Νομοσχέδιο (Β): 05 – Τροποποίηση του βασικού νόμου με την προσθήκη νέου άρθρου 35Α
5. Ο βασικός νόμος τροποποιείται με την προσθήκη, αμέσως μετά το άρθρο 35 αυτού, του ακόλουθου νέου άρθρου 35Α:
«35Α. (1) Το παρόν άρθρο εφαρμόζεται σε ιδρύματα πληρωμών και ιδρύματα ηλεκτρονικού χρήματος που ζητούν να συμμετέχουν και που συμμετέχουν σε συστήματα κατά τα οριζόμενα στον περί του Αμετάκλητου του Διακανονισμού στα Συστήματα Πληρωμών και στα Συστήματα Διακανονισμού Αξιογράφων Νόμο.
(2) Τηρουμένων των διατάξεων του εδαφίου (6), για τη διασφάλιση της σταθερότητας και της ακεραιότητας των συστημάτων πληρωμών, έκαστη οντότητα που προβλέπεται στο εδάφιο (1) διαθέτει τα ακόλουθα:
(α) περιγραφή των μέτρων που λαμβάνει για τη διασφάλιση των χρηματικών ποσών των χρηστών υπηρεσιών πληρωμών·
(β) περιγραφή των ρυθμίσεων διακυβέρνησης και των μηχανισμών εσωτερικού ελέγχου της εν λόγω οντότητας για τις υπηρεσίες πληρωμών ή τις υπηρεσίες ηλεκτρονικού χρήματος που προτίθεται να παρέχει, συμπεριλαμβανομένης της διοικητικής και λογιστικής οργάνωσης και της διαχείρισης κινδύνου, και περιγραφή των ρυθμίσεων της εν λόγω οντότητας σε σχέση με τη χρήση υπηρεσιών τεχνολογιών των πληροφοριών και των επικοινωνιών (ΤΠΕ) που αναφέρονται στα Άρθρα 6 και 7 του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 2022/2554· και
(γ) σχέδιο εκκαθάρισης σε περίπτωση αφερεγγυότητας της εν λόγω οντότητας.
(3) Για σκοπούς της παραγράφου (α) του εδαφίου (2):
(α) Σε περίπτωση που οντότητα του εδαφίου (1) διασφαλίζει τα χρηματικά ποσά των χρηστών υπηρεσιών πληρωμών μέσω κατάθεσης χρηματικών ποσών σε χωριστό λογαριασμό σε πιστωτικό ίδρυμα ή μέσω επένδυσης σε ασφαλή, ρευστά, χαμηλού κινδύνου στοιχεία ενεργητικού, τα οποία καθορίζονται από την Κεντρική Τράπεζα με την έκδοση οδηγιών ή από τις αρμόδιες αρχές άλλων κρατών μελών προέλευσης δυνάμει της αντίστοιχης νομοθεσίας της Ένωσης που ισχύει κατά περίπτωση, η περιγραφή των μέτρων που λαμβάνει για την εν λόγω διασφάλιση περιλαμβάνει, κατά περίπτωση:
(i) περιγραφή της επενδυτικής πολιτικής που διασφαλίζει ότι τα στοιχεία ενεργητικού που επιλέγονται είναι ασφαλή, ρευστά και χαμηλού κινδύνου·
(ii) τον αριθμό των προσώπων που έχουν πρόσβαση στον λογαριασμό διασφάλισης και τα καθήκοντα των προσώπων αυτών·
(iii) περιγραφή της διαδικασίας διαχείρισης και συμφιλίωσης ώστε να διασφαλίζεται ότι τα χρηματικά ποσά των χρηστών υπηρεσιών πληρωμών προστατεύονται προς το συμφέρον τους, έναντι αξιώσεων άλλων πιστωτών της εν λόγω οντότητας, ιδίως σε περίπτωση αφερεγγυότητας·
(iv) αντίγραφο του προσχεδίου σύμβασης μεταξύ της εν λόγω οντότητας και του πιστωτικού ιδρύματος·
(v) ρητή έγγραφη δήλωση της εν λόγω οντότητας σχετικά με τη συμμόρφωση της προς το άρθρο 10 του παρόντος Νόμου·
(β) Σε περίπτωση που οντότητα του εδαφίου (1) διασφαλίζει τα χρηματικά ποσά των χρηστών υπηρεσιών πληρωμών μέσω ασφαλιστηρίου ή συγκρίσιμης εγγύησης από ασφαλιστική εταιρεία ή πιστωτικό ίδρυμα, η περιγραφή των μέτρων που ελήφθησαν για τη διασφάλιση αυτή περιλαμβάνει τα ακόλουθα:
(i) βεβαίωση ότι το ασφαλιστήριο ή η συγκρίσιμη εγγύηση από ασφαλιστική εταιρεία ή πιστωτικό ίδρυμα προέρχεται από οντότητα που δεν ανήκει στον ίδιο όμιλο με την εν λόγω οντότητα·
(ii) λεπτομέρειες της εφαρμοζόμενης διαδικασίας συμφιλίωσης με την οποία διασφαλίζεται ότι το ασφαλιστήριο ή η συγκρίσιμη εγγύηση επαρκεί για την κάλυψη των υποχρεώσεων διασφάλισης της εν λόγω οντότητας ανά πάσα στιγμή·
(iii) τη διάρκεια και τους όρους ανανέωσης της ισχύος της ασφαλιστικής κάλυψης·
(iv) αντίγραφο του ασφαλιστηρίου συμβολαίου, της συγκρίσιμης εγγύησης ή προσχεδίων αυτών.
(4) Για σκοπούς της παραγράφου (β) του εδαφίου (2), η περιγραφή καταδεικνύει ότι οι υπό αναφορά ρυθμίσεις διακυβέρνησης, οι μηχανισμοί εσωτερικού ελέγχου και οι ρυθμίσεις για τη χρήση υπηρεσιών τεχνολογιών των πληροφοριών και των επικοινωνιών (ΤΠΕ) είναι αναλογικοί, κατάλληλοι, ορθοί και επαρκείς. Επιπλέον, οι ρυθμίσεις διακυβέρνησης και οι μηχανισμοί εσωτερικού ελέγχου περιλαμβάνουν:
(α) χαρτογράφηση των κινδύνων που εντοπίζονται σε έκαστη οντότητα του εδαφίου (1), περιλαμβανομένου του είδους των κινδύνων καθώς και των διαδικασιών που εφαρμόζει ή θα εφαρμόζει η εν λόγω οντότητα για την αξιολόγηση και την παρεμπόδιση των εν λόγω κινδύνων·
(β) τις διαφορετικές διαδικασίες για τη διεξαγωγή περιοδικών και μόνιμων ελέγχων, συμπεριλαμβανομένων της συχνότητας και των ανθρώπινων πόρων που διατίθενται για τη διεξαγωγή τους·
(γ) τις λογιστικές διαδικασίες μέσω των οποίων η εν λόγω οντότητα καταχωρίζει και υποβάλλει τις χρηματοοικονομικές πληροφορίες της·
(δ) την ταυτότητα του προσώπου ή των προσώπων που είναι αρμόδια για τα καθήκοντα εσωτερικού ελέγχου, συμπεριλαμβανομένων του περιοδικού ελέγχου, του μόνιμου ελέγχου και του ελέγχου συμμόρφωσης, καθώς και ενημερωμένο βιογραφικό σημείωμα του εν λόγω προσώπου ή των εν λόγω προσώπων·
(ε) την ταυτότητα τυχόν ελεγκτή που δεν είναι νόμιμος ελεγκτής όπως ορίζεται στην παράγραφο (1) του άρθρου 2 του περί Ελεγκτών Νόμου·
(στ) τη σύνθεση του διοικητικού του οργάνου και, κατά περίπτωση, τυχόν άλλου οργάνου ή επιτροπής εποπτείας του ιδρύματος πληρωμών ή του ιδρύματος ηλεκτρονικού χρήματος·
(ζ) περιγραφή του τρόπου παρακολούθησης και ελέγχου των λειτουργιών που ανατίθενται εξωτερικά ώστε να αποφεύγεται το ενδεχόμενο υποβάθμισης της ποιότητας των εσωτερικών ελέγχων της εν λόγω οντότητας·
(η) περιγραφή του τρόπου παρακολούθησης και ελέγχου τυχόν αντιπροσώπων και υποκαταστημάτων στο πλαίσιο του συστήματος εσωτερικού ελέγχου της εν λόγω οντότητας·
(θ) σε περίπτωση που η εν λόγω οντότητα είναι η θυγατρική επιχείρηση ρυθμιζόμενης οντότητας σε άλλο κράτος μέλος, περιγραφή της διακυβέρνησης του ομίλου.
(5) Για σκοπούς της παραγράφου (γ) του εδαφίου (2), το σχέδιο εκκαθάρισης προσαρμόζεται στο προβλεπόμενο μέγεθος και το προβλεπόμενο επιχειρηματικό μοντέλο έκαστης οντότητας του εδαφίου (1) και περιλαμβάνει περιγραφή των μέτρων μετριασμού των κινδύνων που πρέπει να θεσπίσει η εν λόγω οντότητα σε περίπτωση παύσης της παροχής των οικείων υπηρεσιών πληρωμών, τo οποία μέτρα θα διασφαλίζουν την εκτέλεση εκκρεμουσών πράξεων πληρωμής και τον τερματισμό των υφιστάμενων συμβάσεων.
(6) Εκτός και αν η Κεντρική Τράπεζα ορίσει διαφορετικά με την έκδοση οδηγίας, η διαδικασία αξιολόγησης της συμμόρφωσης των οντοτήτων του εδαφίου (1) με το παρόν άρθρο λαμβάνει την μορφή της αυτοαξιολόγησης κατά τον τρόπο και με την συχνότητα που καθορίζεται από την Κεντρική Τράπεζα, με την έκδοση οδηγιών.».
Τέλος
Σχετικά με το νέο άρθρο 35Α, εδάφιο 6, η εισήγηση μας είναι όπως υιοθετηθεί το κείμενο που προτάθηκε από την Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου αρχικά ως πιο κάτω:
«Η διαδικασία αξιολόγησης της συμμόρφωσης των οντοτήτων του εδαφίου (1) με το παρόν άρθρο λαμβάνει την μορφή της αυτοαξιολόγησης κατά τον τρόπο και με την συχνότητα που καθορίζεται από την Κεντρική Τράπεζα με την έκδοση οδηγιών καθώς και με οποιαδήποτε άλλη διαδικασία.»
Ανδρέας Αντωνίου, Τμήμα Υποδομών Χρηματοοικονομικών Αγορών & Πληρωμών, Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου
Σχετικά με το νέο άρθρο 35Α, εδάφιο 3, σημείο (α), εισηγούμαστε: διαγραφή του λεκτικού “δυνάμει της αντίστοιχης νομοθεσίας της Ένωσης που ισχύει κατά περίπτωση” (4η γραμμή)
Ανδρέας Αντωνίου, Τμήμα Υποδομών Χρηματοοικονομικών Αγορών & Πληρωμών, Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου