40 – Άρθρο 19
Τροποποίηση του άρθρου 19 του βασικού νόμου.
Το άρθρο 19 του βασικού νόμου αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«19.-(1) Πρόσωπο δικαιούται να εγγραφεί στο Μητρώο Εγγεγραμμένων Δερματοστικτοποιών ή / και στο Μητρώο Εγγεγραμμένων Διαπερνητών Σώματος για σκοπούς εξασφάλισης άδειας ασκήσεως επαγγέλματος, με την υποβολή αίτησης σύμφωνα με το καθορισμένο από το Συμβούλιο τύπο και την απόδειξη καταβολής εφάπαξ καθορισμένου τέλους, εφόσον ικανοποιήσει το Συμβούλιο ότι-
(α) είναι-
(i) πολίτης της Δημοκρατίας ή κράτους μέλους ή
(ii) σύζυγος ή τέκνο πολίτη της Δημοκρατίας ή κράτους μέλους που έχει τη συνήθη διαμονή του στη Δημοκρατία.
(β) Κατέχει πιστοποιητικό υγείας, το οποίο εκδίδεται από ιατρό ο οποίος ορίζεται για το σκοπό αυτό από το Υπουργείο Υγείας, μετά από εξετάσεις σε αδειοδοτημένο εργαστήριο σύμφωνα με το περί Εγγραφής και Λειτουργίας Κλινικών Εργαστηρίων Νόμο του 1988 (Ν.132/88) ή όπως εκάστοτε τροποποιείται, για τα ακόλουθα λοιμώδη νοσήματα:
i. Έλεγχο για Ηπατίτιδα B & C (HBsAg, anti-HCV)
ii. Έλεγχο για HIV (anti-HIV antibodies)
iii. Έλεγχο για σύφιλη (VDRL ή RPR)
καθώς και ακτινογραφία θώρακος.
(γ) έχει συμπληρώσει το εικοστό (20ο) έτος της ηλικίας του∙
(δ) Κατέχει πιστοποιητικό λευκού ποινικού
μητρώου σύμφωνα με-
(i) το άρθρο 10 του Περί Αστυνομίας Νόμου του 2004 (73(I)/2004) ή όπως εκάστοτε τροποποιείται και
(ii) το άρθρο 22(6) του περί της Πρόληψης και της Καταπολέμησης της Σεξουαλικής Κακοποίησης, της Σεξουαλικής Εκμετάλλευσης Παιδιών και της Παιδικής Πορνογραφίας Νόμου 91(Ι)/2014 ή όπως εκάστοτε τροποποιείται.
(ε) σε περίπτωση που το αντικείμενο της αίτησης είναι η δερματοστιξία να κατέχει τουλάχιστον ένα (1) από τα ακόλουθα δικαιολογητικά:
i. δίπλωμα από αναγνωρισμένη σχολή τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ή πτυχίο από πανεπιστημιακό ίδρυμα της Κύπρου ή του εξωτερικού, σε τομέα συναφή με το αντικείμενο της αίτησης και βεβαίωση πρακτικής άσκησης διάρκειας ενός (1) έτους ως ασκούμενος δερματοστικτοποιός, από εγγεγραμμένο δερματοστικτοποιό σε αδειοδοτημένο εργαστήριο δερματοστιξίας.
ii. Πιστοποιητικό εκπαίδευσης ενενήντα (90) ωρών κανονικής φοίτησης, είτε από φορέα που έχει πιστοποιηθεί ως Κέντρο Επαγγελματικής Κατάρτισης από την Αρχή Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού, είτε από αναγνωρισμένες σχολές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ή/και από αναγνωρισμένα ιδρύματα ανώτερης εκπαίδευσης της Κύπρου καθώς και βεβαίωση πρακτικής άσκησης διάρκειας δεκαοκτώ (18) μηνών ως ασκούμενος δερματοστικτοποιός, από εγγεγραμμένο δερματοστικτοποιό σε αδειοδοτημένο εργαστήριο δερματοστιξίας.
iii. Βεβαίωση πρακτικής άσκησης διάρκειας δύο (2) ετών ως ασκούμενος δερματοστικτοποιός, από εγγεγραμμένο δερματοστικτοποιό σε αδειοδοτημένο εργαστήριο δερματοστιξίας.
Νοείται ότι, σε περίπτωση που το δίπλωμα, πτυχίο, πιστοποιητικό εκπαίδευσης ή άλλο ισοδύναμο προσόν έχει εκδοθεί από φορέα χώρας, το οποίο αναγνωρίζεται από τις αρμόδιες αρχές της εν λόγω χώρας ως έγκυρο και ισότιμο, δεν απαιτείται να προέρχεται από εκπαιδευτικούς φορείς που αναφέρονται ανωτέρω.
(στ) σε περίπτωση που το αντικείμενο της αίτησης είναι η διαπέρνηση σώματος να κατέχει τουλάχιστον ένα (1) από τα ακόλουθα δικαιολογητικά:
i. Πιστοποιητικό εκπαίδευσης ενενήντα (90) ωρών κανονικής φοίτησης, είτε από φορέα που έχει πιστοποιηθεί ως Κέντρο Επαγγελματικής Κατάρτισης από την Αρχή Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού, είτε από αναγνωρισμένες σχολές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ή/και από αναγνωρισμένα ιδρύματα ανώτερης εκπαίδευσης της Κύπρου καθώς και βεβαίωση πρακτικής άσκησης διάρκειας εννέα (9) μηνών ως ασκούμενος διαπερνητής σώματος, από εγγεγραμμένο διαπερνητή σώματος σε αδειοδοτημένο εργαστήριο διαπέρνησης σώματος.
ii. Βεβαίωση πρακτικής άσκησης διάρκειας ενός (1) έτους ως ασκούμενος διαπερνητής σώματος, από εγγεγραμμένο διαπερνητή σώματος σε αδειοδοτημένο εργαστήριο διαπέρνησης σώματος.
Νοείται ότι, σε περίπτωση που το πιστοποιητικό εκπαίδευσης ή άλλο ισοδύναμο προσόν έχει εκδοθεί από φορέα χώρας και θεωρείται αναγνωρισμένο από τις αρμόδιες αρχές της εν λόγω χώρας, δεν απαιτείται να έχει εκδοθεί από φορείς που αναφέρονται πιο πάνω.
Νοείται ότι, η διάρκεια πρακτικής άσκησης των εδαφίων (ε) και (στ) δύναται να συντρέχει. Νοείται περαιτέρω ότι, το δίπλωμα, πτυχίο, πιστοποιητικό εκπαίδευσης ή άλλο ισότιμο προσόν των εδαφίων (ε) και (στ) πρέπει να προσκομίζεται σε πρωτότυπη μορφή ή πιστό αντίγραφο αυτού.
(ζ) κατέχει έγκυρο πιστοποιητικό παρακολούθησης πρώτων βοηθειών, βασικής καρδιοπνευμονικής αναζωογόνησης με χρήση αυτοματοποιημένου εξωτερικού απινιδωτή.
(η) κατέχει πιστοποιητικό εκπαίδευσης στην ακόλουθη θεματολογία:
(i) αποτροπή ασθενειών και μεταδιδόμενων παθογόνων μικροοργανισμών μέσω του αίματος και έλεγχος παράλληλης μόλυνσης.
(ii) απολύμανση, αποστείρωση, αντισηψία.
(iii) χρήση χημικών ουσιών σε μελάνια δερματοστιξίας και ειδικές πρόνοιες.
(iv) ανατομία και παθήσεις του δέρματος.
(v) οργάνωση εργαστηρίου.
(vi) άλλα σχετικά θέματα με το αντικείμενο.
(2) Η Αρμόδια Αρχή δύναται να καθορίσει με γνωστοποίηση στην Επίσημη Ιστοσελίδα του Υπουργείου Υγείας και σύσταση του Συμβουλίου ή και του Έφορου, τους φορείς που δύνανται να παρέχουν τα αποδεικτικά στοιχεία που ορίζονται στις παραγράφους (ζ) και (η) του εδαφίου (1).
(3) Για την εγγραφή πολιτών κρατών μελών στα αναφερόμενα στο εδάφιο (1) Μητρώα, οι διατάξεις του παρόντος άρθρου τυγχάνουν εφαρμογής τηρουμένων των διατάξεων του περί Αναγνώρισης των Επαγγελματικών Προσόντων Νόμου του 2008 (Ν. 31(I)/2008) ή όπως εκάστοτε τροποποιείται.
(4) Πιστοποιητικά ή έγγραφα που προσκομίζονται δυνάμει των διατάξεων των παραγράφων (β), (δ), (ζ) και (η) του εδαφίου (1) Μητρώα, απαιτείται να έχουν εκδοθεί από το κράτος προέλευσης τους το μέγιστο εντός:
(i) τριών (3) μηνών για τα πιστοποιητικά της παραγράφου (β) και (δ) από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης.
(ii) είκοσι τεσσάρων (24) μηνών για τα πιστοποιητικά των παραγράφων (ζ) και (η) από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης.
Τέλος
19(ε)(iii) Προτείνεται να διευκρινιστεί ότι ο ασκούμενος θα έχει το δικαίωμα να αλλάζει, όσες φορές χρειαστεί, το άτομο ή τον χώρο όπου πραγματοποιεί την πρακτική του, χωρίς να χάνει τον ήδη καταγεγραμμένο χρόνο άσκησης. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις καλλιτεχνών στον χώρο που εκμεταλλεύονται την απλήρωτη εργασία ή/και δημιουργούν αρνητικό ή ακόμα και επικίνδυνο περιβάλλον για τους ασκούμενους.
19(γ) Προτείνεται η μείωση του ορίου ηλικίας από το 20ό στο 18ο έτος, όπως ήδη ισχύει και για άλλα επαγγέλματα σύμφωνα με τη νομοθεσία.
19(ε)(ii) Προτείνεται επίσης η διάρκεια της πρακτικής άσκησης να μειωθεί από 18 σε 12 μήνες, με την προϋπόθεση ότι το άτομο θα παρακολουθήσει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα πιστοποιητικού διάρκειας 90 ωρών. Με αυτόν τον τρόπο θα ενθαρρυνθεί περισσότερος κόσμος να συμμετάσχει στο πρόγραμμα, αποκτώντας παράλληλα βασικές γνώσεις σχετικά με την υγιεινή, την καθαριότητα και την πρόληψη της μετάδοσης μικροβίων και μικροοργανισμών σε επιφάνειες και άτομα.
Ως μαθητής του Κόμπη, ο οποίος διδάσκει την τέχνη του τατουάζ μέσω της ΑΝΑΔ, έχω διδαχθεί όλα όσα αφορούν το επάγγελμα: από τις διάφορες τεχνικές και στυλ τατουάζ, μέχρι θέματα υγείας και ασφάλειας, το σωστό στήσιμο του σταθμού εργασίας, καθώς και την επικοινωνία με τον πελάτη. Όλα όσα μαθαίνουμε σε αυτό το πρόγραμμα αποτελούν ουσιαστική εκπαίδευση και θα πρέπει να αναγνωρίζονται και να λαμβάνονται υπόψη στη διαδικασία πιστοποίησης και επαγγελματικής εξέλιξης.
I believe the 18 month should be reduced to 12 months apprentice after the ANAD course.
Also the tattoo apprentice should be able to change its tattooing teacher as many times needed if the enviroment they are in is not benefiting them in any way.
Apprentices should be taken seriously and treated as equals just as working in this field must be taken seriously. Many tattoo artists tend to gatekeep their knowledge discouraging many aspiring tattooists to get into the field. Teachers must take their students seriously and teach them everything needed to know to ensure safe tattoo practices and not cause any future harm by lack of knowledge in the field.
(γ) Πιο λογικό πιστεύω θα ήταν από τη στιγμή που ενηλικιώνεσαι (δηλαδή στα 18) να μπορείς να επιλέξεις να ακολουθήσεις αυτό το επάγγελμα, και όχι στα 20.
(ε)(ii) Εφόσον υπάρχει το πιστοποιητικό εκπαίδευσης 90 ωρών, θεωρώ και εγώ λογικό να μειωθεί από 18 μήνες σε 12 η απαιτούμενη διάρκεια πρακτικής άσκησης.
(γ) You should be able to apply as an apprentice from the age of 18, the legal age of an adult. There is no reason to not allow anyone under 20 to start the process of becoming a tattooer
(ε)(ii) the time required to complete the apprenticeship should be reduced to 12 months after the completion the 90 hour course, as the course gives the trainee a good foundation of health and safety and will allow them to complete their appenticeship faster.
(γ) Από τη στιγμή που επιτρέπεται να εργάζεσαι από νωρίτερα προτείνουμε να μετατραπεί από 20ο έτος σε 18ο έτος
(ε)(ii) Προτείνουμε να μετατραπεί από 18 μήνες σε 12, εφόσον το άτομα θα παρακολουθήσει το πιστοποιητικό εκπαίδευσης 90 ωρών. Με αυτό τον τρόπο θα ωθήσει περισσότερους να παρακολουθήσουν το πρόγραμμα και να λάβουν την βασική εκπαίδευση από αυτό.
Στην περίπτωση του 19(ε)ii., να αλλάξει σε:
«19(ε)ii.Πιστοποιητικό εκπαίδευσης ενενήντα (90) ωρών κανονικής φοίτησης, είτε από φορέα που έχει πιστοποιηθεί ως Κέντρο Επαγγελματικής Κατάρτισης από την Αρχή Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού, είτε από αναγνωρισμένες σχολές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ή/και από αναγνωρισμένα ιδρύματα ανώτερης εκπαίδευσης της Κύπρου καθώς και βεβαίωση πρακτικής άσκησης διάρκειας ενός (1) έτους ως ασκούμενος δερματοστικτοποιός, από εγγεγραμμένο δερματοστικτοποιό σε αδειοδοτημένο εργαστήριο δερματοστιξίας.» , όπως δηλαδή και στην περίπτωση του 19(ε)i. .
Συμβουλίο Εγγραφής Δερματοστικτοποιών, Διαπερνητών Σώματος: To πιστοποιητικό Βεβαίωσης πρακτικής άσκησης, ορίζεται από το Συμβούλιο Εγγραφής και αφορά είναι ένα τυποποιημένο / κατοχυρωμένο έντυπο.
Στο πλαίσιο της αναθεώρησης των προϋποθέσεων που διέπουν την πρακτική άσκηση και την είσοδο στο επάγγελμα, προτείνονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις, με στόχο την ενίσχυση της προσβασιμότητας, την προστασία των ασκούμενων και τη διασφάλιση ποιοτικής επαγγελματικής κατάρτισης:
1. Τροποποίηση ελάχιστης απαιτούμενης ηλικίας (άρθρο 19(γ))
Προτείνεται η μείωση του ελάχιστου απαιτούμενου ορίου ηλικίας για την άσκηση του επαγγέλματος από το 20ό στο 18ο έτος. Η προτεινόμενη ρύθμιση εναρμονίζεται με τις ισχύουσες διατάξεις άλλων επαγγελμάτων, διευκολύνοντας την έγκαιρη επαγγελματική ένταξη των ενδιαφερομένων και ενισχύοντας την ισότιμη μεταχείριση.
2. Μείωση διάρκειας πρακτικής άσκησης υπό προϋποθέσεις (άρθρο 19(ε)(ii))
Εισηγείται η μείωση της διάρκειας της υποχρεωτικής πρακτικής άσκησης από 18 σε 12 μήνες, υπό την προϋπόθεση ότι ο/η ασκούμενος/η θα έχει παρακολουθήσει και ολοκληρώσει επιτυχώς πιστοποιημένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα διάρκειας 90 ωρών. Το εν λόγω πρόγραμμα στοχεύει στην παροχή βασικών γνώσεων και δεξιοτήτων σε θέματα υγιεινής, καθαριότητας και πρόληψης της μετάδοσης μικροοργανισμών και λοιμωδών παραγόντων. Η πρόβλεψη αυτή αναμένεται να λειτουργήσει ως ισχυρό κίνητρο για την παρακολούθηση του προγράμματος, ενισχύοντας το επίπεδο εκπαίδευσης και επαγγελματισμού στον κλάδο.
3. Διασφάλιση δυνατότητας αλλαγής επαγγελματία/χώρου πρακτικής χωρίς απώλεια χρόνου (άρθρο 19(ε)(iii))
Προτείνεται η καθιέρωση της δυνατότητας αλλαγής, χωρίς απώλεια του ήδη διανυθέντος χρόνου πρακτικής άσκησης, τόσο του επαγγελματία υπό τον οποίο εκπαιδεύεται ο/η ασκούμενος/η όσο και του χώρου άσκησης. Η εν λόγω πρόβλεψη κρίνεται αναγκαία προκειμένου να προστατευθούν οι ασκούμενοι από καταχρηστικές ή μη κατάλληλες συνθήκες, καθώς έχουν παρατηρηθεί περιπτώσεις εκμετάλλευσης μέσω μη αμειβόμενης εργασίας ή/και ύπαρξης επισφαλούς ή προσβλητικού εργασιακού περιβάλλοντος, κυρίως στον χώρο των καλλιτεχνικών επαγγελμάτων. Η ρύθμιση αυτή ενισχύει το θεσμικό πλαίσιο προστασίας των ασκούμενων και συμβάλλει στη διασφάλιση αξιοπρεπών και ασφαλών συνθηκών εκπαίδευσης.
19(γ) Προτείνεται να μετατραπεί από 20ο έτος σε 18ο έτος όπωσ προβλέπει ο Νόμοσ για άλλα επαγγέλματα.
19(ε)(ii) Προτείνεται επίσεις να μετατραπεί από 18 μήνες πρακτικής άσκησης σε 12, εφόσον το άτομα θα παρακολουθήσει το πιστοποιητικό εκπαίδευσης 90 ωρών. Με αυτό τον
τρόπο θα ωθήσει περισσότερους να παρακολουθήσουν το πρόγραμμα και να λάβουν την βασική εκπαίδευση από αυτό για θέματα που αφορούν την υγιηνή, την καθαριότητα και την αποφυγή μεταφοράς μικροβίων και μικροοργανισμών σε άλλες επιφάνιες και άτομα.
19(ε)(iii.) Να επισημένεται ότι ο Ασκούμενος θα μπορεί να αλλάζει όσες φορές χρειαστεί το άτομο και τον χώρο όπου ασκεί την πρακτκή του και να μην διαγράφεται ο χρόνος αυτής εαν αυτό χρειαστεί να γίνει.
Καλό είναι να σημειωθεί ότι είναι πολλές οι περιπτώσεις καλλητεχνών στον χώρο που εκμεταλλεύονται την απλήρωτη εργασία ή/ και δημιουργούν άσχημο/ επικίνδυνο περιβάλλον γα τουσ ασκούμενους.
19(γ) Από τη στιγμή που επιτρέπεται να εργάζεσαι από νωρίτερα
προτείνουμε να μετατραπεί από 20ο έτος σε 18ο έτος
-19(ε)(ii) Προτείνουμε να μετατραπεί από 18 μήνες σε 12, εφόσον το
άτομα θα παρακολουθήσει το πιστοποιητικό εκπαίδευσης 90 ωρών. Με αυτό τον τρόπο θα ωθήσει περισσότερους να παρακολουθήσουν το πρόγραμμα και να λάβουν την βασική εκπαίδευση από αυτό όσον αφορά σημαντικά θέματα όπως hygiene and cross contamination που περιλαμβάνει το πρόγραμμα των 90 ωρών της ΑΝΑΔ.
19(ε)(iii) Να γίνεται ξεκάθαρο ότι ο ασκούμενος θα μπορεί να αλλάξει τον χώρο πρακτικής του και το άτομο που είναι γραμμένος. Είναι πολλές οι φορές και οι περιπτώσεις που Επαγγελματίες του χώρου έχουν εκμεταλλευτεί άτομα και καταστάσεις και λόγο της απλήρωτης εργασίας για δικό τους όφελος, είχαν παραβιαστηκες συμπεριφορές και ανθυγιεινό περιβάλλον εργασίας.
Στην κύπρο δικαιούσαι να εργάζεσαι απο τα 16 και θεώρησε ενήλικας στα 18. Από τη στιγμή που επιτρέπεται να εργάζεσαι από νωρίτερα προτείνουμε να μετατραπεί από 20ο έτος σε 18ο έτος. Για οσους έχουν πιστοποιητικό 90 ωρών προτείνω να μετατραπεί από 18 μήνες σε 12. Με αυτό τον τρόπο θα ωθήσει περισσότερους να παρακολουθήσουν το πρόγραμμα και να λάβουν την βασική εκπαίδευση από αυτό, διότιμε αυτον τον τροπο υπαρχει μια ελεγχόμενη κατασταση οτι αποφοιτοντας απο το μαθημα αυτο ολοι εχουν της ίδιες γνώσεις και βάσεις που είναι σημαντικό!
επίσης θα μειώσει την αναμονή για εύρεση εκπαίδευσης σε στούντιο διότι θα τελειώνουν πιο γρήγορα .αυτο ειναι επισης σημαντικο διοτι μερικα στούντιο εκμεταλλεύονται τους μαθητές για να καθαρίζουν και δεν μαθαίνουν . εδώ είναι σημαντικό να αναφέρουμε να πρεπει να τηρηθει το δικαίωμα να αλλάξει εγγεγραμμένο δερματοστικτοποιό εάν για οποιοδήποτε λόγω έχει υποστεί κακοποίηση λεκτική ή σωματική ή νιώθει ότι δεν μαθαίνει στο συγκεκριμένο άτομο ή εργαστήρι, και να μην επηρεάζει το χρόνο άσκησης του.
19(γ) Από τη στιγμή που επιτρέπεται να εργάζεσαι από νωρίτερα
προτείνουμε να μετατραπεί από 20ο έτος σε 18ο έτος
-19(ε)(ii) Προτείνουμε να μετατραπεί από 18 μήνες σε 12, εφόσον το
άτομα θα παρακολουθήσει το πιστοποιητικό εκπαίδευσης 90 ωρών. Με αυτό τον τρόπο θα ωθήσει περισσότερους να παρακολουθήσουν το πρόγραμμα και να λάβουν την βασική εκπαίδευση από αυτό όσον αφορά σημαντικά θέματα όπως hygiene and cross contamination που περιλαμβάνει το πρόγραμμα των 90 ωρών της ΑΝΑΔ.
Στην κύπρο δικαιούσαι να εργάζεσαι απο τα 16 και θεώρησε ενήλικας στα 18. Από τη στιγμή που επιτρέπεται να εργάζεσαι από νωρίτερα προτείνουμε να μετατραπεί από 20ο έτος σε 18ο έτος. Για οσους έχουν πιστοποιητικό 90 ωρών προτείνω να μετατραπεί από 18 μήνες σε 12. Με αυτό τον τρόπο θα ωθήσει περισσότερους να παρακολουθήσουν το πρόγραμμα και να λάβουν την βασική εκπαίδευση από αυτό, διότιμε αυτον τον τροπο υπαρχει μια ελεγχόμενη κατασταση οτι αποφοιτοντας απο το μαθημα αυτο ολοι εχουν της ίδιες γνώσεις και βάσεις που είναι σημαντικό!
(1) Πρεπει να γινει διαβουλευση με το Νομικη Υπηρεσια ωστε να προστεθει προνοια που εξομοιωνει οσους υπηκοους του Ηνωμενου Βασιλειου (Βρεττανους) διεμεναν μονιμα στην Κυπρο πριν το BREXIT με τους υπηκοους Κρατων Μελων, συμφωνα με τη συμφωνια που εγινε για το BREXIT. Π.χ. στο αρθρο 19(1)(i) να προστεθει “ή του Ηνωμενου Βασιλειου που διεμενε στη Δημοκρατια πριν τις 31.12.2000 (ή αλλης ημερομηνιας που θα εισηγηθει η Νομικη Υπηρεσια).
(2) Για τα λοιμωδη νοσηματα ειτε θα πρεπει να σβυστουν τα συγκεκριμενα τεστ ειτε να γινεται αναφορα και σε αλλα εναλλακτικα ως εξης:
i. Έλεγχο για Ηπατίτιδα B (HBsAg ή ΗBV DNA)
i. Έλεγχο για Ηπατίτιδα C (anti-HCV ή ΗCV RNA)
iii. Έλεγχο για HIV (anti-HIV antibodies ή HIV RNA)
iv. Έλεγχο για σύφιλη (VDRL ή RPR)
v. Έλεγχο για φυματίωση (ακτινογραφία θώρακος ή κατάλληλο εργαστηριακό τεστ)
Οι έλεγχοι (i), (ii), (iii), (iv) πρέπει να γίνονται ετήσια. Ο έλεγχος (v) πρέπει να γίνεται πριν την εγγραφή στο Μητρώο και όποτε το ξαναζητήσει η Αρμόδια Αρχή.
5.1. Αντικατάσταση του άρθρου 19
Το άρθρο 19 περιλαμβάνει τις προϋποθέσεις υποβολής της αίτησης εγγραφής στο Συμβούλιο Εγγραφής. Η παρέμβαση μας αφορά συγκεκριμένα τα άρθρα 19(1)(ε) και 9(1)(στ) που προνοούν τα εξής:
«(ε) σε περίπτωση που το αντικείμενο της αίτησης είναι η δερματοστιξία να κατέχει τουλάχιστον ένα (1) από τα ακόλουθα δικαιολογητικά:
i. Δίπλωμα από αναγνωρισμένη σχολή τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ή πτυχίο από πανεπιστημιακό ίδρυμα της Κύπρου ή του εξωτερικού, σε τομέα συναφή με το αντικείμενο της αίτησης και βεβαίωση πρακτικής άσκησης διάρκειας ενός (1) έτους ως ασκούμενος δερματοστικτοποιός, από εγγεγραμμένο δερματοστικτοποιό σε αδειοδοτημένο εργαστήριο δερματοστιξίας.
ii. Πιστοποιητικό εκπαίδευσης ενενήντα (90) ωρών κανονικής φοίτησης, είτε από φορέα που έχει πιστοποιηθεί ως Κέντρο Επαγγελματικής Κατάρτισης από την Αρχή Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού, είτε από αναγνωρισμένες σχολές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ή/και από αναγνωρισμένα ιδρύματα ανώτερης εκπαίδευσης της Κύπρου καθώς και βεβαίωση πρακτικής άσκησης διάρκειας δεκαοκτώ (18) μηνών ως ασκούμενος δερματοστικτοποιός, από εγγεγραμμένο δερματοστικτοποιό σε αδειοδοτημένο εργαστήριο δερματοστιξίας.
iii. Βεβαίωση πρακτικής άσκησης διάρκειας δύο (2) ετών ως ασκούμενος δερματοστικτοποιός, από εγγεγραμμένο δερματοστικτοποιό σε αδειοδοτημένο εργαστήριο δερματοστιξίας.
Νοείται ότι, σε περίπτωση που το δίπλωμα, πτυχίο, πιστοποιητικό εκπαίδευσης ή άλλο ισοδύναμο προσόν έχει εκδοθεί από φορέα χώρας, το οποίο αναγνωρίζεται από τις αρμόδιες αρχές της εν λόγω χώρας ως έγκυρο και ισότιμο, δεν απαιτείται να προέρχεται από εκπαιδευτικούς φορείς που αναφέρονται ανωτέρω.
(στ) σε περίπτωση που το αντικείμενο της αίτησης είναι η διαπέρνηση σώματος να κατέχει τουλάχιστον ένα (1) από τα ακόλουθα δικαιολογητικά:
i. Πιστοποιητικό εκπαίδευσης ενενήντα (90) ωρών κανονικής φοίτησης, είτε από φορέα που έχει πιστοποιηθεί ως Κέντρο Επαγγελματικής Κατάρτισης από την Αρχή Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού, είτε από αναγνωρισμένες σχολές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ή/και από αναγνωρισμένα ιδρύματα ανώτερης εκπαίδευσης της Κύπρου καθώς και βεβαίωση πρακτικής άσκησης διάρκειας εννέα (9) μηνών ως ασκούμενος διαπερνητής σώματος, από εγγεγραμμένο διαπερνητή σώματος σε αδειοδοτημένο εργαστήριο διαπέρνησης σώματος.
ii. Βεβαίωση πρακτικής άσκησης διάρκειας ενός (1) έτους ως ασκούμενος διαπερνητής σώματος, από εγγεγραμμένο διαπερνητή σώματος σε αδειοδοτημένο εργαστήριο διαπέρνησης σώματος.»
Οι προϋποθέσεις διετούς άσκησης στη δερματοστιξία και άσκησης ενός έτους στη διαπέρνηση σώματος πρέπει να παραμείνουν και να εφαρμόζονται από όλους τους ασκούμενους, ανεξαρτήτως διπλώματος ή πτυχίου που θα κατέχει ο καθένας, όπως συμβαίνει και σε άλλα επαγγέλματα.
Τα ζητήματα που προκύπτουν είναι τα εξής:
Ποιος φορέας θα καθορίζει την ύλη των μαθημάτων στις σχολές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης/Ανώτατης εκπαίδευσης ή στην Αρχή Ανάπτυξης Ανθρωπίνου Δυναμικού και ποιοι θα ορίζονται ως εκπαιδευτές.
Ο αριθμός των εγκεκριμένων εργαστηρίων είναι περιορισμένος, ενώ υφίσταται επίσης περιορισμός στον αριθμό των ασκούμενων που δύνανται να εγγράφονται σε κάθε δερματοστικτοποιό ή διαπερνητή σώματος.
Ποια διπλώματα ή πτυχία δύναται να αναγνωρίζονται και από ποιες χώρες.
Η προτεινόμενη ρύθμιση, εφόσον παραμείνει σε ισχύ, ενδέχεται να οδηγήσει σε ανεξέλεγκτη παραγωγή αποφοίτων σε έναν τομέα περιορισμένης ζήτησης, χωρίς την ύπαρξη κατάλληλων μηχανισμών εποπτείας ή περιορισμών ως προς τον αριθμό των νέων εγγραφόμενων. Μια τέτοια εξέλιξη ενδέχεται να επιφέρει σοβαρή απορρύθμιση και να δημιουργήσει κινδύνους για την Δημόσια Υγεία, καθώς πρόσωπα χωρίς επαρκή επαγγελματικό έλεγχο μπορούν να δραστηριοποιούνται εκτός εγκεκριμένων και αδειοδοτημένων εργαστηρίων.
Δεδομένου ότι ο σκοπός της εν λόγω τροποποίησης είναι η ενίσχυση της εποπτείας και του ελέγχου για λόγους προστασίας της Δημόσιας Υγείας, κρίνεται απαραίτητο να υφίσταται σαφές και τεκμηριωμένο πλαίσιο εποπτείας, αδειοδότησης και ποσοτικού ελέγχου και όχι σύστημα ανεξέλεγκτης παραγωγής νέων επαγγελματιών.
Το πτυχίο ή δίπλωμα πρέπει να θεωρείται προαιρετικό και ως επιπρόσθετο προσόν για μελλοντική εργοδότηση ενώ τα χρόνια άσκησης πρέπει να τηρούνται υποχρεωτικά, ανάλογα με την περίπτωση.