05 – Διαδικασία ενώπιον του Ιατροσυμβουλίου
- (1) Στις περιπτώσεις όπου Παραπέμπουσα Αρχή κρίνει αναγκαία τη λήψη γνωμάτευσης από Ιατροσυμβούλιο αναφορικά με συγκεκριμένο ασθενή, στο πλαίσιο της εκτέλεσης των καθηκόντων της, η Παραπέμπουσα Αρχή αποστέλλει αίτημα στην Αρμόδια Αρχή για σύσταση Ιατροσυμβουλίου το αργότερο οκτώ (8) εργάσιμες ημέρες από την ειδοποίηση αναφορικά με την έναρξη άδειας ασθενείας ή της ίδιας της ασθένειας εκεί όπου δεν απαιτείται άδεια, από τον ασθενή. Τέτοιο αίτημα πρέπει να γίνεται σύμφωνα με τύπο αίτησης που εκδίδεται από την Αρμόδια Αρχή και συνοδεύεται από κάθε διαθέσιμο σχετικό ιατρικό πιστοποιητικό
Νοείται ότι ο τύπος αίτησης δύναται να τροποποιείται σύμφωνα με τα εκάστοτε βάσει του παρόντος Νόμου εκδιδόμενα διατάγματα του Υπουργού.
Νοείται περαιτέρω ότι ο Υπουργός δύναται να καθορίσει μέσω διατάγματος τα τέλη που θα επιβάλλονται για την εξέταση κάθε αίτησης.
Νοείται έτι περαιτέρω ότι ο ασθενής θα πρέπει να ενημερώνει σε εύλογο χρονικό διάστημα την Παραπέμπουσα Αρχή για την ασθένειά του παρ’ εκτός και αν το Ιατροσυμβούλιο ικανοποιηθεί ότι υπάρχουν ειδικοί λόγοι που να καθιστούν αδύνατη την ενημέρωση της Παραπέμπουσας Αρχής σε νωρίτερο χρόνο.
(2) Τα πιστοποιητικά ασθενείας ή οι ιατρικές βεβαιώσεις θα πρέπει να έχουν κατατεθεί στην Παραπέμπουσα Αρχή σε εύλογο χρονικό διάστημα από την έναρξη της ασθένειας.
(3) Στα πιστοποιητικά πρέπει να αναγράφεται η ημερομηνία έκδοσης τους από τον θεράποντα ιατρό και η ημερομηνία παραλαβής τους -με σφραγίδα- από την Παραπέμπουσα Αρχή.
(4) Η Αρμόδια Αρχή κατόπιν λήψης τέτοιου αιτήματος Παραπέμπουσας Αρχής συστήνει Ιατροσυμβούλιο σύμφωνα με τις πρόνοιες του άρθρου 4 του παρόντος Νόμου και δίδει οδηγίες για την ετοιμασία γνωμάτευσης από το Ιατροσυμβούλιο.
(5) Η Αρμόδια Αρχή δύναται κατόπιν συνεννόησης με τα μέλη του Ιατροσυμβουλίου να:
α) Ορίσει χώρο και χρόνο διεξαγωγής των συνεδριών του Ιατροσυμβουλίου.
Νοείται ότι εκεί όπου κρίνεται επιτρεπτό, οι συνεδρίες του Ιατροσυμβουλίου δύνανται να λάβουν χώρα μέσω τηλεδιάσκεψης.
β) Ορίσει προθεσμία εντός της οποίας η γνωμάτευση του Ιατροσυμβουλίου θα πρέπει να υποβληθεί στην Παραπέμπουσα Αρχή.
γ) Η γνωμάτευση του Ιατροσυμβουλίου θα πρέπει να υποβληθεί στην Παραπέμπουσα Αρχή, με κοινοποίηση στην Αρμόδια Αρχή το αργότερο εντός εφτά (7) εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία λήψης της απόφασης και υπογραφής της από τα μέλη του Ιατροσυμβουλίου. Αποστείλει πρόσκληση στον ασθενή ή σε κάθε άλλο πρόσωπο η παρουσία του οποίου θα υποβοηθούσε το έργο του Ιατροσυμβουλίου για να παραστούν ενώπιον του, εκεί όπου αυτό κρίνεται αναγκαίο.
Νοείται πως τέτοια πρόσκληση αποστέλλεται μέσω ταχυδρομείου ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή τηλεομοιότυπου στην Παραπέμπουσα Αρχή και δια ταχυδρομείου ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στον ασθενή, τουλάχιστον τρεις μέρες πριν από την προγραμματισμένη συνεδρία του Ιατροσυμβουλίου.
Νοείται περαιτέρω ότι σε έκτακτες περιπτώσεις ο ασθενής δύναται όπως ενημερώνεται τηλεφωνικώς προσωπικά για την πρόσκληση για την παρουσία του στο Ιατροσυμβούλιο τουλάχιστον μία μέρα πριν.
δ) Παρέχει στο Ιατροσυμβούλιο κάθε άλλη υποστήριξη που κρίνεται αναγκαία για τη διεκπεραίωση του έργου του.
(6) Εκεί όπου το Ιατροσυμβούλιο έχει ενώπιόν του όλα τα αναγκαία δεδομένα και στοιχεία για να ετοιμάσει τη γνωμάτευσή του, δίχως να παραστεί ενώπιόν του ο ασθενής, τότε η πρόσκληση του ασθενούς δεν είναι αναγκαία.
Νοείται πως σε περιπτώσεις όπου η κλήση του ασθενή ενώπιον του Ιατροσυμβουλίου κρίνεται υποχρεωτική, τότε ακολουθείται η διαδικασία του εδαφίου (3) του παρόντος άρθρου.
Νοείται περαιτέρω ότι πριν από την σύγκληση του Ιατροσυμβουλίου ή την ετοιμασία της γνωμάτευσής του το Ιατροσυμβούλιο μπορεί, αν κρίνει ότι τα στοιχεία που έχει ενώπιόν του δεν επαρκούν, να ζητήσει από τον ασθενή να προσκομίσει τυχόν απεικονιστικές ή/και εργαστηριακές εξετάσεις και άλλες εκθέσεις που σχετίζονται με προηγούμενες ή και με την παρούσα ασθένεια.
Νοείται έτι περαιτέρω ότι το Ιατροσυμβούλιο δύναται να ζητήσει από τον ασθενή να παρουσιασθεί για εξέταση ή να υποβληθεί σε οποιαδήποτε ειδική ιατρική ή άλλη εξέταση, η οποία θεωρείται αναγκαία για την έκδοση γνωμάτευσης. Σε περίπτωση που χωρίς εύλογη αιτία ο ασθενής δεν προσκομίσει τα απαραίτητα στοιχεία και το Ιατροσυμβούλιο δεν είναι σε θέση να γνωμοδοτήσει ως προς την ιατρική κατάσταση του ασθενούς και οποιοδήποτε αίτημα απορρίπτεται.
(7) Όλες οι αποφάσεις του Ιατροσυμβουλίου, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων που αφορούν το περιεχόμενο της γνωμάτευσης του Ιατροσυμβουλίου λαμβάνονται είτε ομόφωνα είτε κατά πλειοψηφία και σε κάθε περίπτωση αιτιολογούνται. Σε περίπτωση που απόφαση δεν είναι ομόφωνη, το μέλος του Ιατροσυμβουλίου που διαφωνεί με την απόφαση της πλειοψηφίας, εκθέτει τους λόγους της διαφωνίας του.
(8) Σε περίπτωση που μέλος του Ιατροσυμβουλίου δεν μπορεί να παραστεί σε συνεδρία, το Ιατροσυμβούλιο συνεδριάζει υπό διμελή σύνθεση και οι αποφάσεις του πρέπει να είναι ομόφωνες.
Νοείται πως το Ιατροσυμβούλιο δεν μπορεί να συνεδριάσει σε περίπτωση που απουσιάζει ο πρόεδρος ή, σε περίπτωση απουσίας του, ο αντικαταστάτης του.
Νοείται περαιτέρω πως εάν το Ιατροσυμβούλιο κρίνει πως δεν μπορεί να συνεδριάσει στην απουσία μέλους του, τότε η συνεδρία ακυρώνεται και ορίζεται σε νέα ημερομηνία και ώρα.
(9) Οι γνωματεύσεις του Ιατροσυμβουλίου πρέπει να είναι τεκμηριωμένες και να ετοιμάζονται το αργότερο εντός επτά (7) εργάσιμων ημερών από την τελευταία συνεδρίαση του Ιατροσυμβουλίου.
(10) Οι γνωματεύσεις του Ιατροσυμβουλίου αποστέλλονται στην Παραπέμπουσα Αρχή και κοινοποιούνται στην Αρμόδια Αρχή. Η Παραπέμπουσα Αρχή είναι υπεύθυνη για την άμεση κοινοποίησή τους στον ασθενή. Μαζί με την κοινοποίηση της γνωμάτευσης, ο ασθενής ενημερώνεται και για το δικαίωμά του να αμφισβητήσει την γνωμάτευση του Ιατροσυμβουλίου ενώπιον του Δευτεροβάθμιου Ιατροσυμβουλίου εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την κοινοποίηση της γνωμάτευσης.
Τέλος
Άρθρο 5(1) και 5(2)
Εισηγούμαστε όπως η Παραπέμπουσα Αρχή αποστέλλει τα αιτήματα για σύσταση Ιατροσυμβουλίου εντός ενός μηνός και όχι εντός 8 ημερών από τη λήψη στο γραφείο της αιτημάτων / αιτήσεων από υποψήφιους εκπαιδευτικούς/ εκπαιδευτικούς λειτουργούς. Τούτο γιατί, όσον αφορά την ΕΕΥ, ο αριθμός των αιτημάτων που υποβάλλονται από εκπαιδευτικούς σε αυτήν είναι πολύ μεγάλος π.χ. το 2024 υποβλήθηκαν στην ΕΕΥ 1143 αιτήματα μετάθεσης/μη μετάθεσης για ειδικούς λόγους( τα πλείστα για λόγους υγείας). Σημειώνεται ότι τα αιτήματα μετάθεσης/μη μετάθεσης, με βάση τη νομοθεσία, υποβάλλονται από εκπαιδευτικούς ετησίως στην ΕΕΥ και προτού παραπεμφθούν οι περιπτώσεις για εξέταση από το Ιατροσυμβούλιο, γίνεται έλεγχος αν για το ίδιο άτομο έχουμε ήδη πόρισμα Ιατροσυμβουλίου προηγούμενης χρονιάς στο οποίο μπορεί να αναγράφεται ότι αυτό ισχύει για χρονική περίοδο που υπερβαίνει το ένα έτος ή ότι η περίπτωση δεν χρήζει επανεξέτασης αφού οι λόγοι υγείας μπορεί να αφορούν μια μόνιμη ιατρική κατάσταση. Συνεπώς είναι χρήσιμο να υπάρχει επαρκής χρόνος για την ΕΕΥ για προκαταρκτικό έλεγχο των περιπτώσεων πριν αυτές αποσταλούν για γνωμάτευση αφού αριθμός προηγούμενων γνωματεύσεων εξακολουθούν να ισχύουν συνεπώς οι περιπτώσεις αυτές δεν αποστέλλονται εκ νέου για γνωμάτευση. Αυτό θα συμβάλει στην αποφυγή υπερφόρτωσης των Ιατροσυμβουλίων με αχρείαστο φόρτο εργασίας.
Επίσης η ΕΕΥ, μετά από συμφωνία με τα ιατροσυμβούλια, ζητεί από αυτά να συμπληρώνουν ένα συγκεκριμένο έντυπο το οποίο βοηθά την ΕΕΥ στην εξέταση των αιτημάτων μετάθεσης/μη μετάθεσης. Ίσως να είναι χρήσιμο να θεσμοθετηθούν τα έντυπα τα οποία θα συμπληρώνονται από τα Ιατροσυμβούλια και τα οποία θα εξυπηρετούν τις συγκεκριμένες ανάγκες της κάθε Παραπέμπουσας Αρχής.
Περαιτέρω επισημαίνεται ότι η ασθένεια ενός ατόμου μπορεί να προϋπήρχε του διορισμού του στη δημόσια εκπαιδευτική υπηρεσία π.χ. μπορεί ένα άτομο να έτυχε απαλλαγής από τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις για λόγους υγείας. Ως εκ τούτου όταν το άτομο αυτό υποβάλει αίτηση για εγγραφή στους πίνακες διοριστέων/διορισίμων ( με σκοπό τη διεκδίκηση διορισμού στη δημόσια εκπαιδευτική υπηρεσία), μετά από την περάτωση των σπουδών του, με βάση το άρθρο 28(β), η περίπτωσή του παραπέμπεται σε Ιατροσυμβούλιο, το οποίο αποφαίνεται κατά πόσο αυτό είναι κατάλληλο από πλευράς υγείας για να διοριστεί. Ως εκ τούτου, σε τέτοιες περιπτώσεις οι ιατρικές βεβαιώσεις δεν μπορούν να αποστέλλονται από τους αιτητές στην Παραπέμπουσα Αρχή σε εύλογο χρονικό διάστημα από την έναρξη της ασθένειας τους.
Σχόλιο από την ΕΕΥ
Στο εν λόγω άρθρο ορίζεται το χρονικό περιθώριο εντός του οποίου πρέπει να υποβάλλεται το αίτημα στην αρμόδια αρχή για σύσταση του Ιατροσυμβουλίου από την παραπέμπουσα αρχή. Περαιτέρω, το εν λόγω άρθρο εναποθέτει στην αρμόδια αρχή την αρμοδιότητα συλλογή ιατρικών πιστοποιητικών.
Ειδικότερα το άρθρο 31 των περί Δημόσιας Υπηρεσίας Νόμων προνοεί για πολίτη της Δημοκρατίας που έχει απαλλαγεί νομίμως από τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις για λόγους υγείας, το πρόσωπο αυτό παραπέμπεται από την Επιτροπή σε ιατροσυμβούλιο, χωρίς η Επιτροπή να συλλέγει οποιαδήποτε ιατρικά πιστοποιητικά από το άτομο αυτό.
Με τις πρόνοιες του άρθρου 5 του παρόντος νομοσχεδίου εναποθέτει στην Επιτροπή αρμοδιότητες που δεν προνοούνται στους περί Δημόσιας Υπηρεσίας Νόμους. Συγκεκριμένα, η Επιτροπή δεν είναι αρμόδιο να συλλέγει ιατρικές βεβαιώσεις αλλά ούτε διαθέτει τις τεχνικές γνώσεις να πληροφορεί τα άτομο από ποιους ιατρούς/ ποιας ειδικότητας να προσκομίσουν ιατρικές βεβαιώσεις και αν αυτές είναι ικανοποιητικές.
Θα πρέπει οι πρόνοιες του εν λόγω άρθρου, και κυρίως για τη συλλογή των ιατρικών πιστοποιητικών / ιατρικών βεβαιώσεων να μην καταστούν δυνητικές και να δύναται η Επιτροπή να παραπέμπει άτομο σε ιατροσυμβούλιο χωρίς τη διενέργεια συλλογή ιατρικών πιστοποιητικών.
Σχετικά με το σημείο 5 (γ) – Είναι σημαντικό ο οποιοσδήποτε ασθενής να μπορεί να επιλέξει να τον συνοδεύσει οποιοδήποτε άλλο ενήλικο οικογενειακό πρόσωπο (σύζυγος, σύντροφος, ή άλλο μέλος της οικογένειας) μαζί με το οποίο θα νοιώθει οικεία για να παραστεί μπροστά από ένα Ιατροσυμβούλιο.
Στην επιφύλαξη του εδαφίου (6) γίνεται αναφορά σε διαδικασία του εδαφίου (3), ωστόσο στο εν λόγω εδάφιο δεν προβλέπεται οποιαδήποτε διαδικασία – μάλλον πρόθεση ήταν να γίνει παραπομπή κάπου αλλού.
Άρθρο 5: Στο εν λόγω άρθρο ορίζεται το χρονικό περιθώριο εντός του οποίου πρέπει να υποβάλλεται το αίτημα στην αρμόδια αρχή για σύσταση του Ιατροσυμβουλίου από την παραπέμπουσα αρχή. Αυτό το χρονικό περιθώριο δεν υφίσταται με βάση τη σημερινή διαδικασία, δεν επηρεάζει ωστόσο καθ’ οιονδήποτε τρόπο την αρμοδιότητα είτε του Υπουργού Άμυνας είτε του Αρχηγού για αυτεπάγγελτη παραπομπή μέλος του Στρατού/Εθνικής Φρουράς ενώπιον του ιατροσυμβουλίου με βάση τις σχετικές διατάξεις
Εισήγηση όπως σε περίπτωση που η Παραπέμπουσα Αρχή εργοδοτεί / συνεργάζεται με ιατρό εργασίας, αυτός να καλείται επίσης να παρίσταται στις συνεδρίες.
1. Άρθρο 5 (5) – Πριν την πρόταση “Αποστείλει πρόσκληση στον ασθενή ή σε κάθε άλλο πρόσωπο η παρουσία του οποίου θα υποβοηθούσε το έργο του Ιατροσυμβουλίου για να παραστούν ενώπιον του, εκεί όπου αυτό κρίνεται αναγκαίο.” να προστεθεί ένδειξη παραγράφου (δ) και η υφιστάμενη παράγραφος (δ) να γίνει (ε).
2. Άρθρο 5 (5) (δ) – Νοείται πως τέτοια πρόσκληση αποστέλλεται μέσω ταχυδρομείου ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή τηλεομοιότυπου στην Παραπέμπουσα Αρχή και δια ταχυδρομείου ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στον ασθενή, τουλάχιστον τρεις μέρες πριν από την προγραμματισμένη συνεδρία του Ιατροσυμβουλίου.
Εισήγηση οι μέρες αποστολής της πρόσκλησης να αυξηθούν από τρεις σε πέντε εργάσιμες, ώστε να υπάρχει ικανοποιητικός χρόνος ενημέρωσης των επηρεαζόμενων (ασθενούς, ιατρού εργασίας, ενδεχομένως θεράποντος ιατρού) και έκδοσης επιταγής για πληρωμή του τέλους.
3. Άρθρο 5 (6) 3η επιφύλαξη – Σε περίπτωση που χωρίς εύλογη αιτία ο ασθενής δεν προσκομίσει τα απαραίτητα στοιχεία και το Ιατροσυμβούλιο δεν είναι σε θέση να γνωμοδοτήσει ως προς την ιατρική κατάσταση του ασθενούς και οποιοδήποτε αίτημα απορρίπτεται.
Η πρόταση χρήζει επαναδιατύπωσης.