13 – Προσθήκη νέου άρθρου 31 Α
13. Ο βασικός νόμος, τροποποιείται με την προσθήκη, αμέσως μετά το άρθρο 31 αυτού, του ακόλουθου νέου άρθρου 31Α:
«Ιδιοκτήτης Γραμμής Διασύνδεσης, Ιδιοκτήτης Κλειστού Κυκλώματος Διανομής, έργα ενεργειακής κοινότητας πολιτών, κάτοχος άδειας»
52 του 1962
25 του 1983
148 του 1985
84 του 1988
92(Ι) του 1992
63(Ι) του 1996
74(Ι) του 1996
30(Ι) του 1998
135(Ι) του 1999
57(Ι) του 2006
61(Ι) του 2014.
«31Α.(1) Τηρουμένων των διατάξεων του παρόντος Νόμου, ο Ιδιοκτήτης Γραμμής Διασύνδεσης, για σκοπούς διασύνδεσης ή ο Ιδιοκτήτης κλειστού συστήματος διανομής για σκοπούς δημιουργίας κλειστού συστήματος διανομής ή για ανάπτυξη έργων ενεργειακής κοινότητας πολιτών σε περίπτωση κατοχής ή μίσθωσης συστήματος διανομής ή ο κάτοχος άδειας για κατασκευή απευθείας γραμμής, δύνανται να αποκτήσουν ακίνητη ιδιοκτησία και σε περίπτωση ιδιοκτησίας που δεν καθίσταται δυνατό να αποκτηθεί δυνάμει συμβάσεως, αυτή δύναται να αποκτηθεί κατόπιν αναγκαστικής απαλλοτρίωσης που διενεργείται σύμφωνα με τις διατάξεις του περί Αναγκαστικής Απαλλοτριώσεως Νόμου, όπως αυτός εκάστοτε τροποποιείται ή αντικαθίσταται:
Νοείται ότι, το παρόν εδάφιο τίθεται σε εφαρμογή σε σχέση με τις ενεργειακές κοινότητες πολιτών τηρουμένου του σχετικού κανονιστικού πλαισίου που καθορίζεται από την ΡΑΕΚ δυνάμει των εδαφίων (1) και (2) του άρθρου 123 του περί Ρύθμισης της Αγοράς Ηλεκτρισμού Νόμου.
(2) Ο Ιδιοκτήτης Γραμμής Διασύνδεσης ή ο Ιδιοκτήτης κλειστού συστήματος διανομής ή για ανάπτυξη έργων ενεργειακής κοινότητας πολιτών σε περίπτωση κατοχής ή μίσθωσης συστήματος διανομής ή ο κάτοχος άδειας για κατασκευή απευθείας γραμμής, δύνανται να τοποθετήσουν, οποιαδήποτε ηλεκτρική γραμμή είτε πάνω είτε κάτω από το έδαφος διαμέσου οποιασδήποτε γης, άλλης από καλυμμένη με οικοδομές, υπό τον όρο ότι θα εξασφαλιστεί η συγκατάθεση του ιδιοκτήτη της και σε περίπτωση που δεν καταστεί δυνατό να αποκτηθεί μετά από σύμβαση, αυτή δύναται να αποκτηθεί, καθόσον επηρεάζεται από τη διέλευση της ηλεκτρικής γραμμής δυνάμει του δικαιώματος απαλλοτρίωσης που του εκχωρήθηκε σύμφωνα με το εδάφιο (1):
Νοείται ότι, το παρόν εδάφιο τίθεται σε εφαρμογή σε σχέση με τις ενεργειακές κοινότητες πολιτών τηρουμένου του σχετικού κανονιστικού πλαισίου που καθορίζεται από την ΡΑΕΚ δυνάμει των εδαφίων (1) και (2) του άρθρου 123 του περί Ρύθμισης της Αγοράς Ηλεκτρισμού Νόμου».
Τέλος
Σχόλιο ΡΑΕΚ:
1. Διαγραφή των ακόλουθων φράσεων στο προτεινόμενο 31Α(1)
«για σκοπούς διασύνδεσης» και «για σκοπούς δημιουργίας κλειστού συστήματος διανομής»
2. Προσθήκη νέας επιφύλαξης στο προτεινόμενο αρ. 31Α (1):
«Νοείται περαιτέρω ότι, το παρόν εδάφιο τίθεται σε εφαρμογή σε σχέση με τον Ιδιοκτήτη Γραμμής Διασύνδεσης και τον Ιδιοκτήτη κλειστού συστήματος διανομής στη βάση ικανοποίησης των όρων των αδειών τους όπως αυτές εκδίδονται από τη ΡΑΕΚ».
αιτιολόγηση:
Για να είναι πιο σαφές το πεδίων των ενεργειών του Ιδιοκτήτη Γραμμής Διασύνδεσης και τον Ιδιοκτήτη κλειστού συστήματος διανομής.
Επιπρόσθετα, θα πρέπει να γίνει έλεγχος κατά πόσο όσοι αναφέρονται στο 31Α θα δύνανται όντως να προβαίνουν σε απαλλοτριώσεις με βάση τον περί Αναγκαστικής Απαλλοτριώσεως Νόμο. Σε αντίθετη περίπτωση, θα πρέπει να εφαρμοστούν οι αντίστοιχες πρόνοιες του αρ. 31, νοουμένου ότι διασφαλίζεται η ασφάλεια δικαίου.
Εισήγηση διαγραφής του προτεινόμενου άρθρου 31Α:
«31Α.(1) Τηρουμένων των διατάξεων του παρόντος Νόμου, ο Ιδιοκτήτης Γραμμής Διασύνδεσης, για σκοπούς διασύνδεσης ή ο Ιδιοκτήτης κλειστού συστήματος διανομής για σκοπούς δημιουργίας κλειστού συστήματος διανομής ή για ανάπτυξη έργων ενεργειακής κοινότητας πολιτών σε περίπτωση κατοχής ή μίσθωσης συστήματος διανομής ή ο κάτοχος άδειας για κατασκευή απευθείας γραμμής, δύνανται να αποκτήσουν ακίνητη ιδιοκτησία και σε περίπτωση ιδιοκτησίας που δεν καθίσταται δυνατό να αποκτηθεί δυνάμει συμβάσεως, αυτή δύναται να αποκτηθεί κατόπιν αναγκαστικής απαλλοτρίωσης που διενεργείται σύμφωνα με τις διατάξεις του περί Αναγκαστικής Απαλλοτριώσεως Νόμου, όπως αυτός εκάστοτε τροποποιείται ή αντικαθίσταται»
Αν γίνει αποδεχτή η εισήγησή μας θα πρέπει να τροποποιηθούν ανάλογα όλα τα σχετικά άρθρα.
Αιτιολόγηση:
Παρακαλούμε όπως λάβετε υπόψη το άρθρο 23(4) του Συντάγματος καθώς και οι πρόνοιες του περί Αναγκαστικής Απαλλοτριώσεως Νόμου του 1962, ως έχει τροποποιηθεί:
«23 (4). Οιαδήποτε κινητή ή ακίνητος ιδιοκτησία ή οιονδήποτε δικαίωμα ή συμφέρον επί τοιαύτης ιδιοκτησίας δύναται να απαλλοτριωθή αναγκαστικώς υπό της Δημοκρατίας ή υπό της δημοτικής αρχής, ως και υπό Κοινοτικής Συνελεύσεως υπέρ εκπαιδευτικών, θρησκευτικών, φιλανθρωπικών ή αθλητικών σωματείων, οργανώσεων ή ιδρυμάτων υποκειμένων εις την αρμοδιότητα αυτής και μόνον εις βάρος προσώπων ανηκόντων εις την αντίστοιχον κοινότητα, ως επίσης και υπό νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου ή οργανισμού κοινής ωφελείας, προς ους έχει παραχωρηθή τοιούτον δικαίωμα υπό του νόμου και δη μόνον:
(α) προς εξυπηρέτησιν σκοπού δημοσίας ωφελείας, ειδικώς καθορισθησομένου διά γενικού περί αναγκαστικής απαλλοτριώσεως νόμου, όστις θέλει θεσπισθή εντός έτους από της ημερομηνίας ενάρξεως της ισχύος του Συντάγματος,
(β) του τοιούτου σκοπού εξειδικευομένου δι’ ητιολογημένης αποφάσεως της απαλλοτριούσης αρχής εκδιδομένης κατά τας διατάξεις του νόμου τούτου, περιλαμβανούσης σαφώς τους λόγους της τοιαύτης απαλλοτριώσεως και
(γ) επί καταβολή τοις μετρητοίς και προκαταβολικώς δικαίας και ευλόγου αποζημιώσεως καθοριζομένης εν περιπτώσει διαφωνίας υπό πολιτικού δικαστηρίου».
Στην πράξη πως θα γίνεται η διαδικασία;
Θα τροποποιηθεί ο περί Αναγκαστικής Απαλλοτριώσεως Νόμος του 1962 ή θα απαλλοτριώνει η Κυβέρνηση εκ μέρους των ιδιωτών;