To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Read more
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Γενικό σχόλιο
Αν και το ΕΣΕΚ περιλαμβάνει αρκετά φιλόδοξα μέτρα θα χρειαστούν πολύ πιο δραστικές αλλαγές για αν επιτευχθεί η κλιματική ουδετερότητα το 2050. Για να επιτευχθεί πραγματικά αυτός ο στόχος πέρα από την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών θα πρέπει πρώτα να εξεταστούν οι κύριοι παράγοντες οι οποίοι είναι υπαίτιοι για την κλιματική κατάσταση της χώρας
Η κύρια αιτία των κλιματικών προβλημάτων της Κύπρου είναι ο ανεπαρκής πολεοδομικός και χωροταξικός σχεδιασμός ο οποίος δημιουργεί πολλαπλά οικονομικά περιβαλλοντικά και κοινωνικά προβλήματα.
Η διασπορά του πληθυσμού και η άναρχη ανάπτυξη είναι η κύρια αιτία της μη ύπαρξης βιώσιμων δημόσιων μεταφορών σε μια χώρα που με βάση τα γεωγραφικά χαρακτηριστικά τα οποία έχει και το μέγεθος του πληθυσμού δεν θα έρεπε να αντιμετωπίζει αυτά τα πρόβλημα. Οι μεγάλες εκτάσεις των οικιστικών περιοχών και η χαμηλή πυκνότητα πληθυσμού καθιστούν πολύ δαπανηρή την δημιουργία υποδομών αφού με βάση τις ήδη εγκεκριμένες πολεοδομικές ζώνες θα μπορούσαν να φιλοξενήσουν πολλαπλάσιο πληθυσμό από αυτόν που πραγματικά έχουν. Ως αποτέλεσμα η ποιότητα ζωής είναι υποβαθμισμένη λόγω της κακής αξιοποίησης της γης. Αν και οι κυπριακές πόλεις έχουν μεγάλη έκταση στερούνται μέσων μαζικής μεταφοράς, πάρκων και χώρων πρασίνου, δημόσιων χώρων όπως πλατείες, χώρων αθλητισμού, πεζόδρομων και ποδηλατοδρόμων. Επίσης η εξάρτηση από το ιδιωτικό αυτοκίνητο δημιουργεί προβλήματα κοινωνικού αποκλεισμού σε μεγάλες ομάδες του πληθυσμού και αυξάνει την ενεργειακή φτώχια. Επίσης η ύπαρξη πολλών διάσπαρτων οικισμών έχει αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον και καταστρέφει πολύτιμη γεωργική και δασική γη.
Κάποιοι τρόποι αλλαγής της πιο πάνω κατάστασης είναι
– Μείωση οικιστικών ζωνών και αύξηση ύψους κτηρίων ώστε να αυξηθεί η πυκνότητα πληθυσμού και ο διαθέσιμος δημόσιος χώρος. Στόχος πρέπει να είναι η συγκέντρωση του πληθυσμού σε λίγους οικολογικά σχεδιασμένους οικισμούς
– Φορολόγηση αχρησιμοποίητου συντελεστή δόμησης
– Υποχρεωτική ανάπτυξη οικιστικής γης μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα
– Κλιματικός φόρος ανάλογα με τις κλιματικές επιπτώσεις της χρήσης γης
– Απαγόρευση δραστηριοτήτων κοντά σε κλιματικά σημαντικές περιοχές όπως τα δάση και προστασία γεωργικής γης
– Κατάργηση πολιτικών που ενθαρρύνουν τη διασπορά του πληθυσμού
Ακόμα ένας σημαντικός παράγοντας είναι το μέγεθος του πληθυσμού της χώρας. Στον πληθυσμό θα πρέπει να συνυπολογίζονται εκτός από τους ντόπιους, οι αλλοδαποί μόνιμοι κάτοικοι, οι προσωρινοί ξένοι εργαζόμενοι φοιτητές κλπ. και οι τουρίστες. Συνεπώς η κλιματική αλλαγή συνδέεται με τη δημογραφική, τουριστική, οικονομική και μεταναστευτική πολιτική. Θα πρέπει να γίνει μια εις βάθος μελέτη για το αντίκτυπο της κάθε μιας από αυτές της ομάδες στους κλιματικούς στόχους και να χαραχθούν σχετικές πολιτικές με βάση τη φέρουσας ικανότητα της χώρας σε πληθυσμό.
Το σημαντικότερο όμως με βάση τα πιο πάνω είναι να προσαρμοστεί το σημερινό μοντέλο οικονομίας στη βιωσιμότητα και να μη στοχεύει μόνο στην αύξηση του ΑΕΠ. Αυτή η αλλαγή προϋποθέτει θυσίες από τους πολίτες και δραστική διαφοροποίηση του μοντέλου ανάπτυξης γι’ αυτό και θα πρέπει να υπάρχει ισχυρή πολιτική βούληση για την εφαρμογή του.
Στην σελίδα 8 του Εθνικού Σχεδίου, στην Παράγραφο 1.1.ii, η οποία αφορά την Στρατηγική σχετικά με τις πέντε διαστάσεις της Ενεργειακής Ένωσης, αναφέρονται τα πιο κάτω:
“Όσον αφορά την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, αναμένεται ότι εντός της διετίας 2024-2026, θα τεθούν σε λειτουργία βασικά έργα ηλεκτροπαραγωγής, όπως η 6η Μονάδα της ΑΗΚ στον ηλεκτροπαραγωγό σταθμό του Βασιλικού, δυναμικότητας 160MW, αλλά και ο νέος ιδιωτικός ηλεκτροπαραγωγός σταθμός στο Μαρί, συνολικής δυναμικότητας 260MW, τα οποία θα διαθέτουν την ενέργεια που θα παράγουν με βάση τους ισχύοντες Κανόνες Αγοράς Ηλεκτρισμού, συντείνοντας έτσι, σε συνδυασμό με τα έργα ΑΠΕ, στην ανάπτυξη του ανταγωνισμού στον τομέα αυτό.”
Η εταιρεία μας έχει ήδη αδειοδοτηθεί πλήρως για την κατασκευή ηλεκτροπαραγωγού σταθμού συνολικής δυναμικότητας 105MW, με την εγκατάσταση 6 Μηχανών Εσωτερικής Καύσης (ΜΕΚ). Το έργο μας βρίσκεται στην περιοχή του Ενεργειακού Κέντρου της περιοχής Βασιλικού, είναι επίσημα ενταγμένο στο Χωροταξικό Σχέδιο ανάπτυξης της περιοχής Βασιλικού (βλέπε κεφάλαιο 6.2.11 του Χωροταξικού Σχεδίου), βρίσκεται εντός της ακτίνας των πέντε (5) χιλιομέτρων ανάπτυξης του εσωτερικού δικτύου μεταφοράς φυσικού αερίου της ΔΕΦΑ/ΕΤΥΦΑ (βλέπε σελίδες 107 και 130 του Εθνικού Σχεδίου) και διαθέτει Άδεια Κατασκευής ΡΑΕΚ, Πολεοδομική και Οικοδομική Άδεια σε ισχύ. Το έργο βάσει του σχεδιασμού μας αναμένεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία εντός του 2027.
Λαμβάνοντας υπόψη τα πιο πάνω, παρακαλώ όπως συμπεριλάβετε το έργο μας στην παρούσα επικαιροποίηση του Εθνικού Σχεδίου.