06 – Συμβούλιο
Συμβούλιο
6.
(1) Το Ινστιτούτο διοικείται από το Συμβούλιο και ενεργεί μέσω αυτού.
(2) Το Συμβούλιο διορίζεται από το Υπουργικό Συμβούλιο κατόπιν εισήγησης του Υπουργού και απαρτίζεται από εννέα μέλη, και συγκεκριμένα:
α. τον Πρόεδρό του, ο οποίος είναι πρόσωπο με εμπειρία στην διοίκηση οργανισμών ή υπηρεσιών υγείας,
β. εκπρόσωπο του Υπουργείου,
γ. εκπρόσωπο του Υπουργείου Οικονομικών,
δ. δύο ιατρούς, με εξειδίκευση στον τομέα των ευρύτερων ογκολογικών υπηρεσιών οι οποίοι υποδεικνύονται από τον Παγκύπριο Ιατρικό Σύλλογο,
ε. εκπρόσωπο των ασθενών ο οποίος υποδεικνύεται από την Ομοσπονδία Συνδέσμων Ασθενών Κύπρου,
στ. ακαδημαϊκό με εμπειρία στην έρευνα για τον καρκίνο, ο οποίος υποδεικνύεται από τη Σύνοδο των Πρυτάνεων με εκ περιτροπής εκπροσώπηση,
ζ. εκπρόσωπο του Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας
η. εκπρόσωπο των Φαρμακευτικών Υπηρεσιών
(3) Τα μέλη του Συμβουλίου εκλέγουν τον Αντιπρόεδρο.
(4) Η θητεία των μελών του Συμβουλίου είναι τριετής, με τη δυνατότητα επαναδιορισμού για μια ακόμα θητεία.
(5) Στις συνεδρίες δύνανται να παρακάθονται ο Εκτελεστικός και ο Ιατρικός Διευθυντής του Ινστιτούτου χωρίς δικαίωμα ψήφου.
(6) Ο Πρόεδρος του Συμβουλίου εκπροσωπεί το Ινστιτούτο σε όλες τις σχέσεις του με τρίτα μέρη, εξώδικα και δικαστικά, υπογράφει εκ μέρους του Ινστιτούτου κάθε σύμβαση που συνάπτεται από το Ινστιτούτο, καλεί και προεδρεύει τις συνεδριάσεις του Συμβουλίου, καταρτίζει και κοινοποιεί την ημερήσια διάταξη των συνεδριάσεων του Συμβουλίου και υπογράφει τα πρακτικά, αφού εγκριθούν από το Συμβούλιο.
(7) Σε περίπτωση απουσίας ή κωλύματος του Προέδρου, ο Αντιπρόεδρος ασκεί όλες τις εξουσίες και τα καθήκοντα του Προέδρου, που καθορίζονται στο Νόμο αυτό.
Τέλος
Απαιτείται σαφέστερη επεξηγηση καθηκόντων μεταξύ Συμβουλίου και Εκτελεστικής Διεύθυνσης
Να προστεθεί εκπρόσωπος απο τον κλάδο Δημόσιας Υγείας. H Δημόσια Υγεία ως επιστήμη είναι σημαντική στην πρόληψη, και έγκαιρη διάγνωση του καρκίνου σε πληθυσμιακό επίπεδο. Μπορείτε να προστεθεί εκπροσωπος απο την Κυπριακή Εταριία Επιδημιολογίας και Δημόσιας Υγείας ( Cyprus Epidemiology and Public Health Association)
Ρητή πρόβλεψη υποχρεωτικής συμμετοχής τουλάχιστον δύο εκπροσώπων των ιατρών των δημόσιων νοσηλευτηρίων στο Διοικητικό Συμβούλιο.
Έλλειψη Ρητής Συμμετοχής Μη-ιατρικών Επαγγελματιών Υγείας (Άρθρα 6, 16, 17)
Οι μη-ιατρικοί επαγγελματίες υγείας είναι θεμελιώδεις στην ολιστική διαχείριση του καρκίνου, όμως στον Νόμο δεν αναφέρονται καθόλου.
• Ειδικότητες που απουσιάζουν:
o Νοσηλευτές ογκολογίας
o Φαρμακοποιοί ογκολογίας (εξειδικευμένοι)
o Κλινικοί Ψυχολόγοι
o Διατροφολόγοι
o Φυσιοθεραπευτές
o Κοινωνικοί λειτουργοί
• Επιπτώσεις:
Η απουσία αυτών των ειδικοτήτων δημιουργεί κινδύνους για αποσπασματική προσέγγιση στη φροντίδα, που δεν ανταποκρίνεται στα διεθνή πρότυπα ολοκληρωμένης ογκολογικής περίθαλψης.
1. Περιορισμένη εκπροσώπηση ιατρικών υποειδικοτήτων (Άρθρο 6)
Το Συμβούλιο αποτελείται από δύο μόνο ιατρούς με «εξειδίκευση στον τομέα των ευρύτερων ογκολογικών υπηρεσιών». Ο όρος αυτός παραμένει γενικός και αόριστος, επιτρέποντας πιθανές στρεβλώσεις στη σύνθεση του Συμβουλίου. Αυτό είναι ιδιαίτερα προβληματικό για δύο λόγους:
• Κίνδυνος Μονομέρειας: Οι διάφορες υποειδικότητες της Ογκολογίας (Χειρουργική, Παθολογική, Ακτινοθεραπευτική, Παθολογοανατομία, Ακτινολογία, Πυρηνική Ιατρική) έχουν διαφορετικές ανάγκες και οπτικές. Ο νόμος θα έπρεπε ρητά να απαιτεί ισορροπημένη εκπροσώπηση.
• Κίνδυνος Αποκλεισμού Σημαντικών Ειδικοτήτων: Σημαντικές ειδικότητες όπως οι παθολογοανατόμοι, οι ακτινολόγοι, ή οι ειδικοί πυρηνικής ιατρικής και μοριακής γενετικής, που είναι κομβικές για σύγχρονη ογκολογική φροντίδα, απουσιάζουν από ρητές αναφορές στο νόμο.
Παρ. (6): Αρμοδιότητες Προέδρου
Κίνδυνος υπερσυγκέντρωσης εξουσίας χωρίς ανάλογες δικλίδες.
• Να προβλεφθεί έλεγχος/έγκριση σημαντικών αποφάσεων από το Συμβούλιο
• Να προσδιοριστεί ότι η εκπροσώπηση σε δικαστικά ζητήματα γίνεται «μετά από απόφαση του Συμβουλίου».
Παρ. (5): Συμμετοχή Εκτελεστικού και Ιατρικού Διευθυντή χωρίς ψήφο
Ενδείκνυται να αναφέρεται ρητά ότι οι διευθυντές μπορούν να ενημερώνουν το Συμβούλιο και να συνεισφέρουν τεκμηριωμένα στις αποφάσεις.
Παρ. (3): «Τα μέλη του Συμβουλίου εκλέγουν τον Αντιπρόεδρο.»
Να διευκρινιστεί η διαδικασία εκλογής και η διάρκεια της θέσης Αντιπροέδρου
Παρ. (2): Σύσταση και σύνθεση του Συμβουλίου
• Δεν προβλέπεται κριτήριο αξιολόγησης προσόντων για όλα τα μέλη πέραν του Προέδρου.
• Ο ρόλος του Υπουργικού Συμβουλίου και Υπουργού είναι καθοριστικός, άρα ενέχει κίνδυνο πολιτικοποίησης του οργάνου.
Να καθοριστεί ελάχιστο προφίλ εμπειρίας για όλα τα μέλη.
Παρ. (1): «Το Ινστιτούτο διοικείται από το Συμβούλιο και ενεργεί μέσω αυτού.»
Μπορεί να προστεθεί σαφέστερος διαχωρισμός αρμοδιοτήτων μεταξύ Συμβουλίου και Εκτελεστικής Διεύθυνσης
Διαγραφή των εδαφίων ζ. και η. του άρθρου 6 (2)
Επεξήγηση:
Με τη μη συμμετοχή των εκπροσώπων του ΟΑΥ και Φαρμακευτικών Υπηρεσιών ως μέλη του Συμβουλίου, θα διασφαλιστεί η ανεξαρτησία του Ινστιτούτου ως ανεξάρτητου φορέα, χωρίς εμπλοκή άλλων φορέων, και θα υπάρχει περισσότερη ευελιξία και αποτελεσματικότητα στη λήψη αποφάσεων. Θα υπάρχει συνεργασία με ΟΑΥ και ΦΥ, χωρίς όμως να χρειάζεται η συμμετοχή τους στο Συμβούλιο.
Το άρθρο 6 (2) εδάφιο α. να αντικατασταθεί ως εξής:
«α. τον Πρόεδρό του, ο οποίος είναι πρόσωπο με αποδεδειγμένη γνώση και πείρα στον τομέα της ογκολογίας και στη διοίκηση οργανισμών. Την αντιμισθία του Προέδρου αποφασίζει το Υπουργικό Συμβούλιο»
Η πρόβλεψη για συμμετοχή ή εμπλοκή νέων ανθρώπων (early career professionals, νέοι ερευνητές, νέοι ασθενείς/εκπρόσωποι ασθενών) στο έργο του Ινστιτούτου είναι σημαντική για:
Την ενίσχυση της καινοτομίας και της ανανέωσης ιδεών
Την καλλιέργεια κουλτούρας διαγενεακής συνεργασίας
Την κατανόηση των νέων τεχνολογικών και κοινωνικών αναγκών της νέας γενιάς (π.χ. ψηφιακή υγεία, patient empowerment)
Προτείνεται να εξεταστεί είτε η προσθήκη νέου μέλους με ιδιότητα “νέου επαγγελματία ή νέου ερευνητή” είτε η θεσμοθέτηση μόνιμης διαβούλευσης με νεανικά δίκτυα ασθενών, ερευνητών και επαγγελματιών υγείας.
Το Συμβούλιο του Ινστιτούτου, όπως περιγράφεται, δεν περιλαμβάνει κανέναν εκπρόσωπο ή ειδικό με γνώση και εμπειρία στην τεχνολογία, την καινοτομία ή την ψηφιακή υγεία.
Αυτό αποτελεί κενό, ειδικά όταν:
Η σύγχρονη ογκολογία βασίζεται πλέον σε τεχνολογικές λύσεις (AI, big data, genomics, digital health devices).
Το Ινστιτούτο θα εμπλέκεται στη διαμόρφωση κλινικών πρωτοκόλλων και πολιτικών που επηρεάζουν την εισαγωγή νέων τεχνολογιών.
Υπάρχει ανάγκη για στρατηγικό συντονισμό με το DMRID, την Αρχή Ηλεκτρονικής Υγείας, startups και οικοσύστημα καινοτομίας.
Απουσία ειδικού σε θέματα τεχνολογίας, καινοτομίας και ψηφιακής υγείας από το Συμβούλιο του Ινστιτούτου
Προτείνεται να προβλεφθεί θέση μέλους στο Συμβούλιο για εκπρόσωπο ή ειδικό σε θέματα ψηφιακής υγείας, καινοτομίας ή τεχνολογίας, που θα υποδεικνύεται από αρμόδιο φορέα (π.χ. DMRID, Ψηφιακή Αρχή, πανεπιστήμια, ή άλλον εθνικό φορέα καινοτομίας).
Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται ότι οι πολιτικές και οι αποφάσεις του Ινστιτούτου θα λαμβάνουν υπόψη:
Την τεχνολογική εξέλιξη στην ογκολογία
Τη διασύνδεση της φροντίδας με τα ψηφιακά συστήματα υγείας
Τη συνεχή αξιολόγηση και υιοθέτηση καινοτομιών προς όφελος των ασθενών
Διεύθυνση Νοσηλευτικών Υπηρεσιών – 1. να προστεθεί εκπρόσωπος της Διεύθυνσης Νοσηλευτικών Υπηρεσιών
2. να προστεθεί έκπροσωπος της Διεύθυνσης Νοσηλευτικών Υπηρεσιών – Κλάδος Επισκεπτριών Υγείας
3. στο σημείο (β) να υπάρχουν 2 εκπροσωποι του Υπουργείου Υγείας