Ο ΠΕΡΙ ΕΓΓΡΑΦΗΣ ΔΕΡΜΑΤΟΣΤΙΚΤΟΠΟΙΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΠΕΡΝΗΤΩΝ ΣΩΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΣΥΝΑΦΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΤΙΚΟΣ ΝΟΜΟΣ ΤΟΥ 2025
Υπουργείο Υγειας
Ο ΠΕΡΙ ΕΓΓΡΑΦΗΣ ΔΕΡΜΑΤΟΣΤΙΚΤΟΠΟΙΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΠΕΡΝΗΤΩΝ ΣΩΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΣΥΝΑΦΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΤΙΚΟΣ
ΝΟΜΟΣ ΤΟΥ 2025
Υπουργείο Υγείας
Το Υπουργείο Υγείας ανακοινώνει την έναρξη Δημόσιας Διαβούλευσης επί των τροποποιήσεων του νομοσχεδίου με τίτλο «Νόμος (Ν.20(Ι)/2021) που Προβλέπει για την Εγγραφή Δερματοστικτοποιών και Διαπερνητών Σώματος και για Συναφή Θέματα».
Η αναγκαιότητα τροποποίησης του Νόμου προέκυψε μετά από τετραετή εμπειρία εφαρμογής του, κατά την οποία αναδείχθηκαν η ανάγκη για βελτίωση των προνοιών του νόμου για να καθίσταται αποτελεσματική η εφαρμογή του υφιστάμενου νομικού πλαισίου.
Συνοπτικά, οι κυριότερες τροποποιήσεις που εισάγονται είναι οι ακόλουθες:
1. Ενίσχυση νομικής σαφήνειας με την εισαγωγή νέων ερμηνειών (όπως «αρμόδια αρχή», «εκδήλωση», «κινητό εργαστήριο», «ειδική προσωρινή άδεια») και άλλων, για τη διευκόλυνση της ερμηνείας και την αποτελεσματικότερη εφαρμογή του Νόμου.
2. Ρύθμιση χώρων εργαστηρίων Δερματοστιξίας ή και Διαπέρνησης Σώματος με βελτιωμένες πρόνοιες.
3. Επικαιροποίηση των υγειονομικών και τεχνικών προδιαγραφών.
4. Ενίσχυση της εποπτείας και ελέγχου για σκοπούς προστασίας της Δημόσιας Υγείας.
5. Αναθεώρηση των προϋποθέσεων για άσκηση επαγγέλματος Δερματοστικτοποιού ή Διαπερνητή σώματος, με τη δυνατότητα εναλλακτικών μορφών τεκμηρίωσης της επαγγελματικής κατάρτισης τους.
6. Απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης των εργαστηρίων.
7. Εναρμόνιση με Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς και εθνικές νομοθεσίες, π.χ. σε θέματα διαχείρισης μολυσματικών αποβλήτων, πρόσβασης για άτομα με αναπηρίες και προστασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.
8. Εισαγωγή προνοιών για ρύθμιση της λειτουργίας κινητών εργαστηρίων, διοργάνωση εκδηλώσεων και την εργασία φιλοξενούμενων επαγγελματιών από το εξωτερικό, στην Κύπρο.
9. Αναδιοργάνωση και εκσυγχρονισμός των Μητρώων, με κατάργηση του Μητρώου Ασκούμενων και την δημιουργία ενιαίου ψηφιακού μητρώου με υπομητρώα.
10. Καθορισμός τελών, μέσω Παραρτήματος για την εξέταση διαφόρων αιτήσεων, όπως τις άδειες λειτουργίας και άλλες διοικητικές διαδικασίες.
11. Συμμόρφωση με άλλες σχετικές νομοθεσίες και κανονισμούς.
To Υπουργείο Υγείας θέτει προς διαβούλευση τις πιο πάνω τροποποιήσεις και προσκαλεί κάθε ενδιαφερόμενο να αποστείλει, ηλεκτρονικά μέσω της πλατφόρμας η–Διαβούλευση, απόψεις/σχόλια/παρατηρήσεις το αργότερο μέχρι τις 21/10/2025. Για τυχόν περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνείτε με την κα Μαρία Μιχαήλ, Λειτουργό Νοσοκομειακών Εργαστηρίων στο τηλ. 22605653.
23 Σεπτεμβρίου, 2025
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ
Λευκωσία
- Υπό επεξεργασία
- Αναρτήθηκε
22 Σεπ 2025 @ 7:44 - Ανοικτή σε σχόλια ως
22 Οκτ 2025 @ 23:50 - 134 σχόλια
Ως ακαδημαϊκός και ειδικός στον τομέα της επαγγελματικής ανάπτυξης και της πιστοποίησης προσόντων, θεωρώ καθοριστικής σημασίας η νέα νομοθεσία για τα τατουάζ να ενσωματώσει ένα σαφές και τεκμηριωμένο πλαίσιο επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, πλήρως ευθυγραμμισμένο με τα ευρωπαϊκά πρότυπα ποιότητας, ασφάλειας και επαγγελματικών προσόντων.
Πρωτίστως, είναι αναγκαίο η επαγγελματική κατάρτιση των tattoo artists να παρέχεται από πιστοποιημένα και αναγνωρισμένα κέντρα επαγγελματικής εκπαίδευσης, τα οποία λειτουργούν σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Επαγγελματικών Προσόντων (EQF) και το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων. Η κατάρτιση θα πρέπει να είναι βασισμένη σε μαθησιακά αποτελέσματα (γνώσεις, δεξιότητες, ικανότητες) και να αντιστοιχεί ενδεικτικά στο επίπεδο 4 ή 5 του EQF, διασφαλίζοντας τη διαφάνεια, τη συγκρισιμότητα και τη μεταφερσιμότητα των επαγγελματικών προσόντων εντός της Ε.Ε.
Σύμφωνα με τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές, θα ήταν σκόπιμο να θεσπιστεί ένα ελάχιστο σύνολο ωρών θεωρητικής και πρακτικής κατάρτισης, τουλάχιστον 90 ωρών, με περιεχόμενο που να καλύπτει:
– Αρχές υγιεινής και ασφάλειας,
– Επαγγελματική δεοντολογία και συμμόρφωση,
– Διαχείριση κινδύνων και πρόληψη επιμόλυνσης,
– Αναπτυξιακές και καλλιτεχνικές δεξιότητες.
Παράλληλα, η επαγγελματική εμπειρία θα πρέπει να ενισχύεται μέσα από πρακτική εκπαίδευση στον χώρο εργασίας, διάρκειας τουλάχιστον ενός έτους, η οποία θα εποπτεύεται από πιστοποιημένους επαγγελματίες. Προτείνεται η δυνατότητα πρακτικής άσκησης σε περισσότερα του ενός στούντιο, προκειμένου να ενθαρρύνεται η ανταλλαγή καλών πρακτικών, η διαφορετικότητα εμπειριών και η πολυεπίπεδη μάθηση. Η πρακτική αυτή δεν είναι αναγκαίο να περιορίζεται σε έναν πάροχο, καθώς η ύπαρξη άδειας λειτουργίας δεν διασφαλίζει πάντοτε την ποιότητα συνθηκών ή τη συμμόρφωση με τα υγειονομικά πρωτόκολλα.
Η ευθυγράμμιση με τα ευρωπαϊκά πρότυπα επαγγελματικής πρακτικής, και ειδικότερα με το ΕΝ 17169:2020 – Tattooing: Safe and hygienic practice, θα πρέπει να αποτελέσει σαφή αναφορά στη νομοθεσία. Το συγκεκριμένο πρότυπο παρέχει τεχνικές οδηγίες για την ασφάλεια και την υγιεινή στην παροχή υπηρεσιών τατουάζ, και υιοθετείται ευρέως σε κράτη-μέλη της Ε.Ε. ως βάση κανονιστικής συμμόρφωσης.
Επιπλέον, η νομοθεσία θα πρέπει να συνάδει με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2020/2081, ο οποίος τροποποιεί το Παράρτημα XVII του Κανονισμού REACH, περιορίζοντας τη χρήση επικίνδυνων ουσιών στα μελάνια τατουάζ και στο permanent make-up. Αν και το πεδίο αυτό δεν αφορά τη δική μου εξειδίκευση, είναι σημαντικό να διασφαλιστεί η εκπαιδευτική ενσωμάτωση των θεμάτων αυτών, ώστε οι επαγγελματίες να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν και να εφαρμόζουν τα πρότυπα ασφάλειας στην πράξη.
Τέλος, θα πρέπει να θεσπιστούν μηχανισμοί συνεχιζόμενης επαγγελματικής ανάπτυξης (CPD) και αναγνώρισης άτυπης μάθησης, σε συμφωνία με τη Σύσταση του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (2012/C 398/01) για την επικύρωση της μη τυπικής και άτυπης μάθησης. Με αυτόν τον τρόπο, οι ήδη δραστηριοποιούμενοι επαγγελματίες θα μπορούν να αναγνωρίσουν επίσημα την εμπειρία τους και να συνεχίσουν την επαγγελματική τους εξέλιξη μέσα από πιστοποιημένες διαδρομές μάθησης.
Ένα τέτοιο πλαίσιο θα εξασφαλίσει ότι η ρύθμιση του επαγγέλματος των tattoo artists στην Κύπρο συνδυάζει την προστασία της δημόσιας υγείας, την αναβάθμιση των επαγγελματικών προτύπων, και την πλήρη εναρμόνιση με τις ευρωπαϊκές αρχές για ποιοτική, διαφανή και αναγνωρίσιμη επαγγελματική εκπαίδευση.
We propose an in person discussion where issues of concern to the community can be discussed, questions can be answered and some needs can be clarified. In this way, the community can express its opinion but also report in the ways in which these laws can be applied. The law should reflect and protect the industry today, these provisions need to be addressed at this moment
Προτείνουμε επίσης μια ανοιχτή διαβούλευση δια ζώσης όπου θα μπορούν να συζητηθούν τα θέματα που απασχολούν την κοινότητα, να λυθούν απορίες και να ξεκαθαρίσουν κάποιες ανάγκες. Η κοινότητα με αυτό τον τρόπο θα μπορεί να εκφράσει την άποψη της αλλά και να αναφέρει τους τρόπους με τους οποίους τα επαγγέλματα αυτά εφαρμόζουν την πρακτική τους ώστε να μπορούν οι όροι στον Νόμο να αντικατοπτρίζουν την αγορά σήμερα αλλά να μπορούν και να υπάρξουν πρόνοιες ή προβλέψεις για υλικά ή πρακτικές που θα μπορούν να εφαρμοστούν στο μέλλον.
Θα πρότεινα να αποφευχθούν οι τροποποιήσεις με αριθμούς 8, 10, 12, 14, 15, 16, 40, 44 και 53 του παρόντος νόμου για όσα αφορούν τους ασκούμενους και τη διατήρηση του μητρώου ασκουμένων. Η παραμονή της διατήρησης του μητρώου ασκουμένων απο τον Έφορο θα συμβάλει σε μια πιο αντικειμενική διαδικασία απόκτησης άδειας εξάσκησης επαγγέλματος για τους ασκούμενους, οι οποίοι δύναται να χρειαστεί να αλλάξουν το εργαστήριο όπου εκτελούν την πρακτική τους άσκηση, για διάφορους λόγους. Για τον ίδιο λόγο, προτείνω να συμπεριληφθεί πρόνοια διαδικασίας αλλαγής εργαστηρίου πρακτικής άσκησης, με μια απλή αίτηση στον Έφορο που να περιλαμβάνει τα απαραίτητα όπως υπογραφή του ασκουμένου, στοιχεία του νέου εργαστηρίου και υπογραφή του νέου εγγεγραμμένου (δερματοστικτοποιού ή διαπερνιτή σώματος ανάλογα) που θα τον αναλάβει.
Ως Πρόεδρος του σωματείου Tattoo and piercing artists Cyprus association με τετραετή θητεία ως μέλος στο συμβούλιο εγγραφής δερματοστικτοποιών, διαπερνητών σώματος και εργαστηρίων δερματοστιξίας και διαπέρνησης σώματος το οποίο έληξε την 1η Σεπτεμβριου 2024, που εκπροσωπούσε επαγγελματίες του κλάδου της δερματοστιξίας και της τοποθέτησης piercing, θα ήθελα να σας εκφράσω τον έντονο προβληματισμό και την ανησυχία του κλάδου μας σχετικά με το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία των στούντιο μας.
Παρότι η δραστηριότητά μας αφορά άμεσα τη δημόσια υγεία και απαιτεί αυστηρούς κανόνες υγιεινής, το νομικό πλαίσιο παραμένει ελλιπές, ασαφές και δεν ανταποκρίνεται στα σύγχρονα δεδομένα. Το γεγονός αυτό δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού, δυσκολεύει τον έλεγχο της νομιμότητας και αφήνει εκτεθειμένους τόσο τους επαγγελματίες όσο και το κοινό.
Ζητούμε από το Υπουργείο Υγείας να εξετάσει την επικαιροποίηση και αναμόρφωση της σχετικής τροποποιητικής νομοθεσίας 2025, με στόχο:
*Αριθμός 18: Το αρθρο 9 (6) να τροποποιηθεί. Αν η οικία ή το βοηθητικό μέρος αυτής πλήρει όλα όσα προηποθέτει ο νόμος τα οποία αφόρούν την λειτουργία στουντιο δερματοστηξιάς και διαπέρνησης σώματος να μπορεί να αδειοδοτηθεί.
*Αριθμός 21: Το άρθρο 10 (α) να τροποποιηθεί. Να ζητούνται υπογεγραμέννα αρχιτεχτονικά σχέδια κάτοψης του χώρου ο ποιός προκειται να χρησιμοποιηθεί ως εργαστήριο το οποίο λειτουργεί σε δικό του ανεξάρτητο και αυτοτελή χώρο, ειδικα διαμορφωμένο για αυτο το σκοπό χωρίς να χρειάζεται να αποσταλούν στον Επαρχιακό οργανισμό Αυτοδιοίκησης (Ε.Ο.Α.).
(β) Να μπορει να παραχωριθεί άδεια χρήσεως του χώρου εντός του οποίου θα λειτουργήσει το εργαστήριο απο τον Δήμο απο την οποία προκύπτει οτι ο χώρος είναι κατάστημα/ διαμέρισμα/γραφείο/οικία/ βοηθητικά οικίας εφόσον πλήρει όλα όσα αναγράφονται στο άρθρο 10(α).
*Αριθμός 58): Το άρθρο 39(1) να τροποποιηθεί. Ως αισθητικοί για να μπορούν να ασκούν δερματοστιξια ακόμα και για αισθητικούς λόγους να εφαρμόζουν το νομοσχέδιο των δερματοστικτοποιων.
Κανονισμοί:
*Αριθμός 40: Να προστεθεί (ζ) για κάθε εγγεργραμμένο δερματοστικτοποιό και διαπερνητή σώματος να του αναλογεί ένας ασκούμενος.
*Αριθμός 41: Να προστεθεί (γ) Βεβαίωση απο κοινωνικές ασφαλίσεις δύο(2) χρόνων
Οι τροποποιήσεις αυτές συζητηθηκαν στη συνέλευση των δυο σωματιων χώρις ανταποκριση απο το υπουργείο υγείας.
Ως προεδρος θα ήθελα στην επομενη συσκεψει διαβουλευσης του υπουργειου υγειας να παραβρεθω για να συζητισουμε τις τροποποιησεις.
Με εκτίμηση
Μάριος Κυριάκου
6. Παγκύπριος Σύλλογος Εγγεγραμμένων Δερματοστικτοποιών και Διαπερνητών Σώματος – Μέρος VIII του βασικού νόμου, άρθρα 32 – 37
Εισηγούμαστε όπως η εγγραφή στον Σύλλογο καταστεί υποχρεωτική για την άσκηση του επαγγέλματος έτσι ώστε να διασφαλιστεί η εποπτεία, η τήρηση κοινών υγειονομικών προτύπων και η επαγγελματική οργάνωση του κλάδου, όπως ισχύει και σε άλλα επαγγέλματα υγείας και παραϊατρικά επαγγέλματα.
Προτείνεται όπως η άδεια εγγραφής ως δερματοστικτοποιού ή διαπερνητή σώματος να εξακολουθήσει να εκδίδεται από το Συμβούλιο Εγγραφής, όμως, για να μπορεί ο κάθε δερματοστικτοποιός ή διαπερνητής να εξασκεί το επάγγελμα θα πρέπει να εγγράφεται υποχρεωτικά σε βιβλίο που θα τηρείται από το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου. Το Διοικητικό Συμβούλιο θα οφείλει να ενημερώνει άμεσα την Αρμόδια Αρχή για κάθε νέα εγγραφή ή διαγραφή μέλους, διασφαλίζοντας έτσι τον έλεγχο της επαγγελματικής δραστηριότητας. Περαιτέρω, μετά από αίτηση του ενδιαφερόμενου, θα εκδίδεται ετήσια άδεια άσκησης επαγγέλματος, σύμφωνα με τις ισχύουσες διαδικασίες και προϋποθέσεις.