1.1. Συνοπτική παρουσίαση

ΤΕΛΙΚΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ ΕΝΟΠΟΙΗΜΕΝΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟY ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΚΛΙΜΑ 2021-2030 (2024)

Τέλος

Περιεχόμενα

1.1. Συνοπτική παρουσίαση
1.2. Επισκόπηση της ισχύουσας κατάστασης ως προς την πολιτική
1.3. Διαβουλεύσεις και συμμετοχή εθνικών και ενωσιακών φορέων και έκβασή τους
1.4. Περιφερειακή συνεργασία στην εκπόνηση του σχεδίου
2.1. Διάσταση απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές
2.2. Διάσταση ενεργειακής απόδοσης
2.3. Διάσταση ενεργειακής ασφάλειας
2.4. Διάσταση εσωτερικής αγοράς ενέργειας
2.5. Διάσταση έρευνας, καινοτομίας και ανταγωνιστικότητας
3.1. Διάσταση απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές
3.2. Διάσταση ενεργειακής απόδοσης
3.3. Διάσταση ενεργειακής ασφάλειας
3.4. Διάσταση εσωτερικής αγοράς ενέργειας
4.1. Προβλεπόμενη εξέλιξη των κύριων εξωγενών παραγόντων που επηρεάζουν το ενεργειακό σύστημα και τις εξελίξεις όσον αφορά τις εκπομπές ΑτΘ
4.2. Διάσταση απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές
4.3. Διάσταση ενεργειακής απόδοσης
4.4. Διάσταση ενεργειακής ασφάλειας
4.5. Διάσταση εσωτερικής αγοράς ενέργειας
4.6. Διάσταση έρευνας, καινοτομίας και ανταγωνιστικότητας
5.1. Επιπτώσεις των προγραμματισμένων πολιτικών και μέτρων
5.2. Μακροοικονομικές και άλλες επιπτώσεις των προγραμματισμένων πολιτικών και μέτρων
5.3. Επισκόπηση των επενδυτικών αναγκών
5.4. Επιπτώσεις των προγραμματισμένων πολιτικών και μέτρων σε άλλα κράτη μέλη και στην περιφερειακή συνεργασία
Παράρτημα 01. Σχόλια τα οποία λήφθηκαν κατά τη δημόσια διαβούλευση επί του Προσχεδίου του ΕΣΕΚ
Παράρτημα 02. Περίληψη των βασικών θεμάτων που καλύπτονται στις συνεντεύξεις με τα ενδιαφερόμενα μέρη στον τομέα έρευνας και καινοτομίας
Παράρτημα 03. Μακροπρόθεσμη Στρατηγική Ανακαίνισης Κτιρίων
Παράρτημα 04. Measures already reported under the 2023 NECPR
Παράρτημα 05. New measures
Παράρτημα 06. Financing of existing measures.
Παράρτημα 07. Financing of new measures.
Παράρτημα 08 Fulfilment of ANNEX III of Governance regulation (related to Section 3.2-Energy efficiency)
Παράρτημα 09. Πρωτοπορία του δημόσιου τομέα στην ενεργειακή απόδοση (Άρθρο5 της Οδηγίας Ενεργειακής Απόδοσης)
Παράρτημα 10. Περιεκτική αξιολόγηση του δυναμικού εξοικονόμησης ενέργειας στη θέρμανση και ψύξη
Παράρτημα 11. Αναλυτικά Εργαλεία που Χρησιμοποιήθηκαν στην Ανάλυση Αντικτύπου

2 Σχόλια

  1. Γενικό σχόλιο

    Αν και το ΕΣΕΚ περιλαμβάνει αρκετά φιλόδοξα μέτρα θα χρειαστούν πολύ πιο δραστικές αλλαγές για αν επιτευχθεί η κλιματική ουδετερότητα το 2050. Για να επιτευχθεί πραγματικά αυτός ο στόχος πέρα από την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών θα πρέπει πρώτα να εξεταστούν οι κύριοι παράγοντες οι οποίοι είναι υπαίτιοι για την κλιματική κατάσταση της χώρας
    Η κύρια αιτία των κλιματικών προβλημάτων της Κύπρου είναι ο ανεπαρκής πολεοδομικός και χωροταξικός σχεδιασμός ο οποίος δημιουργεί πολλαπλά οικονομικά περιβαλλοντικά και κοινωνικά προβλήματα.
    Η διασπορά του πληθυσμού και η άναρχη ανάπτυξη είναι η κύρια αιτία της μη ύπαρξης βιώσιμων δημόσιων μεταφορών σε μια χώρα που με βάση τα γεωγραφικά χαρακτηριστικά τα οποία έχει και το μέγεθος του πληθυσμού δεν θα έρεπε να αντιμετωπίζει αυτά τα πρόβλημα. Οι μεγάλες εκτάσεις των οικιστικών περιοχών και η χαμηλή πυκνότητα πληθυσμού καθιστούν πολύ δαπανηρή την δημιουργία υποδομών αφού με βάση τις ήδη εγκεκριμένες πολεοδομικές ζώνες θα μπορούσαν να φιλοξενήσουν πολλαπλάσιο πληθυσμό από αυτόν που πραγματικά έχουν. Ως αποτέλεσμα η ποιότητα ζωής είναι υποβαθμισμένη λόγω της κακής αξιοποίησης της γης. Αν και οι κυπριακές πόλεις έχουν μεγάλη έκταση στερούνται μέσων μαζικής μεταφοράς, πάρκων και χώρων πρασίνου, δημόσιων χώρων όπως πλατείες, χώρων αθλητισμού, πεζόδρομων και ποδηλατοδρόμων. Επίσης η εξάρτηση από το ιδιωτικό αυτοκίνητο δημιουργεί προβλήματα κοινωνικού αποκλεισμού σε μεγάλες ομάδες του πληθυσμού και αυξάνει την ενεργειακή φτώχια. Επίσης η ύπαρξη πολλών διάσπαρτων οικισμών έχει αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον και καταστρέφει πολύτιμη γεωργική και δασική γη.
    Κάποιοι τρόποι αλλαγής της πιο πάνω κατάστασης είναι
    – Μείωση οικιστικών ζωνών και αύξηση ύψους κτηρίων ώστε να αυξηθεί η πυκνότητα πληθυσμού και ο διαθέσιμος δημόσιος χώρος. Στόχος πρέπει να είναι η συγκέντρωση του πληθυσμού σε λίγους οικολογικά σχεδιασμένους οικισμούς
    – Φορολόγηση αχρησιμοποίητου συντελεστή δόμησης
    – Υποχρεωτική ανάπτυξη οικιστικής γης μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα
    – Κλιματικός φόρος ανάλογα με τις κλιματικές επιπτώσεις της χρήσης γης
    – Απαγόρευση δραστηριοτήτων κοντά σε κλιματικά σημαντικές περιοχές όπως τα δάση και προστασία γεωργικής γης
    – Κατάργηση πολιτικών που ενθαρρύνουν τη διασπορά του πληθυσμού

    Ακόμα ένας σημαντικός παράγοντας είναι το μέγεθος του πληθυσμού της χώρας. Στον πληθυσμό θα πρέπει να συνυπολογίζονται εκτός από τους ντόπιους, οι αλλοδαποί μόνιμοι κάτοικοι, οι προσωρινοί ξένοι εργαζόμενοι φοιτητές κλπ. και οι τουρίστες. Συνεπώς η κλιματική αλλαγή συνδέεται με τη δημογραφική, τουριστική, οικονομική και μεταναστευτική πολιτική. Θα πρέπει να γίνει μια εις βάθος μελέτη για το αντίκτυπο της κάθε μιας από αυτές της ομάδες στους κλιματικούς στόχους και να χαραχθούν σχετικές πολιτικές με βάση τη φέρουσας ικανότητα της χώρας σε πληθυσμό.
    Το σημαντικότερο όμως με βάση τα πιο πάνω είναι να προσαρμοστεί το σημερινό μοντέλο οικονομίας στη βιωσιμότητα και να μη στοχεύει μόνο στην αύξηση του ΑΕΠ. Αυτή η αλλαγή προϋποθέτει θυσίες από τους πολίτες και δραστική διαφοροποίηση του μοντέλου ανάπτυξης γι’ αυτό και θα πρέπει να υπάρχει ισχυρή πολιτική βούληση για την εφαρμογή του.

  2. Στην σελίδα 8 του Εθνικού Σχεδίου, στην Παράγραφο 1.1.ii, η οποία αφορά την Στρατηγική σχετικά με τις πέντε διαστάσεις της Ενεργειακής Ένωσης, αναφέρονται τα πιο κάτω:

     “Όσον αφορά την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, αναμένεται ότι εντός της διετίας 2024-2026, θα τεθούν σε λειτουργία βασικά έργα ηλεκτροπαραγωγής, όπως η 6η Μονάδα της ΑΗΚ στον ηλεκτροπαραγωγό σταθμό του Βασιλικού, δυναμικότητας 160MW, αλλά και ο νέος ιδιωτικός ηλεκτροπαραγωγός σταθμός στο Μαρί, συνολικής δυναμικότητας 260MW, τα οποία θα διαθέτουν την ενέργεια που θα παράγουν με βάση τους ισχύοντες Κανόνες Αγοράς Ηλεκτρισμού, συντείνοντας έτσι, σε συνδυασμό με τα έργα ΑΠΕ, στην ανάπτυξη του ανταγωνισμού στον τομέα αυτό.”

    Η εταιρεία μας έχει ήδη αδειοδοτηθεί πλήρως για την κατασκευή ηλεκτροπαραγωγού σταθμού συνολικής δυναμικότητας 105MW, με την εγκατάσταση 6 Μηχανών Εσωτερικής Καύσης (ΜΕΚ). Το έργο μας βρίσκεται στην περιοχή του Ενεργειακού Κέντρου της περιοχής Βασιλικού, είναι επίσημα ενταγμένο στο Χωροταξικό Σχέδιο ανάπτυξης της περιοχής Βασιλικού (βλέπε κεφάλαιο 6.2.11 του Χωροταξικού Σχεδίου), βρίσκεται εντός της ακτίνας των πέντε (5) χιλιομέτρων ανάπτυξης του εσωτερικού δικτύου μεταφοράς φυσικού αερίου της ΔΕΦΑ/ΕΤΥΦΑ (βλέπε σελίδες 107 και 130 του Εθνικού Σχεδίου) και διαθέτει Άδεια Κατασκευής ΡΑΕΚ, Πολεοδομική και Οικοδομική Άδεια σε ισχύ. Το έργο βάσει του σχεδιασμού μας αναμένεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία εντός του 2027.

    Λαμβάνοντας υπόψη τα πιο πάνω, παρακαλώ όπως συμπεριλάβετε το έργο μας στην παρούσα επικαιροποίηση του Εθνικού Σχεδίου.

Back to top button
Μετάβαση στο περιεχόμενο