O «περί Προδιαγραφών, Κριτηρίων Αειφορίας και Μείωσης των Εκπομπών των Καυσίμων (Τροποποιητικός) Νόμος του 2025»
ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Σκοπός του παρόντος νομοσχεδίου είναι η τροποποίηση «των περί Προδιαγραφών, Κριτηρίων Αειφορίας και Μείωσης των Εκπομπών των Καυσίμων Νόμων του 2022 και 2024», για σκοπούς μερικής εναρμόνισης με το άρθρο 1, σημεία 1, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 και το άρθρο 3, σημεία 1, 2 και 4 της πράξης της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τίτλο «Οδηγία (ΕΕ) 2023/2413 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 18ης Οκτωβρίου 2023 για την τροποποίηση της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/2001, του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/1999 και της Οδηγίας 98/70/ΕΚ όσον αφορά την προώθηση της ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές και την κατάργηση της Οδηγίας (ΕΕ) 2015/652 του Συμβουλίου», καθώς και μερικής εναρμόνισης με τα άρθρα 3, 4, 10 και 12 της πράξης της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τίτλο «Κανονισμός (ΕΕ) 2023/2405 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 18ης Οκτωβρίου 2023 σχετικά με τη διασφάλιση ισότιμων όρων ανταγωνισμού για βιώσιμες αεροπορικές μεταφορές (ReFuelEU aviation)».
Με το νομοσχέδιο καθορίζονται νέοι δεσμευτικοί στόχοι και επιμέρους στόχοι για τον τομέα των μεταφορών. Συγκεκριμένα:
- Κάθε κράτος μέλος επιβάλλει υποχρέωση στους προμηθευτές καυσίμων ώστε η ποσότητα ανανεώσιμων καυσίμων και ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές που παρέχεται στον τομέα των μεταφορών να οδηγεί
(α) σε μερίδιο ΑΠΕ στην τελική κατανάλωση ενέργειας στις μεταφορές τουλάχιστον 29% έως το 2030 ή
(β) σε μείωση της έντασης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 14,5% έως το 2030, σε σύγκριση με τη βάση αναφοράς που είναι 94g CO2/MJ.
2. Το συνδυασμένο μερίδιο προηγμένων βιοκαυσίμων και βιοαερίου που παράγονται από τις πρώτες ύλες του Παραρτήματος ΙΧ, μέρος Α της οδηγίας και των ανανεώσιμων καυσίμων μη βιολογικής προέλευσης στην ενέργεια που παρέχεται στον τομέα των μεταφορών να είναι τουλάχιστον 1% το 2025 και 5,5% το 2030, από το οποίο τουλάχιστον το 1% να είναι από ανανεώσιμα καύσιμα μη βιολογικής προέλευσης το 2030.
3. Ενδεικτικός στόχος για μερίδιο ανανεώσιμων καυσίμων μη βιολογικής προέλευσης στο 1,2% στη συνολική ποσότητα ενέργειας που παρέχεται στις θαλάσσιες μεταφορές το 2030.
Επιπρόσθετα με το νομοσχέδιο εισάγονται:
- Αυστηρότερα κριτήρια αειφορίας και μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου για τα ανανεώσιμα καύσιμα,
- Αυστηρότεροι έλεγχοι για τα ανανεώσιμα καύσιμα όσον αφορά την επαλήθευση της τήρησης των κριτηρίων αειφορίας και μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου,
- Δημιουργείται η ενωσιακή βάση δεδομένων στην οποία οι οικονομικοί φορείς καταχωρούν δεδομένα και πληροφορίες σχετικά με την αειφορία των ανανεώσιμων καυσίμων,
- Καθορίζονται οι μεθοδολογίες υπολογισμού για επίτευξη των στόχων των μεταφορών,
- Καθορίζονται οι ποινές για τις παραβάσεις.
Περαιτέρω με το νομοσχέδιο εισάγονται στην εθνική νομοθεσία οι υποχρεώσεις των προμηθευτών αεροπορικών καυσίμων για χρήση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων και συνθετικών αεροπορικών καυσίμων και για υποβολή ετήσιας έκθεσης, ενώ καθορίζονται οι ποινές (πρόστιμα) για τους προμηθευτές που δεν πέτυχαν τον στόχο τους ή παρέχουν ψευδείς και ανακριβείς πληροφορίες.
Τέλος στο νομοσχέδιο εισάγονται περαιτέρω ρυθμίσεις όσον αφορά τον εντοπισμό παραβάσεων σε σχέση με την ποιότητα των καυσίμων πλοίων.
- Ανοικτή
- Αναρτήθηκε
13 Αυγ 2025 @ 6:00 - Ανοικτή σε σχόλια ως
12 Σεπ 2025 @ 23:59 - 0 σχόλια
Σχετικό Υλικό
- Νομοσχέδιο για Προδιαγραφές, Κριτήρια Αειφορίας και Μείωσης των Εκπομπών των Καυσίμων 2025
- Έντυπο Υποβολής Σχολίων
- Πίνακας Αντιστοιχίας
- ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ (ΕΕ) 2023/2405 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ της 18ης Οκτωβρίου 2023 σχετικά με τη διασφάλιση ισότιμων όρων ανταγωνισμού για βιώσιμες αεροπορικές μεταφορές (ReFuelEU aviation)
- ΟΔΗΓΙΑ (ΕΕ) 2023-2413 για την τροποποίηση της Οδηγίας (ΕΕ) 2018-2001 για την προώθηση της ενέργειας από ΑΠΕ
Περιεχόμενα
01 - Τίτλος Άρθρου | 0 σχόλια |