Νόμος που τροποποιεί τους περί Πρατηρίων Πετρελαιοειδών Νόμους του 1968 έως 1999

Υπουργείο Εσωτερικων - Κεντρικη Διοικηση

Το Υπουργείο Εσωτερικών θέτει προς διαβούλευση το νομοσχέδιο με τίτλο «Νόμος που τροποποιεί τους περί Πρατηρίων Πετρελαιοειδών Νόμους του 1968 έως 1999».

 

Το παρόν νομοσχέδιο έχει διαμορφωθεί λόγω μεταρρύθμισης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, για να ρυθμίσει τα ακόλουθα:

 

α. Τον καθορισμό Αρχής Αδειών για σκοπούς κατασκευής, ανοικοδόμησης και κατεδάφισης πρατηρίων πετρελαιοειδών ή προσθήκης, μετατροπής ή επισκευής οποιουδήποτε υφιστάμενου πρατηρίου πετρελαιοειδών.

 

β. Τον καθορισμό Αρχής Αδειών για σκοπούς λειτουργίας πρατηρίου πετρελαιοειδών.

 

γ. Την αναθεώρηση του ποσού του προστίμου για όσους διαπράττουν συνεχιζόμενα αδικήματα /παραβάσεις.

 

Τυχόν σχόλια να διαβιβαστούν στην ηλεκτρονική διεύθυνση eeleftheriou@moi.gov.cy.

HERE
  • Υπό επεξεργασία
  • Αναρτήθηκε
    31 Μαρ 2025 @ 0:00
  • Ανοικτή σε σχόλια ως
    31 Ιούλ 2025 @ 23:59
  • 6 σχόλια

4 Σχόλια

  1. Θέμα: Προτεινόμενη τροποποίηση της Περί Ρυθμίσεως Πρατηρίων Πετρελαιοειδών νομοθεσίας

    Η Ομοσπονδία Εργοδοτών και Βιομηχάνων Κύπρου (ΟΕΒ), εκπροσωπώντας τις εταιρείες πετρελαιοειδών που δραστηριοποιούνται στην Κυπριακή Δημοκρατία και είναι μέλη της, καταθέτει το παρόν υπόμνημα στο πλαίσιο της διαβούλευσης για τα προσχέδια νομοθεσίας με τίτλο:

    • «Ο περί Πρατηρίων Πετρελαιοειδών (Τροποποιητικός) Νόμος του 202Χ»
    • «Οι περί Ρυθμίσεως Πρατηρίων Πετρελαιοειδών (Τροποποιητικοί) Κανονισμοί του 202Χ»

    Οι θέσεις των εμπλεκόμενων εταιρειών–μελών της ΟΕΒ συνοψίζονται ως εξής:
    ________________________________________
    1. Ασφαλείς αποστάσεις από όλες τις επικίνδυνες ζώνες
    Εισηγούμαστε όπως οι πρόνοιες της νομοθεσίας ευθυγραμμιστούν πλήρως με τα πρότυπα του British Standard (Blue Book) αναφορικά με τις ασφαλείς αποστάσεις μεταξύ αντλιών καυσίμων και φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων (επισυνάπτεται παράρτημα). Η τήρηση διεθνώς αποδεκτών προτύπων διασφαλίζει τη συμβατότητα με τεχνικούς κανόνες ασφαλείας, μειώνει την ασάφεια και εξυπηρετεί την ομοιόμορφη εφαρμογή των διατάξεων.
    ________________________________________
    2. Παράταση ισχύος Άδειας Λειτουργίας Πρατηρίων
    Προτείνεται όπως η άδεια λειτουργίας των πρατηρίων επεκταθεί από ετήσια σε πενταετή, ώστε να περιοριστεί η υπερβολική διοικητική επιβάρυνση και οι καθυστερήσεις που ενίοτε παρατηρούνται κατά τη διαδικασία επανέκδοσης. Η ρύθμιση αυτή θα ενισχύσει την επιχειρησιακή συνέχεια και τον ορθολογικότερο έλεγχο εκ μέρους των Αρχών.
    ________________________________________
    3. Συμπληρωματικές χρήσεις – Ορισμοί καταστημάτων
    Τα καταστήματα που βρίσκονται εντός των πρατηρίων (π.χ. shops) θα πρέπει να εμπίπτουν στον ορισμό “Περίπτερο” ή “Κατάστημα Διαρκούς Εξυπηρέτησης” (convenient store), σύμφωνα με τον περί Ρύθμισης της Λειτουργίας Καταστημάτων και των Όρων Απασχόλησης των Υπαλλήλων τους Νόμο (Ν. 155(I)/2006). Η ενσωμάτωση αυτή θα διασφαλίσει τη σαφήνεια ως προς τα εργασιακά και ωράρια λειτουργίας τους.

    Αυτό εδράζεται και στην ανάγκη για συμβατότητα με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2006/123/ΕΚ για τις Υπηρεσίες στην Εσωτερική Αγορά, η οποία ρητά προνοεί ότι: «Η νομιμοποίηση της πώλησης βασικών προϊόντων ευρείας κατανάλωσης στα πρατήρια συνάδει με την Οδηγία 2006/123/ΕΚ για τις Υπηρεσίες στην Εσωτερική Αγορά, η οποία προωθεί την ελευθερία εγκατάστασης και αποτρέπει αδικαιολόγητους περιορισμούς στην παροχή υπηρεσιών. Η πρόβλεψη αυτή δεν αποτελεί μόνο αναγκαίο εκσυγχρονισμό, αλλά και μέτρο συμμόρφωσης με το ευρωπαϊκό δίκαιο.»
    ________________________________________
    4. Δυνατότητα δημιουργίας καθιστικού χώρου
    Προτείνεται όπως παρέχεται δυνατότητα δημιουργίας επιπλέον καθιστικού χώρου για την εξυπηρέτηση πελατών των πρατηρίων, μέσα στα πλαίσια των επιτρεπόμενων συντελεστών δόμησης και κάλυψης. Η πρόνοια αυτή ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες των καταναλωτών, ενισχύει την ποιότητα εξυπηρέτησης και δεν αλλοιώνει τον πρωτογενή χαρακτήρα των πρατηρίων.
    ________________________________________
    5. Συμπληρωματικές χρήσεις υπό ειδική νομοθεσία
    Για άλλες δραστηριότητες που δεν ρυθμίζονται ειδικά από την προτεινόμενη νομοθεσία αλλά διέπονται από άλλες ειδικές πρόνοιες (π.χ. παροχή υπηρεσιών courier, ATM, πλυντήρια αυτοκινήτων, κ.ά.), θα πρέπει να δίνεται η δυνατότητα παροχής αυτών των υπηρεσιών τηρουμένων των σχετικών προνοιών της αντίστοιχης τομεακής νομοθεσίας.
    ________________________________________

    Το παρόν υπόμνημα υιοθετείται συλλογικά από τις ακόλουθες εταιρείες-μέλη της ΟΕΒ που δραστηριοποιούνται στον τομέα των πετρελαιοειδών στην Κύπρο:

    • Coral Energy Products Cyprus
    • EKO CYPRUS LIMITED
    • ExxonMobil Cyprus Limited
    • Petrolina (Holdings) Public Ltd
    • Staroil (Cyprus) LTD

  2. Εκ μέρους της Επαρχιακής Διοίκησης Λευκωσίας, αναφορικά με την προτεινόμενη τροποποίηση του νομοθετικού πλαισίου για τη λειτουργία των πρατηρίων πετρελαιοειδών και συγκεκριμένα του Περί Ρυθμίσεως Πρατηρίων Πετρελαιοειδών Νόμου (1968) και των Περί Ρυθμίσεως Πρατηρίων πετρελαιοειδών Κανονισμών (1972), επισημαίνονται τα ακόλουθα:

    Σχόλια/παρατηρήσεις για την Αρχή Αδειών

    I. Με βάση τις πρόνοιες της εν ισχύ Νομοθεσίας η Αρχή Αδειών για σκοπούς λειτουργίας, κατασκευής, ανοικοδόμησης και κατεδάφισης πρατηρίων πετρελαιοειδών ή προσθήκης, μετατροπής ή επισκευής οποιουδήποτε υφιστάμενου πρατηρίου πετρελαιοειδών είναι η αρμόδια αρχή που ορίζεται σύμφωνα με το άρθρο 2 του περί Ρυθμίσεως Οδών και Οικοδομών Νόμου. Δηλαδή η Αρμόδια Οικοδομική Αρχή που εκδίδει την Άδεια Οικοδομής για την ανέγερση/κατασκευή του πρατήριου, εκδίδει και την Άδεια Λειτουργίας. Σημειώνεται ότι παρόλο που οι δύο άδειες είναι διαφορετικές, είναι αλληλένδετες, λαμβανομένου υπόψη ότι σύμφωνα με τους περί Ρύθμισης πρατηρίων πετρελαιοειδών Κανονισμούς του 1989 (Κ.Δ.Π. 229/89), για την έκδοση άδειας λειτουργίας, απαιτείται η προσκόμιση άδειας οικοδομής και πιστοποιητικού έγκρισης για την ανάπτυξη.

    II. Για την έκδοση άδειας λειτουργίας, η Αρχή Αδειών Λειτουργίας, σύμφωνα με τους Περί Ρυθμίσεως Πρατηρίων Πετρελαιοειδών Κανονισμούς του 1972, ίδε κανονισμό 9 μπορεί με τη συμβουλή του Διευθυντή Τμήματος Πολεοδομίας και Οικήσεως, του Διευθυντή Τμήματος Δημοσίων Έργων και του Διευθυντή Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, να απαιτήσει από τον αιτητή την εκτέλεση οποιονδήποτε βελτιώσεων που κατά τη γνώμη της είναι αναγκαίες για την κατάλληλη και ασφαλή λειτουργία του Πρατηρίου, πριν την έκδοση της αιτούμενης άδειας λειτουργίας.

    III. Επομένως η σκοπιμότητα της έκδοσης άδειας λειτουργίας των πρατηρίων είναι η διασφάλιση της δημόσιας ασφάλειας. Σημειώνεται ότι η άδεια λειτουργίας εκδίδεται με την καταβολή στο Δήμο ή στην κοινότητα, στα όρια αρμοδιότητας των οποίων υφίσταται και λειτουργεί το πρατήριο πετρελαιοειδών, των καθοριζόμενων τελών.

    IV. Όσον αφορά στην άδεια λειτουργίας, που εκδίδεται από τις οικείες Τοπικές Αρχές, στα όρια των οποίων χωροθετείται το Πρατήριο, σύμφωνα με τις πρόνοιες του Περί Κοινοτήτων Νόμου και των Περί Διοίκησης των Τοπικών Υποθέσεων (Γενικών) Κανονισμών Κοκκινοτριμιθιάς (που έχουν υιοθετηθεί από τα πλείστα Κοινοτικά Συμβούλια) σημειώνεται ότι πρόκειται για διαφορετικής φύσης άδειας και εκδίδεται σε κάθε πρόσωπο που διατηρεί στα όρια τους οποιαδήποτε οικοδομή ή χώρο καλυμμένο ή ακάλυπτο στον οποίο ασκείται οποιαδήποτε επιχείρηση, βιομηχανία, εμπόριο, επάγγελμα ή επιτήδευμα, καταβάλλοντας καθορισμένα τέλη.

    V. Από σχετική γνωμάτευση της Νομικής Υπηρεσίας που εξασφάλισε η Επαρχιακή Διοίκηση Λευκωσίας για το εν λόγω θέμα το 2006, επισημάνθηκε ότι οι δύο απαιτούμενες άδειες λειτουργίας που εκδίδονται (από την Αρμόδια Οικοδομική Αρχή και τα Κοινοτικά Συμβούλια , είναι διαφορετικής φύσης με σχετική αναφορά ότι η άδεια λειτουργίας που εκδίδεται από τα Κοινοτικά Συμβούλια βάσει της Νομοθεσίας, αφορά σε κάθε πρόσωπο που δραστηριοποιείται με σκοπό το κέρδος.
    Με βάση τα πιο πάνω έχω την άποψη ότι δεν πρέπει να γίνει τροποποίηση των προνοιών της κείμενης Νομοθεσίας, όσον αφορά στην Αρχή Αδειών ώστε να είναι διαφορετική η αρμόδια Αρχή για σκοπούς έκδοσης άδειας οικοδομής και άδειας λειτουργίας. Υποβάλλεται η εισήγηση όπως ο Επαρχιακός Οργανισμός Αυτοδιοίκησης, που σήμερα είναι η αρμόδια Οικοδομική Αρχή να εκδίδει και την απαιτούμενη άδεια λειτουργίας, βάσει του Περί Ρυθμίσεως Πρατηρίων Πετρελαιοειδών Νόμου και Κανονισμών, διασφαλίζοντας καθ΄ αυτόν τον τρόπο τη δημόσια ασφάλεια. Νοείται ότι δύναται τα δικαιώματα έκδοσης της άδειας λειτουργίας, να εξακολουθούν να καταβάλλονται στις Τοπικές Αρχές. Στην περίπτωση που θα προωθηθούν τα νομοσχέδια ως έχουν, θα πρέπει να διευκρινιστεί η έννοια/ορισμός της οικείας Αρχής Τοπικής Αυτοδιοίκησης και συγκεκριμένα αν αφορά τα Κοινοτικά Συμβούλια ή τα Συμβούλια Συμπλεγμάτων Υπηρεσιών Κοινοτήτων και ακολούθως να γίνει αντίστοιχη τροποποίηση στον Περί Κοινοτήτων Νόμο.

  3. Ο/Η ΕΠΑΡΧΙΑΚΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΛΕΜΕΣΟΥ – ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ λέει:

    Η Επαρχιακή Διοίκηση Λεμεσού συμφωνεί με την προωθούμενη τροποποίηση.

    2. Περαιτέρω έχοντας υπόψη ότι με βάση την αλλαγή που γίνεται στον άρθρο 3 του Νόμου όπου στο άρθρο 3(1) διαγράφεται η λέξη “λειτουργίας” από την πρόταση και παραμένει πλέον μόνο ως “Αρχή για σκοπούς κατασκευής, ανοικοδόμησης …… πρατηρίων πετρελαιοειδών , ορίζεται σύμφωνα με το άρθρο 2 του περί Ρυθμίσεως Οδών αι Οικοδομών Νόμου” και προστίθεται το άρθρο 3 (2), που ορίζει “Αρχή Αδειών για σκοπούς λειτουργίας πρατηρίου πετρελαιοειδών είναι η οικεία Αρχή Τοπικής Αυτοδιοίκησης”. Δεδομένου των πιο πάνω έχουμε την άποψη ότι, η παρούσα διαδικασία που τηρείται από τα Γραφεία Επάρχων με την έκδοση άδειων λειτουργίας, θα πρέπει να τερματιστεί και η όποια διαδικασία θα πρέπει πλέον να τηρείται από τις τοπικές αρχές (Κοινότητες και Συμπλέγματα παροχής Υπηρεσιών και οι Δήμοι για τις Δημαρχούμενες περιοχές). Ενδεχομένως τούτο θα έπρεπε να γινόταν ήδη από την 1/7/24 μετά την μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης, όπου τα Γραφεία Επάρχων δεν αποτελουν πλέον αρμόδια οικοδομική αρχή, αλλά οι Επαρχιακοί Οργανισμοί Αυτοδιοίκησης (ΕΟΑ).

  4. Εκ μέρους της Επαχιακής Διοίκησης Λεμεσού, συμφωνούμε με τις προτεινόμενες τροποποιήσεις. Περαιτέρω έχοντας υπόψη ότι με βάση την αλλαγή που γίνεται στον άρθρο 3 του Νόμου, όπου στο άρθρο 3(1) διαγράφεται η λέξη “λειτουργίας” από την πρόταση και παραμένει πλέον μόνο ως “Αρχή για σκοπούς κατασκευής, ανοικοδόμησης …… πρατηρίων πετρελαιοειδών , ορίζεται σύμφωνα με το άρθρο 2 του περί Ρυθμίσεως Οδών και Οικοδομών Νόμου” και προστίθεται το άρθρο 3 (2), που ορίζει ότι “Αρχή Αδειών για σκοπούς λειτουργίας πρατηρίου πετρελαιοειδών είναι η οικεία Αρχή Τοπικής Αυτοδιοίκησης “, εκ μέρους της Επαρχιακής Διοίκησης Λεμεσού μεταφέρεται η άποψη ότι, η παρούσα διαδικασία που τηρείται από τα Γραφεία Επάρχων με την έκδοση άδειων λειτουργίας, θα πρέπει να τερματιστεί και η όποια διαδικασία θα πρέπει πλέον να τηρείται από τις τοπικές αρχές (Κοινότητες και Συμπλέγματα παροχής Υπηρεσιών και οι Δήμοι για τις Δημαρχούμενες περιοχές). Ενδεχομένως τούτο θα έπρεπε να γινόταν ήδη από την 1/7/24 μετά την μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης, όπου τα Γραφεία Επάρχων δεν αποτελουν πλέον αρμόδια οικοδομική αρχή, αλλά οι Επαρχιακοί Οργανισμοί Αυτοδιοίκησης (ΕΟΑ).

Back to top button
Μετάβαση στο περιεχόμενο