνθεση της οικογένειας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αποκλείεται ένα μεγάλο ποσοστό οικογενειών, κυρίως της μεσαίας τάξης, στην οποία ανήκει και η πλειονότητα των γηγενών. Οι οικογένειες αυτές επωμίζονται εξ ολοκλήρου το κόστος ανατροφής των παιδιών τους, χωρίς την ανάλογη κρατική στήριξη.
Συγκεκριμένα, στην προτεινόμενη ρύθμιση προβλέπεται ανώτατο εισοδηματικό όριο €80.000 για τη λήψη ορισμένων φορολογικών εκπτώσεων, χωρίς πρόβλεψη διαφοροποίησης ανάλογα με τον αριθμό των τέκνων. Αυτό δημιουργεί σοβαρές στρεβλώσεις και αδικίες. Ενδεικτικά:
• Οικογένεια με 1 παιδί και εισόδημα €80.000 έχει ισοδύναμο διαθέσιμο εισόδημα περίπου €30.000, κατατασσόμενη στη μεσαία τάξη.
• Οικογένεια με 8 παιδιά και το ίδιο εισόδημα έχει ισοδύναμο διαθέσιμο εισόδημα περίπου €10.909, κατατασσόμενη στην κατώτερη τάξη.
Παρόλα αυτά, και οι δύο οικογένειες αντιμετωπίζονται φορολογικά με τον ίδιο τρόπο, καθώς το ενιαίο πλαφόν των €80.000 δεν προσαρμόζεται στη σύνθεση του νοικοκυριού. Η δεύτερη οικογένεια, μάλιστα, πλήττεται επιπρόσθετα λόγω του μεγάλου αριθμού τέκνων, ειδικά στην περίπτωση που αποκλείεται από πρόσθετες ελαφρύνσεις εξαιτίας μικρής υπέρβασης του πλαφόν. Αυτό συνιστά κατάφωρη αδικία, διάκριση και, κατά την άποψή μου, μια μορφή κοινωνικού ρατσισμού εις βάρος των πολύτεκνων οικογενειών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, ενώ η Πολιτεία δηλώνει πως προτεραιότητά της είναι η αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος, η παρούσα πρόταση νόμου ούτε ενισχύει ούτε αναγνωρίζει τη συμβολή των πολύτεκνων οικογενειών στην προσπάθεια αυτή. Αντιθέτως, τις επιβαρύνει επιπλέον, αποθαρρύνοντας τη δημιουργία μεγάλων οικογενειών.
Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat για το 2022, η Κύπρος κατατάσσεται τελευταία στην Ε.Ε. ως προς τις παροχές για παιδιά – γεγονός που καθιστά επιτακτική την ανάγκη επανεξέτασης της σχετικής πολιτικής.
Επιπλέον, σε επίπεδο επιδοματικής πολιτικής, η στήριξη επικεντρώνεται σχεδόν αποκλειστικά στην κατώτερη εισοδηματική τάξη, όπου οι γηγενείς υποεκπροσωπούνται αριθμητικά. Το αποτέλεσμα είναι η δυσανάλογη επιβάρυνση των πολύτεκνων κυπριακών οικογενειών της μεσαίας τάξης.
________________________________________
Προτάσεις
1. Εισαγωγή κλιμακωτού εισοδηματικού ορίου, το οποίο να προσαρμόζεται ανάλογα με τον αριθμό των τέκνων. Ενδεικτικά, αύξηση του πλαφόν των €80.000 κατά €20.000 για κάθε επιπλέον παιδί πέραν του πρώτου.
2. Υιοθέτηση του ισοδύναμου διαθέσιμου εισοδήματος ως αντικειμενικού κριτηρίου για την αξιολόγηση δικαιούχων φορολογικών ελαφρύνσεων και επιδομάτων.
3. Επανεξέταση της φορολογικής και κοινωνικής πολιτικής ως εργαλείο δημογραφικής ενίσχυσης, και όχι μόνο ως μηχανισμό αναδιανομής.
4. Άρση των διακρίσεων μεταξύ οικογενειών με ίδια συνολικά εισοδήματα αλλά διαφορετική σύνθεση.
________________________________________
Στήριξη της μεσαίας τάξης και των γηγενών οικογενειών
Αξίζει να υπογραμμιστεί ότι, πέραν της ανάγκης για αναπροσαρμογή του εισοδηματικού ορίου βάσει της οικογενειακής σύνθεσης, η Πολιτεία έχει τώρα την ευκαιρία να στηρίξει χωρίς διακρίσεις τις γηγενείς οικογένειες της μεσαίας τάξης με παιδιά.
Μια τέτοια παρέμβαση θα συμπληρώσει την υφιστάμενη επιδοματική πολιτική, η οποία σήμερα επικεντρώνεται σχεδόν αποκλειστικά στην κατώτερη εισοδηματική τάξη. Τα στοχευμένα φορολογικά κίνητρα είναι το κατάλληλο εργαλείο για τη στήριξη αυτών των οικογενειών, που δεν λαμβάνουν επιδόματα, παρότι επιβαρύνονται με υψηλό κόστος ανατροφής παιδιών.
________________________________________
Προτεινόμενες Φορολογικές Ρυθμίσεις
Άρθρο 1 – Φορολογική Έκπτωση για Εξαρτώμενα Τέκνα χωρίς Επίδομα Τέκνου
1. Για κάθε εξαρτώμενο τέκνο που δεν λαμβάνει επίδομα τέκνου, να προβλέπεται αύξηση του αφορολόγητου ποσού ή αντίστοιχη φορολογική έκπτωση ύψους €8.500.
2. Η ρύθμιση αυτή συνεπάγεται ετήσιο φορολογικό όφελος €1.700 ανά τέκνο.
Άρθρο 2 – Φορολογική Έκπτωση για Εξαρτώμενα Τέκνα χωρίς Φοιτητική Χορηγία
1. Για κάθε εξαρτώμενο τέκνο άνω των 18 ετών που δεν λαμβάνει φοιτητική χορηγία, να προβλέπεται αντίστοιχη φορολογική έκπτωση ύψους €10.000.
2. Η ρύθμιση αυτή μεταφράζεται σε ετήσιο όφελος €2.000 ανά τέκνο.
________________________________________
Η υπογεννητικότητα αποτελεί μία από τις σοβαρότερες προκλήσεις για την κυπριακή κοινωνία και οικονομία. Παρά τις κατά καιρούς κυβερνητικές εξαγγελίες, η οικογενειακή πολιτική παραμένει ανεπαρκής – ειδικά ως προς τη στήριξη της μεσαίας τάξης.
Ελπίζω οι παρατηρήσεις αυτές να ληφθούν σοβαρά υπόψη, ώστε να τροποποιηθεί η πρόταση νόμου με γνώμονα τη δικαιοσύνη, την ισότητα και την ουσιαστική στήριξη της οικογένειας – θεμέλιο της κοινωνίας μας.
Με εκτίμηση,
Φάκας Ιωαννίκιος
Έφορος Δημοσίων Σχέσεων της Παγκύπριας Οργάνωσης Πολυτέκνων.
Παρακαλώ να εξετάσετε το ενδεχόμενο όπως μονήρη άτομα λαμβάνουν κάποια φορολογική πίστωση π.χ. 2,000 ευρώ. Παρόμοια πρόνοια θα βρείτε σε νομοσχέδια άλλων χωρών όπως της Ιρλανδίας. Η σύσταση των νοικοκυριών έχει αλλάξει από την παραδοσιακή οικογένεια και μονήρη άτομα έχουν μεγαλύτερο % κόστους στο μισθό τους για το ίδιο βιωτικό επίπεδο. Ενώ τα μονήρη άτομα συνεισφέρουν μέσω των εισοδημάτων τους στο οικονομικό κόστος για την λειτουργία των σχολείων κτλ. κανένα άτομο δεν συνεισφέρει στις ανάγκες των ατόμων που ζουν μόνα τους. Ευχαριστώ.
Είναι εντελώς άδικο, προκλητικό και αντιδημογραφικό να μπαίνει το όριο των 80χιλ για φοροεκπτώσεις, χωρίς να λαμβάνεται καθόλου υπόψη εαν έχεις μηδέν ένα δύα τρία η 10 παιδιά!!! Δεν ξανάγινε τέτοιο πράγμα!!! Είμαστε κατεχόμενος τόπος και αντί να δίνουμε κίνητρα στην μεσαία τάξη για νέες γεννήσεις, κάποιοι έρχονται και ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΑ την τιμωρούν!!! Θα πρέπει το όριο των 80χιλ να αυξάνεται τουλάχιστο κατά 20χιλ ανά τέκνο (με βάση μελέτη της στατιστικής υπηρεσίας, ισοδύναμο διαθέσιμο εισόδημα κτλ) οτιδήποτε άλλο, είναι εν γνώση σας μια προκλητική αδικία!