22 – Καταργήσεις Νόμων και Κανονισμών
Ο περί Σύστασης και Λειτουργίας Ιατροσυμβουλίων Νόμος του 2024
22. Με την έναρξη της ισχύος του παρόντος Νόμου οι ακόλουθοι νόμοι και κανονισμοί καταργούνται:
α) Τα άρθρα 28Γ(2) και 42Α του περί Δημόσιας Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας Νόμου.
β) Το άρθρο 32 του περί Στρατού της Δημοκρατίας Νόμου.
γ) To άρθρο 34 του περί Εθνικής Φρουράς Νόμου
Τέλος
Σχετικά με την εν λόγω πρόνοια έχουμε την άποψη ότι η κατάργηση άρθρων διαφορετικών νομοθεσιών δεν μπορεί να γίνει από τον εν λόγω νόμο αλλά η κατάργησή τους θα πρέπει να γίνει αρμοδίως από τις ανάλογες αρμόδιες αρχές. Συγκεκριμένα, τα άρθρα 28Γ(2) και 42Α θα πρέπει να καταργηθούν στον περί Δημόσιας Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας Νόμου αρμοδίως από το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας.
Ρυθμίζει την κατάργηση του άρθρου 32 του περί Στρατού της Δημοκρατίας Νόμου και του άρθρου 34 του περί Εθνικής Φρουράς Νόμου.
• Το μεν άρθρο 32 του περί Στρατού προνοεί τα ακόλουθα: «32. Το ιατροσυμβούλιο για τους σκοπούς του παρόντος Νόμου ορίζεται από το Διευθυντή του Τμήματος Ιατρικών Υπηρεσιών και Υπηρεσιών Δημόσιας Υγείας του Υπουργείου Υγείας, κατόπιν γραπτού αιτήματος του Γενικού Διευθυντή του Υπουργείου Άμυνας και, στις περιπτώσεις που καθορίζονται σε Κανονισμούς που εκδίδονται δυνάμει του παρόντος Νόμου, κατόπιν γραπτού αιτήματος του Αρχηγού.».
Το εν λόγω άρθρο δεν βρίσκεται σε οποιαδήποτε αντίθεση με τις διατάξεις του υπό προώθηση Νομοσχεδίου. Αντίθετα, αποτελεί τη βάση ουσιαστικά για να καταστεί εφικτή η εφαρμογή του. Το υπό προώθηση Νομοσχέδιο αναφέρεται γενικά σε υποβολή αιτήματος για συγκρότηση ιατροσυμβουλίου από την παραπέμπουσα αρχή.
Το άρθρο 32 όπως και οι πρόνοιες των σχετικών Κανονισμών (Αξκών, Υπξκών και Σ.ΥΠ.) είναι αυτά που συγκεκριμενοποιούν το όργανο που θα υποβάλλει το αίτημα από μέρους των Ενόπλων Δυνάμεων ρυθμίζοντας παράλληλα την εσωτερική διαδικασία που απαιτείται για να φτάσουμε στην υποβολή του αιτήματος στην αρμόδια αρχή για τη συγκρότηση του ιατροσυμβουλίου. Συνεπώς, σε καμιά περίπτωση δεν συμφωνούμε με την κατάργηση του άρθρου.
Στο άρθρο 17 του υπό διαβούλευση Νομοσχεδίου προβλέπεται ότι εκεί όπου οι πρόνοιες των Νόμων και Κανονισμών έρχονται σε σύγκρουση με τις πρόνοιες του υπό προώθηση Νομοσχεδίου αναφορικά με τη λειτουργία ή την σύνθεση των Ιατροσυμβουλίων, τότε οι πρόνοιες του υπό προώθηση παρόντος Νόμου υπερισχύουν.
Ως εκ τούτου δεν θα υπάρξει πρόβλημα στην εφαρμογή του υπό διαβούλευση Νομοσχεδίου ωστόσο ενδεχομένως να είναι νομοτεχνικά ορθό να προωθήσουμε τροποποίηση του περί του Στρατού της Δημοκρατίας Νόμου, μετά την ψήφιση του υπό διαβούλευση Νομοσχεδίου, για σκοπούς «εναρμόνισης», με τον πιο κάτω τρόπο :
«32. Το ιατροσυμβούλιο για τους σκοπούς του παρόντος Νόμου ορίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις του περί Σύστασης και Λειτουργίας Ιατροσυμβουλίων Νόμου του 2024 , κατόπιν γραπτού αιτήματος του Γενικού Διευθυντή του Υπουργείου Άμυνας και, στις περιπτώσεις που καθορίζονται σε Κανονισμούς που εκδίδονται δυνάμει του παρόντος Νόμου, κατόπιν γραπτού αιτήματος του Αρχηγού.».
• Το δε άρθρο 34 του περί Εθνικής Φρουράς προνοεί τα ακόλουθα:
«34.(1) Το Ειδικό Ιατροσυμβούλιο είναι τριμελές, περιλαμβανομένου και του προέδρου του, και αποτελείται από κυβερνητικούς ιατρούς, ή δύο (2) κυβερνητικούς ιατρούς και ένα αξιωματικό ιατρό, που διορίζονται από τον Υπουργό, μετά από συνεννόηση με τον Υπουργό Υγείας ή τον Αρχηγό, ανάλογα με την περίπτωση.
(2) Το Ειδικό Ιατροσυμβούλιο έχει αρμοδιότητα να εξετάζει ή επανεξετάζει, ανάλογα με την περίπτωση, την ικανότητα οποιουδήποτε προσώπου που παραπέμπεται σ’ αυτό από –
(α) την Ε.Ε.Σ.Ι, ή την Ε.Ε.Ψ.Ι. ή
(β) τον Υπουργό, όταν υπάρχουν ενδείξεις ότι απόφαση της Ε.Ε.Σ.Ι. ή της Ε.Ε.Ψ.Ι. ή του Ειδικού Ιατροσυμβουλίου στηρίχθηκε σε ψευδείς παραστάσεις ή προκλήθηκε με δόλια μέσα ή ότι δεν δικαιολογείται λόγω μεταβληθεισών συνθηκών, ή όταν σχετική απόφαση του Υπουργού δικαιολογείται από έκθεση που υποβάλλει η Ειδική Επιτροπή Ελέγχου δυνάμει του εδαφίου (6) του άρθρου 37 του παρόντος Νόμου, ή
(γ) το διοικητή της μονάδας εθνοφρουρού ή εφέδρου, ο οποίος, με σχετικό αίτημά του, επικαλείται ότι οι συνθήκες κάτω από τις οποίες λήφθηκε η απόφαση της Ε.Ε.Σ.Ι. ή της Ε.Ε.Ψ.Ι. έχουν μεταβληθεί ουσιωδώς, ή
(δ) το διευθυντή του αρμόδιου στρατολογικού γραφείου, για αντιρρησία συνείδησης που έχει υποχρέωση να εκπληρώσει ή εκπληρώνει εναλλακτική κοινωνική υπηρεσία.
(3) Για την εξέταση ή επανεξέταση από το Ειδικό Ιατροσυμβούλιο οποιουδήποτε προσώπου, για το ίδιο νόσημα, πάθηση ή βλάβη της υγείας, απαιτείται να έχει παρέλθει χρονικό διάστημα έξι (6) τουλάχιστον μηνών από την ημερομηνία της προηγούμενης εξέτασής του, εκτός αν η κατάσταση της υγείας του έχει επιδεινωθεί ή βελτιωθεί, όπως τεκμηριώνεται από κλινικά ή εργαστηριακά ευρήματα ή νοσηλεία.».
Αρχικά να αναφέρουμε ότι έχουμε την άποψη το άρθρο 34 δεν θα πρέπει να καταργηθεί καθόσον καθορίζονται περιπτώσεις που μπορεί να παραπεμφθεί μια υπόθεση σε «δευτεροβάθμιο» ιατροσυμβούλιο μετά τις διαδικασίες που εφαρμόζονται στις Ε.Ε.Σ.Ι. και Ε.Ε.Ψ.Ι.
Η ονομασία του «Ειδικού Ιατροσυμβουλίου» στον περί Εθνικής Φρουράς Νόμο δεν αποτελεί πρόβλημα στην εφαρμογή καθόσον στο υπό προώθηση Νομοσχέδιο καθορίζεται στο άρθρο 17 ότι αναφορές σε Ειδικό Ιατροσυμβούλιο στον περί Εθνικής Φρουράς Νόμο θα λογίζονται ως αναφορές σε Ιατροσυμβούλια που ιδρύονται δυνάμει του Μέρους ΙΙ του υπό προώθηση Νόμου από την ημερομηνία έναρξης της ισχύος του.
Επίσης παρόλο που το εδάφιο (1) του άρθρου 34 βρίσκεται σε αντίθεση με τις διατάξεις του υπό διαβούλευση Νομοσχεδίου καθώς προβλέπει τη σύνθεση του Ιατροσυμβουλίου, δεν τίθεται πρόβλημα εφαρμογής του, αφού στο υπό διαβούλευση Νομοσχέδιο καθορίζεται στο άρθρο 17 ότι εκεί όπου οι πρόνοιες των Νόμων και Κανονισμών έρχονται σε σύγκρουση με τις πρόνοιες του υπό προώθηση Νομοσχεδίου αναφορικά με τη λειτουργία ή την σύνθεση των Ιατροσυμβουλίων, τότε οι πρόνοιες του υπό προώθηση παρόντος Νόμου υπερισχύουν.
Σε κάθε περίπτωση μια μεταγενέστερη τροποποίηση στον περί Εθνικής Φρουράς Νόμο για αντικατάσταση του Όρου «Ειδικό Ιατροσυμβούλιο» και της σύνθεσης αυτού, με τον Όρο «Ιατροσυμβούλιο» και της σύνθεσης του που ορίζεται στον περί Σύστασης και Λειτουργίας Ιατροσυμβουλίων Νόμο του 2024, για σκοπούς «εναρμόνισης», είναι θεωρούμε νομοτεχνικά επιβεβλημένη.