ΠΡΟΣΧΕΔΙΟ ANΑΘΕΩΡΗΜΕΝΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ – Τροποποίηση των περί Τροχαίων Αδικημάτων (Χρήση Συσκευών Φωτοεπισήμανσης και Άλλα Συναφή Θέματα) Νόμων του 2001 μέχρι του 2025

Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων

Η χρήση των συσκευών φωτοεπισήμανσης με βάση τον πιο πάνω Νόμο άρχισε τον Ιανουάριο του 2022 και έχει ήδη ολοκληρωθεί η εγκατάσταση όλων των συστημάτων σε 7 σημεία στη Λευκωσία, 12 στη Λεμεσό, 7 στη Λάρνακα και 5 στη Πάφο. Με τη λειτουργία του ολοκληρωμένου συστήματος, διαπιστώθηκε η ανάγκη τροποποίησης της νομοθεσίας ώστε να διευκρινίζονται με μεγαλύτερη σαφήνεια κάποιες πρόνοιες που είχαν περιληφθεί καθώς και για υιοθέτηση εναλλακτικών τρόπων αποστολής ενημέρωσης στους πολίτες για τυχόν εξώδικα που τους αφορούν.

Πρόσκληση για απόψεις στάληκε σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς που είναι σε γνώση του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων και δημοσιοποιείται στο διαδίκτυο στη διεύθυνση Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων (www.mcw.gov.cy) καθώς και στην ιστοσελίδα η-Διαβούλευση, για σκοπούς πρόσβασης και κατάθεσης απόψεων από οποιονδήποτε ενδιαφέρεται.

Συγκεκριμένα στο αναθεωρημένο νομοσχέδιο ρυθμίζονται τα ακόλουθα:

1. Η δυνατότητα καταγραφής της παράβασης και σε βίντεο, εκτός από φωτογραφία, κατά την ώρα ενεργοποίησης της συσκευής.

2. Αποσαφήνιση ότι, ως ημερομηνία έκδοσης του προστίμου θεωρείται η ημερομηνία επίδοσης της ειδοποίησης ή παραλαβής της, μέσω κανονικού ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή η ημερομηνία αποστολής του μηνύματος στον αριθμό τηλεφώνου του παραβάτη.

3. Η δυνατότητα ενημέρωσης του παραβάτη είτε ταχυδρομικώς, με προσωπική συστημένη επιστολή, είτε με μήνυμα στον αριθμό τηλεφώνου του που έχει δηλώσει σε οποιαδήποτε αρμόδια κρατική αρχή ή σε κυβερνητική ηλεκτρονική εφαρμογή, η οποία δυνατό να χρησιμοποιείται από ιδιοκτήτες οχημάτων.

4. Διευκρίνηση ότι όταν το όχημα που εμπλέκεται σε παράβαση είναι εγγεγραμμένο σε νομικό πρόσωπο θα αποστέλλεται επιστολή στον διευθύνοντα αξιωματούχο του νομικού προσώπου για υπόδειξη του οδηγού του οχήματος, προτού τύχει εφαρμογής η διαδικασία αποστολής της ειδοποίησης παράβασης, ώστε αυτή να αποστέλλεται στον οδηγό του οχήματος.

5. Διευκρίνηση ότι, στις περιπτώσεις παράβασης με όχημα επιχείρησης εκμίσθωσης οχημάτων χωρίς οδηγό, ως παραβάτης θα λογίζεται ο οδηγός που ήταν ο μισθωτής του οχήματος.

6. Διευκρίνηση ότι σε περίπτωση που ο εγγεγραμμένος ιδιοκτήτης του οχήματος υποδεικνύει τον παραβάτη οδηγό και αυτός δεν αποδέχεται τη διάπραξη του αδικήματος ή δεν εντοπίζεται, η διαδικασία θα συνεχίζεται εναντίον του εγγεγραμμένου ιδιοκτήτη.

7. Δυνατότητα καταχώρησης ηλεκτρονικά των στοιχείων του παραβάτη οδηγού σε βάση δεδομένων, για σκοπούς αποκλειστικά της φωτοεπισήμανσης, καθώς και υποχρέωση του παραλήπτη ενημέρωσης να καταχωρεί τη σωστή διεύθυνση του σε ηλεκτρονική βάση δεδομένων για σκοπούς αποκλειστικά της φωτοεπισήμανσης, σε περίπτωση που η διεύθυνσή του όπως έχει καταγραφεί είναι λανθασμένη.

8. Προσθήκη πρόνοιας που καθιστά ως αδίκημα και την παρεμπόδιση της ομαλής λειτουργίας συσκευής φωτοεπισήμανσης και όχι μόνο την πρόκληση ζημιάς.

9. Μεταφορά υφιστάμενων διατάξεων από το άρθρο 8 στο άρθρο 6, για να είναι ορθότερο νομοτεχνικά.

10. Αύξηση του ύψους της χρηματικής ποινής.

11. Διεύρυνση των ποινών σε σχέση με πρόκληση ζημιών σε συσκευές φωτοεπισήμανσης ή σε οχήματα που μεταφέρουν τις κάμερες φωτοεπισήμανσης.

Με βάση τα πιο πάνω, επισυνάπτεται προσχέδιο Νομοσχεδίου που ετοίμασε το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων και ως εκ τούτου σας καλεί όπως υποβάλετε τα σχόλια ή τις απόψεις σας, μέχρι τη Δευτέρα 25 Αυγούστου, 2025.

Όνομα λειτουργού δημόσιας διαβούλευσης: Γιάννος Σάββα
Email: ysavva@papd.mof.gov.cy
Τηλέφωνο: 22800176
HERE
  • Ανοικτή
  • Αναρτήθηκε
    28 Ιούλ 2025 @ 0:00
  • Ανοικτή σε σχόλια ως
    25 Αυγ 2025 @ 0:00
  • 2 σχόλια

Περιεχόμενα

Άρθρα 1 μέχρι 12 0 σχόλια

2 Σχόλια

  1. Σε σχέση με το σημείο “6” (6. Διευκρίνηση ότι σε περίπτωση που ο εγγεγραμμένος ιδιοκτήτης του οχήματος υποδεικνύει τον παραβάτη οδηγό και αυτός δεν αποδέχεται τη διάπραξη του αδικήματος ή δεν εντοπίζεται, η διαδικασία θα συνεχίζεται εναντίον του εγγεγραμμένου ιδιοκτήτη.:
    Η θέση μας είναι ότι αυτή η πρόβλεψη δεν είναι αποτελεσματική και “καταδικάζει” αδίκων τους διευθυντές εταιρειών, όπως είναι οι εταιρείες επιβατικών μεταφορών στην Κύπρο. Η ΕΜΕΛ για παράδειγμα, έχει 257 οδηγούς αυτή την στιγμή. Εκτελεί περισσότερα από 600 δρομολόγια τακτικών γραμμών καθημερινά σύν 308 τις ημέρες που είναι ανοικτά τα σχολεία. Από την εμπειρία μας από το 2022 μέχρι σήμερα, έχουμε περίπου 150 καταγγελείες για παραβάσεις που καταγράφονται από σταθερές κάμερες φωτοεπισήμανσης στην Λεμεσό. Πολλές φορές, οι φωτογραφίες είναι πολύ κακής ποιότητας και από απόσταση, έτσι που ακόμα και με μέγιστη προσπάθεια δεν μπορούμε να αναγνωρίσουμε το πρόσωπο του οδηγού λόγω κακής ποιότητας των φωτογραφιών, παρά την όποια επεξεργασία διενεργούμε. Επίσης, πολλές φορές ( ανάλογα με την διασταύρωση και την ώρα της ημέρας) επειδή οι υαλλοθώρακες των λεωφορείων είναι μεγάλοι, δημιουργούνται ισχυρές αντανακλάσεις που καλύπτουν πλήρως την θέση του οδηγού, έτσι που δεν φαίνεται καθόλου ο οδηγός. Πολλές φορές τα προγράμματα των δρομολογίων και των οδηγών τυγχάνουν αλλαγές της τελευταίας στιγμής . Οπότε σε αυτές τις περιπτώσεις, δεν είναι δυνατό να δούμ πρόσωπο οδηγού, δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι ποιός έστω θα έπρεπε να είναι ο οδηγός. Θα πρέπει να φταίει ο διευθυντής ή το μέλος του δ.σ. στο όνομσα του οποίου έρχεται η ειδοποίηγση παράβασης; Στην περίπτωση ΕΜΕΛ, θα χάσουν σε λιγότερο από ένα χρόνο την άδεια οδήγησης τους όλα τα μέλη του δ.σ. επειδή οι κάμερες δεν έχουν φίλτρα κατά των αντανακλάσεων ή έχουμε χαμηλής ανάλυσης φωτογραφίες. Σε αυτές τις περιπτώσεις, εισήγησή μας είναι να αποφύγουμε την εύκολη λύση που είναι να καταδικάζονται οι διευθυντές και να εισαχθεί στην νομοθεσία επιπλέον πρόβλεψη διαδικασίας διευκρινήσεων σε τέτοιες περιπτώσεις νομικών προσώπων όταν οι φωτογραφίες δεν είναι κατάλληλες για αναγνώριση του οδηγού.

  2. 1. Νομοθετική και κανονιστική σαφήνεια
    Επανεξέταση και επικαιροποίηση του νομικού πλαισίου ώστε να διασφαλίζεται η σαφήνεια και η νομική ασφάλεια για οδηγούς και Αρχές.
    Πρόβλεψη για περιπτώσεις όπου ο ιδιοκτήτης του οχήματος δεν είναι ο παραβάτης (π.χ. εταιρικά ή ενοικιαζόμενα οχήματα).

    2. Ενίσχυση της διαφάνειας και ενημέρωσης του κοινού
    Καμπάνιες ενημέρωσης για τη λειτουργία και το σκοπό των συσκευών φωτοεπισήμανσης.
    Πρόσβαση των πολιτών σε εικόνες/στοιχεία παραβάσεων με εύκολο και διαφανή τρόπο (π.χ. μέσω online πλατφόρμας).

    3. Βελτιστοποίηση της χωροθέτησης των καμερών
    Χρήση στατιστικών δεδομένων και μελετών επικινδυνότητας για την τοποθέτηση των καμερών εκεί όπου παρατηρείται αυξημένος αριθμός ατυχημάτων ή παραβάσεων.
    Αποφυγή «παγίδων προστίμων» – στόχος θα πρέπει να είναι η πρόληψη και όχι η τιμωρία των πολιτών για εύκολα έσοδα.

    4. Χρονική συνέπεια και διαχείριση προστίμων
    Εξασφάλιση ότι οι ειδοποιήσεις για παραβάσεις αποστέλλονται έγκαιρα και εντός ευλόγου χρονικού διαστήματος.
    Βελτίωση διαδικασιών πληρωμής/ένστασης προστίμων με ψηφιακά μέσα (e-justice, gov.cy).

    5. Δικαιώματα πολιτών και διαδικασία ένστασης
    Κατοχύρωση του δικαιώματος για ένσταση με ξεκάθαρη, διαφανή και προσβάσιμη διαδικασία – ηλεκτρονική καταχώρηση ένστασης.
    Εκπαίδευση και ενημέρωση των πολιτών για το πώς μπορούν να προσβάλουν πρόστιμα εφόσον θεωρούν ότι είναι άδικα.

    6. Αξιολόγηση και τακτικός έλεγχος του συστήματος
    Τακτική αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των συσκευών φωτοεπισήμανσης ως προς τη μείωση ατυχημάτων.
    Δημοσίευση ετήσιων εκθέσεων για την απόδοση του συστήματος.

Αφήστε μια απάντηση

Back to top button
Μετάβαση στο περιεχόμενο